- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top Horrorfilms
MovieMeter Top Horrorfilms
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ja tips gaan er niet meer komen, maar ik ben wel benieuwd naar de uitslag, jij weet die vermoedelijk al
of niet :-p
Ja dat is natuurlijk ook een nadeel, het is minder verrassend voor hem en mij. Ik kijk ook wel uit naar het einde van dit project maar wil het toch 'proper' afwerken.
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
.....maar wil het toch 'proper' afwerken.
En dat wordt ook op prijs gesteld!
Inderdaad; er zullen geen verrassende namen komen, maar de volgorde is altijd leuk om te zien.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik heb zeven lijstjes doorgestuurd inmiddels, alexspyforever.
Dit topic duurt inmiddels bijna 2 maanden en 1 week. Dan is het tijd om er een einde aan te breien denk ik. Ik verwacht dat het nog 2 weken duurt en ik hoef na deze ronde niks meer te doen...
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Mwah, een wat matige batch gezien hoe hoog we zitten. De enige eigen nominatie is Eden Lake. Jaws en Get Out zijn ook allebei behoorlijke films, maar daarna houdt het wel een beetje op. Halloween is redelijke middelmaat, The Conjuring is wat minder goede middelmaat, en Rosemary's Baby heb ik nooit kunnen waarderen. Dat geldt eigenlijk voor de meeste van Polanski's horror-werkjes, maar RB wel in het bijzonder.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3837 votes
maar de huidige deelnemers hebben weinig met horror / komedie. Ik ben een van de weinige die daar een groot fan van is.
Horror-comedy is misschien wel mijn favoriete subgenre van horror. Als je tips wil heb ik er misschien nog wel een paar 
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Even mijn checks een aantal keer vergeten....ondertussen zit ik aan 483/763. Best aardig.
Tja...nu zullen we de meeste films ook wel gezien hebben.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Horror-comedy is misschien wel mijn favoriete subgenre van horror. Als je tips wil heb ik er misschien nog wel een paar
Ik ben benieuwd naar je tips. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik heb zeven lijstjes doorgestuurd inmiddels, alexspyforever.
Na deze lijst hebben we nog eentje van 3 en 4 van 2. In principe is het volgende maandag afgelopen. Dus neen het hoeft echt niet nog 2 weken gerekt te worden. Ik wil eens de einduitslag helemaal bekend is wel feedback krijgen over het project.
DjFrankie
-
- 3413 messages
- 3496 votes
Top 6 ingestuurd van 3,5 naar 4,5 . Goeie plek voor Mia iig
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Ik wil eens de einduitslag helemaal bekend is wel feedback krijgen over het project.
Ik ben wat vroeg maar mijn taak zit er bijna op hier & ben bevooroordeeld aangezien ik zelf ook een vinger in de pap heb maar ik ga toch een poging wagen
:
Structuur en duidelijkheid was er in mijn ogen niet echt aanwezig, maar dit is het eerste project en dan kan je geen perfectie verwachten.
Vanaf begin af aan moet alles en voor iedereen duidelijk zijn vind ik en dat scheelt uiteindelijk voor iedereen in werk en zo behoud je meer overzicht in het topic zelf. In het proces zou je hooguit hier en daar kleine aanpassingen mogen maken als de situatie daar om vraagt. De tijdsduur vind ik (iets) te lang: straks 2,5 maand ongeveer.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik ben wat vroeg maar mijn taak zit er bijna op hier & ben bevooroordeeld aangezien ik zelf ook een vinger in de pap heb maar ik ga toch een poging wagen
:
Structuur en duidelijkheid was er in mijn ogen niet echt aanwezig, maar dit is het eerste project en dan kan je geen perfectie verwachten.
Vanaf begin af aan moet alles en voor iedereen duidelijk zijn vind ik en dat scheelt uiteindelijk voor iedereen in werk en zo behoud je meer overzicht in het topic zelf. In het proces zou je hooguit hier en daar kleine aanpassingen mogen maken als de situatie daar om vraagt. De tijdsduur vind ik (iets) te lang: straks 2,5 maand ongeveer.
Het is de eerste keer dat ik een toplijst organiseer dat klopt, maar lang niet mijn eerste project natuurlijk. Mensen die met mij hebben meegewerkt of hebben deelgenomen aan challenges, KO's of andere projecten weten dat ik mij steeds zo goed mogelijk wil voorbereiden. Ik laat mijn medewerkers ook steeds de opgestelde regels vooraf doornemen. Zij gaan als het ware mee goedkeuren en de nodige aanvullingen doen.
Ik denk toch dat het duidelijk was wat de bedoeling was en hoe we te werk gingen gaan. Ik kon onmogelijk voorspellen hoe lang de lijst uiteindelijk ging worden. Ik had aanvankelijk ook voorgesteld voor maximum 30 maar dat vonden de meeste toch iets te weinig en het werden er 50. Het probleem ligt ook wel een beetje dat sommige deelnemers niet altijd de regels vooraf grondig doorlezen en dan zoveel vragen stellen die achteraf niet nodig blijken te zijn.
Dus dat er geen structuur of duidelijkheid was ben ik het toch met je oneens. Ik heb er geen probleem mee dat alles in het begin duidelijk is maar dan verwacht ik dat iedereen ook de moeite doet om de regels door te nemen en ook meteen zegt wat er niet goed is. Nu kwamen er naar mijn zin soms iets te veel opmerkingen terwijl we al bezig waren.
John Milton we zijn het niet zo vaak eens qua films maar samenwerken aan projecten dat ging altijd vlot. In dit project ging het wat stroever en ik heb me een aantal keren zitten ergeren aan je opmerkingen die ik dan liever eerder had willen horen. Nu goed die euvels hebben we als grote mensen kunnen uitklaren. Ik denk dat we nu ook een beter idee hebben hoe we het een volgende keer kunnen aanpakken. Dat hangt natuurlijk af of er nood aan is en of ik er zelf nog veel zin in heb. Uiteindelijk vind ik challenges en drafts toch leuker. Ik hoef dus niet de organisator te zijn voor een volgende keer en kan mij ook tevreden stellen als medewerker of gewone deelnemer. Ik wil zeker geen monopolie hebben op horrorgerelateerde projecten hier.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Ik zal John Milton achter de schermen wel even een flinke pak slaag geven.

Misschien dat ik het de volgende keer dan wel organiseer en wederom de lijsten in elkaar flansen. Ik heb nog een jaar de bedenktijd in ieder geval. 
En niet dat ik er een fan van ben integendeel, maar misschien dat het beter is om de top 50 o.i.d. bij het indienen gelijk te ranken met een puntensysteem, waardoor je al bijna een kant-en-klare lijst heb. Alleen de films in de top 100 die evenveel punten hebben, weer ranken of met een KO doen.
Maar alles heeft zo zijn nadelen, je hebt namelijk minder gespreksstof / deelname / participatie en ben je er mogelijk zo doorheen.
Misschien ga ik eerst een klein project doen bijv. met het genre avontuur, oorlog of sci-fi voordat ik het groots aanpak met het horror of thriller genre (en eventueel nog actie en/of komedie)....
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ach ja, dat gebeurt bij zo’n eerste project.
Ik denk dat ik alleen bij het woord toplijst al een redelijk specifiek beeld heb van hoe je dat opstelt, en aan welke criteria het proces om ertoe te komen zou moeten voldoen om die zo eerlijk mogelijk op te stellen. Wanneer je dan vooraf (een aantal) regels leest, ga je die wellicht inpassen in dat kader dat in je hoofd al bestaat; en eventuele vraagtekens die je zou kunnen hebben over wat er staat (en niet staat) worden logisch ingevuld van daaruit, in plaats van dat je pro-actief vraagt; ‘Zeg, je ziet zus en zo vermoedelijk zo voor je, neem ik aan?’
Een JM heeft hele duidelijke en uitgebreide regels nodig, wil hij niet dingen in gaan vullen naar wat hem zelf logisch lijkt. Meer nog dan deze keer het geval was, al had ik over dat KO gebeuren bijvoorbeeld zelf heengelezen, so that’s my bad. Maar als je verwachtingen naderhand dan toch niet blijken te stroken met de ideeën van anderen, dan is dat aanleiding om het even te bespreken. Dat zulks wellicht wat wrevel oplevert (bij mij nooit, ik ben zelf vrij geduldig op dat vlak), is geen reden om het onbesproken te laten wat mij betreft. We zijn allemaal volwassen, zoals Alexspy al zegt.
Maar ik bewaar de rest even tot het klaar is, zoals hij voorstelde. Paar kleine puntjes, stelt niet veel voor. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Alexander1900 ik zou het niet erg vinden moest jij het volgende keer doen, dan heb ik al die kopbrekens niet meer.
John Milton bij jou is vooral dit van toepassing denk ik:
"I'm so excited and I cannot hide it!"
Hetgeen natuurlijk wel goed is, maar je moet niet vergeten dat iedereen zo fanatiek is als jij door een lijst van 250 films te gaan ranken. Maar dan liep je op een moment vast bij het indienen van een minimum ondanks dat de meerderheid in je top 250 stond. Dan was het ineens wel een probleem van ik wil geen punten geven aan film x omdat die zoveel lager staat in mijn lijst hoewel je toch niet kon vermijden dat die film sowieso een notering in top 54 ging krijgen.
Denk dat je eerder bent gebaat bij een systeem zoals voorgesteld door Alexander. Dat heeft natuurlijk ook zijn charmes in spanning afwachten waar jouw keuzes gaan eindigen. Maar het zal allicht veel sneller gedaan zijn. Maar of je een heel ander resultaat gaat krijgen dan nu, betwijfel ik toch zeker als je besluit enkel op een top 100 te focussen. Voor de doorwinterde horrorfan die op zoek is naar tips valt er uiteindelijk nog weinig te rapen.
Als ik het zo links en rechts heb geobserveerd zijn er niet zo erg veel mensen bezig waar hun favorieten precies eindigen gezien er nauwelijks wordt gezegd eindigt film x zo laag of zo hoog dat vind ik toch vreemd. En hoe hoger je gaat in de lijst hoe minder boeiend het wordt want dan komen toch de klassiekers, de populaire en hooggewaardeerde films die al vaker in het lang en in het breed zijn besproken. Dan begint het ook vaak om jeugdnostalgie te gaan en rare argumenten als de dialogen in Jaws zijn zo quotable en geniaal (ja dat is niet gelogen heb ik gelezen op die filmpagina). Dan denk ik daarvoor zou ik naar de film moeten gaan kijken of goed vinden? En het is ook vaak een kwestie van smaak. De meerderheid houdt ervan is natuurlijk wel leuk als jij tot die meerderheid behoort maar het gebruiken als argument is natuurlijk onzin. Het is geen 'bewijs' van kwaliteit enkel een erkenning dat het door een grote groep (hoog) wordt gewaardeerd. En als je meestal op dezelfde lijn zit als de meerderheid dat maakt je smaak toch misschien net iets minder uniek. Dat is niet erg want in elk subgenre zitten er wel toppers dus ook dan kan je een gevarieerde lijst krijgen. Maar je moet ook durven naar andere films te kijken en te waarderen binnen dat subgenre. Ik vind Halloween geen topper, was op geen vlak vernieuwend, moordenaar met masker en steekwapen, babysitter word lastiggevallen en psychologisch geneuzel hadden we al allemaal eerder gehad. En uiteindelijk is die qua spanning en slasher gehalte al snel ingehaald door anderen naar mijn mening. Het heeft misschien wel een aantal horrorclichés geïntroduceerd al vind ik dat nu niet meteen een pluspunt. Een film als Psycho leverde de basics en daar is men steeds verder op gaan borduren. En zo kan ik wel punten van kritiek bedenken voor de meeste films die een subgenre populair hebben gemaakt.
Afsluitend ik ga geen lijst indienen, het is mij gewoon te matig.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Halloween is gewoon een belangrijke film. Startte eigenhandig de slasherboom/craze. Je doet net of de film niets betekende voor het filmlandschap in 1978. Aantal slashers (vaak slasher- 'achtig' ipv voldbloed) vóór 1978 waren op 1 hand te tellen (en veelal 'ongezien', enkel te bekijken in grindhouses). Halloween trok het subgenre de mainstream in.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Halloween is gewoon een belangrijke film. Startte eigenhandig de slasherboom/craze. Je doet net of de film niets betekende voor het filmlandschap in 1978. Aantal slashers (vaak slasher- 'achtig' ipv voldbloed) vóór 1978 waren op 1 hand te tellen (en veelal 'ongezien', enkel te bekijken in grindhouses). Halloween trok het subgenre de mainstream in.
Wel das heel tof dat je hier ook nog eens een bijdrage komt leveren en optreedt als de beschermheer van de pioniers en klassiekers zoals ik in het verleden al vaker heb ondervonden. Alleen wist ik dat wel allemaal al. Dat doet niets af dat ik het een matige film vind. Maar fijn want dit topic is toch langzaam aan het doodbloeden als er niet kan gestemd kan worden.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3837 votes
Alexander1900 hier mijn tips voor horror-comedy. Veel van mijn favorieten, hopelijk haal je er een paar leuke tussenuit. Een paar klassiekers ook maar ik weet niet of je ze al gezien hebt.
Tucker and Dale vs. Evil (2010)
The World's End (2013) (technisch gezien geen horror)
Elvira, Mistress of the Dark (1988) (ook niet echt horror maar zeer leuk)
Lesbian Vampire Killers (2009)
Serial Mom (1994) (ook niet echt horror maar misschien ook wel eens leuk)
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4884 votes
Wel das heel tof dat je hier ook nog eens een bijdrage komt leveren en optreedt als de beschermheer van de pioniers en klassiekers zoals ik in het verleden al vaker heb ondervonden. Alleen wist ik dat wel allemaal al. Dat doet niets af dat ik het een matige film vind. Maar fijn want dit topic is toch langzaam aan het doodbloeden als er niet kan gestemd kan worden.
Hoe doodbloeden?
Ik zit gespannen te wachten op de rest van de lijst. Ook al weet ik al ongeveer welke er gaan in verschijnen 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hoe doodbloeden?
Ik zit gespannen te wachten op de rest van de lijst. Ook al weet ik al ongeveer welke er gaan in verschijnen
Nog even geduld dan 
Straks mag jeje hartje ophalen aan de echte toppers waar iedereen van houdt (of waarvan je wordt geacht het goed te vinden) 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ja ik voorspelde het al een beetje, de titels verschijnen, we geven commentaar en sturen ons lijstje in. Dat was bij mij binnen een paar uur. Daarna in dit stadium niet meer zoveel te melden tot de uitslag 40 uur later. Dat was met de lange lijsten waarvan we niet alles al hadden gezien, natuurlijk iets anders 
En eerlijk is eerlijk, als je Halloween maar weinig vernieuwend noemt, staat er een beschermheer op. Het was dat ikzelf wat moe was 
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Kijk, zo komen er gelijk weer posts en is het topic weer in volle bloei. 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12838 votes
En eerlijk is eerlijk, als je Halloween maar weinig vernieuwend noemt, staat er een beschermheer op. Het was dat ikzelf wat moe was
Belangrijk en vernieuwend zijn toch wel twee verschillende dingen. "Vernieuwend" heeft echt met de film zelf te maken, "belangrijk" is iets dat mede door de context bepaald wordt.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Alexander1900 hier mijn tips voor horror-comedy. Veel van mijn favorieten, hopelijk haal je er een paar leuke tussenuit. Een paar klassiekers ook maar ik weet niet of je ze al gezien hebt.
Veel ken ik en heb ik ook op dvd en enkele films al te weten gekomen via dit topic. Toch bedankt.
Deze zet ik nog op de watchlist: Blood Fest (2018)
Misschien nog iets voor jou (ook niet allemaal echt horror):
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Belangrijk en vernieuwend zijn toch wel twee verschillende dingen. "Vernieuwend" heeft echt met de film zelf te maken, "belangrijk" is iets dat mede door de context bepaald wordt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Uiteindelijk had het niet veel uitgemaakt welke kritiek ik had gegeven, er zullen altijd wel fans opstaan die de kritiek willen weerleggen...
Dat ie belangrijk was voor het slashergenre zal ik niet ontkennen en dat ie de slasher meer toegankelijk of mainstream heeft gemaakt daar kan ik ook nog in meegaan. Maar uiteindelijk is dat geen weerlegging van mijn kritiek dat de film op redelijk veel vlakken niet vernieuwend was. Ik kan je best wel voorbeelden geven van welke films allemaal als inspiratiebron hadden kunnen dienen. Dus ja de film was belangrijk voor het slashergenre is geen bewijs dat het iets helemaal nieuw was, eerder zoals Ramon al zei dat de slasher in de mainstream belandde.
Dus ja je mag die argumenten ter verdediging van de film gebruiken van mij, maar dat zal niets veranderen aan de punten van kritiek die ik heb. Ik vergelijk de film met andere slashers en stel gewoon vast dat al die elementen al eerder naar mijn mening beter en boeiender werden uitgewerkt. Dat het uiteindelijk een klassieker werd zal geen invloed gaan hebben op hoe ik het zal beoordelen. Integendeel ik ga misschien net wat kritischer gaan zijn.
Hoeveel wedden we als ik had besloten om Jaws zwaar te bekritiseren dat je dan ondanks je moeheid had opgestaan als fervente beschermheer 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Nogmaals dat ie belangrijk voor de populariteit van het slashergenre was staat voor mij niet ter discussie, dat heeft Ramon ervan gemaakt. Dat bewijst nog steeds niet dat ie totaal vernieuwend was en dat er nadien geen betere slashers zouden zijn gemaakt.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Met Jaws (1975), 28 Days Later... (2002) en The Mist (2007) heb ik net zoals alexspyforever ook helemaal niks mee en had deze films eerlijk gezegd nooit zo hoog in de lijst verwacht.
En begrijpen zal ik het ook nooit doen maar dat hoeft ook niet. Buiten de films die ik zelf goed vind, kan ik de rest van de films nog wel begrijpen waarom die zo hoog scoren.
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Nogmaals dat ie belangrijk voor de populariteit van het slashergenre was staat voor mij niet ter discussie, dat heeft Ramon ervan gemaakt. Dat bewijst nog steeds niet dat ie totaal vernieuwend was en dat er nadien geen betere slashers zouden zijn gemaakt.
Komt de ‘final girl’ niet uit Halloween? Of de setting in de Amerikaanse suburbs? Dat was toch de vernieuwing van Halloween? Slasher, gemaskerde moordenaar en first person view zijn elementen die populairder gemaakt zijn maar er wel eerder al waren. Maar die eerste twee zijn toch in ieder geval waar Halloween nieuwe grond betrad. Meen ik, althans.
Niet dat je de film er beter door moet waarderen, maar ik krijg het gevoel alsog je hem niet vernieuwend noemt omdát je hem niet waardeert.
Verder wil ik zeggen dat ik misschien niet om de haverklap post in dit topic, maar het wel dagelijks check, met plezier lees, veel tips opgedaan heb en uitkijk naar het eindresultaat. Veel waardering dus naar jou en de controleurs voor de organisatie. Hoop dat ik onterecht een verongelijkte irritatie lees in je ‘doodbloeden van dit topic’.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Dat snap ik. Maar hij koppelt vernieuwend aan 'moordenaar met masker en steekwapen' en 'babysitters die worden lastiggevallen'. In 1978 had geen hond dat ergens gezien hoor, op een enkeling na die in één of ander vaag theatertje Torso, Bay of Blood (Italiaans) of Black Christmas had gezien. Dus ook gewoon vernieuwend ja.
Dit ja. En het feit dat de moordenaar een niet te stoppen, haast bovennatuurlijke, force of evil was. Dat werd in het type film ook niet gedaan. Daar volgde altijd een simpele onthulling van de indentiteit van de moordenaar.
En ik heb de film niet in mijn top 50 staan (dus ben niet de grote voorvechter van deze classic). Mijn favoriete Amerikaanse slashers zijn The Burning en The Prowler.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12838 votes
Dat snap ik. Maar hij koppelt vernieuwend aan 'moordenaar met masker en steekwapen' en 'babysitters die worden lastiggevallen'. In 1978 had geen hond dat ergens gezien hoor, op een enkeling na die in één of ander vaag theatertje Torso, Bay of Blood (Italiaans) of Black Christmas had gezien. Dus ook gewoon vernieuwend ja.
Dat hangt er dan denk ik vooral vanaf of Carpenter of de hoogte was van die films. Met wat pech was Carpenter's Halloween hetzelfde lot beschoren als die films en zaten we nu de volgende volbloed slasher op te hemelen als "belangrijke" film.