• 178.093 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.586 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Mug wrote:

Nou ja, Jauja heeft al 3 volle zalen. Nog 1 te gaan. Schopt mijn plannen in de war. Genomineerd voor Big Screen Award, en nu al volop interesse, dat moet een distributeur niet kunnen ontgaan (hoop ik dan maar).

Geen enkele distributeur die deze film vrijwillig zal aankopen. No way. En die BSA lijkt me nogal een grot flop. De twee winnaars van vorig jaar zijn ook niet uitgebracht ... Kortom nu is je kans om een hele unieke film te zien. Kaartverkoop valt me trouwens bar tegen voor een Filmfestival dat flink is 'afgeslankt'.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Over Big Screen Award:

Malick wrote:

De twee winnaars van vorig jaar zijn ook niet uitgebracht ..

De winnaars van de twee voorgaande jaren bedoel je zeker?

Die van vorig jaar heb ik tijdens het festival op de laatste dag laten lopen (wel ingeruild voor een andere goede film). Nooit meer iets van teruggehoord, helaas.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Nee, van vorig jaar. De KNF Award komt ook voort uit de BSA competitie. De 2 prijswinnaars van 2013 kregen wel een release. Best raar inderdaad... Kan best liggen aan het niveau van verleden jaar natuurlijk...

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Nee, ieder jaar zijn er twee winnaars. Eentje door een 'vakjury' gekozen en eentje door een jury samengesteld uit het publiek. Afgelopen jaar waren dat Another Year en To Kill a Man. Zie ook hier.

Mug wrote:

Kan best liggen aan het niveau van verleden jaar natuurlijk...

Nee, absoluut niet.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

OK, daarvan was ik me niet bewust.

Bij Another Year kwam het niet door het niveau (wie bepaalt dat - je wint een prijs of niet) maar door de prijs (in Euro dan) die ineens met 500% toenam - of ziets.

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1198 votes

Malick wrote:

(quote)
Geen enkele distributeur die deze film vrijwillig zal aankopen. No way. En die BSA lijkt me nogal een grot flop. De twee winnaars van vorig jaar zijn ook niet uitgebracht ... Kortom nu is je kans om een hele unieke film te zien. Kaartverkoop valt me trouwens bar tegen voor een Filmfestival dat flink is 'afgeslankt'.

Heb je enig inzicht in de kaartverkoop behalve die sterretjes op het programmaoverzicht?

Op zich kan ik me voorstellen dat de belangstelling zowat ieder jaar hetzelfde loopt met een piek aan het begin (voor het eerste weekend), als het start en bij het laatste weekend. Maar dat is slechts een indruk. Over aantallen heb ik geen info.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Eens even kijken wat uitverkocht is. Donderdag drie voorstellingen. Vrijdag vier. De zaterdag tien en de zondag en maandag weer eentje. De dinsdag geen enkele. De woensdag eentje. De donderdag weer drie. De vrijdag weer twee. En de zaterdag weer twee.

Tering, het IFFR mag blij zijn als die de 150.000 bezoekers haalt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik denk wel dat het samenhangt met dat die populairdere titels in de grootste zalen draaien.

Dan springt het minder in het oog. Voordat je Oude Luxor uitverkoopt moet je wel echt veel mensen hebben. Als er nog 10 vrij zijn en 900 verkocht staat er natuurlijk nog geen sterretje.

Maar ook dingen in Cinerama 1 staan er nauwelijks tussen, zo groot is die zaal niet.

Ik heb ook de indruk dat het minder druk wordt.

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1198 votes

Hoe de opkomst ook wordt...er klinken ieder jaar geluiden als deze (hieronder al gelinkt). Hoe kijken jullie naar aspecten als "een Rotterdams gezicht", "de vernieuwing", "onderscheidend vermogen"?

(Jong) talent. Dat lijkt een paradepaardje. Ik vraag me af of er meer voorbeelden zijn van IFFR talent dat doorbreekt en terugkomt. Ik denk aan Larrain (Tony Manero) die terugkomt met No. Zijn er dit jaar voorbeelden van?

Het stuk hierboven noemt ook het HBF. HBF voorbeelden (Lav Diaz) zijn duidelijk weer aanwezig dit jaar. Volgend jaar ermee openen? Op zich een goed idee. Zal me benieuwen of de kaartverkoop ook dan zo hard loopt als bij bv Warbook.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

heel veel filmmakers komen wel terug naar IFFR, maar niet altijd met een wereldpremière (Lav Diaz ook niet, dat is een van de Locarno winnaars van vorig jaar). Als filmmakers enige bekendheid krijgen zullen ze altijd gaan mikken op festivals met een groter Internationaal profiel voor hun premières, waarvan Cannes natuurlijk traditioneel het kroonjuweel is.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Wat betreft het Rotterdam profiel en hoe dat zou moeten veranderen is voor een groot deel een zakelijke discussie, want wat betreft het profiel/gezicht van het festival veranderd er door de jaren gelukkig niet heel veel en weet ze dus een bepaalde eigen standaard te behouden. Vaste pijlers in de kritiek leken altijd dat de Tijger competitie beter kan en dat er eerder te veel keuze is dan te weinig. De competities zouden nog meer op de schop kunnen dan nu al het geval lijkt, maar de keuze wordt ook ieder jaar weer gereduceerd. In beide gevallen is volgens mij tot nu toe wel kwaliteitsverbetering het gevolg.

Dus of er dan meer met Rotterdam gedaan moet worden, of zichtbaarheid door het jaar heen e.d. of dat er weer nieuwe distributie experimenten moeten worden opgezet (zoals IFFR Live dit jaar) vind ik minder interessant. Dat zijn keuzes die je maakt om de zaak rendabel en draaiende te houden, waar een gemiddelde bezoeker misschien niet eens al te veel van merkt. De toegenomen Internationale concurrentie is een feit, maar ook in Nederland zelf neemt het aantal festivals nog toe, waardoor een IFFR volgens mij niet opeens door het hele jaar een 'ambassadeur van de Nederlandse film' kan worden oid, dan zitten ze weer anderen in de weg. Van Rotterdam eventueel misschien, maar ik bezoek toch elk jaar een Internationaal festival, en niet een Rotterdams festival...

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

De voorloper van Rotterdam was ook in Utrecht, dus wat mij betreft helemaal eens met die laatste opmerking.

De spoeling aan interessant debuten zal dun zijn en filmmakers kiezen eerder voor andere festivals als die meer uitstraling hebben. Het bekende verhaal. Nu zullen er in Cannes, Berlijn etc toch niet veel debuten in competitie komen. Dat hangt toch ook wel af van de programmeurs. Ik heb niet het idee dat IFFR nu over de beste scouts beschikt. Al zie je dat de nieuwe film van Izumi Takahashi nu in Berlijn gaat draaien (forum), die draaide ooit in Rotterdam in de Tiger competitie (met het gemiddelde van 1.66* hier op de site!). De competitie in Berlijn kent dit jaar toch wel een debuut volgens mij ( Ixcanul (2015) - imdb.com ).

Het gaat het grootste deel van het publiek toch vooral om de wat makkelijkere, wereldfilms - de zin naar avontuur is e bij velen toch wel uit. Ik merk om mij heen dat ten opzichte van 25 jaar geleden (!) - ik word oud - mensen met wie ik ging die zijn afgehaakt dat ze de films minder vinden. Ik denk dat het waarschijnlijk hun smaak is, maar goed.

Ik denk dat toch vooral de entreeprijs (die is echt fors verhoogd de afgelopen jaren, een heel festival kost ja al 400 euro aan entreebewijzen) en zo meespelen. En je moet de tijd hebben, dat is er ook minder. Het Leids Filmfestival is nogal in opkomst geweest, daar draaien toch Amerikaanse films, dat is wat laagdrempeliger. Is dat druk? En hoe is het met Film-by-the Sea. De keren dat ik daar was, was er overdag geen hond.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Misschien zijn er gewoon niet zoveel cinefielen als jullie. Ik kijk toch wel redelijk veel films en zou mezelf een filmliefhebber noemen. Maar ik zie mezelf nou niet meerdere dagen meerdere films pakken op een festival dat niet in dezelfde provincie is als waar ik woon. Ik heb al eens eerder met deze term gestrooid, maar ik vind het eigenlijk best 'ziek' als ik een aantal van jullie programma's zie. Hoe houden jullie het vol haha. Ik zie er de lol niet van in (misschien komt dit nog). Het aanbod aan films maakt me in principe niet veel uit. Tenzij er een film is waar ik al lange tijd op wacht en ik absoluut moet zien (komt erg weinig voor) zoals The Raid 2 op het Imagine Filmfestival 2014. Ik ben bijvoorbeeld naar het Filmfestival in Oostende geweest van vrijdag-zondag. Maar dit was meer onder het mom van een minivakantie, om er even uit te zijn, en zodoende pakte ik daar één film per dag. Als ik in Rotterdam en omstreken had gewoond had ik waarschijnlijk wel één of twee filmpjes meegepakt.

Richardus

• 2128 messages
  • 1196 votes

Ik heb de neiging volgend jaar naar IFFR te gaan een lang weekend ofzo... Dit jaar voor eerst IFFRiG maar geloof dat daar geen topic van is?

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Mr Thee wrote:

(Jong) talent. Dat lijkt een paradepaardje. Ik vraag me af of er meer voorbeelden zijn van IFFR talent dat doorbreekt en terugkomt. Ik denk aan Larrain (Tony Manero) die terugkomt met No. Zijn er dit jaar voorbeelden van?

Je ziet wel dat het festival een relatie opbouwt met filmmakers. Deze editie is Michael Noer een goed voorbeeld; voor de tweede keer in de Big Screen Award competitie en gedebuteerd in de Tiger Award competitie. De echte doorbraak naar de grotere festivals laat blijkbaar nog op zich wachten.

(Willie)

• 425 messages
  • 85 votes

Ik ben ook geen cinefiel, ik combineerde dat tot 10 jaar terug vooral met muziek en daar heb ik nu mijn ziel en zaligheid in gegooid, meer verrassing, meer beleving, maar dat terzijde.

Om ook een kleine duit in de eventuele terugloopdiscussie te doen; heeft de opkomst van de televisieserie daar ook niet invloed op, vooral onder jongeren lijkt dat toch een stuk meer te leven en ook ik verslind seizoenen (in een paar weken en The Newsroom en Friday night lights er doorheen geramd en in de tussentijd ook nog een uur of 80 gegamed en hierna gaan de seizoenen van The west wing er eindelijk aan) alsof het niets is, wat veel meer aansluit bij de vluchtige wereld van tegenwoordig.

Bij een film draait het ook om details, muziek en behoeft de nodig aandacht, terwijl ik tijdens series gerust met een half oog andere dingen doe.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Voorlopig programma

* Donderdag 22 januari

- 19.30 uur, La La La at Rock Bottom

- 21.45 uur, A Corner of Heaven

* Vrijdag 23 januari

- 20.00 uur, Today (1929)

- 22.00 uur, Jauja / 22.30 uur, Om Dar-b-Dar

* Zaterdag 24 januari

- 9.00 uur, Growing Up

- 12.00 uur, Auld Lang Syne

- 13.15 uur, The World of Kamako

- 16.00 uur, White Coal

- 19.00 uur, Angels of Revolution

- 21.30 uur, The Strange Eyes of Dr. Myer / 22.00 uur, Undulant Fever

* zondag 25 januari

- 10.30 uur, The Inseminator

- 13.00 uur, Court

- 16.45 uur, La Scuola d'Estate

- 19.15 uur, Run Away / 19.15 uur, Dar-b-Dar / 19.00 uur, Fires on the Plain

- 21.30 uur, Tokyo Tribe

* maandag 26 januari

- 19.30 uur, Labour of Love

- 21.45 uur, Fires on the Plain / 22.00 uur, Solos

* dinsdag 27 januari

- 19.15 uur, La Vie de Jean-Marie

of

- 19.30 uur, Gentle

- 22.00 uur, Vanishing Point

* woensdag 28 januari

- 19.00 uur, Jesus - Der Film

- 21.45 uur, Stranded in Canton

* donderdag 29 januari

- 19.45 uur, L'Occhio Selvaggio

- 22.30 uur, Over Your Dead Body

* vrijdag 30 januari

- 18.00 uur, Things of the Aimless Wanderer

- 19.30 uur, Cavalo Dinheiro

- 22.00 uur, Vanishing Point / 22.15 uur, Les Gants Blancs

* zaterdag 31 januari

Getverdemme, ik heb een sociaal leven!

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik open donderdag met We Are Brothers van Jang Jin (Filmmaker in Focus). Volgens de Filmkrant een film met ordinaire pies- en poepgrappen. Precies iets voor mij en toch wel vrij zeldzaam op het IFFR Verder schijnt hij incoherent, maar toch fris en onbevangen te zijn. Ben benieuwd, dezelfde kwalificaties gelden ook voor Mochizuki Rokuro (de echte), en laat hij nu ook ooit Filmmaker in Focus zijn geweest.

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1198 votes

IFFR/ de toekomst

Zoals beavis stelt zou er weinig markt zijn voor het IFFR. Doel je er hiermee op dat een deel van het IFFR nu eenmaal niet mainstream kan worden? In aanvulling daarop: veel bestaat ook al. Waar is nog behoefte aan? Festivals in Zuid Holland die mooi aansluiten, dwz Movies that Matter festival (ook gespronsord door Hivos), LIFF (American Indies) goed bezocht trouwens Mochizuki Rokuro(!), Camera Japan (Lantaren Venster), de programmering @WORM, IDFA vormen het "filmfestivallandschap" dat aansluit bij het IFFR de rest van het jaar.

Verder heb ik persoonlijk altijd wel goede hoop voor de Bright Future films.

"De wat makkelijkere, wereldfilms" slaan aan. Klopt wel Mochizuki Rokuro maar was het vroeger anders? Meer wereldfilms zijn mainstream (bv. Lime light). Een programmering per werelddeel is dat een idee? Of per onderwerp (water/ vuur/ aarde, oorlog/ vrede/ einde van de wereld, micro/meso/ macro)? M.a.w: meer voorkauwen of juist minder?

De bedoeling van de programma onderdelen is volgens mij met opzet een beetje vaag te noemen...bv. onderdeel: Signals.... "zoek maar uit wat het werkelijk inhoudt".

IFFR Publiek/ opkomst

Ik zou niet durven stellen wat (Willie) suggereert. Persoonlijk kijk ik geen series. Ookal zie ik wel een meerwaarde van het fenomeen. De serie (op de bank) en de festivalervaring (met live muziek / DJ) zijn niet geheel vergelijkbaar denk ik. Onder jongeren en of yups (ben zelf 30+) zijn er zat IFFR klanten. In mijn wijk en of scene is er genoeg animo. IFFR Live is in dit verband dan ook meer dan alleen "het rendabel maken" hoop en denk ik. Oneens met beavis op dit punt dus, of in ieder geval gerede twijfel bij zijn standpunt...

Cinefiel@IFFR?

Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoeveel films je ziet Lefgozer; ik ken zat mensen die zomaar een paar films meepakken en bv. graag naar de afterparty op zaterdag gaan. Hoe gaaf ik het IDFA ook vindt, het festivalgevoel is er nog meer@IFFR. Zoals het afgelopen weekend in de bijlage van het NRC stond: "het is op vakantie in je eigen stad".

Daarom denk ik ook dat het wel goed komt met de kaartjes.

Overigens:

Hier TIPS van het NRC.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Volgens de Filmkrant een film met ordinaire pies- en poepgrappen. Precies iets voor mij en toch wel vrij zeldzaam op het IFFR Verder schijnt hij incoherent, maar toch fris en onbevangen te zijn. Ben benieuwd, dezelfde kwalificaties gelden ook voor Mochizuki Rokuro (de echte), en laat hij nu ook ooit Filmmaker in Focus zijn geweest.

Gebroeders Farrelly?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Heb voor de volgende voorstellingen net kaartjes gekocht. Toch opeens een paar uitverkocht terwijl het initieel (nog) niet zo staat aangegeven. Elke voorstelling van Jauja zou nu uitverkocht moeten zijn.

Donderdag 22 januari:

La La La at Rock Bottom (19:30 – 21:13 | Oude Luxor)

A Corner of Heaven (21:45 – 23:19 | Pathé 2)

Zaterdag 24 januari:

The World of Kanako (13:15 – 15:13 | Pathé 7)

White Coal (16:00 – 17:10 | Pathé 3)

Angels of Revolution (19:00 – 20.53 | Pathé 5)

Zondag 25 januari:

Cavalo Dinheiro (15:45 – 17:29 | Pathé 4)

Bridgend (18:45 – 20:24 | Pathé 4)

Tokyo Tribe (21:30 – 23:26 | Schouwburg Grote Zaal)

Dinsdag 27 januari:

Letters to Max (14:30 – 16:13 | LantarenVenster 5)

Le meraviglie (17:00 – 18:51 | LantarenVenster 2)

Woensdag 28 januari:

A Matter of Interpretation (18:45 – 20:24 | Pathé 2)

Donderdag 29 januari:

Heaven Knows That (15:30 – 17:04 | Cinerama 1)

Tu dors Nicole (18:45 – 20:18 | Schouwburg Grote Zaal)

Vrijdag 30 januari:

Fires on the Plain (14:00 – 15:27 | LantarenVenster 6)

Crumbs (16:30 – 17:38 | Cinerama 2)

Zaterdag 31 januari:

Labour of Love (12:15 – 13:39 | Pathé 7)

Ich seh, Ich seh (16:15 – 17:54 | Oude Luxor)

The Move (18:15 – 21:13 | Pathé 4)

Vanishing Point (22:00 – 23:40 | Cinema 3)

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

het wordt een feest der herkenning bij La La La at Rock Bottom op de 22e, ik zie ten minste zes bekenden nu, mooi om een eerste dag mee af te sluiten

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Moet nog even verzamelen met wie ik overal overlap. Zie al dat bij mijn eerste vijf films Mug ook waarschijnlijk present is

Bij La tirisia op vrijdag de 23e is ook bijna iedereen, maar was helaas al uitverkocht. Zuid-Amerika komt er helaas weer bekaaid af bij mij.

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

Malick wrote:

Zag deze al:

- Jauja (★★★★½)

Is deze beter te pruimen dan "Liverpool" of is het meer van hetzelfde?

(Als ik heel cynisch ben denk ik dat dit overhyped wordt in Rotterdam omdat de "betere regisseurs" toch wel voor Berlijn kiezen).

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

a) het is een film uit Cannes, dus beter kan het in principe niet

b) als je Berlijn doorgaans een betere selectie vind hebben, dan is het IFFR inderdaad niet jouw festival

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Het tempo ligt nog steeds heel laag maar dit is wel veruit zijn beste werk. Erg gelaagd + fenomenale fotografie. Bijna schilderachtig. Ongekend mooi. En een ademwegnemend Weerasethakul-einde.

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

McSavah wrote:

Bij La tirisia op vrijdag de 23e is ook bijna iedereen, maar was helaas al uitverkocht. Zuid-Amerika komt er helaas weer bekaaid af bij mij.

Heh daar ben ik ook bij

Als ik wat nuchterder ben zal ik hier ook mijn lijssie wel ff neerplempen

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

Malick wrote:

Het tempo ligt nog steeds heel laag maar dit is wel veruit zijn beste werk. Erg gelaagd + fenomenale fotografie. Bijna schilderachtig. Ongekend mooi. En een ademwegnemend Weerasethakul-einde.

Ah dat klinkt hoopvol...een film als "Stellet Licht" vond ik dan wel weer goed als het meer op die fiets is dan ga ik me wel vermaken: goede cinematografie + (vage) verhaallijn, maar ik wil dus wel iets van een verhaal hebben geen os die 45 minuten langs een kanaal loopt a la gesubsidieerde Philipijnse Hubert Bals films.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Nee, hier zijn zeker in de eerste akte behoorlijk wat dialogen en het narratief is zeker aanwezig maar bij momenten wordt het nogal 'vaag'. Zeker richting het einde. Succes.

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

Vaag kan ik best hebben als het maar geen Zuilhof vaagheid wordt want dan kan ik net zo goed m'n regenjas opknauwen en dat cultureel filmisch experiment noemen of zo. Misschien neemt Wolfson ´m mee naar groenere weiden maar waarschijnlijk is dit ẅhishful thinking "because ambtenaren...they never leave their post".

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.