- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
La La Land is zeker niet slecht en gelukkig is er Emma Stone. Als er al passie in de film zat, kwam het in elk geval van haar. 
Bélon
-
- 1795 messages
- 0 votes
Gaap Gaap Land het slijmfeest voor Hollywood intimi gelukkig niet in de lijst, geheel terecht 
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/5hnykKs.jpg
Lang voor Ferris Bueller's Day Off en Deadpool had je Fiddler on the roof dat de 'fourth wall' in cinema doorbrak. Het relaas van een Russische melkboer in armoede met 5 dochters. Sommige acteurs hadden de originele Broadwayversie al gespeeld, en het is echt genieten in dit melodrama. Je wordt meegenomen naar een andere wereld. De makers hebben hier echt alles in gestoken. Norman Jewison maakte hierna ook Jesus Christ Superstar. Ook niet slecht, maar net niet genoeg om in de lijst te komen.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/vLQgiWf.jpg
Eén van de meest legendarische concerten, vastgelegd in een briljanten documentaire. Een jaar na het festival kwam deze film uit. Voor jonge mensen als ik, is dit toch enigszins een manier om er bij te zijn. Niet enkel vanwege de line up, maar ook de manier van filmen is mooi gedaan. Toen al bij de montage een bekende naam die hier meer in het lijstje opduikt: Martin Scorsese. Voor wie er op wacht, dat andere festival uit de 60's staat er helaas niet in omdat ik die nog niet gezien heb: Monterey Pop. Die film ontbreekt dus niet omdat hij minder zou zijn dan deze.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/JuyzCH1.jpg
We gaan de top 10 in met deze biopic van Joy Division. Of beter die van frontman Ian Curtis. Gemaakt door rockfotograaf Anton Corbijn die met z'n ervaring van fotografie voor prachtige beelden zorgt, die mooi passen bij de muziek van Joy Division. Amper 23 jaar als Curtis sterft, maar toch een impact op de muziekgeschiedenis. Interessant dus om er een film van te maken. En dat is passend gedaan.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/WnFjK5W.jpg
Een onverwachte wraakfilm. Een film over een jong meisje dat bij een piano examen wordt afgeleid door bekende pianiste en daardoor faalt om op conservatorium te mogen. Ze raakt geen piano meer aan tot ze bij die pianiste in het leven duikt om stap voor stap wraak te nemen. Dat als paginadraaier van de partituren. Daardoor staat de muziek steeds op de voorgrond, al is het vooral een spannende thriller. In de hoofdrol als 'tourneuse de pages' de Belgische Déborah François.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/dhKEYvs.jpg
Een mini-serie over the Blues, al zijn het wat mij betreft 7 echte films over de blues, onder leiding van Martin Scorsese. Elk deel met haar eigen insteek over het genre, en dat levert een vrij compleet beeld over de blues. Wat ik nog niet gezien heb bij een ander genre. Indrukwekkend met veel beeldmateriaal, levend of niet meer levende legendes, getuigenissen, invloeden en zo meer. Een must voor elke muziekliefhebber.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/Hdr0sfO.jpg
Fred Astaire op z'n best. Dit is de film die ook Michael Jackson inspireerde voor oa de clip Smooth Criminal. Waar hij z'n look vandaan haalde en sommige moves. De film wordt wel eens in één adem met Singin' in the rain als beste musicals ooit genoemd.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Heel wat films niet gezien uit het lijstje van Film P. Van wat ik in het lijstje wél gezien heb staan er toch menige die in mijn top 20 lijstje staan van beste muziekfilms. Dat lijstje plaats ik na de nummer 1 van Film P. 
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/gkOyAwW.jpg
De muzikale animatie waarvan iedereen denkt dat de regie van Tim Burton is. Hij is in elk geval de bedenker en producer van dit pareltje. Regisseur maakte later het (minder muzikale) opvallende Coraline. De combinatie van de originele animatie en de passende muziek, zorgt dat dit een ware kerstklassieker geworden is. Dat Danny Elfman hiervoor zelfs geen Oscarnominatie kreeg is een schande.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/YjJ0uDf.jpg
Het bekende verhaal van Oliver Twist. Een klassieker als basis en met de klasse van Broadway er nog eens bij krijg je een topfilm. Geen Amerikaanse film trouwens, maar Engelse makelij. Wat regisseur Carol Reed niet lukte voor z'n film The Third Man, lukte hier wel: een Oscar voor beste regie.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/LRo8qyk.jpg
Deze kon natuurlijk niet ontbreken. Een film met een soort eigenliefde in Hollywood, maar evengoed met een professionele ode, gemaakt door de besten uit het vak. Het is meer dan enkel Gene Kelly met z'n paraplu rond een lantaarnpaal. Het verhaal gaat over de overgang van de stomme film naar de geluidsfilm, dat de filmwereld door elkaar schudde. Dat maakt het voor filmliefhebbers net leuk, omdat het gewoon over film zelf gaat. Je krijgt een blik achter de schermen. Met Debbie Reynolds, de moeder van Carrie Fisher (prinses Leia in Star Wars).
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Voor ik aan de top 3 begin nog 10 films die er niet in staan, omdat ik ze nog niet gezien heb. Maar wel op mijn verlanglijstje staan:
Searching for Sugar Man
Heima
Nashville
Montery Pop
Gimme Shelter
Get on up
Sid and Nancy
What's love go to do with it
Bound for glory
The Beatles: Eight Days a Week
En benieuwd of mensen nog tips hebben.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Tip: Begin Again, m'n favoriete muziekfilm aller tijden.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/2exVabE.jpg
Zelden zo'n gedrevenheid gezien van iemand uit de artistieke wereld als Nina in Black Swan. Niet alleen is deze film knap gemaakt en zien we de inzet van het hoofdpersonage, het loopt qua verhaal ook wat parallel met het zwanenmeer van Tchaikovsky. Mila Kunis en Natalie Portman trainden maanden om te schitteren als balletdanseressen. Het resultaat mag er zijn. Muziek en dans is de rode draad in deze film, maar het is vooral een thriller/horror. Adembenemend!
-
- 31148 messages
- 5448 votes
http://i.imgur.com/jiG1orM.jpg
7 jaar nadat Joel Schumacher met Batman & Robin tijdelijk de doodsteek gaf aan de DC held (tot Christopher Nolan hem uit de dood bracht), maakte hij één van de beste musicals: Phantom of the opera. Prachtig om te zien, een heerlijk klassiek verhaal en geweldige muziek. Emmy Rossum is de parel in deze film met een sterke zangstem. Een musical met alles er op en er aan.
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Heel wat films niet gezien uit het lijstje van Film P. Van wat ik in het lijstje wél gezien heb staan er toch menige die in mijn top 20 lijstje staan van beste muziekfilms. Dat lijstje plaats ik na de nummer 1 van Film P.
Na het lijstje van wibro wil ik ook wel mijn top 25 muziekfilms plaatsen.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Tijd voor de nummer 1!!
http://i.imgur.com/xPb9oVJ.jpg
Staat in mijn top 10 en is naar mijn gevoel een zwaar onderschatte musical. Visueel een pareltje met uitgekiende choreografieën. Het oeroude verhaal van Romeo & Juliet in een update versie. De film is opera, musical en film te samen. Beter ben ik nog nooit een musical tegen gekomen. Ik hoop dat mensen de film (nog) eens zullen zien om het mooie te ontdekken dat ik er in zie. Een absolute aanrader!
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Ga jij maar eerst. Ik zit in de kroeg.
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Een prachtig overzicht van Film Pegasus, goed voor meer dan een handvol tips. 
Bedankt!
Onderstaand mijn top 25 muziek- en dansfilms:
01. Singin' in the Rain (Stanley Donen & Gene Kelly, 1952)
02. West Side Story (Jerome Robbins & Robert Wise, 1961)
03. The Commitments (Alan Parker, 1991)
04. My Fair Lady (George Cukor, 1964)
05. Coal Miner's Daughter (Michael Apted, 1980)
06. Strauss Dynasty (Marvin J. Chomsky, 1991)
07. Grease (Randal Kleiser, 1978)
08. Sweet Dreams (Karel Reisz, 1985)
09. Gold Diggers of 1933 (Mervyn LeRoy, 1933)
10. Almost Famous (Cameron Crowe, 2000)
11. The Sound of Music (Robert Wise, 1965)
12. Yankee Doodle Dandy (Michael Curtiz, 1942)
13. Show Boat (James Whale, 1936)
14. 42nd Street (Lloyd Bacon, 1933)
15. Meet Me in St. Louis (Vincente Minnelli, 1944)
16. Tender Mercies (Bruce Beresford, 1983)
17. An American in Paris (Vincente Minnelli, 1951)
18. Calamity Jane (David Butler, 1953)
19. Chicago (Rob Marshall, 2002)
20. Seven Brides for Seven Brothers (Stanley Donen, 1954)
21. Show Boat (George Sidney, 1951) remake van de film uit 1936; zie #13
22. A Prairie Home Companion (Robert Altman, 2006)
23. Gigi (Vincente Minnelli, 1958)
24. Cadillac Records (Darnell Martin, 2008)
25. Romance & Cigarettes (John Turturro, 2005)
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3566 votes
Niet echt mijn ding, uiteindelijk toch 26/100 gezien.
Mis ik hier Gimme Shelter (1970) ?
Misschien maar eens starten met West Side Story (1961) 
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Niet echt mijn ding, uiteindelijk toch 26/100 gezien
Mis ik hier Gimme Shelter (1970) ?
Klopt, heb ik niet gezien. Daarom niet in het lijstje.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Bedankt voor het mooie overzicht! Nog wat tips van mij Film Pegasus, goede muziekfilms die ik in het rijtje mis en je vermoed ik wel zullen bevallen:
Dat zijn stuk voor stuk topfilms, en tot slot een hele aparte musical die je vandaar als liefhebber wel gezien moet hebben: London Road (2015)
Bélon
-
- 1795 messages
- 0 votes
Bedankt voor de lijst heeft weer kijkvoer opgeleverd 
Tips:
Gimme Shelter (1970) (inderdaad)
One More Time with Feeling (2016) (nog erg nieuw)
Willy Wonka & the Chocolate Factory (1971)
Anvil: The Story of Anvil (2008)
This Is Spinal Tap (1984) (had ik er zeker wel in verwacht)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Op één of andere manier is Willy Wonka aan mij ontsnapt. Ik heb de film al gezien en had mooi in het lijstje gepast.
Bedankt voor de andere tips allemaal!
Shinobi
-
- 4305 messages
- 2550 votes
'Begin Again' had hier prima tussen gepast en jammer dat je 'La La Land' niets vindt, maar verder een aardige lijst.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Terug van de kroeg. Zoals beloofd hier mijn top 20. 
01. (04) Singin' in the Rain (1952)
02. (---) La La Land (2016) 
03. (32) Stop Making Sense (1984)
04. (---) Pk.com.cn (2008)
05. (20) Red Shoes, The (1948)
06. (15) Whiplash (2014)
07. (---) Music Lovers, The (1970)
08. (---) Gold Diggers of 1933 (1933)
09. (13) Buena Vista Social Club (1999)
10. (---) 24 Hour Party People (2002)
11. (10) Control (2007)
12. (81) Inside Llewyn Davis (2013)
13. (90) La Môme (2007)
14. (26) Walk the Line (2005)
15. (03) Black Swan (2010)
16. (06) The Nightmare before Christmas (1993)
17. (71) The Doors (1991)
18. (83) I'm Not There. (2007)
19. (23) Last Waltz, The (1978)
20. (---) Strictly Ballroom (1992)
24 Hour Party people had ik zonder meer in de lijst van Film P. verwacht. Verder een interessante lijst. máár.... La La Land had natuurlijk niet mogen ontbreken. 
In ieder geval bedankt voor de moeite die je hebt gedaan om deze lijst samen te stellen Film Pegasus
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Wow dat is hard gegaan! Ik zal vanavond proberen de ICM lijst ook af te maken...
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Dat ging snel inderdaad!
Net even bijgelezen. Doorgaans een mooie lijst. Veel titels nog niet gezien, maar wat aansprak (en dat was heel wat, ook hier een geliefd genre) staat nu op de lijst.
West Side Story deed het als film nog niet helemaal bij mij (voorzichtige 3,5* tot nu toe), de muziek en choreografieën zijn echter uitstekend. The Phantom of the Opera is al jaren een persoonlijke favoriet (5*) en Black Swan vond ik ook erg sterk (4*, maar rijp voor herziening). Van wat je eerder plaatste springen Les Choristes (ook 5*) en de 'nieuwe' Les Mis (5*) er het meest tussenuit. Les Choristes en the Phantom zijn films waar ik puur persoonlijk zo veel mee heb dat ze niet snel stuk zouden kunnen.
Ik zou nog niet aan een top-100 komen op dit moment, maar titels die ik nu i.i.g. zou meenemen (los van wat al in jouw lijst stond) zijn Once (2007), Song to Song (2017), Casablanca (1942) (zie ik stiekem toch ook een beetje als een muziekfilm), Heima (2007), Queen: Days of Our Lives (2011), Glee: The 3D Concert Movie (2011) en La Famille Bélier (2014).