- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top Horrorfilms
MovieMeter Top Horrorfilms
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Ik zet ze allemaal op mijn 'te bekijken' lijst! 
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Mijn keuzes zijn niet bewust gemaakt op genre of decennium hoor maar op wat ik goed vind. Echter als veelkijker van horror had ik een te grote keuze en heb ik eerst alle films geselecteerd die een plaatsje verdiende en ben toen gaan passen en meten om zo tot de lijst te komen die ik aanstaande woensdag mag publiceren. Dat elk decennium erin zit is puur toeval. Het subgenre heeft sowieso geen rol gespeeld in mijn keuze.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Fiend without a Face (1958), heb jij in je top 50 (laat staan in je top tien) ruimte voor zeventjes, Alexspy? Die verschijnen bij mij pas wanneer we bijna bij de 100 zijn. 
Ik weet dat jij niet heel scheutig bent met je waarderingen, maar je hebt toch wel meer dan tien achten in het horrorgenre? Alhoewel, jou lijst was natuurlijk niet op volgorde, of wel?
--------------------------
Zandadder 42/50 gezien 7 overeenkomsten
wibro (41/50 gezien): 11 overeenkomsten
Alastor (24/35 gezien): 4 overeenkomsten
Gang_star (41/50 gezien): 4 overeenkomsten
U96 (42/50 gezien): 10 overeenkomsten
Alexander1900 (29/50 gezien) 0 overeenkomsten
Chainsaw (46/50 gezien) 9 overeenkomsten
Dopke (11/50 gezien) 5 overeenkomsten
Alexspyforever (37/50 gezien) 6 overeenkomsten
handsome_devil (42/50 gezien) 12 overeenkomsten
remorz (34/50 gezien) 5 overeenkomsten
Meeste overeenkomsten met wibro en handsome_devil dus. Enige bij wie ik voor de top 50 op nul dezelfde titels uitkom, is onze sympathieke puntenman Alexander1900.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Leuke lijstjes, veel bekende titels voorbij zien komen. Meeste overeenkomsten tot nu toe heb ik denk ik met remorz, zeker een stuk of 10.
Alexander1900 erg leuke kijklijst die je aan het opbouwen bent
.
Is er al nagedacht over de presentatie van de eindlijst? Lijkt me leuk om dat zoals bij de top 1000 te doen. Bijvoorbeeld 25 titels per dag met poster plaatsen, en dan bespreken. En wat mij betreft bespreken we de hele lijst en niet alleen de top 100, we hebben toch geen haast
.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Mijn keuzes zijn niet bewust gemaakt op genre of decennium hoor maar op wat ik goed vind. Echter als veelkijker van horror had ik een te grote keuze en heb ik eerst alle films geselecteerd die een plaatsje verdiende en ben toen gaan passen en meten om zo tot de lijst te komen die ik aanstaande woensdag mag publiceren. Dat elk decennium erin zit is puur toeval. Het subgenre heeft sowieso geen rol gespeeld in mijn keuze.
Ik ben de films uit mijn collectie chronologisch afgegaan en heb dezelfde tactiek als jij toegepast. Welke verdienen zeker een plaats in mijn toplijst, toen ik alle decennia door was heb ik aangevuld met de films die ik op "kanshebber" had gezet.
John Milton ik heb totaal niet gekeken naar de cijfers die ik aan die films heb gegeven. Ik weet zelfs niet eens welk cijfer ik aan de meeste films heb gegeven. Ik heb op gevoel geselecteerd, sowieso enkel films die mijn collectie hebben gehaald en dat betekent dat ik ze later nog vaak genoeg zal herbekijken. Dat is bij mij niet echt in een cijfer uit te drukken. Jazeker pas ik wel eens cijfers aan bij een herziening maar een situatie dat ik een slechte film bij herziening goed vind of een goede ineens slecht zal weinig voorkomen. Er zijn wel films die ik als kind/tiener goed vond en bij herziening als volwassene vrij matig, bijvoorbeeld The Shining. Jeugdnostalgie heb ik maar bij weinig films, dat moet al iets als The Dark Crystal zijn.
arno74 ja daar is over nagedacht, hebben we zelfs eerder al een beetje besproken. Maar ik ga het misschien toch maar aan Alexander1900 overlaten om de uitleg te doen, want als ik het doe zijn jullie weer te verward 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
arno74 ja daar is over nagedacht, hebben we zelfs eerder al een beetje besproken. Maar ik ga het misschien toch maar aan Alexander1900 overlaten om de uitleg te doen, want als ik het doe zijn jullie weer te verward
LOL 
Wij zijn je dankbaar
.
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Uiteraard veel films moeten weglaten en keuzes moeten maken. Lastig, lastig, lastig, maar dit is 'm uiteindelijk geworden.
Tot nu toe veel nieuwe films ontdekt in jullie lijstjes die op mijn kijklijst zijn beland; hopelijk kunnen jullie er ook een paar middels mijn lijst ontdekken.
The Blair Witch Project (1999)
The Blood on Satan's Claw (1971)
Hellbound: Hellraiser II (1988)
A Nightmare on Elm Street (1984)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Shaky ik zie 2 maal the Exorcist?
Tot nu toe meeste overeenkomsten met jouw lijst, 8. Er zijn toch enkele tussen waarbij ik iets heb van wtf die vond hij goed (Calvaire, Antichrist)?
Hehe Alice, sweet Alice al 3 keer, die verdient mijn inziens die aandacht wel. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
17 overeenkomsten met Shaky. De meeste overeenkomsten tot nu toe. Ik was een beetje sceptisch over het nut van fase 3, maar het is toch wel heel leuk om de lijsten van de andere deelnemers te bekijken
. En nieuwe parels te ontdekken.
DjFrankie
-
- 3414 messages
- 3497 votes
Ik ook zo te zien
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Shaky ik zie 2 maal the Exorcist?
Tot nu toe meeste overeenkomsten met jouw lijst, 8. Er zijn toch enkele tussen waarbij ik iets heb van wtf die vond hij goed (Calvaire, Antichrist)?
Hehe Alice, sweet Alice al 3 keer, die verdient mijn inziens die aandacht wel.
Nondejuu; ik wist dat ik geen fout gemaakt had: dat is een bugje. Gebeurde ook al in het privébericht naar Joolstein. Het moet in ieder geval deze film zijn: Janghwa, Hongryeon (2003). Ik heb het aangepast, mijn lijst is nu weer correct. Telkens als ik die link kopieer komt er automatisch een spatie voor de laatste twee cijfertjes van die filmcode (en dan komt The Exorcist in beeld). Vreemde bug, maar ik heb het aangepast.
Jaaaa, Alice Sweet Alice is te gek 
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Shaky 43/50 gezien 4 overeenkomsten
Shaky heeft mooi in zijn lijst wel één van drie films die samen de onheilige drie-eenheid van de ‘folk horror’ zijn 
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Dan ben ik nu eigenlijk wel benieuwd welke twee films die drie-eenheid compleet maken. (Ik ga ervan uit dat je The Blood on Satan's Claw bedoelt.)
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Dan ben ik nu eigenlijk wel benieuwd welke twee films die drie-eenheid compleet maken. (Ik ga ervan uit dat je The Blood on Satan's Claw bedoelt.)
JA The Blood on Satan's Claw (1971) De andere films zijn: Witchfinder General (1968) en The Wicker Man (1973)
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Al enkele films tegengekomen die eigenlijk op mijn lijst gemoeten hadden, maar die ik ben vergeten omdat de websites die ik heb geraadpleegd ze niet 'taggen' als zijnde horror (zoals oa The Devils). Verder al 2 tips uit het lijstje van wibro gezien; één echt de moeite waard, de ander helaas waardeloos (Rob Zombie sucks!). En verder veel moois voorbij zien komen, maar ook een hoop films die bij mij tussen de 0,5* en 1,5* scoren. Dat krijg je toch met dit rare, onevenwichtige genre.
Gezien:
Zandadder: 47/50
wibro: 46/50
Alastor: 21/35
Gang_Star: 45/50
U96: 44/50
Alexander1900: 40/50
Chainsaw: 50/50
Dopke: 41/50
alexspyforever: 39/50
handsome_devil: 47/50
remorz: 44/50
Shaky: 45/50
Noodless
-
- 10041 messages
- 6177 votes
Inderdaad Ramon K...heb er ook een paar gezien die op mijn lijst moesten, maar gezien de websites niet als horror bestempeld worden. Maar ach...dan hebben die paar andere films wat geluk in mijn lijst. 
Gezien :
alexspyforever 29/50 ( 4 overeenkomsten ) Vooral veel oude films nog bekijken 
Shaky 37/50 ( 16 overeenkomsten )
remorz 40/50 (14)
handsome-devil 38/50 (11)
Dopke 31/50 (6)
Chainsaw 46/50 (10)
Alexander1900 46/50 (2)
U96 47/50 (11)
Gang-Star 47/50 (10)
Alastor 16/35 (3)
Wibro 41/50 (11)
Zandadder 47/50 (11)
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Zandadder - (36/50 gezien): 6 overeenkomsten
wibro - (37/50 gezien): 11 overeenkomsten
Alastor - (20/35 gezien): 12 overeenkomsten
Gang_Star - (38/50 gezien): 2 overeenkomsten
U96 - (34/50 gezien): 2 overeenkomsten
Alexander1900 - (21/50 gezien): 0 overeenkomsten
Chainsaw - (35/50 gezien): 3 overeenkomsten
Dopke - (27/50 gezien): 10 overeenkomsten
alexspyforever - (18/50 gezien): 1 overeenkomst
handsome_devil - (40/50 gezien): 14 overeenkomsten
remorz - (29/50 gezien): 7 overeenkomsten
Shaky - (36/50 gezien): 6 overeenkomsten
Glacius - (41/50 gezien): 6 overeenkomsten
Ook ik heb met handsome_devil tot nu toe de meeste overeenkomsten.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
42/50 gezien en 11 overeenkomsten met Shaky, alleen handsome_devil scoorde er een meer.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Update:
Zandadder (46/50 gezien): 4 overeenkomsten.
wibro (42/50 gezien): 8 overeenkomsten.
Alastor (21/35 gezien): 4 overeenkomsten.
Gang_star (50/50 gezien): 3 overeenkomsten.
U96 (47/50 gezien): 3 overeenkomsten.
Alexander1900 (44/50 gezien): 2 overeenkomsten.
Chainsaw (46/50 gezien): 3 overeenkomsten.
Dopke (35/50 gezien): 3 overeenkomsten.
alexspyforever (27/50 gezien): 2 overeenkomsten.
handsome devil (40/50 gezien): 10 overeenkomsten.
remorz (46/50 gezien): 4 overeenkomsten.
Shaky (42/50 gezien): 5 overeenkomsten.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Gaan we straks eerst de gezamenlijke lijst plaatsen en dan opnieuw stemmen - alleen bij de films met evenveel nominaties - om zo de uiteindelijke rangorde te bepalen? Iedereen mag overigens stemmen, dus ook de mensen die geen lijst hebben ingestuurd.
Of is het beter om eerst te stemmen, beginnen bij de films met het laagst aantal nominaties (met of zonder poster?) en zo omhoog werken? Zo houden we het nog een beetje spannend...
Ik denk dat we dan beginnen met stemmen bij de films met 3 nominaties en dan omhoog gaan? Films die 1 en 2 maal genomineerd zijn maar overslaan. Dit zijn gewoon te veel films en zijn waarschijnlijk niet zo bekend... en het kost veel tijd dat ik er het nut niet zo van in zie... Echter de films die 1 en 2 maal genomineerd zijn, presenteren we wel.
Wat we eventueel nog zouden kunnen doen, is dat als iedereen op bijv. de films met 3 nominaties hebben gestemd (duur: 1 dag?), we deze lijst daarna presenteren (met poster) en dan kan er eventueel door iedereen commentaar worden gegeven over deze films (duur 2 dagen?) Met deze fase ben ik niet bekend eigenlijk en daar weet jij meer vanaf dan ik.
Dus: er wordt gestemd op de films met 3 nominaties, en deze uitslag (met rangorde) wordt gepresenteerd en met eventuele commentaar door een ieder die dat wilt. Daarna gaan we weer stemmen op de films die 4 nominaties hebben enz. en zo komen we langzaam maar zeker bij de top 30 films.
Ik hoor het graag van je!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Gaan we straks eerst de gezamenlijke lijst plaatsen en dan opnieuw stemmen - alleen bij de films met evenveel nominaties - om zo de uiteindelijke rangorde te bepalen? Iedereen mag overigens stemmen, dus ook de mensen die geen lijst hebben ingestuurd.
Of is het beter om eerst te stemmen, beginnen bij de films met het laagst aantal nominaties (met of zonder poster?) en zo omhoog werken? Zo houden we het nog een beetje spannend...
Ik denk dat we dan beginnen met stemmen bij de films met 3 nominaties en dan omhoog gaan? Films die 1 en 2 maal genomineerd zijn maar overslaan. Dit zijn gewoon te veel films en zijn waarschijnlijk niet zo bekend... en het kost veel tijd dat ik er het nut niet zo van in zie... Echter de films die 1 en 2 maal genomineerd zijn, presenteren we wel.
Wat we eventueel nog zouden kunnen doen, is dat als iedereen op bijv. de films met 3 nominaties hebben gestemd (duur: 1 dag?), we deze lijst daarna presenteren (met poster) en dan kan er eventueel door iedereen commentaar worden gegeven over deze films (duur 2 dagen?) Met deze fase ben ik niet bekend eigenlijk en daar weet jij meer vanaf dan ik.
Dus: er wordt gestemd op de films met 3 nominaties, en deze uitslag (met rangorde) wordt gepresenteerd en met eventuele commentaar door een ieder die dat wilt. Daarna gaan we weer stemmen op de films die 4 nominaties hebben enz. en zo komen we langzaam maar zeker bij de top 30 films.
Ik hoor het graag van je!
De gezamenlijke lijst plaatsen vind ik persoonlijk niet interessant. Dit is een lijst van tussen de 800 en 900 titels. Het lijkt me fijner om er stapsgewijs door te gaan. Tenzij anderen dat wel willen natuurlijk, maar ik ga er niet echt naar kijken en het pas interessant vinden eens we doorheen de stemmingen zijn.
Films die slechts 1 en 2 keer zijn genomineerd overslaan, dan zitten we in het straatje van we geven vooral aandacht aan de bekendere en populairdere titels. Dan gaan die mensen die juist de onderste regionen interessant vinden nogal teleurgesteld zijn waaronder ikzelf ook. Ik dacht dat het net de wil was van de deelnemers dat alle films worden opgenomen in de toplijst en aandacht verdienen?
arno74 merkt ook op dat er eigenlijk haast bij is. Ik heb alvast geen haast. Dus tenzij de meerderheid het niet ziet zitten beginnen we onderaan met de films die 1 keer werden genomineerd. Ook een mooie kans voor degene die als enige de film hebben genomineerd te laten verklaren waarom die film. Slaan we die stap over, ga ik misschien ook geen moeite doen om de film te gaan kijken en dat zou jammer zijn want misschien vind ik het wel een leuke film. Ik ben nu bewust nog geen kijklijstje aan het samenstellen en was van plan dit te gaan doen tijdens de stemrondes.
Ik denk dat IH88 het voorstel deed om met groepjes van maximum 10 films te werken voor de stemmingen bij gelijk aantal nominaties. Dat vind ik wel een goed idee. Ok dat betekent dat de randomizer er aan te pas gaat moeten komen bij het samenstellen van die groepjes. Maar het lijkt me interessanter dan te gaan doorheen een lijst van 30 titels of meer zelfs als krijg je daar een hele dag de tijd voor.
En ik heb eigenlijk ook geen ervaring met rangordebepaling. Bij de horrordrafts was het eigenlijk een simpel KO-systeem van film tegen film of lijstje tegen lijstje. Dit maakte het soms te willekeurig waarbij je soms in de 1e ronde al meteen 2 toppers tegenover elkaar kon krijgen. Dat zal hier niet kunnen. Dit is denk ik 'eerlijker' en minder willekeurig.
Het postergedeelte dat mag al zie ik daar nu niet meteen het nut van in. Ik heb ook een beetje genoeg van posters door al die KO's die ik vroeger heb gedaan. Ik vind de commentaren van de nominateurs interessanter. Tuurlijk het fleurt de boel wat op dus als mensen er graag een poster bij willen plaatsen of iemand die taak op zich wil nemen, go ahead
Noodless vind jij dat niet plezant om te doen 
Nu goed moesten de andere mensen ook liever de 1 en 2 x nominaties willen overslaan zoals je voorstelt, wat bedoel je dan precies met ze presenteren?
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Nou weet ik niet hoeveel rondes je per dag wilt gaan doen etc...
De rangorde van de gezamenlijke lijst bepalen bij groepjes van 10 is in mijn ogen vrijwel onmogelijk. Om de rangorde te bepalen moet je eigenlijk alle films - gelijk - pakken die evenveel nominaties hebben en dan stemmen. Bijna 400 films heeft 1 nominatie. Dat is eigenlijk niet te doen.
Het doel is dan eigenlijk gewoon de films bespreken. Want stemmen heeft in mijn ogen geen zin, want je kunt er niks mee (de rangorde bepalen kan haast niet).
Vandaar dat ik had gekozen om bij 3 nominaties te beginnen en dan te stemmen en te bespreken. Dit zijn ongeveer 60 films. Dit is nog net te doen... maar ja... het is verder aan jou.
Het maakt mij verder niks uit... 
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Of we kunnen de films met 1 en 2 nominaties bespreken (in groepjes van 10 of wat dan ook) en de films met 3 of meer nominaties stemmen en bespreken (en ook de rangorde bepalen)? Hierbij dus eerst stemmen op alle films met 3 nominaties, daarna op alle films met 4 nominaties etc.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Hier is de top 50 lijst van Glacius. Hij heeft zelf niks gepost en daarom doe ik het even voor hem.
In the Mouth of Madness (1994)
The Autopsy of Jane Doe (2016)
A Nightmare on Elm Street (1984)
scorsese
-
- 13165 messages
- 11075 votes
mijn lijstje. Nu ik de andere lijstjes zie, had ik er zeker nog een aantal meer bij kunnen zetten waarvan ik niet had verwacht dat deze toegestaan waren. Bijvoorbeeld Black Swan (2010). Daar zie ik zowel op moviemeter als op imdb geen horror bij staan. Maar goed, mijn lijstje is zoals het is.
The Last House on the Left (2009)
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik had er zin in kennelijk dit jaar, want er rolde met wat worstelen, wikken en wegen zowaar een Top 250 uit.
Onderstaande films zijn wat John Milton betreft de 50 beste films waar het label horror aan te hangen valt. Niet persé de engste of de meest iconische of invloedrijke, maar degene die voor mij persoonlijk het meeste betekenen.
Horror draait bij mij bovenal om sfeer, om opgebouwde spanning. Een jump scare kan leuk zijn en ook effectief, maar horror is zoveel meer dan dat. Ik hoop dat deze lijst een weergave is van hoe breed het horrorgenre is, en hoeveel decennia we er al van genieten.
https://i.imgur.com/AHUqdpt.jpg
01. Jaws (1975)
https://i.imgur.com/9O4I4DZ.jpg
https://i.imgur.com/Et0K32y.jpg
https://i.imgur.com/uHg5w46.jpg
04. Get Out (2017)
https://i.imgur.com/x8Lgd2x.jpg
05. Alien (1979)
https://i.imgur.com/pR9Gi8G.jpg
https://i.imgur.com/s4vAd9W.jpg
07. Carrie (1976)
https://i.imgur.com/DhzLPYV.jpg
08. Psycho (1960)
https://i.imgur.com/pWaqZjO.jpg
09. The Thing (1982)
https://i.imgur.com/ksGYJBg.jpg
11. Grave (2016)
12. Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)
13. The Fly (1986)
14. Revenge (2017)
15. Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)
19. Körkarlen (1921)
20. The VVitch: A New-England Folktale (2015)
21. Mother! (2017)
24. Valerie a Týden Divu (1970)
26. Eden Lake (2008)
27. Halloween (1978)
30. Faust: Eine Deutsche Volkssage (1926)
31. The Texas Chain Saw Massacre (1974)
32. Thelma (2017)
33. King Kong (1933)
36. Suspiria (2018)
38. 10 Cloverfield Lane (2016)
40. Bride of Frankenstein (1935)
41. Matka Joanna od Aniolów (1961)
42. Angst (1983)
44. Aliens (1986)
45. Häxan (1922)
46. Only Lovers Left Alive (2013)
47. Repulsion (1965)
50. The Mist (2007)
Voor wie benieuwd hoe de rest van de top 250 eruit ziet, kijk gerust even op de complete lijst: John Milton's Horror Top 250 @ICheckMovies
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Of we kunnen de films met 1 en 2 nominaties bespreken (in groepjes van 10 of wat dan ook) en de films met 3 of meer nominaties stemmen en bespreken (en ook de rangorde bepalen)? Hierbij dus eerst stemmen op alle films met 3 nominaties, daarna op alle films met 4 nominaties etc.
Dit lijkt me het beste plan inderdaad. Als mensen nou echt hun films gerangschikt zouden hebben, dan zou je nog kunnen zeggen dat de hoogst geplaatste film met 1/2 nominatie(s) boven een lager gerangschikte film komt te staan. Pietje heeft Jaws op nr.6 staan en Johan heeft Alien op nr. 11, dus Jaws gaat voor. Maar we hebben gekozen om films niet te rangschikken (hoewel sommige het wel gedaan hebben), dus lijkt me het plan van alexander1900 het beste. Bij 3 nominaties gaan stemmen, maar voor de rest gewoon genieten van de presentatie en bespreken.
scorsese
-
- 13165 messages
- 11075 votes
John Milton: The Exorcist vind je vast heel goed, want die komt 2x in je lijst voor.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Als ik zoal het lijstje bekijk van John Milton heb ik een film vergeten die in mijn top 50, nou ja zeg maar gerust top 10 had moeten staan. "Under the Skin" uiteraard, maar het staat niet als horror op MovieMeter. Daarom zal ik 'm wel vergeten hebben. 
Verrassend ook de Tsjechische films in zijn top 50 zoals "Valerie a Týden Divu (1970)" en "Spalovac Mrtvol (1968)".