• 178.041 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.676 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2021

Ludo92

• 81 messages
  • 29 votes

Nu toch inmiddels wel paar handenvol mensen met afwijkende(/goede) smaak die het schip hier hebben verlaten. Welk nut heeft zo'n top 1000 nog als de mensen die het nog wat kleur geven zwaar in de minderheid zijn. Inwisselbaarheid ligt op de loer. Zal wel elitair overkomen dit, maar haal er persoonlijk geen plezier meer uit als die trend zich zo doorzet. En de nieuwe opmaak, dat overdadig focust op nieuw en populair stemt alleen maar treuriger. De tijd dat deze site een paar bezoekjes per dag waard was ligt ver achter ons.

Change my mind.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ludo92 wrote:

Nu toch inmiddels wel paar handenvol mensen met afwijkende(/goede) smaak die het schip hier hebben verlaten. Welk nut heeft zo'n top 1000 nog als de mensen die het nog wat kleur geven zwaar in de minderheid zijn. Inwisselbaarheid ligt op de loer. Zal wel elitair overkomen dit, maar haal er persoonlijk geen plezier meer uit als die trend zich zo doorzet. En de nieuwe opmaak, dat overdadig focust op nieuw en populair stemt alleen maar treuriger. De tijd dat deze site een paar bezoekjes per dag waard was ligt ver achter ons.

Change my mind.

Laat de top 1000 dan de troost zijn om de liefde voor film te houden. Elke editie heeft toch maar weer een mooie lijst opgeleverd. En naar mijn gevoel zal dat zeker niet anders zijn dit jaar. Laat de top zeker niet de dupe zijn van de veranderingen op de site.

horizons

• 5687 messages
  • 2404 votes

Tuurlijk zijn de bovenste regionen wat meer platgetreden maar onderste regionen zal toch altijd de opvallende films bevatten.

Ludo92

• 81 messages
  • 29 votes

Film Pegasus wrote:

(quote)

Laat de top 1000 dan de troost zijn om de liefde voor film te houden. Elke editie heeft toch maar weer een mooie lijst opgeleverd. En naar mijn gevoel zal dat zeker niet anders zijn dit jaar. Laat de top zeker niet de dupe zijn van de veranderingen op de site.

Liefde voor film staat wel vast. Ik wil gewoon mooie genrefilms/arthouse/cultfilms van 40/50 jaar en ouder ook goed vertegenwoordigd zien. Misschien ben ik te negatief. Zal in ieder geval dit keer nog meedoen om jaren '70 werk te pluggen.

En bedankt voor de presentatie/organisatie.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Ludo92 wrote:

Change my mind.

Die inwisselbaarheid is er altijd wel geweest hoor. Zowel in 2013, 2015, 2017 als 2019. Elke lijst (of het nu van Moviemeter.nl) is of niet, heeft wel zijn tekortkomingen. En als je zelf niet meedoet, dan is het ook makkelijk om met de vinger te wijzen natuurlijk.

Verder nog twee punten:

1. Inderdaad, je komt elitair over, want hoe definieer je afwijkende(/goede) smaak. Begin daar al maar eens mee. Ik denk dat de minimumvereiste om 250 films in te sturen al meteen eist dat de persoon die deelneemt een cinefiel is, en wel best een goed idee heeft over wat een goede film is en wat niet. Natuurlijk is deze lijst wel meer gericht op recente films, maar laten we niet vergeten dat quasi elke andere lijst veel meer gericht is op werk uit de 20ste eeuw. Vind je hier je ding niet, dan zal je dat wel vinden op ICM of hun forum.

2. Nieuwe opmaak heeft hier echt niets mee te maken. Iedereen is vrij om Moviemeter.nl te verlaten. Iedereen is een vrij man of vrouw of genderloos en heeft die vrije keuze. De meesten hebben het schip al een stuk eerder verlaten. Ik moedig de nieuwe evolutie van MM voorlopig wel aan. Om te overleven moet je je aanpassen aan de tijd van vandaag. Uiteindelijk zal elke site die stap moeten maken ofwel nodeloos achterop geraken en verdwijnen. Niet alles is perfect, maar ik vind Moviemeter nu beter dan het ooit is geweest. Sowieso echter is dit compleet irrelevant voor deze editie van de top 1000 dat daar los van staat, en het initiatief is van anderen.

Ludo92

• 81 messages
  • 29 votes

Vind het ontzettend stug wat je zegt dat een gemiddeld persoon die 250 films in een lijstje zet, dan haast wel een cinefiel zou moeten zijn. En het gaat mij niet om lijstjes op andere sites of forums. Log hier al ruim 10 jaar in, en omdat het een Nederlandstalige site is, vind ik het leuk om te zien wat daar uit rolt vergeleken met internationalere lijsten/sites. Allerlei andere bekende filmsites voelen gewoon niet zo eigen. De drempel wat goede smaak is, is altijd een wat lastige kwestie, maar met het streven naar het hoogst haalbare is weinig mis. Snap die kritiek over 'elitaire' houding nooit zo, ging hier de vorige keer ook al paar keer over. Als kritiek op middelmatigheid een probleem is, zit je in gevaarlijk terrein wat mij betreft. Als iedereen die hier ooit inlogt een lijstje inlevert, hoeveel goede tips denk je dat er dan uitrollen?

En dat een kleinschalige site als dit zich moet aanpassen om te overleven is een kulargument. De site functioneerde prima voorheen.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Enkele leuke cijfers over de discussie 'film'.

In de voorbije 4 edities hebben er 3 films in de top 1000 gestaan die op moviemeter onder miniserie staan:

- Le Cose Che Restano (Longlasting Youth) op 956 in 2019

- Heimat - Eine Deutsche Chronik op 805 in 2017

- Unsere Mütter, Unsere Väter op 766 in 2019

In de eerste twee edities die door mijn voorgangers werden georganiseerd, stonden 2 kortfilms (minder dan 30 minuten):

- Un Chien Andalou op 633 in 2013 en op 730 in 2015

- La Jetée op 652 in 2013 en op 639 in 2015

Documentaires hebben altijd kunnen meedoen. Al zijn die nooit echt sterk aanwezig geweest.

- in 2013 waren er 6 documentaires met Heima op 566 op de hoogste plaats

- in 2015 waren al die docu's al terug verdwenen met enkel Close Up en Shoah nog aanwezig onderaan

- in 2017 waren er 3 docu's met Close up als enige docu die meer dan 1 editie de top 1000 heeft gehaald

- in 2019 haalde geen enkele docu de top 1000

Verbeter me gerust als ik een film over het hoofd heb gezien, het gaat over 4 lijsten van 1000 films.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ludo92 Het is wel zo dat er de afgelopen jaren steeds meer mensen meededen. Op zich een goede ontwikkeling natuurlijk, maar daardoor wordt de lijst vanzelf iedere keer een beetje meer "mainstream". Misschien dat er dit jaar wat minder mensen meedoen, maar dan krijg je wel wat meer films in de lijst die wat minder stemmen hebben gekregen. Ook leuk!

Uiteraard hoop ik dat zoveel mogelijk mensen meedoen met een diverse smaak. Ook kevin_p (ondanks dat hij zich heeft uitgeschreven) en ook iemand als DVD-T.

Ludo92

• 81 messages
  • 29 votes

Ik zal proberen mijn chagrijn in bedwang te houden.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Gewoon eerlijk roepen wat je wel en niet goed en aantrekkelijk vind (qua eigen smaak en qua entries in de lijst) en wat niet. Wat is dat toch voor raars met het woord 'elitair' dat gebruikt wordt om mensen de mond te snoeren? Ik zeg zo min mogelijk relativisme en zoveel mogelijk argumenten, en dan zie je wel hoe ver je komt Overigens heb ik zelf niet eens de behoefte om bij letterlijk iedere titel te betwisten of 'ie er terecht in staat, de MM top 1000 is niet de enige bron om nieuwe ontdekkingen op te doen.

P.s. Close-Up een docu? Meer een hybride docu- of metafictie

Mat_

• 737 messages
  • 1335 votes

Heeft niks te maken met "elitair" zijn. Mijn top-250 zal ook vrij mainstream zijn, gewoon door het feit dat ik heel wat films nog niet gezien heb. Het mooie aan de MM-lijst was altijd dat het zo'n verscheiden lijst was met mainstream-klassiekers, hedendaagse arthouse, bekende namen, films uit verschillende landen die een filmgeschiedenis van meer dan 100 jaar omspannen. Zelfs de meest obscure niches hebben vaak wel een plaatsje.

Zonder namen te noemen is die verscheidenheid aan films toch vaak te danken aan een tiental users die echt massaal veel films hebben gezien en ,ofwel helemaal thuis zijn in een bepaald hoekje van de cinema, ofwel zoveel films hebben gezien dat ze uit alle hoekjes wel wat halen. Als dan een paar van die users afhaken dan gaat dat wat mij betreft wel ten koste van de "kwaliteit" van de top-1000. Dat kan je wat mij betreft gewoon zeggen zonder elitair te zijn.

Hoewel het in sommige gevallen misschien niet direct mijn cinema is, zou ik het bijvoorbeeld wel jammer vinden moesten bepaalde genres, niches of tijdsvakken helemaal verdwijnen uit de lijst.

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

In mijn lijstje kunnen in ieder geval wel een stuk of wat documentaires verwacht worden.

Wat is ook weer de deadline?

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

starbright boy wrote:

In mijn lijstje kunnen in ieder geval wel een stuk of wat documentaires verwacht worden. Wat is ook weer de deadline?

Mijne ook.

30 mei, SB.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ook deze week weer een film die nieuw in mijn lijst is.

Good Bye Lenin! (Film, 2003) - MovieMeter.nl

https://www.telez.fr/content/uploads/2019/08/good-bye-lenin-1280x720.jpg

Het kan al snel misgaan als films humor en drama willen combineren. Of de humor is te 'jolig', waardoor het drama totaal geen indruk maakt. Of de film begint heel erg komisch, waardoor de draai naar drama wel heel geforceerd aanvoelt. Good Bye Lenin! heeft eigenlijk de perfecte balans, en de credits moeten daarvoor gaan naar regisseur Wolfgang Becker en de overige scriptschrijvers. Met fantastisch acteerwerk van Bruhl, Simon en Sass als de vrouw/moeder die het strikte regime in Oost-Duitsland is gewend, en moeite heeft om na een coma te aarden in het nieuwe en vrije Duitsland.

De pogingen van Alex om zijn moeder te laten geloven dat er niets is verandert na haar coma leveren geweldige scenes op, en Becker wisselt moeiteloos komische scenes af met een aantal emotionele en oprechte momenten.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Even meegeven dat ik al lijstjes heb van nieuwe deelnemers die nog niet eerder een lijst hadden bezorgd.

Nog iets meer dan 2 maanden om een lijst te bezorgen. Je moet niet wachten tot de deadline natuurlijk.

Benieuwd of we het aantal van vorige keer evenaren of zelfs overtreffen.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Wat is het streefgetal in vergelijking met de vorige edities? Een deelnemer of 80?

Ik wacht toch nog even met inzenden. Er moeten nog een paar Ingmar Berman’s door en er kunnen nog een viertal uit mijn resterende 11 van de top250 bij.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

Film Pegasus wrote:

Even meegeven dat ik al lijstjes heb van nieuwe deelnemers die nog niet eerder een lijst hadden bezorgd.

Zijn de namen geheim ? Gewoon benieuwd

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik geef binnenkort wel een overzicht van de namen. Af en toe een bericht houdt het topic hot.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Deze week twee films die twee jaar geleden net niet in mijn lijst zijn gekomen, maar het deze keer wel hebben gehaald.

The Illusionist (Film, 2006) - MovieMeter.nl

https://image.tmdb.org/t/p/w780//goBTeGaT42cVNjXRlRVQDnEmCvI.jpg

The Illusionist zal altijd in de schaduw blijven staan van Nolan's The Prestige. Allebei uitgekomen in 2006, en het verhaal gaat in beide films over goochelaars (hoe verschillend ze ook zijn). Ik vind The Prestige ook beter, maar dat zegt meer over de kwaliteit van die film, dan over The Illusionist. Sterk acteerwerk (Giamatti heeft weer een geweldige bijrol), een ingenieus script en een werkelijk schitterende cinematografie, The Illusionist blijft een feest om naar te kijken.

Columbus (Film, 2017) - MovieMeter.nl

https://image.tmdb.org/t/p/w780//w8vgAQ8ooIuZWoNAoCHwPRKWv9t.jpg

Columbus heeft een persoonlijk en intiem verhaal over opgroeien, loslaten en familiebanden. Het langzame tempo en de wat lome sfeer zal niet iedereen kunnen waarderen, maar ik vond het zeer fijn om ruim anderhalf uur de levens te volgen van Casey en Jin. Richardson en Cho hebben een mooie chemie, en Columbus is natuurlijk ook een zeer fotogeniek stadje. Het drama wordt nooit te ver doorgevoerd, en de personages worden geen karikaturen. De regisseur blijft ver weg van romantiek/relatie/seks, en gelukkig maar.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Een nieuwe film die mijn top 250 heeft binnengetreden en zeker een film die de fans van de Tweede Wereldoorlog scene niet mogen overslaan en eens gezien moet hebben.

Cross of Iron (1977)

https://variety.com/wp-content/uploads/2018/01/cross-of-iron.jpg?w=1000

Prachtige film over de Duitsers in het oostfront. Prachtige actie beelden en een keiharde film over hoe idioot deze oorlog en wellicht elke oorlog is/is geweest. 'Sam Peckinpah' laat er geen gras over groeien door met bloederige scenes te gooien maar ook een mooie kameraad en broederschap tussen de soldaten weer te geven.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Nog iets minder dan 2 maanden om een lijstje door te sturen. Deadline is 30 mei.

Het gaat alvast goed, ik heb al 10 lijstjes waarvan enkele nieuwe spelers. Altijd leuk om nieuwe input te krijgen, dat zorgt voor vernieuwing in de lijst. Ik heb al lijstjes van beavis, GoodOldJack, Horizons, joachimt, Joolstein, mrklm, Shaky, Soom en wendyvortex. En met mijn eigen lijstje er al bij, geeft dat 10.

Het is nog te vroeg natuurlijk, maar van sommige films kan ik al zien dat ze er sowieso bij zitten. En enkele nieuwe titels scoren ondertussen al hoog genoeg om er bij te komen. Maar elke lijst zorgt toch voor verandering, dus er kan nog veel veranderen.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Vandaag een oude klassieker met een fenomenale Kirk Douglas.

Ace in the Hole (Film, 1951) - MovieMeter.nl

https://i1.wp.com/www.nationalreview.com/wp-content/uploads/2020/05/ace-in-the-hole-1951-2.jpg?fit=1200%2C700&ssl=1

Ace in the Hole is een cynische, donkere en soms absurde film. Billy Wilder laat zien hoe ver een persoon kan gaan in zijn jacht naar faam en succes. Chuck is niet een bepaald sympathiek persoon, maar door het acteerwerk van Douglas ga je als kijker wel helemaal mee in de manische en zeer donkere hersenkronkels van Chuck. Met een weergaloos einde als kers op de taart.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Ik bemerkte een fascinerende trend toen ik op ICM de lijsten van de vorige top 1000-edities naging (stuk voor stuk opgesteld door MoMe-gebruikers). Mijn checkratio ziet er van oud naar nieuw als volgt uit:

2013: 638/1000

2015: 671/1000 (verschil 33)

2017: 726/1000 (verschil 55)

2019: 789/1000 (verschil 63)

Loopt het bij meer gebruikers zo geleidelijk op?

De reden is denk ik tweeledig: enigszins moet er in de editie van 2013 meer werk te vinden zijn dat a) minder bekend/toegankelijk is of b) in de loop der jaren minder 'bestemd', besproken of aangehaald is op MoMe, anderzijds heb ik de afgelopen jaren ook gewoon veel meer reguliere releases in het jaar zelf gezien en zijn de edities in dat licht naar mijn idee geleidelijk meer geregeerd geraakt door de waan van het moment (''wat was er het afgelopen jaar goed en komt dus hoog in mijn lijst''). Als iemand één van deze argumenten statistisch kan ontkrachten ben ik ook wel benieuwd.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

2013 : 780/1000

2015 : 809/1000

2017 : 821/1000

2019 : 798/1000

In de laatste versie zat volgens mij meer mainstream.... heeft duidelijk minder mijn voorkeur.

Ludo92

• 81 messages
  • 29 votes

2013: 720

2015: 743

2017: 749

2019: 705

Valt me nog mee. Maar moet ook wel toegeven dat ik weinig tot geen moeite doe om recente blockbusters te kijken.

En de goesting naar films van Marvel staat op het absolute nulpunt.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Dat het iets meer 'mainstream' geworden is, kan liggen aan het stijgende aantal deelnemers. In 2013 had je minder stemmen nodig om in de lijst te komen dan in 2019. Zo geraakten minder bekeken films sneller in de eindlijst.

Langs de andere kant blijft het wel één van de meest gevarieerde filmlijsten die ik tegenkom. Dat ik liever wat meer Classic Hollywood of indie Europese films wil zien, zou leuk zijn maar is ook maar een kwestie van smaak.

En ik heb nu al weer nieuwe gebruikers die toch ook maar mooi met nieuwe films komen. Elke editie heeft toch al een hoop verrassingen gebracht.

Dievegge

• 3170 messages
  • 8193 votes

2013: 827

2015: 848

2017: 856

2019: 858

Inmiddels ben ik ver gevorderd met m'n nieuwe lijst, maar ik heb nog een maand nodig voor de laatste gaatjes. In elk geval zal er minstens één film per jaar in staan van 1920 t.e.m. 2019, een volle eeuw dus.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Dievegge wrote:

In elk geval zal er minstens één film per jaar in staan van 1920 t.e.m. 2019, een volle eeuw dus.

Doe je dit bewust, of is dat gewoon toevallig zo?

Dievegge

• 3170 messages
  • 8193 votes

Baggerman wrote:

(quote)

Doe je dit bewust, of is dat gewoon toevallig zo?

Uit de twee jaren die nog ontbraken (1922 en 1928) heb ik bewust een paar films (her-)bekeken, maar die staan er nu volledig terecht in, niet zomaar om de gaatjes op te vullen. Dat het op precies een eeuw uitkomt, is een mooi toeval.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Ludo92 wrote:

En de goesting naar films van Marvel staat op het absolute nulpunt.

Haha, bij mij is dat net zo. Ik had me voorgenomen om ze tegen wil en dank allemaal achter elkaar te gaan zien, maar de dag na dat voornemen verdwenen ze nèt van Netflix.

2013: 765

2015: 785

2017: 777

2019: 782

Ik probeer wel sommige films uit de lijsten die ik niet gezien heb een kans te geven, maar van de meeste weet ik van tevoren al dat ik ze niet leuk ga vinden. Maar ik probeer mijn mede-users toch te vertrouwen dat ze kwaliteit in de lijst stemmen en soms pakt dat wel goed uit. Vorige editie stonden er relatief veel 'gay-orientated' films in de lijst, niet een genre dat ik snel op zou zetten. Toch de laatste twee jaar een aantal bekeken en ik moet zeggen dat ik ze allemaal toch met een dikke voldoende kon belonen!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.