• 178.093 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.548 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2019

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2843 votes

Zeer content met het laatste blokje!

Net niet in mijn lijst opgenomen, maar Koyaanisqatsi & Balada verdienen zeker veel liefde van iedereen.

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1827 votes

Is helaas niet mijn tiental; alleen Robocop gezien maar die staat niet in mijn lijst...

Morgenvroeg weer in de herkansing ……..

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Ik ben erg gelukkig met The Rider.

Wellicht de sterkste film die ik vorig jaar zag. Fijn ook dat We Need to Talk about Kevin (2011) gestegen is. Ghost World moet ik echt nodig herzien, ik was daar volgens mij in 2001-2002 nog niet helemaal klaar voor. The Ice Storm (1997) is ook fijn, al had ik hem niet genomineerd.

En nee, The Rider is geen standaard western (voor zover zulks bestaat), meer een karakterdrama op de grens tussen fictie en realiteit.

*klik*

Warp

• 963 messages
  • 3047 votes

Sterk blokje dit! The Rider, The Ice Storm en The Magdalane Sisters gaan op de kijklijst. Howls Moving Castle stond er al op. Ghost World ligt hier al klaar om gezien te worden dus die gaat er binnenkort ook van komen. Verder mooi om Kevin terug te zien en wat liefde voor ons eigen land met Robocop.

Ome henk

• 30 messages
  • 0 votes

Tot noch toe nog maar 19 van mijn films in de lijst. Post dan ook maar even mijn decennium lijstje. Moet daar wel bij zeggen dat de films in de jaren 80 gemiddeld het hoogste cijfer hebben en de films uit de jaren 10 het laagst. Steeds meer kwantiteit dus, maar niet per se kwaliteit.

1950 1

1960 1

1970 5

1980 8

1990 54

2000 87

2010 94

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

1930's: 3

1940's: 16

1950's: 34

1960's: 66

1970's: 141

1980's: 79

1990's: 38

2000's: 72

2010's: 51

50 films met een MM-waardering onder de 3,0.

Southland Tales heeft het in ieder geval gehaald!

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Iedere twee jaar weer uiterst tevreden wanneer Mou Gaan Dou (2002) in de lijst staat; voor mij de beste politie/gangster film aller tijden!

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

gauke wrote:

Iedere twee jaar weer uiterst tevreden wanneer Mou Gaan Dou (2002) in de lijst staat; voor mij de beste politie/gangster film aller tijden!

Terwijl de meerderheid de remake beter vindt. Ik verkies ook deze originele versie.

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Ik zie zoveel films langskomen waarbij ik denk: die had ook in mijn lijst kunnen staan. Ik zou met gemak een top 1500 in kunnen sturen...... ???

Mat_

• 737 messages
  • 1335 votes

The Brown Bunny zowaar. Misschien komt het toch nog allemaal goed met de lijst.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Mat_ wrote:

The Brown Bunny zowaar. Misschien komt het toch nog allemaal goed met de lijst.

Ik had een bekendere still kunnen nemen, maar heb toch maar voor deze gekozen.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Toch de beste rol van Ryan Reynolds, die van Jezus in 'Il Vangelo secondo Matteo'. Ik wist niet dat hij al zo oud was!

leatherhead

• 3556 messages
  • 1813 votes

Brown Bunny wil ik ook al een tijdje zien. Da's dan wel weer een opvallende nieuwe entry ja.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Mooi divers blokje nu.

Heb wel de nodige films van Shindô gezien, maar Onibaba is de enige die op een onvoldoende staat. Denk dat ik die inmiddels echter beter zou kunnen appreciëren.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Even kort door de bocht zou je zeggen dat de kans dat die door jou genomineerd zou worden groter is, dan dat ik het zou doen. Maar dat is dus niet gebeurd

Wel benieuwd wat herziening je gaat brengen dan. Ik zag maar 2 films van hem, maar die vond ik wel beide goed. Yabu no Naka no Kuroneko (1968) nog iets beter dan deze, denk ik.

Brown bunny had ik nog nooit van gehoord, maar klinkt interessant!

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

775. The Brown Bunny (2003)

Serieus?? Een schoolvoorbeeld van pretentieuze onzin.

Zal wel vanwege de fellatioscène zijn. Beterschap dan maar.

Ferdydurke

• 1353 messages
  • 854 votes

Pretentieuze onzin én een fellatioscène?

Helemaal in mijn straatje. Staat genoteerd.

Nu we het er toch over hebben:

Zou Batalla en el Cielo het dit keer nog gehaald hebben?

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

aaah is dit die film met de ongesimuleerde seks tussen Gallo en Sevigny? Las daar laatst nog iets over.

Polariserend filmpje, als ik de comments zo vluchtig bekijk.

Dievegge

• 3170 messages
  • 8194 votes

Van 781 tot 818 is er een reeks van maar liefst achtendertig films waar ik niet op gestemd heb. Gelukkig is die reeks doorbroken door His Girl Friday, en nog wel op de juiste dag. Daarmee kom ik op zesentwintig noteringen. Het is wel pijnllijk om al die klassiekers driehonderd plaatsen te zien zakken.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ben allang blij dat The Best Years of Our Lives weer terug is in de lijst. The Ice Storm heb ik dit jaar voor het eerst sinds 10/15 jaar weer gezien, en ik was helemaal vergeten hoe goed de film is. Gelijk in mijn lijst opgenomen. Mooi ook dat Le Passé is gestegen.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Ramon K wrote:

(quote)

En..... dus?

Dat je misschien niet zo melodramatisch moet doen, omdat het prima gaat met jouw nominaties en de mate waarin jouw smaak blijkbaar gerepresenteerd wordt in de lijst. Maar bon.

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Dievegge wrote:

Van 781 tot 818 is er een reeks van maar liefst achtendertig films waar ik niet op gestemd heb. Gelukkig is die reeks doorbroken door His Girl Friday, en nog wel op de juiste dag. Daarmee kom ik op zesentwintig noteringen. Het is wel pijnllijk om al die klassiekers driehonderd plaatsen te zien zakken.

His Girl Friday staat er gelukkig in. Zelf vind ik de plaats waar een film staat onbelangrijk, zolang ie er maar instaat. Pijnlijker is het als straks, als de gehele lijst bekend is, zou blijken dat er diverse prachtige klassiekers als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Macmanus wrote:

Maar als je aim is om een wat meer underground lijst wilt hebben moet je eigenlijk niet iedereen toe laten.

Ik snap echt niet waar mensen het idee vandaan halen dat dit ook maar enigszins het doel van de lijst zou zijn. In beginsel is dit gewoon een toplijst; de grote gemene deler onder een half gros gebruikers van deze site. Dat velen (waaronder ik) er tips uit halen, is nooit het primaire doel van deze lijst. Het is hooguit een (zeer fijne) bijvangst.

En dan nog.. In het laatste tiental zie ik films als Onibaba (1964) en The Brown Bunny (2003) gebroederlijk staan naast films als The Best Years of Our Lives (1946) en Il Vangelo secondo Matteo (1964) . Mensen die gaan doen alsof dit ook maar enigszins logisch, voorspelbaar of mainstream is, willen gewoon heel graag hun eclectische smaak etaleren. Just my two cents...

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

chevy93 wrote:

In het laatste tiental zie ik films als Onibaba (1964) en The Brown Bunny (2003) gebroederlijk staan naast films als The Best Years of Our Lives (1946) en Il Vangelo secondo Matteo (1964) . Mensen die gaan doen alsof dit ook maar enigszins logisch, voorspelbaar of mainstream is, willen gewoon heel graag hun eclectische smaak etaleren. Just my two cents...

Ben het eens met de rest van je bericht, maar hier overdrijf je. Enkel The Brown Bunny is hier enigszins onverwacht, de andere 3 titels zijn behoorlijk grote, gerenommeerde klassiekers die je gewoon in een dergelijke top 1000 mag verwachten.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Om het bericht van Koen nog even wat kracht bij te zetten, op een site als ICM kan je zulke titels 26 (The Best Years of Our Lives), 14 (Il Vangelo secondo Matteo) en 11 (Onibaba) keer terugvinden op officiële lijsten. Je moet al serieus scheel zien om zulke titels te missen dus.

The Brown Bunny toch ook nog op 4 officiële lijsten. Het mooie aan de MM Top 1000 was toch dat er ook een hoop interessante titels tussenzaten die op zulke site op geen enkele lijst te vinden was. Dan spreek je van meerwaarde.

chevy93 wrote:

Ik snap echt niet waar mensen het idee vandaan halen dat dit ook maar enigszins het doel van de lijst zou zijn. In beginsel is dit gewoon een toplijst; de grote gemene deler onder een half gros gebruikers van deze site. Dat velen (waaronder ik) er tips uit halen, is nooit het primaire doel van deze lijst. Het is hooguit een (zeer fijne) bijvangst.

Niet mee eens. De uiteindelijk ranking is een leuke bijkomstigheid, inspiratie opdoen is de kern van een toplijst.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Cosoco wrote:

(quote)

Ben het eens met de rest van je bericht, maar hier overdrijf je. Enkel the Brown Bunny is hier enigszins onverwacht, de andere 3 titels zijn behoorlijk grote, gerenommeerde klassiekers die je gewoon in een dergelijke top 1000 mag verwachten.

Het is maar wat je "behoorlijk groot" vindt. De films hebben niet echt heel veel stemmen hier. Er wordt gemopperd over bv. American Pie, maar die film heeft zo'n 20 keer meer stemmen dan Onibaba.

Neem Onibaba, als ik kijk op ICM, zie ik die vooral in genrelijsten staan: beste horror, beste Japanse film of beste Japanse horror. Staat zelfs in een lijst genaamd "Horror for Pretentious Film Students"

En het is ook niet zozeer dát die films erin staan, maar dat ze gebroederlijk naast elkaar staan. Hoeveel lijsten hebben zowel Onibaba als American Pie in hun lijst staan? En zo kan ik nog tig andere combinaties maken die deze lijst zo uniek maken. Die diversiteit is echt heel bijzonder en daaraan voorbij gaan doet gewoon geen recht aan deze lijst.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Voor mij is de lijst vooral om inspiratie op te doen. En ik merk dat de stills ook 'goesting' doen krijgen naar film. Mijn liefde voor film gaat met deze lijst toch weer telkens omhoog. (niet dat ik in een filmdip of zo)

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Verder ben ik trouwens tegen het invoegen van regeltjes om de uiteindelijke lijst te beïnvloeden. Ook extra lijsten lijkt me niet zo interessant, hoe meer van dit soort lijsten je maakt, hoe minder het gewicht zo'n lijst heeft.

Het blijft toch een doorslag van MM, als MM verandert dan de lijst ook maar. Alleen hoeft niet iedereen daar even blij mee te zijn natuurlijk.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Onderhond wrote:

Verder ben ik trouwens tegen het invoegen van regeltjes om de uiteindelijke lijst te beïnvloeden. Ook extra lijsten lijkt me niet zo interessant, hoe meer van dit soort lijsten je maakt, hoe minder het gewicht zo'n lijst heeft.

Het blijft toch een doorslag van MM, als MM verandert dan de lijst ook maar. Alleen hoeft niet iedereen daar even blij mee te zijn natuurlijk.

Mee eens. De lijst is anders dan vroegere lijsten. Maar het leek mij niet de bedoeling om de oude lijst te kopiëren. Andere mensen, andere films. Ik heb mijn eigen lijst met mijn topfavorieten en deze gemengde top 1.000 om inspiratie te doen. Lijstjes helpen altijd en deze lijst is toch nog altijd meer gevarieerd dan menig filmlijstjes!

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Onderhond wrote:

Om het bericht van Koen nog even wat kracht bij te zetten, op een site als ICM kan je zulke titels 26 (The Best Years of Our Lives), 14 (Il Vangelo secondo Matteo) en 11 (Onibaba) keer terugvinden op officiële lijsten. Je moet al serieus scheel zien om zulke titels te missen dus.

En hoeveel daarvan herbergen alle drie de titels?

Het mooie aan de MM Top 1000 was toch dat er ook een hoop interessante titels tussenzaten die op zulke site op geen enkele lijst te vinden was. Dan spreek je van meerwaarde.
Ik zie echt niet in waarom de waarde van een lijst afhankelijk zou zijn van de mate waarin er titels terugkomen die je nergens anders ziet? Kijk in een gemiddelde persoonlijke toplijst en je vindt er genoeg. Als je tips wil krijgen, zijn daar ook zat andere topics voor.

Niet mee eens. De uiteindelijk ranking is een leuke bijkomstigheid, inspiratie opdoen is de kern van een toplijst.
Hier ben ik het gewoon niet mee eens. Zeker een filmlijst die pretendeert de 1000 beste films aller tijden op een rijtje te zetten, kan bijna per definitie niet als doelstelling hebben om daar tips uit te halen. Het is een blijk van waardering van hetgeen we al kennen. Evenals een Radio 2 Top 2000 niet draait om het ontdekken van muziek. Dat vervolgens veel mensen zo'n lijst wel als zodanig gebruiken doet daar niets aan af.

Als je een TIPlijst wil, zijn daar andere kanalen voor. Persoonlijke toplijsten, tiptopics hier op MovieMeter, '10 films you've probably never seen'-blogs die zo weelderig vieren deze tijd.

Film Pegasus wrote:

Voor mij is de lijst vooral om inspiratie op te doen. En ik merk dat de stills ook 'goesting' doen krijgen naar film. Mijn liefde voor film gaat met deze lijst toch weer telkens omhoog. (niet dat ik in een filmdip of zo)

Het vieren van de schoonheid (en diversiteit) van het medium film vind ik ook een mooie. Maar dat vind ik wat anders dan dat deze lijst inherent bedoeld is om tips te verzamelen. Anders hadden we het beter de MovieMeter TIP Top 1000 kunnen noemen en een maximum van 100 stemmen kunnen instellen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.