• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.338 votes
Profile

They Shoot Pictures, Don't They?

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Interessant rijtje! Milton-middenmoot

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Moet zelf zeggen dat mijn honger naar de 'canon' of 'klassiekers' al een tijdje gestild is. De gretigheid van enkele jaren geleden is een pak minder. Meer en meer zin en nieuwsgierigheid naar wat er in de schaduw van die grote namen te vinden is.

Ik heb wel enkele jaren echt fanatiek die TSPDT-lijst gevolgd, en de ontwikkelingen, maar ik vind hem de laatste twee jaren minder interessant. Een ongezien klassiekertje zal ik af en toe zeker nog meepikken, maar gericht kijken om aan te kunnen vinken is wel voorbij.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Je staat er zelf niet tussen! 1985, toch?

Kun je nog iemand toevoegen, ik voel me ineens zo oud.

Ik ben me pas vanaf 18-jarige leeftijd een beetje meer in gaan verdiepen en pas vanaf 1994 echt meer / veel gaan kijken.Toen was ik dus "al" 24.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Lijstjes afwerken lijkt me ook niet meteen interessante manier van films kijken. Ik stel gewoon een watchlist op en probeer me daar zo een beetje aan te houden. Ik maak deze ook niet te groot, want hoe meer films dan wordt het al moeilijk van OK waar in hemelsnaam beginnen. Films waarvan ik nog niet weet of ik ze wil zien, zet ik eerst op een soort interesselijst. Ik zie daarna wel of ze uiteindelijk op die watch list komen. Bovendien zijn er nogal wat films die ik nog graag eens wil herzien dus een re-watch list is ook wel aan de orde

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Je staat er zelf niet tussen! 1985, toch?

Jep, klopt. Heb alleen de prominente gebruikers uit dit topic genomen tenzij ik het niet wist (Biosguru + Onderhond). Mis alleen een beetje McSavah hier?

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Mochizuki Rokuro

Dank je, had ik nog niet aan gedacht om Story of film te kijken. Dat is een goed idee! Mischien ook weer eens naar die Scorcese's docu's omzien. Die zijn ook erg aangenaam.

Precies wat je zegt over Seven Samourai, Sword of doom is de betere film. Of Harakiri. Ik heb dit met veel te veel canon titels. Dat me een betere titel te binnenschiet uit dezelfde periode / land/ genre / thema.

Verhoeven Ik ben uit '72 zal zo eens een tellen wat ik zag.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

+1 voor Story of Film, ik vond die erg fijn. Niet compleet, maar heerlijk buiten de (Westerse) canon tredend, so should be right up your alley...

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

490 gezien van de They shoot lijst, Films waarbij ik de afstands bediening spreekwoordelijk naar de TV gooide en niet uitkeek niet meegeteld. Veel meer zal het ook niet gaan worden. Met Woody Allen, Rosselini, Renoir en mij zal het nooit wat worden.

186 van the 21st Century list.

Ik ben wel blij om te zien dat Fritz Lang zijn Amerikaanse werk op de They shoot lijst staat. Maar om dan gelijk ook het zeer zwakke "the Tiger of Eschnapur" als een goede film te zien is wel erg stug. En Fury staat niet op de lijst! Dat Fury de lijst niet haalt is eigenlijk in 1 titel een samenvatting van mijn probleem met zulke lijsten.

Niemand kijkt daarom Fury, Fury zal nooit op zon lijst komen. ))><(( Woede!

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Fury heeft er wel een paar jaar ingestaan maar is eruit gevallen. Fury wordt veel beter bekeken dan een heel groot deel van de lijst. En veel beter dan The Tiger of Eschnapur (aantal stemmers op die film is zowel op MM als op IMDB zo'n zes keer lager). Het aantal Fritz Lang-films in de lijst neemt trouwens wel af, maar dat geldt ook voor Renoir, Allen en sinds dit jaar ook een beetje voor Rossellini (-1 dit jaar).

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Jij kijkt tenminste naar de feiten SB

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Haha mooi op mijn plek gezet . Ik volg die lijsten helemaal niet. Maak me er alleen maar onnodig en zoals nu ook duidelijk wordt onredelijk kwaad om. Nu maar hopen dat er niemand zijn tijd gaat versjiteren met The Tiger of Eschnapur.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Biosguru wrote:

Niemand kijkt daarom Fury, Fury zal nooit op zon lijst komen. ))><(( Woede!

Ik mag aannemen dat we het over deze vriendelijke vriend hebben? Die moet ik ook nog zien. Ik heb wel net Metropolis en M in mijn top 250 gezet. Dacht dat ik deze had liggen, maar blijkt niet het geval ik had een mapje met alleen de subs. Nuttig.

Gelijk maar even de dvd gehaald.

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Ja, precies die Fury, erg belangrijke en invloedrijke pre-noir. Tiger of Eschnapur is extreem suf, langdradig en voor die tijd hopeloos ouderwets. (Dan hoop ik in ieder geval John M. 101 zijn leven met 101 minuten verlengd te hebben).

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Tiger is een persoonlijk Fritz Lang product, Lang heeft natuurlijk naast zijn gebruikelijke thema's in noir altijd een voorliefde gehad voor exotische avonturen (Die Spinnen, etc). Hij heeft denk op het eind van zijn carrière nog eens kans gezien in keur zo'n epos te verfilmen. Misschien niet direct iets voor deze lijst, van Renoir en Ray staan de exotische escapades er ook niet in toch? En die deden dat ook met enige regelmaat.

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Lees net op de MM entry voor Tiger of Eschanpur dat Godard het als een van de weinige als een meesterwerk zag. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn. Zie mijn eerdere irrationele rant over de invloed van Nouvelle Vague / Cahier du Cinema op de S&S lijst en lijsten in het algemeen.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

John Milton wrote:

(quote)

Valt me trouwens op hoe karig ik scoor hierop, vergeleken met bijvoorbeeld beavis, Spetie en starbright boy. Voor mijn gevoel kijk ik echt heel veel klassiekers en lijstjesfilms, maar dat zal dan toch tegenvallen. Of ik kijk niet de juiste

Maar ik ben dan ook iemand, die deze lijst bewust aan het afwerken is. Dat doe ik al een aantal jaren. Verder noem je inderdaad een aantal users, die erg veel kijken. Beter is het misschien om te kijken waar je zelf een aantal jaren gelden stond. Volgens mij ben jij in die jaren toch behoorlijk opgeschoten?

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Spetie wrote:

(quote)

Maar ik ben dan ook iemand, die deze lijst bewust aan het afwerken is. Dat doe ik al een aantal jaren.

Ah kijk, dat scheelt alweer!

Verder noem je inderdaad een aantal users, die erg veel kijken. Beter is het misschien om te kijken waar je zelf een aantal jaren geleden stond. Volgens mij ben jij in die jaren toch behoorlijk opgeschoten?

Ja zeker, ik ben enorm opgeschoten

Als ik naar paar jaar terug kijk

- 23 augustus 2012, net bij Icheckmovies gekomen, ranking 2140 met 2320 checks

-das nu heel anders tweeënhalf jaar later: Ranking 268 en 7203 checks.

Jammer dat ik het niet specifiek van die list kan zien.

Maar ik ben toen ik op ICM kwam pas begonnen met 'lijstjesfilms'. Jammer genoeg vrij laat, ik was toen al over de dertig. Niet dat ik daarvoor alleen troep keek, maar je wilt mijn S&S en TSPDT lijstjes van 2012 niet zien. Of juist wel,maar dan om te vergelijken met nu inderdaad, aub!

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Biosguru wrote:

Natuurlijk doe ik precies hetzelfde als ik Seven Samourai door Zatoichi vervang. Een "canon" of reeks films om mijn neefje wat mooie dingen te laten zien, ziet er natuurlijk heel anders uit. Ik wil dat ie de films met plezier uitkijkt. Of een 15 jarige met plezier naar Seven Samourai kijkt? Of de eerste 25 films uit "de" canon? Denk het niet.

Dat hangt toch echt van de 15-jarige af. Ik zag Seven Samurai voor het eerst toen ik een jaar of 18 was en vond hem fantastisch. Ben verder geen groot kenner van dat specifieke genre, maar van wat ik zag vind ik het nog altijd de uitschieter; beter dan in ieder geval Zatoichi (waar ik niets mee had, maar moet ik wellicht herzien; zag ik voor Seven Samurai nota bene) en het verder ook heel goede Harakiri. Wel zijn er bepaalde films die je denk ik beter leert waarderen als je ouder bent, simpelweg doordat je meer voeling krijgt met het onderwerp. Films als Citizen Kane en Taxi Driver zijn, los van de kwaliteit, niet echt gericht op tieners. Ook niet Salo of Contempt wat dat betreft. Seven Samurai is wat dat betreft een vrij toegankelijke klassieker. Of het werk van Hitchcock. North by Northwest of Rear Window wellicht.

Ach, met heel veel woorden probeer ik duidelijk te maken dat ik het met ontzettend veel van die Canon films niet kan vinden. Voyage to Italy bv, Rome open City De lijst is bijna net zo lang als de Canon. De canon lijst zoals ie er nu staat is wel erg saai, ik zou niemand ( even uitgaande van iemand met een brede smaak, zeg een arthouse liefhebber die wat meer klassiekers wil zien) de canon aanraden om te beginnen. Ik denk zelfs dat de canon een reden is voor velen om af te haken.

Of om hun weg in film te vinden. De meeste mensen beginnen qua film toch met het Hollywood van nu, met misschien wat toegankelijk arthouse, ook van nu. Als je dan verder wilt kijken is het moeilijk te weten waar je moet beginnen en juist zo'n lijst als die van They Shoot Pictures is een goede opstapplaats om te zien wat er allemaal is. Zoek enkele hoogeplaatste films op en je komt er vanzelf achter welke genres, stromingen, regisseurs, tijdperken, etc. je wel of niet aanspreken. Volgens mij vind iedere filmkijker dan ook uiteindelijk wel zijn eigen weg. Dat is min of meer hoe het met mij ging. Aanvankelijk gebruikte ik lijsten als TSPDT of het boek van 1001 films die je gezien moet hebben als lijdraad om me te verdiepen in films, maar nu kijk er nog slechts met een scheef oog naar. Lijstjes afwerken is ook niet zo mijn ding heb ik gemerkt. Maar je leert er wel van buiten je hokje te kijken en wie weet wat je tegen komt en onverwachts bevalt. En wat niet: ik zal nooit affectie krijgen met slasher horror en wellicht voor eeuwig met wantrouwen beginnen aan Russische cinema.

A Story of Film is wel een aardig beginpunt, vooral omdat Cousins goed fragmenten weet te vinden die de films of stromingen die hij behandelt goed weet weer te geven. Daaruit kun je waarschijnlijk wel een schatting maken wat je aanspreekt. Echter, let wel: Cousins is een echte cinefiel en zijn documentaire is volgens mij meer te waarderen voor medecinefielen die al iets snappen van de historische context waarin hij de films plaatst dan voor nieuwkomers. Daarbij is hij bepaald niet objectief. Hij heeft een brede smaak, maar het is ook weer niet moeilijk om te spotten met wat voor films hij weinig opheeft en welke hij dan ook veelal uit zijn documentaire laat.

Als laatste: ik heb Fury en Der Tiger von Eschnapur allebei op vier sterren staan, maar verkies die laatste, waarschijnlijk als één van de weinigen. Maar de echte miskende meesterwerken van Fritz Lang zijn wat mij betreft You Only Live Once (misschien wel een betere graadmeter voor film noir dan M en Fury) en Der Nibelungen. Ik vraag me bij die laatste zelfs af of die meer gewaardeerd zou worden als Hitler de Nibelungen-legendes niet zo vaak in zijn speeches verwerkt had, ondanks dat het oorspronkelijke verhaal (dat Lang getrouw volgde) niet in de buurt komt van nazi-ideologie. Maar dat terzijde.

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

The One Ring Dank!

Story of film heb ik gezien. Weet inderdaad niet gelijk of dat iets is voor mijn neefje. Mischien toch vanaf Hollywood starten met Scorcese's Personal Journey door de amerikaanse film.

Ik zit op 16 Lang films. Ik zal de Nibelungen ook eens gaan zien en het eerder genoemde spinnen. Yolo was ik niet zo stuk van.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

De nieuwe 21st Century lijst is ook uit. Met nu maar liefst 1000 films.

http://www.theyshootpictures.com/21stcentury.htm

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Wanneer verwachten jullie de update op ICM? Scheelt namelijk tellen.

Uit Nederland:

806. Episode 3 - 'Enjoy Poverty' (Renzo Martens)

627. Father and Daughter (Michael Dudok de Wit)

345. Paradise Now (Hany Abu-Assad)

235. Black Book (Paul Verhoeven)

Uit België:

903. A Town Called Panic (Stephane Aubier & Vincent Patar)

744. The Kid with a Bike (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

725. Lorna's Silence (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

303. Two Days, One Night (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

103 The Child (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

042. The Son (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

Voor de rest veel geproduceerd maar dit blijft bar weinig ...

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Mooi die uitbreiding ... vind 251-1000 spannender dan 1-250, dus ben blij dat die uitbreiding er gekomen is. Discussie op ICM om alsnog maar de eerste 250 op te nemen is wat jammer, maar zover zal het wel niet komen vermoed ik.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Zo'n lijst wordt wel een slagveld, of niet? 3 jaar later ziet zoiets er al heel anders uit door alle nieuwe binnenkomers? Ga ervan uit dat dit een zeer dynamische lijst is?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

ik heb begrepen dan één reden om de lijst tot 1000 films te verlengen het beginnend stagneren was

de discussie op ICM is denk ik vooral ingegeven door het feit dat er al veel lijsten zijn met 1000+ films op ICM en dat die wellicht wat te 'inclusive' kunnen zijn aan de ene kant en aan de andere kant ook lastig om 'aan te werken'. wat dat betreft geef ik ook wel de voorkeur aan kortere lijsten (250-500), maar er is genoeg moois uitgebracht de laatste jaren om zo'n lijst mee te vullen en toch nog wat kwaliteit te behouden... denk niet dat TSPDT zich aan een stel ICM fanatiekelingen zal conformeren

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Mag ook wel een keertje ... leuk is ook om hem per jaar stabieler te zien worden. Al denk ik dat het nog best gaat meevallen. De verandering zal groter zijn dan bij de top 250, maar denk ook weer niet er films vanuit de top 500 uit de lijst gaan tuimelen een jaartje later.

denk niet dat TSPDT zich aan een stel ICM fanatiekelingen zal conformeren

TSPDT zeker niet, weet alleen niet hoe sterk de link is tussen het ICM forum en de ICM site. Zou gewoon zonde zijn om de volledige lijst niet te hebben op de ICM site.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Malick wrote:

Uit België:

903. A Town Called Panic (Stephane Aubier & Vincent Patar)

744. The Kid with a Bike (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

725. Lorna's Silence (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

303. Two Days, One Night (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

103 The Child (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

042. The Son (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne)

Voor de rest veel geproduceerd maar dit blijft bar weinig ...

De broers Dardenne zijn niet per se slecht, maar best wel overroepen. Niet dat wij de topfilms voor het rapen hebben in België, maar dan zijn er toch betere titels. Panic au village is wel een leuke toevoeging.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Nou is West of Tracks zomaar ineens de hoogst genoteerde film die ik nog niet heb gezien. Ga er binnenkort toch maar eens aan geloven denk ik.

Vind het leuk zo'n top 1000.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik heb zelfs een nog hoger genoteerde niet gezien.

Ik wacht even op een iCM versie. Ook al wordt de hele lijst geen official, hij zal vast wel als list ergens verschijnen.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Van de Top 150 moet ik alleen nog Toy Story III (83), La Commune (Paris, 1871) (95), Nostalgia de la Luz (100), Devils on the Doorstep (128) en Moolaadé (142). Wie gooit die Chinese film in de pakketservice?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Voor net iets meer dan 40US$ heb je een tweedehandsje.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.