• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.198 votes
Profile

Toplijsten (centraal topic)

Lennert

• 2412 messages
  • 1400 votes

Onderhond wrote:

Ter verdediging van porcupine3: het is ook weer niet zo dat omdat hij niks van een bepaalde groep films gezien heeft zijn vermoeden meteen verkeerd zou moeten zijn. Voor hetzelfde geld kijkt hij het komende jaar 200 animatiefilms "voor volwassenen" en komt hij achteraf tot dezelfde conclusie.

Dan raad ik hem in ieder geval alleen Perfect Blue, Jin-Roh en Tenshi No Tamago aan, meer is niet nodig. Een Redline of Dead Leaves kan ik me van voorstellen dat hij die wel onder kinderfilms rekent, omdat het een bepaalde over the topheid heeft die bij tieners erg populair zal zijn, de door mij genoemde films zijn dat absoluut niet

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

mar007 wrote:

81 tekenfilms?ik heb ze niet geteld maar vind dat best veel.

ook ik vind dat documentaires niet in de lijst thuis hoort,mijn voorkeur zou zijn om daar

een aparte lijst van te maken.

Nee, 18 op imdb, hier 10.

mar007

• 1151 messages
  • 949 votes

oke nu zie ik het inderdaad...had het verkeerd gelezen.

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

Lennert wrote:

Dan raad ik hem in ieder geval alleen Perfect Blue, Jin-Roh en Tenshi No Tamago aan, meer is niet nodig. Een Redline of Dead Leaves kan ik me van voorstellen dat hij die wel onder kinderfilms rekent, omdat het een bepaalde over the topheid heeft die bij tieners erg populair zal zijn, de door mij genoemde films zijn dat absoluut niet

Heb even naar genoemde films gekeken. Afgezien van die film over dat ei (lijkt me niets) hebben de andere 2 een interessant verhaal, en als het om echte films zou gaan zou ik ze zeker gaan zien. Maar het blijven tekenfilms en daar heb ik niets mee. Ik lees toch ook de Donald Duck niet meer.

Lennert

• 2412 messages
  • 1400 votes

De Donald Duck lees je doorgaans niet meer (overigens heel veel volwassenen nog wel) omdat de stof te kinderachtig is, maar ik kan er dan waarschijnlijk ook wel vanuit gaan dat Graphic Novels door jou ook als kinderachtig ervaren worden?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

mar007 wrote:

ook ik vind dat documentaires niet in de lijst thuis hoort,mijn voorkeur zou zijn om daar

een aparte lijst van te maken.

Daar ben ik het mee eens en was het met porcupine3 op dit punt ook al eens. Ik zou ze gewoon niet opnemen in die lijst, komt er weer wat ruimte vrij voor andere films.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Daarnaast blijven films als Jin-Roh, Perfect Blue en Tenshi no Tamago redelijk ontoegankelijke films, waar porcupine3 toch al niet hoog mee oploopt. Laat zulke films maar braaf voor mensen die er met goede hoop aan beginnen

Lennert

• 2412 messages
  • 1400 votes

Onderhond wrote:

Daarnaast blijven films als Jin-Roh, Perfect Blue en Tenshi no Tamago redelijk ontoegankelijke films, waar porcupine3 toch al niet hoog mee oploopt. Laat zulke films maar braaf voor mensen die er met goede hoop aan beginnen

Absoluut waar, maar het ging er hier natuurlijk vooral over of het wel of geen films voor kinderen betreft. Een toegankelijke animatiefilm zal waarschijnlijk door hem per definitie als kinderlijk afgedaan worden, omdat het vrij makkelijk te associeren is met wat tieners leuk vinden.

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

Geen idee, nog nooit een gelezen. Maar deze discussie is zinloos. Ik begrijp dat er onder de gebruikers van deze site een soort subcultuur bestaat die tekenfilms en misschien ook stripboeken interessant vind. Prima, maar niks voor mij.

Ik zou zelf liever zien dat er voor deze categorie films een aparte lijst kwam, maar ik begrijp dat daar geen draagvlak voor is. Het zij zo.

Los van dit alles zou het misschien een idee zijn als de leiding van deze site eens bij de gebruikers zou inventariseren hoe zij denken over bepaalde dingen zoals:

- Het minimaal aantal stemmen voor opname in de top 250

- De termijn voor deelname van een film(ik vind 2 jaar te lang)

- Het al dan niet toelaten van documentaires in de lijst (nu al 5)

Asaharo

• 1042 messages
  • 624 votes

Die nodeloze drang van de mens om te catalogiseren, op zen minst heel fascinerend. De lijsten zelve, al een pak minder.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

porcupine3 wrote:

- Het minimaal aantal stemmen voor opname in de top 250

Mag zo nog wel een tijdje blijven. Die discussie hebben we al vaak gehad, en het gros van de users denkt er hetzelfde over.

porcupine3 wrote:

- De termijn voor deelname van een film(ik vind 2 jaar te lang)

Vind ik eigenlijk te kort. Ik zou de termijn verschuiven naar 4 jaar. Dan zouden we het voorbije jaar deze entry's gehad hebben:

- Dark Knight, The (2008)

- Slumdog Millionaire (2008)

- Gran Torino (2008)

- Changeling (2008)

- Yip Man (2008)

- Instinct de Mort, L' (2008)

- Seven Pounds (2008)

- Taken (2008)

En dan zouden er dit jaar de volgende in komen:

- Inglourious Basterds (2009)

- Mary and Max (2009)

- Män Som Hatar Kvinnor (2009)

- Hachiko: A Dog's Story (2009)

- My Sister's Keeper (2009)

- Law Abiding Citizen (2009)

- Cove, The (2009)

- Hangover, The (2009)

Je weet wel. Films die nog vrij vers zijn, maar waar de hype al rond gaan liggen is.

porcupine3 wrote:

Volledig akkoord. Schaf die boel af

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Maar misschien een ander punt aansnijden: toplijstenvervuiling.

Deze grafiek toont het verloop van de score van Avatar op IMDb:

Avatar (2009) // IMDb Top 250 History - took.nl

Dit is echter de stem-evolutie van avatar op moviemeter: de film is aan het vastroesten.

(afbeelding)

En da's een fenomeen dat overal in de top250 te zien is:

1. Shawshank Redemption

(afbeelding)

2. The Godfather

(afbeelding)

3. The Green Mile

(afbeelding)

Overal ter wereld gaat de 'hype' liggen, en stellen mensen hun cijfer bij.

Het cijfer van mensen die de site niet meer bezoeken sinds hun eerste bezoek daalt uiteraard niet. Gevolg: wijzigingen in populariteit zijn nauwelijks/niet zichtbaar.

Op IMDb daalt de score ook sneller, doordat er vooral rekening gehouden wordt met ervaren gebruikers.

Mijn voorstel: Om de score te berekenen telt men enkel de stemmen mee van mensen wiens account de laatste 3 jaar actief was.* Op die manier zullen de films sneller met de golven van hun populariteit meebewegen.

* Stel: Een persoon komt na 5 jaar weer eens op de site. Dan is die zijn stemmen niet kwijt, maar ze stonden gewoon op 'non-actief'. (Je kan zo al die tijd ook gewoon bekijken). Diezelfde avond worden z'n stemmen weer meegenomen in het berekeningsproces.

Als er niet ingegrepen wordt denk ik dat de toplijsten kapot zullen gaan aan dit vastroestfenomeen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Is volgens mij in het grote opmerkingen topic ook al ter sprake geweest. Zoiets als mensen een mail sturen of ze nog wensen terug te komen op de site. Bij IMDb doen ze dat mensen een minimaal aantal stemmen moeten hebben om meegeteld te worden. Hierdoor mijdt je de stemmen van mensen die even wat stemmen komen uitdelen en verder niets meer van zich laten horen.

Is volgens mij allemaal al eens / meerdere keren aan de orde gekomen. Maar niet erg hoor, stemmen en lijsten het komt steeds weer opnieuw ter sprake..

Toplijsten zijn erg statistisch, mee eens. Geef mij maar hitparades, o.i.d. ook wel leuk, steeds een andere nummer 1.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Dk2008 wrote:

Is volgens mij in het grote opmerkingen topic ook al ter sprake geweest. Zoiets als mensen een mail sturen of ze nog wensen terug te komen op de site. Bij IMDb doen ze dat mensen een minimaal aantal stemmen moeten hebben om meegeteld te worden. Hierdoor mijdt je de stemmen van mensen die even wat stemmen komen uitdelen en verder niets meer van zich laten horen.

Dat vind ik dan weer geen goed idee. Er zijn verschillende mensen op deze site die zelfs niet stemmen. Die mensen die even wat stemmen uitdelen komen toch niet meer terug. Dus als je er een tijdslimiet op zet, dan vallen ze vanzelf uit de boot.

Dan kan men bijvoorbeeld onder het sub-kopje "stemmen" een knop aanmaken waaronder alle in-actieve stemmen te zien zijn (En eventueel bovenaan de score van de film, moesten ze ook meegeteld worden).

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Nou ja, we merken wel van je voorstel. Maar vastroesten is toch onvermijdelijk. Alle nieuwe toevoegingen ten spijt en de vele films die inmiddels op de site staan, draait het vaak toch om klein aantal films.

Maar om bij te houden welke films je gezien hebt en wat je ervan vindt, blijft toch handig.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Mijn voorstel: Om de score te berekenen telt men enkel de stemmen mee van mensen wiens account de laatste 3 jaar actief was.* Op die manier zullen de films sneller met de golven van hun populariteit meebewegen.

En jij denkt dat kleinere arthouse filmpjes die nu al moeten schrapen om genoeg stemmen te halen voor de top 250 dan nog een kans hebben?

mar007

• 1151 messages
  • 949 votes

waarschijnlijk niet maar dat zegt toch al genoeg,blijkbaar heeft de merendeel van

de mensen geen behoefte aan de kleinere arthouse filmpjes.

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Ja en met het verdwijnen uit de lijst zullen users die er niet bekend mee zijn ook niet meer mee in aanraking komen. Lijkt me bepaald geen goeie ontwikkeling.. Zo'n lijst is immers een hulpmiddel om met een breed en divers scala aan films in aanraking te komen. Vind het zelf soms treurig om te zien dat een groot deel van de films die ik zie niet eens de 250 stemmen haalt, vaak niet eens de 100, terwijl het niet eens obscure films zijn, althans buiten MovieMeter.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

mar007 wrote:

waarschijnlijk niet maar dat zegt toch al genoeg,blijkbaar heeft de merendeel van

Tja, als we zo'n gaan redeneren dan kan je ook zeggen dat de vocalere groep op MM waarschijnlijk veel minder behoefte heeft aan al dat commerciële bombast wat nu ook in de top 250 staat.

Het blijft wel een filmforum natuurlijk, geen overzicht van de beste films volgens de bezoekers van de C1000.

Ik heb er ook weinig mee, maar het wordt algmeen gezien als onderdeel van de filmwereld (met z'n eigen competitie en festivals enzo - net als animatie trouwens) dus zie ik niet in waarom je ze uit de toplijst zou halen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

mar007 wrote:

Natuurlijk kijkt het merendeel niet naar kleinere arthousefilms, de commercie rond die films ligt ook lager, zodat het moeilijker is om Jan Modaal te kunnen bereiken. Maar op die manier ga je een commerciele lijst samenstellen en niet die van de beste films. Dan krijg je een top 250 met allemaal blockbusters.

RuudC

• 4636 messages
  • 2529 votes

Onderhond wrote:

(quote)

En jij denkt dat kleinere arthouse filmpjes die nu al moeten schrapen om genoeg stemmen te halen voor de top 250 dan nog een kans hebben?

Je kan dan ook overwegen om daarbij het minimum aantal stemmen te verlagen. Als stemmen van inactieve leden niet gaan meetellen, vallen er natuurlijk een hoop af.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Film Pegasus wrote:

Dan krijg je een top 250 met allemaal blockbusters.

Dat is het nu ook al wat de bovenste helft betreft, misschien wat anders dan bij de C1000...... maar dat komt ook omdat er een hoop geconcentreer is rond bepaalde films.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Onderhond wrote:

(quote)

De stemlimiet verlagen (of langer op 250 houden) is er goed voor.

Bovendien worden kleine arthousefilmpjes doorgaans niet bekeken door eendagsgebruikers.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Recente films zouden dan enorm bevoordeeld worden.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Knisper wrote:

Recente films zouden dan enorm bevoordeeld worden.

Is nu ook al het geval. Het zal er enkel voor zorgen dat recente films na een bepaalde tijd dat voordeel kwijt geraken. Nu zal Avatar voor altijd in de bovenste 100 blijven hangen.

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Als je er meer oudere films in zou willen hebben dan zou je kunnen nivelleren naar leeftijd. Bijv. alles onder 1960 heeft 150 stemmen nodig om in de top 250 te komen, daarna loopt het langzaam op tot aan de 350 in 2013. Maar goed, ben zelf niet zo'n fan van allerlei formules toepassen e.d. maar als dit de diversiteit ten goede komt.. alleen lost dit niet het probleem van de kleinere recente arthousefilmpjes op.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

AGE-411 wrote:

Is nu ook al het geval. Het zal er enkel voor zorgen dat recente films na een bepaalde tijd dat voordeel kwijt geraken. Nu zal Avatar voor altijd in de bovenste 100 blijven hangen.

Ja, maar dan krijg je wel hele rare patronen op het moment dat de bioscoopstemmen wegvallen. Maar goed, dat is ook slechts mijn mening.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Jesper187 wrote:

Als je er meer oudere films in zou willen hebben dan zou je kunnen nivelleren naar leeftijd. Bijv. alles onder 1960 heeft 150 stemmen nodig om in de top 250 te komen,

Dat lijkt me, als het al kan via het systeem, ook oneerlijk. Waarom zou je er meer oudere films in willen hebben? Ik vind de klassiekers die erin staan nou niet bepaald (de beste).

Voor inspiratie kunnen mensen ook de overige lijsten raadplegen, bijvoorbeeld per jaar.

mar007

• 1151 messages
  • 949 votes

dat vind ik eerlijk gezegd ook....ik vind het jammer dat het 2 jaar kan duren

voor een film in de lijst opgenomen kan worden...nou ook geen halszaak natuurlijk

maar vind de top 250 lijst nogal saai.

doorn in het oog blijft voor mij dat er documentaires in staan.

wat de arthouse films betreft zou inderdaad een ander systeem eerlijker zijn hoewel

ik persoonlijk er niet veel mee heb andere weer wel.

verder ach valt het best goed te doen zo, net als dick2008 al aangaf je kan ook overige

lijsten raadplegen.

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Dick2008 wrote:

(quote)

Dat lijkt me, als het al kan via het systeem, ook oneerlijk. Waarom zou je er meer oudere films in willen hebben? Ik vind de klassiekers die erin staan nou niet bepaald (de beste).

Je hebt 't dan ook over de klassiekers met hoge waarderingen en meer dan 250 stemmen.. dat zijn dan ook alleen maar de allerallerbekendste klassieke Hollywoodfilms. Zou er bij 1960 een bodemgrens zijn van 150 stemmen om in de top 250 te komen dan maken plots films als: Seppuku, Le Trou, Tengoku to Jigoku, Suna no Onna, Tystnaden etc. kans om in de top 250 te komen. Rond de jaren 70 zouden het aantal stemmen benodigd voor de top 250 dan rond de 190 liggen, dat levert dan bijv. films als A Woman under the Influence en Il Conformista op. Uit de jaren 50 zou het de volgende films opleveren: Du Rififi chez les Hommes, Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut, Die Brücke, In a Lonely Place en Umberto D. Uiteindelijk zijn het niet eens zo heel veel films die erbij zullen komen, maar het zou tenminste iets meer diversiteit geven.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.