- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Haha, daar geef je me toch te veel eer ben ik bang. Ik kan namelijk niet ontkennen dat ik redelijk aantal films is mijn lijst heb staan die menig "cinefiel" de wenkbrauwen zal doen fronsen. Zo heb ik bijvoorbeeld een tamelijk aantal Harry Potter films in mijn lijst staan. Niet omdat ik het nou zo ongelofelijk hoogstaande films vind, maar eerder vanwege de nostalgie die die films bij me oproepen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook jammer vind wanneer dat soort films hoog in de eindlijst terecht komen, terwijl ik daar zelf medeplichtig aan ben. Daarnaast heb ik relatief weinig klassiekers gezien waardoor mijn lijst gedomineerd wordt door recent werk. Al ligt de hedendaagse cinema me nou eenmaal veel meer dan films uit Hollywood's "Golden Age", dus ik denk dat dat niet snel zal veranderen. Maar goed, ik snap beide kanten. Aan de ene kant is het leuk als zoveel mogelijk mensen meedoen en gepassioneerd genoeg zijn om een lijst op te stellen en in te sturen. Aan de andere kant gaat dat ongetwijfeld ten koste van de obscure juweeltjes die in de lijst terecht zouden komen als die zou worden opgesteld door een kleine harde kern. Zelf ben ik van mening dat de drempel van minimaal 250 films een goede balans bewerkstelligt.
Trouwens nog een leuk voorval: Vorige week hadden een aantal vrienden van mij het erover om de IMDb top 250 lijst te willen afwerken, maar ze zaten met het grote aantal oude films in hun maag, maar ook de hoeveelheid aan Marvel en Disney films. Toen heb ik ze ervan kunnen overtuigen om de eerste 250 films van de MM top 1000 2019 editie te gebruiken. Het is nou eenmaal een hele mooie, diverse lijst waar grotere platformen niet aan kunnen tippen wat mij betreft. Ik denk ook dat de wat mindere focus op klassiekers en grotere focus op arthouse en internationale cinema de jongere filmliefhebber meer zal aanspreken. Al zullen er ook genoeg jongeren zijn die wel smullen van de klassiekers. Het kostte me trouwens wel enige moeite om mijn vrienden ervan te overtuigen dat er geen sprake was van een Nederlands/Belgische "bias" in de lijst. Het was ook daarna pas dat ik tot mijn grote verbazing zag dat Brimstone op plek 162 staat.
Ze hebben inmiddels Antichrist, Raw, Sicario en Punch Drunk Love al achter de kiezen. Ik had verwacht dat vooral Antichrist totaal niet goed zou vallen, maar dat viel uiteindelijk behoorlijk mee.
Zelf heb ik de afgelopen 3 maanden maar liefst 8 films gezien die nieuw in mijn lijst zullen komen. Paris, Texas (1984), Saint Maud (2019), Kreuzweg (2014), Innocence (2004), Reconstruction (2003), Caché (2005), Fallen Angels (1995), maar ook Eraserhead (1977) na een geslaagde herziening. Ik ben vorige week begonnen aan een full-time baan dus ik ben bang dat er voor de deadline niet meer veel films bij gaan komen, maar wie weet.
Ik heb ook soms moeite met de balans tussen "blockbusters" en kleinere films, maar ik denk dat ik onbewust wel een klein nadeel geef aan blockbusters. Anderzijds ze hebben het grote voordeel dat ze al veel meer gezien zijn (quasi iedereen) enzovoort. Als een blockbuster erg goed is, dan staat hij er nog altijd in. Het merendeel van de blockbusters zou zelfs voor mij bovengemiddeld staan denk ik. Maar het meeste daarvan haalt de top 250 niet. Het perfecte voorbeeld is het MCU. Altijd wel goed, maar bijna nooit top 250 materiaal voor mij persoonlijk. De twee laatste Avengers films halen het voorlopig wel nipt (en misschien gaan die wel iets te hoog voor mijn zin eindigen). De anderen halen het toch echt niet, als ik moet kijken wat ik er in de plaats voor moet uitdoen.
Mijn smaak is ook eerder gefocust op het recente werk (tot mijn grote spijt voor de meer klassieke liefhebbers, echt waar sorry!). Maar zoveel te beter als een klassieke film het dan wel doet, dan is dat plekje dubbel en dik verdiend.
De MM top 250 is wel een leuke start. Ik wou ook dat ik zo een vrienden had... die dat wilden doen. Goed, ik heb ze al zover kunnen krijgen om Euphoria te bekijken (dus heel erg klagen mag ik ook niet). En ik heb wel het idee dat een andere goede vriend van mij Euphoria ook heel graag zal zien (door de vele referenties naar drugs o.a. en de hip hop score). Die vrienden vinden Euphoria heel erg goed, alleen ben ik zelf na vier afleveringen nog steeds helemaal niet onder de indruk, en heb ik er te veel een "13 Reasons Why"-gevoel bij (niet qua inhoud, maar qua sfeer enzo), maar soit. De verwachtingen lagen dan ook zeer hoog.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Vandaag twee animatiefilms die mij het afgelopen jaar echt omver hebben geblazen. De één qua verhaal, en de ander vooral om het audiovisuele aspect.
Persepolis (Film, 2007) - MovieMeter.nl
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2011/01/persepolis-1000x563.jpg
Ik wist vooraf niet dat deze film is gebaseerd op een autobiografische strip, maar gezien het verhaal is dat natuurlijk geen verrassing. Voor regisseur Satrapi moet dit een zeer persoonlijk project zijn geweest, en dat zie je er ook wel aan vanaf. In het begin moest ik nog even wennen aan de animatie, maar het went snel en door het intrigerende leven van Marjane blijft de film interessant om te volgen. Een sterk punt van de film is ook de combinatie drama/humor, en vooral het rebelse karakter van Marjane zorgt vaak voor een glimlach op je gezicht.
Papurika (Film, 2006) - MovieMeter.nl
https://i.redd.it/kbtwh4dlygi01.jpg
Een film die zeker nog een tweede kijkbeurt vergt (en misschien een derde) om alles te begrijpen en te registreren, maar wat een genot was het om naar deze film te kijken. Vooraf had ik natuurlijk ook al meegekregen dat Nolan voor Inception een aantal elementen van deze film heeft overgenomen, en daar is niets van gelogen. Voor de inspiratie, originaliteit en verbeeldingskracht van Satoshi Kon kun je alleen maar een diepe buiging maken, en Paprika is een film die ik snel nog een keer wil zien.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Persepolis heb ik ook heel hoog zitten. Paprika vond ik ook erg goed, maar wat je zegt, die kan wel eens baat hebben bij een 2e kijkbeurt.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Persepolis heb ik ook hele hoog zitten. Paprika vond ik ook erg goed, maar wat je zegt, die kan wel eens baat hebben bij een 2e kijkbeurt.
Klopt. Misschien dat ik dat straks wel ga doen op deze regenachtige zondagmiddag (hoewel nu hier de zon een beetje doorbreekt
).
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Door de meer dan enthousiaste reacties bij de laatste editie haken de deelnemers af.
Dat zou enorm jammer zijn. Ik hoopte dat wellicht het prachtige Contracorriente ooit in de top 1000 zou kunnen eindigen, maar als er teveel deelnemers die openstaan voor dit soort films afhaken door misplaatste opmerkingen gaat dat nooit lukken.
Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik tijdens het onthullen van de editie van 2019 ook wel mijn wenkbrauwen frontste bij het zien van onverwacht veel gay-orientated materiaal, maar dit zou ik ook doen als de horrorfans ineens enorm veel giallo's in de lijst zouden weten te krijgen of als er opeens enorm veel obscuur Chinees werk in de lijst zou verschijnen. Ik ga er vanuit dat de soms wat rare opmerkingen die toen gemaakt werden vanuit die inslag werden gemaakt en niet vanuit een homofobe inslag.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Ik kan namelijk niet ontkennen dat ik redelijk aantal films is mijn lijst heb staan die menig "cinefiel" de wenkbrauwen zal doen fronsen.
Zie daar ook bijvoorbeeld, gauke! Maar ook dat soort films in je lijst hebben vind ik logisch. JUIST films waar je met een big smile heb naar zitten kijken, jankend, vechtend tegen de tranen in de stoel hebt gezeten of je wat voor intense emotie ook hebben gegeven moeten in je lijst staan! Niet per se Bergmannen of Tarkovsky's omdat dat die aangeprezen worden als 'belangrijke' films! Dat is pas elitair als mensen daar voor zwichten. Zo heb ik het afgelopen jaar 5* gegeven aan De Club van Lelijke Kinderen (eindelijk eens een Nederlandse jeugdfilm die niet irritant politiek correcte, maar wel juist passend divers). Ja, ik twijfel inderdaad of ik die in mijn lijst moet gaan zetten en nee, het is geen meesterwerk als waarover de cinefielen krakelen. Maar uiteindelijk wordt het mijn persoonlijke lijst en het kan me niet bommen wat jullie er van vinden. Hij komt bij deze ook gewoon in mijn lijst.
Aan de ene kant is het leuk als zoveel mogelijk mensen meedoen en gepassioneerd genoeg zijn om een lijst op te stellen en in te sturen. Aan de andere kant gaat dat ongetwijfeld ten koste van de obscure juweeltjes die in de lijst terecht zouden komen als die zou worden opgesteld door een kleine harde kern. Zelf ben ik van mening dat de drempel van minimaal 250 films een goede balans bewerkstelligt.
Het nadeel van als half MovieMeter meedoet is dat de Top 1000 uiteindelijk niet meer dan een uitgebreide MM Top 250 wordt. Mainstream dus en daarvoor heb ik ook deels dezelfde gevoelens als Ludo92, zeker ook omdat een aantal users die enorm veel films hebben gezien en een unieke smaak deze site inmiddels hebben verlaten.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Het minimum van 250 films zorgt ook wel dat er gebruikers meedoen die al een hoop films hebben gezien.
Ik hoop vooral dat mensen niet afgeschrikt worden door oudere edities. Daar zitten ook al grote verschillen in. En de lijst kan er anders uit zien als je je eigen lijst mee in stuurt. Zodat het net een boeiende mix wordt van genres en zeker geen copy van de bestaande top 250.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik heb na 10 lijstjes nu 3108 verschillende films die al een nominatie hebben gekregen. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik heb na 10 lijstjes nu 3108 verschillende films die al een nominatie hebben gekregen.
Mooi man. Mijn lijst stuur ik deze week naar je door. Ik kwam erachter dat ik 501 films in de lijst heb staan, dus er moet er nog eentje sneuvelen. Dat is nog best wel een moeilijke keus
.
Ps. Le Cercle Rouge is er in gekomen!
-
- 31148 messages
- 5448 votes
We zitten nu aan 12 deelnemers: beavis, Film Pegasus, GoodOldJack, Horizons, joachimt, Joolstein, mrklm, Onderhond, Shaky, Soom, wendyvortex en Zjokke. De meeste lijstjes komen later binnen natuurlijk, maar je moet zeker niet wachten. 
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Altijd leuk om de lijst te zien bewegen en zo stilaan te zien welke films de eindlijst waarschijnlijk zullen halen. Dus als iemand nog eens een lijstje wil sturen dit weekend, laat u helemaal gaan! 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Altijd leuk om de lijst te zien bewegen en zo stilaan te zien welke films de eindlijst waarschijnlijk zullen halen. Dus als iemand nog eens een lijstje wil sturen dit weekend, laat u helemaal gaan!
Mijn lijst komt er vanmiddag/avond aan. Heb je weer wat werk dit weekend
.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
We zitten nu aan 12 deelnemers: beavis, Film Pegasus, GoodOldJack, Horizons, joachimt, Joolstein, mrklm, Onderhond, Shaky, Soom, wendyvortex en Zjokke. De meeste lijstjes komen later binnen natuurlijk, maar je moet zeker niet wachten.
Ik blijf bij mijn mantra van mijn schooljaren: de laatste dag waarop je iets kan insturen, is de dag waarop ik het zal insturen 
-
- 31148 messages
- 5448 votes
31 mei, toch?
30 mei, dat is een zondag.
horizons
-
- 5687 messages
- 2404 votes
Stel het zijn maar die twaalf lijsten: is er dan een andere top drie? 
-
- 31148 messages
- 5448 votes
De top 10 ziet er al voor meer dan de helft anders uit. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Maak je maar niet druk. Transformers staat nu nog gewoon netjes in de top 10
.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Alvast even mijn stemmen sinds medio 2019 doorgenomen. Zeker vier nieuwe films gaan in mijn nieuwe lijst worden opgenomen (5 en 4.5*) en 46 moet ik nog vergelijken met de andere die al in de lijst staan. En ik heb nog een maand voor mooie films en wie weet wat ik nog te zien krijg.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Vandaag twee films uit 2019 (hoewel ik één van de films pas twee maanden geleden voor het eerst heb gezien.).
Uncut Gems (Film, 2019) - MovieMeter.nl
https://nofilmschool.com/sites/default/files/styles/article_wide/public/uncut_gems.jpg?itok=nXWLLXEV
Wat een adrenaline verhogende parel van een film. Na afloop zat ik met het gevoel alsof ik net een marathon had gerend, en de Safdie broers gunnen je geen moment rust. Op alle goede manieren. Sandler laat weer eens zien meer te kunnen dan het spelen van schijtlollige personages, en de doorbraakrol voor Julia Fox mag er ook zijn. Met L'amour Toujours van Gigi D'Agostino als perfecte afsluiter.
Sound of Metal (Film, 2019) - MovieMeter.nl
https://fchyena.nl/media/films/_landscapeSmall/Sound-of-Metal_st_2_jpg_sd-high.jpg
Sound of Metal lijkt in alles het tegenovergestelde van Uncut Gems, maar toch is er één grote overeenkomst. Wat zowel de Safdie broers als Darius Marder weten te doen qua geluid is wonderbaarlijk, en zeker bij Sound of Metal geeft het het verhaal zoveel meer impact. De belevingswereld van Ruben wordt pijnlijk invoelbaar, en vooral de eerste keer dat Ruben zijn gehoor kwijtraakt is confronterend en beangstigend. Zelfs voor de kijker. Qua sound editing en sound mixing verdienen de verantwoordelijke personen alle credits. Ahmed en Cooke zijn weergaloos, maar ze worden nog overtroffen door de mij tot voor kort onbekende Paul Raci.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Nog iets meer dan een maand te gaan en toch al 14 lijstjes binnen. De meeste lijstjes komen gewoonlijk later binnen. Maar stuur gerust al door als je lijstje klaar is natuurlijk. 
Deze fijne mensen hebben al een lijst gestuurd, waarvoor dank:
beavis, Film Pegasus, GoodOldJack, Horizons, IH88, joachimt, Joolstein, mrklm, Norma, Onderhond, Shaky, Soom, wendyvortex en Zjokke
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Ik ga begin mei de lijst samenstellen. Ik heb alle 4.5* en hoger al op volgorde (zijn er precies 250). Nu nog honderden 4* films op een rijtje en een aanzienlijk deel wegstrepen
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
Ik hoef mijn favorieten niet te ordenen, heb al een gerankte lijst op letterboxd, Top 321 movies April 2021, a list of films by Nathaniel Vlottes • Letterboxd
Ga nog zoveel mogelijk films kijken, en dan zal ik zo'n week voor de eindstreep de lijst insturen schat ik.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Vandaag twee films van de 'Master of Suspense'.
Shadow of a Doubt (Film, 1943) - MovieMeter.nl
De persoonlijke favoriet van Hitchcock zelf, en ik begrijp wel waarom. Het is knap hoe Hitchcock uit een op zich simpel verhaal zoveel spanning weet te persen, Het begint allemaal nog rustig en vriendelijk, maar de spanning neemt steeds verder toe. Cotten is uitstekend, maar het is vooral Teresa Wright die hier de show steelt.
Rope (Film, 1948) - MovieMeter.nl
https://image.tmdb.org/t/p/w780//81LX4wktTXWEXjLNlkHTmJm7tRu.jpg
Nog zo'n film waarbij Hitchcock laat zien wat voor briljant regisseur hij is. Alleen al de manier waarop hij die kist als bijna op zichzelf staand personage behandelt is geweldig. Dit is niet Stewart's beste rol (hij lijkt soms te slaapwandelen), maar toch is het allemaal weer meer dan degelijk. Dall en vooral Granger zijn beter op dreef en ik weet niet of Hitchcock het zo bedoelt heeft, maar ik blijf erbij dat de twee vrienden een relatie (of in ieder geval een affaire) hebben. Voor die tijd toch behoorlijk vooruitstrevend.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Verrek, zie ik sommige meesterwerken toch net op tijd. Zo semi-willekeurig kan het dus ook weer zijn of een titel wel of niet in de/jouw lijst terechtkomt en hoe hoog.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Liggen hier ook al een hele tijd klaar, idd.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Mijn lijst is ook ingestuurd. Ik was oorspronkelijk van plan om tot de deadline te wachten, maar dan komt het er misschien weer niet van. Verder weinig "moeite" ingestoken. Eerst gefilterd op de 5*, dan op de 4.5* en nog aangevuld met wat guilty pleasures uit de 4*. Laat me de lijst echter volgende week opnieuw maken en hij kan er voor een groot stuk wel eens compleet anders uitzien qua volgorde, het is bij mij toch vooral op het gevoel en wat met de losse pols.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Wat zijn de criteria mbt (mini)series. Mag Unsere Mütter, unsere Väter er bijvoorbeeld in? Is het heel simpel: alles wat op MM staat wel en wat alleen op het voormalige TV-meter stond niet (of tegenwoordig in MM nieuwe stijl gekenmerkt als serie)? Tegenwoordig heb je natuurlijk ook (nog) een overlap met films/(mini)series die zowel op MM als op TM staan. Denk bijvoorbeeld aan Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale (Serie, 2009 - 2009) - MovieMeter.nl. Neem aan dat dit werk dan ook in de lijst mag worden opgenomen.
Ik ga ook eens puzzelen!