• 177.983 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.103 votes
Profile

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Ik kom aan 87%, daar zaten er bij die al op een lijstje stonden. Moet ik ns werk van maken. Fijn

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Bedankt voor de lijst! Het is een persoonlijke lijst dus iedereen die dat doet mag doen wat hij/zij wil. Ik ben blij met dit soort initiatieven zo af en toe, net als challenges en de Top 1000. Houdt de boel hier nog een beetje in leven. Wellicht kom ik binnenkort ook met een lijst (waar wellicht niemand op zit te wachten, maar ja... )

Ik kom op 64%, dus ook nog wat tips opgedaan, vooral van recenter werk.

stephan-0115 wrote:

Inderdaad een mooie lijst, maar La Vie d'Adèle moet natuurlijk altijd op 1 staan. Maakt niet uit wat voor lijst het is

Nou, in een animatielijst of familiefilmlijst zou dat wel raar zijn...

Fisico wrote:

Zou stiekem ook wel zo´n lijst willen maken, maar dan voor de Lage Landen. Zeker wat Belgische films (400+) betreft heb ik daar wel een (subjectief) idee van.

Haha een snelle search leert mij dat ik dan nèt een Top 80 zou kunnen samenstellen (als ik 3.5* als absoluut minimum voor een lijst zou nemen)

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Baggerman

Wat zou het thema van jouw lijst dan zijn? Je maakt me benieuwd

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Fisico wrote:

Baggerman

Die staat eerder in dit topic

De Tsjechoslowakije Top 125 van Baggerman - ICM

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Fisico wrote:

Ik ga dit keer voor het meest miskende subgenre op MM. Vooral om de doelgroep van deze film hier niet aanwezig is. Maar zonder dit subgenre waren de meeste gebruikers hier waarschijnlijk geen filmliefhebber. Ik ga er vanuit dat de eerste films die de kleine John Milton en Fisico in hun leven zagen geen horrorfilms of zwaar dramafilms waren: het wordt een lijst van mijn favoriete (live action) jeugdfilms.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Naast ET, Indiana Jones en Star Wars huurde ik wat meer jeugdfilms betreft dit als kind: Billie Turf contra Kwel (Film, 1982)

Maar ik durf het niet goed te herkijken als volwassene

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Dievegge inspireerde me weer om ook eens met een lijst te komen. Dit keer wil ik een lans breken voor de meest ondergewaardeerde films hier op MovieMeter. En nee, dat zijn niet horrorfilms!!

Het is de jeugdfilm. Waarom vind ik ze ondergewaardeerd? Daar zijn velerlei redenen voor. Allereerst heb ik het idee dat veel van mijn medefilmliefhebbers zich hier te groot voelen of zich ervoor schamen om dit soort films een hoog cijfer te geven. Zelf kreeg ik hier constant kritiek toen ik een tijdje Babe en Babe: Pig in the City in mijn top tien had staan. Hoe dúrfde iemand als ik kritiek te geven op bepaalde ‘meesterwerken,’ terwijl ik DIE films in mijn top tien had staan?

Daarnaast geven velen GEEN cijfer (reden: te lang geleden gezien) of becijferen deze films als de volwassenen die ze nu zijn, omdat ze nu eenmaal pas als volwassene lid worden hier op de site. Waarschijnlijk zouden ze de films veel hoger hebben gescoord op het moment dat ze als kind net de bioscoop waren uitgelopen.

Wat ook niet meehelpt is dat er, net als bij horror, erg veel troep in dit subgenre is uitgebracht dat soms niet áán te glauwen is! Veel kindsterren kunnen helaas totaal niet acteren en dat helpt niet. Daarnaast zijn veel scripts gewoon slecht geschreven. Te flauw, te ongeloofwaardig, te woke (‘inclusief’ juich ik toe, maar dan wel geloofwaardig, graag?), te kinderachtig (Ja. Echt!). Volwassenen kiezen daardoor niet snel een jeugdfilm uit om te gaan bekijken, ook omdat veel van het gebodene niet binnen het interessegebied ligt van de gemiddelde volwassene en men zich nog moeilijk kan identificeren met kinderen (films over ouderen/bejaarden hebben hetzelfde probleem)

Ondanks dit alles vind ik dat de jeugdfilms wat meer krediet verdienen, al is het alleen maar doordat wij hier allemaal mede dankzij dit soort films een voorliefde voor de cinema hebben gekregen.

Of waren jullie mede-MM’ers al op kinderleeftijd weg van Bergmannen, Antonioni’s en Tarkovsky’s?

Gelukkig voelen veel regisseurs en acteurs/actrices van naam zich ook niet te groot om jeugdfilms te maken en in veel films in mijn lijst zijn dan ook zeer grote namen te bewonderen.

Gaanderweg titels verzamelend merkte ik dat er toch meer leuks te vermelden was dan ik dacht en ik moest mezelf gaan beperken. Onderhond heeft de animatie al uitvoerig in dit topic besproken en daarnaast is er ook voor de Hollywood-animatie genoeg aandacht. Die films eraf. Geen Tonari no Totoro, Babe of Disney in de lijst, maar alleen live-action films. Om verder te schiften besloot ik ook maar dat in de lijst louter films mogen staan met daarin kinderen in een prominente hoofdrol (kind definieer ik even tot 18 jaar). Dus ook geen Dikke en Dunne en *Batteries Not Included.

Uiteindelijk is het een gevarieerde lijst geworden van een combinatie van jeugdfilms die mijn filmliefde hebben aangewakkerd, die ik gewoon goede films vind, of die ik ouders zou kunnen aanraden te gaan kijken met hun kinderen. Het is niet per sé zo dat de beste films (ook in mijn eigen rating) bovenaan staan, ik heb ze meer geordend vanuit wat mijn onderbuikgevoel vond waar ze in de lijst moesten staan. Ook staan er een aantal films in de lijst die eigenlijk officieel geen jeugdfilm zijn, maar ik denk dat de tere kinderziel niet zwaar beschadigd wordt als ze deze films zouden bekijken. Die uit mijn eigen kindertijd in ieder geval niet voor mij en ik was een enorme schijterd die al bij het kijken van de Hulk achter de bank sprong.

Hopelijk nemen jullie toch de moeite om de lijst door te nemen. Wellicht vinden jullie films terug die je ooit hebt gezien en waarvan je ooit hebt genoten en kun je er alsnog op stemmen? Al is het alleen maar zodat een aantal van de oudere jeugdfilms wat meer stemmen krijgen dan alleen die van mij en stinissen (een van de weinigen die zich ook niet te groot voelt om op deze films te stemmen). Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zo weinig van mijn medeMM’ers van mijn leeftijd ook niet veel van deze films ooit in hun jeugd hebben gezien, want zóveel anders was er toen niet op tv.

Lang intro, tijd om te beginnen!

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

150: Speciale vermelding. The Kid

Charles Chaplin 1921 Verenigde Staten

68 minuten

Komisch Drama

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4734.300.jpg

Eerst even een speciale vermelding voor deze film om meerdere redenen. Mijn statement in mijn intro over dat jeugdfilms/kinderfilms ondergewaardeerd worden of een lage prioriteit bij de filmstudio’s hebben werd voor mij een beetje onderschreven toen ik wat meer informatie over dit genre en de historie ervan probeerde op te zoeken. Wat is daar weinig over te vinden, zeg! Eigenlijk pas in 1925 begon men een poging om films te identificeren die geschikt zouden kunnen zijn voor kinderen. Tot dan toe keken kinderen stiekem mee naar films voor volwassenen (veel waren best geschikt, al vonden die nuffe trutten van toen dat natuurlijk niet!). In films zelf waren ze alleen af en toe figurant zonder belangrijke rol, totdat Chaplins ‘The Kid’ in 1921 verscheen met daarin de allereerste echte kinderster Jackie Coogan (1914 -1984) met naam op de credits. Als er ooit een ‘Canon van de Film’ hier op MM komt te staan, dan moet hij daar zeker instaan, want Coogan's optreden in deze film hielp het idee van kindacteurs in hoofdrollen populair te maken en bracht een nieuw niveau van emotionele diepgang in filmvoorstellingen. De jongen werd meteen een bekende ster, maar kreeg te maken met veel problemen door de grote bedragen geld die hij als kind verdiende. Hij klaagde zijn moeder en stiefvader in 1935 aan voor het afnemen van zijn geld. Van de 4 miljoen dollar die zij hadden, kreeg hij uiteindelijk "slechts" 126.000 dollar. Toch werd door zijn daad de California Child Actor's Bill opgericht, ook wel bekend als de Coogan Bill of Coogan Act. Hierin werd besloten dat de ouders van kindsterren minstens 15% van het verdiende geld moesten achterhouden. Helaas heeft dit er niet voor gezorgd dat de kindsterren daarna een probleemloos leven tegemoet konden zien, maar het was tenminste iets.

Coogan heeft gevochten in de Tweede Wereldoorlog en bleef daarna acteren en had eigenlijk nog maar één glansrol: die van Uncle Fester Addams in in de televisieserie The Addams Family:

https://live.staticflickr.com/65535/54185921139_d47dcd13b0_b.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/54184753322_e778ced997_b.jpg

‘Kinderfilms’ kunnen trouwens in twee categorieën worden onderverdeeld: films die uitdrukkelijk voor een kinderpubliek zijn gemaakt, en films die over kinderen zijn gemaakt, ongeacht het publiek. Dit onderscheid is belangrijk, omdat veel van de populairste films waarin kindacteurs voorkomen, zoals The Exorcist (1973) en The Sixth Sense (1999), duidelijk niet bedoeld zijn om door kinderen gezien te worden. Helaas zijn veel filmprogrammeurs en marketingpipo’s-van-filmmaatschappijen (weet ik veel hoe je die noemt) niet in staat dat verschil te zien. Hierdoor worden veel films met een kind in een hoofdrol onterecht linea recta in de richting van jeugdfilmfestivals gestuurd, waar ze de kinderen alleen maar desillusioneren en frustreren. Het gemiddelde kind ziet toch liever vechtende Powerrangers dan één of ander moeilijk sociaal drama. Het tweede type kinderfilms komt dus ook vaak tussen wal en schip terecht en weet ook zelden een groot publiek te bereiken. In deze lijst ook enkele van die films, die als jeugdfilms werden gebracht, maar waar ik me van afvraag of dat wel terecht was.

Enfin, in mijn zoektocht naar het eerste dat duidelijk op kinderen was gericht (hoewel ook volwassenen aansprekend) kwam ik terecht bij ‘Our Gang’ (The Rascals/ De Boefjes).

https://live.staticflickr.com/65535/54185635116_0610ac4843_b.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

149. SpaceCamp

Harry Winer 1986 Verenigde Staten

107 minuten

Avontuur

https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3355.300.jpg

SpaceCamp kreeg gemengde recensies en staat bekend als een "marketingnachtmerrie", aangezien het minder dan vijf maanden na het ongeluk met de spaceshuttle Challenger op 28 januari 1986 werd uitgebracht (hoewel de opnames al waren voltooid voordat de ramp plaatsvond). Bij de release dachten sommigen dat de film probeerde te profiteren van de tragedie van de shuttle en nooit had mogen worden uitgebracht.

Ik vond de film toen wel leuk en het is een typisch jaren 80-product met het filmdebuut van een nog piepjonge Joaquin Phoenix (op de credits als ‘Leaf’ Phoenix zoals hij zichzelf toen nog noemde).

https://live.staticflickr.com/65535/54184752027_443327cb06_b.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

148. Ikechan to Boku

Good Bye, My Secret Friend

Toshihiko Ohoka 2007 Japan

107 minuten

Drama

https://www.moviemeter.nl/images/cover/58000/58608.300.jpg

Persoonlijk hou ik wel van verhalen met denkbeeldige vriendjes die tòch echt blijken te zijn. Hier gaat het om een denkbeeldige groene vlek met de stem van Yû Aoi. Lief en goed verteerbaar filmpje.

https://live.staticflickr.com/65535/54186075580_b7818c1c09_b.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

147. Sammy's Super T-Shirt

Jeremy Summers 1978 Verenigd Koninkrijk

58 minuten

Sciencefiction

https://live.staticflickr.com/65535/54186016539_9428678f76_b.jpg

Puur jeugdsentiment deze film, die best geslaagde grappen en komische situaties bevat. Een van de vele films uit mijn lijst die een deftige remake verdient, want het niveau is wel een beetje dat van Supergran (kent iemand dàt nog?). Hoewel de film niet veel aandacht kreeg bij zijn première, heeft hij in de jaren '80 en '90 een cultstatus verworven, vooral onder kijkers die zijn opgegroeid met de film. De film is gemaakt door de Children's Film Foundation (CFF), een Britse organisatie die in de vroege jaren '50 werd opgericht met als doel films te maken voor kinderen. De films werden oorspronkelijk vertoond tijdens kindermatinees op zaterdagochtend in de bioscopen en waren meestal ongeveer 55 minuten lang. De CFF maakte gebruik van een jaarlijkse subsidie uit de Eady Levy, een belasting op de verkoop van bioscoopkaarten, om vijf tot zes lage-budgetfilms per jaar te produceren. De CFF heeft een grote invloed gehad op de Britse filmindustrie door nieuwe regisseurs en acteertalenten te ontdekken en te ondersteunen.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/inyfkasDGTyNDZ6wEATjU7IgYqj.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

146. Little Boy

Alejandro Monteverde 2014 Verenigde Staten

106 minuten

Drama

https://www.moviemeter.nl/images/cover/98000/98687.300.jpg

Grappig. Zoekende naar info en weetjes over deze film vond ik voornamelijk veel kritiek op de nogal ‘Gristelijke’ inslag hiervan? Nu ben ik als agnost behoorlijk allergisch voor reli-propaganda, maar bij deze film was het me niet echt opgevallen of het stoorde me gewoon niet. Ik vond het gewoon een lief onderhoudend filmpje en dat het onterecht is neergesabeld. Volgens mij pretendeert het niet meer te zijn dan dat het is: een gewoon feelgoodverhaaltje. Voor Kevin James sprak het scenario ook wel aan, want hij besloot zijn rolletje gewoon gratis te spelen in de film.

https://live.staticflickr.com/65535/54185907008_c21ff66c10_b.jpg

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Oef ja. Die heb ik er flink van langs gegeven

Leuk baggerman, ik kijk uit naar de rest van je lijst. Overigens type ik dit terwijl Dikkie Dik en het mysterie van de verdwenen knuffel opstaat. Wij zitten hier volop in de kinderfilm fase, al is het dan wel voor de allerkleinsten. “Beebie Milton” is alweer 2 en een dreumes die volop meeleeft. Nog lastig zoeken soms wat geschikt is voor die leeftijd.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Baggermaneven een vraag waarom heb je het over jeugdfilms (kinderfilms) en niet over familiefilms (met dat laatste kan je nog aangeven het is leuk voor jong en oud).(Even goed zal daar net zo goed minachtend over worden gedaan ik weet er alles van).

MisterPink

• 1352 messages
  • 6858 votes

Mijn eerste film in de bioscoop was Annie. Ik weet niet of dit soort jeugd/familiefilms mijn interesse in de cinema heeft gewekt.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Dk2008 wrote:

een vraag waarom heb je het over jeugdfilms (kinderfilms) en niet over familiefilms (met dat laatste kan je nog aangeven het is leuk voor jong en oud)

Eerlijk gezegd gebruik ik die termen door elkaar heen. Een familiefilm vind ik een meer modernere term. Tegenwoordig gaan ouders allemaal mee naar de bioscoop en willen ook vermaakt worden en hierop wordt de laatste jaren slim ingespeeld (vooral bij animatiefilms). Maar van de films hieronder is ' Sammy's Super T-Shirt' toch echt wel een kinderfilm. Ik zou die eeen volwassene niet aanraden (en er volgen er daarvan nog wel enkele). Uiteindelijk blijft dit een persoonlijke lijst met daarin de films die ik nu, maar ook als kind, heel leuk vond. ' Sammy's Super T-Shirt' zou ik nu als volwassene waarschijnlijk een heel laag cijfer geven en dat is precies het punt wat ik in mijn beginbetoog probeer te maken.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

John Milton wrote:

Beebie Milton” is alweer 2 en een dreumes die volop meeleeft. Nog lastig zoeken soms wat geschikt is voor die leeftijd.

Dat lijkt me heel lastig inderdaad. Helaas kan ik je voor die leeftijdsgroep geen tips geven, haha!

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

MisterPink wrote:

Mijn eerste film in de bioscoop was Annie. Ik weet niet of dit soort jeugd/familiefilms mijn interesse in de cinema heeft gewekt.

Dat is voor iedereen verschillend, denk ik. Zelf gingen ik ieder jaar met de voetbalclub naar een Bud Spencer en Terence Hill knokfilm. Denk niet dat die me richting de serieuzere dramafilms gestuurd hebben, maar ze gaven wel dat magiegevoel dat ik nog steeds een beetje heb als ik naar de bioscoop ga.

MisterPink

• 1352 messages
  • 6858 votes

Baggerman wrote:

(quote)

Zelf gingen ik ieder jaar met de voetbalclub naar een Bud Spencer en Terence Hill knokfilm.

Ja, maar zijn toch geen jeugdfilms in de eigenlijke zin van het woord, toch?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Inderdaad. De eerste films die ik in de bioscoop heb gezien waren die van Laurel en Hardy en Abbott en Costello. Die draaiden ze voor kinderen dan konden de ouders ondertussen winkelen. Van oorsprong waren die films voor volwassenen maar veel films, al die Disney, Warner Brothers, ... animatie zijn later steeds meer voor kinderen geworden al waren die van oorsprong als voorfilm voor een hoofdfilm voor volwassenen. In die tijd heb ik toen ook One wish too many gezien. Jij was toen die het antwoord wist op die film. Heb aantal jaren toen opnieuw bekeken, vreemde film maar ja dat vreemde blijft in je hoofd zitten.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

MisterPink wrote:

Ja, maar zijn toch geen jeugdfilms in de eigenlijke zin van het woord, toch?

O ja, dat klopt inderdaad en je hebt helemaal gelijk. Maar toch, naast de standaardjeugdfilms in mijn jeugd (b.v. Bambi of de Billy Turffilm van John Milton) had je toch ook de wat serieuzere films, vaak uit Scandinavië of Oost-Europa. Die vond ik toch ook leuk of op zjjn minst interessant en daardoor ging ik film wel meer als kunstvorm en/of informatiebron zien.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

145. The Man from Nowhere

James Hill 1975 Verenigd Koninkrijk

60 minuten

Mystery

https://live.staticflickr.com/65535/54184861177_ac305364c3_b.jpg

Dit is de enige film die in de lijst staat die ik eigenlijk niet heb afgezien. De film was ’s-middags op de tv en ik vond hem geweldig!!! Een van de beste fims van CFF en duidelijk door een vakman gemaakt. De gedetailleerde historische setting ziet er prima uit en Hill houdt het gewoon simpel en maakt er goed gebruik van. Simpele jump-scares met de man-in-het-zwart op het juiste moment werken heel effectief op kinderen. Helaas zette mijn moeder de film tien minuten voor tijd uit (“Huiswerk maken jij!”) en weet ik nog steeds niet hoe de film afloopt. Ik ben er eigenlijk nog steeds boos over! Toch maar eens kijken, want hij staat vast wel ergens rechtenvrij online.

https://live.staticflickr.com/65535/54185635891_48bddabf81_b.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

144. Eomaeobtneun Haneularae

The World without a Mother

Lee Won-se 1977 Zuid-Korea

120 minuten

Drama

https://www.moviemeter.nl/images/cover/53000/53599.300.jpg

Kreeg deze film (in een boxje met het vervolg) ooit foutief opgestuurd na een bestelling uit Korea en mocht deze houden terwijl ik de juiste alsnog kreeg nagestuurd. Leek me geen ene r%*t aan en de dvd bleef lang stof vergaren. Het bleek toch best een fraaie film te zijn die een harde kijk geeft op het leven in het Koreaanse platteland in de jaren 70. Veel van de scènes werden opgenomen op locatie in het platteland van Zuid-Korea, wat bijdraagt aan de realistische en nostalgische sfeer van de film. De film was zeer populair en er kwamen nog twee vervolgen, want men wilde in Korea toch weten hoe het verder ging met de personages.

https://live.staticflickr.com/65535/54186075715_61f4780eb8_b.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

143. Pete’s Dragon

Don Chaffey 1977 Verenigde Staten

128 minuten

Fantasy

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4901.300.jpg

Dit is de eerste film die ik me herinner in de bioscoop te hebben gezien. In die oude tijden had zowat iedere plaats nog een eigen bioscoopje en mijn ouders namen mij en mijn broertje mee naar Krommenie om deze film te gaan zien. Ik vond hem (blijkbaar) geweldig spannend, want toen boeven in de film de draak Elliot beslopen met een vangnet schreeuwde ik uit: “Kijk uit! Achter je, Elliot!”……………..

Waarna iedereen in de bioscoop me uitlachte…..

Mijn vader heeft me er nog jaren (35 jaar lang!) mee gepest.

Maar ja, de film deed het voor dit kind dus erg goed als ik zóóó in het verhaal zat! Terecht dus een plaatsje in mijn lijst. Ik kan hem niet echt meer aanraden, al zitten Shelley Winters en Mickey Rooney er nog wel in. De film had de pech tegelijkertijd te zijn uitgebracht met ‘Star Wars’, waardoor hij geen kassucces werd.

Animators Don Bluth, Gary Goldman en John Pomeroy werkten tijdens de productie regelmatig 100 uur per week. Toen ze een aanvraag deden voor overwerkvergoeding, stelden hun superieuren voor dat ze in plaats daarvan één uur vrij zouden krijgen voor elk uur overwerk dat ze werkten. Aan het einde van de productie hadden alle drie de mannen recht op zes aaneengesloten weken vrije tijd. Ze gebruikten deze vrije tijd om te werken aan hun privéproject, "Banjo the Woodpile Cat (1979)." Regisseur Don Chaffey bood aan en stond erop om de regiecredits te delen met animatieregisseur Don Bluth, maar Disney stond dit niet toe omdat het grootste deel van de film live-action is. Dit is een van de redenen voor Bluths vertrek bij Disney.

https://live.staticflickr.com/65535/54187595619_aa97e110e7_c.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

142. Friend or Foe

John Krish 1982 Verenigd Koninkrijk

70 minuten

Avontuur

https://www.moviemeter.nl/images/cover/97000/97534.300.jpg

Ook een productie van de Children's Film Foundation met daarin twee jongetjes die verblijven bij een boer op het platteland. In het oorlogsjaar 1940 in Groot- Brittannië zijn zij ,zoals veel stadskinderen, geëvacueerd. De film heeft een soortgelijke thema als het latere Amerikaanse Russkies.

https://live.staticflickr.com/65535/54186505492_9c4d23e5da_c.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

141. Houseboat

Melville Shavelson 1958 Verenigde Staten

110 minuten

Romantische Film

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6036.300.jpg

Dit was mijn eerste kennismaking met sterren Cary Grant en Sophia Loren (al moest mijn moeder me dat vertellen). Ik vond hen en de film meteen leuk. Grant en Loren hadden elkaar al ontmoet op de set van The Pride and the Passion (1957). Tijdens het maken van die film, kregen ze een verhouding, ondanks dat Grant getrouwd was met Betsy Drake. Drake schreef mee aan de film en was om die reden vaak op de set. Dit zorgde voor conflicten. Loren zou uiteindelijk tijdens het maken van de film trouwen met producent Carlo Ponti.

https://live.staticflickr.com/65535/54184752702_f21e5155c3_b.jpg

MisterPink

• 1352 messages
  • 6858 votes

Baggerman wrote:

(quote)

daardoor ging ik film wel meer als kunstvorm en/of informatiebron zien.

Annie heeft ook wel onderhuids daaraan bijgedragen. Het liedje krijg ik nooit meer uit mijn hoofd.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

140. Africa United

Debs Paterson 2010 Verenigd Koninkrijk

88 minuten

Road Movie

https://www.moviemeter.nl/images/cover/70000/70544.300.jpg

Mooie feelgood film uit Afrika, waarin de zware onderwerpen niet worden geschuwd, maar waarin het optimisme toch de overhand heeft. Sowieso eens een andersoortige roadmovie die niet verveelt en met leuke personages. Het verhaal volgt een groep kinderen die een ongelooflijke reis maken van Rwanda naar Zuid-Afrika in de hoop de openingsceremonie van het WK Voetbal bij te wonen. De film werd opgenomen op locatie in verschillende Afrikaanse landen, waaronder Rwanda, Oeganda en Zuid-Afrika. Dit zorgt voor prachtige en authentieke achtergrondscènes. Ondanks de zware thema's die in de film aan bod komen, zoals armoede en ziekte, weet "Africa United" deze te balanceren met humor en positieve boodschappen.

https://live.staticflickr.com/65535/54186076115_b414825847_b.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

139. Irgendwo in Berlin

Somewhere in Berlin

Gerhard Lamprecht 1946 Oost-Duitsland

80 minuten

Drama

https://www.moviemeter.nl/images/cover/74000/74254.300.jpg

Twee jaar voor Rossellini’s Germania Anno Zero was er al deze fraaie film uit het door de Sovjets bezette Berlijn van filmmaker Gerhard Lamprecht, die al eerder het leuke Emil und die Detektive (1931) had gemaakt ver voor de Tweede Wereldoorlog. Ongelofelijk eigenlijk dat zo snel al na de oorlog een film als deze is gemaakt? Het beetje propaganda nemen we maar even op de koop toe….

Soortgelijke films uit andere landen zijn: Valahol Európában en Hachi no Su no Kodomotachi (beiden uit 1948).

https://live.staticflickr.com/65535/54184752602_99ac246c13_b.jpg

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

138. Pasongsong Gyerantak

Cracked Eggs and Noodles/ My Son My Enemy

Sang-hun Oh 2005 Zuid-Korea

120 minuten

Komisch drama

https://www.moviemeter.nl/images/cover/67000/67525.300.jpg

Cracked Eggs and Noodles volgt het leven van Dae-kyu, een man die hard werkt voor een illegale distributie van muziekaffiches, terwijl hij tegelijkertijd zijn tijd besteedt aan loterijbonnen en mislukte pogingen om vrouwen te versieren. Totdat er op een dag onverwacht een jochie op de stoep staat die claimt zijn zoontje te zijn.

'Losbandige man opgescheept met kind' heb ik al veel vaker gezien en ik verwachte niet veel origineels. We krijgen echter een bizarre roadmovie te zien met genoeg eigen smoelwerk om zich te onderscheiden van soortgelijk werk. Ik vond hem leuk.

https://live.staticflickr.com/65535/54184752192_977a5a8f11_b.jpg

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.