• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.105 votes
Profile

De Oscars

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Wel mooi dat de Oscars steeds internationaler worden. Met The Zone of Interest, Anatomy of a Fall en Past Lives (de helft van de film) zijn er drie niet-Engelstalige films genomineerd. Dat was een aantal jaren geleden onmogelijk. Dat zie je ook bij de Beste Regisseur categorie. Lanthimos, Glazer, Triet, Ostlund, Hamaguchi, Vinterberg, Isaac Chung, Zhao, Bong Joon-ho, Pawlikowski, Cuaron etc. Dat was een aantal jaar geleden onmogelijk.

En Emily Blunt met haar eerste Oscarnominatie .

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Nog een opvallende nominatie: El Conde voor beste cinematografie. Netflix film met als productieland Chili en dan in deze categorie genomineerd worden, dat is toch vrij bijzonder. Ik vind zelf de voorgaande films van Larraín cinematografisch knapper, maar soit.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Wel een Amerikaanse DoP die bij de Academy sowieso al de nodige bekendheid geniet.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Oscars 2024, a list of films by Léo Barbosa - Letterboxd

Hoever komen jullie? Ik blijf steken op 27/53 van de genomineerde films, precies 50%.

Wel ligt er nog best wat klaar op de kijkstapel. The Color Purple, The Creator, El Conde, Napoleon, American Symphony, Society of the Snow, The Teacher's Lounge, The Captain, Four Daughters....

Verder kijk ik het meeste uit naar Poor Things, American Fiction, The Zone of Interest, Perfect Days en The Boy and the Heron

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ik 21 van de 53 (The Color Purple heb ik gezien maar moet ik nog verwerken). Ik kijk bijna geen documentaires, dus 21 is nog best knap.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

John Milton wrote:

Verder kijk ik het meeste uit naar Poor Things, American Fiction, The Zone of Interest, Perfect Days en The Boy and the Heron

Deze staan allemaal hoog op mijn kijklijst. Plus Godzilla Minus One uiteraard. Wat een hype voor een Godzilla film.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Jup die ook. Ik heb mijn IMDb top 250 niet compleet, dat is niet goed voor mijn nachtrust.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Poor things vs Oppenheimer. Ik zag ze beiden al. Ik geef toch de voorkeur aan Lanthimos. Geweldige film, zeker als je van dat hoekje af houdt.

Ik hoop hierbij ook dat Emma Stone haar tweede haalt ten koste van Gladstone.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Edit: ik moet Poor Things nog zien. Ik kan niet 100% uitsluiten dat ik het met je eens ga zijn.

Bearzel

• 50 messages
  • 128 votes

IH88 wrote:

Met The Zone of Interest, Anatomy of a Fall en Past Lives (de helft van de film) zijn er drie niet-Engelstalige films genomineerd. .

Naar mijn gevoel zat er best wel veel Engels in Anatomy of a Fall (dit geheel terzijde).

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Goh, nog meer prijsjes. Wat wil Hollywood toch dolgraag bij de balletjes worden gekieteld zeg.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Door die genderneutrale prijzen waren er juist wat prijzen weggevallen.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Best Movie in a Foreign Language is wel een gekke categorie dit jaar en heel erg Duits:

- De UK zit er eens bij, maar met een Duitstalige film van een Britse regisseur

- Italië komt met een film in het Frans en Wolof

- Japan komt met een film van een Duitser

- Spanje komt met een film die zich afspeelt in Latijns-Amerika (je zou eerder Chili verwachten ofzo als land voor dat verhaal)

- Duitsland komt wel met een Duitstalige film van een Duitser, maar wel iemand met Turkse wortels. Wel met de beste film overigens.

Een behoorlijk internationaal gezelschap zo.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Oscars 2024: Best Picture Nominees, Ranked From Worst to Best – IndieWire American Fiction onder Maestro zetten.... Ik heb zo mijn bedenkingen daarbij.

Mijn eigen top 10 (Poor Things nog niet gezien, maar slechter dan Maestro zal die film zeker niet zijn.)

9. Maestro

8. Anatomy of a Fall

7. Barbie

6. American Fiction

5. The Holdovers

4. Killers of the Flower Moon

3. The Zone of Interest

2. Oppenheimer

1. Past Lives

Gezien mijn eigen smaak zal Poor Things wel ergens rond plaats 5/6 komen te staan. Alleen over Killers of the Flower Moon en The Zone of Interest heb ik getwijfeld. Kunnen nog van plaats wisselen.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Zo, een week voor de ceremonie is het al gelukt alle nominaties te zien (behalve documentaires en shorts die ik nooit kijk omdat ze me niet echt interesseren). Makkelijk te doen dit jaar. Veel grote films met veel nominaties waardoor er al veel nominaties gezien waren. Maar ook veel Netflix-films (veel meer dan van andere streamingdiensten) en de andere films kwamen netjes uit in januari en februari. Zelfs American Fiction die geen release zou krijgen is nog legaal te zien geweest.

Ik zie Oppenheimer (en vooral Nolan die de gunfactor heeft) de grote prijzen pakken, Poor Things vooral Oscars rond het visuele. Daarnaast enkele films met veel nominaties die her en der een losse Oscar pakken, netjes verdeeld. Hierbij mijn voorspellingen.

BEST PICTURE

Mag winnen: Oppenheimer. Naast de kwaliteit ook gewoon een originele, grote, bombastische film met lef gemaakt. En ik gun het Nolan wel een keer.

Gaat winnen: Om precies de reden dat deze ook mag winnen. In tijden dat er meer flops dan hits zijn aan de boxoffice en er veel gezeik is op blockbusters is dit een film die wel publiek en critici aan zich wist te binden. En dan speelt de aparte manier van stemmen bij deze categorie ook mee: Oppenheimer zal vaak op 1 staan maar ook vaak op plek 2 of 3. Echt een publieksfavoriet.

BEST DIRECTOR

Mag winnen: Nolan, zie hierboven.

Gaat winnen: Nolan, zie hierboven. Met minder voorsprong dan de film, maar het zal hem gegund worden.

BEST ACTOR

Mag winnen: Wright of Murphy. De rest vond ik weinig bijzonder, soms zelfs irritant en cliché.

Gaat winnen: Wright.

BEST ACTRESS

Mag winnen: Sterke categorie dit jaar, enkel Mulligan valt er wat buiten maar zij heeft vooral een matige rol. Gladstone vond ik fijn, Stone was ook echt top maar zij raakte me minder.

Gaat winnen: Gladstone. Ik denk dat haar afkomst de doorslag geeft bij veel stemmers.

BEST SUPPORTING ACTOR

Mag winnen: Robert Downey Jr. De subtiliteit en autoriteit die hij meegaf waren geweldig.

Gaat winnen: Robert Downey Jr. Het wordt hem ook gegund.

BEST SUPPORTING ACTRESS

Mag winnen: Jody Foster. Hele fijne innemende rol.

Gaat winnen: Da'Vine Joy Randolph.

BEST ORIGINAL SCREENPLAY

Mag winnen: Anatomy of a Fall

Gaat winnen: Anatomy of a Fall

BEST ADAPTED SCREENPLAY

Mag winnen: Ik heb geen voorkeur, ook geen film die hem zeker niet mag winnen.

Gaat winnen: Barbie, om ze toch maar een prijsje nog te geven.

Best Animated Feature FilmBEST ANIMATED FEAUTURE FILM

Mag winnen: Robot Dreams, met grote afstand. Prachtige leuke lieve film, ook echt voor jong én oud.

Gaat winnen: The Boy and the Heron

BEST INTERNATIONAL FEATURE FILM

Mag winnen: Das Lehrerzimmer, veruit de sterkste van allemaal.

Gaat winnen: The Zone of Interest

BEST ORIGINAL SCORE

Mag winnen: American Fiction. Erg fijne subtiele jazz die direct opviel zonder echt de aandacht op te eisen.

Gaat winnen: Indiana Jones and the Dial of Destiny, althans vooral de richting pensioen gegane John Williams.

BEST ORIGINAL SONG

Mag Winnen: Wahzhazhe (A Song for My People) van Killers of the Flower Moon. Maar zoals traditioneel een zeer zwakke categorie.

Gaat winnen: Billie Eilish voor Barbie.

BEST SOUND

Mag winnen: The Zone of Interest

Gaat winnen: Oppenheimer

BEST PRODUCTION DESIGN

Mag en gaat winnen: Poor Things

BEST CINEMATOGRAPHY

Mag winnen: Poor Things of Oppenheimer

BEST MAKEUP AND HAIRSTYLING

BEST COSTUME DESIGN

BEST FILM EDITING

Mag en gaat winnen: Oppenheimer

BEST VISUAL EFFECTS

Mag winnen: Godzilla Minus One. Vooral vanwege het budget en dat dit resultaat.

Gaat winnen: Misschien wel om bovengenoemde reden dat Godzilla gaat winnen. Ook omdat de rest niet echt uitgesproken bijzonder is.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Met veel eens! Alleen hoop ik dat Poor things (en Emma Stone) ten koste van het nog net iets beter doet dan wat jij voorspelt of verwacht.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Mijn voorspellingen.

BESTE FILM

Andere kanshebbers: Geen

Persoonlijke favoriet: Past Lives! Maar Oppenheimer op een mooie tweede plaats, dus geen teleurstelling bij mij.

BESTE REGISSEUR

Gaat winnen: Christopher Nolan

Persoonlijke favoriet: Nolan en Glazer. Allebei films gemaakt over de Tweede Wereldoorlog, maar oh zo verschillend. Er zijn al genoeg films over dit onderwerp gemaakt, maar Nolan en Glazer kiezen beide voor een originele benadering. Films ook waar je echt de hand van de regisseur ziet. Beide met magistrale geluidseffecten.

BESTE ACTRICE

Gaat winnen: Ik ga ook voor Lily Gladstone.

Andere kanshebbers: Emma Stone uiteraard.

Persoonlijke favoriet: Gladstone, Stone en ook Huller mogen van mij alle drie winnen. Hele verschillende rollen, maar alle drie zijn ze ijzersterk.

BESTE ACTEUR

Gaat winnen: Cillian Murphy

Andere kanshebbers: Giamatti lijkt wat terrein te verliezen. Murphy echt de favoriet.

Persoonlijke favoriet: Wright en Murphy.

BESTE ACTRICE IN EEN ONDERSTEUNENDE ROL

Gaat winnen: Randolph

Persoonlijke favoriet: Penelope Cruz (Ferrari), Rosamund Pike (Saltburn) en Sandra Huller (The Zone of Interest). Maar ja, die zijn niet genomineerd. Zwak veld dit jaar dus. Randolph dan maar.

BESTE ACTEUR IN EEN ONDERSTEUNENDE ROL

Gaat winnen: Robert Downey Jr.

Persoonlijke favoriet: Downey en Sterling K. Brown

BESTE INTERNATIONALE FILM

Gaat winnen: The Zone of Interest

Andere kanshebbers: Society of the Snow

Persoonlijke favoriet: The Zone of Interest

BESTE BEWERKTE SCRIPT

Gaat winnen: Ga hier voor de verrassing. American Fiction!

Andere kanshebbers: Oppenheimer en Barbie.

Persoonlijke favoriet: Oppenheimer en American Fiction.

BESTE ORIGINELE SCRIPT

Gaat winnen: Anatomy of a Fall

Andere kanshebbers: The Holdovers

Persoonlijke favoriet: Past Lives natuurlijk.

BESTE CINEMATOGRAFIE

Persoonlijke favoriet: Oppenheimer. No contest. Onze Nederlandse trots kan alvast zijn speech gaan schrijven.

BESTE SCORE

Persoonlijke favoriet: Alle vier behalve Indiana Jones. Dat vond ik zo gemakzuchtig.

BESTE LIED

Gaat winnen: Billie Eilish – What Was I Made For

Andere kanshebbers: Ryan Gosling – I’m Just Ken. Had niet verwacht dit op te schrijven…

Persoonlijke favoriet: Billie Eilish en Wahzhazhe voor het lied in Killers of the Flower Moon. Prachtig.

BESTE SOUND

Andere kanshebbers: The Zone of Interest heeft een kleine kans.

Persoonlijke favoriet: Het geluid in Oppenheimer is fantastisch. Maar ga hier toch voor The Zone of Interest. Het is nu drie weken geleden dat ik de film heb gezien, en de geluidseffecten in die film voel ik nog steeds diep van binnen.

BESTE ANIMATIEFILM

Gaat winnen: Spider-Man: Across the Spider-Verse

Andere kanshebbers: The Boy and the Heron

Persoonlijke favoriet: Across the Spider-Verse had genomineerd moeten worden voor de grote prijs. Eén van de beste films van de laatste jaren.

Andere categorieën.

Best Costume Design en Best Production Design gaan naar Barbie. Meer dan terecht. Poor Things is in beide categorieën de uitdager. Film Editing gaat uiteraard ook naar Oppenheimer. Poor Things en Maestro gaan samen uitmaken wie Makeup and Hairstyling gaat winnen. Beste Documentaire is 20 Days in Mariupol. Beste Visuele Effecten gaat naar Godzilla.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

Je zult maar de hele nacht vastgeplakt zitten op een stoel, in een drukke zaal, om te zien hoe verschillende iemanden aan de andere kant van de wereld prijzen krijgen die uiteindelijk ook geen zak waard zijn.

Dan ben je geen filmliefhebber, dan ben je een filmmasochist.

pampelonne

• 440 messages
  • 202 votes

DPG Media Privacy Gate - parool.nl

De uitreiking is ook te zien op Filmbox, in de nacht van 10 maart.

Bearzel

• 50 messages
  • 128 votes

IH88 wrote:

Mijn voorspellingen.

BESTE BEWERKTE SCRIPT

Gaat winnen: Ga hier voor de verrassing. American Fiction!

American Fiction zou geen verrassing zijn, dat is de frontrunner.

Denk dat al je voorspellingen gewoon de frontrunners zijn. Niet dat daar iets mis mee is, ik zou dezelfde kiezen, het ziet er naar uit dat dit het meest voorspelbare jaar in decennia gaat worden. Er zitten er altijd wel één of twee bij waar iets helemaal uit het niets wint, maar zelfs dat zal dan waarschijnlijk in een kleinere categorie zijn. Dat Guardians plots visual effects wint of Society of the Snow met makeup aan de haal gaat, veel spectaculairder zal het niet worden.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Bearzel wrote:

(quote)

American Fiction zou geen verrassing zijn, dat is de frontrunner.

Denk dat al je voorspellingen gewoon de frontrunners zijn. Niet dat daar iets mis mee is, ik zou dezelfde kiezen, het ziet er naar uit dat dit het meest voorspelbare jaar in decennia gaat worden. Er zitten er altijd wel één of twee bij waar iets helemaal uit het niets wint, maar zelfs dat zal dan waarschijnlijk in een kleinere categorie zijn. Dat Guardians plots visual effects wint of Society of the Snow met makeup aan de haal gaat, veel spectaculairder zal het niet worden.

Ja klopt, Oppenheimer staat bij sommigen op één. Maar nu ik verder kijk zie ik ook American Fiction vaak als favoriet. Echte verrassing zou een overwinning voor Huller zijn voor Beste Actrice. Niets eens onmogelijk, gezien de grote groep niet-Amerikaanse stemgerechtigden. Maar Gladstone en Stone hebben meer kans.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Vooral Stone lijkt me echt de favoriet.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

kos wrote:

Vooral Stone lijkt me echt de favoriet.

Nou, op dit moment zou ik mijn geld zetten op de blije steen ipv de gewone steen. Zeker de SAG winst telt zwaar. Maar goed, ik ben de slechtste voorspeller ooit. Daarom gok ik ook niet.

Nitefall

• 74 messages
  • 258 votes

Ik vind de performance van Gladstone niet slecht, maar wel erg doorsnee. Lijkt mij vooral een nominatie omdat ze in een Scorcese film zit. Emma Stone is in Poor Things echt buitenaards goed. Zij zou voor mij een terechte winnaar zijn.

Ik merk dat er hier weinig liefde is voor The Holdovers. Van het lijstje genomineerden vind ik deze de beste (al mag het ook gerust Poor Things of Barbie worden).

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Ik kan alleen maar concluderen dat we een geweldig 2023 achter de rug hebben op filmvlak. Ook voor de beste buitenlandse film is het smullen. Zelfs bij de animatiefilm zijn er verschillende toppers. Sommigen die ongetwijfeld buiten de prijzen zullen vallen, verdienden meer.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Deze filmmakers bepalen wie de Oscars winnen: 'Het is zeer eervol' - nos.nl

NOS wrote:

Ze krijgen ook allerlei uitnodigingen voor premières, want de filmproducenten in Hollywood weten wat lobbyen is. Maar wie denkt dat het leven van de Nederlandse Academy-leden vol glitter en glamour is, heeft het mis. Het Academy-lidmaatschap kost namelijk 450 euro per jaar. Aliona van der Horst: "Je kan dus ook zeggen dat we een heel dure streamingapp hebben."

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.