- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
Pecore
-
- 923 messages
- 1691 votes
Mijn perfectionisme gaat me toch wel wat in de weg zitten ben ik bang. Vind ik Uncut Gems leuker dan Knives Out? En hoeveel leuker dan? Nog boven Goodfellas, die ik zo'n 10 jaar geleden zag? Nee, dit lijstje wordt een uitputtingsslag, maar wel een leuke.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Mijn perfectionisme gaat me toch wel wat in de weg zitten ben ik bang. Vind ik Uncut Gems leuker dan Knives Out? En hoeveel leuker dan? Nog boven Goodfellas, die ik zo'n 10 jaar geleden zag? Nee, dit lijstje wordt uitputtingsslag, maar wel een leuke.
Maar je hoeft films in ieder geval niet te laten "sneuvelen". Ze komen sowieso in je lijst, en dus scoren ze punten voor de top 1000. Of ze dan een plaatsje lager staan of hoger...
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Uit ervaring kan ik zeggen dat elk lijstje impact heeft op de top 1.000. Voor sommige films is het dan net er in of net er uit.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Mijn perfectionisme gaat me toch wel wat in de weg zitten ben ik bang. Vind ik Uncut Gems leuker dan Knives Out? En hoeveel leuker dan? Nog boven Goodfellas, die ik zo'n 10 jaar geleden zag? Nee, dit lijstje wordt een uitputtingsslag, maar wel een leuke.
Ik heb mijn Darts-bord opgehangen zodanig dat moeilijke beslissingen op een ludieke manier kunnen worden opgelost 
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Dit soort momenten ben ik blij dat ik mijn top 250 lijst regelmatig bijwerk 
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Ach. Soms zie je in de maand erna twee films waarvan je denkt dat die erin hadden gemoeten.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Maar je hoeft films in ieder geval niet te laten "sneuvelen". Ze komen sowieso in je lijst, en dus scoren ze punten voor de top 1000. Of ze dan een plaatsje lager staan of hoger...
Maar het verschil tussen bvb. plek 235 en 265 is absoluut niet groot, en dat doet er meer aan toe dan pakweg tussen 175 of 235, als je een top 250 instuurt. Momenteel pas ik regelmatig mijn top 250 aan, maar soms hangt dat ook af van "the mood of the moment". Ik behandel het redelijk perfectionistisch.
Ik heb een paar dagen geleden meer films eruit gedaan dat ik te veel als opvulsel zag. Ik kom nu tot 237 films, maar ik ben er vrij zeker van dat ik dat makkelijk kan opvullen met wat ik nog zal zien. Gisteren en vandaag alleen al heb ik 3 films gezien die er bij komen, dus zit ik weer aan 240 films. Waarschijnlijk komen er meer dan 10 films bij hoor tegen mei, en dat is maar goed ook, want wil graag wat selectiever zijn. Een film moet het verdienen om bij die beste 250 te horen! Het grotere probleem is de recency bias waarmee ik sukkel, en dat het moeilijker maakt. Anderzijds kijk ik nu wel vooral films waarvan ik echt verwacht dat die een zeer grote kans maken dat ik ze graag zal zien en dus in de lijst terechtkomen.
Sommigen in de lijst moet/wil ik wel nog eens herzien voor een goede beoordeling. En dat zijn er ook echt wel een pak. Ik heb er al een stuk of 5 tot 10 gedaan, maar vermoed echt wel dat ik rond de 20 films wil herzien. Die ga ik ook voor het laatste bewaren om de recency bias een beetje tegen te gaan, juist omdat ik ze al eens gezien heb. Dan hebben andere films wat tijd om een beetje te zakken zodat ik een beter oordeel over hen kan vormen.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Om in de 'spirit' van Valentijnsdag te blijven.
Portrait de la Jeune Fille en Feu (2019) - MovieMeter.nl
Wat. Een. Film. Portrait is mijn op één na hoogste nieuwe binnenkomer, en het is een film die maanden nadat ik hem heb gezien nog steeds in mijn hoofd blijft zitten. Het is een op zich simpel verhaal, maar het script, de regie van Sciamma en het acteerwerk zorgen ervoor dat de perfectie wordt benadert. Merlant is uitstekend, maar zodra Haenel zich aandient wordt het alleen maar beter. Wat een actrice. De laatste scene is pure perfectie.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Die komt wellicht de top 100 binnen. Ik vermoed dat Knives Out ook kans maakt om top 250 binnen te komen. Andere films die nieuw binnenkomen lijken me Midsommar, Joker, Jojo Rabbit, 1917, Parasite, a Hidden Life, Marriage Story, Once upon a Time... in Hollywood, The Irishman, Chernobyl, Us, Spider-Man: Far from Home, Weathering with you, the Lighthouse, Uncut Gems, Tenet, Little Women, Waves, Adoration te worden. Zal er nog wel vergeten. Misschien ook Death of Stalin, Babyteeth, Promising Young Women, mid90's, Eighth Grade, Booksmart, de nieuwe Star Wars, Hors Normes, Sorry, We Missed You, Soul, Possessor en WolfWalkers?
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2725 votes
Een film die ik redelijk recent gezien heb en in mijn toplijst staat is Fat Girl
Naar mijn mening een erg ondergewaardeerde film. Dus ik raad de film zeker aan als je hem nog niet gezien hebt.
Pecore
-
- 923 messages
- 1691 votes
1917, Parasite, Once upon.. etc lijken zekerheidje gezien hun populariteit en hoge beoordelingen. Ook omdat films als Fury en Sherlock Holmes de vorige lijst hebben gehaald en dat is in alle objectiviteit toch geen toplijst-materiaal.
Zal wel komen omdat iedereen een lijst van minimaal 250 films moet aanleveren. Als je zoals ik slechts een stuk of 1100 hebt gezien komen er sowieso films in die het allicht niet dubbel en dwars verdienen (ook al scoort iedere film minimaal vier sterren). Maar dat maakt zo'n top 1000 ook wel weer spannend.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
1917, Parasite, Once upon.. etc lijken zekerheidje gezien hun populariteit en hoge beoordelingen. Ook omdat films als Fury en Sherlock Holmes de vorige lijst hebben gehaald en dat is in alle objectiviteit toch geen toplijst-materiaal.
Zal wel komen omdat iedereen een lijst van minimaal 250 films moet aanleveren. Als je zoals ik slechts een stuk of 1100 hebt gezien komen er sowieso films in die het allicht niet dubbel en dwars verdienen (ook al scoort iedere film minimaal vier sterren). Maar dat maakt zo'n top 1000 ook wel weer spannend.
2 jaar geleden waren 58 films uitgebracht in 2017 of later. Dus er zullen er wel een heleboel zijn, als dat opnieuw rond de 50 ligt. Veel films in 2020 zijn wel uitgesteld door het coronavirus, en het ziet er naar uit dat dat een heel slecht jaar was voor cinema. Maar daar staat tegenover dat 2019 mij een erg goed jaar leek voor cinema.
De toplijst is wel heel erg gefocust op recente films. Vaak zijn de meer oudere films er het slachtoffer van. Tegenover 2013 zijn er veel oudere films verdwenen, mede door een andere userbase die meer naar recent werk leunt en ook doordat er ja zes jaar verstreken is, zes jaar influx van nieuwe films.
Daar staat tegenover dat bij de top 1000 die ze op ICM weer veel te veel een userbase hebben die zo goed als uitsluitend ouder werk apprecieert. Vaak enkel en alleen als ze "officieel" zijn, wat jammer is. Er zijn genoeg lijsten te vinden voor tips qua ouder werk, want bij de top 1000 hier verdwijnen ze meer en meer naar de achtergrond. Daar ben ik ook verantwoordelijk voor. Niet dat ik iets heb tegen ouder werk. Vaak zitten daar ook heel mooie films tussen. Het is een absolute schande dat ik zo weinig films van de jaren '70 heb gezien. Dehenen die ik zag waren doorgaans goed. Er zijn er nog wel die ik ga zien. Het probleem is: ik kan niet meer verhinderen dat mijn top 250 enorm gefocust zal zijn op vooral films v/d laatste jaren. Mijn excuses daarvoor. Maar ik hoop wel zeer binnenkort meer films te zien die ouder zijn, en misschien dat tegen 2023 het op dat vlak al beter verdeeld zijn. Wie weet?
Fury en Sherlock Holmes horen wat mij betreft inderdaad niet thuis in een top 1000. Ik hoop dat ze eruit vliegen dit jaar. Ik hoop op meer tips, verrassingen en ecletische films, maar ik denk dat de trend wel vrij duidelijk is. Over het algemeen vind ik het wel een mooie top 1000, mooier dan die van ICM.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Persoonlijk vind ik dat films die jonger zijn dan twee jaar niet in de lijst zouden mogen, zodat ze nog even kunnen 'bezinken'. Je ziet hetzelfde met de top 2000 (muziek), waar die regel ook is afgeschaft. Er staat nu meteen veel recent werk in, ten koste van de klassiekers.
Maar dat is gewoon iets dat ik persoonlijk jammer vind, er is ook zat te zeggen voor de situatie zoals die nu is.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Sowieso was elke lijst anders door de deelnemers die meededen. Er zijn genoeg deelnemers om een mooie lijst te maken met films die altijd meerdere stemmen halen. Maar ook geen 100en lijstjes, zodat elke speler die er bij komt of weg valt voor verandering kan zorgen.
Ik zie ook liever wat meer klassiekers, maar langs de andere kant doe ik net tips op bij de nieuwere films omdat ik die soms wat minder ken. En het leuke aan de top 1000 is de variatie. Waarin experimentele films naast blockbusters staan. En indie films naast de grote klassiekers. Ik denk wel dat er altijd voor iedereen wat in zit. Elke deelnemer had toch altijd een reeks films in de eindlijst zitten.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
Ik heb in ieder geval m'n plicht gedaan. Als modern Azië niet of slecht vertegenwoordigd is, is dat omdat jullie er niet op gestemd hebben!
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Ik heb in ieder geval m'n plicht gedaan. Als modern Azië niet of slecht vertegenwoordigd is, is dat omdat jullie er niet op gestemd hebben!
Ik doe m'n best. Heb er zowaar één in m'n top 10 (voor het eerst geloof ik) en een stuk of 5 in de top 100 totaal. En een aardige rits inmiddels in de overige plekken.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik zal niet de ultieme voorvechter zijn, maar heb er zeker een aantal!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8913 votes
15 dinsdagen 15 films
Ook ik had er vorig aflevering rond de 350 films en dit jaar de lijst aangevuld tot 500 films. Tja het valt allemaal nog niet mee! Enfin hij is ingestuurd en elke dinsdag probeer ik een film uit mijn nominatie-lijst te posten!? Beginnende in de onderste regionen maar voor mij zeker niet de minste!
1e film Judy & Punch (2019)
https://www2.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/fb-images/judy-and-punch-2019-002-red-16x9.jpg
Met haar speelfilmdebuut geeft regisseur voorheen actrice Mirrah Foulkes; een bizar # MeToo-sprookje, een herziening van het achtergrondverhaal van Jan Klaasen en Katrijn (Punch and Judy) dat zich afspeelt in de 17e eeuw. Een wereld op zichzelf. ergens tussen Shakespeare en Dickens, donker, verontrustend, absurd, brutaal en dwaas. Verleden en de moderne 21e eeuw gaan hand in hand. Met Judy, de heerlijke Mia Wasikowska in de hoofdrol was dit een geweldige debuut-film!
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
14 Aziatische films van de 21ste eeuw. En 16 als je Iran meerekent (Turkije & Rusland reken ik niet mee) Voorlopig 0 van voor 2000. Aan beiden wil ik in de toekomst verandering brengen. Het probleem is vaak de toegankelijkheid, vaak heel moeilijk te vinden films, zeker als je probeert met NL subs te kijken. Er staan er nog wel wat die ik wil zien.
Pecore
-
- 923 messages
- 1691 votes
Persoonlijk vind ik dat films die jonger zijn dan twee jaar niet in de lijst zouden mogen, zodat ze nog even kunnen 'bezinken'.
Dan zou je een lijstje krijgen met films waarvan de algemene consensus bepaalt of het een goede film is. Dat zijn ook leuke lijstjes, maar die zijn er al in overvloed en die lijken ontzettend op elkaar. Het leuke aan de lijst van MM vind ik nou juist dat het de lievelingsfilms zijn van een handvol users met uiteenlopende smaak. Nieuw of oud maakt dan niet uit.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Dan zou je een lijstje krijgen met films waarvan de algemene consensus bepaalt of het een goede film is. Dat zijn ook leuke lijstjes, maar die zijn er al in overvloed en die lijken ontzettend op elkaar. Het leuke aan de lijst van MM vind ik nou juist dat het de lievelingsfilms zijn van een handvol users met uiteenlopende smaak. Nieuw of oud maakt dan niet uit.
To be honest, zoveel films uit 2020 en 2021 gaan het nu ook niet halen hoor.
Pecore
-
- 923 messages
- 1691 votes
Daar gaat het me ook niet om. Films hoeven wmb niet twee jaar te 'bezinken'. Een film uit 1970 die je voor het eerst ziet hoeft dat ook niet. En zou je die film beter op waarde kunnen schatten omdat het zijn plek in de filmgeschiedenis ofzo al heeft ingenomen? Ik geloof dat niet. Sterker nog, een lijst die wars is van alle status en algemene consensus is veel leuker.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik vind het juist wel leuk om te zien of de nieuwe films hun hoge positie kunnen behouden, of dat ze een duikeling maken. Films als mother!, Climax, Revenge en Call Me by Your Name (en dan ben ik er nog een aantal vergeten). In 2019 hoog geëindigd, maar kunnen ze dat nu weer.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel deelnemers er meedoen. Als er rond de veertig personen meedoen, dan krijg je meer 'onbekende pareltjes' in de lijst. De Aziatische films zullen hier denk ik van profiteren. Als er rond de tachtig personen meedoen, dan sneeuwen zulke films al snel onder. In 2019 stonden er veel Harry Potter films in de lijst en waren de "gay films" ook goed vertegenwoordigd. Misschien dat nu weer andere genres/landen boven komen drijven. Leuk om te volgen.
kaketoe
-
- 827 messages
- 1708 votes
Ik heb het afgelopen jaar wel enkele parels gezien die mijn lijst binnenkomen:
Ik heb deze nog liggen:
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Persoonlijk vind ik dat films die jonger zijn dan twee jaar niet in de lijst zouden mogen, zodat ze nog even kunnen 'bezinken'. Je ziet hetzelfde met de top 2000 (muziek), waar die regel ook is afgeschaft. Er staat nu meteen veel recent werk in, ten koste van de klassiekers.
Maar dat is gewoon iets dat ik persoonlijk jammer vind, er is ook zat te zeggen voor de situatie zoals die nu is.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Aan mij gaat het ook niet liggen, verwacht dat 40% in mijn Top 100 Aziatisch gaat zijn.
En sowieso ligt dit tiental nu klaar om te bekijken:
1. Promare (2019)
2. Tenki no Ko (2019)
3. Miss Zombie (2013)
4. Ruined Heart: Another Lovestory between a Criminal & a Whore (2014)
5. Sha Sheng (2012)
6. See You Tomorrow (2016)
7. Jin Ling Shi San Chai (2011)
8. Watashi no Otoko (2014)
9. Kaijû no Kodomo (2019)
10. Umimachi Diary (2015)
Verder wil ik ook de volgende films nog checken, voordat ik een lijst aan lever. Veelal bekende films die ik eigenlijk allang een keer had moeten zien:
1. Metropolis (1927)
2. La La Land (2016)
3. Isle of Dogs (2018)
4. Shape of Water (2017)
5. A Torinói Ló (2011)
6. Coco (2017)
7. Her (2013)
8. 12 Years a Slave (2013)
9. A Star Is Born (2018)
10. Tenet (2020)
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ik heb er ook nog heel wat liggen hier. De vraag is: hoeveel ik er ga kunnen zien voor eind mei. Als ik aan dit tempo blijf doorkijken 80 tot 90% van de watchlijst die ik hier opsom, gefilterd op Oost-Aziatisch. In werkelijkheid zal het minder zijn, ook omdat ik niet altijd films van die lijst neem. Er staat geen Koreeda of Kurosawa (behalve dan Nobody Knows herzien en Tengoku to jigoku) op. Maar dat komt later dit jaar waarschijnlijk aan de beurt. Ik wil ook alles zien van Studio Ghibli maar ook dat wil ik graag tijdens dit jaar doen
Een ander probleem is dat het een pain in the ass is om Aziatische film in de beste omstandigheden te bekijken. En legaal zijn er misschien 20 ? Aziatische films met nl subs beschikbaar voor minder dan 10 euro. Meer als je tweedehands zoekt, maar ik kan je vast vertellen dat het zoeken moeilijk gaat. Bij het pindakazen zijn er vaak geen NL subs. EN subs gaan ook wel, maar kunnen een moeilijke film nog moeilijker maken en dan kan dat echt wel het verschil zijn tussen een film leuk vinden of niet.
Bij Perfect Blue hadden EN subs de film zeker verkloot, dus gelukkig NL subs gevonden. Ik heb het vermoeden dat ik Helter Skelter een volledige ster meer had gegeven als ik de film met NL subs zag. Het is gewoon heel jammer. Soms ben ik echt razend op de commerciele filmdistribiteurs en dat mijn moedertaal fucking nederlands is. Echt een kloteland op dat vlak. Zelfs een film als Nightcrawler heeft geen NL/BE distribiteur. Op dat vlak is het een apenland hier, want andere bekende films krijgen hier 10 verschillende uitgaves.
En ja, wat er op Netflix of Disney+ staat, trekt ook op niets. 99% is trash. Bij muziek heb je gelukkig nog Spotify en YT. Daar wordt ik niet beinvloed door half BE/NL dat of naar Tomorrowland gaat of losgaat op de Radio 2 Top 2000. Maar qua films ben ik wel slachtoffer van de verschrikkelijke smaak van ja de overgrote meerderheid.
Maar goed, here it goes: (niet allemaal Onderhondfilmpjes maar wel Oost-Aziatisch)
Funeral Parade of Roses
Love Exposure
Memories of Murder
Bu san
The Limit of Sleeping Beauty (en misschien de andere van Ninagawa)
Blowfish
Like Someone in Love
Samaria
So-won
Ilo Ilo
Cyclo
Black Coal, Thin Ice
The Wild Goose Lake
Kaili Blues
Guilty
Exiled
[Ichi the Killer]
Shimotsuma monogatari
46-Okunen no Koi
House
Onibaba
Visitor Q
Mon Seung
Taegukgi Hwinalrimyeo
Madeo
Wo hu cang long
[All About Lily Chou-Chou]
Hana and Alice
Suzhou He
My neighbor Totoro
[Princess Mononoke]
The Tale of the Princess Kaguya
Raise the Red Lantern
A Long Day's Journey into Night
Yi Sa Bui Lai (2006)
Millennium Mambo
House of Flying Daggers
Ah-ga-ssi
Hana-bi
[The Wailing]
The Chaser
Kawaki
Starry Starry Night
Vive l'Amour
Rebels of the Neon God
Dead Leaves
Dolls
Zui Hao De Shi Guang
Tokyo Tribe
Angel's Egg
Your Name
Audition
Suna no unna
Tengoku to jigoku
Infernal Affairs
Kikujiro
The Wind Rises
Hero
The Grandmaster
As Tears Go By
Days of Being Wild
Ashes of Time
Chungking Express
Fallen Angels
Happy Together
2046
En nog een 10-tal herzien.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Leg jezelf niet te veel druk op hé TornadoEF5. Film kijken moet wel leuk blijven
.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Leg jezelf niet te veel druk op hé TornadoEF5. Film kijken moet wel leuk blijven
.
Ja, ik weet het.
Maar... als het niet lukt, lukt het niet. Vroeg of laat wil ik ze wel zien. Het probleem ik wil veel te veel nog zien. Ik zie wel wat ik nog kan zien, en anders is het voor 2023
Op dit moment geniet ik er zeker van!
Mat_
-
- 737 messages
- 1335 votes
I
Bij Perfect Blue hadden EN subs de film zeker verkloot, dus gelukkig NL subs gevonden. Ik heb het vermoeden dat ik Helter Skelter een volledige ster meer had gegeven als ik de film met NL subs zag. Het is gewoon heel jammer. Soms ben ik echt razend op de commerciele filmdistribiteurs en dat mijn moedertaal fucking nederlands is. Echt een kloteland op dat vlak. Zelfs een film als Nightcrawler heeft geen NL/BE distribiteur. Op dat vlak is het een apenland hier, want andere bekende films krijgen hier 10 verschillende uitgaves.
Gewoon Engels leren, zo moeilijk is het niet