- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Lenny staat niet in de top10 van stijgers, de nummer tien stijgt 463 plaatsen (zijn we nog niet tegen gekomen) en de anderen dus alleen nog maar meer...
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Is er trouwens een film die niet van plek is gewisseld? Kan me voorstellen dat je dat nog niet verteld... 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Is er trouwens een film die niet van plek is gewisseld? Kan me voorstellen dat je dat nog niet verteld...
Daar hebben we er al één van gezien!
# 573 Lat Sau San Taam (1992) Hard Boiled
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2843 votes
#386 Rebecca, slecht als eerste de 2000 punten grens!
Fijn om Shiki - Jitsu & Ghost World zo hoog te zien staan.
En Amarcord natuurlijk, mijn favoriete Fellini. 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
De stills blijven fijn, beavis! Zo vaak precies de sleutelscène van de film gevangen, maar zonder spoilers...
Ik turf ondertussen ijverig mee.
Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
Una Giornata Particolare is bij nader inzien toch niet zo... particolare, Dievegge?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
De stills blijven fijn, beavis! Zo vaak precies de sleutelscène van de film gevangen, maar zonder spoilers...
Ik turf ondertussen ijverig mee.

ik zit er ook zeker wel eens naast (al dan niet expres), maar ben blij met alle positieve reacties waarbij een onverwachte keuze tóch de film uitstekend weergeeft voor degene die reageert, dat was zeker iets wat ik zoveel mogelijk heb proberen te doen.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Blijkbaar ben ik de grootste Tati buff, wie had dat verwacht?
Nee, de rest heb ik nog steeds niet gezien of lager gewaardeerd, maar van Playtime ben ik een groot fan.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Blijkbaar ben ik de grootste Tati buff, wie had dat verwacht?
Nee, de rest heb ik nog steeds niet gezien of lager gewaardeerd, maar van Playtime ben ik een groot fan.
Toch ook wel zijn meesterwerk, stilistisch gezien zeker.
Ik herken er tenminste wel elementen van terug in het werk van bijvoorbeeld Wes Anderson of Roy Andersson en zelfs onlangs nog bij iemand waar je het niet zou verwachtten in Cavalo Dinheiro (2014) ... al kan dat natuurlijk ook allemaal eigen interpretatie zijn
invloedrijk en hoog gewaardeerd is Tati zeker!
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik vind Mon Oncle zijn meesterwerk. En niet Playtime. Ik vind Mon Oncle veel speelser en Tati's vondsten in die film toveren vaker een glimlach op mijn gezicht (die geweldige doorloopwoning, of de ogen van dat moderne huis).
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4689 votes
1000-0901: 56/100 gezien - 13/100 ingezonden
0900-0801: 59/100 gezien - 18/100 ingezonden
0800-0701: 66/100 gezien - 18/100 ingezonden
0700-0601: 65/100 gezien - 22/100 ingezonden
0600-0501: 75/100 gezien - 22/100 ingezonden
0500-0401: 68/100 gezien - 23/100 ingezonden
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Buster Keaton stond er de vorige keer ook een paar maal in. Ik verwacht op z'n minst nog The General tegen te komen. De rest heeft veel minder kans. Ik vind The Playhouse ook één van zijn beste, overigens. Staat best hoog in mijn lijst, al staan Our Hospitality en Sherlock Jr. nog wat hoger.
Over Tati gesproken: ik kon eigenlijk niet zoveel met Playtime. Heb enkel Jour de Fête nog gezien, maar vond die sowieso al beter dan Playtime.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Als ik mensen Tati moet aanraden, noem ik altijd de favoriet van Ramon K, Mon Oncle
Daar is de balans in humor en 'diepere' inhoud wat toegankelijker, maar minstens even sterk!
Jour de Fete is niet zo mijn stijl en Les Vacances de Monsieur Hulot al helemaal niet... te veel slapstick waar ik het leuke en/of briljante niet zo van inzie. Er zit een sterke progressie in zijn werk richting Playtime, en de waardering voor die film zou zeker hoger kunnen uitvallen als je zijn werk in chronologische volgorde bekijkt...
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Kan ik me voorstellen, Playtime was de eerste die ik van hem keek en ik wist totaal niet wat ik ervan moest verwachten.
Jammer trouwens van All About Eve, vind ik één van de zwakste films van La Davis (al betekent het wel Marilyn Monroe nog eens een keer in de top 1000!)
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
goed dat the green mile al gevallen is. Veel te overschatte film naar mijn mening. Nu nog the sixth sense zo snel mogelijk en dan ben ik tevreden.
Poster van my blueberry nights trekt me aan, dus op de watchlist 
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
goed dat the green mile al gevallen is. Veel te overschatte film naar mijn mening. Nu nog the sixth sense zo snel mogelijk en dan ben ik tevreden.
Poster van my blueberry nights trekt me aan, dus op de watchlist
Nee, shawshank, 2001 en pulp Fiction mogen toch echt eens een duik gaan maken. 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Mon Oncle vond ik wat tegenvallen, maar zou het bij herziening wel beter moeten doen.
De set van Playtime doet inderdaad denken aan latere Roy Andersson, en ook wel een beetje aan Kaurismäki en Van Warmerdam, al gaan die laatste twee veel minder collectief te werk. De speelse humor vind ik in Playtime evenwichtiger dan de voor mij meer hit-or-miss droogheid van Andersson. In Playtime is de set ook de eigenlijke protagonist, terwijl bij Andersson de set vooral in dienst staat van de treurnis van de mensen. Maar stilistisch zijn er inderdaad zeker parallellen te trekken
.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Hmmm, ik dacht dat The Wicker Man en Le Cercle Rouge ook in mijn lijst stonden. Onderkant van de lijst blijft toch inwisselbaar, zoveel sterke films om uit te kiezen die geen persoonlijke topfavorieten zijn.
Dat screenshot van Another Earth komt me niet bekend voor, leek me in eerste instantie uit een slasher te komen. Wel een mooie!
Blij trouwens met de hoge binnenkomst van Possession, die had ik de vorige keer nog niet gezien.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Even tussen de besprekingen door (ik weet geen betere plek dan dit topic) :
Nu iedereen zijn lijsten heeft gemaakt en ingeleverd, Beavis ze verwerkt heeft ben ik benieuwd wat de conclusies zijn over wat praktisch is, nu ik zelf bezig ben met mijn lijst voor de volgende editie (ik kreeg het nu niet naar tevredenheid af). Ik vroeg me af wat jullie ervaringen waren in het maken van een lijstje, ook met oog op de toekomst en efficiëntie? In een ideaal scenario heeft iedereen straks een lijst waarin je makkelijk aanpassingen kan doen zonder dat alles in het honderd loopt en die makkelijk te exporteren is naar een toepasbaar formaat. (N.B. ik ben helaas zelf een Excel-noob)
- Hoe hebben jullie je lijst gemaakt? Is er een voorkeur voor IMDb of Icheckmovies tijdens het maken van je lijst? Wellicht is de ene makkelijker te bewerken of makkelijker te exporteren? Ook met oog met je persoonlijke lijst op andere websites te zetten?
- Had beavis nog ideeën/voorlopige conclusies uitgesproken behalve dat IMDb links toch wel handig zouden zijn voor het verwerken van de lijsten? Zowel IMDb als ICM vermelden die namelijk in het .CSV bestand dat je kunt exporteren.
Om te voorkomen dat ik volgend jaar wéér The One Ring onherstelbaar teleurstel, doe ik graag in één keer goed, zou zonde zijn als ik hem tegen die tijd alsnog 'verkeerd' gemaakt blijk te hebben. 
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Izgnanie (2007) tweede film uit mij top 10, lichte winst 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
De speelse humor vind ik in Playtime evenwichtiger dan de voor mij meer hit-or-miss droogheid van Andersson. In Playtime is de set ook de eigenlijke protagonist, terwijl bij Andersson de set vooral in dienst staat van de treurnis van de mensen. Maar stilistisch zijn er inderdaad zeker parallellen te trekken
.
Goh, ik dacht dat ik de enige was met mijn moeite met Roy Andersson. Volledig eens met deze observering. Die treurnis bij Andersson vind ik veels te opzichtig, ook al wordt het verpakt in droge humor. Mensen die zelf kastijdend achter elkaar lopen, voor de één 'n vondst, voor de ander een open deur.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Met The Green Mile op 379 zien we ook maar eens hoezeer de toplijsten kunnen verschillen. The Green Mile staat namelijk op de 3de plaats in de traditionele MM top 250.
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Met The Green Mile op 379 zien we ook maar eens hoezeer de toplijsten kunnen verschillen. The Green Mile staat namelijk op de 3de plaats in de traditionele MM top 250.
Gelukkig, anders kunnen we beter meteen stoppen.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Mij zul je inderdaad niet horen klagen. Als ik even de top 100 overloop, denk ik toch dat er al zo'n 10 titels reeds gepasseerd zijn. En het blijft dan nog maar de vraag of zoiets als Earth wel in de lijst zal opduiken?
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
Even tussen de besprekingen door (ik weet geen betere plek dan dit topic) :
Ik ben in voor welke vorm dan ook, zolang iemand maar bereid is om, op een (voor mij) begrijpelijke wijze, uit leggen wat ik precies moet doen.
Ik vind trouwens de huidige lijst, zoals een ieder 'm heeft aangeleverd aan beavis, ook prima.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Goh, ik dacht dat ik de enige was met mijn moeite met Roy Andersson. Volledig eens met deze observering. Die treurnis bij Andersson vind ik veels te opzichtig, ook al wordt het verpakt in droge humor. Mensen die zelf kastijdend achter elkaar lopen, voor de één 'n vondst, voor de ander een open deur.
Ben het ook eens met de observering, maar juist dat dik aanzetten van Andersson kan ik ook wel erg van genieten 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
- Had beavis nog ideeën/voorlopige conclusies uitgesproken behalve dat IMDb links toch wel handig zouden zijn voor het verwerken van de lijsten? Zowel IMDb als ICM vermelden die namelijk in het .CSV bestand dat je kunt exporteren.
De enige conclusie die ik nog niet expliciet heb gemeld, is dat het goed zou zijn als de volgende keer, zoals ik nu het stokje heb overgenomen van TOR, weer iemand anders de klus op zich neemt 
Het is erg leuk om te doen uiteraard, maar het kost gewoon veel tijd en ik zou een volgende keer ook wel weer aan de andere kant van 'de schermen' willen staan.
Met Imdb codes kan het zeker sneller denk ik, maar nogmaals, dan moet er wel iemand met nét even wat meer kennis aan de technische kant bijspringen. Hoe je je eigen lijst maakt lijkt me verder om het even, maar het kan dus geen kwaad om alvast de imdb-codes bij elke film te hebben, voor de zekerheid.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik vind trouwens de huidige lijst, zoals een ieder 'm heeft aangeleverd aan beavis, ook prima.
Is daar uniformiteit in dan?
Het is erg leuk om te doen uiteraard, maar het kost gewoon veel tijd
Ja, dat geloof ik. Maar je ziet het er wel aan af man!
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
De afspraak was van wel:
Positie - titel (mm naam aanhouden) - jaartal.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Die drie kollommen ging het mij om inderdaad, maar daar bleek nog best ruimte voor wat variatie 
Dat is opzich niet erg, omdat de drempel natuurlijk niet al te hoog moet zijn. Ook lijsten per PM van mensen zonder Excel heb ik uiteraard gewoon graag aangenomen. Uniformiteit en het voorkomen van fouten zou, naast de tijdswinst, het grote voordeel zijn van een lijst imdb-codes als inlever-formaat.