- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2011 (+ persoonlijke top 10 2011 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2011 (+ persoonlijke top 10 2011 en floplijst)
Zandkuiken
-
- 1744 messages
- 1429 votes
Mary & Max stond op geen enkele lijst meer. Terwijl hij wel nog genomineerd kon worden.
Stond volgens mij zelfs in de lijst van 2010, terwijl hij hier niet eens officieel uitwas.
Mary And Max was volgens mij in België al te zien in februari 2010, als ik me niet vergis. Misschien daarna nog eens in de zalen gekomen?
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Productiejaar is simpel en eenduidig.
...maar bovenal beperkend.
Bovendien is productiejaar ook maar scheef, een betere term is eigenlijk 'waarin-film-ergens-op-de-wereld-uitkwam'-jaar. Neem een debuutfilmpje op een lokaal filmfestival eind 2011. Wat je simpel noemt als je zo'n film enkel in dat jaar mag insturen voor je jaarlijstje, als deze in 2012 de wereld rondgaat.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Sterker nog, het is praktisch een promotiecampagne voor downloaden.
Daarnaast is het aan de gebruikers te bepalen welke films ze kijken en op welke manier. Niemand wordt gedwongen te downloaden om een top 10 samen te stellen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
...maar bovenal beperkend.
En releasedatum niet 
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
En releasedatum niet
In ieder geval een stuk minder, zo komt tenminste elke film in aanmerking aan het einde van elk jaar, ipv enkel de films waarvan het mogelijk is dat ze in hun productiejaar te zien zijn.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
10% procent die hun weg naar onze markt vinden wel ja ...
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
En als die 90% onze markt nooit bereikt, in welke vorm dan ook, dan staan ze dus niet in de toplijst. Als ze ons later bereiken, staan ze er later in. Lijkt me een goeie deal. Zie niet zo goed wat je argument is.
Zoals ik al zei ligt het natuurlijk door het downloaden net wat anders, maar is releasedatum verder een vrij logische leidraad. Alsof 'we' het ineens allemaal anders moeten gaan doen dan waar dit soort lijstjes voor uitgevonden zijn.
Het lijkt mij leuker om bijvoorbeeld Redline uberhaupt in te kunnen sturen als deze pas in 2011 ergens opduikt, dan nogal star te zijn omdat er in die 2 jaar tijd niemand een fansub geschreven heeft. Verder moet iedereen het zelf weten.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Niet enkel door het downloaden ligt het anders.
Jullie bestellen vast alles van bol.com ofzo (:roll ) maar veel films zijn vaak al in het buitenland te bestellen alvorens ze hier op de markt uitgebracht worden. Voor mij is het makkelijker om wat te bestellen via amazon.com dan naar Rotterdam te rijden om daar een film tijdens het IFFR te zien (die worden namelijk ook meegenomen in de releaselijst
).
Het is gewoon bij de stemming erg duidelijk dat niemand weet welke films juist in aanmerking komen voor een nominatie, daarom dat iedereen z'n eigen regeltjes maar aanhoudt en er mee speelt tot ze 10 films samen hebben die ze willen promoten.
Redline komt gewoon in mijn top 2009, jammer dat ze hem niet sneller hebben uitgebracht maar om dan maar vage regeltjes te verzinnen om hem alsnog in één of andere lijst te dumpen vind ik onzin.
De NL release van Redline heeft volgens mij nauwelijk tot niks te maken met een uiteindelijk (eventuele) nominatie van de film. Hoeveel mensen zouden de NL release gezien hebben?
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Toch zit je wat betreft Redline wat scheef, als je het dan echt zo correct wil doen? Ja volgens IMDB: Switzerland 14 August 2009 (Locarno Film Festival) was de eerste premiere, maar kijken we naar land van herkomst Japan 6 October 2010 (Tokyo) (premiere). Maakt het dus in feite een 2010 film?
Om het heel bont te maken, bij bijvoorbeeld Southland Tales was de eerste versie al in 2006 te zien, maakt het nog geen 2006 film, want de uiteindeijke versie was pas in 2008 klaar.
Beetje een andere discussie dit natuurlijk.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
In 2009 was hij afgewerkt dus is het wat mij betreft gewoon een 2009 film.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Black Swan, IFFR 2011, op Amazon te koop vanaf afgelopen voorjaar..
Ik snap dat het maar een voorbeeld is natuurlijk voor het geval dat..
Wat betreft de eigen regeltjes, die maak jij evengoed zelf. En het gros van de mensen bouwt hun lijstje rond de gehanteerde regels, ipv de regels te hanteren rond het lijstje wat ze willen hebben, vind het echt onzin om te veronderstellen dat het veelal anders gaat.
Wat betreft Redline, dat is een ander toplijstje die jij noemt dan een eindejaarslijst zoals waar we het nu over hebben. Verder moet iedereen het zelf weten zoals ik al zei, in hoeverre ze hun eigen favorieten tekort doen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Dan ijver ik voor een apart topic (want nu wordt het dubbel gebruikt) waar een duidelijke startlijst voor gemaakt wordt.
Wordt A Horrible Way To Die dan een 2012 film, terwijl hij in 2010 op festivals speelde en in 2011 gereleased werd in Amerika (en dus voor iedereen beschikbaar was? Wat een chaos, veel succes om daaruit je startlijst op te maken.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Denk niet dat a horrible way to die veel kans maakt de toplijst te halen, dus waar maak je je druk over? 
Ik hou het op 2012, want ik heb 'm nog niet (officieel) kunnen zien. (Of draaide hij op het horrorfestival? Dan is het 2011)
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Waarom niet de lijstjes een jaar doorschuiven?
Dus op 31 december 2012 de toplijst van 2011, eind 2013 die van 2012 etc. En dan is het makkelijker om gewoon het productiejaar aan te houden, want op enkele uitzonderingen na zal elke film realistisch bekeken kunnen zijn.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Omdat er eind 2011 natuurlijk veel meer behoefte is aan een overzichtslijstje van het afgelopen jaar dan het jaar ervoor. Enkel OH lijkt er waker van te liggen dat een enkele onbekende favoriet van hem dan buiten de boot valt. 98% van de deelnemers heeft geen weet van de hele discussie en voert gewoon zonder enig probleem zijn lijst je in.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Draaide op Imagine.
Dus een keertje draaien op één of ander festival is genoeg om mee te mogen doen? Zoals ik geloof ik al zei, het is makkelijker om een DVD van Amerika te laten overkomen (klik en het valt door je brievenbus) dan af te zakken naar één of ander festival voor een eenmalige vertoning.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Dus een keertje draaien op één of ander festival is genoeg om mee te mogen doen? Zoals ik geloof ik al zei, het is makkelijker om een DVD van Amerika te laten overkomen (klik en het valt door je brievenbus) dan af te zakken naar één of ander festival voor een eenmalige vertoning.
Maar de DVD is toch ook pas in 2011 in de VS uitgebracht?
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Zoals bij Redline bijvoorbeeld? Sinds wanneer is gemakzucht trouwens een graadmeter voor een toplijstje?
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Zoals bij Redline bijvoorbeeld? Sinds wanneer is gemakzucht trouwens een graadmeter voor een toplijstje?
Ehm, jullie klagen dat een film niet tijdig wordt uitgebracht in jullie landje, ik niet ...
Maar de DVD is toch ook pas in 2011 in de VS uitgebracht?
Ik heb hem dan ook niet meegenomen in m'n lijstje. Maar volgens jullie kan ik hem volgend jaar wél toevoegen? Complete onzin.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Ehm, jullie klagen dat een film niet tijdig wordt uitgebracht in jullie landje, ik niet ...
Waar dan 
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Wat een onzin. Alsof er voor het grote publiek per productiejaar geen 100 films uitkomen die de moeite van het bekijken waard zijn. En al zou er veel bagger staan, dan nog is de lijst een weerspiegeling van de ´beste´ films die er het desbetreffende jaar zijn uitgekomen.
Daarnaast is het aan de gebruikers te bepalen welke films ze kijken en op welke manier. Niemand wordt gedwongen te downloaden om een top 10 samen te stellen.
Waarom onzin. Neem productiejaar 2010. Je wilt graag een eindejaars top tien maken. Welke films wil je dan gezien hebben? In ieder geval de films die er volgens de critici toe doen (misschien wil jij dat niet maar meerderheid vindt dat wel prettig bij maken van steekhoudende top 10). Om er maar een paar te noemen uit 2010. 127 Hours, The King's Speech, Black Swan en True Grit. Kan dit in Nederland? Nee!! Dus ja wat dan te doen? Kom je toch al snel op downloaden uit. Kies je echter voor het jaar van uitkomen dan kun je gewoon alle films die er toe doen zien (mocht je dat willen) zonder dat je gedwongen wordt te downlaoden.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Festivals vind ik ook twijfelachtig. Gewone bioscooprelease zou beter zijn.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Waar dan
Genoeg mensen die klagen dat ze bijv. Black Swan niet in 2010 gezien hebben gezien en daarom niet hun lijstje konden zetten. Da's toch één van de kernfilms die voor de discussie gezorgd hebben?
Ten tijde van het internet is dat echt dé motivator die mensen aanzet tot downloaden ja 
Je mag niet op één of andere buitenlandse filmsite komen of je wordt overspoeld met trailers die automatisch beginnen spelen en filmaffiches die in allerlei soorten overlays naar boven komen.
En wat je dan kan doen is gewoon je DVDtje bij Amazon bestellen, tegen die tijd meestal wel te vinden. Anders zit je inderdaad aan CAM versies vast, maar da's terrein voor de "echte" downloader.
Het zou er dan nog eens moeten bijkomen dat ik als achtergestelde klant m'n lijstje ga aanpassen omdat men hun films niet sneller wil releasen. Het equivalent van je douchezeepje zelf op de grond gooien.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Genoeg mensen die klagen dat ze bijv. Black Swan niet in 2010 gezien hebben gezien en daarom niet hun lijstje konden zetten. Da's toch één van de kernfilms die voor de discussie gezorgd hebben?
Ik zie niemand klagen, enkel constateren dat Black Swan pas in 2011 uitkwam en hem daarom ook in dat bewuste jaar in een toplijst opnemen. De eerste die daar problemen mee heeft moet ik nog tegen komen, behalve dan diegenen die vinden dat deze hier niet in thuis hoort vanwege het feit dat er 2010 achter staat.
Met als gevolg dat het niet alleen te lang duurt naar je zin (is dit klagen?), maar je daarbij je eigen favoriet door je eigen beperkingen niet kan insturen. Dat is dus wat ik beperkend noem.
Al met al mogen we deze discussie wat mij betreft wel weer in de ijskast leggen voor een jaartje trouwens.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Je hoort ze klagen als je oppert dat Black Swan er niet inhoort.
En nee, favorieten toevoegen die niet in het jaar zelf zijn uitgebracht doe ik niet. Anders kan ik Avalon er ook wel inzetten. Er zijn vast mensen die met hun eerste zelfverdiende geld de DVD konden aanschaffen in 2011 en zodoende pas in 2011 de kans kregen de film te zien.
Selectiecriteria voor een lijst moeten gewoon duidelijk en eenvoudig zijn. Dat is nu zeer duidelijk niet het geval.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Ik kies dan liever voor deze (redelijk beperkte) onduidelijkheid, dan op de koop toe te nemen dat met 'jouw' systeem de helft van de films jaarlijks onmogelijk in een toplijst te zetten zijn.
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
. Anders kan ik Avalon er ook wel inzetten. Er zijn vast mensen die met hun eerste zelfverdiende geld de DVD konden aanschaffen in 2011 en zodoende pas in 2011 de kans kregen de film te zien.
Hahaha, dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Je hoort ze klagen als je oppert dat Black Swan er niet inhoort.
En nee, favorieten toevoegen die niet in het jaar zelf zijn uitgebracht doe ik niet. Anders kan ik Avalon er ook wel inzetten. Er zijn vast mensen die met hun eerste zelfverdiende geld de DVD konden aanschaffen in 2011 en zodoende pas in 2011 de kans kregen de film te zien.
Selectiecriteria voor een lijst moeten gewoon duidelijk en eenvoudig zijn. Dat is nu zeer duidelijk niet het geval.
Voor het eerst officieel uitgebracht of vertoond in Nederland of dateren uit het betreffende jaar.
Lijkt mij erg duidelijk. Zie het probleem dan ook niet.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Aangezien niemand echt weet welke films er nu net in aanmerking komen, is het niet duidelijk genoeg. Hoeveel mensen hebben Mary & Max overwogen denk je?