- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
DonPeliculón
-
- 775 messages
- 980 votes
Spring Breakers, Post Tenebras Lux, Only God Forgives, Nymphomaniac, At Any Price, To the Wonder, Like Someone in Love (al gereleased maar nog niet gezien), Lemale Et Ha’chalal, Leones, Noche, È Stato Il Figlio, Bella Addormentata, Colt 45. Om er maar een paar te noemen. Heer-lijk!
Een aantal daarvan staan ook wel op mijn 'indegatenhoud-lijstje' ja, maar zoals cordiacovens zegt lijkt het me geen voer voor de Academy. Niet dat dat veel uitmaakt als een film goed is natuurlijk. Misschien Only God Forgives wel als een goedmakertje voor Drive omdat die vorig jaar genegeerd is.
dimi303
-
- 3420 messages
- 3694 votes
Life of Pi komt er een beetje het beste uit wat ik eigenlijk niet had verwacht.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4897 votes
Het zal allemaal wel met die Oscars. De winnaars doen me weinig. 'The Master' compleet gepasseerd, blijkt al een te moeilijke film voor de Academy. Weinig verrassend verder.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Het is inderdaad een groter compliment niets dan iets te winnen ja
.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Spielberg had toch wel meer verdiend vind ik
Maar 2 oscars uit 12 nominaties? Hadden er toch minstens 5 mogen zijn.
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 messages
- 4522 votes
Eigenlijk geen verrassingen. Jammer dat The Master niets won, en jammer dat Life of Pi nogal veel kreeg. Kitsch en lelijke shots winnen de prijs voor de mooiste cinematografie. Ook Anne Hathaway zat er dik in, maar wat een verschrikking van een rol.
ZDT is de enige echte verliezer. Argo beste film en script, Life of Pi krijgt regie, SLP en Lincoln de grote acteerprijzen, Django krijgt script en acteerprijs en Les Mis een acteerprijs en veel klein werk.
En wat een vreselijke show. Acteurs die ineens niet kunnen acteren en scriptschrijvers die alleen maar houterige dialogen uit hun bek krijgen. Seth McFarlane had wel goede grappen maar wist dat hij tegen het randje zat en liet dat ook blijken 'zie mij eens stoer doen'. Zoals alle awardshows dus.
Een redelijk aantal categorieën, sowieso de meeste, goed gegokt. Hieronder mijn foutjes.
Regie, ik had geen idee en gokte eens lekker op Lincoln, Haneke mocht hem hebben. De toegevoegde waarde van Lee zie ik niet.
Animatie: stop-motion ging niet winnen, verkeerd gegokt op het leukere en betere Wreck-it Ralph
Production Design, ik gokte Anna Karenina. En dan naar Lincoln. Volledig verdiend zoals ik toen al zei, was mijn persoonlijke favoriet.
Make up: Ik gokte The Hobbit. Wat er zo bijzonder was aan Les Mis?
Muziek: Life of pi, echt? Hou toch op. Ik dacht Anna Karenina of Lincoln.
Best Sound Editing: ZDT zoals ik dacht, al had ik geen gelijkspel met Skyfall verwacht.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Brave beste animatiefilm?
Wat een schande zeg, zeker als bv Frankenweenie en Wreck-it Ralph ook gekozen hadden kunnen worden.
Verder te weinig Oscar materiaal gezien om echt eerlijk te kunnen oordelen. Van mij had Reva uit Amour wel haar Oscar mogen krijgen. Amour had ik toevallig wel gezien.
laundromat
-
- 2434 messages
- 0 votes
Even de bijrollen bespreken 
Christoph Waltz heeft 'm verdiend! Niets meer op te zeggen.
Met Anne Hathaway heb ik niks. Heb Les Mis nog niet gezien, dus op die rol kan ik haar niet beoordelen. Maar had liever gezien dat Amy Adams eindelijk een van haar 4 nominaties mocht verzilveren (hoewel ik (nog) niet lyrisch ben over The Master).
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Anne Hathaway & Jennifer Lawrence 
Ben ook wel tevreden met Brave, al had Frankenweenie het ook zeker verdiend.
jumpstylemovie
-
- 6225 messages
- 1221 votes
Christopher Waltz is een geniale kerel maar ik vond zelf dat DiCaprio een vettere rol had als Calvin Candie! Orginele Screenplay gaat volledig terecht naar Tarantino's Django.
Jennifer Lawrence is hardstikke leuk en knap maar ik vraag me af of ze ook zo sterk speelt. Ik heb haar nieuwste film nog niet gezien maar volgens mij was die vrouw uit l'amour ook erg indrukwekkend. En ze viel onder aan de trap toen ze de oscar wou ophalen maar ze ging er erg professioneel mee om. Meteen verder met de acceptance speech.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Seth McFarlane had wel goede grappen maar wist dat hij tegen het randje zat en liet dat ook blijken 'zie mij eens stoer doen'. Zoals alle awardshows dus.
Billy Crystal is beter! 
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Hij had een paar missers, maar dat Boobs-liedje was toch wel weer leuk 
Koen87
-
- 437 messages
- 1244 votes
Dat is zo ongeveer het enige wat ik tot nu toe heb gezien van de Oscars. Vooral de reacties van alle actrices vond ik mooi.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4897 votes
Orginele Screenplay gaat volledig terecht naar Tarantino's Django.
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
JL is in ieder geval blij met haar Oscar.

Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Dat is zo ongeveer het enige wat ik tot nu toe heb gezien van de Oscars. Vooral de reacties van alle actrices vond ik mooi.
Die waren dan ook vooraf in scène gezet.
Seth vond ik leuk. Hij was duidelijk niet op een ego tour, zoals zo vaak gebeurt. Vooral de Lincoln grap vond ik hilarisch.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4085 votes
Zie ik daar een bijna nipslip bij haar rechter tiet? 
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 messages
- 4522 votes
Welke Lincolngrap bedoel je?
De Argograp, dat alles zo geheim was dat ze regisseur niet kenden voor enige nominatie was anders ook heel aardig.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
O.. 150 years ago and it is still too soon?
Die 
Die Argo grap was idd ook erg grappig.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Totaal onterechte Oscar wat mij betreft. Zowel Riva als Wallis waren veel indrukwekkender. Ook de Oscar voor Waltz is te veel van het goede. Beste regisseur kan ik ook met mijn pet niet bij, zo ook de cinematografie.... Ik kon er weer weinig mee eigenlijk.
Mijn twee favorieten wonnen niks.....
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik ben er vannacht voor op gebleven en vond het een aardige show, maar nooit echt bijzonder. Vorig jaar was het wat afwisselender en vermakelijker. Nu lag de nadruk vooral op musical en op een gegeven moment had ik het wel gehad met die liedjes, omdat het tempo er niet in zat. Lag het aan mij of duurde het allemaal ook gewoon langer? Het helpt ook niet dat ik totaal niets heb met de zang van Hudson en Streisand. Verder werd de avond ook op andere manieren wat te lang gerekt. Dat een aantal studenten een prijs heeft gewonnen bij de Academy waardoor ze Oscars mogen uitdelen is leuk voor ze, maar om ze laat op de avond, als de show al veel te lang duurt, ook nog eens één voor één te gaan introduceren vereist wel erg veel van de kijkers geduld. Of in ieder geval de mijne. Seth MacFarlane was oké als presentator. Veel grappen waren leuk, maar werden niet goed gebracht. Ik vond hem verreweg het leukst toen hij als Ted prijzen uitreikte, met politiek incorrecte humor die nooit echt bij de Oscars te vinden zijn.
Het ontbrak ook wat aan speeches die eruit sprongen. Tarantino was lekker levendig en Jennifer Lawrence komt zo natuurlijk en oprecht over dat de rest een stelletje aanstellers lijkt. Ondanks dat ik Silver Linings Playbook nog niet gezien heb gun ik het haar wel, al is het maar omdat ik al onder de indruk van haar ben sinds Winter's Bone. Ang Lee heeft trouwens ook wel iets aandoenlijks. Hij was niet mijn favoriet (al verbaas ik me ook over de haat voor Life of Pi die rond dit forum klinkt), maar hij komt zo nederig over dat je hem haast die Oscar daarvoor geeft, wat natuurlijk onzin is.
Voor de rest jammer dat Argo Beste Film en Script wint en dat ik er zo hard mee geconfronteerd wordt dat ik Les Misérables te hoog gewaardeerd hebt (ieder fragment van die film haalde het bloed onder mijn nagels vandaan). Buiten die twee prijzen voor Argo om vond ik alleen Hathaway en de sets voor Lincoln echt onverdiend. Verder vooral winnaars waar ik niets op tegen heb, maar die ik zelf niet zou kiezen, al heb ik geen kwaad woord over voor Day-Lewis en Waltz.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
De liedjes waren gelukkig te skippen. MacFarlane (die ik helemaal niet ken) had nog wel een paar aardige grappen. Dom was wel de boob-song en vooral de straalverbinding met Washington
Laat haar dan gewoon in de zaal zijn (maar liever helemaal niet natuurlijk). Leukste speech was van Affleck.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Laat haar dan gewoon in de zaal zijn (maar liever helemaal niet natuurlijk).
Wie?
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 messages
- 4522 votes
om vond ik alleen Hathaway en de sets voor Lincoln echt onverdiend.
Sets Lincoln volledig verdiend. Ze hebben zo goed mogelijk geprobeerd die kamers na te maken zoals ze waren ten tijde van Lincoln. Daar zit heel veel research in. Dat het niet het meest originele is, soit, maar absoluut verdiend.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Sets Lincoln volledig verdiend. Ze hebben zo goed mogelijk geprobeerd die kamers na te maken zoals ze waren ten tijde van Lincoln. Daar zit heel veel research in.
Ja, maar ik had toch het gevoel dat ze het makkelijkste werk hadden van alle genomineerden. Vergelijk dat eens met de manier waarop de setontwerpers van Anna Karenina hele Russische steden in één theatersetting bouwen, met verschillende lagen. Zo'n production design is complexer en ook veel frisser om naar te kijken.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Beiden even lastig. Wil je nu een film maken die zich in de 20-er jaren afspeelt heb je net zoveel werk te verzetten dan wanneer je het in de middeleeuwen laat spelen. Wellicht nog meer zelfs, want kleding die 20 jaar afwijkt valt in die 20-er jaren film wel op, maar in de middeleeuwen niet.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Beiden even lastig. Wil je nu een film maken die zich in de 20-er jaren afspeelt heb je net zoveel werk te verzetten dan wanneer je het in de middeleeuwen laat spelen. Wellicht nog meer zelfs, want kleding die 20 jaar afwijkt valt in die 20-er jaren film wel op, maar in de middeleeuwen niet.
Dat is niet waar ik het over heb. Het gaat erover dat Anna Karenina een vrij originele aanpak op het gebied van sets heeft. Bijna de hele film speelt zich in één theater af, maar binnen dat theater worden dus hele Russische steden nagebouwd, evenals interieurs. Erg knap gedaan en erg creatief. Daar bovenop komt ook nog eens de research naar die tijd.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Ik snap wat je bedoelt, maar de research luistert naar Lincoln juist nog nauwer en is zelfs lastiger omdat je je geen vrijheden kunt permitteren.
Met de originaliteit heb je dan wel weer een punt.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Totaal onterechte Oscar wat mij betreft. Zowel Riva als Wallis waren veel indrukwekkender. Ook de Oscar voor Waltz is te veel van het goede. Beste regisseur kan ik ook met mijn pet niet bij, zo ook de cinematografie.... Ik kon er weer weinig mee eigenlijk.
Mijn twee favorieten wonnen niks.....
Ik vond helemaal niets bijzonder aan Wallis (95% van die performance is te danken aan de regie) en Riva zou indrukwekkender zijn geweest als ze niet in de schaduw had gestaan van Trintignant.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4085 votes
Wie?
Straalverbinding met Washington... Dat kan dus maar één iemand zijn he... Michelle Obama 
De liedjes waren gelukkig te skippen. MacFarlane (die ik helemaal niet ken) had nog wel een paar aardige grappen. Dom was wel de boob-song
Bedenker van Family Guy... dus de humor valt te verklaren. Heeft ook een aantal Roasts gepresenteerd en heeft uiteraard ook nog eens Ted (2012) geregisseerd.