• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.148 actors
  • 9.373.069 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2015

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

beavis wrote:

Dan valt het misschien nog mee

Er zijn veel films gebaseerd op dit korte verhaal, maar heb me laten vertellen dat de versie van Gray soms bijna meer op een interpretatie van de Visconti film lijkt, dan de oorspronkelijke tekst.

Ik denk dat de twee filmversies enorm verschillen. Vooral qua inhoud en betekenis. En ik heb Dostojevski's korte verhaal nooit in zijn geheel gelezen, maar ik denk dat de inhoud van Two Lovers dichter bij het originele verhaal ligt (na wat op internet gelezen te hebben). Visconti's film eindigt resoluter (wat beter bij me binnenkwam) terwijl Two Lovers een soort van epiloog kent, die aan het voorafgaande een andere betekenis geeft. Zou 'm gewoon gaan checken.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

The One Ring wrote:

882. Man Jeuk

Deze still brengt mij bijna net zo aan het lachen als de Japanse titel.

Tsk tsk tsk.

Verder is Aziatische cinema meer niche dan hype. 15 jaar geleden was het wat anders, maar tegenwoordig stelt de Westerse interesse amper nog iets voor.

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

beavis wrote:

Ik zou vooral de vergissing niet maken om heel Azië over een kam te scheren...

Niets menselijks is mij vreemd, maar ik zal zeker proberen om dat te voorkomen. Ik heb in de loop van de jaren voor mezelf een aardig idee gekregen uit welke Aziatische landen de films door de bank genomen het beste bij mijn smaak passen: China, India, Iran, Zuid-Korea (daar komt trouwens mijn # 1 vandaan). Maar ik vrees dat b.v. de Bollywood-films dun gezaaid zullen zijn in de Top 1000 in tegenstelling tot Japan, terwijl India naar mijn smaak toch een aantal prachtige films heeft voortgebracht. Ik wacht gelaten, edoch gespannen af…

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

In mijn Top 500 stonden 120 Japanse, 36 Chi/Tai/HK, 17 Koreaanse en 7 films uit overige Aziatische landen. Azië is volgens mij het gebied waar de meest originele ideeën vandaan komen de laatste 20 jaar.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

McSavah wrote:

De enige Visconti die mijn lijst heeft gehaald, maar ik zag er nog niet zoveel.

Persoonlijk wel fan van La Caduta degli Dei (Götterdämmerung) (1969)

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Mooi dat Jeux Interdits en Children of Heaven de lijst hebben gehaald, horen er zeker in thuis. Alleen interview with a vampire en dark night hadden van mij niet gehoeven, vooral de eerste daar zie ik de kwaliteit totaal niet van.

Finisterra

• 15532 messages
  • 4691 votes

1000-901: 56/100 gezien en 13/100 ingezonden

900-801: 59/100 gezien en 18/100 ingezonden

Fijn dat Glengarry Glen Ross er terug in staat (wel gezakt). Erg leuke film met een geweldige rol van Pacino.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

The One Ring wrote:

874. Tokyo Twilight

Tot Mochizuki Rokuro dit recent verkoos tot de beste Ozu is dit eigenlijk altijd een film uit diens oeuvre geweest die ik wat over het hoofd zag. Onterecht kennelijk. Ik ben er zeer benieuwd naar geworden. Ook goed om te zien dat Ozu met deze en Early Summer wat meer aandacht krijgt dan de vorige keer toen alleen de twee gebruikelijke titels - Late Spring en Tokyo Story - aanwezig waren. Wil iemand wat Ozu-dvd-boxen voor me aanschaffen? Bij voorbaat dank.

Wat bedoel je met de laatste zin? Wil je ze cadeau of zoek je iemand met een creditcard om ze voor je te bestellen. In dat tweede geval moet je me maar even PM sturen.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

56/200 gezien (19/200 ingezonden). Dat laatste blok voel ik me wat dubbel over. Dat Rope en Tinker, Tailor hun plaats behouden is mooi. Dat Life Of Pi en Dark Knight Rises in de lijst komen is dan weer onvergeeflijk.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

The One Ring wrote:

882. Man Jeuk

Deze still brengt mij bijna net zo aan het lachen als de Japanse titel, al is dat bij de afbeelding wel zo bedoelt neem ik aan. Anyway, deze wil ik graag eens zien.

Al erg mooie stills voorbij zien komen Dit is absoluut een meerwaarde in vergelijking met vorige editie !

Alleen in dit geval vind ik de keuze wat ongelukkig.... geeft op zich wel een goed beeld van de film maar anderzijds is het ook vaak dit soort van humor waar ik het moeilijk mee heb.

Deze still spreekt me persoonlijk meer aan

http://www.asiapacificscreenacademy.com/wp/wp-content/uploads/2008/10/sparrow4.jpg

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Mijn Aziatische bijdrage staat hieronder. Volgens mij komt het redelijk overeen met mijn kijkgedrag. Ik heb niet het idee dat ik nu specifiek meer Aziatische favorieten heb dan uit andere landen. Dit is bij elk aar ongeveer (iets minder) dan een kwart van mijn totale lijst. Lijkt me niet gek - al is de verhouding wel wat scheef

(02) Japan: 80 titels

(12) Zuid Korea: 8

(13) Taiwan: 7

(14) China: 6

(xx) Iran: 6

(17) Hong Kong: 5

(19) India: 4

(xx) Thailand: 4

(xx) Turkije: 4 (als we Azië even ruim nemen)

(26) Filipijnen: 3

(34) Indonesië: 1

(xx) Vietnam: 1

(tussen haakjes is het wrangordenummer - de VS scoort ook bij mij nog altijd aanmerkelijk hoger dan Japan, Frankrijk is is nummer 3 met 48 titels)

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

The One Ring wrote:

888. A Matter of Life and Death

de still: voor mij vangt dit de film totaal niet en ik betwijfel of dit het juiste publiek er naar toe trekt.

Heb de film zo lang geleden gezien dat dit ongeveer het enige beeld is dat ik er zelf bij heb, maar ik geloof je graag. De plaatjes zijn niet allemaal fantastisch

The One Ring wrote:

882. Man Jeuk

de Japanse titel

Niets Japans aan inderdaad, zie daar één van de imago problemen die Aziatische cinema moet overkomen

The One Ring wrote:

864. Naissance des Pieuvres

een film die de onwennigheid van de tienerjaren wel erg zwaarmoedig maakt

Dit is kritiek die ik me totaal niet voor kan stellen. Het is een regisseur die juist als geen ander de 'spirit' van jeugdigheid weet te vangen volgens mij. Komt eerder gewoon realistisch op me over dan dat ik er het label zwaarmoedig aan zou hangen... en bij deze specifieke film kan ik me zo'n gevoel al helemaal niet herinneren...

The One Ring wrote:

849. Samaria

Deze zag ik niet, maar de still heeft een totaal andere sfeer dan de opvallende poster. Welke vangt de film beter?

De poster is opvallend, maar zegt niets over de daadwerkelijke inhoud van de film. Deze stil komt daar dus zeker beter in de buurt

The One Ring wrote:

839. Pop Skull

Echter, wat ik me herinner is zeker niet de sfeer van deze still.

Deze still was ik zelf ook al wat ontevreden over, omdat het de lading van de film inderdaad niet dekt... maar het was tenminste nog een aardig plaatje...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

116/200 gezien

003/200 wel gezien maar niet op gestemd op MM

040/200 ingezonden

Oh, en wat de still van Man Jeuk betreft, dat was er in een ideale wereld één met paraplutjes natuurlijk

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

Onderhond wrote:

Oh, en wat de still van Man Jeuk betreft, dat was er in een ideale wereld één met paraplutjes natuurlijk

Beste scene uit de film

Ik wil nog eens terugkomen op die "Oosterse Humor" (weet niet hoe ik het anders moet noemen), ben ik hier de enige die zich daar aan stoort ? Sparrow is op zich een vrij luchtige film en dan kan ik er wel mee leven..... maar er zijn andere voorbeelden Salinui Chueok (2003) of Sonatine (1993) waar ik het totaal misplaatst vind ! En je komt het net zo goed tegen in oudere films van Kurosawa bijvoorbeeld...... het is een soort flauwe humor, kinderachtig bijna met de nodige gekke bekkerij er bovenop......

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

ik denk dat taal-grapjes wat sneller aan ons voorbij zullen gaan...

een still met parapluutjes heb ik overigens wel vermeden, te veel open deur bij die film, ze staan ook al op de poster... ik wou eens wat anders

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

Batoru Rowaiaru (2000) lijkt een allemansvriend eerste film die in meer dan 10 lijsten opduikt......

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Badalamenti wrote:

Ik wil nog eens terugkomen op die "Oosterse Humor" (weet niet hoe ik het anders moet noemen), ben ik hier de enige die zich daar aan stoort ?

Ik denk niet dat er zoiets is als "Oosterse" humor. Tussen Japan en HK zit al een énorm verschil bijvoorbeeld. Ook Zuid-Korea heeft z'n eigen vorm van humor/luchtigheid.

Verschil is misschien dat ze het wat makkelijker durven mengen met andere genres? Er zijn een hoop films die in de kern geen comedies zijn, maar wel aangevuld worden met humor (zo'n Sonatine bijvoorbeeld). Vind het zelf vaak erg leuk, maar kan me inbeelden dat het niet voor iedereen geldt

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Onderhond wrote:

Verschil is misschien dat ze het wat makkelijker durven mengen met andere genres?

Ja, daar heb ik in het begin wel aan moeten wennen. Komedies die ineens slecht aflopen. Koreaanse films (Memories of Murder; Public Enemy) kunnen ook wel 'humor' bevatten die als misplaatst wordt ervaren. Ik vind het juist wel leuk, maakt films minder voorspelbaar.

Trouwens, Hitchcock heeft toch ook altijd humor in zijn films zitten, niemand zeurt daar over?

Dievegge

• 3172 messages
  • 8194 votes

Despues de Lucía ziet er wel interessant uit. Ik ken redelijk wat van Spaanse cinema, maar aan de Mexicaanse is nog werk.

Op deze Belgische Nationale Feestdag voorlopig geen stortvloed aan Belgische films.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

volgende ronde

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Ik ben heel blij met het binnendringen van de top 1000 van 'The Shop on Main Street', één van mijn top 10-films!!! In ieder geval 1 (Tsjecho)slowaakse productie!

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

#781-800

14/20 gezien, 5/20 gestemd

Ik had 21 Grams hoger op de lijst verwacht.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

Baggerman wrote:

Trouwens, Hitchcock heeft toch ook altijd humor in zijn films zitten, niemand zeurt daar over?

Klopt ! Ik zal er aan moeten wennen.....

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Knisper wrote:

en er zit zelfs een film van Eric Rohmer met maar negen stemmen tussen.

Huh, de twee films van Rohmer die ik heb zien passeren hebben meer stemmen. 4 Aventures de Reinette et Mirabelle (1987) is de enige Rohmer met negen stemmen, maar die staat niet in de lijst...

De laatste paar rondes aardig wat 4* films die bij mij ook wel de onderkant van de lijst hadden kunnen halen. Hiervoor zag ik vooral veel 3.5* passeren.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

BBarbie wrote:

(quote)

Niets menselijks is mij vreemd, maar ik zal zeker proberen om dat te voorkomen. Ik heb in de loop van de jaren voor mezelf een aardig idee gekregen uit welke Aziatische landen de films door de bank genomen het beste bij mijn smaak passen: China, India, Iran, Zuid-Korea (daar komt trouwens mijn # 1 vandaan). Maar ik vrees dat b.v. de Bollywood-films dun gezaaid zullen zijn in de Top 1000 in tegenstelling tot Japan, terwijl India naar mijn smaak toch een aantal prachtige films heeft voortgebracht. Ik wacht gelaten, edoch gespannen af…

Zowel Bollywood als zogenaamde Parallel Cinema is hier weinig populair. Van die laatste stroming heb ik er wel een paar in mijn lijst opgenomen. Satyajit Ray zal sowieso in ieder geval nog wel passeren.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Zie veel passeren waarop ik gestemd heb, maar op een paar uitzondering daar gelaten (en dan zijn het vooral nieuwe toevoegingen) gaan ze er allemaal op achteruit. Vaak wel met hetzelfde aantal/meer punten, wat er op wijst dat de nieuwe stemmers een andere smaak hebben. Gelukkig dat het een Top 1000 is!

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Gezien: 23/30

Gestemd: 7/30:

The Adventures of Robin Hood (ik denk dat ik 3 van dit soort swashbuckler films in mijn lijst heb gezet en ik hoop dat er nog eentje met Burt Lancaster in de lijst terugkomt), Battle Royale, Taste of Cherry, The Shop on Main Street, Harold and Maude, From Dusk till Dawn (1 van DE films uit mijn tienerjaren; een favoriet bij mijn hele vriendengroep destijds en erg 'quotable') en El Topo

Dievegge

• 3172 messages
  • 8194 votes

Harold zonder Maude kon ik even niet thuisbrengen.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

In het nieuwste blokje zien we opnieuw een persoonlijke nummer 1 voorbij komen

En met Noche ook een héle fijne nieuwe binnenkomer!!

Jammer dat die film na vertoning op het IFFR geen echte release meer gehad heeft tot nu toe...

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Saw en Gran Torino had ik niet meer verwacht, al zijn het geen slechte films. Good Bye Lenin! is een aangename verrassing. Weer eentje uit mijn lijst. Verder nog wat tips opgedaan.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.