• 177.948 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.669 votes
Profile

Sight & Sound toplijsten

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Vertigo (1958) is een genrefilm en werd in 1958 meteen bij zijn première de grond ingeboord . Ruim vijftig jaar later heeft deze detectivefilm de koppositie overgenomen van Citizen Kane (1941) op een gerenommeerde filmlijst . Gerechtigheid ? Zou kunnen , maar deze notering is wat mij betreft ook een beetje onterecht . Niet dat Citizen Kane (1941) op de eerste plaats hoort te staan , maar er zijn sinds het jaar 1958 toch echt veel betere detectivefilms op de markt verschenen . Zo vind ik bijvoorbeeld Manhunter (1986) van Michael Mann als een detectivefilm oneindig veel beter dan Vertigo . Mocht je toch perse een oude ( van voor de WO2) universele en invloedrijke film op de eerste plaats willen zetten , gebruik dan La Règle du Jeu (1939) van Jean Renoir of The Searchers (1956) van John Ford ! Beide films beter dan Vertigo (1958) en beter dan Citizen Kane (1941) .

Vertigo (1958) verdient in mijn ogen wel een plek ergens in de top 20 . De film is echt superieur gemaakt !

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Echt een grote schande dat Lola Montès (1955) van Max Ophüls niet in de lijst te vinden is ! Veel innovatiever en expressiever dan Vertigo (1958) .

Waar is Nicholas Ray ?

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

maxcomthrilla wrote:

En prachtig dat Bergman er ongenadig hard van langs krijgt met zijn simpele, achterhaalde en zwaarmoedig gebrachte levenswijsheden. De kenners zijn nog niet helemaal op hun achterhoofd gevallen.

Jong vang dich eine baer!

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

De visie van de Filmkrant:

Overigens staat het er met de moderne cinema belabberd voor als we de top tien van Sight & Sound moeten geloven, want de meest recente film in de top tien is Kubricks 2001: A Space Odyssey uit 1968. Zijn er na dat jaar werkelijk geen meesterwerken meer gemaakt? Of hebben filmkenners last van nostalgische vernauwingen?

En nu voor iets compleet anders.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Malick wrote:

Deze quote is het leukst:

This movie goes on forever and never stops ever until it ends.

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Of anders ''He never even catches her!'' Heeft ie (op zich) helemaal gelijk in...

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Malick wrote:

Mag ik jou daarvoor bedanken? Wat een leuk artikel, ik heb het met een smile op mijn gezicht gelezen. Je zal opeens maar je naam onder een review in dat artikel zien staan en je herinneren dat toen je 16 was je een keer een film gezien had waar je niets mee kon en daar blijkbaar toch een review over had geschreven in je beste Engels

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Leuk artikel. Grappig om te lezen hoe mensen totaal niet doorhebben dat ze iets heel belangrijks én zeer goed hebben gezien. Moet wel zeggen dat ik het eens ben met de reviewer van The Searchers waarvan ik totaal niet snap waarom die zo wordt gewaardeerd.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

rokkenjager wrote:

Jong vang dich eine baer!

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

Bergman simplistisch noemen.

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

Hebben waarschijnlijk nog nooit Persona (1966) gezien.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

rokkenjager wrote:

Bergman simplistisch noemen.

Nogmaals

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Nu svp weer inhoudelijk reageren.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

kappeuter wrote:

Hier ook nog een Nederlands artikel over deze lijst:

De beste films volgens de beste regisseurs | Cineville

Vind het lijstje van Miranda July nog het meest interessant: Somwhere in Time en Smooth Talk nimmer van gehoord, Blind al jaren hoog op de te-zien lijst, en dan nog een Koreeda en Le Ballon Rouge.

Verder ook erg tof dat McQueen met Beau Travail aankomt. Verbaasd me niet veel trouwens.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Fikret8 wrote:

Hebben waarschijnlijk nog nooit Persona (1966) gezien.

Een van zijn mindere films. Dus wat is je punt?

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Een van zijn mindere films. Dus wat is je punt?

Niet dat ik de rest van zijn oeuvre simplistisch zou noemen, maar Persona is toch een van zijn meer gelaagde films. Alleen al in vorm.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Volgens mij is Persona vooral de favoriet van de mensen die Bergman verder niet heel geweldig vinden.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Voor zover je van favoriet kan spreken herken ik mij er wil in.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Vier films van Bergman gezien en Persona is inderdaad de enige die ik waardeer. Sterker nog, mijn favoriete film van voor de jaren zeventig.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

danuz wrote:

(quote)

Vind het lijstje van Miranda July nog het meest interessant: Somwhere in Time en Smooth Talk nimmer van gehoord, Blind al jaren hoog op de te-zien lijst, en dan nog een Koreeda en Le Ballon Rouge.

Verder ook erg tof dat McQueen met Beau Travail aankomt. Verbaasd me niet veel trouwens.

Het lijstje van Apichatpong Weerasethakul vind ik anders ook reuze intrigerend:

-• Goodbye Dragon Inn (2003, Ming-liang Tsai)

-• A Brighter Summer Day (1991, Edward Yang)

-• Regen (1929, Mannus Franken en Joris Ivens)

•- Empire (1964, Andy Warhol)

•- Valentin de la Sierras (1971, Bruce Baillie)

•- The Conversation (1974, Francis Ford Coppola)

-• Full Metal Jacket (1987, Stanley Kubrick)

•- The Eighties (1983, Chantal Akerman)

•- The General (1926, Buster Keaton)

-• Sátántangó (1994, Bela Tarr)

Had nog nooit van Bruce Baillie gehoord.

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Ter info: die titel moet Valentin de las Sierras zijn, en is een short van 10 minuten; klik. -edit- via Google zou die te vinden moeten zijn (2x), maar bij mij crasht de flashplayer telkens...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

It was very, very hard to narrow it down to a top ten. And the nearer I got, the less exotic the list became. I had to fight my ego; did I want to look original (and put in a poliziesco or a giallo) or was I going to be truthful?

In the end my conscience won. Only one really surprising title, I guess. Some will frown at the choice for A Fistful of Dynamite, but no matter what people can say against it: I love the film. It speaks to me. I don’t care what the best movies are, I am giving a list of the movies that I love most.

Here they are:

Amarcord – (Fellini)

Blade Runner – (Scott)

C'era una volta il West (Once Upon a Time in the West) – (Leone)

Citizen Kane – (Welles)

Giù la testa (A Fistful of Dynamite/Duck You Sucker) – (Leone)

Once Upon a Time in America – (Leone)

Shichinin no Samurai (The Seven Samurai) – (Kurosawa)

Some Like it Hot – (Wilder)

The Thing - (Carpenter)

Touch of Evil - (Welles)

Amarcord

Fellini is walking on sunshine in this perfect celebration of his youth. I saw the movie for the first time as a young boy and phew, those enormous breasts of the buxom tobacco saleswoman (played by Maria Antonietta Beluzzi) made an impression...

Blade Runner

After this movie every science fiction maker had to ask himself, do I want my movie to look like Blade Runner or do I go a completely different way? Stylistic a hinge movie, but one that intelligently talks about the great questions of life. Rutger Hauer was never better than here. This is one of those rare movies that make you cry for the villain.

C'era una volta il West

Sergio Leone set out to make the western to end all westerns and he succeeded. Recently people have started to think that television series can be as great as cinema. Sure, I like Deadwood, but it’s Sesame Street when compared to this. Recently somebody told me that good television is about the small things in life and good cinema is about the great things. I think he is right.

This movie is about the great and important things in life, in a grandioso way.

Ambition is good.

Citizen Kane

It’s hard to grasp how shockingly original this movie must have been back in ’41. But even without the shock value this movie is a tour de force by the ridiculously young Orson Welles.

Giù la testa

Leone did not necessarily want to direct this one himself and some of the stories about the troubled production made it far to easy to dismiss the movie as one of his minor works. At first the movie seems political, but it is more a movie about friendship. And no matter what the stories are, to me it feels like a labour of love, a movie from the gut. I saw it many times, but when I showed the new, restored and uncut (!) 35 mm print to an audience I realized that this was probably the most underrated film of all times.

Once Upon a Time in America

I did not set out to put three Leone movies in the top ten (and I should be scorned for omitting Hitchcock, Peckinpah and Kubrick), but I just couldn’t let go of his so called ‘America Trilogy’. The word ‘epic’ is being used very easily nowadays, but these movies truly are.

Robert de Niro and James Woods are electric , Ennio Morricone brilliant, and one weeps for what Leone could have done with Stalingrad, the movie he was planning to make when he died.

Shichinin no Samurai

Kurosawa has influenced many great directors and this particular movie has been the blueprint of many action adventure films. Alas, most of them lack the intelligence of this one.

Some Like it Hot

The best comedy of all time. I don’t know how often I have seen it, but it is impossible not to see the whole thing when you accidently come across it on tv. Anybody who does not like this movie, has to be a sour individual with serious issues. A psychiatrist is probably too late, I’m sorry.

Billy Wilder was one of the greatest ever. He could do it all.

The Thing

The proof that remaking a classic masterpiece does not necessarily have to be bad news. Carpenter went back to the original story by John W. Campbell and made this smart, macho horror movie filled with paranoia.

Touch of Evil

Second Orson Welles-movie in my list. Citizen Kane is his most acclaimed work, but personally I love this one even more. The story has it’s wonderful pulpy sides, but Welles gives it tremendous ambivalence and depth. Directed with great gusto, awesome photography, and wonderful music by the great Henry Manicini.

Martin Koolhoven

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Wouter wrote:

Anybody who does not like this movie, has to be a sour individual with serious issues. A psychiatrist is probably too late, I’m sorry.

Vreselijke cross-dressing prul

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Malick wrote:

(quote)
Het lijstje van Apichatpong Weerasethakul vind ik anders ook reuze intrigerend:

-• Goodbye Dragon Inn (2003, Ming-liang Tsai)

-• A Brighter Summer Day (1991, Edward Yang)

-• Regen (1929, Mannus Franken en Joris Ivens)

•- Empire (1964, Andy Warhol)

•- Valentin de la Sierras (1971, Bruce Baillie)

•- The Conversation (1974, Francis Ford Coppola)

-• Full Metal Jacket (1987, Stanley Kubrick)

•- The Eighties (1983, Chantal Akerman)

•- The General (1926, Buster Keaton)

-• Sátántangó (1994, Bela Tarr)

Had nog nooit van Bruce Baillie gehoord.

Ja, die viel me als derde ook op. Vooral Warhol in de lijst doet me goed

Edit: En die Akerman zie ik nu pas, die wil ik al helemaal graag zien!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

ook nog leuke voor de fans:

Carlos Reygadas heeft Gummo op één gezet

gevolgd door Sokurov, Tarr, Tarkovsky, Bergman, Bunuel, Mizoguchi, Davies, Bresson en Berlanga

niet slecht

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

I don’t care what the best movies are, I am giving a list of the movies that I love most.

Dat zou iedereen moeten doen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

beavis wrote:

ook nog leuke voor de fans:

Carlos Reygadas heeft Gummo op één gezet

gevolgd door Sokurov, Tarr, Tarkovsky, Bergman, Bunuel, Mizoguchi, Davies, Bresson en Berlanga

niet slecht

Gummo, Sokurov en Davies. Interessant

Waar vind je dat lijstje?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

in de sight and sound

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Zeker niet online, maar alleen in het echie te zien?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

er is vast wel iémand die al die lijstjes online zal zetten toch? wellicht de BFI zelf ook wel ondertussen...

even gegoogled: en ja hoor, op uw wenken!

The Sight & Sound Top Ten Film / Directors Poll 2012 - Film Forum on mubi.com

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.