- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2019
MovieMeter top 1000 project - Editie 2019
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Is The Handmaiden de grootste stijger Film Pegasus.
Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
Alweer een verdwaalde Malick. To The Wonder is echt wel zo'n film waar ik bijna lachend aan terug denk hoe slecht die wel was. Of hoe pijnlijk awkward Ben Affleck eruit zag wanneer hij zo hard probeerde te acteren. Of de ongelofelijk banale voice over.
Ik weet dat dit een gezellig ouwehoer-topic is, en ik weet ook dat het afzeiken van alles wat niet in het eigen nauwe straatje past in sommige kringen voor scherpzinnigheid doorgaat, maar ik begin het nu toch wel een beetje zat te worden.
Malick is één van de weinige filmmakers waarbij je weet dat het belangrijkste niet te zien is, maar die wel een serieuze poging doet om juist dát bloot te leggen: werkelijkheid. Hoe ‘mooi’ of ‘lelijk’ de vorm of de oppervlakkige inhoud van een film ook is: dat is niet het doel, maar het middel. Het zijn altijd die spiegeltjes en kraaltjes waar zo vaak op blindgestaard wordt.
Maar de spiegeltjes en kraaltjes van Aronofsky, Nolan, Refn, of hoe die overschatte figuren ook mogen heten, kunnen me doorgaans gestolen worden. Want er zit niets achter, of hooguit een paar slaapverwekkende clichés.
‘Pijnlijk awkward’, zoals dat hier genoemd wordt, is zo’n beetje de wijze van zijn van Malicks personages, in het zicht van dat waar ze mee geconfronteerd worden. En ‘ongelooflijk banaal’, tja, het zijn het soort woorden van kritiek die je kunt toepassen op talloze details in talloze films, maar zég je er ook wat mee? ‘Wat een lelijk kraaltje zeg!’ Ja hoor.
Ik zou zeggen: bekijk het maar.
Al is dat nog een hele opgave als je geen ogen in je kop hebt.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Is The Handmaiden de grootste stijger Film Pegasus.
Er komt nog 1 film aan die harder gestegen is. 
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Ik vind dat Aronofsky oogverblindend mooie kraaltjes maakt. Alsof een betere (?) afspiegeling van de wereld/werkelijkheid meteen een betere film oplevert.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Oh ja, een bepaalde horrorfilm natuurlijk. Helemaal vergeten.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Ik weet dat dit een gezellig ouwehoer-topic is, en ik weet ook dat het afzeiken van alles wat niet in het eigen nauwe straatje past in sommige kringen voor scherpzinnigheid doorgaat, maar ik begin het nu toch wel een beetje zat te worden.
(...)
Zag een hele leuke video op youtube laatst over Malick. What Happened to Terrence Malick?
Heb precies hetzelfde met zijn laatste drie films. Maar vind zijn conclusie heel treffend.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ik zit heel hard na te denken...
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Ik kan me amper voorstellen dat ie erin staat! Wat mij betreft probeert Grandieux hier de limieten van lelijke saaiheid te benaderen. En dat is hem goed gelukt ook! Prima therapie voor mensen die lijden aan slaapstoornissen
(wellicht lijden de stemmers hieraan???)
Baggerman, ik vind je veel sympathieker wanneer je gewoon braaf Tree of Life afkraakt
.
Alleen al door de soundtrack was Hereditary de moeite - die was zowel voor een art-house als een horror origineel
Gewoon redelijk generiek drone werk toch? Toegegeven, het is even geleden dat ik hem gezien heb dus misschien zit ik ernaast
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Geen idee...
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ah, Get Out ja, als die nog niet is geweest. Die had ik niet zo hoog verwacht, maar hij moet er sowieso wel in staan.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Lijst bij:
MovieMeter Top 1000 - 2019 @ICM (516)
Het klinkt misschien kneuterig, maar ik ben zo blij om Paterson zo hoog binnen te zien komen 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Hm. Ik merk wel dat ik de lijst een beetje te snel heb afgemaakt. Your Name had er wel uit gekund, vergeleken met een hoop anderen die er nu niet in staan.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Update: 621/690 gezien. Paar oudjes niet gezien: die ga ik nog zoeken. Rest van de films die ik niet gezien heb komt zo ongeveer allemaal uit dit millennium.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Leuke blokjes met Hereditary, The Handmaiden, Paterson en Your Name.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Is The VVitch: A New-England Folktale dan niet de grootste stijger? 
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Is The VVitch: A New-England Folktale dan niet de grootste stijger?
The Handmaiden kwam van plek 991 naar 324.
The Witch van plek 946 naar 416.
Get Out stond op plek 945 in 2017 en laat nog altijd op zich wachten.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Laat ik het maar toegeven nu; ik heb alle deelnemers die Get Out goed vinden meteen een PMetje gestuurd met een offer they couldn't refuse.
Geen Get Out dus, dit jaar. Komt ook niet meer.
madmadder
-
- 371 messages
- 3057 votes
The Fly, Paterson, Avalon, Man Bites Dog, Your Name EN Upstream Color allemaal in hetzelfde blokje. Niet normaal.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
The Witch van plek 946 naar 416.
Ik heb liggen slapen
want ik heb totaal over de vermelding heen gekeken. Dacht dat ie nog moest komen
Mathijsvdm
-
- 2 messages
- 2510 votes
Normaal post ik hier nooit iets. Daarom was ik eigenlijk ook helemaal niet van plan om mee te doen. Maar als ik dan toch meedoe, moet het wel goed gaan. Waarom staat mijn stem op Ah-ga-ssi er niet bij?
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Dat je állereerste bericht dan een klacht moet zijn! Ik sympathiseer. Ja! Waaróm ontbreekt Mathijs’ stem?
SimonSav
-
- 337 messages
- 3414 votes
Laatste blokje echt wel top idd. Paterson
één van de liefste films van de afgelopen jaren.
Your Name was trouwens één van de laatste films die sneuvelde bij het snoeien in mijn nominaties. Die film had me toch net iets teveel problemen. Wel twee andere Shinkai's in mijn lijst maar die heb ik (nog?) niet gezien.
Malick is één van de weinige filmmakers waarbij je weet dat het belangrijkste niet te zien is, maar die wel een serieuze poging doet om juist dát bloot te leggen: werkelijkheid. Hoe ‘mooi’ of ‘lelijk’ de vorm of de oppervlakkige inhoud van een film ook is: dat is niet het doel, maar het middel. Het zijn altijd die spiegeltjes en kraaltjes waar zo vaak op blindgestaard wordt.
Maar de spiegeltjes en kraaltjes van Aronofsky, Nolan, Refn, of hoe die overschatte figuren ook mogen heten, kunnen me doorgaans gestolen worden. Want er zit niets achter, of hooguit een paar slaapverwekkende clichés.
‘Pijnlijk awkward’, zoals dat hier genoemd wordt, is zo’n beetje de wijze van zijn van Malicks personages, in het zicht van dat waar ze mee geconfronteerd worden. En ‘ongelooflijk banaal’, tja, het zijn het soort woorden van kritiek die je kunt toepassen op talloze details in talloze films, maar zég je er ook wat mee? ‘Wat een lelijk kraaltje zeg!’ Ja hoor.
Relax. Ik geef gewoon mijn mening, niet nodig om gelijk te gaan schelden. Neem het niet zo serieus man 
Ik vind bijvoorbeeld Refn een cinema god, maar als iemand zijn films compleet gaat afkraken, tja je doet maar. Agree to disagree. Ik kan volledig begrijpen waarom iemand dat zou doen, het lijkt me niet onmogelijk om in te zien waarom mensen dat ook van Malick kunnen vinden, toch?
Of ben jij stiekem het neefje van ome Terrence? 
Mathijsvdm
-
- 2 messages
- 2510 votes
Dat je állereerste bericht dan een klacht moet zijn! Ik sympathiseer. Ja! Waaróm ontbreekt Mathijs’ stem?
Niet als klacht bedoeld. Complimenten voor de rest juist. Eerder als opmerking, maar misschien komt het wat te negatief over.