- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- They Shoot Pictures, Don't They?
They Shoot Pictures, Don't They?
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Voor net iets meer dan 40US$ heb je een tweedehandsje.
De regio 1 zie ik voor 14 dollar
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
584 checks
hoogste 10 ongezien:
21 Moartea domnului Lazarescu
30 The Hurt Locker
43 Grizzly Man
53 Million Dollar Baby
60 Capturing the Friedmans
63 Zero Dark Thirty
67 Mystic River
79 La Ciénaga
85 As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief...
92 Hunger
La Ciénaga komt hopelijk snel eens aan bod, de Clint Eastwood films waarschijnlijk niet...
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
433 van gezien, da's opvallend meer dan bij andere 1000-film lijstjes. Ik kijk echter vooral naar onder, daar lijken mij de leukste films te ontdekken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
666... oh-oh
In de Top 100 heb ik alleen de Peter Watkins film niet gezien (en nog 3 andere in de Top 200). Naast deze 4 speelfilms bestaat de lijst tot nummer 200 uit 15 ongeziene docu's. Een verhouding van 1:4 dus - en dat is in de rest van de lijst niet anders. Geen idee of ik me daar ooit aan ga wagen, omdat er nog zoveel aan speelfilms is dat ik wil zien.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De échte regio 1 van HVE (OOP) is de prijs die ik gaf. Ik neem aan dat je zelf al kunt zien dat dit geen R1 uitgave is (Gaungzhou Audio & Video Press) en de kwaliteit ervan dubieus zal zijn.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
De échte regio 1 van HVE (OOP) is de prijs die ik gaf. Ik neem aan dat je zelf al kunt zien dat dit geen R1 uitgave is (Gaungzhou Audio & Video Press) en de kwaliteit ervan dubieus zal zijn.
Helaas. Verkeerde aanname bij Aziatische schijfjes, totaal geen verstand van 
Heb daar nog nooit een dvd besteld. Vind dat zelf overigens bijna onacceptabel veel geld voor een tweedehands schijfje van een verouderd medium. Tuurlijk, vraag en aanbod. Maar dat zou mij te ver gaan.
TSPDT: 400 gezien, maar tot mijn verrassing 35 stuks uit de top 100 nog open.
Hoogst genoteerde unchecked:
12 Les Glaneurs
13 Sud Pralad
14 Hable Con Ella
16 Tiexi Qu
17 Zhantai
18 Sud Sanaeha
21 The Death of Mr. Lazarescu
26 Far From Heaven
35 Dogville
36 Uncle Boonmee
Genoeg te doen, zoals jullie zien. De meeste hiervan liggen al tijden klaar, sommige al een decennium, maar van 'die andere twee' weerasethakuls had ik nog nooit gehoord, evenmin van Tiexi Qu (West of the Tracks) of Zhantai, al is Jia Zhangke dit jaar wel op mijn radar gekomen door A touch of Sin en Still Life.
Ik moet zeggen, toch wel een hele leuke lijst dit ter verfrissing van de klasiekerlijsten! Ik heb het in ieder geval wel regelmatig dat ik denk: 'nu even geen oude meuk...'
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
417 gezien, dus nog 579 niet. Verbaast me wel!
Ben wel tevreden over de update naar 1000 films, eens rondneuzen de komende dagen.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
448 uit de lijst gezien. Deze keer scheelt het dus niet zoveel John Milton 
Wel mooi zo'n update naar 1000. Er zit veel variatie in en af en toe zal ik ook zeker eens een filmpje uit deze lijst meepakken.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zo rond de 733. Had de volgende titels nog niet gecheckt:
915 The Good Girl
922 The Girlfriend Experience
891 ¡Vivan las Antipodas!
871 Food, Inc.
826 A Girl Walks Home Alone at Night
817 In the Cut
743 Pitch Black
647 Day Night Day Night
642 The Kid Stays in the Picture
540 Foxcatcher
433 Let Me In
371 Inherent Vice
Vind de lijst duidelijk minder geworden. Veel middelmatige films toegevoegd of gewoon halve / hele oeuvres van regisseurs. Volgens mij staat er nu alles in van Costa, Godard, Haneke, et cetera.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
nog wat verder door de lijst aan het neuzen
van de vijf Eastwood films die er in staan zag ik alleen Gran Torino, die ik dan gelijk ook helemaal niets vond. van de zeven Spielberg films heb ik er drie overgeslagen... er staat vast nog meer tussen dat niet aan mij is besteed, maar voor de rest heb ik me even op het positieve gericht:
de top van de films die ik ook echt graag NU zou willen zien
79 La Cienaga
177 Les triplettes de Belleville
461 Coeurs
136 George Washington
128 Devils on the Doorstep
253 Once
426 Decasia
561 The Devil's Rejects
290 Ebolusyon ng isang pamilyang Pilipino
931 El aura
408 Les herbes folles
546 Opera Jawa
348 Otesánek
668 Revanche
245 Two Lovers
226 Three Times
655 Import/Export
217 La mala educación
537 No
819 Eccentricities of a Blonde-haired Girl
131 Le voyage du ballon rouge
886 Warm Water Under a Red Bridge
989 Arirang
365 Ballast
634 Buongiorno, notte
788 Frownland
554 Kill List
858 Lourdes
324 Rachel Getting Married
715 Der schöne Tag
30 stuks precies, die uiteraard allemaal al op mijn lijstje stonden
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Films als Kill List zijn echt toffe toevoegingen. Een hoop van de nieuwe films zijn gewoon een aanvulling op waar de site al vol mee staat, maar dat zijn echt films die typisch buiten de bekende lijstjes vallen en zo toch wat meer aandacht kunnen krijgen.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Komt goed uit met de recent verschenen Criterion release! Wil hem ook spoedig zien.
300 checks overigens na Trash Humpers alsnog te hebben gecheckt.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
359 checks. Ik had rond de 400 gegokt. Veel ligt er hier nog klaar.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
even nageteld, ongeveer 300 titels die niet in een bestaande Top Lijst staan. Vind ik ook wel een criterium. Aantal valt me nog mee (hoger dan ik dacht), maar misschien zijn er in al die (stoffige) toplijsten wel niet heel veel meer titels dan 700 beschikbaar voor een lijst van de 21e Eeuw.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Lachwekkende lijst ! Het is überhaupt een wonder dat films van Godard en Michael Mann erin staan , maar waar is diens beste film Blackhat (2015) ?
Waar is Ermanno Olmi ???
Ik mis belangrijkste films van Ridley Scott , zoals The Counselor (2013) . Ik mis Argento , ik mis films van Matteo Garrone , Oliver Stone ( Savages (2012) ) , etc. ...
Veel ( onbelangrijke ) films uit deze lijst niet gezien , maar ben verder ook niet van plan om deze ooit te gaan zien . Meer dan 80% is pure troep en tijdverspilling .
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Lachwekkende lijst ! Het is überhaupt een wonder dat films van Godard en Michael Mann erin staan , maar waar is diens beste film Blackhat (2015) ?
Waar is Ermanno Olmi ???
Ik mis belangrijkste films van Ridley Scott , zoals The Counselor (2013) . Ik mis Argento , ik mis films van Matteo Garrone , Oliver Stone ( Savages (2012) ) , etc. ...
Veel ( onbelangrijke ) films uit deze lijst niet gezien , maar ben verder ook niet van plan om deze ooit te gaan zien . Meer dan 80% is pure troep en tijdverspilling .
Blackhat is net uit kerel, geef het wat tijd. En wellicht zou een modicum aan nuance je niet misstaan 
Iets is niet gelijk lachwekkend, onbelangrijk, troep en 'pure tijdsverspilling' omdat het niet jouw smaak is.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Er staan nog geen films uit 2015 in de lijst.
Dan moet je mopperen op critici en filmmakers. Deze lijst is gebaseerd op wat het meeste genoemd is in favorietenlijstjes van hen. Vandaar dat "most acclaimed". De films die jij noemt zijn dus gewoon niet genoeg in bijvoorbeeld jaar- decennium- en favorietenlijstjes opgedoken. De lijst is dus niet belachelijk, het zijn de critci en filmmakers die wat jij ziet als meesterwerken dat niet als zodanig herkennen. En dat is niet onverwacht, dat had je best kunnen weten. Olmi's films gaan tegenwoordig vrij geruisloos voorbij en krijgen maar weinig aandacht en komen nauwelijks nog het festivalcircuit uit. De films van Ridley Scott en Oliver Stone worden zeer wisselend ontvangen, veel wisselender dan in de jaren '80 en '90. En recente Argento's zijn zelfs veelvuldig afgekraakt in recensies.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Blackhat lijkt me uitgesloten, omdat Chris Hemsworth erin meedoet. Daar kun je nog zoveel visuals etc tegenover zetten, hij was zo tergend slecht (en niet alleen in die film) - dat haalt dat lijstje nooit.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ik vond ineens een (klein) stokoud topic over de 21st century-most acclaimed-lijst. Maar even samengevoegd met deze.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik vreesde een beetje voor die top 1000, omdat ik verwachte dat het vol zou zitten met loze films, maar het is onverwachts toch een zeer afwisselende lijst geworden. Leuk om doorheen te werken.
Wel jammer echter dat nieuwkomers het nog steeds vrij moeilijk hebben. De top 250 krijgt nog de meeste aandacht, maar is net als vorig jaar gestagneerd, met maar 6 films uit 2014 die daar binnenkomen. Sowieso een wat opmerkelijke volgorde daar. Boyhood en Under the Skin had ik wel in de top 3 nieuwkomers verwacht, maar ik had gedacht dat Adieu au Langage die top 3 zou afronden. Echter, hij staat onder... Turist (a.k.a. Force Majeure) en The Immigrant? Het hele jaar door niet gemerkt dat de liefde voor die twee zó groot was. Zo wel meer gekke dingetjes: geen Birdman in de top 250, Leviathan en Winter Sleep die erg laag eindigen. Heb ik wel vaker met deze lijst, dat het laatste jaar wat andere resultaten oplevert dan je bij de critici merkt.
Hoe dan ook, een dezer dagen moet ik even mijn ICM-account bijwerken en eens zien hoeveel ik van de twee They Shoot Picture lijsten gezien heb.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Volgens mij heeft het voor een groot deel te maken met het verschil tussen Amerikaanse en Europese critici. Ik vermoed dat Godard een Europees ding is en The Immigrant een Amerikaans ding (kleine controle op metacritic (da's alleen Amerikaans, Brits en Canadees volgens mij) laat dat inderdaad zien, Amerikaanse reviews voor The Immigrant zijn goed tot juichend, Britse zijn zeer kritisch en bij Godard zijn de slechtste vier reviews weer Amerikaans). Winter Sleep is volgens mij ook zoiets wat in Europa punten haalt maar in de VS veel minder. En Birdman gaat volgend jaar nog wel stijgen. Dat is wel vaker bij jaarwisselingsfilms geweest.
Ook wel eens boeiend: welke goed ontvangen films van 2000-2005 lijken nu behoorlijk vergeten te zijn? Bovenin staan films uit die tijd die je inmiddels wel vrij algemeen geaccepteerde moderne klassiekers mag noemen, maar welke films zijn dat niet geworden? Komende dagen eens naar kijken.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Östlund wordt volgens mij ook meer gewaardeerd in de VS dan in Europa. Wij Europeanen prikken er over het algemeen doorheen, maar ik tuinde er met boter en suiker in moet ik helaas toegeven.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
En bij Ostlund is Turist ook wel een beetje zijn grote doorbraak. Die film heeft toch wel heel wat meer teweeg gebracht dan zijn vorige twee.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Östlund wordt volgens mij ook meer gewaardeerd in de VS dan in Europa. Wij Europeanen prikken er over het algemeen doorheen, maar ik tuinde er met boter en suiker in moet ik helaas toegeven.
je bent teruggekomen op je positieve reactie?
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Volgens mij heeft het voor een groot deel te maken met het verschil tussen Amerikaanse en Europese critici. Ik vermoed dat Godard een Europees ding is en The Immigrant een Amerikaans ding (kleine controle op metacritic (da's alleen Amerikaans, Brits en Canadees volgens mij) laat dat inderdaad zien, Amerikaanse reviews voor The Immigrant zijn goed tot juichend, Britse zijn zeer kritisch en bij Godard zijn de slechtste vier reviews weer Amerikaans).
Niet waar . Volgens de NSFC ( de Amerikaanse filmcritici en VS vertegenwoordiging in de FIPRESCI , wikipedia ) is Adieu au langage (2014) de beste film van het jaar 2014 !
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Dat ook weer niet, omdat de film op veel vlakken WEL werkt. Er zit ook iets vervelends in, maar heb het idee dat ik de film zodanig kon interpreteren dat dat niet storend was, ook al gaat dat misschien tegen de visie van de regisseur in (al weet ik eigenlijk niet hoeveel vrijheid Östlund je wat dit betreft wilt geven).
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Op DVD / BR liggen:
- La commune (Paris, 1871) (Peter)
- Nostalgia de la Luz
- Moolaadé
- Heremakono
- Leviathan
- Les Amants Réguliers
- Morvern Callar
- Half Nelson
- A Prairie Home Companion
- In the Loop
- In America
- Io sono l'amore
- Les plages d'Agnès
- La captive
- The Corporation
- Decasia
- Iraq in Fragments
- A Single Man
- Xiao Zheng Zhi Chun
- Junebug
- Little Children
- Papurika
- Merci pour le Chocolat
- The Saddest Music in the World
- Intimacy
- Anvil: The Story of Anvil
- In Bruges
- Win Win
- The Savages
- Senna
- Margin Call
- Buongiorno, Notte
- Zidane, un Portrait du 21e Siècle
- Trilogia: To livadi Pou Dakryzei
- Thirteen Conversations About One Thing
- My Architect
- Sex Is Comedy
- Contagion
- The Future
- Sobibór, 14 Octobre 1943, 16 Heures
- The Fall
- Like Crazy
- Julia
- Blue Gate Crossing
- Panique au Village
- Deliver Us from Evil
- The Messenger
- El Aura
- 13 Assassins
Draait nu of 'gemist' in de bioscoop / Filmhuis:
- Turist
- Nightcrawler
- Selma
- The Babadook
- Citizenfour
- Love Is Strange
- National Gallery
En als het aan TSPDT ligt moet ik me vooral (verder) gaan concentreren op de volgende regisseurs want daar heb ik een heleboel niet van gezien: Ken Jacobs, Guy Maddin, Bing Wang, Catherine Breillat, Laura Poitras, Robert Beavers, Alain Resnais, Steve James, Jacques Rivette, Im Kwon-Taek, Jan Svankmajer, Frederick Wiseman, Christopher Guest ( ? ), João Moreira Salles, Nicole Holofcener, Claude Lanzmann, Adam Curtis, Manoel de Oliveira, Eric Rohmer, Huillet + Straub, Lav Diaz, Hong Sang-soo en nog meer Pedro Costa. En The Clock moeten we natuurlijk nog allemaal. 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Deze-wil-ik-al-heel-lang-zien:
01. Los Angeles Plays Itself (Thom Andersen)
02. Margaret (Kenneth Lonergan)
03. Once (John Carney)
04. Ebolusyon ng isang Pamilyang Pilipino / Evolution of a Filipino Family (Lav Diaz)
05. 13 Lakes (James Benning)
06. The Clock (Christian Marclay)
07. Chunhyangdyun (Im Kwon-taek)
08. Vai~E~Vem (João César Monteiro)
09. The World's End (Edgar Wright)
10. The Time that Remains (Elia Suleiman)
11. Alle Anderen (Maren Ade)
12. Kippur (Amos Gitai)
13. La Bocca del Lupo (Pietro Marcello)
14. Der schöne Tag (Thomas Arslan)
15. Shadow of the Vampire (E. Elias Merhige)
16. Workingman's Death (Michael Glawogger)
17. At Sea (Peter B. Hutton)
18. Lagaan: Once Upon a Time in India (Ashutosh Gowarike)
19. Mind Game (Masaaki Yuasa)
20. Arbor Vitae (Nathaniel Dorsky)
21. Niu pi / Oxhide (Jiayin Liu)
22. It's Such a Beautiful Day (Don Hertzfeldt)
23. Black Sun (Gary Tarn)
24. Shotgun Stories (Jeff Nichols)
25. Go Get Some Rosemary (Ben Safdie en Joshua Safdie)
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
zo uit het hoofd: die nummer 1 heb ik hier ook klaarliggen. 3 erg van genoten, 9 wel aardig,18 niet mijn ding en 24 wil ik ook graag zien.