- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
MovieMeter top 1000 project - Editie 2021
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Eigenaardig dat dit dan gebruikt wordt voor de trailer op YouTube: Voordat je verdergaat naar YouTube
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Hmm sneaky. Ik heb dat ook wel eens dat je googelt op film of actrice A, en ook (of zelfs meer wanneer bekender) B te zien krijgt.
ICM bij. Ik had niet verwacht dat ik bij deze editie Innocence en Tokyo Tribe nog steeds niet gezien zou hebben, maar het is een feit. Eentje die heel hard gecorrigeerd moet worden.
Innocence al wel een paar keer opgezet, maar ik was of niet tevreden over de kwaliteit, of de ondertiteling was gaar/niet in sync.
Edge of Tomorrow blijft een heerlijk toegankelijk sci-fi actiefilm, en the Guest vond ik ook erg vermakelijk. Hugo haalde mijn lijst net niet, maar wel een film die me toen in de bios erg raakte, met mijn Méliès liefde. Bij herziening ging de waardering ietsie naar beneden, waardoor hij nu kennelijk buiten de top 500 is gevallen.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik zoek eventueel straks een andere still. De plaats in de top 1.000 blijft verder hetzelfde natuurlijk. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Enige dat me wat zeer doet is Satoshi Kons meesterwerkje Pâfekuto Burû (1997) die met een CV van Editie 2013: 155 - Editie 2015: 241 - Editie 2017: 260 - Editie 2019: 295, dit jaar daalt naar plaats 622. Wtf. Deelnemers die die nog niet gezien hebben, kijktip voor de volgende editie! 
Onderhond, opeens snap ik je pijn !
Dit is echt absurd, gezien ik een "nieuwe stemmer" ben voor Perfect Blue. Ik had de film nog niet gezien tot begin dit jaar, en in mijn lijst opgenomen.
Cikx Ik verwacht normaal gezien Heruta Sukeruta nog. Al ben ik niet zeker, maar ik zou de hoop nog niet opgeven. Staat bij mij hoog, staat bij jou hoog, staat bij Onderhond hoog. En vermoed dat hij nog in anderen hun lijsten stond. Het zou me echt verbazen als hij er niet in staat.
Wat er met The Tale of Princess Kaguya is gebeurd, lijkt mij ook een mysterie. Was mijn nummer 2. Heeft wel nog nooit in de top 1000 gestaan. Dat een nieuwe nummer 2 positie niet genoeg zou blijken, zou ik ook heel straf vinden voor een film van dat kaliber. [My Neighbor The Yamada's staat er wel elke keer in]
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Ook ik had The Tale of The Princess Kaguya erin staan, op plek 197/500 zelfs, en ik ben toch echt geen grote anime fan. De Yamadas wil ik wel een keer zien, al trekken de stills me toch beduidend minder dan Kaguya. Gorgeous. Hopelijk vindt die ooit zijn plekje hier in de lijst. Who knows, misschien toch dit jaar?
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ook ik had The Tale of The Princess Kaguya erin staan, op plek 197/500 zelfs, en ik ben toch echt geen grote anime fan. De Yamadas wil ik wel een keer zien, al trekken de stills me toch beduidend minder dan Kaguya. Gorgeous. Hopelijk vindt die ooit zijn plekje hier in de lijst. Who knows, misschien toch dit jaar?
Het kan hoor. Ik vind het niet zo voorspelbaar dit jaar. Over het algemeen doen Aziatische films het toch weer minder dan vier jaar geleden, maar sommige herstellen wat van hun klap twee jaar geleden (met de terugkeer van Hetun en Suzhou He bvb.), anderen blijven zelfs dalen of dalen als ze dat twee jaar geleden niet hadden gedaan. Maar er zijn er ook die nog nooit zo hoog hebben gestaan (dat zal dan vooral voor de Bong's en de Sono's zijn). Dat laatste komt deels door mij, ik had geen enkele Sono in mijn lijst 2 jaar geleden, nu zijn het er vier of vijf.
Ook nog geen enkele Koreeda gezien in de lijst. Als ik me niet vergis, waren het merendeel van zijn films in de laatste edities tussen de 500 en 1000.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Zeker wel, Air Doll!
Juist, die ben ik vergeten. Die heeft zelfs nog nooit zo hoog gestaan. Misschien dat de oudere Koreeda's wat gaan zakken of verdwijnen en de nieuwere stijgen. Nobody Knows en Shoplifters komen er zeker nog in. Like Father, Like Son en Umimachi Diary vermoedelijk ook nog.
Dit was twee jaar geleden (Umimachi Diary stond er zelfs niet in toen). De eerste drie zijn weg denk ik. De rest volgt nog.
Hirokazu Koreeda 714 Maboroshi no Hikari [Maborosi] (1995)
Hirokazu Koreeda 817 Wandâfuru Raifu [After Life] (1998)
Hirokazu Koreeda 728 Distance (2001)
Hirokazu Koreeda 237 Dare mo Shiranai [Nobody Knows] (2004)
Hirokazu Koreeda 627 Aruitemo Aruitemo [Still Walking] (2008)
Hirokazu Koreeda 799 Kûki Ningyô [Air Doll] (2009)
Hirokazu Koreeda 509 Soshite Chichi ni Naru [Like father, like son]
Hirokazu Koreeda 774 Manbiki Kazoku [Shoplifters]
Flavio
-
- 4896 messages
- 5228 votes
Ik lees veelal over het gebrek aan Aziatische titels, maar wie pas echt niet te benijden zijn zijn de liefhebbers van de bejaarde klassiekers uit het Franse, Russische en Italiaanse taalgebied 
Flavio
-
- 4896 messages
- 5228 votes
Bijvoorbeeld. Al had ik die niet eens in mijn eigen lijst, was volgens mij een van de eerste stomme films die ik zag en moet ik nodig eens herzien.
Het was ook niet (helemaal) serieus bedoeld hoor, ik verwachtte niet anders, en er zullen nog wel wat oudjes bij komen. Het was meer ter relativering.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Princes Kaguya op 217/500 hier. Hoogst genoteerde anime/animatie bij mij is Gekijôban Furandaasu no Inu op plek 42. Ook Hadashi no Gen (64), Hotaru no Haka (79), Jin-Roh (172), Kimi no Na Wa. (186), Kôkaku Kidôtai (232), Sennen Joyu (236), Tonari no Totoro (238), The Lion King (247), Ookami Kodomo no Ame to Yuki (248), Toy Story 3 (267), Pâfekuto Burû (283), Tenshi no Tamago (374), Animal Farm (393), Skazka Skazok (448), L'Homme Qui Plantait des Arbres (452), Mary and Max (478) en Finding Nemo (484) in mijn lijst.
Volgens mij lever ik zo wel een aardige bijdrage 
Mooi dat Ningen no Jôken 3 in de lijst gekomen is. Die stond er de vorige editie niet eens in, wow..
Dievegge
-
- 3172 messages
- 8194 votes
Enkele klassiekers zijn terug van weggeweest. Potemkin, The Gold Rush en To Be or Not to Be staan er weer in na één editie afwezigheid. Dat vind ik een goede zaak.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Eigenaardig dat dit dan gebruikt wordt voor de trailer op YouTube: Voordat je verdergaat naar YouTube
In de comments staat (terecht) dat dit een trailer is voor Petal Dance, niet voor Su-ki-da 
Vooralsnog weinig te klagen over de films die ik heb voorbij zien komen, behalve dan dat we over posities 600-1000 spreken, wat mij nog steeds wat doet vrezen voor de top 500. Maar misschien heeft Film Pegasus wel een verrassing in petto en blijkt dit stiekem gewoon de top 500 te zijn 
-
- 31148 messages
- 5448 votes
In de comments staat (terecht) dat dit een trailer is voor Petal Dance, niet voor Su-ki-da 
Vooralsnog weinig te klagen over de films die ik heb voorbij zien komen, behalve dan dat we over posities 600-1000 spreken, wat mij nog steeds wat doet vrezen voor de top 500. Maar misschien heeft Film Pegasus wel een verrassing in petto en blijkt dit stiekem gewoon de top 500 te zijn
Wie leest nu die comments?
Bedankt in elk geval, dan zoek ik een andere still om het recht te zetten. 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
233/300 (77.67%)
Number of favorites: 57/233 (24.46%)
Number of dislike: 44/233 (18.88%)
315/400 (78.75%)
Number of favorites: 72/315 (22.86%)
Number of dislike: 67/315 (21.27%)
Ondertussen daalt het aantal favorieten en stijgt het aantal duds.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ondertussen daalt het aantal favorieten en stijgt het aantal duds.
Je smaak kennende komen er nog harde tijden aan.
Maar wie weet nog af en toe een fijne verrassing.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
We hebben trouwens ondertussen al 400 films gehad in de top 1000! Nog 600 topfilms op komst door jullie gekozen. 
SergioMalick
-
- 1231 messages
- 1833 votes
Mooie herintrede van Nashville op plek 609.
Ik ben benieuwd of er nog meer van Altman in de lijst komen. Bijvoorbeeld Short Cuts, The Player en The Long Goodbye.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Picnic at Hanging Rock wil ik heel graag nog zien. Still Walking van Koreeda is de volgende van Koreeda die erin staat (zoals een beetje voorspeld).
Ik denk de reden waarom de latere Koreeda's niet echt zakken, toch wel is dat dit films zijn die niet onopgemerkt voorbijgaan in het filmhuis, in tegenstelling tot heel wat andere Aziatische cult die er al in 2013 instond. En bovendien zijn ze ook veel toegankelijker op legale manieren te zien dan die typische Onderhondfilmpjes uit de 2000's.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
De still bij "Blue Valentine" was voor mij de meest intieme en aandoenlijke scène uit de film. Een fragment die ik een paar keer herbekeken heb alleen al voor de verrukelijke zang van Ryan Gosling en de olijke danspasjes van Michelle Williams
Trouwens één van de aangenaamste verrassingen van dit jaar !
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Princes Kaguya op 217/500 hier. Hoogst genoteerde anime/animatie bij mij is Gekijôban Furandaasu no Inu op plek 42. Ook Hadashi no Gen (64), Hotaru no Haka (79), Jin-Roh (172), Kimi no Na Wa. (186), Kôkaku Kidôtai (232), Sennen Joyu (236), Tonari no Totoro (238), The Lion King (247), Ookami Kodomo no Ame to Yuki (248), Toy Story 3 (267), Pâfekuto Burû (283), Tenshi no Tamago (374), Animal Farm (393), Skazka Skazok (448), L'Homme Qui Plantait des Arbres (452), Mary and Max (478) en Finding Nemo (484) in mijn lijst.
Volgens mij lever ik zo wel een aardige bijdrage 
Mooi dat Ningen no Jôken 3 in de lijst gekomen is. Die stond er de vorige editie niet eens in, wow..
Ik heb even gekeken naar mijn inbreng. Ik heb 'maar' 11 animaties in mijn top 250. Ik dacht dat het minstens dubbel zoveel was, maar goed. Er zijn er een paar verdwenen tegenover 2019 (Zootopia, Moana, Frozen en nog een paar vnl. Disneys). Dus ik denk dat ik ongeveer evenveel animaties als in 2019 er nu in heb, alleen is de helft wel anders.
Nu:
(2) The Tale of Princess Kaguya, (41) WolfWalkers, (42) Song of the Sea, (112) La tortue rouge, (160) The Lion King, (161) Coco, (180) Perfect Blue, (214) Princess Mononoke, (216) Howl's Moving Castle, (235) Ratatouille, (246) The Incredibles. 6 vd 11 heb ik in de laatste twee jaar gezien.
Het is best wel mogelijk dat dat binnen twee jaar weer een stuk anders zal zijn. Best hier en daar wel iets dat ik wil herzien (Wallie, Spirited Away) en behoorlijk nog wat animes die ik wil zien, en heel wat films die er net wel of net niet in stonden. Ik vermoed dat het zgn. recency bias bij anime / animatie wel een groot probleem is. Maar bij de films die in mijn top 100 staan ben ik wel rotsovertuigd dat dit met voorsprong mijn drie favorieten zijn. Zonder twijfel. Daarna is het wat minder duidelijk, en kunnen (en zullen) verschuivingen wel optreden binnen twee jaar.
Qua anime heb ik wel een vermoeden dat Takahata mij veel beter ligt dan Miyazaki.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Een paar serieuze dalers nu met oa 2 x Terrence Malick. Al een paar keer op punt gestaan om Song to Song op te zetten, maar de combinatie van de regie-stijl van Malick en de lage score op MM hebben mij er tot nu toe wat van weerhouden. Misschien toch maar eens proberen. Ooit...
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Brokeback Mountain daalt serieus. In mijn lijst ook ongeveer 100 plaatsen gezakt. Adaptation. ook een ex-top 100 entry trouwens. Houdt de lijst wel fris, boeiend, dynamisch en interessant.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Grappig dat (uitgerekend deze twee) Malicks naast elkaar staan. Ik denk dat een hoop afhangt van het moment waarop je hem kijkt, FP. Knight of Cups deed wat minder voor me maar Song to Song wél, en haalde zelfs mijn lijst. Al ben ik van iedereen die hem nomineerde wél degene die hem als laagste plaatste, met plekje 448.
Doet me deugd dat McCabe & Mrs. Miller (1971) redelijk stabiel is, echt een film waar ik weinig van verwachte, maar behoorlijk onder de indruk was, terwijl ik niet geweldig goed uit kon leggen waarom. Ook fijn dat Good Time ietsje stijgt zelf. Gangs of New York iets gestegen zelfs ook, had ik niet direct verwacht.
Was benieuwd waar Marriage Story (2019) binnen zou komen, dit valt me nog mee; hoger had me ook niet helemaal verbaasd. Jammer van daling Brokeback.
ICM bijgewerkt (333/410)
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
Ik heb Sing street niet gezien maar als ik zo afga op de korte inhoud hier op MM doet het mij erg denken aan het knappe The commitments. Nu ik dit schrijf, ben ik deze film wel vergeten te nomineren zeker !
(kleine) rehabilitatie voor To be or not to be. Gerechtigheid bestaat.
Ik heb al vele kijktips kunnen noteren maar Cria Cuervos staat op de eerste plaats. Altijd al willen zien sinds ik Carmen van Saura had gezien. Carmen ... ai, vergeten in mijn lijst te zetten. Jamaar, zeg !
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Is het mogelijk dat de still bij Su-Ki-Da (#620) eigenlijk afkomstig is van Pedal Dance?
Edit: het is hierboven al opgemerkt, ik had nog niet alles bijgelezen.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Is het mogelijk dat de still bij Su-Ki-Da (#620) eigenlijk afkomstig is van Pedal Dance?
Ja, heb ik enkele berichten terug ook al vastgesteld.
Bij de trailer van Su-Ki-Da op YouTube stond deze still van Pedal Dance er bij, vandaar de verwarring. Ik zorg vandaag of morgen voor een nieuwe still om dat recht te zetten. Maar aan de plaats van Su-Ki-Da veranderd verder niets natuurlijk.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Jep, dank en ik heb mijn reactie aangepast hierboven. Su-Ki-Da ligt al even klaar op DVD. Voor hetzelfde geldt was ik daar voor het finaliseren van mijn eindlijst nog aan toegekomen. Pedal Dance heb ik erin, Tokyo Skies niet.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
118/410
Ik heb zo stilaan toch het idee dat dit een mooie lijst aan het worden is, misschien zelfs een verbetering tegenover twee jaar geleden? Misschien wel de meest diverse en complete lijst ooit, ook al ben ik het zeker niet eens over elke evolutie. Al zijn er nog 580 films te gaan, en heb ik nog geen zicht op welke films eruit vallen tegenover twee jaar geleden.
Nu maar terug weer wat meer films kijken, maar dat heb ik afgelopen week eigenlijk al gedaan want het begint weer te kriebelen.
If i only had more time... (en minder hobby's en interesses die tijd opslokken)