- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Je haalt de woorden uit mijn mond Pegasus. De Before reeks hoort in ieder "volwassen" filmlijstje
.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Ik bemerkte dat ik de neiging had om n.a.v. de Top 1000 speciaal films te gaan zien uit de vorige lijst die ik nog niet heb gezien. Volslagen waanzin eigenlijk, beter gewoon gaan zien wat me leuk of interessant lijkt, ook al maakt de film geen enkele kans om de top 1000 te halen (al geef ik sommige stiekem wel wat prioriteit zoals gisteren Khrustalyov, Mashinu!). Voorlopig staan de volgende films op het programma:
Iets van John Cassavetes, meer van SABU.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Je haalt de woorden uit mijn mond Pegasus. De Before reeks hoort in ieder "volwassen" filmlijstje
.
Misschien dat ik ze nog eens ga herzien, maar enkel als het vlot gaat komende vier maanden.
Nog wat praktische informatie: Film Pegasus. Ramon K, JT Chinaski en Zwolle84 hebben hun account verwijderd, dus die vallen sowieso weg. Ludo92 werd niet goed getagd (denk ik), dus bij deze. Ome Henk en DVD-T zijn al een jaar niet meer online geweest. Bij die laatste kan je een poging doen die op letterboxd te contacteren (maar ook daar sedert deze zomer geen activiteit meer). Stoux en Captain Sik zijn ook al een half jaar niet meer online geweest. En Moviemind ongeveer twee maanden niet meer.
Night's watch, Mochizuki Rokuro, Zjokke en aerodynamic lijken de site maar sporadisch nog te bezoeken. Die laatste kan je op Musicmeter wel vinden, mocht het nodig zijn. Verder ga je op Whatiwatch, letterboxd, tvmeter (?) en Icheckmovies misschien ook wel wat mensen terugvinden, niet alleen deelnemers van 2019, maar mogelijk ook 2015 en 2017. Ik heb verder geen zicht op wie nieuw is of teruggekeerd is.
Vinnypassy die in 2015 en 2017 meedeed, maar niet in 2019, net zoals SimonSav (altijd v/d partij) vind je hier. Geen idee of ze nog actief zijn, maar iemand zoals Justinvdk kan misschien ook wel overtuigd worden om mee te doen, en die heeft hier een account. Mogelijk zijn er ook wel wat fokgebruikers die willen meedoen, maar dat moet je zelf maar bepalen wat je daarmee doet.
Bedankt voor de organisatie trouwens!
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Nog iemand die je vergeten bent te taggen: GoodOldJack. Misschien dat je indien nodig ook wel wat mensen vindt op de nieuwe site: BeyondGaming, de opvolger van 9Lives sinds Telenet de stekker daar uitgetrokken heeft.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik ga niet extra mensen op andere sites opzoeken, er zal wel een reden zijn waarom ze hier niet meer zo actief zijn. Maar iedereen is welkom natuurlijk en als ik mensen vergeet te taggen (of een fout in de tag heb gemaakt) mag je die zeker uitnodigen. Het is al bewezen dat elk lijstje impact heeft en nieuwe titels zijn altijd wel leuk.
Benieuwd of we het aantal deelnemers van vorige editie kunnen overtreffen. Maar zolang we een mooi aantal hebben om een top 1.000 te kunnen samenstellen met films die minstens meer dan 1 stem krijgen, ben ik al tevreden. 
Ik kijk er zelf ook al terug naar uit.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Ik ga wel trachten een poging te doen iig om een lijstje door te sturen is voor het eerst een top honderd heb ik al min of meer (de intentie die er vorige keer ook al wel was overigens als ik volstrekt eerlijk ben:D ).
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
Is het de bedoeling om docu's en shorts links te laten liggen? (Ben ik wel voor).
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 messages
- 5070 votes
Dat mag je zelf weten, ik ga dat zeker niet doen.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Is het de bedoeling om docu's en shorts links te laten liggen? (Ben ik wel voor).
Er steekt veel werk in om alle films nog eens na te kijken of het docu's of shorts zijn. In de eerste edities kon je shorts trouwens ook al opnemen, maar heb me toen beperkt tot enkel films die op Moviemeter stonden. Omdat het eenvoudiger is om de lijsten te verwerken. Nu de kortfilms mee op moviemeter staan, mogen die van mij er mee op.
In praktijk zal dat niet veel zijn. Ook in de beginjaren waren de shorts op 1 hand te tellen. Net als docu's trouwens. Ik kan me niet meteen een docu voorstellen die de voorbije jaren de lijst heeft gehaald. Docu's en kortfilms hebben meestal een beperkter bereik met gemiddeld een lagere score. Maar ze zijn wel toegelaten, je weet maar nooit welke verborgen parel er tussen zit. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik ben maar gelijk met een Hitchcock herziening begonnen. Vertigo, North By Northwest, Psycho, Notorious, The 39 Steps, Dial M for Murder etc. Nu ik ze een beetje achter elkaar kijk weet ik weer waarom hij één van mijn favoriete regisseurs is.
De laatste 20/30 films zijn trouwens echt het moeilijkste om te ordenen. Zeker als er nog zo'n 50/60 films zijn die je in je top 500 wilt opnemen. Dat wordt echt met pijn in het hart wegstrepen
.
Don Homer
-
- 510 messages
- 1297 votes
Ik ben maar gelijk met een Hitchcock herziening begonnen. Vertigo, North By Northwest, Psycho, Notorious, The 39 Steps, Dial M for Murder etc. Nu ik ze een beetje achter elkaar kijk weet ik weer waarom hij één van mijn favoriete regisseurs is.
Die liefde deel ik. Vergeet spellbound, rope, Marnie en shadow of a doubt niet 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Die liefde deel ik. Vergeet spellbound, rope, Marnie en shadow of a doubt niet
Nee hoor zeker niet. Maar ik wil nu even alleen films herzien die in mijn top 500 kunnen komen bij herziening, of die al in mijn lijst staan en wat plaatsen kunnen stijgen (of dalen). The 39 Steps bijvoorbeeld staat nu niet in mijn lijst, maar zou dat zeker kunnen bij herziening. Rope en Shadow of a Doubt staan al in mijn lijst en gaan niet heel veel meer stijgen denk ik. Marnie en Spellbound zijn goede films, maar gaan het niet redden.
Hitchcock films die zeker in mijn lijst komen zijn:
Rear Window
North by Northwest
Vertigo
Psycho
Notorious
Strangers on a Train
Dial M for Murder
Shadow of a Doubt
The Man Who Knew Too Much
Frenzy
Rope
Rebecca
Misschien
The 39 Steps
The Birds
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Ik ga in ieder geval mijn lijst niet meer filteren op shorts en docu's. Er zijn bij mij ook zeker docu's die mijn lijst makkelijk halen, genre Nostalgia de la Luz (Guzman) en Lost,Lost,Lost (Mekas), om maar wat titels te noemen.
Ik vraag me af of The House is Black van Fakkokhzad de lijst ooit heeft gehaald/mogen halen door deze regel. Essentieel.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik ga in ieder geval mijn lijst niet meer filteren op shorts en docu's. Er zijn bij mij ook zeker docu's die mijn lijst makkelijk halen, genre Nostalgia de la Luz (Guzman) en Lost,Lost,Lost (Mekas), om maar wat titels te noemen.
Ik vraag me af of The House is Black van Fakkokhzad de lijst ooit heeft gehaald/mogen halen door deze regel. Essentieel.
The House is Black is pas voorbije zomer toegevoegd aan moviemeter (met de introductie van de kortfilms). Daardoor kon die bij mijn organisatie in 2017 en 2019 alvast niet genomineerd worden. Nu die wel op de site staat, kan dat natuurlijk wel. Maar dan moet die wel genoeg stemmen halen om bij de beste 1.000 films te geraken.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Ik vertrouw op m'n stemmen tot herziening.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
Jij hebt volgens mij veel herzien. Heeft dat vaak tot een herwaardering geleidt?
Zelden, maar dat zit ook niet echt in mijn natuur (m'n smaak is redelijk strak gedefinieerd zeg maar). Andere users op MM gingen wel eens van 2* naar 4.5* na herziening, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Paar 4* die naar 3.5* gedaald zijn, een volledige * is al echt extreem uitzonderlijk. Af en toe ook eens een film waar een halfje bijkan 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Om in de sfeer van de top 1000 te blijven (en het topic een beetje levend te houden) leek het mij wel een leuk idee om iedere zondag een film in de schijnwerpers te zetten die nieuw in mijn lijst is binnengekomen. Dat kan een nieuwe film zijn, maar ook een oude klassieker. Twee jaar geleden heb ik een top 350 ingeleverd en nu komt er een top 500 aan, dus ik heb genoeg te kiezen
.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Batoru Rowaiaru (2000) - MovieMeter.nl
De favoriete film van Tarantino, en na het zien van Battle Royale begrijp je gelijk waar de man zijn inspiratie vandaan heeft gehaald. Absurd, gewelddadig, expliciet en soms volslagen krankzinnig, regisseur Fukasaku heeft een film gemaakt die geen moment verveeld en het hoge niveau tot aan het einde toe weet vast te houden. De grote kracht van de film is dat er ondanks alle chaos ook plaats is voor de ontwikkeling van personages en hun onderlinge relaties. De cast is groot, en iedereen zal wel zo zijn eigen favoriet hebben. Vooral Kiriyama is leuk als gestoorde killer.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Nog 4 maand te gaan en ik heb nu al 4 lijstjes binnen. Met dat van mezelf inbegrepen. Al een mooi begin, er is nog tijd genoeg. Stuur komende maanden gerust door als je lijstje klaar is. Ik kijk er al naar uit. 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Deze gaat op mijn kijklijst (bij de andere 150) want ik heb zo'n gevoel dat dit echt wel spek voor mijn bek is. Ben van plan tegen mei een resem films te kijken die nog in de pijplijn zaten. Kwestie om niet te mainstream te gaan met deze Top 1000 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Deze gaat op mijn kijklijst (bij de andere 150) want ik heb zo'n gevoel dat dit echt wel spek voor mijn bek is. Ben van plan tegen mei een resem films te kijken die nog in de pijplijn zaten. Kwestie om niet te mainstream te gaan met deze Top 1000
Na het zien van die film wil je nooit nog een Hunger Games zien.
Bij mij staat hij voorlopig op 102, na 97ste in 2019 en 67ste in 2017. Uiteindelijke plaats kan nog een beetje verschillen, mogelijk wat lager afhankelijk van hoeveel nieuwe films die ik goed vind die ik zie.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ondertussen op 10 dagen tijd toch 15 films gezien (wel 4 rewatches, 11 nieuwe films). 7 nieuwe films halen daarvan de toplijst terwijl ik weer een update maakte. Bij de slachtoffers onder andere de nummer 42 van 2019 nog (en 24 van 2017)
Van de 60 films die ik wou zien, er al 10 gezien. Al zijn er wel weer wat bijgekomen die ik wil zien, natuurlijk. Aan dit tempo zou ik nog tussen de 150 en 200 films zien tot voor eind mei, met hopelijk een heleboel nieuwe parels, want nu heb ik er toch heel wat gezien die de verwachtingen overtroffen;
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Knives Out (2019) - MovieMeter.nl
https://www.bt.com/content/dam/bt/portal/images/articles/tv/tv-film-knives-out-key-art.png
Eén van de nieuwere films in mijn lijst. Na The Last Jedi heeft Rian Johnson een aardige strontkar over zich heen gekregen (onterecht naar mijn mening, hoewel ik wel snap waar de kritiek vandaan komt). Met Knives Out is Johnson teruggegaan naar waar hij zo goed in is, en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Johnson met aardige revanchegevoelens heeft rondgelopen.
Van een op het eerste gezicht simpel verhaal weet Johnson met een slim en zeer effectief script een zeer vermakelijk 'whodunnit' te maken. De lijst acteurs die Johnson heeft weten te strikken is indrukwekkend, met De Armas en Craig als uitblinkers.
RIP Christopher Plummer!
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Die moet ik nog zien, maar dat zal wel nog gebeuren voor de deadline. 
Pecore
-
- 923 messages
- 1691 votes
Ik heb de vorige lijstjes altijd met veel interesse gevolgd. Nu ik zelf eindelijk ben toegekomen aan minimaal 250 films met vier of meer sterren ga ik ook maar eens zo'n lijstje maken. Het rangschikken van alles tussen pakweg plek 50 en 200 wordt wel een zo goed als onmogelijke opgave.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik heb de vorige lijstjes altijd met veel interesse gevolgd. Nu ik zelf eindelijk ben toegekomen aan minimaal 250 films met vier of meer sterren ga ik ook maar eens zo'n lijstje maken. Het rangschikken van alles tussen pakweg plek 50 en 200 wordt wel een zo goed als onmogelijke opgave.
Leuk dat je meedoet! Op zich is het logisch dat het moeilijker wordt om je films te rangschikken wat lager op de lijst. Maar je kan zelf wel wat inschatten of je een film liever wat hoger of wat lager wil zetten.
Succes met de lijst!
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
75-150 vond ik zelf lastiger dan 151-400...
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Iets meer dan een jaar geleden gezien en gaf deze toen een niet onaardige 3.5*
Maar om eerlijk te zijn kan ik me er geen jota meer van herinneren
Geen goed teken eigenlijk.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Als je jouw 4 en 5 sterren bij elkaar optelt heb je precies 257 stemmen. Lijkt me wel behapbaar toch
.