- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Zie mijn naam wel staan, maar heb daar geen melding van gekregen. 
Gelukkig zie ik het nog op tijd en kan ik op mijn gemak een lijstje bij elkaar sprokkelen.
Maargoed, respect en waardering dat je deze onderneming weer op je wil nemen, Film Pegasus!
Daarom dat ik graag op tijd begin met het aan te kondigen. Nog twee en een halve maand tijd. Dat moet wel lukken om een lijstje te maken tussen 250 en 500 films. 
Wie de lijsten van vorige edities wil zien kan snel terecht via het forum onder Toplijsten en favorieten. Je kan er via de link bovenaan de pagina snel naar toe. De topics met de uitslagen werden vastgepind, zodat die sowieso bovenaan staan onder Toplijsten en favorieten.
Maar stel vooral je eigen lijst samen natuurlijk. Het verleden heeft al laten zien dat er veel variatie is en dat op zich geen enkele film uitgesloten is. Tenzij die te weinig stemmen heeft natuurlijk.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Maar stel vooral je eigen lijst samen natuurlijk. Het verleden heeft al laten zien dat er veel variatie is en dat op zich geen enkele film uitgesloten is. Tenzij die te weinig stemmen heeft natuurlijk.
Haha, ja, zeker een derde van de films uit mijn lijst zijn daarom al kansloos om de top 1000 te kunnen halen. Soit, maakt niet uit. Toch hoop ik stiekem dat een aantal toch met mazzel net de top 1000 kan binnenglippen, zoals Coach to Vienna, Long Live the Republic of The Sun in a Net.
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Toch hoop ik stiekem dat een aantal toch met mazzel net de top 1000 kan binnenglippen, zoals Coach to Vienna, Long Live the Republic of The Sun in a Net.
The Sun in a Net staat bij mij op #179 in de voorlopige lijst!
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Ik heb inmiddels 247 films gerangschikt; dat zijn alle titels met 4.5 * of meer. Daarnaast nog 302 films met 4 * geselecteerd en op een longlist gezet, waar nog wat pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt.
En dan komen er natuurlijk ook nog wat mooie titels bij de komende maanden.
Het zal weer een slagveld worden
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Het zal weer een slagveld worden
Benieuwd wie de veldslag zal overleven. 
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Merci voor de reacties. Ik hou het dan op de categorie film op mm. Dat is duidelijk voor iedereen. Docu's en kortfilms vallen daar ook onder miniseries niet meer. Jammer voor een enkele titel, maar best helder afgebakend voor iedereen.
Als kortfilms en docu's wel mogen, waarom dan geen miniseries?
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Als kortfilms en docu's wel mogen, waarom dan geen miniseries?
Dan moet je even de discussie teruglezen die we een paar dagen geleden hebben gevoerd. Het was een slagveld
. Als je miniseries toelaat kom je echt in een eeuwige discussie terecht wat een film is, wat een miniserie is, en wat een normale serie is. Een soort van 'pandora's box' open je dan. Nu is het onderscheid lekker duidelijk (url film = film, url serie = serie).
Korte films en docu's staan hier als films genoteerd (terecht naar mijn mening), en kunnen dus gewoon worden meegenomen.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik heb voor alle duidelijkheid niets tegen miniseries, maar ik heb zeer weinig met gewone series. En het onderscheid is zeer moeilijk te maken op moviemeter omdat miniseries nu ook als serie worden bestempeld. Jammer voor die zeldzame miniserie die de lijst normaal had gehaald, maar ik wil geen series in de film top 1000. En ik ga niet bij elke miniserie of serie een discussie starten. Daarom de scheidingslijn met alles wat als 'film' op moviemeter staat. Helder voor iedereen.
Voorbije jaren mochten docu's ook al meedoen, maar komen die zeer weinig voor. Kan me zelfs niet echt één meteen opnoemen. Kortfilms is nieuw, maar ook daar ga ik niet liggen discussiëren tot welke lengte ze wel of niet mogen meedoen. Gewoon dezelfde regel: alles wat hier als 'film' op de site staat kan meedoen.
Er kruipt nu al veel tijd en werk in. En best ook duidelijk wat wel en wat niet voor iedereen.
horizons
-
- 5687 messages
- 2404 votes
... en soms lijkt iets een miniserie maar volgt er opeens een tweede seizoen en is het een serie...
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Het is al besloten en ik wil er geen nieuwe discussie van maken, maar ben het er niet mee eens.
Docu's mochten voorbije jaren meedoen, maar miniseries ook!
Nu mogen docu's nog wel meedoen (sommige met nog meer speeltijd dan een miniserie) en kortfilms waarvan ik vind dat het een mix van speeltijd is tussen een reclameblok en een muziekclip.
Ik zou dan pleiten voor, alleen reguliere films, geen docu's, geen kortfilms en geen miniseries!
Alleen maar films in de 'film' top 1000! Maakt het nog makkelijker en simpel. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Het is al besloten en ik wil er geen nieuwe discussie van maken, maar ben het er niet mee eens.
Docu's mochten voorbije jaren meedoen, maar miniseries ook!
Nu mogen docu's nog wel meedoen (sommige met nog meer speeltijd dan een miniserie) en kortfilms waarvan ik vind dat het een mix van speeltijd is tussen een reclameblok en een muziekclip.
Ik zou dan pleiten voor, alleen reguliere films, geen docu's, geen kortfilms en geen miniseries!
Alleen maar films in de 'film' top 1000! Maakt het nog makkelijker en simpel.
Ja, maar zoals Film Pegasus al aangaf, hoeveel docu's en korte films zullen nou werkelijk de top 1000 halen. Geen? Eén? Heel misschien twee? Bij miniseries ligt dat anders. Als je die categorie toelaat, dan is het hek van de dam. Hoe fantastisch ik bijvoorbeeld Band of Brothers ook vind, zo'n serie hoort niet in de top 1000.
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Ja, maar zoals Film Pegasus al aangaf, hoeveel docu's en korte films zullen nou werkelijk de top 1000 halen. Geen? Eén? Heel misschien twee? Bij miniseries ligt dat anders. Als je die categorie toelaat, dan is het hek van de dam. Hoe fantastisch ik bijvoorbeeld Band of Brothers ook vind, zo'n serie hoort niet in de top 1000.
Maar ik snap het en leg me er ook bij neer IH88 (zeker nu ik gezien heb dat de miniseries die ik een podium wil geven wel mogen
), maar kortfilms en docu's horen voor mij ook niet in zo'n 'film' top 1000 thuis.
Ondanks dat het onder films valt vind ik dat geen "reguliere films", maar dat is persoonlijk.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Waarom blijf ik toch situaties tegengekomen waarin docu's niet als 'gewone' films worden erkend?
alsof regisseurs van documentaire niet net zo goed allerhande artistieke keuzes maken. Sterker nog, in veel gevallen is de stijl nog belangrijker omdat de maker extra verantwoordelijkheid meedraagt voor de manier waarop hij de inbreng van zijn subjecten registreert.
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Merk nu dat op de klassieke versie de miniseries een url film hebben, en op de nieuwe versie url series.
Nieuwe versie dan maar aanhouden, Film Pegasus?
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Waarom blijf ik toch situaties tegengekomen waarin docu's niet als 'gewone' films worden erkend?
alsof regisseurs van documentaire niet net zo goed allerhande artistieke keuzes maken. Sterker nog, in veel gevallen is de stijl nog belangrijker omdat de maker extra verantwoordelijkheid meedraagt voor de manier waarop hij de inbreng van zijn subjecten registreert.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik weet zelfs niet of we vorige editie zelfs een docu hadden in de top 1000? Zelfs als ze toegelaten zijn, worden ze niet echt genomineerd door mensen. Meeste docu's zijn voor mij ook eerder interessant dan goeie films.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Stond The Act of Killing er niet in? en wellicht Grizzly Man?
Het is geen kwestie van 'mogen', MM, eerder dat er een soort dedain in doorklinkt die ik niet gegrond vind. Misschien was dat bij jou nu niet helemaal terecht, omdat je het meer had over het onderscheid met speelfilms dan over de classificatie 'film' op zichzelf. Maar ik kom de mening/redenatie vaker tegen 
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Het is geen kwestie van 'mogen', MM, eerder dat er een soort dedain in doorklinkt die ik niet gegrond vind. Misschien was dat bij jou nu niet helemaal terecht, omdat je het meer had over het onderscheid met speelfilms dan over de classificatie 'film' op zichzelf. Maar ik kom de mening/redenatie vaker tegen
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Stond The Act of Killing er niet in? en wellicht Grizzly Man?
Eens, begrijp daar ook niets van. Talloze grote filmmakers die zowel features als docu's maken daarnaast. Herzog, Scorsese, Marker, Resnais, Varda, etc
Ik snap niet hoe je als filmliefhebber documentaires kan uitsluiten. Is bekrompen.
Verder zijn er ook films die niet alleen docu of alleen speelfilm zijn. Bijvoorbeeld Close-Up van Kiarostami
Dievegge
-
- 3170 messages
- 8192 votes
Uit weerwraak heb ik een lijvige recensie geschreven bij Berlin Alexanderplatz.
Overigens ben ik het er wel mee eens: kortfilms en docu's zijn gewoon films; miniseries zijn series en hebben dus niks te zoeken in een filmpoll. Ze zijn wel het weeskindje onder de genres, vallen altijd tussen twee stoelen.
In de allereerste editie mochten kortfilms trouwens ook al meedoen, op voorwaarde dat ze op imdb stonden. Un Chien Andalou (1929) haalde toen plaats 633.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Merk nu dat op de klassieke versie de miniseries een url film hebben, en op de nieuwe versie url series.
Nieuwe versie dan maar aanhouden, Film Pegasus?
Op de nieuwe versie staan ze zowel als url series als url films als je goed zoekt, maar als je opzoekt in eerste instantie kom je bij url series terecht, maar in feite staan ze gewoon dubbel op de site. Al vind ik het nu niet bepaald.
Maar bvb. er staan stemmen op bij mij voor Apocalypse La 2ieme guerre mondiale, en er staat een 4,0* voor de film en een 4,5* voor de serie (seizoen 1), maar beiden stemmen staan erop. Bij Chernobyl ben ik in staat om het in mijn top 10 films te zetten. Wanneer ik terugga naar mijn top 10 films staat er "undefined (undefined)" op. Dus er loopt wel degelijk iets grondigs mis.
In sommige gevallen was ik in staat om zowel de film- als seriepagina te bekijken, maar denk dat ze die mogelijk nu hebben samengevoegd maar niet zonder fouten dus.
https://www.moviemeter.nl/film/102730
De link is er nog, maar je wordt doorverstuurd naar de seriepagina, maar de stemmen voor de "film" staat er nog op, en bij mij is de stem anders dan de stem voor de "serie" terwijl het hetzelfde materiaal is, dus ik weet niet hoe men daar rekening houdt bij het berekenen van het stemgemiddelde. Volgens mij wordt die niet meegeteld, maar wel nog gebruikt voor het berekenen van het gemiddelde van de filmversie op de klassieke modus.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
De scheiding van miniseries niet en docu's/kortfilms wel is voor alle duidelijkheid geen kwestie van smaak of oordeel, maar gewoon praktisch. Daar zitten echt wel mooie dingen tussen. Jammer van de miniseries, maar ik wil er geen andere series bij. Daarom gewoon alles wat onder 'film' staat onder de nieuwe lay-out.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Misschien kun je voor je eigen kennis en overzicht t.z.t. (het is nu erg 'druk' qua feedback en 'finetunen' en er verandert sowieso veel) nog eens een laatste keer checken of doublures verwijderd gaan worden, Film Pegasus. Anders zit je met een titel als Chernobyl alsnog. Je eigen scheidslijn wordt nu niet gefaciliteerd door het 'nieuwe MM' omdat miniseries voor de eenwording ook al door elkaar heenliepen qua registratie. Ik heb dit in het feedbacktopic al aangekaart, wat mij betreft wordt er gewoon één lijn getrokken, en daar horen de dubbele versies die er nu nog gewoon zijn dan ook niet bij.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Misschien kun je voor je eigen kennis en overzicht t.z.t. (het is nu erg 'druk' qua feedback en 'finetunen' en er verandert sowieso veel) nog eens een laatste keer checken of doublures verwijderd gaan worden, Film Pegasus. Anders zit je met een titel als Chernobyl alsnog. Je eigen scheidslijn wordt nu niet gefaciliteerd door het 'nieuwe MM' omdat miniseries voor de eenwording ook al door elkaar heenliepen qua registratie. Ik heb dit in het feedbacktopic al aangekaart, wat mij betreft wordt er gewoon één lijn getrokken, en daar horen de dubbele versies die er nu nog gewoon zijn dan ook niet bij.
Ik kijk het sowieso altijd wel goed na. Zeker bij de eind-1000. Ik ken de meeste titels doorgaans wel. Dus de miniserie die er toch tussen sluit, zal wel snel opvallen. Wat ongemakkelijk met de vernieuwde site. Maar we geraken er wel uit. Het gaat tenslotte maar over een enkele titel. Belangrijkste is weer een mooie top 1000 waar we naar kunnen uitkijken. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Misschien niet iets voor dit topic (indirect wel natuurlijk), maar het is wel vreemd dat de Black Mirror afleveringen nog steeds apart staan vermeld als film. Als iemand zou willen, dan zou hij zo twintig afleveringen in zijn lijst kunnen opnemen. De kans is klein dat ze in de top 1000 terecht komen, maar het is misschien wel zonde dat het ten koste gaat van andere films.
Maar nogmaals, ik denk dat er weinig mensen Black Mirror afleveringen in hun lijst zetten.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Nou ja, het sluit wel werkelijk aan op mijn punt - en op wat je kunt selecteren;) moet gewoon gladgetrokken worden (óf die afleveringen van de site - daar opteer ik voor - óf de seizoenen - dit is gewoon een serie), dan is die discussie daarmee direct gedaan.
mrklm
-
- 11374 messages
- 9897 votes
Overigens ben ik het er wel mee eens: kortfilms en docu's zijn gewoon films; miniseries zijn series en hebben dus niks te zoeken in een filmpoll. Ze zijn wel het weeskindje onder de genres, vallen altijd tussen twee stoelen.
In de allereerste editie mochten kortfilms trouwens ook al meedoen, op voorwaarde dat ze op imdb stonden. Un Chien Andalou (1929) haalde toen plaats 633.
Uiteraard horen documentaires hierin thuis, mits ze in de bioscoop hebben gedraaid. Er zijn zoveel unieke, fascinerende documentaires, maar je moet wel het koren van het kaf scheiden. Ik heb Lake Of Fire, Shoah, Harlon County USA zeer hoog in het vaandel staan. Zeer indrukwekkende, fantastische gemaakte films. Om nog maar te zwijgen van innovatieve werken als Karen Carpenter - Superstar en Waltzing with Bashier.
Korte films heb ik buiten beschouwing gelaten want dat is echt een significant andere vertelvorm. Bovendien moet ik dan ook nog overwegen om Porky in Wackyland, All A Bir-r-r-d, A Froggy Evening en What's Opera, Doc toe te voegen.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik heb ondertussen 7 lijstjes ontvangen. Nog 2 en een halve maand te gaan, dus er zullen nog veel meer lijstjes volgen. 
Benieuwd of iedereen van vorige keer mee doet en welke nieuwe spelers hun favoriete films doorsturen. De eindlijst zal sowieso al anders zijn. Bij sommige titels kan ik al voorzichtig zeggen dat ze er zeker terug bij zijn, maar alles kan nog mooi door elkaar geschud worden. Dat heb ik vorige edities ook al gezien.
horizons
-
- 5687 messages
- 2404 votes
Maar als het zo blijft zou eindelijk de beste Bay film een plek in de lijst krijgen, toch? Haha.
Dat er nog genoeg lijstje mogen volgen.

IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik hoop dat kevin_vp nog wel een lijst inlevert ondanks dat het zich heeft uitgeschreven. Interessante smaak!