• 177.983 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.103 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2021

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Mat_ wrote:

(quote)

Gewoon Engels leren, zo moeilijk is het niet

Ik kan al goed Engels. Zit op veel engelstalige fora (o.a. ICM, Talk Elections, PerC). Ik kan heel goed schrijven en spreken in het engels, maar minder goed lezen en luisteren. Al ervaar ik geen probleem als ik let's plays, docu's of science/politieke channels op YT kijk. Het hangt van film tot film af, en van niveau v/d dialogen, etc. Als het common day talk is zoals in It Follows is het geen probleem. Wanneer het filosofisch, poetisch of naar interessantdoenerij leunt wordt het moeilijker, zeker met EN subs in een niet-engelstalige of nederlandstalige film.

Het lukt wel hoor, maar ik haal er meer uit als ik met NL subs kijk (al heeft het ook het nadeel dat je soms op voorhand weet wat ze zeggen, waardoor de manier waarop iets gezegd wordt minder impact heeft, alsook dat subs niet altijd letterlijk vertalen..

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Deze week twee films, vooral omdat ze wat gemeen hebben. Bij beide heb ik het 'what was i thinking' gevoel, omdat ik ze twee jaar geleden niet in mijn lijst heb gezet. Bij deze rechtgezet .

Thelma (2017) - MovieMeter.nl

https://pbs.twimg.com/media/D32bxSIWsAALy26.jpg

Eén van de leukste ontdekkingen van de laatste jaren. Sfeervol en intrigerend, met een geweldige rol van Harboe. Regisseur Trier houdt de focus op de personages, en hij weet een aantal keer verrassend uit de hoek te komen. Visueel ziet het er ook allemaal geweldig uit, en het einde is perfect.

Victoria (2015) - MovieMeter.nl

https://so-s.nflximg.net/soa1/497/1741361497.jpg

De eerste keer dat ik Victoria zag was een overweldigende filmervaring. Maar bij de tweede kijkbeurt viel de film wat verkeerd (misschien was ik in een slechte bui), en daarom had ik hem niet in mijn lijst gezet twee jaar geleden. Maar een derde kijkbeurt vorig jaar deed wonderen. Laia Costa wordt de laatste jaren wat 'type gecast', maar als je Victoria ziet begrijp je wel waarom. Ik nog nooit een actrice mooier zien huilen. De 'one take' benadering werkt erg goed, en vooral tijdens de overval giert de adrenaline ook bij de kijker door het lijf. Als de gangsters in beeld komen kakt het allemaal even in, maar gelukkig duurt dit niet te lang.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

2 films die sowieso ook in mijn lijst staan met beiden een verdiende 5* score! Die mogen niet ontbreken in de top 1.000!

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Hoeveel lijsten heb je al binnen gekregen Film Pegasus

• 31144 messages
  • 5447 votes

IH88 wrote:

Hoeveel lijsten heb je al binnen gekregen Film Pegasus

Ik heb al 7 lijstjes. Nog lang te gaan, maar toch al een mooie start.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Oh 2 zalige films IH88.

Victoria net zoals in 2015 en 2017 erg hoog voorlopig hier (45ste in 2017, 11e in 2019, en nu 12e in mijn voorlopige lijst).

Thelma komt ook nieuw binnen hier!

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Deze week weer één film. Eén van de beste actiefilms die ik de laatste jaren heb gezien.

Lat Sau San Taam (1992) - MovieMeter.nl

https://diaboliquemagazine.com/wp-content/uploads/2019/07/hb-1.jpg

Het begin in het theehuis zet gelijk de toon voor wat je de rest van de film kan verwachten. Actie, komedie, spanning en wat romantiek, Hard Boiled heeft het allemaal. Chow Yun-fat, Tony Leung, Teresa Mo en alle andere acteurs weten precies de juiste toon aan te slaan, en John Woo weet als geen ander hoe je een spectaculaire actiefilm maakt en in beeld brengt. Vooral de soms zeer zwarte humor kon ik wel waarderen, en het gedeelte met de baby's is een voltreffer.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

407 films uit de lijst van 2019 gezien, nu. Wel een beetje vreemd dat ik tegenstrijdige observaties heb van hoeveel ik nu kom (waarschijnlijk een fout gemaakt toen).

Van de films die ik plande nog te zien, ook al een heleboel gezien, al zijn er een paar die ik plande die ik toch uiteindelijk (nog) niet ga kijken. Maar ik blijf wel voortdoen met dagelijks 1 a 2 films te zien, en voorlopig haal ik daar nog steeds genot uit.

Ik heb een kleinere watchlist samengesteld met titels die ik dit jaar wil zien, en voorlopig haal ik 95% van de films die ik nu zie uit die lijst. Maar die wil ik vooral dit jaar zien, niet per se tegen eind mei.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

De fundering van mijn lijst is gemaakt. Nu de '70's challenge' is aangekondigd in het filmgames forum wacht ik nog even met insturen aangezien ik een heleboel toppers uit dat tijdperk nog niet heb gezien, wellicht zit er dan nog veel verandering in mijn lijst. Sowieso we moeten nog eventjes tot 30 mei en ga in die periode wat potentiele films zeker opzetten.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Rio Bravo (1959) - MovieMeter.nl

https://images.radiotimes.com/remote/ichef.bbci.co.uk/images/ic/1024x576/p08tl63m.jpg?quality=60&mode=crop&width=700&height=422

The Wild Bunch (1969) - MovieMeter.nl

http://www.itsonlyamovie.nl/wp-content/uploads/2018/09/Wild-bunch.jpg

Als er bij mij iets is verandert qua filmsmaak de afgelopen jaren, dan is het wel dat mijn liefde voor het Western genre weer helemaal is opgebloeid. Mijn vader was/is een groot fan van Westerns, en hij liet mij vaak meekijken als hij weer eens Once Upon a Time in the West, The Searchers of Shane aan het kijken was. Namen als John Wayne, John Ford, Sergio Leone, Clint Eastwood, Charles Bronson en uiteraard Claudia Cardinale waren mij eerder bekend dan Han Solo, Prinses Leia en Luke Skywalker.

Maar zoals met meerdere dingen in het leven het geval is, verandert je (film)smaak tijdens je tienerjaren en als je begin/midden twintig bent. Westerns zijn dan toch wat minder "cool", en dus heb ik jaren eigenlijk geen Western gezien. Totdat ik een aantal jaren geleden weer eens Once Upon a Time in the West heb opgezet, en het was liefde op het tweede gezicht .

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

In western moet ik me ook wat meer verdiepen. Maar denk dat westerns juist "cooler" worden als je wat meer volwassen wordt, denk ik. Op zich een genre dat me veel meer ligt dan pakweg 5 jaar geleden.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Vraagje?

Wat gebeurt er nu eigenlijk met tv-series en vooral miniseries met deze nieuwe update, want doorgaans was de regel, als het op moviemeter stond is het geldig. Maar waar ligt de grens nu? Worden miniseries hier als film of als tv-serie beschouwd. Welke series zijn nu wel geldig. Ik zie veel toplijsten het derde seizoen van Twin Peaks opnemen, maar ik zie ook afleveringen van Black Mirror die kunnen opgenomen worden. Wat bijvoorbeeld met iets als Euphoria of Band of Brothers. Of O.J. Made in America, Making a Murderer, Top of the Lake, When They See Us, The Vietnam War, Twin Peaks: The Return, Chernobyl, P'tit Quinquin etc.

Ik weet niet wat de regel is die nu geldt.

MRDammann

• 661 messages
  • 3560 votes

Ik ga er zelf niet over, maar is niet het makkelijkst om gewoon naar de url te kijken. Elke titel met "series" in de url is uitgesloten.

Elke titel met "film" in de url mag gewoon meedoen.

Miniseries zoals The Vietnam War en When They See Us zijn dan uitgesloten maar een losse Black Mirror aflevering mag dan wel meedoen.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Voorheen stonden O.J. - Made in America en When They See Us wel op moviemeter natuurlijk. Dus als de lijst was ingediend, begin maart hadden ze wel mogen meedoen, en nu plots niet meer?

En wat zorgt ervoor dat de ene miniserie wel mag meedoen en de andere niet? Bijvoorbeeld letterboxd heeft ook miniseries op hun site staan. Too Old To Die Young staat daar bijvoorbeeld wel op.

Voor mij zou het echt wel nog invloed hebben op wat ik zeker nog wil zien voor eind mei, want van Euphoria en TOtDY verwacht ik veel, en in principe zijn dat miniseries.

En ik begrijp ook niet heel goed waarom de afleveringen van Black Mirror dan wel weer toegelaten worden. Mogen "specials" van Euphoria dan ook niet in de lijst? Ik vind het sowieso heel raar dat er zo een uitzondering wordt gemaakt voor de afleveringen of specials van Black Mirror en niet voor andere series. Wat heeft Black Mirror dat andere series niet hebben?

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

En natuurlijk kan je beargumenteren dat een serie afleveringen zijn met steeds dezelfde cast, ofwel met een verhaal dat door de hele serie loopt en opgebouwd wordt (de rode draad), ofwel met elke aflevering een nieuw uitgangspunt, ofwel met beiden. Bij Black Mirror is dat niet zo, maar er zullen nog wel zo een series zijn natuurlijk. Anderzijds heb je natuurlijk ook de "filmseries" die ook in meerdere films onderverdeeld worden, soms onbewust, soms zelfs bewust gesplitst, maar moet je dat dan als geheel zien of toch apart (nu de consensus is apart, en de originele trilogie van Star Wars zet ik toch na elkaar in mijn toplijst bijvoorbeeld). Je hebt ook van die films zoals Shoah die als een film werden beschouwd, maar op TV als een serie werden vertoond (idem voor La meglio gioventu dat in twee delen werd vertoond op Canvas).

In toplijsten zoals TSPDT 21st century staat Game of Thrones ook gewoon in de lijst hoor (niet in de top 1000, maar is voor de eerste keer opgedoken in de lijst wanneer ik het gehele bestand zag, en meteen al vrij hoog), en meer en meer "series" beginnen op te duiken in TSPDT 21st century. De lijn tussen film en serie wordt alsmaar dunner en dunner tot in de zin dat ik niet weet of het nog "sense" maakt om ze gesplitst te houden, en waar de lijn te trekken. Want bij Black Mirror weet ik nog altijd niet waarom losstaande afleveringen plots wel mogen, terwijl het ook als een serie wordt beschouwd. Black Mirror's afleveringen staan hier ZOWEL als film als in de serie.

The Wire bijvoorbeeld staat rond de 600ste plaats in de They Shoot Pictures, Don't They 21st century lijst, dus volgens mij is de consensus wel aan het verschuiven dat het allemaal één geheel is, dit medium. Twin Peaks: The Return trouwens ook in de yearly top 10 van Cahiers du Cinema.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Het is nog altijd een film top 1000. Dit jaar kunnen er kortfilms mee doen, al zullen dat naar mijn verwachting toch eerder uitzonderingen zijn. Series horen er wat mij betreft niet thuis. Dan moet iemand maar een serie top 1000 maken als daar interesse voor is.

Eigenlijk is het heel eenvoudig: wat op moviemeter als film staat mag meedoen. Wat er niet op staat of als serie genoteerd is, niet.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Wat dan met miniseries die op de klassieke versie van Moviemeter nog als film worden beschouwd, maar niet op de nieuwe versie?

• 31144 messages
  • 5447 votes

TornadoEF5 wrote:

Anderzijds heb je natuurlijk ook de "filmseries" die ook in meerdere films onderverdeeld worden, soms onbewust, soms zelfs bewust gesplitst, maar moet je dat dan als geheel zien of toch apart (nu de consensus is apart, en de originele trilogie van Star Wars zet ik toch na elkaar in mijn toplijst bijvoorbeeld).

Gewoon ter info ben je hierin een uitzondering, maar het mag uiteraard. Als voorbeeldje haalden vorige editie 6 van de 8 Harry Potters de eindlijst en dan ook nog goed verspreid. In 2017 waren het er maar 3. De originele Star Wars trilogie heeft er altijd in gestaan maar niet iedereen stemde op de 3 films. Dan is Lord of the Rings iets consequenter. Al zijn er maar 2 die de top 100 haalden en ook hier stemde niet iedereen op de hele trilogie.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Bijvoorbeeld Top of the Lake.

Als je kijkt naar iemand zijn stemmen staat Top of the Lake zowel onder film als onder serie. Onder serie -seizoen 1 (heeft ook maar 1 seizoen), maar onder film staat het er trouwens ook op als Top of the Lake (2013). Klik je dan op diezelfde Top of the Lake (terwijl het onder film staat in iemand zijn stemmen), en dan kijk je naar de URL, dan zie je /series/ staan.

• 31144 messages
  • 5447 votes

TornadoEF5 wrote:

Wat dan met miniseries die op de klassieke versie van Moviemeter nog als film worden beschouwd, maar niet op de nieuwe versie?

Ik heb al lijstjes binnen toen de nieuwe versie nog niet gestart was. Dus ik zou zeggen dat die dan ook mee kunnen doen. Er is een verschil tussen bvb Chernobyl dat een afgerond verhaal heeft over een paar afleveringen of The Wire.

Ik kan me niet zo echt herinneren van vorige editie of er toen al een miniserie bij zat. De meeste lijstjes sturen gewoon films in. Miniseries, kortfilms en documentaires zijn zeer zeldzaam. Maar als het op mm staat, mag het meedoen natuurlijk. En voor de miniseries zal ik dan kijken naar de oude site als dat nodig is.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Film Pegasus wrote:

(quote)

Ik heb al lijstjes binnen toen de nieuwe versie nog niet gestart was. Dus ik zou zeggen dat die dan ook mee kunnen doen. Er is een verschil tussen bvb Chernobyl dat een afgerond verhaal heeft over een paar afleveringen of The Wire.

Ik kan me niet zo echt herinneren van vorige editie of er toen al een miniserie bij zat. De meeste lijstjes sturen gewoon films in. Miniseries, kortfilms en documentaires zijn zeer zeldzaam. Maar als het op mm staat, mag het meedoen natuurlijk. En voor de miniseries zal ik dan kijken naar de oude site als dat nodig is.

Maar dat heeft Too Old To Die Young natuurlijk ook, bijvoorbeeld. Opnieuw, waar ligt het verschil? En hoe kan je als gebruiker checken wat als een film staat op de oude versie van Moviemeter. En anderzijds zal er in de toekomst ook niet meer die distinctie gemaakt worden tussen welke miniserie als film wordt beschouwd en welke dan weer wel, want als het op één platform staat gaat het niet meer op de andere staan. Al zie ik ook op de nieuwe site dat als je een film zoekt op "Top of the Lake" dat je die ook vindt", net zoals als je hem opzoekt als "serie", waar je hem tevens opnieuw vindt. In theorie kan er dubbel gestemd worden dus op die film/serie. Maar films/series zullen in de toekomst niet meer die behandeling krijgen, omdat de twee zijn samengevoegd (misschien moet dit bij opmerkingen/feedback om die duplicates er eventueel uit te halen, want dit is meer een technisch kantje van de site, ofwel moet de community zich blijven inzetten om bepaalde miniseries ook als "film" toe te voegen op Moviemeter?

Sorry voor de lastige vragen, maar het is best dat er misschien wat duidelijkheid kan worden verschaft.

Mat_

• 737 messages
  • 1335 votes

Als ik me niet vergis stond de vorige keer enkel Unsere Mutter, unsere vater er in als miniserie. Waarschijnlijk dat Chernobyl ook wel de lijst kan halen.

Maar het onderscheid tussen wat een miniserie is (en dus op papier zou mogen meedoen) en een echte serie is lijkt me gevoelsmatig toch wel te maken. Iets met meerdere seizoenen is uiteraard gewoon een serie. Wat mezelf betreft neem ik miniseries gewoon niet mee. Het is een film top-1000 geen miniserie top-1000

En moest er een twijfelgeval zijn is het voor mij simpel. De organisator bepaalt de regels.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Als een titel op mm staat als film is het in elk geval duidelijk, dan kan die gewoon meedoen.

Voor de series kan je ook snel de controle doen. Als je een titel in de zoekbalk bovenaan typt (bvb Chernobyl) krijg je alvast een dropmenu met een eerste keuze. Onderaan die lijst is er een knop 'Uitgebreid zoeken'. Dan kom je terecht op de oude gekende zoekfunctie.

Daar heb je oa de mogelijkheid 'Zoeken op titel'. Als je daar zoekt naar Chernobyl, krijg je die in de lijst met resultaten te zien. Omdat die als miniserie ook op Moviemeter stond. Als je daar gaat zoeken naar The Wire krijg je niets, omdat het echt een serie is.

En als je twijfelt laat je dat best even weten als je een lijst instuurt. Dan kijk ik het even na voor ik de lijst verwerk.

Dievegge

• 3168 messages
  • 8192 votes

In de voorlopige versie mijn top 500 heb ik vier miniseries staan, die al op MM oude stijl stonden. Vorige keer mochten die ook al meedoen. Het is wel wat vervelend, want het zijn niet echt films en ze maken weinig kans in een filmpoll.

Verder heb ik acht kortfilms, maar daarvan maakt wellicht slechts één een kans op de top 1000. Ook heb ik twee documentaires. Als ze meetellen, stem ik er ook op, al zou een kleinere poll die genres meer tot hun recht laten komen.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik wil snel de knoop doorhakken voor er meer lijstjes binnen komen. Ik wil absoluut geen series in de top 1000. Ben zelf niet echt een liefhebber van series (toch niet met dezelfde liefde als voor film) en die horen wat mij betreft niet thuis in de eindlijst. Maar het moet duidelijk zijn voor iedereen natuurlijk welke titel wel mee doet en welke niet.

Het meest eenvoudig is dat we gewoon kijken naar Moviemeter en zien wat daar als film genoteerd staat. Dat zie je perfect in de url bij de film. Is het een serie doet die niet mee. Simpel. Alleen zullen miniseries dan niet meedoen. In 't beste geval geef ik ze dan een eervolle vermelding.

Ik gooit het even in de groep moesten hier echt veel bezwaren tegen zijn. Maar ik ga het ook niet te complex maken om uiteindelijk te liggen discussiëren of 2 of 3 miniseries die de eindlijst misschien zouden halen. Als compensatie komen de kortfilms er bij.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Eens.

Documentaires er dan ook uit?

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Prima. Ik heb drie miniseries in mijn lijst staan (Chernobyl, Unsere Mutter en Queens Gambit), maar ik heb er geen probleem mee om ze er uit te laten.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Eens (FP).

Als dit op de site ook nog verder wordt verfijnd de komende maand(en) (er zijn nu nog doublures, bijvoorbeeld het reeds vermelde Black Mirror) kun je het helemaal straktrekken qua beleid. Miniseries zijn een lastige tussencategorie, dat klopt natuurlijk, maar daarom wordt er hopelijk besloten om ófwel alle miniseries onder TV te gooien (mijn voorkeur) ófwel miniseries onder film (maar op die fiets krijg je volgens mij méér discussie over wanneer een miniserie dan wel naar TV moet)...

Er zijn al heel lang discussies gaande in de filmwereld over de vervagende grenzen tussen serie en film, maar voor een database werkt dat niet. Publiceer dan een opiniestuk (zelf nog wel 'es gedaan ook).

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

horizons wrote:

Eens.

Documentaires er dan ook uit?

Lijkt me niet. Hebben zelfde kenmerken als een film, is gewoon een andere stijl. Sommige films zoeken ook de grens op tussen wat film en documentaire is, zowel experimenteel, als qua vertelstijl als qua vermaak (de mockumentary). Maar een docu / film als Grizzly Man is bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van een docu die die grens wel opzoekt, en zo zijn er heel veel voorbeelden.

Echter docu-(mini)series dan weer niet uiteraard, lijkt mij. (bvb. Planet Earth)

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Betekent dus ook dat Heimat er niet meer inkomt? Was ik net aan begonnen . Kan ik rustig aan doen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.