• 178.087 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.459 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2015

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Alweer een nieuwe Linklater en het mysterie rond Opening Night opgelost!

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

Lol.

Blijft apart dat Sunshine, geen slechte film maar het vergelijkbare Event Horizon vind ik een betere film. Alleen wordt die laatst sterk ondergewaardeerd.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Tsjonge.. Opening night... vind ik toch een van de mindere van C. Wel bizar dat ie zo hoog is geëindigd. Maar ja, hij is met zijn "spook" motief ook wat toegankelijker misschien dan de rest. Zal de killing of a CB nog komen?

Dievegge

• 3170 messages
  • 8194 votes

The One Ring wrote:
392. The Big Sleep
Bedankt voor deze still, Beavis. Dit is mijn favoriete scène uit één van mijn favoriete films van een van mijn favoriete regisseurs. Geweldig flirtmomentje met een personage dat verder niet meer in de film voorkomt (maar wel actrice Dorothy Malone op de kaart zette) en volstrekt overbodig is, maar heerlijk past in het toch erg flirterige geheel. Één van de leukste dingen aan Hawks is dat hij altijd tijd heeft voor dit soort momenten. Zijn films volgen vaak een vrij rechtlijnig plot, maar zitten vol met dit soort terzijdes waarin personages gewoon wat met elkaar omgaan of rondhangen. The Big Sleep is uniek in zijn oeuvre in dat hij niet voor een simpel verhaal koos, maar juist een onnavolgbare. Mijn advies is je niet te focussen op het complexe mysterie, maar op het geflirt en gebekvecht.

Ze is niet helemaal overbodig, want dankzij haar komt hij te weten dat die andere boekhandel een dekmantel is. Het geflirt op zich is natuurlijk overbodig, maar zegt wel iets over het personage Philip Marlowe. Je kunt zo'n film inderdaad op twee manieren bekijken: proberen te volgen wie wie vermoord heeft om welke reden, of meer letten op de filmstijl en de sfeer.
gauke wrote:

Meer dan tevreden ben ik vandaag met drie nieuwe binnenkomers: het zwoele Cat on a Hot Tin Roof (1958), het schimmenspel Prisoners (2013) en het aangrijpende slavendrama 12 Years a Slave (2013)..

Vind je de censuur in Cat on a Hot Tin Roof geen probleem? Tennessee Williams schijnt zelf ontgoocheld geweest te zijn in deze bewerking van zijn toneelstuk omdat het thema homoseksualiteit eruit weggecensureerd was, terwijl het toch essentieel is voor het verhaal.

Gone with the Wind: Als ik het me goed herinner, kreeg deze twee jaar geleden slechts drie stemmen, nu tien. Prachtig screenshot! Meteen de eerste film uit mijn top 15.

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Dievegge wrote:

(quote)

Vind je de censuur in Cat on a Hot Tin Roof geen probleem? Tennessee Williams schijnt zelf ontgoocheld geweest te zijn in deze bewerking van zijn toneelstuk omdat het thema homoseksualiteit eruit weggecensureerd was, terwijl het toch essentieel is voor het verhaal.

Je hebt absoluut gelijk, echter het waren de puriteinse jaren vijftig waarin deze film gemaakt is (bijvoorbeeld de vermeende homoseksualiteit was uit de boze).
Maar de onderlinge (disfuctionerende) relaties bleven overeind, de geur van leugens was tastbaar en je kon de gevoelens van de personages als het ware voelen (wat een rare zin maar je snapt me wel). En dan de formidabel spelende cast.

Dievegge

• 3170 messages
  • 8194 votes

gauke wrote:

(quote)

Je hebt absoluut gelijk, echter het waren de puriteinse jaren vijftig waarin deze film gemaakt is (bijvoorbeeld de vermeende homoseksualiteit was uit de boze).

Maar de onderlinge (disfuctionerende) relaties bleven overeind, de geur van leugens was tastbaar en je kon de gevoelens van de personages als het ware voelen (wat een rare zin maar je snapt me wel). En dan de formidabel spelende cast.

Ja, de acteurs zijn inderdaad schitterend.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

The One Ring wrote:

382. The Untouchables

Ik praat hier veel vol hoop over herzieningen, maar dat die ook slecht kunnen uitpakken bewijst The Untouchables. Eerst vond ik het een stijlvolle, spannende misdaadfilm die niet onder deed aan bijvoorbeeld The Godfather. Een paar jaar later bleek het ineens platte, clichématige pulp te zijn. Ik vind er nog weinig aan, maar Morricone's score is ijzersterk en DePalma's eerbetoon aan de trappenscène van Battleship Potemkin mag er best zijn.

364. The Killing

Misschien de enige Kubrick die ik meer respecteer dan liefheb, dus het is logisch dat hij nu uit mijn lijst viel (hij stond ergens onderaan de vorige keer). Het noir-sfeertje is goed getroffen en de overval is goed uitgewerkt, maar buiten de verhaallijn van Elisha Cook Jr. voelt het allemaal wat zakelijk aan. Bijna meer als een oefening van scenario of stijl. Het is allemaal top uitgewerkt, dat wel, maar het mist toch de persoonlijkheid van, zeg, The Asphalt Jungle of Rififi.

The Untouchables was vroeger een persoonlijke favoriet, maar heeft mijn lijst niet gehaald ondanks dat ik groot De Palma-fan ben. Platte, clichématige pulp vind ik toch een beetje kort door de bocht.....

The Killing daarentegen blijft voor mij wel overeind ! Vooral de sfeer in deze noir is onverslijtbaar, renbaan scenes met voice over bijvoorbeeld blijven ijzersterk.....

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

En nu, alweer de vierde nieuwe binnenkomer in de lijst voor Miyazaki! indrukwekkend!!

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ik schrik ervan dat Howl's Moving Castle een nieuwkomer is!!! Die hoort permanent in een top 1000 te staan.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

arno74 wrote:

Ik schrik ervan dat Howl's Moving Castle een nieuwkomer is!!! Die hoort permanent in een top 1000 te staan.

(Ja sorry maar moest nu toch even reageren ) (Het gaat me om het wordt permanent. Zelf stem je ook niet al te hoog op die film).

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Rare binnenkomer van Howl inderdaad. Geen recente film of zo en dacht dat die de laatste jaren eerder weggezakt was.

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

Dat is wat je noemt een verrassende nieuwkomer! En meteen heel hoog. Mooi!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik zat nog te denken, misschien ontbreekt er nog een Ghibli, maar kon uit het hoofd geen bedenken. Howl dus blijkbaar

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Zo, daar komen ineens grote persoonlijke favorieten voorbij op de zondagochtend. Waaronder mijn nummer 1 en nog een top 10-film. Er zijn er nu al zes geweest.

Ik heb ook nog altijd moeite met De Palma. Ik heb pas zes films gezien en vond vooral Carrie en Blow Out best goed (3.5*), maar eigenlijk blijft het bijna altijd achter bij de verwachtingen tot nu toe. Met The Untouchables en Scarface heb ik niet veel. Heb nog het een en ander liggen, maar vraag me weleens af welke me het beste zou liggen.

Verder zijn Being John Malkovich en Amadeus tot nu toe de films die in eenderde van de lijstjes staan. Elk maar twee keer in de top 100 en vaak onderin, vandaar dat ze de eerste zijn, maar het valt wel op.

JT Chinaski

• 94 messages
  • 107 votes

The One Ring wrote:

353. Black Narcissus

Ieders favoriete nonnenfilm (en nu niet aankomen met The Sound of Music of Sister Act, alsjeblieft.

Ken Russell's The Devils!

Spetie

• 38871 messages
  • 8149 votes

beavis wrote:

Alweer een nieuwe Linklater en het myster ie rond Opening Night opgelost!

Geweldig dat die zo stijgt. Erg blij mee, ook al zag ik het aankomen. Dat Howl zo'n hoge binnenkomer is, is dan weer totaal onverwacht. Dacht dat die er allang instond, maar blijkbaar niet dus.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2843 votes

Opening Night, niet in mijn lijst opgenomen maar geweldige Cassavettes net zoals Faces! The Bookie hoeft wat mij betreft dan niet meer langs te komen....

Niet het beste jaar voor horror deze editie, bijna alles stort met een noodgang naar beneden. Wel blij dat REC zich nog redelijk kan handhaven in de bovenste regionen van de lijst. Ik verwacht trouwens nog een stortvloed aan Bergman films en dat terwijl de laatste Truffaut jammerlijk reeds gepasseerd is. Hopelijk gaat dat niet al te lang meer duren nu.....

Naast Black Cat, White Cat inmiddels al 4 films uit de oorspronkelijke Top 100 gevallen: Die Hard, Le Trou & Survive Style 5 +. Vooral van die laatste film vind ik dat jammer.

Gelukkig mooie stijgingen van persoonlijke favorieten Delicatessen en Sunshine (2007).

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Dat Howl's moving castle een nieuwkomer is, verrast me een beetje. Ik ging er van uit dat die vorige editie er ook bij was. Welkom!

En vooral blij met Gone with the wind uit mijn top 10. Met al die verschuivingen en minimum aantal lijstjes dat je nu nodig had, begon ik het stilaan al te vrezen. Toch nog goeie smaak hier op MM.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik heb oa op Howl gestemd; vind 't na Laputa de leukste Miyazaki. Ik heb er meer mee dan met Totoro, Mononoke en Spirited Away.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Prachtige binnenkomer voor Petal Dance!

Inmiddels is de helft van m'n top 10 aanwezig.

609. Hetun (2011)

806. Shinkokyû no Hitsuyô (2004)

814. Shimotsuma Monogatari (2004)

546. Aoi Haru (2001)

337. Petaru Dansu (2013)

Voor Shinboru, Mulholland Dr. en Kikujiro heb ik nog goede hoop.

Nu meer dan de helft gezien.

1000 - 201: 422/800 gezien, 164/459 ingezonden.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Uit mijn top tien zijn er ''nog maar'' 3 binnen:

Body Double (#552), Manhunter (#637), American Psycho (#336).

Echter verwacht ik dat mijn hele top tien in deze lijst is opgenomen. Hoge verwachtingen van David Lynch z'n films en ben héél benieuwd hoe hoog P.T. Anderson staat aangeschreven in deze lijst.

Verder verwacht ik nog heel veel van nieuwkomer 'Birdman'. Die gaat hoge ogen gooien denk ik, ben benieuwd! Blijft een genot deze lijst te volgen. Prachtige lijst tot nu toe.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Gravity.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Heel veel goede films op het moment. Heel veel meesterlijke films waar ik zelf op gestemd heb ook (ahum), maar ik kom nu ook regelmatig films tegen die ik de hoge notering niet waard vind. En het wordt nu een beetje saaiig zo naar het einde toe omdat er geen echte verrassingen meer zullen komen. Was zo graag eens een kung fu film of een verdwaalde Corbucci tegengekomen. Het zit er helaas niet in.

Ferdydurke

• 1353 messages
  • 854 votes

Stand op driekwart van de lijst:

Gezien 312/750

Mijn lijst 90/250, dat is 36%, potverdrie! Wie weet haal ik de helft binnen!

Wat een zegetocht

Ik nomineer mijn lijst alvast als meest geijkte dwarsdoorsnede van de top-1000 (exclusief tekenfilms).

Stoux

• 84 messages
  • 644 votes

Wauw, Spring Breakers op 243..dat het een schare hartstochtelijke fans heeft was me bekend, maar zo hoog

En één plaatsje boven een persoonlijke favoriet..desondanks mooie stijging voor Babel!

• 31148 messages
  • 5448 votes

Nog maar 240 films te gaan. Dus alvast enkele films uit de vorige lijst waarvan het afwachten wordt of ze dit jaar überhaupt nog meedoen. Ik denk aan The Descent, Intouchables, Some like it hot, The pianist, The general, Melancholia, ... Of allemaal films die gestegen zijn.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Intouchables staat sowieso in de lijst. Anders eet ik mijn DVD op.

Het zou bizar zijn als die het niet gehaald heeft. De nummer 10 uit de top 250 en zo'n beetje de hele top 50 staat in de lijst geloof ik.

Ferdydurke

• 1353 messages
  • 854 votes

Doe er dan wel een beetje peper en zout op.

Dievegge

• 3170 messages
  • 8194 votes

Film Pegasus wrote:

Nog maar 240 films te gaan. Dus alvast enkele films uit de vorige lijst waarvan het afwachten wordt of ze dit jaar überhaupt nog meedoen. Ik denk aan The Descent, Intouchables, Some like it hot, The pianist, The general, Melancholia, ... Of allemaal films die gestegen zijn.

The Descent ken ik niet, maar de andere titels die je noemt, zullen er normaalgezien nog wel in staan. Ik begin me wel zorgen te maken over Modern Times, die ik ca. 300 verwachtte.

Wat potentiële nieuwkomers betreft, vraag ik me af of Under the Skin het gehaald heeft: hoger dan Boyhood of niet in de top 1000??

• 31148 messages
  • 5448 votes

The descent stond vorige editie nog op 278. Ofwel is die gestegen ofwel van die hoge positie plots verdwenen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.