- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Het is ook die live-discussie die ik graag actief meemaak, maar als het niet zo is, zal ik er uiteraard ook niet van wakker liggen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Heb het nog even nagekeken, maar er is toch ook veel tijdens de middag gepost. Herinner me namelijk toch ook veel "live" gevolgd te hebben en m'n film laat ik er 's avonds niet voor, dus vond het al een beetje vreemd.
Niet dat het verder veel uitmaakt, maar blijkbaar hebben we andere herinneringen aan de vorige lijst
Heb voor die tijden nu alleen even gekeken naar de eerste twee dagen
Ik herinner me ook dat hij in het weekend meer dan 100 films per dag postte... heb het nog niet even nagezocht of hij dat daadwerkelijk ook gedaan heeft....
Die vragen wou ik uiteraard ook weer de groep in gooien ivm het "live" mee discussiëren... maar het lijkt er op alsof de meeste users niet direct op die manier naar de lijst uitkijken? primetime in de avond kijk ik uiteraard zelf ook het liefst een filmpje, maar het leek me raar om midden in de nacht of 's morgens vroeg te gaan postten.... wederom, ik stel vragen in dit topic met als doel input te krijgen wat betreft de voorkeuren en ideeën van anderen! dus alle feedback is welkom, niets staat qua onthulling-aanpak nog in steen geschreven wat mij betreft!! ... het enige dat ik zeker weet is dat er iets van een basale structuur moet zijn, anders wordt het te random
en ga ik, mezelf kennende, er vast ook gewoon té snel doorheen...
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik zou zoveel mogelijk vast tijdstippen doen. Ik meen me te herinneren dat TOR dat niet had, vanwege zijn werk.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
The One RIng heeft het er zelfs op 6 dagen doorgejast!
Ik ben zeker wel voor zo veel mogelijk live discussies, alleen weet ik zo niet welk tijdslot je daar het best voor kiest. Het blijft vakantie dus er is een kans dat mensen smiddags gewoon tijd hebben. 's Avonds is zeker ook een goede optie, maar dan bestaat de kans dat mensen een filmpje willen meepikken. Een aantal 's ochtends is ook een optie, "voor het werk".
Voor elke optie die je bedenkt kan je wel wat voor- en nadelen bedenken. Beetje spreiden dan?
Dievegge
-
- 3170 messages
- 8192 votes
Voor de rug is het een goed idee om soms rechtop te staan aan je computer. Je kunt hem bv. op een kast zetten.
Ik stel voor dat je twee films per dag presenteert. Dan zijn we net op tijd klaar voor de volgende top 1000.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
dank voor alle rsi tips 
ik heb altijd last als ik lang achter de pc zit... dus ik wissel het af en toe af met...een filmpje
of wat frisse lucht op de fiets hoor, ben nog niet helemaal ingestoft hier 
gisteren en eergisteren heb ik alleen even doorgepakt, omdat ik de lijstjes gedaan wou hebben... door naar nieuwe en leukere dingen rond deze top1000 (plus dat ik me ernstig zorgen begon te maken voor een aantal persoonlijke favorieten
het was ook nog gewoon te spannend dus
)
op die manier spreiden is wellicht een aardige optie Onderhond. voor de structuur zou ik het dan nog wel op 100 per dag kunnen houden, maar dan varieer ik met de tijdstippen. Als ik merk dat er discussie aan de gang is, kan ik dan bovendien kiezen om door te gaan met postten. en als die er minder is, om op een ander tijdstip die dag weer door te gaan... klinkt wel als een idee... ben meestal ook totaal niet van een gestructureerde dag invulling... dat krijg je zonder vast werk. Wellicht dat na een tijdje vanzelf duidelijk wordt wel patroon het meest geschikt is, zodat ik dan uiteindelijk ook weer aan Dick's voorkeur voor vaste tijdstippen tegemoet kan komen
... de praktijk laten bepalen wat het beste is dus...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Wellicht dat na een tijdje vanzelf duidelijk wordt wel patroon het meest geschikt is
Lijkt me geen verkeerd plan 
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Wat mij betreft mag het ook op 19/07.
Kan me voorstellen dat je zelf ook wel graag wil beginnen na al dat werk....
Ik kijk er naar uit. ?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
ok, uiteraard heeft nog lang niet iedereen vandaag overdag de kans gehad dit topic te lezen
maar zo globaal tellende zie ik zo'n 9 stemmen die opgaan voor zo spoedig mogelijk beginnen (is de 19e) en nog maar 1 concrete stem voor de alternatieve startdatum van 1/8
lijkt me dat er dan toch al heel snel een voldoende grote consensus is ontstaan op dit punt 
start is op de 19e!
Over het aantal films per dag was ook hier en daar wat feedback. arno74 vond 100 (net als de vorige keer) wel een aardig idee. baggerman zou eerder voor 25 willen kiezen (ben bang dat het dan te lang gaat duren voor veel mensen...). De 2 per dag van Dievegge was uiteraard niet serieus bedoeld
Dus ik wou dan ook die alvast vastzetten, als basisstructuur voor mezelf, op definitief 100 per dag. Overige opmerkingen en suggesties zijn nog steeds altijd welkom!
Is het een idee om de 18 films met 7 stemmen die de top1000 films niét hebben gehaald hier te posten, als voorpret, voordat ik het resultaten-topic open? Dit wou ik sowieso al doen (maar dan niet alle 18) als test voor de layout, zoals eerder gezegd, maar wellicht dat alle 18 ook een idee is?
Kan me ook voorstellen dat het de spanning rond sommige titels juist wat wegneemt, en dit soort dingen toch beter zijn om achteraf te postten...
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
Ik vind het leuk wanneer je de 18 films nu al publiceert. En veel spanning over welke titels uiteindelijk in de top 1000 staan zal dit toch niet wegnemen. Voor mij tenminste niet.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
cool... dat zijn alweer twee stemmen voor
dat "nu" zal overigens ook nog een tijdje duren... eerst alle stills, checks, enz enz, dus op het moment dat ik echt min of meer klaar ben voor de onthulling... meer richting de 19e dan morgen dus, maar ik heb de datum geprikt met een redelijke uitloop-window, dus als alles voorspoedig gaat, zal het toch een aantal dagen voor de start van de countdown liggen
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
Met "nu al" bedoelde ik: vóórdat je de top 1000 zelf publiceert (Ik schrijf wel meer wat break).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
zodat ik dan uiteindelijk ook weer aan Dick's voorkeur voor vaste tijdstippen tegemoet kan komen
het is niet mijn voorkeur, ik dacht misschien wel handig. Wel zal je inderdaad weer krijgen voor wie het intens gaat volgen dat die dan weer niet kan en die dan weer niet. Kan me wel herinneren dat TOR opeens eerder verder ging dan hij zelf had gepland.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Vaste tijdstippen hoeven niet per se. Gewoon wat spreiden over de dag en aanvoelen wat er eventueel moet bijgestuurd worden. Als je alles 's avonds doet zitten mensen 's middags op hun honger en omgekeerd.
Dat voorprogramma van 18 films is een leuke opwarmer. Kunnen we de discussies al beginnen. 
En verder moet beavis zelf maar zien wat haalbaar is. Het blijft tenslotte een heel karwei. Gewoon de 19e beginnen, ongeveer 100 films per dag lanceren, maar niet moeilijk doen als het de ene dag 90 zijn en dan weer 110. En ik geloof ook dat The One Ring op het einde de titels iets trager lanceerde richting nr 1. Laatste 20 of 10 dacht..
Alvast succes en bedankt voor het vele werk, beavis!
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dan zit je wel weer met "live" discussie. Stel Beavis doet 's middags wat. 's avonds komen weer wat films. Wordt er gediscussieerd over een film van de middag. Maar zal je toch houden dat door elkaar gediscussieer. Zie je ook wel in andere topics.
Maar goed doe wat je beste lijkt, was alleen vanwege feedback.
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
Ik vind het leuk wanneer je de 18 films nu al publiceert. En veel spanning over welke titels uiteindelijk in de top 1000 staan zal dit toch niet wegnemen. Voor mij tenminste niet.
Mee eens
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4689 votes
Van mij mogen die 18 titels ook al voordien erop komen. En 19e beginnen is goed!
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Jep, laat die 18 titels wat mij betreft ook maar zien.
Ik ben benieuwd! En ook mijn stem om op de 19e te beginnen heb je. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Zal het ook volgen. Ik heb te weinig films gezien om een top 250 in te sturen (ik heb al moeite met een top 100 vol kwaliteit), maar de volgende keer doe ik zeker mee
(dat zald an over een jaar (of twee zijn).
Ik kijk wel uit naar de top 1000 lijst! 
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
Ja, die 18 titels lijken me een leuk appritiefje. En starten op de 19e is ook voor mij o.k.
Nogmaals een
voor het vele werk!
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
Ja, die 18 titels lijken me een leuk apperitiefje. En starten op de 19e is ook voor mij o.k.
Nogmaals een
voor het vele werk!
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Omdat ik in principe tijdens de verwerking ook al verschillende checks had ingebouwd, zou het nu wat titels betreft moeten kloppen. Grootste zorg is natuurlijk nu vergissingen in de juiste naam of puntenaantal bij een titel... een verschuiving-kje of copy-paste naar een verkeerde regel is altijd een risico in Excel. Ook hier ben ik extra voorzichtig in geweest en ik zal het zeker steekproefsgewijs nog controleren, maar juist omdat een totale controle eigenlijk niet mogelijk is op dit punt blijft het een zorg denk ik 
Ik weet je methode niet, maar persoonlijk heb ik alles nog wel een tweede keer gecontroleerd. Hoewel het merendeel klopte merkte ik ook dat een vergissing al snel gemaakt is als je zo lang naar lijsten staart. Een kleine typefout met een getal bijvoorbeeld of een verkeerd geplaatst stem. Die tweede complete controle was essentieel, al was het ook het vervelendste deel van het hele proces.
Wat betreft de start, uiteraard gewoon doen wanneer je klaar bent. Ik deed het iets eerder in het jaar, ruim voor de vakantieperiode, dus toen waren er meer mensen online. De top van de lijst werd onthuld op de twee pinksterdagen, al was mijn keuze om de top 200 in één dag te doen wat omstreden. Tien dagen om de hele lijst te onthullen is prima, maar je eindigt als je op een zondag begint dan op een dinsdag. Is juist op een zondag eindigen, als zoveel mogelijk mensen vrij hebben, misschien niet ideaal? Over het tijdstip zou ik verder niet te veel inzitten. Verschillende mensen zijn op verschillende tijdstippen online (ik zelf bijna alleen in de avond, hoewel ik rond de onthulling wat vaker een kijkje zal nemen), dus zolang je het niet om drie uur 's nachts doet tref je altijd wel wat volk.
Jammer dat Reinbo er niet meer bij is overigens; die was naar mijn gevoel verantwoordelijk voor de helft van het commentaar 
Leuk idee om die 18 titels te onthullen. Wel zou ik verder niet te veel teasen. Hoe meer je geheim houdt, hoe spannender.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
goede tips wel!
En Reinbo's aanwezigheid drukte zeker zijn stempel. Ikzelf was geloof ik ook wel redelijk actief met berichtjes... zal me nu op de achtergrond moeten houden, want mijn neiging om info te teasen zit anders misschien te veel in de weg van de fun... 
Ik denk dat ik mijn spreadsheet net iets anders heb opgebouwd dan die van jou de vorige keer, want ik kon bijvoorbeeld direct na het laatste lijstje te hebben verwerkt, net als op ieder moment eigenlijk, gelijk een totaal berekening doen en de lijst op rangorde sorteren. Mijn double-check deed ik steeds direct na het plaatsen van namen en bijbehorende punten, om te zorgen dat alles bij de juiste film stond. Waardoor mijn belangrijkste controle aan het eind die op films die door spelfouten e.d. meerdere keren in de eindlijst voorkwamen was (dat was weer een controle die jij niet hoefde te doen geloof ik..?)
Het komt waarschijnlijk dus door mijn lay-out en hoe alle data daar nu in georganiseerd is, maar als ik nu ter controle echt bij alle films moet terugkijken in de individuele lijsten van iedereen, moet ik bijna min of meer al het werk van de afgelopen weken herhalen... dat is gewoon niet te doen... 
heb ondertussen ook de vergelijking met de vorige lijst al gedaan en al die data aan de eindlijst toegevoegd en ben bezig met stills, links en overige info die nodig is bij de presentatie.... dus ik ben een beetje bang dat als er op dit moment nog een foutje in zit, dat die er dan pas bij de presentatie uit gaat komen en niet makkelijk (niet snel iig) gecorrigeerd kan worden... dat was de reden van de zorg (ben overigens altijd bezorgd bij dit soort dingen, maar ik zie niets vreemds aan de lijst en heb geen fouten kunnen ontdekken in mijn steekproeven... dus geen zorgen
)
in ander nieuws
het bij elke titel sorteren van de users op volgorde van positie in hun persoonlijke lijsten bleek toch veel meer handelingen te vergen dan gedacht. daar moet ik helaas dus (ook) van afzien. Heb de top20 wel gedaan, en alle nrs 1 en 2 staan sowieso vooraan, op welke positie de film verder ook is beland, maar als ik het voor de hele lijst moet doen dan ben ik tot aan augustus non stop handmatig aan het sorteren ben ik bang...
bij de vele vergelijkbare polls op het ICM forum is dit vaak niet meer dan een formaliteit, maar daar zitten wat meer in ICT onderlegde mensen die naast Excel ook eigen programma's hebben waar je lijstjes van users in stopt en dan alles er bijna automatisch uitrolt, lijkt het... maar dat werkt dus wederom alleen als je met imdb-codes werkt, zodat de invoer geheel uniform is...
heb wel wat spreadsheets opgevraagd daar, voordat ik hier begon, maar was er al snel achter dat ik a) eerst me veel langer en dieper verdiepen in hoe en wat, want zo simpel leek het me ook weer niet en b) absoluut niet om de imdb-codes heen kon, die me een té grote drempel leken voor de meeste deelnemers hier... Waarschijnlijk had ik een aantal zaken qua lay-out achteraf nog nét iets anders kunnen aanpakken, maar veel minder werk gaat het op deze handmatige manier gewoon niet worden.... Maar goed, we gingen nu al van 37 naar 51 lijsten, dus de volgende keer de imdb codes verplicht stellen is nu zeker een optie geworden!
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Ja, of Moviemeter-codes. Hier hebben alle films natuurlijk ook een eigen nummer.
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
Van mij hoeven de users niet gesorteerd bij de posities te staan. Het lijkt me qua werk en tijdsinvestering niet te doen en bovendien is het voor mij een overkill aan informatie. Ook vermoed ik dat veel users zelf hun persoonlijke top 250-500 zullen gaan publiceren.
Het vermelden van imdb codes over twee jaar lijkt me een goed plan, scheelt veel werk voor de organisator; je hoeft dan niet alles meer double-double te checken door spelfouten van de inzender of van je zelf. En bij meer dan 6000 titels is dat niet te voorkomen.
Verder vind ik het geweldig dat je zoveel gespecificeerde informatie geeft beavis. Komt nog bovenop het tijdrovende top 1000 werk zelf. Dank daarvoor.
In ieder geval ben ik vanaf 19 juli nieuwsgierig naar de lijst; ik heb werkelijk geen flauw idee welke films erin en bovenaan zullen staan.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4511 votes
Ja, of Moviemeter-codes. Hier hebben alle films natuurlijk ook een eigen nummer.
Maar er mogen ook korte films op en daar zijn geen moviemeter-codes voor.