• 177.984 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.106 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2015

Finisterra

• 15532 messages
  • 4689 votes

Donnie Darko trouwens een van de films waadoor ik me ben gaan verdiepen in 'film', samen met Fight Club en The Usual Suspects. Dat was ongeveer mijn top-3 toen ik hier aan kwam op MM in 2006.

Dievegge

• 3168 messages
  • 8192 votes

Dk2008 wrote:

(quote)

Niet de doorsnee/mainstreamkijker maar ... wat is het tegenovergestelde van mainstream....cult ??

Underground. (Of het vaak misbruikte "alternatief". Of specifiek voor film "arthouse".)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

[quote]Metalfist wrote:

(quote)
Zou niet weten waarom Seven Year Itch en Some Like it Hot makkelijker kijkbaar zijn dan The Fortune Cookie? Met het omgekeerd kijken snap ik niet wat je bedoeld eerlijk gezegd.

Fortune Cookie, ken ik niet. Ik vind het geen gemakkelijke films om te kijken behalve dan die drie.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Mooie stijging El Laberinto.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Mmmh, Alien had voor mij ook wel wat lager mogen staan. Paar tegenvallers eigenlijk in de top 100, hadi k niet verwacht

Spetie

• 38871 messages
  • 8146 votes

Dk2008 wrote:

(quote)

Niet de doorsnee/mainstreamkijker maar ... wat is het tegenovergestelde van mainstream....cult ??

Dat is bij Billy Wilder niet echt van toepassing hoor, die heeft meestal wel luchtige films.

Cult lijkt me weer een geval apart. Je hebt ook zware films bedoelde ik gisteren, of arthouse. Films die meer aandacht van de kijker vergen en waar je meer moet mee of nadenken met alles. Dat soort films zit niet iedereen op te wachten, omdat het gewoon vermoeiender is om te zien.

Ik zelf kijk alles, maar als ik gisteren bijvoorbeeld een Tarkovsky heb gezien, die ik overigens ontzettend kan waarderen, hoef ik er vanavond niet nog eentje te zien en heb ik liever iets luchtigs. Mainstream kijkers zien graag iets luchtigers en willen zich minder snel inspannen voor iets moeilijks.

Overigens kun je als je voor het eerst iets van een nieuwe regisseur ziet altijd beter voor wat toegankelijks van hem/haar kiezen, dan kun je gemakkelijker aan zijn/haar stijl wennen, mocht het iets voor je zijn.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dievegge wrote:

(quote)

Underground. (Of het vaak misbruikte "alternatief". Of specifiek voor film "arthouse".)

Arthouse dan maar. Maar ook niet helemaal. Bekende oude mainstreamfilms die arthouse zijn geworden....klopt niet echt.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Finisterra wrote:

Donnie Darko trouwens een van de films waadoor ik me ben gaan verdiepen in 'film', samen met Fight Club en The Usual Suspects. Dat was ongeveer mijn top-3 toen ik hier aan kwam op MM in 2006.

Hier ook (alleen kwam ik twee jaar later op MM). DD was een tijd mijn nummer 1 en is me nog steeds wel dierbaar, maar al lang niet meer gezien dus lastig in te schatten voor zo'n lijst. Daarom zet ik ook eerder meer recent gekeken films in mijn lijst, daar heb ik meer zekerheid over dat ze me nu nog steeds zo bevallen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Spetie wrote:

(quote)

Dat is bij Billy Wilder niet echt van toepassing hoor, die heeft meestal wel luchtige films.

Dat vind ik zelf niet, maar goed. Stel iemand wil van Wilder iets kijken zou ik Some like it hot eventueel The seven year itch aanraden.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Leuk dat Hitchcock in Den Haag opnames heeft gemaakt, dat wist ik niet.

Grappig ook dat ik in de bovenste regionen meestal juist niet op de Aziatische films heb gestemd. Die zijn mij zeker niet obscuur genoeg . Vooral die laatste Kim Ki-duk vind ik wel overgewaardeerd.

Spetie

• 38871 messages
  • 8146 votes

Dk2008 wrote:

(quote)

Dat vind ik zelf niet, maar goed. Stel iemand wil van Wilder iets kijken zou ik Some like it hot eventueel The seven year itch aanraden.

Die twee zou ik ook aanraden, of The Apartment, of One Two, Three. Zijn eerdere films zijn niet zo luchtig, maar dat zijn ook niet echt komedies.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Mwah, moet zeggen dat Kim Ki-duk er bij mij toch wel heeft ingehakt (we hebben het toch over Summer, ...?) maar om de een of andere reden nog geen zin gehad om de drie andere films die ik van hem heb op te zetten.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Van die laatste twee blokken staan ze allemaal in mij top 500. Alleen Birdman niet als zodanig ingediend (zag hem pas toe ik mijn top al had opgestuurd).

Dievegge

• 3168 messages
  • 8192 votes

McSavah wrote:

Leuk dat Hitchcock in Den Haag opnames heeft gemaakt, dat wist ik niet.

Voor welke film? Ik weet wel dat in een van zijn minder bekende films, Foreign Correspondent, een zinnetje Nederlands gesproken wordt.

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1826 votes

El Laberinto del Fauno (2006) wat een prachtige film is dit toch en 1 die mij nieuwsgierig maakt naar andere films van Guillermo del Toro .

Lang geleden nu ook al Cronos (1993) gezien en die maakte ook indruk.Zoveel indruk dat ik die ook in mijn top 350 heb opgenomen. Zou deze graag nog eens zien om te kijken wat ik er nu van vind.

De Hellboy films vind ik wat minder ook al zijn die visueel ook zeker de moeite waard.

Zijn nieuwe film Crimson Peak (2015) ziet er in ieder geval visueel ook weer prachtig uit ( afgaande op de trailer ) dus zeker 1 om in de gaten houden voor de volgende top 1000

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

mister blonde wrote:

(vraagt zich af hoe moviemeter eruit zou hebben gezien als Onderhond nooit geboren zou zijn)

Allicht een lijst zonder Hiroshi Ishikawa en ook een Honey PuPu zou er denk ik niet in staan. Blowfish misschien. En wat Aziatische films die lager in de lijst zouden staan, maar zo groot zal het verschil ook wel niet zijn. Anders hadden er meer HK films in de lijst gestaan, toch opvallend afwezig vind ik.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Dievegge wrote:

(quote)

Voor welke film? Ik weet wel dat in een van zijn minder bekende films, Foreign Correspondent, een zinnetje Nederlands gesproken wordt.

North by Northwest

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Onderhond wrote:

Anders hadden er meer HK films in de lijst gestaan, toch opvallend afwezig vind ik.

Inderdaad jammer, een Snake in the Eagles Shadow of een Human Lanterns had er voor mijn part in gemogen. Nog altijd geen Infernal Affairs trouwens of heb ik die gemist?

Spetie

• 38871 messages
  • 8146 votes

Metalfist wrote:

(quote)
Inderdaad jammer, een Snake in the Eagles Shadow of een Human Lanterns had er voor mijn part in gemogen. Nog altijd geen Infernal Affairs trouwens of heb ik die gemist?

Staat op positie 579.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Allicht een lijst zonder Hiroshi Ishikawa en ook een Honey PuPu zou er denk ik niet in staan. Blowfish misschien. En wat Aziatische films die lager in de lijst zouden staan, maar zo groot zal het verschil ook wel niet zijn. Anders hadden er meer HK films in de lijst gestaan, toch opvallend afwezig vind ik.

Denk echt wel meer. Avalon en Umfeld bijvoorbeeld ook. Sowieso zullen veel films dankzij jouw invloed een stuk hoger in de lijst staan en in het algemeen heb je denk ik behoorlijk bijgedragen aan de populariteit van veel films. Of er was bij gebrek aan jou een andere vaandeldrager met soortgelijke smaak opgestaan, wie zal het zeggen .

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Spetie wrote:

Staat op positie 579.

Veel te laag dus Jammer dat de remake het zoveel beter doet

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Metalfist wrote:

(quote)

Volgens mij ook helemaal niks van de jaren '90 martial arts? Drunken Master 2 misschien? Maar waar is Jet Li? Of een Iron Monkey? Once upon a Time in China? Woo-ping Yuen en Tsui Hark?

Van modern HK is er ook enkel wat van To denk ik, en een verloren Ho-Cheung Pang. Maar je merkt dat die films op MM ook amper aan stemmen geraken, dus daar had ik het dan nog wel van verwacht.

Dievegge

• 3168 messages
  • 8192 votes

McSavah wrote:

(quote)

North by Northwest

Ah, het was een grapje. Ik was traag van begrip.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

McSavah wrote:

Of er was bij gebrek aan jou een andere vaandeldrager met soortgelijke smaak opgestaan, wie zal het zeggen .

Dat laatste toch ook wel. Toen ik op MM kwam was de Aziatische film sowieso in opkomst. En wie weet hoeveel potentiële liefhebbers van Aziatisch werk heb ik hier weggejaagd

Umfeld is nog wel een goeie, al denk ik dat een Goodfella en/of tovenaar die ook wel hadden kunnen pushen. Rond die tijd waren zij hier toch ook nog echt aanwezig.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

John Milton wrote:

(quote)

hehehe sorry! Nee hoor Dick, waarom zou ik? Ik zit op werk, het is druk, halve aandacht en niet altijd tijd op te reageren

Maar ik bedoelde dat ik slechts handje van de reeds geposte resultaten niet had gezien.

Ik weet dat het gros van mijn top tien vermoedelijk op het laatst pas komt ;-0

edit: zie net 12 boze mannetjes langskomen!

Ook maar een grap. Alleen ik vernam ook niks bij Michiel Ruyter/De Marathon, dus werd nu erg stil.

Nederlandse films van de laatste jaren. (Begrijp er zelf niks van, van die vele stemmen maar ook hoge gemiddelden).

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Onderhond

Aan Dead Leaves heb je denk ik ook veel bijgedragen. Ik zie dat je niet per se overal de eerste enthousiaste gebruiker was, maar uiteindelijk denk ik wel de meest fanatieke en vocale.

Heb eigenlijk ook nauwelijks HK in mijn lijst gestopt. In the Mood for Love is zelfs de enige die van mij meer dan 4.0* krijgt. China komt bij mij ook niet hoger dan 4.0*. Best wel mager aangezien ik er gecombineerd toch meer dan 100 heb gezien.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Onderhond wrote:

Volgens mij ook helemaal niks van de jaren '90 martial arts? Drunken Master 2 misschien? Maar waar is Jet Li? Of een Iron Monkey? Once upon a Time in China? Woo-ping Yuen en Tsui Hark?

Bij mij hebben Yuen en Tsui een plaatsje in de top 250 gekregen, maar blijkbaar niet hoog genoeg. John Woo stond er dan wel weer in met (enkel?) Hard Boiled, maar ik had A Better Tomorrow toch ook nog wel verwacht. Een tweetal weken geleden wel die Hard Boiled aangeschaft, lijkt me effectief wel een coole film.

En ik ben ook teleurgesteld dat mijn ultieme guilty pleasure, Street Fighter, het niet heeft gehaald

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1826 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Dat laatste toch ook wel. Toen ik op MM kwam was de Aziatische film sowieso in opkomst. En wie weet hoeveel potentiële liefhebbers van Aziatisch werk heb ik hier weggejaagd

Mij nog niet in ieder geval als potentiele liefhebber van Aziatische films.

Deze staan in mijn top 350:

16 Akmareul Boatda ( I Saw the Devil )

33 Mai Wei ( My Way )

45 Ajeossi ( The Man from Nowhere )

50 The Raid 2: Berandal

51 Dalkomhan Insaeng ( A Bittersweet Life )

85 Oldeuboi

131 Jusan-nin no Shikaku ( 13 Assassins )

143 Snowpiercer

145 Rurôni Kenshin: Kyoto Taika-hen ( Kyoto Inferno )

153 Shichinin no Samurai

155 Serbuan Maut

177 Chugyeogja ( The Chaser )

182 Rurôni Kenshin: Densetsu no Saigo-hen (The Legend Ends)

183 Rurôni Kenshin: Meiji Kenkaku Roman Tan

231 Yong-eui-ja ( The Suspect )

276 Nae-Ga Sal-In-Beom-I-Da

305 Ran

342 Himizu

Waarvan helaas wat mij betreft de eerste 4 de eindlijst niet gaan halen.

Voorlopig als tips om te kijken uit deze top 1000 tot nu toe opgepikt deze ( gebaseerd op plotomschrijving ) :

Ai no Mukidashi

Aoi Haru

Bin-jip

Bullet Ballet

Distance

Gau Ngao Gau

Hana-Bi

Kokuhaku

Kumonosu-Jô

Memorîzu

Mon Seung

Rokugatsu no Hebi

Shinkokyû no Hitsuyô

Tetsuo

Tokyo Fist

Tsuburo no Gara

Tsumetai Nettaigyo ( Cold Fish )

Xich Lo

Xing Kong

Wie weet wat voor effect dat heeft op de volgende editie van dit mooie project

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

McSavah wrote:

In the Mood for Love is zelfs de enige die van mij meer dan 4.0* krijgt.

Kar Wai tel ik niet eens mee. Die komt dan wel uit de geburen, maar staat toch redelijk los van wat je onder typisch HK verstaat

China is helemaal niks qua populariteit hier, dus daar had ik ook écht geen verwachtingen van

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

En zelfs geen films van Prachya Pinkaew in de lijst. Toch ook zeker geen onbekende.

Nou ja, als zelfs House of the Flying Daggers de lijst al niet weet te halen is het weer logisch....

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.