- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Goede films waar alleen jij op gestemd hebt
Goede films waar alleen jij op gestemd hebt
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Drie boeiende documentaires toegevoegd. Alledrie 3,5*.
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Weer twee toevoegingen van 3,5*.
Ik word steeds luier in mijn presentatie hier. Geen screenshots......
Dit is trouwens een beetje mijn privé-topic aan het worden. 
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Geen nieuwe toevoeging dit keer, maar een film die ik zojuist gekeken heb en ik bleek de eerste te zijn.
Prividenie, Kotoroe Ne Vozvrashchaetsya (1929)
Silents uit de USSR zijn vaak aanraders voor mij en dit was geen uitzondering. Goed tempo (soundtrack hielp ook best mee), mooie variatie in gekozen camerastandpunten en een sterkte editing, zoals we van de Russen uit die tijd gewend zijn. De editing is snel wanneer het verhaal het nodig heeft en dient zodoende goed het tempo van de film. Een dikke 4 sterren.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Ik heb er ook nog wel twee:

Heel charmant filmpje uit Japan die door Akira Kurosawa is genoemd in zijn "A Dream is a Genius". 4*
Shinsengumi (Band of Assass...

Heerlijke samurai film met (zoals te doen gebruikelijk) een geweldige Toshiro Mifune in de hoofdrol. 4*
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
de teller staat momenteel op 351 bij mij
nieuw binnen gekomen toppers:
La Musica (1967) (8) het regiedebuut van Duras en mensen die van haar werk houden zullen niet teleurgesteld zijn. Ze had tenslotte ook niet de minste acteurs en technici ingehuurd om haar bij te staan (co-regie met een verder volledig onbekende tv-man, zeer duidelijk puur voor de technische kant). Aan de ene kant goed dat ze ook niet te veel hooi op de vork neemt voor een eerste film, maar daardoor is het wel een klein filmpje gebleven en zijn in de 2e helft nog iets te veel de theater-wortels zichtbaar. Maar die dialogen werken op papier, op toneel, en zéker ook in de cinema.
Polyoty vo Sne i Nayavu (1982) (8) vrij ongrijpbare film, wat dat betreft dus wel geslaagd als een half droom, half realistische 'vlucht'. Zo'n film die het gezichtspunt van de hoofdpersoon probeert te verbeelden in zijn stijl, maar deze doet dat zeer bescheiden, zonder heel veel nadruk of bizarre franjes.
Tamasha (2015) (8,5) zonder twijfel de beste Bollywood film die ik de afgelopen jaren zag (zegt wellicht niet veel, want dat is een beperkte selectie, maar toch...). Brengt het beste van die wereld, waaronder glossy cinematografie en Deepika Padukone (hoewel de film wordt gedragen door Ranbir Kapoor die ik vanaf nu ook zeker in de gaten moet houden!), maar weet het geheel ook een onverwachte diepgang mee te geven.
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Ik heb er ondertussen 98 en nog 150 stuks toe te voegen aan MM.
Laatste nieuwe toevoeging:
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
de teller staat momenteel op 351 bij mij
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
ik zie daar nog steeds maar 1 stem staan hoor?!?
Jouw stemmen zijn nog steeds niet te volgen 
Maar altijd welkom om hier, of bij de film zelf, je mening en observaties te plaatsen uiteraard. Vind het zelf nog steeds de mooiste die ik zag van Monteiro.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Lig qua stemmen een paar weekjes achter met WIW. Verder niets aan de hand.
Het is pas mijn tweede Monteiro dus kan er nog niet veel over kwijt. In ieder geval was het niet slim om met zijn zwanenzang Vai~E~Vem te beginnen. Eentje die t.z.t. in de herziening kan. Wil me nu vooral focussen op zijn jaren '80 films.
In de crew + cast nogal opvallende namen: Joaquim Pinto, Pedro Costa en Teresa Villaverde. Manoel de Oliveira en Paulo Branco worden nog in de extra's genoemd. Sleutelfilm? Of is dat teveel eer?
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Inderdaad, fijn Portugees clubje. Iedere maand minstens één De Oliveira, Monteiro of andere Portugees zou toch eigenlijk wel moeten in mijn geval.
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Nieuw toegevoegd:
Pensionat Paradiset (1937) 3,5*
Grappig filmpje. Niet heel bijzonder, maar wel vermakelijk. Er bestaat geen normale ondertiteling voor. Ik heb hem gekeken met ondertiteling via google-translate, nadat ik zelf regel voor regel de Zweedse hardsubs had uitgetypt (jaren geleden toen ik nog geen Subdetector en OCR e.d. ontdekt had).
Donkerwoud
-
- 8661 messages
- 3940 votes
Of hoe zelfs archiefbeelden een ritme krijgen en stijlvol ogen. Wist niet eens van het bestaan ervan tot het prompt werd toegevoegd aan deze site.
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Wat heb ik toch met Griekse obscure films?
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Rovaniemen Markkinoilla (1951)
Komisch. Als ik de poster zie, moet ik al lachen.
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
wat meer Griekse input was ook hoog nodig!
wellicht kan je tzt ook eens een top-lijstje plaatsen?
Het lijkt alsof er een voorkeur is voor noir/drama die aan klassieke Hollywood cinema doet denken, is dit correct? (zowel de voorkeur als waar het mij aan doet denken)
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Ik weet nooit goed te omschrijven wat precies mijn voorkeur is, maar een drama met goeie personages en een kijkje in de verschillende bevolkingslagen van andere culturen doen het meestal goed bij mij.
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Zit ondertussen trouwens boven de 100 met films waarbij ik de enige stem ben. 102 om precies te zijn. 
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Nieuw op MM:
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Best een sterke film, al moet het 'genre' je misschien wat liggen. Te zien op Netflix USA als ik het goed heb.
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
Weer drie toevoegingen geaccepteerd.
Documentaire van Emile de Antonio, vooral bekend van In the Year of the Pig (1968), maar ik zie dat die zelfs maar 17 stemmen heeft.
Tweede film van Pere Portabella die ik toevoeg. Ga je deze ook kijken, beavis? Deze is een stuk vreemder dan Pont de Varsòvia (1989), inclusief een lange improvisatie van Christopher Lee.
En nog maar een Grieks oorlogsdrama erbij: Ekdromi (1966)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Pere Portabella is 'Filmmaker in Focus' op het komende IFFR, dus daar zullen sowieso wel meer mensen naar toe gaan.
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
joachimt (crew films)
-
- 3796 messages
- 9724 votes
LuukRamaker is vandaag druk bezig met nieuwe toevoegingen weg te werken.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Tweede film van Pere Portabella die ik toevoeg. Ga je deze ook kijken, beavis? Deze is een stuk vreemder dan Pont de Varsòvia (1989), inclusief een lange improvisatie van Christopher Lee.
Ik heb de Portabella dvd box met zijn compleet verzameld werk (behalve die nieuwe film dan uiteraard!). Dus ooit gaat deze ook wel gekeken worden. Alleen heeft Umbracle me nooit aangesproken. Chritopher Lee is altijd cool uiteraard, maar Cuadecuc, Vampir (1971) vond ik een uiterst saaie tegenvaller (2,5*) en het improviserende karakter van Umbracle spreekt niet gelijk voor meer inhoud/diepgang... "ooit" dus