• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.371.024 votes
Profile

MovieMeter Top Horrorfilms

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

Ramon K wrote:

Mijn favoriete Amerikaanse slashers zijn The Burning en The Prowler.

The Prowler zet ik op mijn watchlist.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

remorz dat is een goed punt over de Final Girl. Ik blijf echter bij mijn standpunt dat ik Halloween op veel vlakken niet vernieuwend of verfrissend vond tov wat eerder was uitgekomen. Daarbij komt nog dat ik het tempo veel te traag vond, het niet spannend vond en al dat gepraat van de psychiater om vervolgens te concluderen dat Myers gewoon Evil hield eigenlijk enkel op. Bij slashers zijn verhalen en karakters niet zo van belang maar het is al leuk als er karakters zijn waar je mee wil sympathiseren, dat had ik hier ook niet. Ook is het herhalend, Myers duikt op staat wat te hijgen, verdwijnt. Hij slaat dan tussendoor een keer of 3 toe en als kijker zag ik die ook al aankomen. Van verrassing of spanning is er dan weinig sprake. Zoals je ziet ik heb nog genoeg andere kritiekpunten waarom ik de film weinig kan waarderen. De suburbs waren al vaak het terrein van killers dus ik zie het niet meteen als nieuwe grond of die nu Amerikaans zijn of van een ander land. Bovendien bevinden de moorden zich vooral in en om een bepaald huis plaats. het is niet dat Myers de buurt opschrikt, het is meer home invasion.

Ramon K tja we leven ondertussen niet meer in 1978 en wat we vroeger enkel in de bios konden zien daar hebben we vandaag (gelukkig) wel toegang toe. Ik zie niet in waarom ik Halloween niet zou mogen vergelijken met wat eerder was uitgekomen. Het is niet omdat het toen minder toegankelijk en door weinig mensen is gezien (hoe zeker weet je dat?) dat we het langs ons neer moeten leggen en daardoor moeten aanvaarden dat Halloween bij wijze van spreken het wiel heeft heruitgevonden .

Conclusie

Het punt van final girl krijgt Halloween van mij wel. Voor de rest borduurde ie verder op wat eerder was uitgekomen.

eerste slasher: je kan al teruggaan tot Psycho als je wil, maar je kan nog verder terug tot deze Thirteen Women (1932), seriemoordenaar en hoge body count

Gemaskerde moordenaar: Texas Chainsaw Massacre, Alice sweet Alice

Babysitter die lastig wordt gevallen: Fright (1971)

POV kills: A Bay of Blood en denk ook A Black Christmas

Home invasion: Naast A Black Christmas en Fright was er van William Castle I Saw What You Did (1965)

Haast niet te stoppen force of evil: de lijst van haast niet te stoppen killers was er al sinds de silents en zeker bij die echt oude film zijn er voorbeelden van killers die niet echt een motief hebben. Het motief wordt niet uitgesproken in bepaalde gevallen dus we zouden ook kunnen beschouwen daar dat de moordenaar gewoon evil is. Om er toch eentje uit te pikken: The Lodger: A Story of the London Fog (1927) die onthult de killer evenmin en een motief heeft ie ook niet, ook gewoon een evil force?

Haast bovennatuurlijk: Haast bovennatuurlijk zeg maar gerust bovennatuurlijk met dat steeds weer vallen en in een vingerknip weer opstaan en in het niets verdwijnen. Bovennatuurlijke killers hebben we ook in veel vormen gezien voor Halloween dus dat die maar bleven opstaan en terugkeren werd ook sneller aanvaard. Myers werd volgens mij niet verondersteld bovennatuurlijk te zijn maar was het om onverklaarbare reden wel.

Daar volgde altijd een simpele onthulling van de identiteit van de moordenaar.

Snap niet waarom je dit aanhaalt. In Black Christmas volgt er geen onthulling van de killer aan het einde. In Halloween weet je al vanaf minuut 1 wie de killer is.

Goed ik ga het soms wel ver zoeken maar denk dat het valabele punten zijn. Halloween heeft dus zoals vele andere films inspiratie gehaald uit veel andere werkjes en die elementen samengebracht met succes en werd nadien vaak gekopieerd in een of andere vorm. Dat is een grote verdienste en kan dus terecht een klassieker worden genoemd maar mijn punten van kritiek en waardering veranderen daardoor niet. Ik blijf het uiteindelijk een matige film vinden. Dat de films nogal wat clichés heeft geïntroduceerd spreekt evenmin in haar voordeel. Maar dat kan ik de film niet meteen aanrekenen want Carpenter kon niet weten dat die clichés vaak zouden worden gekopieerd.

Kijk zoiets vind ik nu wel fijn om te doen dan stomweg zeggen ik vind een film goed of slecht zonder al te veel motivering.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ok back to business

21. Rosemary's Baby (1968) (82,5 punten)

Uiteindelijk had het niet uitgemaakt of ik had meegestemd of niet, deze zou dus toch 'laatste' zijn geworden. Had ik wel verwacht.

20. The Conjuring (2013) (101 punten)

Wan de vakman maakt alweer een bloedstollende paranormale film ondanks dat hij veilig binnen de lijntjes kleurt

19. Get Out (2017) (117,5 punten)

Film die iedereen moet hebben gezien want er wordt een heel belangrijk statement gemaakt waarvan je ogen wijd zullen opengaan. Denk er verder niet te veel over na, want anders blijft er van die genialiteit en originaliteit weinig over.

18. Halloween (1978) (118 punten)

Deze film is natuurlijk belangrijk want het gaf de populariteit van de slashers een boost. Werd gretig gekopieerd vooral dan de elementen die inmiddels clichés worden genoemd. Natuurlijk het element Final Girl is uiteindelijk zeer belangrijk voor het succes van een slasher.

17. Eden Lake (2008) (120 punten)

Ja niet voor gevoelige kijkertjes en de harde realiteit is dat er voor de arme slachtoffers niet altijd een happy end is en niet alle slechteriken uiteindelijk worden bestraft. Dat was realistisch maar de clichés, onlogische acties, toevalligheden en voorspelbaarheid moet je er natuurlijk ook wel bijnemen om het te laten werken.

16. Jaws (1975) (130,25 punten)

De haaienfilm bij uitstek. Knap hoe Spielberg erin is geslaagd om mensen een angst bezorgen voor haaien en het betreden van water. Laten we natuurlijk niet vergeten dat de dialogen ontzettend sterk waren en de karakters zeer interessant. Dat er een haai was die paniek zaaide was uiteindelijk maar bijzaak want er waren toch zoveel boeiende randzaken en gesprekken die absoluut niet konden worden gemist en deze film tot een van de beste films ooit maken. Maar al die gekkigheid terzijde op Rosemary's Baby na had ik ook de rest niet echt geweldige 'winnaars' gevonden.

https://static1.squarespace.com/static/580d9a77b3db2b51a442940f/t/5bb5f4a4e4966b8d08b3d257/1538651476257/http---actionagogo.com-wp-content-uploads-2017-06-Bruce-the-mechanical-shark-in-Jaws.jpg?format=1000w

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Voor de volgende 10 films die worden behandeld komende dagen was het Shadowed die deze van posters heeft voorzien

15 The Others (2001)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTAxMDE4Mzc3ODNeQTJeQWpwZ15BbWU4MDY2Mjg4MDcx._V1_.jpg

Als enige film met 15 nominaties en eindigt hierdoor ook op plaats 15. Steekt behoorlijk wat klassiekers de loef af. Wat mij betreft een van de betere 'moderne' paranormale horrors die evenwel de tijdsperiode goed weet te recreëren en met een leuke (doch niet geheel originele) twist uitpakt.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

De films met 16 nominaties dan, dat zijn er 3 en het is meteen de laatste met 3, al wat volgt is 1 of 2 vandaar dat het indienen van lijstjes nu niet meer nodig zijn. Alexander1900 thanks dat je dit tot het einde hebt willen doen

Hellraiser (1987)

https://media-cache.cinematerial.com/p/500x/9drksntc/hellraiser-movie-poster.jpg

À l'Intérieur (2007)

https://i.pinimg.com/originals/b5/18/e4/b518e43e83c699517c7dbc272187a919.jpg

Låt den Rätte Komma In (2008)

https://is4-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Video/c1/c1/42/mzl.vcxiqujo.jpg/268x0w.jpg

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Mijn ranking

Let The Right one in

Hellraiser

A l'Intérieur

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

3. Inside

2. Let the Right One In

1. Hellraiser

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

1. Let The Right one in

2. A l'Intérieur

3. Hellraiser

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik kan volgen met het spel hier EN ik heb de drie films gezien.

1. A l'intérieur

2. Let the right one in

3. Hellraiser

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

1. Hellraiser

2. Let The Right one in

3. A l'Intérieur

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

1. A l'Intérieur (4,0*)

2. Låt den Rätte Komma In (4,0*)

3. Hellraiser (3,5*)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Dat hangt er dan denk ik vooral vanaf of Carpenter of de hoogte was van die films. Met wat pech was Carpenter's Halloween hetzelfde lot beschoren als die films en zaten we nu de volgende volbloed slasher op te hemelen als "belangrijke" film.

Zo denk ik er ook over, denk dat het ook een kwestie is dat Halloween op het juiste moment kwam, toen het merendeel van het publiek nog niet vertrouwd was met slasher genre. Dat Amerika een grote afzetmarkt en producent is qua film en altijd van veel invloed is geweest op de populariteit van een genre/subgenre speelt ook erg mee. Vaak was het zo dat als de Amerikanen er zich mee gingen bemoeien dat er een wijder verspreide release kwam met alle lof en succes als gevolg.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

1. A l'Intérieur

2. Hellraiser

3. Let the Right One In

alexspyforever: misschien moet je nummertjes toevoegen aan je ranking

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

1 Let the right one in

2 Hellraiser

3 A l'Intérieur

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

1. A l'Intérieur

2. Let the right one in

3. Hellraiser

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

1. A l'Intérieur

2. Hellraiser

3. Let the Right One In

scorsese

• 13160 messages
  • 11071 votes

1. Let The Right one in

2. A l'Intérieur

3. Hellraiser

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

He shit, A L'Intérieur niet gezien dus ik mag niet stemmen

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

1. Hellraiser

2. Let The Right one in

3. A l'Intérieur

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

Ik ben nu echt werkloos. Ik kan zelfs geen lijstje indienen.

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

1. Låt den Rätte Komma In (2008)

2. À l'Intérieur (2007)

3. Hellraiser (1987)

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Eigenlijk boeit deze batch me niet zo, vind ze allemaal te hoog geëindigd

Vooruit:

2. À l'Intérieur (2007)

3. Hellraiser (1987)

U96

• 731 messages
  • 762 votes

1.Hellraiser (1987)

2.Låt den Rätte Komma In (2008)

3.À l'Intérieur (2007)

joolstein

• 10828 messages
  • 8912 votes

1. Hellraiser

2. Låt den Rätte Komma In

3. A l'Intérieur

joolstein

• 10828 messages
  • 8912 votes

Hollywood007

Adult Babies (2017)

Te gekke film! Precies mijn soort of humor!

Een stel hooggeplaatste blanke mannen van middelbare leeftijd komen samen, verkleden zich als baby's en veranderen in zwijnachtige lieden. Dames die gekleed zijn in latex zuster-pakjes, en hen melk te eten geven, voorlezen en vieze luiers verschonen. Helaas was de CGI wel wat te middelmatig.

Zie alleen dat je de film zelf niet zo heel goed vond?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

Hollywood007

Adult Babies (2017)

Een stel hooggeplaatste blanke mannen van middelbare leeftijd komen samen, verkleden zich als baby's en veranderen in zwijnachtige lieden. Dames die gekleed zijn in latex zuster-pakjes, en hen melk te eten geven, voorlezen en vieze luiers verschonen. Helaas was de CGI wel wat te middelmatig.

1,5* dat is idd een lage waardering van haar. De humor die jij geweldig vind daar heb ik dan meestal veel minder mee

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

joolstein wrote:

Hollywood007

Adult Babies (2017)

Grappig was hij zeker, enkel het einde was wat minder. Maar soms zie je van die films waarvan je denkt wat moet ik hier nu mee. Cinéma matig niet goed maar op een of andere manier hilarisch en dan ben je toch blij hem gezien te hebben. Net zoals the greasy strangler, nog zo een aanrader als je iets heel... Euhm... Raar maar grappig wil zien

joolstein

• 10828 messages
  • 8912 votes

Hollywood007 wrote:

Hollywood007

the greasy strangler, nog zo een aanrader als je iets heel... Euhm... Raar maar grappig wil zien

Ja die kon mij ook erg smaken! Daarnaast was de G van Grandad in ABCs of Death 2 ook één van de leukere! En hun laatste An Evening with Beverly Luff Linn (2018) staat hier nog op de schijf om te kijken.

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

2. À l'Intérieur (2007)

3. Hellraiser (1987)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.