• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.292 votes
Profile

MovieMeter Top 100 2018 (+ persoonlijke top 10 2018 en floplijst)

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

Mijn top tien:

1. Ghostland

2. Deadpool 2

3. A Quiet Place

4. Avengers: Infinity War

5. Mission: Impossible - Fallout

6. The Night Comes For Us

7. Sorry to Bother You

8. Sicario: Day of the Soldado

9. Hereditary

10. Searching

'Ghostland' blijft simpelweg ongenaakbaar. Wellicht dat 'Spider-Man: Into the Spider-Verse' er nog in was gekomen, maar die kan ik pas volgende week zien. Dus die zal wel een mooi plekje in de lijst van 2019 krijgen.

Flop tien:

1. Welcome Home

2. Peppermint

3. Insidious: The Last Key

4. Rampage

5. Unsane

6. Mute

7. Robin Hood

8. Puppet Master: The Littlest Reich

9. The Possession of Hannah Grace

10. Maze Runner: The Death Cure

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Algemeen beeld: Een redelijk jaar puur naar release 2018 kijkende. Zowaar echt één topfilm en nog 8 aal 4,0*, dat is weleens minder geweest. Veel meer Aziatisch gezien wat ik toch steeds fijner begin te vinden. En naast al die films ook genoeg moois van oudere jaren gezien, maar die telt verder niet mee.

Netflix: dit jaar op 1 januari ook maar genomen. Ja, er staat veel middelmaat en rotzooi op en ja het is niet uitputtend, maar voor die luizige €10 per maand mag je niet klagen. En er staat ook genoeg moois tussen. De lijst ververst regelmatig, enkele grote eigen producties en ook veel films buiten de V.S. (en Europa). Ik heb een paar hele fijne Aziatische films hierop gezien.

Scène van het jaar: dansscène in Beoning, zeldzaam mooi. Met de geboorte van een schaap in Mektoub op 2.

Shot van het jaar: op een motorkap, minutenlang, met twee mensen die voortkabbelen in de auto, in Widows.

Middelvinger van het jaar: de seksscène in Mektoub aan het begin, om verder geen naakt meer te tonen.

ASMR van het jaar: opmeten van kleding in Phantom Thread (of die verwijzing in Ralph Breaks the Internet)

Top 10
01. Mektoub, My Love: Canto Uno
02. A Quiet Place
03. Phantom Thread
04. Beoning
05. Hou Lai De Wo Men
06. Annihilation
07. The Ballad of Buster Scruggs
08. Bumblebee
09. Zoe
10. Crazy Rich Asians

Beste Film: Mektoub, My Love: Canto Uno
Beste Regie: Steven Spielberg (Ready Player One, puur op actievlak dan)
Beste Acteur (hoofdrol): Willem Dafoe (The Florida Project)
Beste Actrice (hoofdrol): Yalitza Aparicio (Roma)
Beste Acteur (bijrol): Gwilym Lee (Bohemian Rhapsody, vreselijke film, maar Brian May is echt uitstekend getroffen)
Beste Actrice (bijrol): Jong-seo Jeon (Beoning)
Beste Montage: Mektoub, My Love: Canto Uno
Beste Script: The Ballad of Buster Scruggs
Beste Cinematografie: Zoe
Beste Special Effects: Christopher Robin (Disney is al jaren nu de beste studio hierin, en toont nu dat het niet altijd groots hoeft)
Beste Geluidsmix: First Man
Beste Geluidsproductie: Bumblebee
Beste Decors: Crazy Rich Asians
Beste Kostuums: Crazy Rich Asians
Beste Muziek: Phantom Thread
Beste Animatie: Si Shi Qing Chun

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

ghostman wrote:

1. Le livre d'image (2018)

2. Venom (2018)

3. Mile 22 (2018)

UPDATE

1. Le livre d'image (2018)

2. Venom (2018)

3. Mile 22 (2018)

4. Dogman (2018)

5. Tomb Raider (2018)

peterjames777

• 147 messages
  • 1594 votes

Ik dacht dat 2018 tegenviel maar kijkend naar mijn eindlijst is dat helemaal niet waar. Mooi lijstje al zeg ik het zelf. Twee toppers (Shoplifters en Roma) komen op de valreep nog aanwaaien en vormen de voorhoede.

1. Manbiki Kazoku (Shoplifters)

2. Utoya. 22 Juli

3. Roma

4. First Reformed

5. Black Panther

6. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

7. A Quiet Place

8. Avengers: Infinity War

9. Leave No Trace

10. Call Me By Your Name

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Spidey komt nog even mijn top 10 invliegen. Voor de rest verandert er weinig.

‎Top 25 Movies of 2018 , a list of films by IH88 • Letterboxd

jacobine_rodijk

• 2806 messages
  • 9511 votes

01. Blindspotting (2018)

02. Crazy Rich Asians (2018)

03. A Star Is Born (2018)

04. First Reformed (2017)

05. Halloween (2018)

06. The Old Man and the Gun (2018)

07. Three Identical Strangers (2018)

08. First Man (2018)

09. Ready Player One (2018)

10. Black Panther (2018)

Matige jaar, heb helaas geen enkele 4* kunnen uitdelen dit jaar. Aantal ie in aanmerking zouden kunnen komen maar helaas niet heb kunnen zien: Destroyer, Suspiria, Burning, The Favourite, Mary Queen of Scots, If Beale Street Could Talk, Vice, Creed 2, Cold War.

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Slechts vijf negens het afgelopen jaar; helaas zie ik Bohemian Rhapsody en Beautiful Boy hier pas in januari.

Mijn definitieve lijstje:

01. - 4.5* - (2017) - Call Me by Your Name (Luca Guadagnino)

02. - 4.5* - (2017) - God's Own Country (Francis Lee)

03. - 4.5* - (2017) - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh)

04. - 4.5* - (2018) - Girl (Lukas Dhont)

05. - 4.5* - (2018) - The Hate U Give (George Tillman Jr.)

06. - 4.0* - (2018) - Love, Simon (Greg Berlanti)

07. - 4.0* - (2018) - Mario (Marcel Gisler)

08. - 4.0* - (2017) - Mudbound (Dee Rees)

09. - 4.0* - (2017) - The Shape of Water (Guillermo del Toro)

10. - 4.0* - (2017) - Hostiles (Scott Cooper)

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Ik ben er ook uit voor dit jaar. Een rits films niet kunnen zien, en een paar lastige keuzes onderaan de lijst, maar ik ga voor de volgende tien:

1. Beast

2. Dawson City: Frozen Time

3. Sidney Hall

4. Three Billboards outside Ebbing, Missouri

5. Mandy

6. Hereditary

7. Vinterbrodre

8. Beoning

9. Ready Player One

10. A Quiet Place

Eervolle vermeldingen voor de films die net buiten de top 10 vielen: Sorry To Bother You, Possum, Coco, Gräns, Ghostland, Like Me, La Nuit A Dévoré le Monde, en They Shall Not Grow Old.

En vooruit, een lijstje tegenvallers: Bohemian Rhapsody, The Babysitter, You Were Never Really Here, Avengers: Infinity War, Incredibles 2 en How to Talk to Girls at Parties.

De filosoof

• 2449 messages
  • 1664 votes

Ik heb dit jaar 140 films in de bioscoop gezien. De beste films van 2018 zijn wat mij betreft (in alfabetische volgorde):

Burning (Beoning)

Der Hauptmann

Dogman

Hereditary

Hostiles

Leave No Trace

Lucky

Mandy

Ready Player One

Spider-Man: Into the Spider-Verse

The Man Who Killed Don Quixote

NB. Alleen films die in 2018 zijn uitgebracht in de bioscopen doen voor mij mee. Dus geen films die al in 2017 zijn uitgebracht in de bioscoop (bv. Coco) en ook geen films die alleen op Netflix zijn verschenen zoals Annihilation en Roma. Die laatste twee films scoren wel hoog in de lijstjes van de critici dus ik wil ze nog wel eens zien. Overigens, als ik Cineville goed begrijp dan draait Roma al wel in Eye in A'dam en komt ie volgend jaar ook in bioscopen in andere steden.

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

1. Suspiria (5*)

2. The Shape of Water (5*)

3. Beast (4.5*)

4. Like Me (4.5*)

5. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (4.5*)

6. Hereditary (4*)

7. Radius (4*)

8. Aquaman (4*)

9. In Search of Fellini (4*)

10. Sadie (Compulsion) (3.75*)

Het zal voor een ander jaar zijn: The Florida Project, Ghostland, The Rider.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Ik ben er wel redelijk zeker van dat dit mijn definitieve top 20 van 2018 is:

https://i.imgur.com/O4COUuS.jpg

1. Like Me (2017) 5.0*

2. Mandy (2018) 5.0*

3. Hereditary (2018) 4.5*

4. Under the Silver Lake (2018) 4.5*

5. The Limit of Sleeping Beauty (2017) 4.5*

6. Beoning (2018) 4.5*

7. Annihilation (2018) 4.5*

8. Sorry to Bother You (2018) 4.5*

9. Suspiria (2018) 4.0*

10. We the Animals (2018) 4.0*

11. Laissez Bronzer les Cadavres! (2017) 4.0*

12. You Were Never Really Here (2017) 4.0*

13. First Reformed (2017) 4.0*

14. A Quiet Place (2018) 4.0*

15. Gutland (2017) 4.0*

16. Revenge (2017) 4.0*

17. The Favourite (2018) 4.0*

18. Den Skyldige (2018) 4.0*

19. Zoe (2018) 4.0*

20. Thoroughbreds (2017) 4.0*

https://i.imgur.com/RxCKGzb.jpg

Had heel graag nog Manbiki Kazoku (2018) willen zien, maar dat is er helaas niet meer van gekomen.

Wat meest memorabele scene betreft ben ik het volmondig eens met mjk87. De dans van Hae-Mi in Burning is wat mij betreft het mooiste filmmoment van 2018.

missl

• 3866 messages
  • 5796 votes

Er zijn veel films over 2018 die ik nog niet gezien heb en die ook begin volgend jaar pas uit komen.

Ik zou het wel leuk vinden om 2 keer per jaar een dergelijk lijstje te maken. In het midden en op het eind.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

missl wrote:

Er zijn veel films over 2018 die ik nog niet gezien heb en die ook begin volgend jaar pas uit komen.

Ik zou het wel leuk vinden om 2 keer per jaar een dergelijk lijstje te maken. In het midden en op het eind.

Mijn films over 2018 (en ik denk van de meesten hier) zijn de topfilms met de eerste release in 2018 in Nederland, ofwel Netflix, ofwel bioscoop, ofwel andere manieren. Die films die pas volgend jaar uitkomen komen indien ze goed zijn wel in de lijst van 2019.

missl

• 3866 messages
  • 5796 votes

mjk87 wrote:

(quote)

Mijn films over 2018 (en ik denk van de meesten hier) zijn de topfilms met de eerste release in 2018 in Nederland, ofwel Netflix, ofwel bioscoop, ofwel andere manieren. Die films die pas volgend jaar uitkomen komen indien ze goed zijn wel in de lijst van 2019.

Ja snap ik maar dan heb je geen gehele toplijst van 2018. Dan zijn deze eindejaarslijstjes meer lijstjes van films die je gewoon goed vindt. Zo komen er dit jaar 2 van mij in uit 2016 omdat ik die dit jaar heb gezien, een toplijst puur van dit jaar had ik leuker gevonden.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

missl wrote:

(quote)

Ja snap ik maar dan heb je geen gehele toplijst van 2018. Dan zijn deze eindejaarslijstjes meer lijstjes van films die je gewoon goed vindt. Zo komen er dit jaar 2 van mij in uit 2016 omdat ik die dit jaar heb gezien, een toplijst puur van dit jaar had ik leuker gevonden.

Je begrijpt me niet helemaal, in deze lijst zet ik echt alleen films met releasedatum 2018 in Nederland.

Mijn beste film van het jaar heeft alleen 2017 staan omdat die toen officieel uitkwam op een filmfestival, verder was dat gewoon 2018 in de normale release (in alle landen). Veel Oscar-films komen ook pas in januari of februari uit hier, die reken ik dan toe aan het jaar van uitkomen in NL.

Maar een film als Mudbound die ik ook pas in 2018 voor het eerst zag en ik goed vond staat niet in mijn lijst, die kwam in 2017 al uit op Netflix hier dus mag die niet mee in de lijst.

Dus voor mij is dit gewoon een lijst met enkel films van 2018. En of de film nu 2016 of 2017 heeft staan vind ik niet zo spannend eigenlijk.

Al is daar wel vaak discussie over geweest, films als The Hobbit kwamen half of eind december uit dus veel mensen namen die mee in de lijst van het jaar erop omdat ze hem toen pas zagen. Daar werd verschillend over gedacht of dat moest kunnen. Ik vond overigens van niet.

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

1. You Were Never Really Here

2. Mandy

3. Beoning (Burning)

4. Drift

5. Blindspotting

6. Voyage of Time: Life's Journey

7. Revenge

8. Hereditary

9. The Disaster Artist

10. The Killing of a Sacred Deer

11. Call Me By Your Name

12. The Florida Project

13. Annihilation

14. Loro

15. Zoe

16. The Rider

17. Thoroughbreds

18. Le Redoutable (Godard Mon Amour)

19. Under the Silver Lake

20. Skate Kitchen

21. We the Animals

22. Possum

23. Flower

24. Ultra Pulpe (Apocalypse After)

25. Dogman

‎2018 Ranked, a list of films by Madelon • Letterboxd

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ben benieuwd wat de nummer 1 film van 2018 wordt. Als je naar alle lijsten kijkt valt er geen pijl op te trekken.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Misschien Three Billboards, een crowdpleaser met een breed publiek.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Ik denk dat ik voor de eerste keer in 10 jaar eens geen eindejaarstop zal invoeren op MM. Niet dat ik te weinig films heb gezien dit jaar, in tegendeel. Maar recente films zaten er gewoon nauwelijks bij...

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

IH88 wrote:

Ben benieuwd wat de nummer 1 film van 2018 wordt. Als je naar alle lijsten kijkt valt er geen pijl op te trekken.

Het moet gek lopen als Avengers of Bohemian Rhapsody niet gaat winnen. Dat waren met afstand de 2 grootste publiekstrekkers. En daar is deze Moviemeter stemlijst toch wel grotendeels op gebaseerd.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

Het moet gek lopen als Avengers of Bohemian Rhapsody niet gaat winnen. Dat waren met afstand de 2 grootste publiekstrekkers. En daar is deze Moviemeter stemlijst toch wel grotendeels op gebaseerd.

Dat laatste wat betreft de Queen-film dacht ik ook tot ik verder keek, Three Billboards heeft een bijna even hoog gemiddelde en bijna 3 keer zoveel stemmen. Normaal wint die met gemak. Het is alleen wel een film met productiejaar 2017, dus deels al vergeten en deels zal men alleen gefocust zijn op 2018. Verder heeft Billboards relatief minder hoge stemmen (dus minder noteringen in een top 10 of hoog in de top 10).

Avengers zit qua stemmen ertussen maar heeft een beduidend lager gemiddelde alleen wel weer veel fanboys natuurlijk dus veel noteringen (hoog) in de top 10's. De vraag daarvan is weer: stemmen die fanboys ook voor de top 100?.

Queen is nog vers in het geheugen, een hoog gemiddelde en veel hoge cijfers, maar wel overduidelijk het minste aantal stemmen.

Ik denk wel dat die 3 films de top 3 gaan worden, maar er is geen zinnig woord over te zeggen welke volgorde precies.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

mjk87 wrote:

Dat laatste wat betreft de Queen-film dacht ik ook tot ik verder keek, Three Billboards heeft een bijna even hoog gemiddelde en bijna 3 keer zoveel stemmen. Normaal wint die met gemak. Het is alleen wel een film met productiejaar 2017, dus deels al vergeten en deels zal men alleen gefocust zijn op 2018. Verder heeft Billboards relatief minder hoge stemmen (dus minder noteringen in een top 10 of hoog in de top 10).

Avengers zit qua stemmen ertussen maar heeft een beduidend lager gemiddelde alleen wel weer veel fanboys natuurlijk dus veel noteringen (hoog) in de top 10's. De vraag daarvan is weer: stemmen die fanboys ook voor de top 100?.

Queen is nog vers in het geheugen, een hoog gemiddelde en veel hoge cijfers, maar wel overduidelijk het minste aantal stemmen.

Ik denk wel dat die 3 films de top 3 gaan worden, maar er is geen zinnig woord over te zeggen welke volgorde precies.

Three Billboards ging in januari al draaien, Bohemian pas begin november. Dus dat is moeilijk te beoordelen denk ik. Daarbij draait Bohemian nog steeds, 2 maanden later, met volle zalen in de bios. En ik denk dat velen Three Billboards als een film van 2017 zien, omdat het zover terug is.

Kijk, ik gok dat je een inzending of 500-1000 krijgt. Daarbij zal 2/3e deel gewoon een gemiddelde filmkijker zijn die eerder de 2 genoemde titels zal bekijken dan Three Billboards. Ik geef overigens geen waardeoordeel, maar die laatste film kan in mijn ogen om meerdere redenen dan ook niet winnen. En ik kan me vergissen, maar is die film nou heel enorm veel gepromoot? Die ging toch redelijk langs me heen, behalve op deze site dan. Maar hier zitten wel meer specifiekere filmkijkers.

Miss Z

• 7 messages
  • 19 votes

Mijn top tien van dit jaar:

1. A Quiet Place

2. Beast

3. Revenge

4. Outlaw King

5. Girl

6. Ready Player one

7. Skate Kitchen

8. Suspiria

9. The Shape of Water

10. Brawl in cell block 99

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Miss Z wrote:

4. Outlaw King

Miss Milton toch, Outlaw King op nummer 4...

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

The Oceanic Six wrote:

Kijk, ik gok dat je een inzending of 500-1000 krijgt. Daarbij zal 2/3e deel gewoon een gemiddelde filmkijker zijn die eerder de 2 genoemde titels zal bekijken dan Three Billboards. Ik geef overigens geen waardeoordeel, maar die laatste film kan in mijn ogen om meerdere redenen dan ook niet winnen. En ik kan me vergissen, maar is die film nou heel enorm veel gepromoot? Die ging toch redelijk langs me heen, behalve op deze site dan. Maar hier zitten wel meer specifiekere filmkijkers.

Werd wel veel besproken, Oscars, Golden Globes... Ik gok op die omdat die vermoed ik in veel lijstjes zal zitten omdat het een breed publiek aanspreekt, niet per se als nummer 1, maar het zal dus veel punten sprokkelen. Van Avengers moet je houden, die trekt geen breed publiek, en komt dus in veel minder lijstjes terecht ook al komt het misschien wel hoog bij diegenen die het wel opnemen. Maar het jaartal 2017 zal wel tegen zitten voor Three Billboards.

Miss Z

• 7 messages
  • 19 votes

John Milton wrote:

(quote)

Miss Milton toch, Outlaw King op nummer 4...

Yesss! Because I can! En omdat ik vind dat Florence Pugh gewoon fantastisch is

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Die Queen-film op 1 zou wel voelen als een klap in het gezicht.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.