• 178.075 movies
  • 12.209 shows
  • 33.979 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.852 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Her dus de openingsfilm.

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5071 votes

Yes, nacht van de wansmaak. Het wordt leuk dit jaar.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Met betrekking tot planning maken vandaag zou het heel fijn zijn als ik wist wanneer de Nacht vd Wansmaak is. Vorige keer was het toch op de slotdag van het festival, of vergis ik me nu?

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

skinny_tie wrote:

Met betrekking tot planning maken vandaag zou het heel fijn zijn als ik wist wanneer de Nacht vd Wansmaak is. Vorige keer was het toch op de slotdag van het festival, of vergis ik me nu?

Staat in het artikel. 31 januari, de laatste vrijdag is dat.

skinny_tie

• 1227 messages
  • 3648 votes

Montorsi wrote:

[Staat in het artikel. 31 januari, de laatste vrijdag is dat.

Indeed, tijd voor nieuwe bril.

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1197 votes

Terugkomend op blijdorp abo iffr korting in LV

Het wordt de film:

Pelo Malo (2013)

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Fijn nieuws: 25 jaar Hubert Bals Fonds

IFFR's Hubert Bals Fonds bestaat vijfentwintig jaar. Tijdens de aankomende festivaleditie wordt dit onder andere gevierd met Mysterious Objects – 25 Years of Hubert Bals Fund, een themaprogramma vol verborgen parels uit de geschiedenis van het fonds.

Het Hubert Bals Fonds ondersteunde wereldwijd al meer dan duizend filmprojecten. Een van die projecten is Qissa van filmmaker Anup Singh uit India. Tien jaar nadat het fonds dit project steunde met een bijdrage voor scriptontwikkeling, beleeft de film nu zijn Europese première op IFFR. Qissa is ook de officiële openingsfilm voor genodigden op woensdag 22 januari, en wordt daarna nog meerdere malen vertoond voor publiek.

In het ontroerende drama Qissa leveren veteraan Irrfan Khan (Life of Pi, Slumdog Millionaire) en het jonge Bengalese talent Tillotama Shome prachtige acteerprestaties. Mart Dominicus, interim-directeur International Film Festival Rotterdam: 'Hoewel de film zich afspeelt in 1947, tijdens een roerige periode uit de Indiase geschiedenis, is de kern van de vertelling heel herkenbaar en actueel. Het hartstochtelijke verlangen van de vader naar een mannelijke erfgenaam veroorzaakt diep leed binnen de gemeenschap. Qissa is een aangrijpend en universeel volksverhaal, eerder tragisch dan moralistisch. Ondanks de rijke en soms zelfs uitbundige vertelstijl behoudt de film voortdurend de menselijke maat van het verdriet. Deze productie is vanaf het prille begin gesteund door het Hubert Bals Fonds. Het is een goed voorbeeld van de kracht van het Fonds voor filmmakers uit landen waar het maken van een onafhankelijke speelfilm niet vanzelfsprekend is. Financiële steun op cruciale momenten in het productieproces kan werken als katalysator voor internationale erkenning.'

Mysterious Objects – 25 Years of Hubert Bals Fund

Het Hubert Bals Fonds biedt vernieuwende en getalenteerde filmmakers uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en delen van Oost-Europa hulp bij het realiseren van opmerkelijke of belangrijke speelfilms. De films die het HBF in de loop der jaren ondersteunde zijn niet onder één noemer te vangen. Het themaprogramma Mysterious Objects – 25 Years of Hubert Bals Fund toont een selectie verrassende films die een artistieke variatie onderstrepen. De titel verwijst naar de debuutfilm Mysterious Object at Noon van de Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul, die inmiddels tot de top van internationale filmauteurs behoort. Deze film en ook werken van onder meer Chen Kaige, Carlos Reygadas en Elia Suleiman zijn in Rotterdam nogmaals op het grote scherm te zien.

Recente HBF-films

Ook zijn op het festival, buiten het themaprogramma Mysterious Objects – 25 Years of Hubert Bals Fund, elf nieuwe en recentelijk ondersteunde films te zien, de zogenaamde HBF Harvest. Met onder meer het Thaise Concrete Clouds van Lee Chatametikool (de editor van Apitchatpong Weerasethakul) in de Hivos Tiger Awards Competitie en de nieuwste film van de Algerijnse auteur Tariq Teguia Zanj Revolution in programmaonderdeel Spectrum. Reimon van Rodrigo Moreno (Argentinië) dingt mee naar The Big Screen Award.

Kunnen we wellicht wat obscure pareltjes inhalen op het witte doek. Huang Tu Di / Yellow Earth (1984 | Chen Kaige) of Chronicle of a Disappearance (1996 | Elia Suleiman)? En misschien komt er nu ook een Hubert Bals Fonds DVD-Box. Zie het wel zitten.

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Malick wrote:

Fijn nieuws: 5 jaar Hubert Bals Fonds

Kunnen we wellicht wat obscure pareltjes inhalen op het witte doek. Huang Tu Di / Yellow Earth (1984 | Chen Kaige)

Life On a String

Yellow Earth is ook ouder dan 25 jaar.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Damn it, je hebt gelijk ...

• 22403 messages
  • 5071 votes

Zo, maar vast even de tigerdiscount en een kaartje voor de openingsfilm gekocht. Het is er een die later ook gaat draaien, maar toch, wil dit jaar gewoon woensdag al beginnen.

Overigens, ik heb hier met enige regelmaat gezeurd om een omgekeerde Volkskrantdag. Zoiets is er dit jaar:

Dag van de Dwarse Film - International Film Festival Rotterdam 2013 - IFFR - filmfestivalrotterdam.com

Wil er wel heen.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

cool idee inderdaad!

nadeel van die "dagen" zijn dat je van tevoren nooit weet of er films tussen zitten die je al hebt gezien. Ze lijken dus vooral bestemd voor mensen die het festival niet (geheel) willen of kunnen meemaken, maar dan in één dag toch het gevoel willen krijgen dat ze niets gemist hebben... ofzo.

denk dat ik toch wel weer mijn eigen dwarse paadjes ga banen

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Volkskrantdag is dat in ieder geval duidelijk wel. Paar keer gewerkt op die laatste zondag, en dan merk je dat die mensen er vooral zijn om te kunnen zeggen dat ze ook elk jaar naar het Filmfestival gaan.

Dit initiatief klinkt wel een stuk leuker en gewaagder, jammer dan weer dat het in Amsterdam is.

• 22403 messages
  • 5071 votes

beavis wrote:

denk dat ik toch wel weer mijn eigen dwarse paadjes ga banen

Ik ook, maar ik mis elk jaar wel wat van die omstreden films en er bungelt elk jaar wel wat in de onderkant wat ik nog wilde zien dat ik toch ga, als een toetje.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

starbright boy wrote:

Zo, maar vast even de tigerdiscount en een kaartje voor de openingsfilm gekocht. Het is er een die later ook gaat draaien, maar toch, wil dit jaar gewoon woensdag al beginnen.

Gezellig!

Wellicht leuk om een 'meeting' op te zetten rond de openingsfilm? Met van te voren warm eten en naderhand een biertje?

- Starbright Boy

- Verhoeven

Roept u maar!

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Oeh, zijn al enkele veelbelovende titels bekendgemaakt. Naast de wat bekendere titels springen met name Trudno Byt Bogom (2013), Concrete Clouds (2013), Love Steaks (2013) en L for Leisure in het oog.

De openingsfilm zal ik helaas niet bijwonen (nog nooit gedaan overigens).

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

starbright boy wrote:

"Midlengthfilms" zijn goedkoper dan de andere. ipv 11/8 euro, 8/5 euro. Ben benieuwd wanneer iets midlength is.

40-60 minuten volgens de website. Komt niet zo heel vaak voor, tenzij ze die als losse films gaan programmeren.

• 22403 messages
  • 5071 votes

Mochizuki Rokuro

Ik denk dat ze dat gaan doen. Ik denk dat zoiets als de nieuwe Weerasekatul van vorig jaar niet meer in een shortprogramma wordt gestopt, maar los gaat draaien.

Verhoeven

Ik doe natuurlijk mee. Is trouwens pas de tweede openingsfilm op 11 x IFFR voor me.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Volgens de Filmkrant:

Naast Weerasethakuls film zijn dertien andere films te zien, waaronder On the beat van Ning Ying, Life on a String van Chen Kaige, Few of Us van Sarunas Bartas en Blue Eyes of Yonta van Flora Gomes.

Mijn eerst Bartas op het witte doek. Joehoe!

En het IFFR heeft de Big Screen Award Competitie bekend gemaakt waar ik niet heel enthousiast van wordt. R100 (Matsumoto Hitoshi) wil ik heel graag zien. En wellicht doe ik daar de Chileen bij. Wie durft die tweede film van Sergio Caballero aan? Ik weet het niet hoor.

• 22403 messages
  • 5071 votes

Bartas! Dat is inderdaad een die ook voor mij al vaststaat.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Die wil ik wel graag eens herzien.

cinemonkey

• 28 messages
  • 817 votes

Ik heb HER al gezien - echte aanrader trouwens! - maar misschien sluit ik na afloop nog wel even aan

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1197 votes

Malick wrote:

En het IFFR heeft de Big Screen Award Competitie bekend gemaakt waar ik niet heel enthousiast van wordt.

Waar wordt je niet enthousiast van: van de lijst of van het openbaar maken ervan?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Malick wrote:

En het IFFR heeft de Big Screen Award Competitie bekend gemaakt waar ik niet heel enthousiast van wordt. R100 (Matsumoto Hitoshi) wil ik heel graag zien. En wellicht doe ik daar de Chileen bij. Wie durft die tweede film van Sergio Caballero aan? Ik weet het niet hoor.

Hoewle het debuut van Nieto niet denderend was, vind ik het toch altijd sympathiek dat een tweede film (die best lang op zich heeft laten wachten) toch ook wat ruimte krijgt. Dir zou ik nog wel op mijn lijstje willen zetten. Het antwoord op de Caballero vraag moet ik even schuldig blijven... Eerst eens kijken waarom ik de eerste niet aandurfde

timbo_

• 13116 messages
  • 3861 votes

Malick wrote:

(quote)

Gezellig!

Wellicht leuk om een 'meeting' op te zetten rond de openingsfilm? Met van te voren warm eten en naderhand een biertje?

- Starbright Boy

- Verhoeven

Roept u maar!

Kaartje voor Her is binnen, dus ook ik haak graag aan

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

De titels, Mr Thee.

Mochizuki Rokuro wrote:

Hoewle het debuut van Nieto niet denderend was, vind ik het toch altijd sympathiek dat een tweede film (die best lang op zich heeft laten wachten) toch ook wat ruimte krijgt. Dir zou ik nog wel op mijn lijstje willen zetten. Het antwoord op de Caballero vraag moet ik even schuldig blijven... Eerst eens kijken waarom ik de eerste niet aandurfde

Nee, ik vind La Perrera een dermate zwakke film dat ik de regisseur voorlopig geen tweede kans geef. Wel goed dat het IFFR zijn Hubert Bals Fonds-ontdekkingen blijft volgen natuurlijk. En dat debuut van Caballero is pijnlijk onleuk.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ah, dat is die van Finisterrae. Niet gezien, maar daar konden potentiële liefhebbers al niet mee uit de voeten, nee.

Altijd tweede kansen geven Verhoeven, ongezien. Zeker bij zo'n lange periode. Pas na twee zeperds zou je kunnen gaan twijfelen. En wat ik en jij al zeggen: goed dat Rotterdam sommigen wel blijft volgen. Alleen Maria Speth is toen van de radar gekukeld volgens mij en Mochizuki Rokuro is ook niet meer zo populair (helaas).

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

ze gaven Finisterrae wel een Tijger toen, dus ze zullen het zelf niet zien als een tweede kans lijkt me. Vond 'm ook niks (misschien ook omdat ik 'm direct na het knallende Thirteen Assassins had geplan), een van de redenen dat ik tegenwoordig wat huiverig ben voor Tiger-nominees.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Het is me gelukt om op de website van het IFFR het complete programma te vinden. Meteen even mijn lijstje afgewerkt en de volgende titels gaan draaien:

- Someone's Wife in the Boat of Someone's Husband (Edwin)

- A Spell to Ward Off the Darkness (Ben Rivers en Ben Russell)

- How to Disappear Completely (Raya Martin)

- Night Moves (Kelly Reichardt)

- Manakamana (Stephanie Spray en Pacho Velez)

- Feng Ai / Til Madness Do Us Part (Bing Wang)

- Historia de la Meva Mort / The Story of My Death (Albert Serra)

- Double Play: James Benning and Richard Linklater (Gabe Klinger)

- Mary Is Happy, Mary Is Happy (Nawapol Thamrongrattanarit)

- Costa da Morte / Cost of Death (Lois Patiño)

- Norte, Hangganan Ng Kasaysayan / Norte, the End of History (Lav Diaz)

- Când se lasa seara peste Bucuresti sau metabolism / When Evening Falls on Bucharest or Metabolism (Corneliu Porumboiu)

- Exhibition (Joanna Hogg)

- Riaru: Kanzen Naru Kubinagaryû no Hi / Real (Kiyoshi Kurosawa)

- I'm the Same, I'm an Other (Caroline Strubbe)

- Stop the Pounding Heart (Roberto Minervini)

- Club Sándwich (Fernando Eimbcke)

Deze helaas niet:

- Magic Magic (Sebastián Silva)

- Miss Violence (Alexandros Avranas)

- Yuan Fang / Distant (Zhengfan Yang)

- Under the Skin (Jonathan Glazer)

- Les Salauds (Claire Denis)

- L'Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps / The Strange Color of Your Body's Tears (Hélène Cattet en Bruno Forzani)

- 3x3D (Jean-Luc Godard, Peter Greenaway en Edgar Pêra)

- Tomogui / Dog-Eat-Dog (Shinji Aoyama)

- Sai Nam Tid Shoer / By the River (Nontawat Numbenchapol)

- La Danza de la Realidad / The Dance of Reality (Alejandro Jodorowsky)

- La Prima Neve (Andrea Segre)

- Salvo (Fabio Grassadonia en Antonio Piazza)

- Moi-bi-woo-seu / Moebius (Kim Ki-duk)

- Jiao You / Stray Dogs (Tsai Ming-liang)

- Las Búsquedas (Jose Luis Valle)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Dan zou ik ik één goed voornemen voor 2014 vaarwel moeten zeggen (met Claire Denis op de foto op het IFFR), maar een ander voornemen (mijn eerste Lav Diaz) lijkt haalbaar.

Opmerkelijk dat je het ontbreken van Tsai, Kim en Cattet/Forzani spijtig vindt trouwens.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.