- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Mijn lijstje: Top 250 Movies, a list of films by Chris T • Letterboxd
Emma!
-
- 30 messages
- 468 votes
Ik doe ook graag mee. Zal proberen mijn lijstje morgen af te maken.
Ome henk
-
- 30 messages
- 0 votes
Daar ben ik weer, lekker op het laatste moment. Ik keek al een maandje terug, maar toen ging m’n laptop kaduk. Gelukkig was ik toen al wel een aardig eindje op weg met m’n lijstje. Het worden er 350 deze keer.
Ik heb trouwens eerder een 'long ago' bias, waar ik steeds strenger word wbh raten van films. Al gaat het bij mij niet verder terug dan ~15 jaar qua films die m'n lijst halen. Hoe dan ook is het heel arbitrair om films te vergelijken die je de laatste weken hebt gezien en jaren geleden.
Selectiever kijken is sowieso een aanrader, Je verpest toch een beetje je hobby als je teveel slechte films kijkt. Al kun je het nooit helemaal voorkomen als mensen helemaal lyrisch over een film zijn zoals bijvoorbeeld The Tree of Life (2011) die ik heb gekeken na de vorige top 1000, maar echt slecht vind. Of van filmseries waar je fan van bent zoals in mijn geval van de Terminator en Jurassic Park films, waar de laatste gewoon slecht van waren. Bovendien kijk ik zelden meer dan 1 film per dag.
Maar we hebben dus nog tot morgen?
Tanguy
-
- 455 messages
- 2051 votes
Leuk initiatief, maar nog te weinig gezien om tot een mooie lijst te komen. Wellicht iets voor over twee jaar. 
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
Zojuist mijn top 250 lijst ingestuurd. Niet perfect, maar in grote lijnen wel. Bijna alleen maar 4* en hoger.
Wat statistieken:
Totaal 1046 films gezien (ik zit op het randje vind ik om een kwalitatief mooie top 250 in te sturen).
Waarvan: 41 docu's (heb docu's niet in de lijst gezet). en 40 shorts (<30min) waarvan er een stuk of 10 in de lijst staan.
Jaartal:
''10: 2 (shorts van Chaplin)
20: 8
30: 5
40: 15
50: 20
60: 20
70: 12
80: 24
90: 52
00: 55
10: 37
De hoeveelheid films in de recentere decennia verrast me wel.
Helaas kreeg ik bij mijn upload geen regisseur te zien. Ik vermoed dat Hitchcock op 1 staat. Verder ook bekende namen uit mijn regisseurs top 10.
Ben benieuwd naar de uitslag!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik zit ondertussen aan 56 lijstjes, we krijgen dus opnieuw een mooi aantal. Van deze mensen heb ik al een lijst ontvangen:
ArjanvDijk Badalamenti beavis Brave-Neo Cikx cinemanukerke Collins Dievegge Don Homer DVD-T Dying Rose Ferdydurke Film Pegasus Fisico g_unitboy GoodOldJack Graaf Machine Hega Horizons IH88 Ikkegoemikke joachimt John Milton Joolstein Kaketoe kappeuter Knisper leatherhead Ludo92 Mat_ maxcomthrilla Metalfist mjk87 Movsin MRDammann mrklm Nathaniel177 Norma Onderhond oup RimbaudArthur schrans SergioMalick Shaky SimonSav Soom Staaajn stephan-0115 TheBunk Tonypulp TornadoEF5 Warp wendyvortex wwelover Zjokke
Ik antwoord altijd als ik een lijst heb ontvangen, zodat je weet dat die goed is aangekomen. Als je naam niet in de lijst staat, heb ik (nog) geen lijst ontvangen. Alvast bedankt aan iedereen die al iets heeft opgestuurd of nog gaat doen vandaag. Het wordt een mooie lijst (ongetwijfeld met jullie toplijsten!)
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Kijk dat is mooi opgekrabbeld nog vanaf de 40 stuks in een paar dagen. Blijkbaar ben ik niet de enige Sjaak Uitstel. Dat doet me goed, fellow-procrastinators!
Hoe zou het trouwens met de Aziatische cinema gaan deze editie, Onderhond? Zouden zonder MR en Ramon k. niet enkele Aziatische toppers kostbare punten missen, wat denk jij? Weet niet hoeveel TOR er aandroeg, dacht ook wel wat? Gelukkig hebben we jou nog 
kaketoe
-
- 827 messages
- 1708 votes
De Aziatische film krijgt het zwaar deze editie daarvoor missen er nog wel meer users. Ik zie Observator, Prinz en McSavah er nog niet tussen.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Ook geen lijst van madmadder zie ik deze editie? Zonde!
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Ik vrees ook dat de Aziatische film nu helemaal gaat ondersneeuwen en dat we op wat usual suspects na een volledig door Hollywood gedomineerde lijst gaan krijgen. Maar wellicht valt het mee? Ik hoop toch dat er nog wat verrassingen komen bovendrijven.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
De Aziatische film krijgt het zwaar deze editie daarvoor missen er nog wel meer users. Ik zie Observator, Prinz en McSavah er nog niet tussen.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Er zijn een hoop nieuwe deelnemers, dus het kan mooi alle kanten uit gaan. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Hoe meer deelnemers, hoe beter. Maar er zitten er ook tussen die last-minute wachten. Ik hoop inderdaad dat Aziatische films het goed doen. Vorige editie hadden ze ook al een klap gehad.
Ludo92
-
- 81 messages
- 29 votes
Hopelijk heeft McSavah zo'n last-minute moment. Zeer goede inbreng altijd! En Prinz heeft de site verlaten, lijkt het.
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Het lijkt wel een beetje bon ton om zich ervan te distantiëren ??
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Hoe zou het trouwens met de Aziatische cinema gaan deze editie, Onderhond?
Zoals met de interesse in Aziatische cinema in het algemeen vrees ik. Binnen X aantal jaar is het wel weer hip, no worries 
madmadder
-
- 371 messages
- 3054 votes
Ook geen lijst van madmadder zie ik deze editie? Zonde!
Neen, helaas, niet de mogelijkheid gezien om mijn lijst van de vorige keer te herzien. Ik kijk wel uit naar de eindlijst en de presentatie dit jaar. Hopelijk valt er weer veel te ontdekken. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Respect Film Pegasus dat je het weer wil doen. En vooral al die lijsten rangschikken. Met dit weer. Neem er een biertje bij zou ik zeggen
.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Respect Film Pegasus dat je het weer wil doen. En vooral al die lijsten rangschikken. Met dit weer. Neem er een biertje bij zou ik zeggen
.
Doe ik ongetwijfeld. En de presentatie (binnen een week normaal van start) zal ook qua snelheid afhangen van het weer. Maar 2 vorige edities is dat ook gelukt, dus dat komt goed. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Doe ik ongetwijfeld. En de presentatie (binnen een week normaal van start) zal ook qua snelheid afhangen van het weer. Maar 2 vorige edities is dat ook gelukt, dus dat komt goed.
Zeker. En volgens mij waren die edities in juli, dus nog warmer. Komt zeker goed.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Hij is af.
Voor iedere dag van een 'normaal' jaar 1 titel.
Edit: op The Rider van Chloé Zhao bleek ik op MM helemaal niet gestemd te hebben. Daar kwam ik op het laatst door stom toeval achter en anders zou ik hem natuurlijk automatisch zijn vergeten. Het is ten koste gegaan van wilde aardbeien. Bewust geen shorts in mijn lijst, maar La Jetée kent iedereen wel.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik heb 'm ook ingestuurd. De Europese arthouse is gered! (op het nippertje)
Edit: ik vrees dat met het verdwijnen van een paar hardcore users het aandeel van 'grote' titels sowieso gaat toenemen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik heb The Rider zelfs hoog, dus moet goedkomen. Troost je, ik heb Wild Strawberries er wel óók instaan tbouwh, compenseert weer wat. Wilde je geen 366 films? OCD nijginkje, je lijkt mij wel 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Oh, dat had eigenlijk best gekund. Maar ik had er niet al te veel moeite mee om hem te laten zitten, aangezien ik al wel genoeg Bergman geselecteerd had naar mijn idee. Het is dus niet eens echt in me opgekomen er eentje extra te doen, ik vond het leuk een "jaarlijst" te maken.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Nog enkele uurtjes. Ik zit aan 61 lijstjes, dus ik mag het alvast een succes noemen. 
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
Lijst ingeleverd, mijn tweede deelname.
Die vorige lijst was een beetje het startpunt van mijn hernieuwde filmliefde. Sindsdien zo'n 600 films gezien, waarvan ruim 100 titels uit de eindlijst van 2019. Daarnaast ook zo'n 100 titels uit mijn eigen lijst herbekeken. Al met al is mijn lijst daardoor weer aardig op de schop gegaan.
Heb zeker last van recency bias, lijst bestaat uit dingen die ik of 20 tot 15 jaar gelden bekeek, of de laatste 3 -4 jaar, blijft lastig om dat met elkaar te vergelijken. Daarnaast heb ik een groot overschot aan films van jaren '90 en vooral '00, en '10. Niet heel vreemd, aangezien ik uit de jaren ook vele malen meer films heb gezien, maar verschil is wel erg groot. Daarom afgelopen weken ingezet op een aantal klassiekers zoals Solaris, l'avvetura, 7 Samurai, 12 angry men of iets recenter misery en French connection. Ik merk dat ik vaak wel zie waarom dit een goede of belangrijke film is, vind ze ook allemaal goed, maar ze missen voor mij toch vaak net de wow-factor om in mijn eindlijst te kunnen komen. Hou toch wel heel erg van wat moderner cinema met bijvoorbeeld wat meer elektronische sounddesigns. Is in mijn muzieksmaak niet anders.
Hoogste nieuwe binnenkomers: portrait de la jeune fille en feu (2019) en still walking (2008),
Hoogste stijgers na herziening: The wayward cloud (2005), y tu mama tambien (2001) Under the skin (2013)
Grootste tegenvallers bij herziening: Usual suspects (1995) It's all about love (2003) en Leon (1994, al kon ik nog niet helemaal afscheid nemen)
Zonde dat Lovers Rock van Steve McQueen op Moviemeter geen eigen lemma heeft, misschien wel mooiste muziekfilm ooit.
Het aandeel Azië is van 48 naar 65 films gegaan, zeker dankzij de enthousiaste berichten op deze site, maar of het veel zoden aan de dijk zal zetten...ben benieuwd.
Heel veel zin in de uitslag!
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
Zoals met de interesse in Aziatische cinema in het algemeen vrees ik. Binnen X aantal jaar is het wel weer hip, no worries
Grootste probleem blijft voor mij toch vooral de beschikbaarheid. Kan alleen maar hopen dat er een keer een streamingdienst komt die in dat gat springt.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
top500, a list of films by Mezzanine • Letterboxd
Laatste afvallers er nog niet uitgefilterd, maar hier ook mijn lijst in lekkere lay out.