• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.148 actors
  • 9.373.069 votes
Profile

Toplijsten (centraal topic)

Co Jackso

• 21924 messages
  • 2791 votes

De jaarlijkse update van mij betreft de "lijst der lijsten" is weer geweest:

http://www.theyshootpictures.com/gf1000.htm

Veel interessante verschuivingen en gelukkig stijgen veel recente toppers een groot aantal plaatsen.

VanRippestein

• 1178 messages
  • 1052 votes

Ik vind de lijst wel prima zo. Lijsten als de MM en de IMDb zijn per definitie niet kloppend omdat ze canoniseren; films worden goed omdat ze goed beoordeeld zijn. Dat lees je meteen in de fora van toppers als Schindler's List en Shawshank Redemption. Mensen kijken er naar omdat de film zo hoog staat met als gevolg een bepaald kader zoals "dit is een goede film naar het schijnt". Dat beinvloed enorm; er ontstaat een soort respect voor de films doordat ze al goed beoordeeld zijn of tegenovergesteld een soort disrespect voor films met een enorm lage score. Toplijsten zeggen niet zoveel voor mij. Lijsten van individuele MM'ers daarintegen....

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

Schitterende lijst weer. Zowel die lijst, als die van Imdb als deze top 250 van MoMe samen zijn complementair aan elkaar en geven je genoeg om ook eens te zien. Wat de één niet biedt doet de ander wel.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

AGE-411 wrote:

Binnenkort in de top250:

- Films uit de tiplijst met meer dan 200 stemmen

Andrey Rublyov (1966) (248 stemmen) (3,89)

In a Lonely Place (1950) (242 stemmen) (3,88)

Sunrise: A Song of Two Humans (1927) (241 stemmen) (3,85)

Il Conformista (1970) (238 stemmen) (3,79)

Laura (1944) (232 stemmen) (3,78)

Tekkon Kinkurîto (2006) (231 stemmen) (3,84)

Ivanovo Detstvo (1962) (223 stemmen) (3,79)

Anvil! The Story of Anvil (2008) (222 stemmen) (3,79)

Chi Bi Xia: Jue Zhan Tian Xia (2009) (221 stemmen) (3,82)

L'Armée des Ombres (1969) (220 stemmen) (3,90)

Umberto D. (1952) (213 stemmen) (3,85)

Mimi wo Sumaseba (1995) (208 stemmen) (3,77)

Du Rififi chez les Hommes (1955) (208 stemmen) (3,97)

Nostalghia (1983) (205 stemmen) (3,85)

Tasogare Seibei (2002) (204 stemmen) (3,82)

Extra: (Onderste in de toplijst heeft een score van 3,77. Dus met de zoekfunctie verder aangevuld tot 3,74)

Home (2009) (222 stemmen) (3,75)

Kumonosu Jô (1957) (219 stemmen) (3,76)

Vooral Aziatisch spul en Europese oudjes dus. (Opmerkelijk: 3 films van Tarkovskiy )

Als ik het vergelijk met het lijstje van anderhalf jaar terug zie ik enkele films terug (Tekkonkinkreet heeft amper 20 stemmen bijgekregen). Anderzijds zijn sommige films die toen wel in dit lijstje voor kwamen plots populair geworden. (Voorbeeld: La Battaglia di Algeri)

3 maanden later.

- 'Andrey Rublyov' staat momenteel in de top250!

- De meest opvallende stijger is 'Il Conformista'

Il Conformista (1970) (249 stemmen) (3,81)

In a Lonely Place (1950) (245 stemmen) (3,88)

Sunrise: A Song of Two Humans (1927) (244 stemmen) (3,84)

Laura (1944) (238 stemmen) (3,79)

Tekkon Kinkurîto (2006) (235 stemmen) (3,84)

Ivanovo Detstvo (1962) (230 stemmen) (3,79)

Anvil! The Story of Anvil (2008) (229 stemmen) (3,77)

L'Armée des Ombres (1969) (225 stemmen) (3,89)

Chi Bi Xia: Jue Zhan Tian Xia (2009) (223 stemmen) (3,84)

Umberto D. (1952) (217 stemmen) (3,86)

Du Rififi chez les Hommes (1955) (211 stemmen) (3,97)

Mimi wo Sumaseba (1995) (211 stemmen) (3,77)

Nostalghia (1983) (210 stemmen) (3,86)

Tasogare Seibei (2002) (206 stemmen) (3,82)

A Woman under the Influence (1974) (203 stemmen) (3,97)

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

AGE-411 wrote:

Il Conformista (1970) (249 stemmen) (3,81)

Staat er sinds zaterdag in Meerbepaald op plaats 184!

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Nog niemand die het is opgevallen dat er in de top recent op 100 films iets van een 30 documentaires staan? Een gevolg van het feit dat iedereen voor het grootste deel toch maar TVseries zit te kijken tegenwoordig, of zijn ze de laatste twee jaar echt zo enorm in kwaliteit gestegen?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Vroeger toen je nog geen internet, youtube,.... had keek ik vrij veel documentaires vooral over muziek, film... Heb me vaak geïrriteerd aan het gewauwel tussendoor. Ook ben je heel afhankelijk van de visie van de documentairemaker. Ik kijk nou nog zelden documentaires. De herkijkwaarde is op een enkele na ook minimaal.

Waar kijken mensen het meeste naar op tv? Sport, nieuws...

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1074 votes

Dat is me ook al opgevallen, Onderhond. Mij lijkt het dat niemand nog echt wakker ligt van films. Veel mensen kijken enkel nog tv-series (gisteren een hele tijd met twee absolute Game of Thrones-freaks in de trein gezeten, ben ik na die calvarietocht ineens ook mee met wat tegenwoordig 'in' is) en anderzijds is het lang geleden dat een grote filmproductie nog eens echt verrast heeft. Is de zoveelste sequel op een spin-off van een reboot van een franchise gebaseerd op een remake van een succesfilm uit vervlogen tijden je geld nog wel waard? Ik zie geen crisis in de filmindustrie, maar crisis in de films zelf.

Dus waar vroeger documentaires verdrongen werden door goede fictiefilms, krijgen ze nu net veel aandacht door de afwezigheid van goede fictiefilms. Dat denk ik.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Onderhond wrote:

Nog niemand die het is opgevallen dat er in de top recent op 100 films iets van een 30 documentaires staan? Een gevolg van het feit dat iedereen voor het grootste deel toch maar TVseries zit te kijken tegenwoordig, of zijn ze de laatste twee jaar echt zo enorm in kwaliteit gestegen?

Inderdaad opvallend. Net zo opvallend is dat het voor het grootste gedeelte muziekdocumentaires zijn. Die scoren altijd relatief goed (doordat fans ze kijken), maar blijkbaar zijn er de laatste twee jaar veel van zulke documentaires uitgekomen. Bovendien is de ondergrens van de top 100 recent (3,53) op het moment vrij laag.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Zal wel vooral door het toevoegen komen en omdat ze recent op tv waren, documentaires over George Harrison, Freddie Mercury.... Over allerlei beroemde mensen, zoals muzikanten, filmsterren... zijn wel documentaires gemaakt. Dat is niet van de laatste tijd.

Van bijvoorbeeld de 24 "films" die van Marilyn Monroe op de site staan, zijn er 4 documentaires.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Vooral die eerste opmerking lijkt me een rake. Documentaires komen in de regel binnen twee jaar na hun verschijnen op tv. Het is dan niet zo gek dat de eerste groep dan oververtegenwoordigd is in deze lijst (de grens van 20 stemmen is dan relatief snel gehaald).

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

En veel IDFA-docu's van 2012 zijn al op tv geweest. Eerst praten bij Pauw en Witteman voor een miljoenenpubliek en drie maand later op tv.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Net zo opvallend is dat het voor het grootste gedeelte muziekdocumentaires zijn.

En vergeet de natuur/dieren docus niet. In de top 20 staan 2 leeuwendocus

De ondergrens is verder niet zo'n probleem, de spreiding van de docus is redelijk homogeen. In de top 30 alleen al staan er een stuk of 10.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Documentaires worden veelal bekeken door liefhebbers van het thema (met name bij muziek- en natuurdocumentaires, Pearl Jam-haters kijken niet snel een Pearl Jam-docu) en komen vaak sneller op TV dan fictiefilms, halen vaak hoge scores maar relatief weinig stemmen. Ze staan dus wel in de top recent maar er gaan er erg weinig door naar de Top 250. Veel zullen er stranden in de tiplijst (of zelfs daar niet in) met een stilvallend stemmenaantal.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

En toch merk je ook in de top 250 een kleine opmars. Senna, The Cove, Foute Vrienden ... om er 3 recente te noemen. Er is echt een merkbaar verschil met een paar jaar geleden, toen kon enkel een Michael Moore de filmmens boeien.

• 22407 messages
  • 5072 votes

Dat is waar, maar het is op veel beperktere schaal.

Er is ook wel sprake van een kleine opmars van documentaires in de bioscoop en op DVD. Sinds Moore zijn er meer distributies en meer successen (The Cove en Senna zijn daar voorbeelden van, Foute vrienden is een beetje een MM-fenomeen). En als ze de kaap van 250 halen dan gaan er ook weer mensen kijken omdat ze die lijst halen. En Nederland is een documentaireland. Het grootste festival ter wereld is hier. Nederland wordt internationaal hoger aangeslagen als documentaireland dan in welk ander genre dan ook. En er worden er vrij veel op TV uitgezonden en er komen er relatief veel op DVD uit (mede door het IDFA). Er is zelfs een Nederlands digitaal kanaal dat in het teken staat van documentaires. En Nederlandse docu's zijn makkelijk online terug te zien.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Sinds deze week staat ook deze er in!

Fikret8

• 6170 messages
  • 4233 votes

In a Lonely Place (1950) (249 stemmen) (3,87)

Nog 1 stem en dan zullen de minimale aantal stemmen voor een top 250 notering waarschijnlijk wel weer verhoogd worden naar minstens 300 stemmen.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Fikret8 wrote:

Nog 1 stem en dan zullen de minimale aantal stemmen voor een top 250 notering waarschijnlijk wel weer verhoogd worden naar minstens 300 stemmen.

Shh, geen slapende honden wakker maken.

Pitakaas

• 2962 messages
  • 246 votes

Onderhond wrote:

En toch merk je ook in de top 250 een kleine opmars. Senna, The Cove, Foute Vrienden ... om er 3 recente te noemen. Er is echt een merkbaar verschil met een paar jaar geleden, toen kon enkel een Michael Moore de filmmens boeien.

Ik denk dat het komt omdat mensen documentaires vooral op boodschap beoordelen. 'Wow die dolfijnen, echt zielig. Maakte dikke indruk dus 5 sterren'. Dat is een beetje de strekking. Dat het een matige docu is wat van de hak op de tak springt ziet niemand meer.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Zoveel is zeker, maar dat was natuurlijk 5 jaar geleden niet veel anders.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Laten we vooral oordelen hoe andere mensen een documentaire beleven en beoordelen.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Dat kan je uitgebreid bij de docus zelf lezen natuurlijk, komt geen giswerk bij te pas.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Als ik een documentaire de volle score wil geven is dat omdat ik de documentaire echt goed vind. En niet omdat er een dolfijntje zielig is.

Ook al zou dat zo zijn, er is toch niets mis met een film op gevoel te beoordelen.

Fikret8

• 6170 messages
  • 4233 votes

De enige documentaires die bij mij een beoordeling krijgen dat hoger ligt dan mijn stemgemiddelde, komen van de hand van Alain Resnais. Nuit et Brouillard is daarbij de klap op de vuurpijl. Die staan helaas niet op MovieMeter. Verder heb ik nog geen enkel documentaire gezien die bij mij een hogere beoordeling krijgt dan mijn stemgemiddelde.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Toch jammer dat wat oudere documentaires als The Last Waltz of Buena Vista Social Club te weinig stemmen hebben om in de top 250 te geraken, ondanks die opmars van documentaires. Ik denk dat 'nieuwere' documentaires er wel baat bij hebben om er op tv meer aandacht aan gespendeerd wordt. Het is trouwens al een genre dat minder gekocht of gedownload wordt, tenzij je op voorhand al in het onderwerp geïnteresseerd bent. Op tv zie je al iets gemakkelijker nieuwe dingen denk ik omdat ze nu eenmaal voorgeschoteld worden.

• 22407 messages
  • 5072 votes

Buena Vista Social Club heeft niet alleen te weinig stemmen maar vooral ook een veel te laag gemiddelde.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Nog schandaliger dus.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Fikret8 wrote:

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Hij staat erin! Waarschijnlijk omdat het complot ontmaskerd is en ze voorlopig de grens niet durven te verhogen

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.