• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.188 votes
Profile

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Excuus.

Ik heb er nooit meer aan gedacht de lijst af te maken:

Film Pegasus' Top 100 Music Films @ICM

Ik eindig op 54/100, niet ontevreden.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Zie deze lijst nu pas, was met vakantie tijdens de presentatie zo te zien.

62/100, heb er inhoudelijk nog niet naar gekeken.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik heb mijn Japanse toplijst van exact twee jaar geleden afgelopen week ge-update. De nieuwe lijst is hier te vinden op iCM: My Personal Toplist of Japanese Films

In de 2017 versie staan 31 nieuwe binnenkomers ten opzichte van de vorige versie: 17| The Light Shines Only There [2014]; 18| Journey to the Shore [2015]; 31| Villain [2010]; 56| 0.5 mm [2013]; 57| Samurai [1965]; 60| That’s It [2015]; 81| After the Storm [2016]; 87| Love Hotel [1985]; 89| Wonderful World End [2015]; 93| Japanese Girls Never Die [2016]; 104| Fires on the Plain [1959]; 108| A Story of Yonosuke [2013]; 134| Revenge [1964]; 139| Being Good [2015]; 157| Yearning [1964]; 158| Scrap Heaven [2005]; 161| Petal Dance [2013]; 167| Hanezu [2011]; 169| Her Granddaughter [2014]; 170| The Projects [2016]; 199| Our Huff and Puff Journey [2016]; 201| Kabuchiko Love Hotel [2014]; 208| Au Revoir l’Été [2013]; 209| To All the Corners of the World [2016]; 214| The Clone Returns to Homeland [2008]; 226| Round Trip Heart [2015]; 230 | Three Stories of Love [2015]; 232| 100-Yen Love [2014]; 241| Marebito [2004]; 242| Wild Geese [1953]; 246| A Bride for Rip Van Winkle [2016]

Helaas nog (lang) niet aan al jullie tips van destijds toekomen - en ook minder herzieningen gedaan dan gepland. Maar ik doe mijn best. Gezien de hoge entries van Samurai en Revenge ga ik de klassieke samoerai-films wel herzien, omdat die de aanvankelijke lijst niet haalden. Denk daarbij aan titels als Sword of Doom, Sword of the Beast, Samurai Rebellion en het werk van AK.

NB: Ik heb er een Top 250 van gemaakt (ipv een Top 300), zodoende staan er nu nog maar 8 (ipv 88) films van 3.5* in de lijst. Inmiddels 1056 Japanse films gezien trouwens. Er staan er hier nog 24 klaar, waaronder dus een aantal van jullie tips...

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Van tachtig naar negentig gegaan. Dat schiet weer eens totaal niet op terwijl ik vorig jaar en in 2015 een kleine tachtig Japanse films zag. Wel Tokyo Twilight twee jaar terug voor de helft gezien. Mag ik die ook aanvinken?

- Journey to the Shore

- Villain

- After the Storm

- Fires on the Plain

- Petal Dance

- The Clone Returns to Homeland

- A Bride for Rip Van Winkle

Op Fires on the Plain na fijne toevoegingen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Tien erbij, terwijl er vijftig titels af zijn is misschien niet zo heel slecht, toch? Gaat hier trouwens om de oude Fires of the Plain (die je ook zag, maar beter vond dan de nieuwe die ik al hoog in de lijst had ).

Twijfel even of dit niet allemaal in een Japan-topic moet, maar de update van de lijst wilde ik wel even hier plaatsen.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Ik heb mijn Japanse toplijst van exact twee jaar geleden afgelopen week ge-update. De nieuwe lijst is hier te vinden op iCM:

Blijft een mooie lijst waar ik regelmatig wel eens iets uit meepik,

75/250

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Blijft zeker een mooie lijst, al is het maar omdat de recente films meer zijn dan een afspiegeling van het programma van de twee filmfestivals waar de lijstmaker toevallig wat Japanse films gezien heeft.

137/250 heb ik

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Jammer dat dit topic een beetje is doodgebloed, want stiekem was dit een van mijn favorieten en maak ik nog steeds veel gebruik van de hier neergezette lijsten en tips die daar weer uit voortvloeiden. Ik zit zelf te denken of ik zelf nog eens een bijdrage hieraan kan geven, maar ik vind wel dat je dan een beetje expert moet wezen in het onderwerp dat je kiest en een veelkijker als ik is dit niet snel.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Tijd voor een nieuw lijstje dat ik vanaf maandag start. Een poging (dat heb je altijd met lijstjes) tot 100 acteurs en actrices die mee het voorbije decennium hebben bepaald. Een mix van persoonlijke favorieten, bekende namen en geprezen talenten. Maar telkens toch opvallende namen. Om er misschien wat tips van op te doen.

Nog even wat fotootjes verzamelen, maar dan weet iedereen al dat ik volgende week een nieuwe lijst begin.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Sowieso een leuk initiatief!

• 31148 messages
  • 5448 votes

En mensen vullen daarna maar aan met namen die ik over het hoofd heb gezien. Daar doen we het voor.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Heb mijn lijstje al klaar

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Zat zelf al jaren te denken over een Top 50 (hoger kom ik niet) Zuid-Korea, maar dat land heb ik al wat jaren links laten liggen. Bovendien heb ik weinig klassiek Koreaans gezien. BBarbie zou dat inmiddels ook wel veel beter kunnen dan ik. Maar wellicht zijn er nog andere onderwerpen/regios/genres die ik eens op zou kunnen pakken....

• 31148 messages
  • 5448 votes

Onderhond wrote:

Heb mijn lijstje al klaar

Mijn lijst is nog niet begonnen en ik inspireer mensen al om aan te vullen.

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Uitgedaagd door Baggerman heb ik een top-50 lijst samengesteld van Zuid-Koreaanse film. Ik heb de laatste 12 jaar 487 films uit Zuid-Korea gezien en de films in deze lijst zijn mij het best bevallen. Met uitzondering van pakweg de eerste tien titels moet niet te veel waarde gehecht worden aan de onderlinge volgorde in deze lijst, omdat de meeste films kwalitatief erg dicht bij elkaar liggen. Het zijn in mijn ogen allemaal mooie films (4* of meer).

Let wel, de lijst is bepaald door mijn persoonlijke perceptie en smaak als eenvoudige filmCONSUMENT. Ik ben geen filmstudent! Ik laat mij primair leiden door de inhoud van het verhaal en vervolgens door de wijze waarop dat gepresenteerd wordt (acteerwerk, settings). Het spreekt vanzelf, mijn ervaringen uit het verleden geven geen garantie … enz.

(À propos: die veelgebruikte, rare koppeltekens in de Koreaanse titels heb ik weggelaten. Wij zetten ook geen streepje tussen let-ter-gre-pen. Dat doen de Koreanen ook niet.)

01. Nae Meorisokui Jiwoogae [A Moment To Remember] (John H. Lee, 2004)

02. Gisaengchung [Parasite] (Joon-ho Bong, 2019)

03. Yeopgijeogin Geunyeo [My Sassy Girl] (Jae-young Kwak, 2001)

04. Dogani [Silenced] (Dong-hyuk Hwang, 2011)

05. Misseubaek [Miss Baek] (Ji-won Lee, 2018)

06. Ahgassi [The Handmaiden] (Chan-wook Park, 2016)

07. Sowon [Hope] (Joon-ik Lee, 2013)

08. Gwanghae: Wangyidoen Namja [Masquerade] (Chang-min Choo, 2012)

09. Gukjeshijang [Ode To My Father] (JK Young, 2014)

10. Noongil [Snowy Road] (Na-jeong Lee, 2015)

11. Seulpeumboda Deo Seulpeun Iyagi [More Than Blue] (Tae-yeon Won, 2009)

12. Byeonhoin [The Attorney] (Woo-seok Yang, 2013)

13. Jibeuro Ganeun Gil [Way Back Home] (Eun-jin Pang, 2013)

14. Hamoni [Harmony] (Dae-kyu Kang, 2010)

15. Keurosing [Crossing] (Tae-gyun Kim, 2008)

16. Urideul [The World Of Us] (Ga-eun Yoon, 2016)

17. Milyang [Secret Sunshine] (Chang-dong Lee, 2007)

18. Bomnaleun Ganda [One Fine Spring Day] (Jin-ho Hur, 2001)

19. Beolsae [House Of Hummingbird] (Bo-ra Kim, 2019)

20. Geumul [The Net] (Ki-duk Kim, 2016)

21. Annyeong, Hyeonga [Hello, Brother] (Tai-hyung Lim, 2005)

22. Liteul Poreseuteu [Little Forest] (Soon-rye Yim, 2018)

23. Oechul [April Snow] (Jin-ho Hur, 2005)

24. Namueopneun San [Treeless Mountain] (So Yong Kim, 2008)

25. Bin-Jip (Ki-duk Kim, 2004)

26. 7beonbangui Seonmool [Miracle In Cell No. 7] (Hwan-kyung Lee, 2012)

27. Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom [Spring, Summer, Fall, Winter... And Spring] (Ki-duk Kim, 2003)

28. 1987: When The Day Comes (Joon-Hwan Jang, 2017)

29. Taeksi Woonjunsa [A Taxi Driver] (Hun Jang, 2017)

30. Welkkeom Tu Dongmakgol [Welcome To Dongmakgol] (Kwang-hyun Park, 2005)

31. Urideului Haengbokhan Shigan [Maundy Thursday] (Hae-sung Song, 2006)

32. Keulraesik [The Classic] (Jae-young Kwak, 2003)

33. Jigeum Mannareo Gabnida [Be With You] (Jang-Hoon Lee, 2018)

34. Wooahan Geojitmal [Thread Of Lies] (Han Lee, 2014)

35. ...ing (Eon-hee Lee, 2003)

36. Weding Deureseu [Wedding Dress] (Hyeong-jin Kwon, 2010)

37. Wang-ui Namja [The King And The Clown] (Joon-ik Lee, 2005)

38. Mongtajoo [Montage] (Geun-seop Jeong, 2013)

39. Haebaragi [Sunflower] (Seok-beom Kang, 2006)

40. Palwolui Christmas [Christmas In August] (Jin-ho Hur, 1998)

41. Jeungin [Innocent Witness] (Han Lee, 2019)

42. Geugeotmani Nae Sesang [Keys To The Heart] (Sung-hyun Choi, 2018)

43. 82Nyeonsaeng Kimjiyoung [Kim Ji-young: Born 1982] (Do-young Kim, 2019)

44. Okja (Joon-ho Bong, 2017)

45. Jangsoosanghwe [Salut D'Amour] (Je-kyu Kang, 2015)

46. Gwasok Seukaendeul [Scandal Makers] (Hyeong-Cheol Kang, 2008)

47. Chunhyangdyeon [Chunhyang] (Kwon-taek Im, 2000)

48. Geonchookhakgaeron [Architecture 101] (Yong-joo Lee, 2012)

49. Saedeu Mubi [Sad Movie] (Jong-kwan Kwon, 2005)

50. Garyeojin Shigan [Vanishing Time: A Boy Who Returned] (Tae-hwa Eom, 2016)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Morgen start ik mijn persoonlijk lijst van 100 acteurs en actrices die me zijn opgevallen voorbije decennium. Niet per se de beste prestaties of de allergrootste blockbuster namen, maar ergens daar tussen. En steeds in meer dan één film. Daarom toch nog even als opwarmer enkele voor mij boeiende prestaties van acteurs die ik in 1 goeie rol heb gezien:

https://i.imgur.com/5Dx6c1V.jpg

Er zijn uiteraard nog meer namen, bij elk lijstje is het niet alleen kijken wie het heeft gehaald, maar ook wie niet. Het is maar een momentopname. En ik weet dat bvb Tom Cruise, Michael Fassbender, Johnny Depp en Robert Downey Jr. ook leuke dingen hebben gedaan, maar dat zijn niet echt mijn favoriete acteurs.

Edit: ik hou alleen rekening met de film uit het voorbije decennium. Niet met tv-series.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

BBarbie wrote:

Uitgedaagd door Baggerman heb ik een top-50 lijst samengesteld van Zuid-Koreaanse film.

Haha, toch wat bereikt met mijn berichtje. Een flinke lijst met onbekende Koreaanse films die ik eens kan proberen. Te beginnen met ....ing, die ligt al heel lang klaar hier op dvd.

Tips van mijn kant voor jou van films die ik de moeite waard vond (in volgorde van mijn beoordeling):

Jibeuro (2002) 5*

The Cresent Moon (2003) 4*

Nal-a-ra Heo-dong-goo (Bunt) (2006) 4*

4th Period Murder Mystery (2009) 3,5*

Chilsu wa Mansu (1988)

Bakha Satang (Peppermint Candy, 1999)

Ssa-i-bo-geu-ji-man-gwen-chan-a (2006)l

Telmisseomding (1999)

Seopyeonje (1993)

Sampoganeun Kil (1975)

Pasongsong Gyerantak (2005)

Maenbal-ui Kibong-i (2006)

Keduldo Urichurum (1990)

Juyuso Seubgyuksageun (1999)

Henjel gwa Geuretel (2007)

Aiseu-keki (2006)

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Bedankt voor de tips, Baggerman.

Zo komt splinter door de winter.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Morgen start ik de acteurs/actrices 2010s top 100. Verspreid over een vijftaldagen.

• 31148 messages
  • 5448 votes

5 dagen lang telkens 20 namen. Een persoonlijk overzicht en ik heb ondervonden dat het nog een pak moeilijker is om een lijstje met acteurs te maken dan met films. Er zullen ongetwijfeld namen ontbreken, maar die vullen we dan later wel aan. En ik hou geen rekening met tv-series.

Het is ietwat in een volgorde van favoriet. Al heb ik me daar niet al te veel op gefocust. Maar mijn persoonlijke favorieten komen wel tegen het einde.

https://i.imgur.com/9HfpS2o.jpg

Matt Damon zagen we regelmatig in kleinere rollen, soms zelfs zonder zijn naam op de affiche. Denk aan Thor, Interstellar en Manchester by the Sea. Hij begon al goed met True Grit en The Adjustment Bureau. Maar daarvoor komt hij niet in deze lijst. Naast actiefilms als Jason Bourne en The Great Wall, was hij vooral sterk in The Martian en in Ford v Ferrari, waar hij zeker zijn mannetje kon staan tegenover de steeds toegewijde Christian Bale.

https://i.imgur.com/Dj82Os9.jpg

We gaan niet alle superhelden tegenkomen hier, maar Gal Gadot was er toch ingeslaagd om één van de betere helden weer te geven met Wonder Woman, als lichtpuntje in de dolende DC-films. En dan nog eens enkele films in de Fast & Furious franchise. Daarvoor kon je haar ook al zien in Knight and Day.

https://i.imgur.com/4LKsdab.jpg

Brie Larson liet van zich horen in Scott Pilgrim vs The World, maar liet pas 5 jaar later zien dat ze kon acteren in Room. Ondertussen een vaste waarde in blockbusters Kong: Skull Island en als Captain Marvel.

https://i.imgur.com/zZEyqG7.jpg

De actrice speelt niet snel de grote rollen, maar speelt toch steeds heerlijke rollen die haar toch mooi een 2e en 3e Oscarnominatie als bijrol opleverde in Wild en Marriage Story. 3e keer goeie keer, want toen won ze haar Oscar. Verder nog in pareltjes als The Master, 99 Homes en Little Women. De liefhebber zal haar ook herkend hebben in Star Wars Last Jedi.

https://i.imgur.com/SQCO47o.jpg

Getwijfeld over Cooper, want in Marvel was het vooral de stem van Rocket Raccoon dan echt acteren. Maar hij kreeg toch 4 Oscarnominaties in andere films. Hij is beter dan verwacht in Silver Linings Playbook, American Sniper, American Hustle en A Star is Born. Verder nog in 10 Cloverfield Lane en The Mule. Toch een mooi lijstje.

IH88

• 9731 messages
  • 3184 votes

Leuk initiatief Pegasus. Als je klaar bent met de lijst zal ik ook nog wel met wat namen komen (alleen van die ontbreken op jouw lijst). Sommige acteurs omdat ze meerdere goede rollen hebben neergezet (ScarJo, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Florence Pugh etc.), maar ook acteurs die door één enkele rol een verpletterende indruk hebben gemaakt. De Deense actrice (Andrea Berntzen) uit Utoya en Park So-dam uit Parasite zijn hier inderdaad goede voorbeelden van. Ik heb er nog wel een paar, en ik ben benieuwd of ze in jouw lijst staan.

En dan heb je nog de categorie acteurs die misschien niet de beste acteerprestaties hebben neergezet, maar wel bepalend zijn geweest voor het filmdecennium. Lastige categorie. Daisy Ridley, Chris Evans, Keanu Reeves met zijn John Wick films, Chris Hemsworth, Tom Cruise, Chris Pratt etc. Toch gezichten die (mede) de afgelopen tien jaar hebben bepaald, maar vooral qua charisma (ook een belangrijk aspect natuurlijk).

• 31148 messages
  • 5448 votes

https://i.imgur.com/UxWsYAf.jpg

Een acteur die niet per se afgeborsteld in een film moet staan. Hij was te zien in Europese films als Nyymphomaniac, Melancholia en recente The Painted Bird. Maar evengoed in Hollywood met films als The Girl with the dragon tattoo en natuurlijk de wetenschapper Erik Selvig in Marvel.

https://i.imgur.com/My9IRbV.jpg

Leren kennen in American Honey waar ze zonder probleem de film kon dragen. Later ook in het wat afgeschoten Hellboy, wat volgens mij eerder aan het script lag dan aan de acteurs. Benieuwd of ze dat succes nog meer kan verder zetten.

https://i.imgur.com/flbSel4.jpg

Eén van de acteurs die misschien wat geforceerd aan method acting doet. Hij had de ondankbare taak om de rol van de Joker opnieuw in te vullen. Of dat zo goed gelukt is, is nog de vraag maar hij zette wel zijn eigen stempel. Veel beter was hij in Blade Runner 2049 en vooral Dallas Buyers Club. Vooral een interessante acteur.

https://i.imgur.com/mVaZ7Vw.jpg

Marvel heeft niet veel succes met hun vijanden, naast Thanos is enkel Loki de enige die wat van betekenis is. Maar Hiddleston is meer dan dat, wat hij liet zien in films als Midnight in Paris, Only Lovers left alive, Crimson peak en I saw the light. En actiefilms als Kong: Skull Island gaan hem ook wel goed af.

https://i.imgur.com/TpvFCxq.jpg

Je kan niet echt kwaad worden op haar, de Ella Leyers van Hollywood. Met zoete films als Easy A, Crazy Stupid Love en de nieuwe Zombieland: Double Tap. Of als Gwen Stacy in de Amazing Spider-Man reeks. Ze had ook enkele serieuzere rollen in The Help, Birdman en The favourite. Voor de 2 laatste kreeg ze een Oscarnominatie, maar het is voor La La Land dat ze uiteindelijk won.

• 31148 messages
  • 5448 votes

https://i.imgur.com/jzVmMgQ.jpg

Parasite heeft algemeen een heerlijke cast. Eén van hen is Song Kang-ho die ook al schitterde in Snowpiercer. Dan mag je nog remake maken, sommige dingen kan je gewoon niet vervangen.

https://i.imgur.com/yKeVfMm.jpg

Viggo Mortensen was voorbije decennium eerst te zien in A Dangerous Method als Sigmund Freud. Benieuwd wat de man zou denken van zijn volgende personages. Toch interessante rollen in On the road, Captain Fantastic en Green Book.

https://i.imgur.com/faOxByK.jpg

Allison Janney kon zich stevig weren naast de briljante rol van Margot Robbie in I, Tonya. Maar was nog te zien in andere films als The Help, Get on Up, The girl on the Train en Bombshell.

https://i.imgur.com/g5SXi1a.jpg

Jason Mitchell is niet de bekendste naam in deze lijst, maar deed in 2015 toch een mooi vertolking van Eazy-E in Straight Outta Compton. Gevolgd door films als Mudbound, Kong: Skull Island, The disaster artist en The mustang.

https://i.imgur.com/HqAlGgG.jpg

In de lijst zitten geen stemacteurs, maar Andy Serkis is toch een ras apart die meer doet dan enkel zijn stem leveren. In de live action animatie is hij één van de beste acteurs van het voorbije decennium met Caesar in de Planet of the Ape franchise, Gollum in The Hobbit, Haddock in Adventures of Tin Tin, Supreme Leader Snoke in Star Wars en Baloo in Mowgli. Als je wil weten hoe hij eruit ziet, was hij te zien in Avengers Age of Ultron en Black Panther.

• 31148 messages
  • 5448 votes

https://i.imgur.com/D7VtXsS.jpg

Zoe Saldana schitterde in 2 grote franchises als Gamora in Marvel en Nyota Uhura in Star Trek. Daarvoor speelde ze nog Colombiana en in de films I kill giants en het recente Vampires vs The Bronx. Maar ze viel nog meer op als Nina Simone in de film Nina.

https://i.imgur.com/xqutLaX.jpg

Als je altijd schiet, raak je wel eens iets zeker? Cage heeft een palmares alsof hij elk aanbod aanneemt voor wat centen. Maar Cage is gewoon Cage. In Kick-Ass speelde hij een leuke rol als een semi-batman figuur. Hij maakte het decennium pas echt goed door z'n verrassende rol in de film Mandy.

https://i.imgur.com/nIRjZce.jpg

Hugh Jackman was ooit Broadway acteur voor hij echt bekend werd als Wolverine. Dat deed hij ook dit decennium in de laatste X-Men films en zijn eigen Logan, die meteen de andere Wolverine solo films deed vergeten. Zijn musical talent liet hij zien in Les Misérables en The Greatest Showman. En ook leuk in Chappie. Maar hij liet zijn dramatisch talent nog meer zien in Prisoners.

https://i.imgur.com/pmeftF4.jpg

De vrouw van James Bond. In Dream House speelde ze naast Daniel Craig en ze trouwden. Er volgden nog films als The Bourne Legacy en Oz the Great and Powerful, maar ze had nog meer interessante rollen in The Lobster, Youth en The Favourite. Mooie filmkeuzes.

https://i.imgur.com/gOAD6V0.jpg

Tom Hanks is het huismerk van Hollywood, een acteur zonder controverses. Hij blijft ook ietwat in hetzelfde genre, maar werd daar dan ook goed in. Hij liet een andere Hanks zien in Cloud Atlas, maar zou nadien duidelijk blockbuster drama's kiezen als Captain Phillips, Bridge of Spies, Sully, The Post, A Beautiful Day in the Neighborhood en de recensies voor Greyhound zijn ook al veelbelovend.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Weer een blokje met Hollywoodacteurs. De Europese en Aziatische acteurs staan wat hoger in de lijst.

https://i.imgur.com/W8Q8HZh.jpg

Sandra Bullock maakte met The Heat en Ocean's 8 weer heerlijke komedies. Maar ze verraste vooral met haar vertolking in Gravity en 5 jaar later in Bird Box. Meer dan luchtige filmrollen dus.

https://i.imgur.com/fGVNWfk.jpg

Ellen Page had al enkele leuke rollen en zat in X-Men als Kitty Pride wat ze in Days of Future Past nog eens terug kon doen. Enkele opvallende titels als Inception en To Rome With Love en in de voorgrond met Super, Into the Forest en Flatliners.

https://i.imgur.com/qr0gXaf.jpg

De man die al jaren roept om een Oscar, kreeg die voorbije decennium voor The Revenant. Opvallend dat het net met zo'n film moet gebeuren, gezien de lijst van titels waar hij voorbije 10 jaar in speelde: Shutter Island, Inception, J. Edgar, Django Unchained, The Great Gatsby, The Wolf of Wall Street en Once Upon a Time in Hollywood.

https://i.imgur.com/QJ8nugv.jpg

Batman was terug van nooit weggeweest. In 2014 wist iedereen terug wie Keaton was door zijn rol in Birdman. Dat hij dat jaar ook in Robocop speelde zullen we maar vergeten. Daarna volgde wisselende rollen van Dumbo over Spider-Man: Homecoming tot Spotlight.

https://i.imgur.com/ru6LXBd.jpg

Nog een tegenstrever van Spider-Man in Far from home. Maar daardoor komt hij niet in deze lijst. Wel met rollen in Prisoners, Enemy, Nightcrawler en Nocturnal Animals. En uiteraard is Okja ook niet slecht natuurlijk.

• 31148 messages
  • 5448 votes

https://i.imgur.com/XXCbGes.jpg

Greta Gerwig is tegenwoordig vooral bezig met regisseren, maar schitterde enorm in Frances Ha. En ook kleinere rollen in To Rome with Love en Jackie, waren steeds de moeite.

https://i.imgur.com/0lQGwEB.jpg

Interessante actrice die stijlvolle rollen speelde in Jane Eyre en Blue Jasmine, blockbusters speelde in de Godzilla franchise, komedie in Paddington en de lead in The Shape of Water. Veelzijdige actrice.

https://i.imgur.com/gDUAOWw.jpg

Vooral op handen gedragen door jonge filmfans, maar hij is meer dan de posterboy. Na Interstellar brak hij echt door in Call me by your name en Beautiful Boy. Maar ook in Lady Bird, Hostiles en Little Women werkte zijn charme. Met The King maakte hij dan weer eens iets anders.

https://i.imgur.com/VLJIa7Z.jpg

Kameleon Gary Oldman ging weer alle kanten uit in vooral Tinker Tailor Soldier en Darkest Hour. Maar ook in The Book of Eli, The Dark Knight Rises, Robocop en Dawn of the Planet of the Apes was hij een mooie aanvulling.

https://i.imgur.com/FjoHFXP.jpg

Met Elle alleen al verdient ze haar plek in deze lijst, maar ook in Amour en Greta is ze een sterke actrice.

• 31148 messages
  • 5448 votes

https://i.imgur.com/klnfeLU.jpg

Timothy Spall is een acteur die niet snel in de spotlights staat, maar zijn vak duidelijk wel kent. Als Wormtail in Harry Potter was hij voorbije decennium mee in de finale te zien en ook in de echt Engelse film The King's Speech. Maar vooral schitterend in Mr. Turner

https://i.imgur.com/t0eHgIb.jpg

Ben geen heel grote fan van Waltz, maar hij heeft toch een mooi palmares. Vooral als bad guy in verschillende films. Van kardinaal Richelieu in The Three Musketeers tot Blofeld in Spectre. Maar ook Water for Elephants, Django Unchained, Big Eyes, The legend of Tarzan en Alita: Battle of Angel.

https://i.imgur.com/b6Hb7UL.jpg

Hardy, een kameleon in de filmwereld. In kleinere rollen in Inception, Tinker Tailor Soldier Spy of The Revenant, maar ook iconisch als Bane in The Dark Knight Rises, Venom of Mad Max: Fury Road. En meer dan een typetje in Warrior, Dunkirk, Locke en Capone.

https://i.imgur.com/DmPMrJV.jpg

De tijd van Spider-Man is gedaan en hij ging het decennium in met de film 127 Hours. Kort na elkaar, maar een wereld van verschil zijn Rise of the Planet of the Apes en Spring Breakers. Verder nog Oz the Great and Powerful, The disaster Artist, Alien: Covenant en The Ballad of Buster Scruggs.

https://i.imgur.com/ND1CyHH.jpg

We blijven nog in Amerika met Reese Witherspoon. Ze leek gedoemd tot luchtige rollen als ze ook Water for Elephants maakte. Maar ging dan meer voor drama in Mud, Gone Girl en vooral Wild en Inherent Vice.

• 31148 messages
  • 5448 votes

https://i.imgur.com/W9Qnjyd.jpg

Kirsten Dunst verdween wat van de radar na Spider-Man met mindere films tot ze in 2011 terug boven water kwam met de heerlijke film Melancholia. Daarna werden de filmrollen terug wat beter met titels als On the road, hidden figures en The beguiled.

https://i.imgur.com/skrSlah.jpg

Javer Bardem wisselt graag de arthousefilms als Biutiful, The Counselor en Todos lo saben af met blockbusters als Skyfall en Pirates of the Caribbean: dead men tell no tales. En uiteraard was hij ook geschikt voor de explosieve film Mother! naast Jennifer Lawrence.

https://i.imgur.com/LoOIGV7.jpg

De man maakte maar 2 films voorbije 10 jaar, maar als de acteur iets doet geeft hij ook 100%. Hij was te zien in Lincoln en Phantom Thread. Volgens eigen zeggen is het nu tijd voor een pensioen. Maar in Hollywood weet je nooit.

https://i.imgur.com/u1fKvBb.jpg

Jong talent nog, maar ze kon in True Grit toch de aandacht trekken naast kleppers als Jeff Bridges en Matt Damon, EN het origineel doen vergeten. Ze bleef in de kijker met Pitch Perfect 2 en 3. Maar als ze opnieuw de lead nam in The Edge of Seventeen, was dat weer recht in de roos. En met Bumblebee speelde ze in misschien wel de beste Transformer film.

https://i.imgur.com/ApRLDlU.jpg

Aparte actrice waar ik niet op zou komen om ze in een lijstje te zetten van favoriete acteurs. Maar dan zie je dat palmares, wat toch steeds indruk maakt met een waaier aan rollen: Stoker, Grace of Monaca, Paddington, Lion, The killing of a sacred deer, The beguiled, Aquaman en Bombshell. Zo'n lijstje levert niet iedereen af.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Benieuwd hoe hoog Kate Lyn Sheil is geëindigd.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.