• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.156 actors
  • 9.373.452 votes
Profile

Toplijsten (centraal topic)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Of ik heb iets gemist of het bericht boven die van Wouter staat verkeerd. Zover ik weet is er geen antwoord gekomen op mijn vraag. Dan ik wil hem zelf wel even beantwoorden. Als Chaplin erin staat mag Pirates of the Carribean van mij er ook in, heb er geen enkele moeite mee. Hetzelfde geldt voor Dumb and Dumber in de alternatieve lijst. Ik ben zelf verre van een Carrey-fan maar het geeft aan dat genoeg anderen het wel een leuke komiek vinden.

Fikret8

• 6170 messages
  • 4233 votes

Van jou mogen alle Flodder films, Mr. Bean films, Naked Gun films, Tom & Jerry the movie ook in de top 250 ten koste van Chaplin's City Lights. Dan krijg je een lijstje dat voort komt op basis van enkel jou persoonlijke mening. Of men hier op MovieMeter daar nou zo warm van loopt?

Heb je ooit wel eens lijstjes gezien die zijn samengesteld door mensen uit de filmwereld zelf waar tenminste echt over is nagedacht en een historisch besef achter zit? Chaplin, Kurosawa en Bergman zijn niet voor niets alomgeprezen filmiconen van meerdere generaties dan de Pirates Of The Carribean generatie. Bovendien hebben ze de tand des tijds doorstaan, daar heb ik bij Pirates Of The Carribean in de toekomst nog de twijfels over.

mar007

• 1151 messages
  • 949 votes

Dick2008 wrote:

(quote)

Ik wil wel aannemen wat je schrijft en ik respecteer de lijst wel, maar hoe serieus kun je alle gebruikers nemen? We gingen er vanuit dat de meeste gebruikers wel serieus bezig zijn, maar lange niet alle. Daarom kijk ik verder dan alleen lijsten. Berichten bij films is ook een goede indicatie en te kijken welke stem bepaalde gebruikers bij een film hebben neergezet helpt ook.

ik kijk ook verder dan de lijsten en hecht meer waarde aan berichten/recensies bij films.

wat ik bedoel is dat ik de lijst serieus neem ook al staan er films in die mij niet aanspreken.

als een film hoog genoteerd staat dan vinden dus blijkbaar de meeste gebruikers dit

een goede film,voor mij geen reden om het dan niet serieus te nemen.

hooguit ben ik het er niet mee eens dat is wat anders dan gebruikers niet serieus nemen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Fikret8 wrote:

Van jou mogen alle Flodder films, Mr. Bean films, Naked Gun films, Tom & Jerry the movie ook in de top 250 ten koste van Chaplin's City Lights. Dan krijg je een lijstje dat voort komt op basis van enkel jou persoonlijke mening. Of men hier op MovieMeter daar nou zo warm van loopt?

Hoho! Jordy heeft de alternatieve toplijst uitgebreid naar 250 i.p.v. 100. Daar geef ik mijn mening over. Als mensen het niks vinden kan ik niets aan doen, dan wordt het maar weer een top 100, ook best, ga ik niet over. Die lijst geeft aan wat hier op de site gebeurt en niet daar buiten. Er zijn momenteel 135.872 gebruikers, beetje vreemd om alleen mijn mening nu te gaan gebruiken.

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

Fikret8 wrote:

Heb je ooit wel eens lijstjes gezien die zijn samengesteld door mensen uit de filmwereld zelf waar tenminste echt over is nagedacht en een historisch besef achter zit? Chaplin, Kurosawa en Bergman zijn niet voor niets alomgeprezen filmiconen van meerdere generaties dan de Pirates Of The Carribean generatie. Bovendien hebben ze de tand des tijds doorstaan, daar heb ik bij Pirates Of The Carribean in de toekomst nog de twijfels over.

Ik ben het in grote lijnen wel met je eens, behalve over dat stukje van de tand des tijds. Ik vind dat met name de Chaplin films nu toch wel wat gedateerd overkomen, ondanks de universele thema's. Heb onlangs nog "The great dictator" gezien, en wat toen misschien heel gewaagd was vind ik nu op zijn hoogst amusant. En twijfel niet, "Pirates" gaat zeker niet de tand des tijds doorstaan.

Fikret8

• 6170 messages
  • 4233 votes

Ik heb mijn jongere familieleden (doelgroep: basisschool) laatst kennis laten maken met Charlie Chaplin's The Circus, City Lights, Modern Times en de korte film The Champion. Die zijn er helemaal weg van en vinden dit nog betere films, aangrijpender en grappiger dan bijna alles wat tegenwoordig uit komt (al hebben ze natuurlijk nog niet veel gezien, maar het zegt wel veel). Dit was overigens ook mijn ervaring op die leeftijd.

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

Dat is niet zo moeilijk, omdat er tegenwoordig erg weinig films gemaakt worden die echt grappig en/of aangrijpend zijn. 'Intouchable" is hier de zeer positieve uitzondering.

Los hiervan vind ik niet dat je zulke jonge kinderen als graadmeter moet zien want die hebben zoals je zelf al aangeeft nog weinig vergelijkingsmateriaal.

Will1973

• 19 messages
  • 18 votes

In De Site > Algemeen > Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën):

Toch blijft moviemeter met de sterren onbetrouwbaar, hoe kan het anders dat een film die nog in 2013 moet uitkomen nu al 4 sterren heeft. zolang het niet engels gesproken of niet uit amerika komt heeft de film al 1 ster voorsprong .

Onderhond

• 87594 messages
  • 12843 votes

Achzo, dat verklaart waarom de eerste 17 films in de top 250 zonder uitzondering Engelstalig zijn ...

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Films die ten onrechte al stemmen hebben gehad, daarvan kunnen we de stemmen natuurlijk graag verwijderen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nog 3 stemmen nodig voor opname in de top 250:

Andrey Rublyov (1966)

Nog 8 stemmen:

In a Lonely Place (1950)

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

kappeuter wrote:

Nog 3 stemmen nodig voor opname in de top 250:

Andrey Rublyov (1966)

Nog 8 stemmen:

In a Lonely Place (1950)

Alsjeblieft niet nog een film van Tarkovsky in de top 250. Er staat er al minstens 1 teveel in (solaris).

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

porcupine3 wrote:

(quote)

Alsjeblieft niet nog een film van Tarkovsky in de top 250.

En je dacht dat dat helpt ?

JohnWilliams

• 7504 messages
  • 1006 votes

In De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic #2:

Ik vraag me af hoe de top 250 in elkaar steekt.

Anatomy of a Murder (1959)

Deze film heeft bijvoorbeeld maar rond de 250 stemmen en staat in de top 250 en verslaat daarmee een film zoals Jurassic Park die over de 5000 stemmen heeft. Die film komt op 3,75 en wordt daarmee verstoten door een filmpje uit 1959 die 20 x (!!!) zo weinig stemmen heeft.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Het is heel eenvoudig. De films met minimaal 250 stemmen op volgorde van hoogste gemiddelde en als ze gelijk eindigen gaat degene met meer stemmen voor. Dat zorgt voor een prima mix van heel bekend en wat minder bekend. Bij de alternatieve lijst(op basis van top 10 lijstjes) telt het aantal mensen veel zwaarder en daar zal Jurassic Park het beter doen). Voor de top 250 komt hij vandaag eenhonderdste te kort. Voor elk wat wils qua lijstjes.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Kwaliteit boven kwantiteit!

Fikret8

• 6170 messages
  • 4233 votes

Kunnen ze hier porcupine3 niet bannen vanwege zijn opmerking?

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

Film Pegasus wrote:

Kwaliteit boven kwantiteit!

Dus 250 gebruikers (0,18 % van het totaal) maken uit wat kwaliteit is ?

Door dit systeem hebben cinefielen en adepten van bijv. tekenfilms en/of aziatische films een veel te grote invloed op de top 250.

Het zou goed zijn de ondergrens te verhogen naar 1000 stemmen. Dat is nog steeds maar 0,72 % van het aantal gebruikers. Er zouden dan 71 films uit de huidige top verdwijnen. Deze blijven echter in beeld bij de Tip 250.

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

Fikret8 wrote:

Kunnen ze hier porcupine3 niet bannen vanwege zijn opmerking?

Waar slaat dit nu weer op ?

RuudC

• 4636 messages
  • 2529 votes

Wat een gezeur zeg. Prima dat je niks met animatiefilms hebt, maar ga er geen kruistocht tegen houden.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12843 votes

cinefielen en adepten van bijv. tekenfilms en/of aziatische films

Een actieve groep van 10-20 mensen misschien, die zelden allemaal op eenzelfde film gestemd hebben. Wees gerust dat die impact compleet verwaarloosbaar is zonder daarbij een andere, véél ruimere groep te betrekken die zonder directe bias oordeelt of het effectief om algemeen kwalitatieve films gaat.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Klopt, zelfs bekendere films van regisseurs die bij cinefielen zeer geliefd zijn (Kurosawa, Tarkovsky, Godard om een paar te noemen) komen maar met moeite aan de stemmengrens. Films die alleen door liefhebbers van Aziatische films gekeken worden, hebben al helemaal geen kans van slagen.

Overigens is over het minimum aantal stemmen best te discussieren, maar een stap naar 1000 stemmen heeft denk ik niet zo'n draagvlak.

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Een actieve groep van 10-20 mensen misschien, die zelden allemaal op eenzelfde film gestemd hebben. Wees gerust dat die impact compleet verwaarloosbaar is zonder daarbij een andere, véél ruimere groep te betrekken die zonder directe bias oordeelt of het effectief om algemeen kwalitatieve films gaat.

Ik denk dat je dat toch veel te laag inschat die 10-20. Ik moest "bias" even opzoeken. Blijkt vooringenomen te zijn. Ik beschouw mezelf zeker niet als zodanig, alleen wat tekenfilms betreft misschien; die kan ik nu eenmaal niet serieus nemen.

Ik denk dat als je willekeurig 1000 mensen selecteert uit de gebruikers en die dwingt naar een film als Solaris te kijken, dat de helft voor het einde wegloopt en van de rest hooguit 2 % tot een positieve score komt.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12843 votes

porcupine3 wrote:

Ik denk dat je dat toch veel te laag inschat die 10-20.

Ik weet 100% zeker van niet. De meeste van de films die ik aanprijs komen namelijk helemaal niet boven dat aantal uit. Als dat wel gebeurt resulteert dat vaak in plotse dalingen in het gemiddelde. Slechts een héél select aantal films blijft een top-waardige score behouden, maar dan zit je echt al bij stemmers die zich zelden of zonder al te veel overdreven enthusiasme aan dat soort films wagen.

Je opmerking wat betreft Solyaris (neem ik aan?) klopt wel denk ik, maar als je dat wegneemt krijg je gewoon een erg platte lijst (het equivalent van een nationale muziek top-30 waar artiesten als Britney Spears en Rihanna floreren). Voor dat soort lijsten zijn er andere fora denk ik.

TMP

• 1890 messages
  • 1716 votes

Ik vind het juist fijn dat er wat 'minder bekende' films in de top-250 staan. Dat geeft een impuls om ook eens iets anders te proberen. De alternatieve top-250 bestaat voor een groter deel uit blockbusters en is kwalitatief gezien misschien iets minder.

Dat betekent niet dat na verloop van tijd de stemgrens niet eens wat omhoog mag. Het moet natuurlijk wel een redelijke afspiegeling blijven van het totaal aantal stemmen en users. Maar om de grens meteen naar 1000 stemmen te trekken is wel erg rigoreus.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

porcupine3 wrote:

Door dit systeem hebben cinefielen en adepten van bijv. tekenfilms en/of aziatische films een veel te grote invloed op de top 250.

Bovenaan in de top 250 staat er geen enkele tekenfilm en Aziatische film. Wel een hele hoop bekende blockbusters, dus waar heb je het eigenlijk over?

porcupine3 wrote:

Het zou goed zijn de ondergrens te verhogen naar 1000 stemmen.

Zoveel meesterwerken die nooit aan 250 stemmen raken en jij wil de lat nog hoger leggen.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

TMP wrote:

Ik vind het juist fijn dat er wat 'minder bekende' films in de top-250 staan. Dat geeft een impuls om ook eens iets anders te proberen.

Ik blijf het toch raar vinden dat men een impuls nodig heeft om films te kijken. Dat naar aanleiding van het stemmen, lijstjes worden samengesteld prima, maar er staan duizenden films op de site die ook de moeite waard zijn om bekeken te worden, misschien wel meer dan die in de lijst staan.

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

Nomak wrote:

Bovenaan in de top 250 staat er geen enkele tekenfilm en Aziatische film. Wel een hele hoop bekende blockbusters, dus waar heb je het eigenlijk over?

Ik heb het over de top 250 en niet over de top 100. En daar zijn genoemde categorien wel degelijk ruim (over)vertegenwoordigd.

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

Nomak wrote:

zoveel meesterwerken die nooit aan 250 stemmen raken en jij wil de lat nog hoger leggen.

In mijn overtuiging komen de echte meesterwerken altijd wel bovendrijven. Dit geldt zowel voor film als voor muziek en literatuur.

porcupine3

• 142 messages
  • 6112 votes

TMP wrote:

Ik vind het juist fijn dat er wat 'minder bekende' films in de top-250 staan. Dat geeft een impuls om ook eens iets anders te proberen. De alternatieve top-250 bestaat voor een groter deel uit blockbusters en is kwalitatief gezien misschien iets minder.

Dat betekent niet dat na verloop van tijd de stemgrens niet eens wat omhoog mag. Het moet natuurlijk wel een redelijke afspiegeling blijven van het totaal aantal stemmen en users. Maar om de grens meteen naar 1000 stemmen te trekken is wel erg rigoreus.

Ik gebruik de top 250 inderdaad ook om nieuwe ideeen op te doen. En heb zo ook een aantal pareltjes ondekt. Maar even zo vaak ben ik teleurgesteld. Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind dat films als bv Bin-Jip, Oldboy, A bittersweel life en Spring, summer etc. hier niets te zoeken hebben. Dit zijn films die hooguit een paar weken in het arthouse circuit draaien en zelden of nooit op televisie te zien zijn. Om ze te zien moet je er dus echt naar op zoek gaan en degene die dat doen zijn in mijn ogen de adepten van aziatische films waar ik het over heb.

Voor wat betreft het rigoreuze van die 1000 stemmen, bij IMDb is het 25.000 stemmen en dat is toch ook geen popi jopi lijst.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.