- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Toch komen die films ook regelmatig op tv, weliswaar niet de publieke omroep, maar de beschikbaarheid is niet beperkt (bijv. door de quaility film collection).
porcupine3
-
- 142 messages
- 6112 votes
Toch komen die films ook regelmatig op tv, weliswaar niet de publieke omroep, maar de beschikbaarheid is niet beperkt (bijv. door de quaility film collection).
Dat weet ik. Ik heb ze alle 4 in mijn kast staan. Mijn punt is dat de doorsnee filmlefhebber ze desondanks niet aan zal schaffen, maar de adept wel.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Toch zijn dit al de films die wat geschikter zijn voor een groter publiek, eigenlijk een groep die tussen de doorsnee filmliefhebbers en adept inzit. Een groep die bijv. naar het filmfestival in Rotterdam. Maar bij echt alternatieve films haakt deze groep ook af.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
ik vind dat films als bv Bin-Jip, Oldboy, A bittersweel life en Spring, summer etc. hier niets te zoeken hebben. Dit zijn films die hooguit een paar weken in het arthouse circuit draaien en zelden of nooit op televisie te zien zijn. Om ze te zien moet je er dus echt naar op zoek gaan en degene die dat doen zijn in mijn ogen de adepten van aziatische films waar ik het over heb.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Om ze te zien moet je er dus echt naar op zoek gaan en degene die dat doen zijn in mijn ogen de adepten van aziatische films waar ik het over heb.
Dan hou je er een serieus vertekend wereldbeeld op na, want de meeste mensen die daar gestemd hebben, hebben in heel hun leven misschien 10-20 Aziatische films gezien. Niet bepaald adepten.
Maar dus naar je eigen regels moet een films als Novecento (top 10 bij jou) ook gewoon uit de Top 250 geweerd worden? Komt ook zelden op TV (minder dan Bin-Jip volgens MM) en laat diezelfde groep Solyaris kijkers een oordeel vellen en je zal geen hogere score moeten verwachten.
Het is trouwens énorm naief om ervan uit te gaan dat kwaliteit altijd wel boven komt drijven. Je moet maar eens nagaan wat er uiteindelijk ervoor zorgt dat een film uiteindelijk populair wordt, daar komt héél wat meer bij kijken dat inherente kwaliteit.
porcupine3
-
- 142 messages
- 6112 votes
Dan hou je er een serieus vertekend wereldbeeld op na, want de meeste mensen die daar gestemd hebben, hebben in heel hun leven misschien 10-20 Aziatische films gezien. Niet bepaald adepten.
Maar dus naar je eigen regels moet een films als Novecento (top 10 bij jou) ook gewoon uit de Top 250 geweerd worden? Komt ook zelden op TV (minder dan Bin-Jip volgens MM) en laat diezelfde groep Solyaris kijkers een oordeel vellen en je zal geen hogere score moeten verwachten.
Het is trouwens énorm naief om ervan uit te gaan dat kwaliteit altijd wel boven komt drijven. Je moet maar eens nagaan wat er uiteindelijk ervoor zorgt dat een film uiteindelijk populair wordt, daar komt héél wat meer bij kijken dat inherente kwaliteit.
Ik bedoel dat niet als regel, maar om aan te geven dat als je zo een film wil zien er echt doelbewust naar op zoek moet. V.w.b. Novecento denk ik niet dat je gelijk hebt. Alleen de lengte zal voor sommigen misschien een bezwaar zijn. In tegenstelling met Solyaris gaat het hier om een duidelijk te begrijpen verhaal, waarbij mij vooral de schets van het italiaanse plattelandsleven in de eerste helft van de vorige eeuw enorm aanspreekt. Maar dat is een kwestie van smaak.
Ik zag trouwens jouw score, dus ik begrijp waarom je juist deze film er uit pikt. Smaak dus.
Ik wil trouwens niets weren uit de top 250 (behalve tekenfilms). Ik denk alleen dat door de ondergrens op te trekken je een betere doorsnee krijgt van wat er onder de gebruikers leeft. En als dat betekent dat Novecento sneuvelt dan moet dat maar. Er staan zowiezo nauwelijks films uit mijn top 10 in de top 250. Dat boeit me ook niet. En zoals ik al aangaf als je naar IMDb kijkt, hoeft dat geenszins te betekenen dat er dan allerlei tienerrommel inkomt.
Voorts als ik schrijf dat kwaliteit altijd boven komt drijven bedoel ik niet dat het dan ook echt populair bij de grote massa zal worden, al gebeurt dat soms onverwacht wel (Intouchables),
maar bij de echte filmliefhebbers.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Een redelijk specifieke smaak die de meeste mensen echt niet delen. Ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die gaat zitten voor Italiaanse boeren uit de eerste helft van vorige eeuw ... is gewoon een cinefiele film. Waarom ik de film eruit pik heeft verder niks met persoonlijke smaak te maken want ook LOTR en GFII vind ik desastreuze films, maar die spreken wél een groot publiek aan en zijn naar jouw regels dus logischere toevoegingen aan de Top 250. Novecento is dat niet.
5 (ofwel de helft). Redelijk veel vind ik.
porcupine3
-
- 142 messages
- 6112 votes
Een redelijk specifieke smaak die de meeste mensen echt niet delen. Ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die gaat zitten voor Italiaanse boeren uit de eerste helft van vorige eeuw ... is gewoon een cinefiele film. Waarom ik de film eruit pik heeft verder niks met persoonlijke smaak te maken want ook LOTR en GFII vind ik desastreuze films, maar die spreken wél een groot publiek aan en zijn naar jouw regels dus logischere toevoegingen aan de Top 250. Novecento is dat niet.
5 (ofwel de helft). Redelijk veel vind ik.
Het zijn er 4 hetgeen vergeleken bij jouw top 10 inderdaad redelijk veel is.
En als je Novecento een cinefiele film noemt, hoe noem je dan de films uit jouw top 10. Eerlijk gezegd ken ik er geen een. Sterker nog ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. Maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Een combinatie van cinefiele- en genrefilms. Toch twee aparte werelden.
JFK ligt dan blijkbaar net buiten de Top 250, die heeft er in ieder geval lang ingestaan (ook om die reden gezien). Novecento ken ik trouwens ook enkel omdat die in de Top 250 voorkomt, daarbuiten ook nog nooit wat van gehoord. Het enige wat nog voor die film spreekt is de aanwezigheid van DeNiro.
porcupine3
-
- 142 messages
- 6112 votes
Een combinatie van cinefiele- en genrefilms. Toch twee aparte werelden.
JFK ligt dan blijkbaar net buiten de Top 250, die heeft er in ieder geval lang ingestaan (ook om die reden gezien). Novecento ken ik trouwens ook enkel omdat die in de Top 250 voorkomt, daarbuiten ook nog nooit wat van gehoord. Het enige wat nog voor die film spreekt is de aanwezigheid van DeNiro.
Vergeet Gerard Depardieu, Burt Lancaster en vooral een briljant gemene Donald Sutherland niet.
Dat je de film niet kent heeft misschien met leeftijd te maken. Toen de film (in eerste instantie in 2 delen) uitkwam was hij onder de filmliefhebbers wel degelijk populair
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Van Bin-Jip en Spring ... Spring kan je toch net hetzelfde zeggen? Niet voor niks hebben beide films meer dan 1000 stemmen. Beiden arthouse hits.
Ironisch genoeg blijven beide Ki-duks dus staan wanneer er een stemmengrens van 1000 stemmen komt, Novecento valt af. Oldboy is zelfs nog populairder.
porcupine3
-
- 142 messages
- 6112 votes
Van Bin-Jip en Spring ... Spring kan je toch net hetzelfde zeggen? Niet voor niks hebben beide films meer dan 1000 stemmen. Beiden arthouse hits.
Ironisch genoeg blijven beide Ki-duks dus staan wanneer er een stemmengrens van 1000 stemmen komt, Novecento valt af. Oldboy is zelfs nog populairder.
Nogmaals het is en zal altijd een kwestie van smaak blijven. Ik heb ze alle 3 gezien en vond het onzinnige verhalen, afgezien misschien van het eerste uur van Spring etc.
Voorts gaat het me er echt niet om wie bij 1000 stemmen moet gaan of mag blijven. Ik vind gewoon 250 stemmen een te klein draagvlak.
Ik bedoel een geweldig sociaal drama als "The grapes of wrath" zal dan ook verdwijnen, terwijl het zo lang geduurd heeft voor die het quorem haalde. Jammer maar helaas.
TMP
-
- 1890 messages
- 1715 votes
Ik blijf het toch raar vinden dat men een impuls nodig heeft om films te kijken. Dat naar aanleiding van het stemmen, lijstjes worden samengesteld prima, maar er staan duizenden films op de site die ook de moeite waard zijn om bekeken te worden, misschien wel meer dan die in de lijst staan.
Niet impuls in de zin dat ik ze allemaal moet zien, maar het is goed om uit de lijst inspiratie op te kunnen doen voor verschillende genres. Daarom is enige diversiteit qua films en genres ook wel wenselijk, al ben ik er (uiteraard) ook achter gekomen dat bepaalde typen films mij niet liggen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Niet impuls in de zin dat ik ze allemaal moet zien, maar het is goed om uit de lijst inspiratie op te kunnen doen voor verschillende genres.
Ik bedoel je niet persoonlijk hoor, het is algemeen bedoeld maar ik heb je alleen gequot omdat je er over begon. Er zullen veel meer zijn die de lijst als inspiratiebron gebruiken.
Oude films die er in staan zijn vaak helemaal niet zo gemakkelijk toegankelijk. Ik heb dus meegemaakt dat mensen n.a.v. die lijst zo'n oude film gingen kijken, het als een teleurstelling hebben ervaren en het vervolgens ook voor gezien hielden. Erg jammer.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Zelf net nog eens door de Top 250 gelopen, de enige film die me daar écht irriteert (zonder gezien te hebben trouwens) is Der Tunnel. Een veredelde TVserie verknipt tot film. Sowieso valt op dat veel mini-series makkelijker krediet krijgen dan echte films, terwijl acteerwerk en filmische kwaliteiten vaak van érg laag niveau zijn.
Het wordt blijkbaar ook weer tijd om weer wat gaten in de top 250 op te vullen, er zijn blijkbaar weer een aantal nieuwe entries die ik gemist heb het laatste jaar.
porcupine3
-
- 142 messages
- 6112 votes
Zelf net nog eens door de Top 250 gelopen, de enige film die me daar écht irriteert (zonder gezien te hebben trouwens) is Der Tunnel. Een veredelde TVserie verknipt tot film. Sowieso valt op dat veel mini-series makkelijker krediet krijgen dan echte films, terwijl acteerwerk en filmische kwaliteiten vaak van érg laag niveau zijn.
Het wordt blijkbaar ook weer tijd om weer wat gaten in de top 250 op te vullen, er zijn blijkbaar weer een aantal nieuwe entries die ik gemist heb het laatste jaar.
Hoe kun je je nu irriteren aan een film die je niet gezien hebt, alleen omdat hij oorspronkelijk voor TV gemaakt is, waar het niveau doorgaans lager is (maar niet altijd). De berichten erbij zijn over het algemeen zeer lovend. Ik zoek hem al een tijdje op DVD, maar kan hem vooralsnog niet vinden.
V.w.b. het aantal nieuwe entries. Ik vind dat de top 250 veel te veel op slot zit. Er zit te weinig beweging in. Dit komt vooral doordat nieuwe films 2 jaar moeten wachten tot ze mee mogen doen.
Waarom is dat eigenlijk ? Bij IMDb zie je wel meer beweging; daar mogen nieuwe films wel mee doen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Omdat je zo de hypes of the day uitsluit. Films die na een jaar wegzakken en waar je niks meer van hoort, die horen niet in een Top 250. Vroeger was de regel er niet, het enige wat je erbij kreeg waren een aantal grote blockbusters die weer verdwenen wanneer de DVD-release er eindelijk was.Als een film ook die test doorstaat komt hij er vanzelf wel in na 2 jaar, dus win-win.
Wat betreft mini-series, ik ken er geen enkele die ook maar in de buurt van een Top 250 notering zou komen. Ze duren langer en brengen minder, vind het meer iets voor TV-meter ofzo (liggen ook vaak rond de kwaliteit van TV-series). Heb van Der Tunnel al even een trailer bekeken en het ziet er toch werkelijk dramatisch uit.
porcupine3
-
- 142 messages
- 6112 votes
Omdat je zo de hypes of the day uitsluit. Films die na een jaar wegzakken en waar je niks meer van hoort, die horen niet in een Top 250. Vroeger was de regel er niet, het enige wat je erbij kreeg waren een aantal grote blockbusters die weer verdwenen wanneer de DVD-release er eindelijk was.Als een film ook die test doorstaat komt hij er vanzelf wel in na 2 jaar, dus win-win.
Maar dat is toch juist leuk. Zo blijft de boel tenminste een beetje in beweging. Je ziet dan films langzaam stijgen of zakken. Nu zit zeker de top 100 volledig op slot.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Een all-time best lijst hoeft niet vaak in beweging te zijn, zo'n lijst vereist net een beetje stabiliteit om aan geloofwaardigheid te winnen. Anders is het gewoon een flavor of the day lijst. Verder volg ik de Top 250 al een tijd niet meer van nabij, maar vroeger bewoog er toch nog genoeg, alleen zijn de verschuivingen nooit echt dramatisch.
porcupine3
-
- 142 messages
- 6112 votes
Een all-time best lijst hoeft niet vaak in beweging te zijn, zo'n lijst vereist net een beetje stabiliteit om aan geloofwaardigheid te winnen. Anders is het gewoon een flavor of the day lijst. Verder volg ik de Top 250 al een tijd niet meer van nabij, maar vroeger bewoog er toch nog genoeg, alleen zijn de verschuivingen nooit echt dramatisch.
Dat "flavor of the day" verhaal valt best wel mee. Als je naar de top recent kijkt zie je dat als je de 2 jaar regel laat vallen er slechts 15 titels in de top 250 komen., en als je de ondergrens optrekt nog minder. Bovendien zijn dit zeker geen slechte of hype films.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Wat betreft mini-series, ik ken er geen enkele die ook maar in de buurt van een Top 250 notering zou komen. Ze duren langer en brengen minder, vind het meer iets voor TV-meter ofzo (liggen ook vaak rond de kwaliteit van TV-series).
Lijkt me toch verschil of een film in één keer op tv wordt getoond die 3 à 4 uur duurt dan een miniserie die in delen wordt uitgezonden. En ze zijn er in verschillende lengtes. Hier een hele korte A Difficult Woman (1998)
@ porcupine3. Wat het fascistische betreft daar mag RuudC even zelf op reageren. Wel is het zo. Je wordt uitnodigd op een site. Het kijken van films (afgezien van privé-situatie, studie, werk) is een vrijblijvende bezigheid net als veel andere zaken die je op deze site kunt doen, kan je zoiets ook niet stellen.
Ik denk dat als je willekeurig 1000 mensen selecteert uit de gebruikers en die dwingt naar een film als Solaris te kijken, dat de helft voor het einde wegloopt en van de rest hooguit 2 % tot een positieve score komt.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Berichten met persoonlijke aanvallen verwijderd. Houdt de discussie inhoudelijk en speel niet op de man.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Dus 250 gebruikers (0,18 % van het totaal) maken uit wat kwaliteit is ?
Door dit systeem hebben cinefielen en adepten van bijv. tekenfilms en/of aziatische films een veel te grote invloed op de top 250.
Het zou goed zijn de ondergrens te verhogen naar 1000 stemmen. Dat is nog steeds maar 0,72 % van het aantal gebruikers. Er zouden dan 71 films uit de huidige top verdwijnen. Deze blijven echter in beeld bij de Tip 250.
Het aantal stemmen verhogen naar 1000 stemmen minimum, geeft een commerciele lijst en geen lijst met de meest favoriete films. Om te vermijden dat je onbekende films met 10 hoge stemmen in de lijst krijgt is er een minimum aantal stemmen nodig.
Dus JA, 250 gebruikers (minimum) maken dus uit wat kwaliteit is op Moviemeter. Jij bent blijkbaar meer een liefhebber van commerciele Hollywoodfilms en sluit zo te lezen per definitie animatiefilms en Aziatische films uit om in aanmerking te komen tot de top 250. Net zoals je zelf schermt met de zin: 'het is een kwestie van smaak' wat bij deze als een boomerang terug komt. Het is trouwens niet omdat veel mensen een film gezien hebben (meeste stemmen) dat die daardoor ook beter is (hoge score).
Kwaliteit boven kwantiteit dus! 
porcupine3
-
- 142 messages
- 6112 votes
Het aantal stemmen verhogen naar 1000 stemmen minimum, geeft een commerciele lijst en geen lijst met de meest favoriete films. Om te vermijden dat je onbekende films met 10 hoge stemmen in de lijst krijgt is er een minimum aantal stemmen nodig.
Dus JA, 250 gebruikers (minimum) maken dus uit wat kwaliteit is op Moviemeter. Jij bent blijkbaar meer een liefhebber van commerciele Hollywoodfilms en sluit zo te lezen per definitie animatiefilms en Aziatische films uit om in aanmerking te komen tot de top 250. Net zoals je zelf schermt met de zin: 'het is een kwestie van smaak' wat bij deze als een boomerang terug komt. Het is trouwens niet omdat veel mensen een film gezien hebben (meeste stemmen) dat die daardoor ook beter is (hoge score).
Kwaliteit boven kwantiteit dus!
Dit verhaal is volslagen onzin. Je krijgt helemaal geen commerciele lijst, alleen een lijst met films die door meer mensen gezien en beoordeeld zijn. Kijk naar IMBd, daar ligt de lat nog veel hoger en dat is bepaald ook niet commercieel. Bovendien is een lijst met de meest favoriete films juist een lijst van films die door veel mensen gezien zijn en niet door slechts 250.
Het kan mij echt niet schelen waar films gemaakt worden en al helemaal niet of ze commercieel zijn. Ik kijk puur naar het verhaal. Ik sluit ook niets uit. Hooguit tekenfilms, die neem ik niet serieus.
Wat je laatste opmerking betreft; het is veel moeilijker om een hoge score te halen met 1000 of meer mensen dan met 250. Ook als je de ondergrens verhoogt gaat het nog steeds om de hoogste score en niet om het aantal stemmen.
wimnoot
-
- 3963 messages
- 3923 votes
@porcupine3:
Heb je de IMDB top 250 weleens gezien? Dat zijn alleen maar blockbusters, met af en toe een wereldberoemde arthousefilm.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Sinds dat de drempel verhoogd is naar 25.000 stemmen wel ja, daarvoor stond er toch wel wat meer indi- en arthouse spul in.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
MM: Film met meeste stemmen: Shawshank Redemption (~14.000 stemmen)
IMDb: Film met meeste stemmen: Shawshank Redemption (~845.000 stemmen)
IMDb heeft een minimum van 25.000 stemmen, dat zou volgense eenzelfde verdeling op MM een minimum van 414 stemmen betekenen. 1000 is dus sowieso compleet onrealistisch.
Verder krijg je wel duidelijk een commercielere lijst, aangezien de film met én hoge scores én hoge stemaantallen overblijven. De impact op de huidige MM top 250:
074. Judgment at Nuremberg
091. Ikiru
102. Salaire de la Peur, Le
103. Grapes of Wrath, The
104. Cercle Rouge, Le
111. Heima
112. Battaglia di Algeri, La
124. Fanny och Alexander
125. Witness for the Prosecution
179. White Heat
196. Dalkomhan Insaeng
197. Diaboliques, Les
210. My Name Is Khan
223. Sometimes in April
224. Byôsoku 5 Senchimêtoru
225. Fitzcarraldo
249. Tunnel, Der
De meeste zou ik niet missen, maar het zijn wel bijna allemaal films die de top 250 een eigen karakter geven.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
En wat krijg je in de plaats ...
Jurassic Park
21 Grams
Untouchables, The
Machinist, The
Life of Brian
Blade Runner
25th Hour
Loft
Stand by Me
Scent of a Woman
Bronx Tale, A
JFK
Hable con Ella
Shi Mian Mai Fu
Graduate, The
C'est Arrivé près de chez Vous
Modern Times
Conseguenze dell'Amore, Le
De lijstjes spreken boekdelen denk ik.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3665 votes
Dat is het hem net juist.
Als je die drempel verhoogd vb. naar 25000 stemmen krijg je een toplijst met films, al dan niet commercieel. Het probleem is gewoon dat voor arthouse of cinefiele films het veel langer duurt om aan een dergelijk aantal stemmen te komen omdat ze gewoon geen of weinig kansen krijgen in grote bioscoopcomplexen die zich richten op bezoekersaantallen en winsten. Op moviemeter is dit nu 250 stemmen waardoor er al eens een film opduikt in de lijst waar een filmliefhebber of bioscoopganger nog 'niks' van gehoord heeft of die hem niet bekend is. Zo kunnen er deuren opengaan naar een totaal nieuwe filmwereld en kan het zijn dat deze filmliefhebbers meer en meer de cinefiele of arthouse film willen opzoeken.
Voor mij persoonlijk was dit mijn eerste film in een filmclub in Oostende. The constant gardener. (2005)
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Een top-lijst moet ook een uitnodiging te zijn daar eens wat van te zien (net zoals films die Onderhond hoog waardeert overigens, een heel ander soort wat ik normaal kijk). Niet dat het allemaal de grote titels zijn, dezelfde soort meuk. Eens wat verrassends houdt het mooi. Juist die top 250 geeft soms leuke, goed -maar minder vaak- gewaardeerde films die je vervolgens weer doen kennis maken met ander werk van die regisseur.
En die populaire lijst is toch al de alternatieve lijst met de top 10 noteringen opgeteld? Minstens 250 stemmen is nu nog een mooi getal.
Het blijft wel de MM-top 250, dus moet wel een afspiegeling zijn van de gebruikers, (veel werk van voor 1960 staat er niet in) maar dat lijkt mij nu prima te gaan.