• 178.000 movies
  • 12.205 shows
  • 33.974 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.211 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2021

Dievegge

• 3168 messages
  • 8192 votes

Dan ben ik Berlin Alexanderplatz voor niks aan het herbekijken. Nu ja, het blijft hoe dan ook de moeite. Misschien moeten miniseries maar eens een afzonderlijke, kleinere poll krijgen.

Documentaires zijn gewoon films, maar dan in de categorie non-fictie. Daarvan heb ik er dus 2 op 500. Ik heb ook één tv-film, maar MM maakt dat onderscheid niet.

Is het uitsluiten van miniseries daarmee definitief?

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Steigerend paard moet gewoon zeggen dat url doorslaggevend is. Lekker duidelijk.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Volgens mij halen er bij mij nu 2 of 3 docu's de lijst. Dat was vroeger iets meer omdat ik toen 4 Apocalypse series erin had (die had ik er nu uitgehaald, en zouden nu ook niet meer toegelaten worden). Geen enkele kortfilm voorlopig, maar ik ben wel van plan om er nog enkele te bekijken, waaronder ook 2 veel onbekendere van iemand (Anastasia Shulepova) die één van de mooiste amateur muziekvideo's heeft gemaakt die ik ooit heb gezien, maar nu ook echt is beginnen regisseren (met een film die op Cannes is gescreend), en hopelijk krijgt ze de kans om een langere film te regisseren, want wat zij doet is echt wel amazing

Check out Anastasia Shulepova - Voyage LA Magazine | LA City Guide

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Een documentaire als Shoah is nog wel gewoon geldig lijkt me? Niet dat ik hem in mijn lijst heb, maar Just asking.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

IH88 wrote:

Een documentaire als Shoah is nog wel gewoon geldig lijkt me? Niet dat ik hem in mijn lijst heb, maar Just asking.

Ik denk dat Shoah geldig is, omdat het als film werd uitgebracht (correct me if i'm wrong, maar over Heimat en Berlin Alexanderplatz weet ik het niet, dat zijn ook heel grote twijfelgevallen). Shoah staat bijvoorbeeld niet als serie op Movie/TV-meter. Maar bij Heimat en Berlin Alexanderplats is dat niet het geval.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Een top 100 series / miniseries lijkt me trouwens ook wel eens leuk om te doen (misschien een idee voor de even jaren?).

Dievegge

• 3168 messages
  • 8192 votes

TornadoEF5 wrote:

Een top 100 series / miniseries lijkt me trouwens ook wel eens leuk om te doen (misschien een idee voor de even jaren?).

Miniseries best afzonderlijk, anders worden ze weer onder de voet gelopen. Een minipoll voor miniseries.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Merci voor de reacties. Ik hou het dan op de categorie film op mm. Dat is duidelijk voor iedereen. Docu's en kortfilms vallen daar ook onder miniseries niet meer. Jammer voor een enkele titel, maar best helder afgebakend voor iedereen.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Dievegge wrote:

(quote)

Miniseries best afzonderlijk, anders worden ze weer onder de voet gelopen. Een minipoll voor miniseries.

Zoveel series zijn er nu ook weer niet, en kortere series worden wel vaker bekeken dan grotere series. Ja de grote "bangers" zoals Breaking Bad, Game of Thrones en The Wire zullen wel flink in de top 10 eindigen, maar ik denk niet dat je miniseries moet onderschatten (Band of Brothers zal trouwens ook heel hoog eindigen in zo een poll). Ik denk dat in een top 100 series 10 a 15 voor miniseries zouden zijn. Ik weet niet hoe groot een minipoll moet zijn. Een andere optie is natuurlijk dat alles tezamen wordt ingezonden, maar dat een x aantal nummer voor miniseries voorbehouden moet blijven die dan apart in een lijst kunnen worden gezet.

Al is dat misschien ook wel weer een idee voor deze lijst, om de miniseries eruit te halen, en die dan apart te presenteren (ofzo)? Bvb. 1000 plekjes voor films (waaronder docu, tv-films en kortfilms), en dan 10 tot 25 plekjes voor miniseries die dan achteraf gepresenteerd kunnen worden, als daar vraag voor is. Natuurlijk kruipt daar meer werk in terug, maar het is maar een idee of voorstel als de vraag daarvoor aanwezig is. Dan moet je natuurlijk de "miniseries" uit die toplijst gaan filteren.

En dat lijkt mij beter, want ik denk niet dat er veel mensen zijn die al veel miniseries hebben gezien. Als er voor een minipoll een minimum moet worden ingesteld voor het aantal miniseries die in jouw eigen lijst moeten staan, zal de drempel hoog liggen of het aantal moet vrij laag liggen. Indien die verwerkt worden in een top 500, dan kan dat eventueel weer wel (als je bvb. 7 miniseries hebt gezien, en je wilt er voor 2 stemmen).

Gewoon al een afzonderlijke top 10 miniseries naast de reguliere top 1000 is een win-win, want er zijn geen 10 miniseries die in 2019 de toplijst haalden, dacht ik. Al heb je dan natuurlijk wel weer de discussie wat een miniserie is en wat niet.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Dievegge wrote:

(quote)

Prima.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Film Pegasus wrote:

Merci voor de reacties. Ik hou het dan op de categorie film op mm. Dat is duidelijk voor iedereen. Docu's en kortfilms vallen daar ook onder miniseries niet meer. Jammer voor een enkele titel, maar best helder afgebakend voor iedereen.

Jammer? Geweldig nieuws is dat!

• 31148 messages
  • 5448 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Jammer? Geweldig nieuws is dat!

Ik ben graag diplomatisch voor de slachtoffers.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Miniseries zal me een worst wezen, maar tengels af van mijn docu’s, horizons

Maar serieus, die scheidslijn lijkt me duidelijk en prima. Kijk Euphoria vooral Tornado (heftig, maar goed), maar het hoeft niet in deze lijst. Dat kunnen we prima geweldig vinden los hiervan (wat voorbarig, ga het eerst maar kijken )

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

John Milton wrote:

Miniseries zal me een worst wezen, maar tengels af van mijn docu’s, horizons

Maar serieus, die scheidslijn lijkt me duidelijk en prima. Kijk Euphoria vooral Tornado (heftig, maar goed), maar het hoeft niet in deze lijst. Dat kunnen we prima geweldig vinden los hiervan (wat voorbarig, ga het eerst maar kijken )

Ik kan toch niet alles tegelijkertijd bekijken, maar ik denk wel dat ik Euphoria toch gewoon ga kijken inderdaad. Komt het niet in mijn lijst, dan is de kans wel erg groot dat hij in mijn top 10 series komt. En als die gedaan is, kunnen we dan wel met iets anders starten (los van of het nu in deze lijst kan komen of niet). Ik moet al niet klagen, heb in tussentijd al vrij veel kunnen zien qua film. Mijn doel was 60 films, daar zit ik nu al aan.

Kortfilms vergeet ik ook altijd dat die erin kunnen. Veel heb ik niet gezien, en wat ik gezien heb is best lang geleden. Kan wel zijn dat ik een film of 5 ga kijken (voyage dans la lune, la jetee, the snowman, father and daughter en herzieningen van un chien andalou en tsumike no ie)

Qua docu's staan er voorlopig 3 in, met alleszins 1 nieuwkomer (de andere 2 stonden er al denk ik in in 2019), maar er zijn er ook wel minstens 2 (Senna en Meru), wellicht 3 (Encounters at the End of the World, maar zat die er in 2019 bij mij in?) en als je docu-series meetelt 7 uitgevallen (de vier Apocalypse-docuseries).

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

Kan de lijsten van de top 1000 van afgelopen jaren niet meer vinden........ ??

Vervelend

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Badalamenti wrote:

Kan de lijsten van de top 1000 van afgelopen jaren niet meer vinden........ ??

Vervelend

Wel jammer inderdaad. Forum - Film / Toplijsten en favorieten Na wat gezoek gevonden...

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

Normaal geef je bij de zoekfunctie top 1000 in en krijg je alle lijsten...... nu moet je het hele forum doorspitten.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Badalamenti wrote:

Normaal geef je bij de zoekfunctie top 1000 in en krijg je alle lijsten...... nu moet je het hele forum doorspitten.

Klopt. Wordt aan gewerkt volgens mij Zoeken op de site

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Shi Mian Mai Fu (Film, 2004) - MovieMeter.nl

https://opuszine.us/_assets/stills/house-of-flying-daggers-zhang-yimou.jpg

Soms heb je van die films die door één scene in je geheugen gegrift staan. De scene in het bordeel is een pareltje, en gelukkig blijft hij na een herziening nog steeds recht overeind staan. De rest van de film was ik eigenlijk een beetje vergeten (zelfs het laatste gedeelte in de sneeuw), maar het blijft allemaal ontzettend sterk. Zhang Ziyi is betoverend, en regisseur Zhang Yimou heeft er een originele, kleurrijke, spectaculaire maar ook intieme film van gemaakt. Een audiovisueel feestje.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

IH88 wrote:

Betekent dus ook dat Heimat er niet meer inkomt? Was ik net aan begonnen . Kan ik rustig aan doen.

Ik zie nu pas dat Die Zweite Heimat - Chronik einer Jugend (Film, 1992) - MovieMeter.nl hier staat omschreven als film. Mocht ik hem nog uitkijken, dan kan ik deze film/miniserie dus wel meenemen Film Pegasus?

• 31148 messages
  • 5448 votes

IH88 wrote:

(quote)

Ik zie nu pas dat Die Zweite Heimat - Chronik einer Jugend (Film, 1992) - MovieMeter.nl hier staat omschreven als film. Mocht ik hem nog uitkijken, dan kan ik deze film/miniserie dus wel meenemen Film Pegasus?

Klopt. Anders moet ik per film/miniserie liggen oordelen waar de grens is. Het zullen toch maar uitzonderingen zijn. Dan is het duidelijkste de notering als film te volgen. Als Die Zweite Heimat op mm staat als film, mag die meedoen. Duidelijk voor iedereen wat wel en wat niet.

Dievegge

• 3168 messages
  • 8192 votes

De logica ontgaat mij. Dit zijn zogenaamd films:

Elizabeth R (Film, 1971)

Scener ur ett Äktenskap (Film, 1973)

Die Zweite Heimat - Chronik einer Jugend (Film, 1992)

Les Misérables (Film, 2000)

Dit zijn dan weer series:

Berlin Alexanderplatz (Serie, 1980 - 1980)

Heimat - Eine Deutsche Chronik (Serie, 1984 - 1984)

Ik denk dat ik ze er allemaal uit laat, ongeacht wat de url zegt. Waarschijnlijk zijn ze toch kansloos.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Shit, ik zie nu door Dievegge dat ik helemaal de verkeerde Heimat heb aangehaald haha. Ik bedoelde Heimat - Eine Deutsche Chronik (Serie, 1984 - 1984) - MovieMeter.nl en niet de "versie" uit 1992. Dan laat ik hem er sowieso uit. Film Pegasus is heel duidelijk, maar de grens die MovieMeter trekt tussen film/miniserie is inderdaad een beetje discutabel.

mrklm

• 11374 messages
  • 9897 votes

Een top 500 is onbegonnen work. In 2014 heb ik in een paar maanden 100 films gekeken om tot een top 50 te kunnen komen en dat viel al niet mee. Om 500 films te rangschikken moet je eigenlijk minstens 750 films opnieuw kijken.

Gelukkig houd ik al bijna 24 jaar alle scores schriftelijk bij, dus ik kan een heel eind komen, maar daar zitten hele goede films die ik meer dan 20 jaar geleden voor het laatst heb gezien.

Bovendien: wat is een top 750 waard van iemand die amper 1.000 films heeft gezien?

Maar goed, ik ga er werk van maken

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Top 250 is genoeg.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

mrklm wrote:

Een top 500 is onbegonnen work. In 2014 heb ik in een paar maanden 100 films gekeken om tot een top 50 te kunnen komen en dat viel al niet mee. Om 500 films te rangschikken moet je eigenlijk minstens 750 films opnieuw kijken.

Gelukkig houd ik al bijna 24 jaar alle scores schriftelijk bij, dus ik kan een heel eind komen, maar daar zitten hele goede films die ik meer dan 20 jaar geleden voor het laatst heb gezien.

Bovendien: wat is een top 750 waard van iemand die amper 1.000 films heeft gezien?

Mag ook een top 330 zijn. Hoef je alleen je 5* te rangschikken. Of idd een top 250.

mrklm

• 11374 messages
  • 9897 votes

250 moet wel lukken. Heb nu ongeveer 14% van de films die ik heb gezien doorgenomen, zit op een voorselectie van 141 titels :-P. Maar heb gelukkig al een onderverdeling gemaakt!

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

mrklm wrote:

Ik denk dat het heel belangrijk is om alles te kunnen relativeren.

Als ik naar mezelf kijk, dan kan ik ook tot een mooie top 250 komen. Het probleem is echter niet dat ik geen mooie top 250 kan samenstellen, het is dat er heel veel films waarvan ik verwacht dat ik ze goed zal vinden nog niet gezien heb. Terwijl ik ook bij sommige films het gevoel heb dat een herziening stilaan tijd wordt, of een andere kijk op een film geven die ik destijds niet begreep / niet klaar voor was of niet verstond. Want echt een film slecht vinden, gebeurt heel zelden.

Ik denk dat je moet proberen aanvaarden dat inderdaad veel films voor het laatst zullen gezien zijn 20 jaar geleden, en die zullen inderdaad benadeeld worden tegenover films die je recent hebt herzien (of andersom: dat je de film toen misschien beter zou vinden dan als je hem nu zou herkijken). Nu, ik denk wel dat je tot een mooie toplijst kan komen, maar dat je hier en daar de waarde van een film zal onderschatten of overschatten, en dat dit onvermijdelijk het geval zal zijn.

Ikzelf merk dat er elke twee jaar ondanks dat ik misschien 150-200 films zie over die periode er toch heel veel veranderingen in de lijst zitten, omdat ik anders naar film kijk, omdat films die ik recent heb gezien beter in het geheugen zitten, en omdat ik meer kan "verdragen/waarderen" dan vroeger (heb ik het idee), omdat ik me heb kunnen leren concentreren op film, hoewel het nog altijd niet is wat het soms moet zijn. Soms gaat het erg moeizaam en dat is bij bepaalde type films zo (niet per se trage films, maar films waar weinig uitleg gegeven wordt, waar er veel personages tevoorschijn komen, waar er weinig introductie is, en waar soms verschillende verhaallijnen door elkaar lopen, en dan soms nog niet chronologisch -> met dat type film heb ik dus nog steeds moeite).

Maar perfectie bestaat niet. Niet voor jou, niet voor mij, voor niemand niet. Anders zou je elke film moeten kunnen zien hebben ongeveer een maand voor de deadline (en dan elke film die je ooit gezien hebt), dat gaat natuurlijk niet. Je kan geen 5000 films tegelijkertijd zien, dus dan moet het maar zo.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Verder, ik heb op dit moment 953 films gezien, dus uiteraard stuur ik maar een top 250 in. Normaal gezien zal ik wel nog 50 films gezien hebben tegen eind mei, dus geraak ik nog aan 1000 films, en hopelijk nog een stukje meer. Ik denk ook dat vergeleken met anderen bij mij films statistisch gezien een grotere kans hebben om in de toplijst te komen, dan bij iemand anders. Anderzijds vermoed ik ook wel dat ik veel van mijn "favorieten" die ik zou hebben als ik 5000 films zou gezien hebben, ik nu ook al gezien zou hebben.

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

Zie mijn naam wel staan, maar heb daar geen melding van gekregen.

Gelukkig zie ik het nog op tijd en kan ik op mijn gemak een lijstje bij elkaar sprokkelen.

Maargoed, respect en waardering dat je deze onderneming weer op je wil nemen, Film Pegasus!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.