• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.145 actors
  • 9.373.066 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2015

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Il Gattopardo had er bij mij zeker ingestaan als ik me niet had gestoord aan de dubbing. Voor de rest een redelijk magistrale film.

En De Palma zorgt weer voor de leuke kleurtjes .

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

beavis wrote:

(quote)
maar het is tóch niet mijn favoriete Visconti

en dat is ?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Baggerman wrote:

(quote)

Waarom heb je eigenlijk maar een top 350 ingeleverd (bij jezelf)?

Die had ik min of meer toevallig vrij recent nog gemaakt, echt alleen de grote favorieten en films die me dierbaar zijn uit alle meesterwerkjes geselecteerd... en ik zag om twee redenen geen grote noodzaak om de lijst verder aan te vullen om andere favorieten ook nog te promoten: 1) ik had al genoeg lijstjes te verwerken en 2) films die lager geplaatst zijn dan die 350 krijgen elk relatief maar heel weinig punten, dus het zou waarschijnlijk maar heel weinig van die titels echt helpen om in de eindlijst te komen, was mijn gedachte...

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Zeker heel veel mooie stills, hoor beavis. Carrie mag er ook weer wezen.

Mooie updates weer!

Inmiddels:

170/190 gezien.

25/190 zelf op gestemd.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Godfather part III en Manderlay kunnen voorbodes zijn voor Godfather I en II en Dogville. 3 films uit de top 100 van vorige editie.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Badalamenti wrote:

(quote)

en dat is ?

Le notti bianche toch nog denk ik, maar L'Innocente zou die nog wel eens in kunnen halen... of Ludwig nog... dat zijn de films die in gedachte kans maken denk ik. Gattopardo heb ik ondanks grote bewondering ook net iets meer afstand bij, iets minder 'gevoel'...

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

beavis wrote:

(quote)

Le notti bianche toch nog denk ik, maar L'Innocente zou die nog wel eens in kunnen halen... of Ludwig nog... dat zijn de films die in gedachte kans maken denk ik. Gattopardo heb ik ondanks grote bewondering ook net iets meer afstand bij, iets minder 'gevoel'...

Heb altijd gedacht dat Le notti bianche eerder een overgangsfilm was tussen zijn vroege neorealistische stijl en zijn latere meer gestileerde (barokke) films.....

Ik zie meer iets in L'Innocente

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

The Godfather Part III belooft niet veel goeds.

Desondanks ben ik positief verrast door de eerste 200 films. Veel 'new entries' van films met 30-50 stemmen. Leuk dat deze films in de lijst worden weerspiegeld en er zit zelfs een film van Eric Rohmer met maar negen stemmen tussen. Door de stills krijgen ze extra aandacht.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Badalamenti

Weet niet hoe neorealisme en Dostojewski samen gaan, ook nog in zo'n romantische setting Maar het is zeker een overgangsfilm, het begin van de Italiaanse new wave misschien wel? Dat is het andere bijzondere van Visconti dat hij over zoveel decennia steeds opnieuw relevant (en aan de top van het veld) was

Ben overigens ook nog steeds zéér benieuwd naar wat hij met Camus heeft gedaan in the Stranger, maar wacht zo lang mogelijk met fingers crossed op een goede kopie, of een cinema vertoning!

Het schijnt dat Two Lovers (2008) de aanpak van Visconti in Notti Bianche heel erg nadoet, ben om die reden tegelijk geïnteresseerd en huiverig voor die film, ook nog niet gezien dus...

Dievegge

• 3172 messages
  • 8194 votes

Dag 1: 15/100

Dag 2: 12/100

Als deze trend zich doorzet, krijg ik nul films in de top 500.

Mijn favoriete Visconti is trouwens Morte a Venezia.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

Voor een keer geen nieuwe bij de laatste 10.....

90/200 gezien

11/200 gestemd

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Picnic at Hanging Rock had nog hoger kunnen eindigen. Een film die ik gezien heb nadat ik mijn lijst had ingezonden en van mij 4.5* kreeg.

De eerste 200 titels tonen een goeie mix tussen allerlei genres. Bekend en onbekend, Hollywood en daarbuiten.

39 van mijn lijst in deze eerste 200 films, waarvan 3 uit mijn persoonlijke top 100. Maar wel blij dat die in de eindlijst zitten. Zal niet met alle films uit mijn top 100 lukken vrees ik.

91 van de 200 films gezien. Veel tips dus. Leuk!

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

beavis wrote:

Het schijnt dat Two Lovers (2008) de aanpak van Visconti in Notti Bianche heel erg nadoet, ben om die reden tegelijk geïnteresseerd en huiverig voor die film, ook nog niet gezien dus...

Heb Two Lovers wel gezien maar kan niet vergelijken..... Wat Gray betreft vooral fan van zijn debuut Little Odessa (1994)

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

Dievegge wrote:

Mijn favoriete Visconti is trouwens Morte a Venezia.

Eens

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Gezien: 98/200

Gestemd: 20/200

(Te) veel oh-ja films voorbij zien komen, die ik bij het samenstellen van mijn lijst helemaal over het hoofd gezien heb omdat mijn laatste kijkbeurt te lang geleden is (Husbands, Les Choses de la Vie, The Bridge on the River Kwai, The Devil’s Advocate, Duel, Serpico, Die Bitteren Tränen der Petra von Kant e.a.). Zal de leeftijd wel zijn...

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Badalamenti wrote:

(quote)

Eens

De enige Visconti die mijn lijst heeft gehaald, maar ik zag er nog niet zoveel.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Laatste 20 titels: 17 van gezien

3 films waar ik op heb gestemd: Il Gattopardo, The Fly en Picnic at Hanging Rock.

Heel veel goede films voorbij zien komen vandaag. Meeste films die ik niet gezien heb tot nu toe blijken recentere Aziatische films te zijn (vaak met relatief weinig stemmen); af en toe eens eentje meepikken misschien, maar ik voel niet echt de urgentie om ze allemaal uit te checken.

Gezien: 164/200

Gestemd: 22/200

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1827 votes

Het begon niet slecht voor me met 15 uit de 1e 100 in mijn top 350 maar met 5 uit de 2e 100 lijkt dit steeds minder mijn lijst te worden.... Tot nu toe 6 uit mijn top 100 waarvan ik 2 van te voren had ingeschat dat deze de eindlijst niet zouden halen. En laten dat nu net films uit Azie zijn terwijl die het hier zo goed lijken te doen.

Ben benieuwd of deze films het gaan halen en hoeveel uiteindelijk totaal van mijn top 100. Op basis van de lijst van 2013 verwachtte ik best veel maar daar ben ik niet zo zeker meer van...

Voor nu deze lijst gemaakt van te kijken films n.a.v. deze top 200 ....

Winter´s Bone 2010

Memorîzu 1995

Tsuburo no Gara 2004

Gau Ngao Gau 2006

Kumonosu-Jô 1957

Mon Seung 2006

Atonement 2007

Shinkokyû no Hitsuyô 2004

Ik raak meer en meer geinteresseerd in Aziatische films en op basis van de plotomschrijvingen lijkt me dit een mooie start.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Badalamenti wrote:

(quote)

Heb Two Lovers wel gezien maar kan niet vergelijken..... Wat Gray betreft vooral fan van zijn debuut Little Odessa (1994)

Ik heb de films eigenlijk ook niet vergeleken, maar nu je 't zegt: qua plot lijken de twee films erg veel op elkaar ja. Geen moment bij nagedacht.

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Ben ook op vakantie dus kan het niet live meemaken, maar 's avonds de lijst en commentaren rustig doornemen is ook leuk.

Complimenten voor de presentatie en de stills. Zitten zeker een hoop uitnodigende plaatjes bij.

Entry van Tokyo Twilight en de steiging van Café Lumière.

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Ramon K wrote:

(…) Heel veel goede films voorbij zien komen vandaag. Meeste films die ik niet gezien heb tot nu toe blijken recentere Aziatische films te zijn (vaak met relatief weinig stemmen); af en toe eens eentje meepikken misschien, maar ik voel niet echt de urgentie om ze allemaal uit te checken.

Die urgentie voel ik evenmin. Gelet op eerdere knock-out games en ook nu weer bij deze Top 1000 kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat films uit het Verre Oosten toch een beetje een hype zijn op MM. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen…

Wellicht toont de rest van de lijst aan dat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik zou vooral de vergissing niet maken om heel Azië over een kam te scheren... Wellicht helpt deze toplijst ook om users te vinden die dichter bij de eigen smaak zitten. Dan worden de bomen in het bos vast weer wat duidelijker.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ramon K wrote:

(quote)

Ik heb de films eigenlijk ook niet vergeleken, maar nu je 't zegt: qua plot lijken de twee films erg veel op elkaar ja. Geen moment bij nagedacht.

Het is sowieso hetzelfde verhaal, maar Gray schijnt ook een groot Visconti bewonderaar te zijn... Dat kan voor mij in dit geval naar twee kanten toe uitpakken...

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Van de 200 titels tot dusver heb ik er 103 gezien en 38 noteringen uit mijn top 500 ben ik tegengekomen.

Er zijn inmiddels 18 producties die ik beslist wil zien.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Nog even tussendoor weer eens een bedankje terug voor alle complimenten. Veel leuke reacties op de stills ook weer vandaag. Ben er zelf ook wel erg tevreden over

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

beavis wrote:

(quote)

Het is sowieso hetzelfde verhaal, maar Gray schijnt ook een groot Visconti bewonderaar te zijn... Dat kan voor mij in dit geval naar twee kanten toe uitpakken...

Qua stijl en aanpak bedoel je? Daar heb ik eerlijk gezegd niet op gelet (ik heb Two Lovers onlangs gezien). Maar dat ik er geen moment aan gedacht heb dat 't om hetzelfde Dostojevski verhaal ging... verbazend.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Dan valt het misschien nog mee

Er zijn veel films gebaseerd op dit korte verhaal, maar heb me laten vertellen dat de versie van Gray soms bijna meer op een interpretatie van de Visconti film lijkt, dan de oorspronkelijke tekst.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

BBarbie wrote:

(quote)

Die urgentie voel ik evenmin. Gelet op eerdere knock-out games en ook nu weer bij deze Top 1000 kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat films uit het Verre Oosten toch een beetje een hype zijn op MM. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen…

Wellicht toont de rest van de lijst aan dat ik het helemaal bij het verkeerde eind heb.

Nee. Ik houd wel van Aziatische films. Maar ik vind het juist bij de moderne Aziatische cinema erg moeilijk om in te schatten of iets in mijn straatje ligt. Zelfs als ik op de vaste users afga. En ik heb geen zin om, weet ik veel, 4 matige films door te spitten om bij die ene goede uit te komen. Bij oudere Aziatische cinema kun je vaak op de 'overlevering' afgaan.

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1827 votes

Wat mij betreft is het geen hype maar ik heb via Moviemeter al een aantal Aziatische films gevonden die mij na het zien zeer aanspreken.

ik kijk toch al niet zo veel naar specieke regisseurs of acteurs maar meer naar genres waarvan ik hou en deze films dan ook meestal daarop en op plotomschrijving gaan kijken.

Op dit moment 6 in mijn top 100 van ingeleverde lijst met totaal nu 18 films in de top 350. En tot voor zo´n 2 jaar terug had ik hiervan slechts 3 films ( Akira, Ran en Shichinin no Samurai ) gezien. Er wordt gewoon veel moois in Azie gemaakt ook al heeft alles wat ik tot nu toe gezien heb zeker niet mijn top 350 gehaald.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Daar gaan we weer: The One Ring beslist of de tweede ronde waardig is.

900. Love Streams

Ik vind Cassavetes geweldig, maar ik zag van hem nog altijd slechts vier films (als regisseur dan natuurlijk). Deze heeft het meest mijn interesse in zijn oeuvre. Klopt het dat hij ook wat duisterder is dan normaal? Dat moge wat beloven.

899. Vals Im Bashir

Mensen die Celestial Subway Lines de eerste documentaire in de lijst noemen letten niet goed op, want dit is er ook zeker een, al vermeld MovieMeter het genre niet. Het zal wel omstreden zijn om het zo te noemen omdat het om animatie gaat, maar juist die benadering van een genre dat juist op "echt" steunt is onder andere een reden waarom dit zo'n unieke film is.

895. Celestial Subway Lines/ Salvaging Noise

Ik weet weinig van deze film af, behalve dan dat ik de titel mooi vind. Of beide titels eigen. Ken Jacobs kon blijkbaar niet kiezen tussen beiden zo lijkt het. Geef hem eens ongelijk.

894. Husbands and Wives

Yay! Een Woody Allen die Match Point overtreft en de vorige keer niet mee deed! En ook een goed voorbeeld van een wat meer serieuze Allen die wel werkt! Behoort ook in mijn persoonlijke lijst van films die bewijst dat alles met Juliette Lewis in de jaren '90 gezien MOET worden. Hopelijk volgen er meer voorbeelden.

892. Captain Philips

Ik heb proberen voor mezelf te voorspellen welke films van de afgelopen twee jaar deze lijst zou halen. Deze had ik niet zien aankomen, maar hij is wel erg goed. Waarschijnlijk de beste Greengrass. Barkhad Abdi is spectaculair hier.

890. Great Expectations

Deze zag ik afgelopen kerst weer. Nee, Dickens met kerst is niet bepaald origineel, maar het matcht zo perfect: het koude weer buiten, de warme sfeer binnen en op het beeld ongure, maar sfeervolle beelden van een oud Brittannië. Ik heb meerdere Dickensfilms gezien en altijd hoop ik dat ze precies de sfeer treffen die Lean hier en bij Oliver Twist neerzet. Ze lijken het allemaal te proberen, maar missen net dat beetje extra dat Lean er wel aan geeft.

889. The Children of Paradise

Ik twijfelde of ik nou wel of niet van deze film gehoord had. Ik dacht dat die in A Story of Children and Film van Marc Cousins langskwam, maar kennelijk niet. Een echte ontdekking voor mij dus hier. Klinkt goed.

888. A Matter of Life and Death

Niet mijn favoriete Powell & Pressburger, maar nog steeds erg goed en degene waar ik altijd als eerste aan moet denken als ik aan dat duo denk. Het vat perfect hun stijl en hun inhoudelijke obsessies samen. Hier toch even een zeldzaam kritiekpuntje op de still: voor mij vangt dit de film totaal niet en ik betwijfel of dit het juiste publiek er naar toe trekt.

887. Memories of Matsuko

Ik wil geen herinneringen aan Matsuko hebben. Stop die nare gedachtes naar boven te halen, jongens

885. Imitation of Life

Douglas Sirk is één van mijn minst favoriete, bekende regisseurs van klassiek Hollywood, maar Imitation of Life vond ik desondanks sterk. Hier valt het melodrama op z'n plaats zonder dat het belachelijk wordt, wat ik bij enkele andere van hem wel vind. Mijn stem kreeg hij niet, maar het is wel een goede keuze voor een lijst als deze.

883. The Lady Vanishes

Een erg luchtige Hitchcock. Erg grappig, met een goed mysterie en veel actie op het einde. Het had bijna wegwerpcinema kunnen zijn, maar Hitchcock had er kennelijk flink lol mee en dat straalt er vanaf. Ook de beste van zijn Britse periode wat mij betreft.

882. Man Jeuk

Deze still brengt mij bijna net zo aan het lachen als de Japanse titel, al is dat bij de afbeelding wel zo bedoelt neem ik aan. Anyway, deze wil ik graag eens zien.

881. Millennium Actress

Weinig regisseurs kunnen zo mooi door tijd en ruimte snijden als Satoshi Kon en hoewel ik Perfect Blue nog iets beter vond is dit wel het meest representatief van deze talenten. Ik zou zelfs willen zeggen dat het bijna gemaakt lijkt te zijn alsof Kon wilde zeggen: "Kijk, dit is wat ik visueel allemaal kan". Dat hij er ook nog een verhaal bij wist te vinden dat perfect aansluit is alleen maar mooi meegenomen. Schitterende muziek ook.

880. Hugo

Fijn dat deze nu ook de lijst binnenkruipt. Ik weet niet of Hugo ooit de status krijgt van de wat meer op volwassenen gerichte films die we gewoonlijk met hem associëren, maar ik hoop het wel. Bij herziening bleek het een echte groeier te zijn. Het verhaal is misschien niet ijzersterk, maar de ode aan Meliès is oprecht ontroerend. Wie had gedacht dat een kinderfilm misschien wel Scorsese's meest lyrische werk zou worden?

876. Entre les Murs

Toen Dheepan dit jaar de Gouden Palm won zonder verder enige hype dacht ik dat dit de eerste winnaar van die prijs in tijden zou zijn die niet echt direct de status van moderne klassieker opeiste. Ik ging even na wat de meest recente film zou zijn die hetzelfde aanvoelt en dat bleek Entre les Murs te zijn. MovieMeter geeft me doodleuk ongelijk. En niet onterecht, want hij erg goed, al stemde ik er zelf niet voor.

874. Tokyo Twilight

Tot Mochizuki Rokuro dit recent verkoos tot de beste Ozu is dit eigenlijk altijd een film uit diens oeuvre geweest die ik wat over het hoofd zag. Onterecht kennelijk. Ik ben er zeer benieuwd naar geworden. Ook goed om te zien dat Ozu met deze en Early Summer wat meer aandacht krijgt dan de vorige keer toen alleen de twee gebruikelijke titels - Late Spring en Tokyo Story - aanwezig waren. Wil iemand wat Ozu-dvd-boxen voor me aanschaffen? Bij voorbaat dank.

870. Angel Heart

Heel erg een product van zijn tijd en ik ben geen uitgesproken fan van Alan Parker, maar Angel Heart is ondanks imperfecties toch wel bijzonder.

865. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

De MovieMeter top 1000 gaat compleet mainstream. Ik verwacht nu een hoop Marvel in de top 100, evenal enkele delen van The Fast and the Furious! Maar serieus, ik mag de Harry Potter reeks wel. Op het rommelige vierde deel na scoren ze allemaal 3,5* bij mij. Als ik er één moet kiezen zou ik voor deze gaan (Deathly Hallows Part 1 zou ik dan na deel 4 als laatste plaatsen), door de goede sfeer en ook omdat het verhaal hier beter was dan ooit. Aparte keuze voor een still hier weer. Net alsof Beavis extra veel moeite heeft gestoken om echt iets te kiezen met geen magische wezens of locaties. Nu lijkt het gewoon een film over Britse scholen. Dat past verrassend goed bij de aanpak van Cuarón.

864. Naissance des Pieuvres

De tweede diepe onvoldoende voor mij (waarmee ik alles van 0,5* tot en met 1,5* bedoel). Staat me vooral bij als een film die de onwennigheid van de tienerjaren wel erg zwaarmoedig maakt. Ik zal er wel niet het publiek voor zijn.

863. Duel

Deze miste net mijn lijst. Een erg simpele thriller, maar daardoor juist zo effectief. Het soort showcase waar iedere regisseur die verder wil gaan in wat meer actiegerichte genresfilms van droomt.

861. The Lovely Bones

De derde diepe onvoldoende voor mij. Hoewel ik deze een halve ster hoger geef dan Water Lillies en Interview with the Vampire vind ik deze keuze toch wat moeilijker te begrijpen. Ik vind dit bijna een schoolvoorbeeld van een film waarin een in principe interessant concept compleet om zeer geholpen wordt door enorm slechte keuzes in zowel verhaal als in vorm. Wederom geldt maar weer: ieder zijn ding. Waag het echter niet dit te vergelijken met Winter's Bone!

860. O Thiassos

Een lange film, zeker. Te lang zou ik zelfs zeggen. Toch verdiende hij mijn stem. Iets aan deze wandelende groep mensen wil niet uit het geheugen verdwijnen. Angelopoulos baseerde het losjes op een Griekse mythe. Het ziet er niet uit als zoiets, maar het voelt wel zo aan.

858. The Bridge on the River Kwai

Sorry Quentin Tarantino en Kill Bill, de meest gedenkwaardige fluitscène gaat nog steeds naar The Bridge on the River Kwai. De manier waarop nationalistische arrogantie hier tot waanzin leidt heeft nog steeds bijt. En Alec Guinness is fantastisch.

857. La Nuit Américaine

Misschien net niet mijn favoriete film over films maken, maar wel degene die het beste het proces vangt. Vooral ook omdat het niet gaat om de wat meer grote zaken rond inspiraties en ego's die gewoonlijk het verhaal drijven, maar meer om kleine irritaties en productie-obstakels. Extra leuk is dat je voelt dat Truffaut een zekere zwak heeft voor deze kleine, maar oh zo lastige probleempjes. Het is wat zijn vak zijn vak maakt.

855. Ratatouille

Deze mist voor mij net dat extra stapje dat mijn favoriete Pixars wel hebben, maar hij is nog steeds uitstekend. Vooral lof voor de stillkeuze hier. Geen rat te zien, maar toch kon de film waarschijnlijk nauwelijks beter gevangen worden.

852. Argo

Wat mij betreft de minste van de films van Affleck als regisseur, maar waarschijnlijk de enige die het haalt. Enkele vondsten zijn leuk, maar juist de thrillerelementen voelden vaak geforceerd aan. Één van de minder grote Oscarwinnaars van de laatste tijd wat mij betreft, al is hij niet echt slecht.

849. Samaria

Deze zag ik niet, maar de still heeft een totaal andere sfeer dan de opvallende poster. Welke vangt de film beter?

846. Giant

Er wordt hier nog wel eens opgemerkt dat klassiek Hollywood wat achterblijft in deze lijst, maar het valt mee wat mij betreft. Zeker als er ruimte is voor films als Giant, die niet het meest voor de hand ligt. Hij is ouderwets in de zin van dat er veel films uit die periode zijn die moderner aanvoelen, maar ook ouderwets op een goede manier: met veel zorg en vakmanschap in elkaar gestoken en onbeschaamd groots en romantisch. Ik mag het zeker wel.

843. Murder, My Sweet

Hoera! Deze film noir uit mijn top 50 gaf ik weinig kans, dus extra leuk die hier aan te treffen. Vangt misschien de kwaliteiten van het genre beter dan iedere andere. Geweldige still ook, van een onvergetelijke scène.

841. Russian Ark

Niet gezien (wel zeer benieuwd!), maar ik moet even opmerken dat ik het leuk vind dat de still zeer rumoerig oogt, maar die man op de voorgrond vredig lijkt in te dommelen.

839. Pop Skull

Net iets meer dan twee jaar geleden gezien, maar bijna totaal uit mijn geheugen weggevaagd. Ik was dan ook geen fan. Echter, wat ik me herinner is zeker niet de sfeer van deze still. Die laat hem ineens weer interessant lijken, al gaat er vooralsnog geen herziening komen.

831. Shadow of a Doubt

Hitchcocks eigen favoriet is niet die van mij, maar het is ontegenzeggelijk een fijne thriller met een goede zwart-komische insteek. Joseph Cotten is ook erg sterk hierin. Jammer alleen dat het plot zo slecht uitgewerkt is.

827. Rope

Nog een Hitchcock. Valt net buiten mijn lijst. Wat ik leuk vind is dat deze still vrij onopvallend is als je de film niet gezien hebt, maar als je dat wel gedaan hebt heeft het ineens een flinke lading.

825. Les Triplettes de Belville

De cartoon is niet erg populair op MovieMeter en bij mij eens te meer. Gelukkig is er nog wel ruimte voor de meer artistieke uitspattingen van het genre. Qua vormgeving bij vlagen heerlijk grotesk en visueel onvergelijkbaar. Moeilijk ook om niet vrolijk te worden van deze afbeelding.

819. The Godfather Part III

Van mij hoeft het niet zo, maar het lijkt erop dat we nu dan toch de trilogie compleet in de top 1000 krijgen. Een film die net zo veel gehaat wordt als geliefd. Ik zit daar tussenin.

817. Il Gattopardo

Ja, een zeer fijne toevoeging dit. Niet alleen de vormgeving is prachtig, maar ook inhoudelijk en emotioneel kwam deze bij mij aan. Wie dacht dat Burt Lancaster zo overtuigend zou zijn als een Italiaanse aristocraat? Zelfs Visconti en Lancaster zelf niet. Ze kregen ongelijk.

816. Carrie

Bij deze schreef ik nooit een recensie omdat die binnen enkele maanden van afwezigheid op deze site gezien werd. Bij deze wil ik even vermelden dat ik het een van mijn favoriete horrorfilms is, maar juist ook omdat het als karakterdrama zo goed uitgewerkt is. Echter, als de horror losbreekt is het zeer effectief, als werkt het ook als ontlading voor het publiek, wat ongewoon is in dit genre. Miste echt niet mijn persoonlijke lijst.

815. Tinker Tailor Soldier Spy

Deze wat meer realistische spionnenfilm wordt vaak weggezet als ingewikkeld en saai, maar ik ben blij dat hij toch wat fanatieke fans heeft hier, waaronder ikzelf. Wat mij bijblijft hier vooral is dat Alfredson het kille realisme van het spionnenbestaan zo mooi weet te mixen met een even kille poëzie. Ik vermoed dat deze film de geest van het spionnenbestaan beter vangt dan enige andere genregenoot, al kan ik dat natuurlijk moeilijk inschatten.

814. Kamikaze Girls

Van deze zag ik ooit een scène tijdens een college en ben altijd benieuwd geweest naar meer. Dat het van de regisseur van Memories of Matsuko is schrikt me af, maar misschien dat de knettergekke aanpak beter past bij dit toch al wat meer maffe verhaal dan bij het melodrama van Matsuko.

812. The Life and Death of Colonel Blimp

Ah, prachtig. Zou zo maar eens kunnen uitgroeien tot mijn favoriet van Powell en Pressburger, al gaat die eer vooralsnog naar The Red Shoes. Dit is waarschijnlijk het meest een film die ook alleen zij gemaakt konden hebben. Wie anders zou dit ook maar overwegen? Laat staan kunnen voorzien van zo'n dwarse inhoud en zulke bijzondere, maar rake beelden?

810. Picnic at Hanging Rock

Nog meer poëzie. De gebeurtenissen zijn wat weggevaagd in mijn hoofd, maar dat past wel bij deze. Wat blijft hangen is de mysterieuze en unieke sfeer.

804. The Curious Case of Benjamin Button

Een a-typische David Fincher, alsof hij wil laten zien dat hij wel diepe emoties aankan. Wat mij betreft faalt hij grandioos, maar hij kan zich nog wel visueel uitleven, dus een complete ramp is het nou ook weer niet.

803. The Butterfly Effect

De film in deze lijst met het slechtste script? Sorry, ik moet me niet te veel focussen op negatieve aspecten hier.

802. The Dark Knight Rises

De vorige editie van deze lijst dacht ik dat deze wat meeliftte op de liefde voor z'n twee voorganger, zelfs al haalde Batman Begins de lijst niet. Wat mij betreft verreweg de minste film uit de trilogie, ondanks enkele goede scènes. Hij daalt nu ook wat. Begint de liefde bij het grote publiek voor deeltje drie ook wat af te nemen of lees ik er teveel in?

De telling van 900 tot 801: 54 gezien, op 15 gestemd.

Dat is bijna gelijk aan de vorige 100. Ik dacht dat het bij beiden minder zou zijn, waarschijnlijk omdat ik de films die vandaag langskwamen en die ik zag gemiddeld iets minder goed scoorde. Vaak een 2* of 2,5*. Toch zijn deze gelukkig nog steeds ver in de minderheid. Er blijft erg veel moois opduiken.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.