• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.274 votes
Profile

They Shoot Pictures, Don't They?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

starbright boy wrote:

Ook wel eens boeiend: welke goed ontvangen films van 2000-2005 lijken nu behoorlijk vergeten te zijn? Bovenin staan films uit die tijd die je inmiddels wel vrij algemeen geaccepteerde moderne klassiekers mag noemen, maar welke films zijn dat niet geworden? Komende dagen eens naar kijken.

Tijdens het doornemen van de top 250 verbaasde ik me, zo uit het hoofd, vooral weer over de blijvende positie van In the Bedroom, Master and Commander en The Aviator. Allemaal prestigieuze Oscarfilms waar je nu niemand meer over hoort; even los van de kwaliteit van deze films verder.

ghostman wrote:

(quote)

Niet waar . Volgens de NSFC ( de Amerikaanse filmcritici en VS vertegenwoordiging in de FIPRESCI , wikipedia ) is Adieu au langage (2014) de beste film van het jaar 2014 !

Dat is slechts één groep. Op de site staat een lijst met alle gebruikte bronnen. Er zijn in totaal 2.169 bronnen gebruikt, waarvan de critici van NSFC maar een fractie zijn.

Heb mijn ICM-stemmen wat bijgewerkt en ik blijk 455 films van de 21ste eeuw lijst gezien te hebben en 589 van de top 1000 aller tijden.

Dit zijn de tien hoogst genoteerden die ik nog moet zien van de All Time lijst:

49. Shoah

73. Gertrud

81. Close-Up

85. Sans Soleil

89. A Brighter Summer Day

90. Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles

100. Greed

103. L'Eclisse

106. Histoire(s) du Cinema

107. Blow-Up

Dat is tweemaal Antoniono, van wie ik na al die jaren nog altijd maar 1 film gezien heb. Ik kan niet uit leggen waar het hem precies in zit, maar ondanks dat ik L'Avventura best goed vond heeft zijn werk op een bepaalde manier totaal geen aantrekkingskracht op mij. Al spreekt Blow-Up me nog wel enigszins aan.

Bij de 21ste eeuw zijn dit de tien hoogste notering die ik nog een kijkje moet geven:

5. Werckmeister harmóniák

8. Russian Ark

13. Tropical Malady

16. Tie Xi Qu: West of the Tracks

17. Platform

18. Blissfully Yours

20. Dancer in the Dark

21. The Death of Mr. Lazarescu

32. Elephant

42. Le Fils

Allemaal nog in de top 50, ik moet me schamen. Elephant ligt hier ook al lang klaar, dus ik moet me nog meer schamen. Op Platform na spreken deze me ook allemaal echt aan en zelfs Platform geef ik nog wel eens een kans.

Het leukste aan zo'n lijstjes wat mij betreft is dat ik er erg veel zin van krijg om films te gaan kijken.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

The One Ring wrote:

Dat is slechts één groep. Op de site staat een lijst met alle gebruikte bronnen. Er zijn in totaal 2.169 bronnen gebruikt, waarvan de critici van NSFC maar een fractie zijn.

Geen idee . Ik zie een lijst met alleen maar namen . En ik ken de meesten niet , dus kan ik niets zeggen over hoe representatief deze lijst is !

De NSFC is de Amerikaanse versie van ‘ Cahiers du cinéma ‘ of ‘ Sight & Sound ‘ , mede opgericht door niemand minder dan Pauline Kael . In de States is de NSFC misschien wel het meest gerenommeerde groep .

Verder vind ik wel heel erg opvallend dat Adieu au langage (2014) bij de Amerikanen op 1 staat en bij de Fransen ( Cahiers du cinéma ) op de 2de plaats . cahiersducinema.net

Sight & Sound - bfi.org.uk

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Jaarlijkse update van de allertijdenlijst:

http://www.theyshootpictures.com/gf1000_all1000films.htm

Weinig grote wijzigingen.

Volgende maand wordt de 21st century-lijst geupdate.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

en reeds bijgewerkt op ICM: They Shoot Pictures, Don't They?

Ik ga van 595 naar 594 checks. Maakt op dat front dus weinig verschil. Maar ik ben wel te spreken over de nieuwe toevoegingen, op een handjevol na.

Uit de top 100 heb ik er nog exact tien voor de boeg, met Zerkalo als hoogst genoteerde

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ga van 540 naar 552. Hoe actueel is deze lijst nog?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

948/1012. Was afgelopen jaar en is ook dít jaar nog een 'projectje' van me. Maar heb Spetie nog altijd niet bijgehaald - zes titels nog

Logischerwijs (zie hier) zijn Shoah en Greed de hoogst geplaatste titels die ik nog moet zien (en de enige binnen de Top 100).

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Malick wrote:

Ga van 540 naar 552. Hoe actueel is deze lijst nog?

Een aantal die daarop staan zijn nu weer terug. Precies mijn bezwaar tegen dit soort lijsten: ze veranderen willekeurig.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Misschien moet ik er ook maar eens wat meer aandacht aan besteden, deze lijst.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

704/1012.

Zeker niet slecht.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Ik had hem compleet, nu 1010/1012. Strangers When We Meet (Richard Quinne, 1960) en L'amour Fou (Jacques Rivette, 1969) zijn de twee boosdoeners. Ik vind ze voorlopig allebei weinig interessant maar ik zal ze ongetwijfeld gaan kijken om de lijst weer compleet te hebben.

• 22396 messages
  • 5068 votes

Sta op 538 checks. Heb de laatste jaren de lijst wat verwaarloosd, maar heb eigenlijk wel zin om dit jaar gericht uit de lijst te kijken. Heb nog tientallen films liggen die erin staan. Heb uit de eerste 100 er 87 gezien.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

Net niet de helft 505/1012.

L'Intrus (2004) nieuw op #836. Werd tijd ook

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

948/1012. Was afgelopen jaar en is ook dít jaar nog een 'projectje' van me. Maar heb Spetie nog altijd niet bijgehaald - zes titels nog

Dat gaat vast nog wel gebeuren. Ik ga niet zo hard op het moment.

• 22396 messages
  • 5068 votes

http://theyshootpictures.com/21stcentury.htm

De nieuwe 21st Centurylijst is er. Vrij veel beweging dit jaar.

Op Iceckmovies staat de oude lijst nog. Daar heb ik 405 checks nu.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

De ICM lijst is ondertussen ge-update

Ik ga van 653 - > 682 checks

Van de 132 nieuwe entries heb ik er 80 gezien, 32 daarvan waren nog niet 'officieel'

hieronder titels als Attenberg, Gruz 200, Un Lac, Post Tenebras Lux, Schaste Moe, A Última Vez Que Vi Macau en V Tumane waarvan het erg cool is dat die nu wat meer aandacht zullen krijgen

• 22396 messages
  • 5068 votes

Ik ga van 405 naar 422 checks nu. Heb nog tientallen titels klaarliggen.Wall-E is de hoogst genoteerde die ik nog niet zag.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ik ga van 806 naar 829.

Witte doek: The Handmaiden, American Honey, Jackie, I Am Not Your Negro en 20th Century Women.

Op DVD / BR: O.J.: Made in America, Cameraperson, Everybody Wants Some, Green Room en Krisha.

Zijn En Construcción, Disorder, Right Now, Wrong Then en Sehnsucht ergens uitgegeven op DVD?

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik ga van 483 naar 504 checks (free pizza!!!... I mean award!), met 58 van de 132 nieuwe entries gezien. Het is in ieder geval vooruit.

compenseert mijn Brief Encounters drop weer wat... en net al SB heb ik een shitload van die nieuwe titels klaarliggen. Ik klaag niet!

Althans, mijn hoogst genoteerde onbekeken is Sud pralad op nummer 9, nog iets hoger dan Wall*e. Dat moet wel verholpen worden.

Maar, die moet je wel echt nodig gaan kijken, SB...

De uiteindelijke TSPDT top 25 van dit jaar:

TSPDT's 25 Most Critically-Acclaimed Films of 2016 (based on 2016 end-of-year ballots only)

1. MOONLIGHT Barry Jenkins

2. TONI ERDMANN Maren Ade

3. MANCHESTER BY THE SEA Kenneth Lonergan

4. LA LA LAND Damien Chazelle

5. ELLE Paul Verhoeven

6. PATERSON Jim Jarmusch

7. HELL OR HIGH WATER David Mackenzie

8. CERTAIN WOMEN Kelly Reichardt

9. THE HANDMAIDEN Park Chan-wook

10. O.J.: MADE IN AMERICA Ezra Edelman

11. AMERICAN HONEY Andrea Arnold

12. ARRIVAL Denis Villeneuve

13. I. DANIEL BLAKE Ken Loach

14. CAMERAPERSON Kirsten Johnson

15. LOVE & FRIENDSHIP Whit Stillman

16. EVERYBODY WANTS SOME!! Richard Linklater

17. JACKIE Pablo Larraín

18. THINGS TO COME Mia Hansen-Løve

19. I AM NOT YOUR NEGRO Raoul Peck

20. THE WITCH Robert Eggers

21. JULIETA Pedro Almodóvar

22. THE LOBSTER Yorgos Lanthimos

23. SILENCE Martin Scorsese

24. 13TH Ava DuVernay

25. FIRE AT SEA Gianfranco Rosi

Ik moet er nog 5 zien: PATERSON hopelijk deze week en O.J.: MADE IN AMERICA, CAMERAPERSON en THINGS TO COME liggen allemaal klaar. Alleen I AM NOT YOUR NEGRO niet. Ben ik wel erg benieuwd naar, zou nog wel eens erg goed kunnen zijn.

TheBunk

• 746 messages
  • 3093 votes

560 checks. En ook hier een shitload aan titels klaarliggen

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

620/1001.

En toch nog enkele prominente titels als Moonlight, Jackie en Paterson die snel volgen.

Hulde voor Post Tenebras Lux!

Dopke

• 695 messages
  • 8973 votes

Na zo’n 15 jaar eindelijk de lijst compleet! En om dit te vieren binnenkort maar eens They Shoot Horses, Don’t They? kijken ? 1001 Movies You Must See Before You Die was een leukere (en daarom makkelijkere) lijst om te voltooien. Vooral naar het einde toe liep ik er tegenaan dat They Shoot… wel erg veel films heeft van dezelfde regisseurs.

Ik denk dat het volgende project de Moviemeter TOP1000 wordt, daarvan heb ik er nog 69 te gaan. Erg leuke lijst met veel titels die ik al een tijdje wil zien, dus veel zin! Daarna wellicht The Guardian’s Top1000 Films to See Before You Die’ (800 vd 1008 checks) of misschien TimeOut’s 1000 Films to Change Your Life (721 vd 1033 checks)? We’ll see!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Knap, ik graas elke keer titels van deze lijst, dus ik kruip naar het einde. Langzaam, maar gestaag.

Er is net wel weer een update verschenen (vroeger dan gewoonlijk??). Ben nu zelf op 961/1001. Dat is 13 erbij in ongeveer een jaar.

Louisiana Story is naar mij onderweg op dit moment en er staan met zekerheid nog een paar titels op de planning in het eerste half jaar.

Grappig detail: Er is nu maar 1 film op de TSPDT-lijst die enkel op deze toplijst staat:

Mes Petites Amoureuses (1974).

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

John Milton wrote:

Ik ga van 483 naar 504 checks

en een klein jaar verder staat de teller op 627, gaat ook hier gestaag verder. Wederom zonder dat ik er titels specifiek vanaf heb geplukt. Van de 37 nieuwe heb ik er 18 gezien, dus met de wijziging speel ik quite.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Sta op 578. Hoop de 600 te halen dit jaar.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1725 votes

Officiele lijst: 82/1001:

Citizen Kane

La règle du jeu

Tôkyô monogatari

The Godfather

Sunrise: A Song of Two Humans

Shichinin no samurai

Apocalypse Now

Singin' in the Rain

Ladri di biciclette

Versie van 21ste eeuw: 173/1001

Faa yeung nin wa

Mulholland Dr.

Yi Yi

There Will Be Blood

Caché

The Tree of Life

Sud Pralad

Werckmeister harmóniák

Russkiy kovcheg

Wo hu cang long

Wow, nog wat werk voor de boeg. Veel diepzinnige en zware films ook vanboven heb ik het idee. Maar onbewust zal ik wel veel zien van beide lijsten, zeker de onderste. Maar bij de bovenste komt The Godfather en Apocalypse Now nog wel aan de beurt ook. En bij de onderste staat heel de top 6 op mijn watchlist.

Wat me wel opvalt, vooral veel films van begin deze eeuw in de lijst bovenaan. The Tree of Life is de enige film na 2010 in de top 20. Verder enkel Melancholia, A Separation, Boyhood, The Social Network, A Turin Horse en een film van Weerasekhatul (als ik het juist spel). En geen enkele film van 2012 en later op Boyhood na in de top 50.

Ik vraag me eigenlijk af hoe die lijsten van TSPDT wel werken (TSZDT is ook van hén, hé?).

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

TornadoEF5 wrote:

Ik vraag me eigenlijk af hoe die lijsten van TSPDT wel werken (TSZDT is ook van hén, hé?).

Dat staat op hun eigen site redelijk uitgelegd, wat er in meegenomen is.

en TSZDT is echt van ICM user Mightysparks

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1725 votes

John Milton wrote:

(quote)
Dat staat op hun eigen site redelijk uitgelegd, wat er in meegenomen is.

en TSZDT is echt van ICM user Mightysparks

Ik voel me echt nietig wanneer ik die lijsten bekijk, en dan zeggen dat er mensen zijn die al zeggen dat ik overdreven veel films zie.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zie net per toeval dat er een update is geweest van de The 21st Century's Most Acclaimed Films-lijst. Sta nu op 839 checks met nog best veel te zien: The Florida Project, Lady Bird, The Shape of Water, Twin Peaks, Phantom Thread, Step Brothers ( ? ), Mudbound, Baby Driver, Ex Libris : New York Public Library, 120 Beats Per Minute, Zootopia, God's Own Country en Detroit. Blijft een Amerikaans onderonsje natuurlijk.

Eugène Green, Andrew Kotting en Philippe Garrel hebben nu ook een officiële check.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik had het toevallig gistermiddag gecheckt, toen was er nog geen nieuwe lijst. Nu inderdaad wel. Ik ga van 803 naar 797, maar dat is in het Award season in de bios zo weer recht getrokken.

A Ghost Story in een lijst - dat is sowieso winst. En Western! , Trash Humpers, ...Bacalaureat, 120 BPM,

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.