• 178.093 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.548 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2019

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

chevy93 wrote:

(quote)
Het is maar wat je "behoorlijk groot" vindt. De films hebben niet echt heel veel stemmen hier. Er wordt gemopperd over bv. American Pie, maar die film heeft zo'n 20 keer meer stemmen dan Onibaba.

Neem Onibaba, als ik kijk op ICM, zie ik die vooral in genrelijsten staan: beste horror, beste Japanse film of beste Japanse horror. Staat zelfs in een lijst genaamd "Horror for Pretentious Film Students"

En het is ook niet zozeer dát die films erin staan, maar dat ze gebroederlijk naast elkaar staan. Hoeveel lijsten hebben zowel Onibaba als American Pie in hun lijst staan? En zo kan ik nog tig andere combinaties maken die deze lijst zo uniek maken. Die diversiteit is echt heel bijzonder en daaraan voorbij gaan doet gewoon geen recht aan deze lijst.

We zitten hier op een film(!)forum, niet op de toevallige filmsectie van een willekeurig forum. Die 3 titels staan al op mijn netvlies sinds ik me in film begon te interesseren 15 jaar geleden. Ik verbaas me er meer over dat Onibaba niet in de TSPDT-lijst staat, daar had ik ze ook alle drie verwacht (al dan niet gebroederlijk naast elkaar, ik zie niet in hoe de exacte positie iets uitmaakt voor je argument).

Ik ontkracht niet dat de lijst behoorlijk uniek is, maar onverwacht of onlogisch vind ik het niet.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Je moet er ook niet veel achter zoeken. Iedereen doet met de lijst wat hij wil. De bijdrage en deelname is voor iedereen gelijk. Achteraf kan de ene het beschouwen als een toplijst en de andere als een tiplijst. Dat maak je gewoon zelf uit.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ondanks de verschillen stel ik wel vast dat iedereen dit een geweldige lijst vindt.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Cosoco wrote:

We zitten hier op een film(!)forum, niet op de toevallige filmsectie van een willekeurig forum.

Ik ga ervan uit dat veel van die lijsten op ICM gestoeld zijn op filmfora of lijsten van filmliefhebbers.

Die 3 titels staan al op mijn netvlies sinds ik me in film begon te interesseren 15 jaar geleden.
Oké, leuk. En dat betekent dat ze geen plaats verdienen in de lijst? Te bekende films horen niet in de lijst, want die zijn geen tip meer?

daar had ik ze ook alle drie verwacht (al dan niet gebroederlijk naast elkaar, ik zie niet hoe de exacte positie iets uitmaakt voor je argument).
Gebroederlijk als in 'ze staan in dezelfde lijst'. Waarschijnlijk kun je al deze films wel ergens in een of andere toplijst vinden. Nogal logisch als je de 1000 BESTE films op een rijtje probeert te zetten en het aanbod aan toplijsten enorm is.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

chevy93 wrote:

Hier ben ik het gewoon niet mee eens. Zeker een filmlijst die pretendeert de 1000 beste films aller tijden op een rijtje te zetten, kan bijna per definitie niet als doelstelling hebben om daar tips uit te halen.

De lijst pretendeert dit toch niet? Het is gewoon de doorsnede van wat WIJ gezamelijk de beste films vinden.

Overigens vind ik de manier waarop de lijst opgesteld wordt ook gewoon goed. Niet aan tornen. Ik ben niet gelukkig met de lijst tot nu toe (wie weet wat er nog komt), maar anderen waren dit geweest als ik dit in mijn ideale geval wel was geweest. C'est ça.

Héél blij met Onibaba!

McSavah wrote:

Mooi divers blokje nu.

Heb wel de nodige films van Shindô gezien, maar Onibaba is de enige die op een onvoldoende staat. Denk dat ik die inmiddels echter beter zou kunnen appreciëren.

Ga je schamen! Al komt Kuroneko dicht in de buurt. Ôkami vind ik ook heel mooi, maar hier ben ik de enige stemmer?

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

chevy93 wrote:

Oké, leuk. En dat betekent dat ze geen plaats verdienen in de lijst? Te bekende films horen niet in de lijst, want die zijn geen tip meer?

Ze horen wel in de lijst - uiteraard. Maar het is totaal niet onverwacht, onlogisch of onvoorspelbaar. Daar reageerde ik enkel op.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Baggerman wrote:

(quote)

De lijst pretendeert dit toch niet? Het is gewoon de doorsnede van wat WIJ gezamelijk de beste films vinden.

Het lijkt me dat die nuance niet gemaakt hoefde te worden, omdat die zo evident is...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

chevy93 wrote:

En hoeveel daarvan herbergen alle drie de titels?

Halliwell's Top 1000: The Ultimate Movie Countdown en 1001 Movies You Must See Before You Die. En er zit nog wel wat onverlappen tussen twee films onderling. Daarvoor hoef je onze lijst dus al niet te raadplegen.

chevy93 wrote:

Hier ben ik het gewoon niet mee eens. Zeker een filmlijst die pretendeert de 1000 beste films aller tijden op een rijtje te zetten, kan bijna per definitie niet als doelstelling hebben om daar tips uit te halen. Het is een blijk van waardering van hetgeen we al kennen. Evenals een Radio 2 Top 2000 niet draait om het ontdekken van muziek. Dat vervolgens veel mensen zo'n lijst wel als zodanig gebruiken doet daar niets aan af.

Je onderschat volgens mij de waarde die aan een lijst als deze kleeft. Persoonlijke meningen genoeg, maar daar kruipt erg veel tijd in. In een lijst als deze komen namen naar boven die door een bredere groep gedragen worden. Dat geeft een plaatsing sowieso al veel meer waarde dan een persoonlijke toplijst, één of ander tip topic of weet ik veel. Het is een status dat altijd raadpleegbaar is en op eigen tempo kan doorzocht worden. Mensen komen gewoon véél makkelijk bij zulke lijstent terecht om tips uit te halen, dan bij één of andere tiplijst (wiens naam het al verklapt dat het niet meer gaat om de beste films).

Zo'n muzieklijst is weer een heel ander ding, want daar hoor je de liedjes ook meteen. Ik denk niet dat iemand deze lijst aan het meekijken is, die gaat dan niet veel kunnen slapen de komende dagen.

Ik denk verder ook niet dat deze lijst "de beste 1000 films ooit" probeert te benaderen. Zo'n lijst moet je niet willen maken, die bestaan er al genoeg. Wél een omschrijving van de smaken die op MM leven.

Baggerman wrote:

Ôkami vind ik ook heel mooi, maar hier ben ik de enige stemmer?

Zaten we nu op Gamesmeter had ik je 100% gesteund

• 31148 messages
  • 5448 votes

Misschien wel een idee om de volgende top 1000 als een soort filmmarathon te houden met alle films na elkaar om dan per film kort er over te discussiëren.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Film Pegasus wrote:

Ondanks de verschillen stel ik wel vast dat iedereen dit een geweldige lijst vindt.

Geweldig in 'presentatie' en 'idee' helemaal mee eens. Kwalitatief onthoudt ik me van commentaar

chevy93 wrote:

Het lijkt me dat die nuance niet gemaakt hoefde te worden, omdat die zo evident is...

De nuance is wel van belang, omdat hier films met maar vijf stemmen theoretisch gemakkelijk de lijst kunnen halen.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Cosoco wrote:

(quote)

Ze horen wel in de lijst - uiteraard. Maar het is totaal niet onverwacht, onlogisch of onvoorspelbaar. Daar reageerde ik enkel op.

Ik vind dat toch een beetje achteraf voorspellen. Als ik zie hoeveel reacties er hier geplaatst worden in de trant van 'onverwacht dat die en deze erin staan'. En zoals gezegd, dit was niet meer dan een willekeurige greep van vier totaal verschillende films uit het laatste tiental. Vooral bedoelt om de diversiteit aan te geven.

• 31148 messages
  • 5448 votes

De essentie van de lijst is gewoon om te zien hoe hoog Tree of Life geëindigd is.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Film Pegasus wrote:

De essentie van de lijst is gewoon om te zien hoe hoog Tree of Life geëindigd is.

Kut, dus hij staat erin?

Onderhond wrote:

Zaten we nu op Gamesmeter had ik je 100% gesteund

Ja, blijf jij maar weg bij deze film. Hij staat nu nog op die 4 gemiddeld.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Film Pegasus wrote:

We kunnen hem achteraf nog steeds schrappen uit de uitslag wegens dopinggebruik.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Onderhond wrote:

Zo'n muzieklijst is weer een heel ander ding, want daar hoor je de liedjes ook meteen. Ik denk niet dat iemand deze lijst aan het meekijken is, die gaat dan niet veel kunnen slapen de komende dagen.

Een albumlijst dan...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

chevy93 wrote:

(quote)
Een albumlijst dan...

Ook daar geldt hetzelfde.

Je hebt natuurlijk publicaties die wél mikken op een volwaardige "best of". Zo'n TSPDT lijst brengt een paar honderd critici tesamen en laat hun een lijst opstellen. Sight & Sound is er nog zo eentje. Op publicaties die enorm veel lezers/deelnemers hebben, zoals The Guardian.

Maar daar wil je je als MM lijst niet naastzetten. Daar mis je én de massa voor, én de geloofwaardigheid. Dus wanneer je een lijst samenstelt die de smaak van een kleinere community weergeeft, dan mag je inderdaad best hopen dat het geen collage wordt van de lijsten die reeds bestaan, anders ben je maar een grijze muis en kan je je de moeite ook wel besparen verder.

Baggerman wrote:

Ja, blijf jij maar weg bij deze film. Hij staat nu nog op die 4 gemiddeld.

Ik heb zo nog een hoop films wiens gemiddelde verdacht sterk overeenkomt met mijn stem

Mat_

• 737 messages
  • 1335 votes

Onderhond wrote:

Het blijft toch een doorslag van MM, als MM verandert dan de lijst ook maar. Alleen hoeft niet iedereen daar even blij mee te zijn natuurlijk.

Het is niet zozeer MM dat verandert. Eerder door het feit dat meer deelnemers er voor zorgt dat de echte kleine, onbekendere films automatisch uit de lijst verdwijnen. Als er dan nog een aantal deelnemers afhaakt met een brede "alternatieve" smaak dan gaat het dubbel zo snel.

Of dat al dan niet erg is, is persoonlijk lijkt me

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Film Pegasus wrote:

Misschien wel een idee om de volgende top 1000 als een soort filmmarathon te houden met alle films na elkaar om dan per film kort er over te discussiëren.

Misschien niet op dezelfde schaal als een top 1000, maar dit vind ik al een tijdje een intrigerend idee, omdat je dan per film synchroon actief discussieert. Is er al een topic die deze manier benadert?

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Mat_ wrote:

Het is niet zozeer MM dat verandert. Eerder door het feit dat meer deelnemers er voor zorgt dat de echte kleine, onbekendere films automatisch uit de lijst verdwijnen. Als er dan nog een aantal deelnemers afhaakt met een brede "alternatieve" smaak dan gaat het dubbel zo snel.

Wel ja ... nieuwe mensen en mensen die afhaken. Verandering heet dat

Hoe leuk/vervelend dat is, is inderdaad persoonlijk, maar ik geef ook enkel mijn persoonlijke mening. Als dat betekent dat er minder plaats is voor kleine, unieke niche titels die het potentieel hebben een grotere groep aan te spreken maar ondergesneeuwd worden door commerciële en arthouse reuzen, dan vind ik dat persoonlijk zeker erg jammer.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Onderhond wrote:

Ik heb zo nog een hoop films wiens gemiddelde verdacht sterk overeenkomt met mijn stem

Heb je de hoogste daarvan nog in je top 500 gezet of die taktisch weggelaten?

Mat_

• 737 messages
  • 1335 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Wel ja ... nieuwe mensen en mensen die afhaken. Verandering heet dat

Het feit dat er extra mensen bijkomen betekent toch niet automatisch dat de core van MM verandert? MM is niet ineens meer mainstream geworden de laatste jaren lijkt me. Als je de minimumlengte van een lijstje verhoogt naar 500 (Niet dat ik er een voorstander van ben) dan krijg je wel weer die alternatieve, niche--lijst (even overdreven gesteld). Maar in se is MM niet veranderd

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

Film Pegasus wrote:

Nu deze film al zoveel keren gequote en vermeld werd, ben ik toch van plan deze eens te kijken

Tja, ik veronderstel dat dat dan wel de essentie is van deze Top-1000. Of niet ?

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Baggerman wrote:

(quote)

Heb je de hoogste daarvan nog in je top 500 gezet of die taktisch weggelaten?

Mnee, ik doe niet echt aan taktiek bij dit soort lijsten, ik geef gewoon altijd m'n standaardlijst door. Daarvoor maak ik dat ding ook elk jaar opnieuw

Mat_ wrote:

MM is niet ineens meer mainstream geworden de laatste jaren lijkt me.

Daar verschillen we dan toch duidelijk van mening.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Even tussendoor heb ik nog een blokje geplaatst. Voor wie de top 1.000 zelf nog volgt.

Mat_

• 737 messages
  • 1335 votes

Over Malick gesproken. Tree of life zal uiteraard de hoogste Malick zijn. Maar welke van z'n films gaat het laagst staan? Ik vermoed dat ze er allemaal wel gaan instaan.

Knight of Cups, Days of Heaven? The New World?

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Film Pegasus wrote:

Even tussendoor heb ik nog een blokje geplaatst. Voor wie de top 1.000 zelf nog volgt.

Ik wilde het net vragen.........,.

Mat_

• 737 messages
  • 1335 votes

Mat_ wrote:

MM is niet ineens meer mainstream geworden de laatste jaren lijkt me.

Daar verschillen we dan toch duidelijk van mening. [/quote]

Ik kan het best mis hebben. Ik ben nauwelijks actief geweest de laatste 2 jaar. Maar ik heb toch niet het gevoel dat dat echt de oorzaak is van deze , voor sommigen, minder interessante lijst? Erg veel echt nieuwe mensen doen er toch niet mee?

Wat ik eigenlijk bedoel is, in 2013 kon je met drie hoge stemmen al de uiteindelijke lijst halen. Dus ondanks dat een film onbekend of heel erg niche is kon hij al in de lijst staan. Als nu diezelfde drie mensen stemmen op die film dan haalt hij de lijst niet omdat je nu eenmaal meer stemmen nodig hebt. Maar uiteindelijk is er toch niet echt iets veranderd?

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik ben blij met elke nieuwe deelnemer. Maar evengoed had ik gehoopt dat alle vorige deelnemers opnieuw een lijstje instuurden natuurlijk.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

ICM lijstje.

169 van gezien. Laatste batch zat geen van mijn nomi's bij, maar ik heb Le proces en A Bittersweet Life wel klaar liggen. Naar Le Bonheur ben ik trouwens ook wel benieuwd.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Onderhond wrote:

Mnee, ik doe niet echt aan taktiek bij dit soort lijsten, ik geef gewoon altijd m'n standaardlijst door. Daarvoor maak ik dat ding ook elk jaar opnieuw

Ja, ik ook, maar gevolg is wel dat ruim 100 films uit mijn lijst volslagen kansloos zijn om de lijst te halen...

Mat_ wrote:

Over Malick gesproken. Tree of life zal uiteraard de hoogste Malick zijn. Maar welke van z'n films gaat het laagst staan? Ik vermoed dat ze er allemaal wel gaan instaan.

Knight of Cups, Days of Heaven? The New World?

Aaargh! Heb ik per ongeluk mijn lijstje ingeleverd bij de Top 1000 van de Evangelische Omroep?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.