• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.092 actors
  • 9.372.314 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Spiekercoen wrote:

Valt toch wat tegen, Een bonte verzameling aan films gezien, waarvan er maar 3 een dikke voldoende scoorden.

4* - Oh Boy (2012)

3,5* - Astenicheskiy Sindrom (1989)

3,5* - Nordvest (2013)

3* - Mai Morire (2012)

2,5* - Boy Eating the Bird's Food (2012)

2,5* - Leones (2012)

2.5* - Toegetakeld door de Liefde (2013)

2* - Spring Breakers (2012)

2* - Nairobi Half Life (2012)

2* - Kalayaan (2012)

1,5* -Trois Exercises d'Interpretation (2012)

Komt er nog een Spring Breakers review? Wat tegenwicht is wel welkom .

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Na een aantal slappe jaargangen heb ik een fantastisch jaar erop zitten en dan moet ik nog zeker een twintigtal aangekochte titels zien! Vooral Thailand, Iran, Nederland en de (gehele) Latijns-Amerikaanse Cinema beviel me (alweer) uitstekend. De Roemeense New Wave is aan het doodbloeden en voor de Japanse Cinema moet je tegenwoordig al lang niet meer op het IFFR zijn. Hoewel Takashi Makino wel een eye-opener was dit jaar. Zal me alleen beperken tot de Flops:

01. Mater Dolorosa (Adolfo Alix Jr.)

02. Vecnoe Vozvrascenie / Eternal Homecoming (Kira Muratova)

03. Wo guxiang siwang de si zhong fangshi / Four Ways to Die in My Hometown (Chunya Chai)

04. La Fille de Nulle Part / The Girl From Nowhere (Jean-Claude Brisseau)

05. Trois Exercises d'interpretation (Cristi Puiu)

06. 90 Minutter / 90 Minutes (Eva Sørhaug)

07. 11·25 Jiketsu no Hi: Mishima Yukio to Wakamono-tachi / 11.25 the Day He Chose His Own Fate (Kôji Wakamatsu)

08. Qiong Ren, Liu Lian, Ma Yao, Tou Du Ke / Poor Folk (Midi Z.)

09. Uvlecheniya / Passions (Kira Muratova)

10. Disappearing Landscape (Vladimir Todorovic)

Volgend jaar retrospectief van Fred Kelemen? En nu op naar Berlijn.

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Heb een prima jaargang achter de rug. Door werk maar 5 daagjes kunnen pakken. In totaal 19 films.

Simon Killer (2012) 3,5*

Mater Dolorosa (2012) 3*

Agori Troi to Fagito tou Pouliou, To (2012) 3*

Nordvest (2013) 4*

Silent Ones (2013) 3*

Ontmaagding van Eva van End, De (2012) 4*

Avant Que Mon Coeur Bascule (2012) 3,5*

Matei Copil Miner (2012) 3*

Môj Pes Killer (2013) 2*

Nieuwe Wereld, De (2013) 4*

Étoile du Jour, L' (2012) 3,5*

Leones (2012) 3*

Du Zhan (Drug War)(2012) 3,5*

Gözetleme Kulesi (Watchtower)(2012) 4*

Futuro, Il (2013) 3,5*

Nihon no Higeki (Japan's Tragedy) (2012) 4*

Halley (2013) 4*

Ya Tozhe Khochu (2012) 3*

Wederopstanding van een Klootzak, De (2013) 3,5*

Mooie lijst, met maar 1 onvoldoende. Opvallend: My Dog Killer; winnaar van de Hivos Tiger Awards Competition. Ik prijs mijzelf gelukkig met de keuzes van dit festival. Vele mooie films gezien en vele mooie mensen gesproken. Een flinke dosis inspiratie en zin in de volgende editie.

Spiekercoen

• 326 messages
  • 1450 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Komt er nog een Spring Breakers review? Wat tegenwicht is wel welkom .

Ik zal er eens over nadenken.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Beavis plaatste eerder al de volledige lijst, hier nog even het nieuwsbericht betreffende de winnaar:

Nederlands drama Matterhorn wint IFFR Publiekprijs :: nrc.nl

De Publieksprijs van de 42e editie van het International Film Festival Rotterdam is gewonnen door het Nederlandse drama Matterhorn van debuterend regisseur Diederik Ebbinge

(afbeelding)

Matterhorn (2013)

Sterk IFFR-jaar voor de Nederlandse film; zowel Nederlandse openingsfilm van het festival als winnaar publieksfilm. Dat zal niet zo gauw nog eens gebeuren.

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

Spring Breakers en Matterhorn waren voor mij de absolute hoogtepunten van het festival. Matterhorn kan wel eens een (arthouse) hit gaan worden.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Van de afgelopen twee jaar had ik deze titels graag op het IFFR willen zien:

- Fogo (Yulene Olaizola)

- Sueño y Silencio (Jaime Rosales)

- Bestiaire (Denis Côté)

- Mystery (Ye Lou)

- Hanezu no Tzuki (Naomi Kawase)

- Headshot (Pen-Ek Ratanaruang)

- Loverboy (Catalin Mitulescu)

- Out of Love, with All the Best Intentions (Adrian Sitaru)

- Amen & Arirang (Ki-duk Kim)

- The Yellow Sea (Hong-jin Na)

- Monster Club (Toshiaki Toyoda)

- People Mountain People See (Shangjun Cai)

- Hi-so (Aditya Assarat)

- Twenty Cigarettes & Nightfall (James Benning)

- I Wish I Knew (Zhang Ke Jia)

- Indigène d'Eurasie (Sharunas Bartas)

- Captive & Thy Womb (Brillante Mendoza)

- Blondie (Jesper Ganslandt)

- Love in the Buff (Ho-Cheung Pang)

- Después de Lucía (Michel Franco)

Tevens het bewijs dat ze regisseurs volgen wanneer ze daar zin in hebben.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Wat een festival weer. Heb het erg naar mijn zin gehad en vandaag werken viel een beetje zwaar. Het gewone leven is weer begonnen. Op basis van wat ik hoorde en wat ik zelf zag een sterke editie, met een heel relevant retrospectief, een sterke Tigercompetitie (waarvan ik weer te weinig (slechts 1 en ik heb minstens twee anderen echt erg gemist) zag). Heb de indruk dat het algemene niveau van de Tigers al een paar jaar flink hoger zit dan in de eerste jaren dat ik ging. Meer verschillend gezelschap gehad dan ooit. Met "Wat heb je gezien?"als meest gestelde vraag. Alle emoties die je bij film kunt hebben wel doorlopen. Behalve gelukkig continu ergernis, want diepe onvoldoendes waren er niet bij. De komende dagen ga ik nog mijn stukjes bij de films aanvullen. Eerst is de nummer 1 aan de beurt, even woorden voor bedenken.

Net als vorig jaar viel me weer het een en ander op:

Argentijnse films over dolende jongeren die heel goed zijn (Los Salvajes, Leones en het helaas door mij gemiste Noche). Kan iemand die niet in een DVD-box uitbrengen?

Veel films met Katholieke of Orthodox-Christelijke rituelen en beelden. Mariabeeldjes, kaarsjes aansteken enzo. Het helpt dat er films uit dominant katholieke landen in mijn programma zaten, maar ik zag het erg vaak.

Verder gebeurt het in Latijns-Amerika dezer dagen, dat is iets om rekening mee te houden in 2014 als ik mijn programma samenstel. Was Muratova een heel fijne ontdekking. Heb ik weer films gezien van regisseurs waar ik tot mijn schande nog steeds niks van gezien had (De Oliveira, To, Hansel en Wakamatsu zijn van de 0 af). En zijn er films die ik niet had moeten missen, maar wel gemist heb (Noche, Fat Shaker en in mindere mate Our Nixon, Harmonica's Howl, Memories Look At Me en wat andere Latijns Amerikaanse en Iraanse films). En de andere Muratova's, al vond ik zes in de context van het festival wel een heel prettige hoeveelheid.

Het lijstje:

1. Post Tenebras Lux 5.0* (de eerste keer op het IFFR dat ik 5 sterren geef, al zitten er meer films dichtbij)

2. Leones 4.5*

3. Long Farewells 4.5*

4. The Asthetic Syndrome 4.0*

5 Los Salvajes 4.0*

6. 36 4.0*

7. Spring Breakers 4.0*

8. Brief Encounters 4.0*

9. Inori 4.0*

10. GFP Bunny 4.0*

11. White Epilepsy 4.0*

12. Simon Killer 4.0*

13. Mai Mourire 4.0*

14. Northwest 4.0*

15. Big Boy 3.5*

16. Mekong Hotel 3.5*

17. For Love's Sake 3.5*

18. Getting to Know The Big Wide World 3.5*

19. Faces 3.5*

20. La Tendresse 3.5*

21. Eternal Homecoming 3.5*

22. Easy Rider 3.5*

23. Bellas Mariposas 3.5*

24. 11.25 The Day He Chose His Own Faith 3.5*

25. Me Too 3.0*

26. Trois Exercises d'Interpretation 3.0*

27. Lessons of the Evil 3.0*

28. Paradies:Glaube 3.0*

29. Three Stories 3.0*

30. Sleepless Night 3.0*

31. Boy Eating The Bird's Food 3.0*

32. Drug War 3.0*

33. Pearblossom Hwy 3.0*

34. Gebo & The Shadow 3.0*

35. Final Cut: Ladies & Gentlemen 3.0*

36. Matei Child Miner 3.0*

37. Poor Folk 2.5*

38. Kalayaan 2.5*

39. Four Ways to Die in My Hometown 2.5*

40. Mater Dolarosa 2.0*

41. Errors of the Human Body 2.0*

Weinig tegenvallers. Alix Jr. gaan we maar weer negeren en ook Midi Z. maakt het niet waar met zijn tweede film, zijn debuut was beter. Four Ways leek op de site beter dan de film was. Errors is de enige film die ik zag waarvan ik vond dat het echt niks in Rotterdam te zoeken had.Een B-thriller met een regisseur die stiekem Kubrick zou willen zijn (maar het niet is). Van De Oliviera moet ik snel betere films gaan zien, hetzelfde geldt voor To.

Volgend jaar weer natuurlijk. En nog een bedankje aan alle MM'ers met wie ik films zag, gegeten, gedronken en gepraat heb. En dat zijn er nogal wat.

• 22407 messages
  • 5071 votes

En ik zie nog steeds een omgekeerde Volkskrant-dag zitten. Met films die laag stonden in de publieksstand. Had graag deze route gekregen, allemaal onderste twintig:

161 Noche

167 Taboor

171 The Fifth Gospel of Kaspar Hauser

175 Harmonica's Howl

176 Fat Shaker

En ik vraag me af of ik ooit verder afweek van de publieksstand, met mijn favoriete nieuwe films op 131, 166, 120, 103 en105,

dimi303

• 3418 messages
  • 3664 votes

Zo te zien is het voor iedereen een sterke editie geweest van het IFFR dit jaar. Jammer dat dit voor mij net iets te ver is maar altijd leuk om de verslagen en opmerkingen hier te lezen. En om de tips niet te vergeten!!

Mista

• 3 messages
  • 1228 votes

Nog bedankt voor jullie tips en commentaren! Zeker handig als je alleen de laatste dagen op het festival bent, als extra opties dan wel (gelukkig) als bevestiging van reeds gekochte kaartjes

Heb zoals wel meer hier het meest genoten van Call Girl, Eva v End en Spring Breakers, maar ook daarbuiten vooral prima degelijke of bijzondere films gezien.

Nu bleek alleen dat ik nog niet op Fat Shaker kan stemmen. Kan een van de mods misschien zeggen of deze al in de wachtrij staat? Anders wil ik hem wel toevoegen, mag als Tijgerwinnaar eigenlijk niet ontbreken.

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Fantastische editie. Meer users en bekenden dan ooit ontmoet, meer 4*+ dan ooit en m'n eerste 5* in 7 jaar IFFR uitgedeeld. Ik heb in ieder geval volop genoten.

Eindstand:

5,0* - Noche

4,5* - Spring Breakers

4,5* - Post Tenebras Lux

4,0* - Halley

4,0* - Leones

4,0* - Inori

4,0* - Sao Karaoke

4,0* - GFP Bunny

4,0* - White Epilepsy

4,0* - Chiri

4,0* - Aku no Kyoten

4,0* - How to Describe a Cloud

3,5* - 36

3,5* - Penumbra

3,5* - The Love Songs of Tiedan

3,5* - Pieta

3,5* - A Fallible Girl

3,5* - Eles Voltam

3,5* - It Felt Like Love

3,0* - Frankenstein’s Army

3,0* - The Charm of Others

3,0* - Longing for the Rain

3,0* - Du Zhan

3,0* - My Name Is Negahdar Jamali and I Make Westerns

3,0* - Nordvest

3,0* - Emperor Visits the Hell

2,5* - Aiga Tomaranai

2,0* - Nihon no Higeki

2,0* - Misericordia

1,5* - Claun (Part 1: Ayana's Week of Adventures)

1,0* - The View from Our House

Muratova:

4,0* - The Asthenic Syndrome

4,0* - Brief Encounters

3,5* - Long Farewells

3,0* - Three Stories

3,0*- Among Grey Stones

Shorts:

4,0* - Night of the Foxes

3,5* - Tunnel

3,5* - The Hunter and the Skeleton

3,5* - Förår

3,5* - Lonely Bones

2,0* - How to Raise a Smart & Happy Child from Age Zero to Five

1,5* - The Flaneurs #3

Helaas gemist: Bellas Mariposas, Los Salvajes, Jirafas, 11.25..., Lore, Harmonica's Howl, Berberian Sound Studio, Ai to makoto & Centro Histérico (en vast meer). Gelukkig lijken dit niet de moeilijkste titels om later in te halen.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

beavis wrote:

Foudre (deze heeft de publieks-score niet eens gehaald!?!)

Te weinig stemmen gegenereerd, zodat het gemiddelde niet representatief is. Gebeurt jaarlijks, veelal bij films/documentaires die door de lange lengte slechts tweemaal zijn geprogrammeerd. Zo zit Celluloid Man ook niet bij de longlist (die zou ongetwijfeld in de top 10 gestaan hebben, doordat die 15 man allemaal een 5 hebben gescheurd, en dat verklaart het wel).

• 22407 messages
  • 5071 votes

Een andere keer maak ik nog een beste-lijstje, maar nu de 10 slechtste films die ik in 10 jaar op het IFFR zag:

1. Nemuriyusurika (2011) 0.5* (gezien in 2011)

2. Girigiri no Onnatachi (2011) 1.0* (2012)

3. Chelovek Bezvozvratny (2006) 1.5* (2007)

4. Mingri Tianya (2003) (2004)

5. Songs from the Southern Seas (2008) (2009)

6. Lost Paradise in Tokyo (2009) (2010)

7. Nemmeno il Destino (2004) (2005)

8. Wellness (2008) (2009)

9. Kako Ubiv Svetec (2004) (2004) 2.0*

10. Aru Asa, Soup Wa (2005) (2005)

Opvallend: 4x Japan, al heb ik relatief veel Japanse films bekeken. Veel oudere Tigers en drie films die een DVD-release in Nederland hebben gehad. Verschillende debutanten van wie we nooit meer wat hebben gehoord ook.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Aha, leuk! Nog vier IFFR-edities en dan mag ik ook. Waar blijven de lijstjes van Reinbo, Mug, Beavis en Querelle?

Heb Kako Ubiv Svetec / How I Killed a Saint trouwens nog op DVD liggen. Dat belooft wat!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

vind het altijd leuk als mensen in mijn stemmen en mening zijn geïnteresseerd, dus ben hier mee aan de slag gegaan, al haal ik persoonlijk toch meer tips uit top lijstjes. Enkele van de slechtste films die ik ooit zag, waren IFFR ervaringen. Dat hoort ook heel erg een beetje bij het festival!

stuk voor stuk waardeloos, 0,0 score (helaas nog een 1/2 ster op MM)

Anatomie de l'Enfer (2004) (op een pers-preview-dag, telt dus niet helemaal)

Abandoned House (2007) (editie 2007)

Chhattisgarh Sketches (2004) (editie 2004)

Golova (2003) (editie 2005)

Rua Aperana 52 (2012) (editie 2012)

Traktoristy (1992) (editie 2006)

ook heel slecht:

Daehakno-yeseo Maechoon-hadaka Tomaksalhae Danghan Yeogosaeng Ajik Daehakno-ye Issda (2000) (editie 2002)

Fahr zur Hölle, Schwester! (2002) (editie 2003)

Hesus, Rebolusyunaryo (2002) (editie 2006)

Hwajangshil Eodieyo? (2002) (editie 2003)

en dat zijn er al 10, moet nog een paar bonus titels erbij doen...

Aita (2010) (editie 2011)

Dharma Guns (2010) (editie 2011)

Foudre (2013) (editie 2013)

Pamilyang Kumakain ng Lupa, Ang (2005) (editie 2005)

dit is bij elkaar echt wel de creme de la crap... 2005 en 2006 heb ik dus misschien de slechtste keuzes gemaakt, met een russisch-fillipijnse combo beide keren ook nog...

misschien was ik nog niet helemaal klaar voor deze films destijds:

L'Anglaise et le Duc (2001) (editie 2002)

Sud Sanaeha (2002) (editie 2003) heeft me helaas heel lang van zijn latere films weg gehouden

Visage (2009) (editie 2010) kan me bijna niet voorstellen dat Tsai echt een film heeft gemaakt die ik zo laag heb moeten beoordelen, heb vast iets niet begrepen

gelukkig nIEt in Rotterdam gezien

Tiexi Qu (2003) (dan had het pas écht zonde van de tijd geweest)

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

mijn 10 Beste IFFR ervaringen

Sombre (1998) gelijk op mijn eerste IFFR (1999) een van mijn favoriete films gezien! Moet zeggen dat ik de tweede keer dat ik em zag (filmmuseum meen ik) de indruk nóg sterker was

op het 2e IFFR zag ik geloof ik mijn 1e Miike Dead or Alive: Hanzaisha (1999) (twijfel of ik Audition nu voor of ná het IFFR heb gezien in een aan Japanse horror gewijd bios-programma, in wederom het filmmuseum). Stel je een introductie tot "Japanse gekte" voor in een grote uitverkochte IFFR zaal, cool.

Het jaar daarna Batoru Rowaiaru (2000) in Pathé 1, met de regisseur er (nog) bij. onvergetelijk!

Inmiddels een ervaren IFFR-ganger en de Japanse cinema bereikt op de 2002 editie vele hoogtepunten... pulse, distance, suicide circle... maar ik kies Aoi Haru (2001) uit, omdat die film zowel qua beeld als geluid heel heftig binnenkwam en nooit meer is weggegaan, rock n roll. Ook moet ik La Commune (Paris, 1871) (2000) noemen, bijna 5 uur op de krakkemikkige stoeltjes in het oude Lantaarn/Venster naar misschien wel de meest politieke film van Watkins kijken, en vol energie en enthousiasme de zaal uit komen, das ook een redelijk unieke ervaring. Top editie dus!!

Volgende hoogtepunt kwam pas weer echt in 2004 waar ik een hele dag in Cinerama 1 de Cremaster Cyclus heb kunnen zien, misschien wel de meest onvergetelijke ervaring van al mijn IFFR edities. erg fijne dag (en sindsdien ook mijn absoluut favoriete bioscoopzaal)

In 2006 vielen me vooral, geheel tegen mijn verwachtingen in, twee Amerikaanse indie films op. Mutual Appreciation (2005) en Old Joy (2006) Een eerste kennismaking met beide regisseurs die ik ben gaan volgen en sindsdien nog fijne films hebben gemaakt. Maar vooral Old Joy raakt me nog steeds heel persoonlijk.

Container (2006) leverde in 2007 een onvergetelijke ervaring op; wederom in Pathé 1. Niet de meest geschikte plek voor zo'n film, maar dat maakt de ervaring ook wel apart. Na de film nog lang nagepraat met degene met wie ik er heen was gegaan over wat ik precies in de film zag. Was zijn 1e IFFR ervaring en begon dus wat mij betreft gelijk goed. Inmiddels gaat hij al wat jaren mee en ken ik zijn smaak beter, waardoor ik me steeds meer verbaas over het feit dat hij de film uit heeft kunnen zitten en er nog een redelijke discussie met me over heeft gevoerd!

Voor 2009 kies ik La Mujer sin Cabeza (2008) dat niet de enige onvergetelijke kijkervaring was dat jaar, maar wel de beste. Zat helemaal in dat hoofd, en het is knap wanneer films dat effect bereiken. Een bioscoop setting helpt daarbij wel, maar dit was in een krakkemikkig zaaltje, Cinerama 4, dus niet eens de meest ideale plek.

2010 was weer een echt top jaar. Ook hier kon je jezelf in een film verliezen met Amer (2009) . Ik had de beste slot-film ooit met Shinboru (2009) in een uitverkochte en laaiend enthousiaste Cinerama 1, de zaal der zalen. Maar het echte hoogtepunt was nog wel het Yoshida Kiju retrospectief. Ik wist dat een gedeelte daarvan nog naar het Filmmuseum zou komen, waar ik mijn planning op aangepast had, maar dan nog had ik veel te weinig van zijn films ingepland. Een van de grootste ontdekkingen qua onbekende regisseurs ooit wat mij, en volgens mij nog wel een paar anderen, betreft.

Small Roads (2011) in 2012 in een uitverkochte zaal, muisstil, niet veel weglopers en dan bijna twee uur kijken naar statische shots van wegen. Had het gevoel echt langs de kant van de weg te staan, de omgeving in me opnemend, het geluid van passerende auto's en hier en daar een koe die een geweldig rustgevend ritme gaven. Heerlijk. Mijn eerste Benning was wederom een onvergetelijke IFFR ervaring!

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Met een aantal titels ben ik het helemaal eens (Old joy, Sombre... - en Batoru rowaiaru), een enkele kijk ik erg naar uit (La commune...) en een andere enkele vond ik niet zó (Amer). De rest ken ik simpelweg (nog) niet, al intrigeert Shinboru me al een tijdje.

Sowieso een leuk stuk Peter!

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Sud Sanaeha duidelijk niet klaar voor dus Bij Visage heb ik wel hetzelfde, ook toen gezien en viel me ontzettend tegen, maar als ik er nu aan terugdenk lijkt het best mee te vallen. Bij Symbol zat ik ook in de zaal, was inderdaad geweldig, al maakte het de film leuker dan eigenlijk het geval was Die Watkins moet werk van gemaakt worden. En bedankt voor het oprakelen van Martel, hele tijd geleden allemaal een keer op het lijstje gezet, maar zonder succes.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

dank MB

Het is vaak de setting/ervaring die een film doen werken. Ik kan me goed voorstellen dat Amer en Symbol thuis of in een zaal vol zuchtende/gapende mensen heel erg tegen kunnen vallen. Amer vereist iig een goede geluidsinstallatie en bij Symbol moet je mee durven gaan met de lach, ook al gaat het soms om een ultieme fart-joke.

Van Visage blijven me vooral de mooie beelden bij, en een persoonlijke ervaring over een overleden moeder die in de film is verwerkt, dus heb er ook geen echt negatief gevoel bij, maar weet wel dat de film als geheel gewoon niet werkte en misschien zelfs nogal potsierlijk was, wat voor Tsai best onverwacht was...

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Leuke verhalen, Beavis! Heb zo door de jaren heen ook genoeg meegemaakt.

Zoals de eerste voorstelling van Shinboru / Symbol Hitoshi (Matsumoto | IFFR 2010) in de Luxor. Niet helemaal uitverkocht en Querelle zat min of meer naast me. Maar ik ging vanaf de eerste beelden helemaal stuk. Meen me te herinneren dat het publiek erg moest wennen van deze absurde Japanse komedie. Maar al na een kwartier kon je me wegdragen. Had gewoon pijn van het lachen. De tranen liepen me over de wangen. En van wat ik gehoord heb moet ik nogal een harde en aanstekelijke lach hebben dus dat moet nogal een hel zijn geweest met mij in die zaal.

Het minimalistisch Russische Mama (Nikolay Renard en Yelena Renard | IFFR 2010) waar een dikke jongeman centraal staat. Uitverkochte zaal in de Pathé waar de film nog niet goed en wel was begonnen en iemand verloor zijn schoen! Tijdens het naar beneden lopen van de trap - om nog een plekje te zoeken - mist degene een traptree waardoor zijn schoen uitvloog en tegen het witte doek aanvloog. Het dak ging er bijna vanaf!

Maar wat misschien veel leuker was was het moment dat de persoon naast me opeens door zijn stoel zakte tijdens de voorstelling. Terwijl die een normaal postuur had en de film heel 'stil' was. Nou, ik kwam niet meer bij en met mij nog een paar. Vooral omdat op het witte doek dus een hele dikke jongeman te zien was en iemand in de zaal door zijn stoel ging. Onvergetelijk.

Trash Humpers (Harmony Korine | IFFR 2010). Krankzinnige voorstelling. Pathé 1. Mensen die ik hardop hoorde zeuren, zuchten en klagen. Gewoon aan het praten waren en waar de uitgang al heel snel benut werd. Maar ik kwam niet meer bij en vond het er wel bijpassen. Inclusief de eerste vraag van Querelle na de voorstelling en het antwoord van Korine.

Minder leuke voorstellingen was bij Nanjing! Nanjing! / City of Life and Death (Lu Chuan | IFFR 2010) in de Luxor. Waar men na een uur collectief besliste om de uitgang op te zoeken. Heb nog nooit zo vlug een Luxor zien leeglopen tijden een voorstelling. Gewoon complete rijen / groepen stonden op en vertrokken met hun biertje in de hand.

Nog zo'n eentje. Ddongpari / Breathless (Yang Ik-Joon | IFFR 2009) een snoeiharde film uit Zuid-korea. Ergens in de Pathé waar de uitstroom groter was dan de instroom. Was niet om aan te zien!

De eerste tien minuten van De Ofrivilliga / Involuntary (Ruben Östlund | IFFR 2009) waar het leek dat we naar een experimentele film zaten te kijken. We kregen alleen maar benen te zien en er was geen ondertiteling. Uiteindelijk was het gewoon het verkeerde kader. Maar de film was beter geweest als het puur bij dat kader was gebleven. Zat er hardop van te genieten.

De gecancelde voorstelling van Tsumetai nettaigyo / Cold Fish (Sono Shion | 2011). Er was geen geluid en dat had de projecteur niet door dus vulde het publiek de eerste tien minuten van de dialogen zelf in. Hilarisch!

De experimentele film 2012 (Takashi Makino IFFR 2013) waar we à la Stan Brakhage hele snelle beelden werden afgewisseld met een NOISE-soundtrack. Werd gewoon uit mijn bioscoopstoel getrild. Het geluid stond zo hard dat ik het gevoel had dat Lantaren Venster ging opstijgen. En we kregen ook nog een zelfgemaakte 3D-brilletje van een stuk plastic dat we voor onze ogen moesten houden. Unieke ervaring!

Wil nog weleens dwarsliggen maar toen het publiek zo hard begon te klappen - zelfs juichen - begon ik BOE te roepen tijdens de aftiteling van Vete más lejos, Alicia (Elisa Miller | IFFR 2011).

Film Socialisme (Jean-Luc Godard IFFR 2011). FILM SOCIALISME. Omdat het Filmfestival me zo tegenviel heb ik op één van de laatste dagen een aantal controversiële veranderingen toegepast om mijn IFFR-schema. Daaronder viel ook deze. En het publiek trok het slecht kan ik je zeggen. Weglopers als de pest maar ondergetekende kwam niet meer bij van het lachen. Kreeg tijdens de voorstelling alleen maar rare blikken naar mijn hoofd geworpen maar ik bleef gewoon doorgaan met lachen. Wist niet dat Godard zoveel humor had. Maar het mooiste moest nog komen. Godard eindigde zijn film met de woorden: No Comment! En meteen zwart beeld en het licht ging aan in de film. Ik kwam gewoon niet meer bij. Viel gewoon van mijn stoel van het lachen. Je had die blikken moeten zien van de rest van de bezoekers.

Op mijn eerste IFFR-editie zag ik [Rec] (Jaume Balagueró en Paco Plaza | IFFR 2008) waar ik geregeld van uit mijn stoel sprong van de schrikmomenten. Als het op horror aankomt en ik zit goed in de film dan kan ik me te pletter schrikken. En op de een of andere manier maak ik dan een sprongetje uit mijn stoel en loopt er angstzweet langs mijn rug. Naast me zaten toentertijd drie Spaanse dames en volgens mij was ik nog erger bezig dan hun. Eén van engste horrorfilms die ik op het witte doek heb mogen ervaren. Naderhand was ik een dweil. Helemaal niets meer waard ...

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Bij de opening van de 42ste editie van International Film Festival Rotterdam op 23 januari 2013, voorafgaand aan de vertoning van de officiële openingsfilm De Wederopstanding van een Klootzak, gaven festivaldirecteuren Rutger Wolfson en Janneke Staarink een speech, begeleid door een animatiefilm.

Hier terug te vinden.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Mmmm. Dan denk ik toch terug aan 1996 met Leaving Las Vegas met Elizabeth Shue present. Reservoir Dogs in 1993, een zaal vol hooggespannen verwachtingen. Beide in Thalia.

Ook geweldig was de Final cut van Bladerunner in 1993, meen ik. Toen nog in Lumiere 1, goh wat was dat mooi. Ook denk ik terug aan Bennies Video's, mijn eerste kennismaking met Hanneke in Lumiere 2. Of uberhaupt het festival in 1990, met Cronenberg als special guests. Vooral de talkshows trokken mijn aandacht en de feesten waren echt geweldig in dei tijd. Nog in Hilton toen.

Ik weet ook niet meer welke editie het was, maar een van die estivals in de jaren 90 was het zo koud, dat zelfs de straat over steken van Thalia naar Lumiere een barre tocht was.

Verder heb ik mij bezonder vermaakt met Miike's 13 Assassins. Grootste domper was ooit een speciale sneak. Zat ik daar om 00.00 uur vol verwachting in Luxor. begon Toy Story 2

Maar een van de leukste voorstellingen vond ik die van First Strike met Jackie Chan, vooral de aankondiging dat hij zijn volgende in Rotterdam kwam draaien. Daar moest en zou ik bij zijn. Heb nog nooit zo hard gewerkt......

• 22407 messages
  • 5071 votes

Ben eigenlijk wel benieuwd of er weer een nieuwe 10 to watch reeks op dvd aankomt en wat daar dan allemaal op gaat verschijnen. De vorige is klaar en vorig jaar augustus verscheen daarvan de eerste. Ik hoop op (minstens een van) de Argentijnen van het afgelopen festival (Leones, Los Salvajes en het door mij gemiste Noches). En Fat Shaker zou ook leuk zijn.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Gedestilleerd uit Cannes, Locarno en Venetië. Mijn verlanglijst voor het IFFR 2014:

- A Spell to Ward Off the Darkness (Ben Rivers en Ben Russell)

- How to Disappear Completely (Raya Martin)

- Night Moves (Kelly Reichardt)

- Manakamana (Stephanie Spray en Pacho Velez)

- Feng Ai / Til Madness Do Us Part (Bing Wang)

- Historia de la Meva Mort / The Story of My Death (Albert Serra)

- Magic Magic (Sebastián Silva)

- At Berkeley (Frederick Wiseman)

- Double Play: James Benning and Richard Linklater (Gabe Klinger)

- Mary Is Happy, Mary Is Happy (Nawapol Thamrongrattanarit)

- Costa da Morte / Cost of Death (Lois Patiño)

- Miss Violence (Alexandros Avranas)

- Yuan Fang / Distant (Zhengfan Yang)

- Norte, Hangganan Ng Kasaysayan / Norte, the End of History (Lav Diaz)

- Când se lasa seara peste Bucuresti sau metabolism / When Evening Falls on Bucharest or Metabolism (Corneliu Porumboiu)

- Exhibition (Joanna Hogg)

- L'Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps / The Strange Color of Your Body's Tears (Hélène Cattet en Bruno Forzani)

- 3x3D (Jean-Luc Godard, Peter Greenaway en Edgar Pêra)

- Riaru: Kanzen Naru Kubinagaryû no Hi / Real (Kiyoshi Kurosawa)

- Tomogui / Dog-Eat-Dog (Shinji Aoyama)

- Sai Nam Tid Shoer / By the River (Nontawat Numbenchapol)

- La Danza de la Realidad / The Dance of Reality (Alejandro Jodorowsky)

- La Prima Neve (Andrea Segre)

Alles wat een distributeur gevonden heeft laat ik buiten beschouwing. Zoals de nieuwe Koreeda, Gröning, Zhang-Ke, Denis, Panh en Barnard. Volgens mij mag ik blij zijn als een derde hiervan opgepikt wordt.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Een aantal van die titels zijn 'inkoppertjes' en een aantal daarvan hoef je echt niet te verwachten. Het IFFR gaat echt geen Nugu-ui ttal-do anin Haewon / Nobody's Daughter Haewon vertonen want die draaide al op het afgelopen Filmfestival van Berlijn. Dat zal eerder U ri Sunhi / Our Sunhi worden van Hong Sang-soo.

Aangekochte titels die wel eens een grote kans maken dat die op het IFFR vertoond zullen worden. Neem aan dat The Selfish Giant (Clio Barnard) IFFR Preview-tour 2014‏ wordt. Verder nog:

- L'Inconnu du Lac / Stranger by the Lake ( Alain Guiraudie)

- Nebraska (Alexander Payne)

- Night Moves (Kelly Reichardt)

- Los Insólitos Peces Gato / The Amazing Catfish (Claudia Sainte-Luce)

- Anni Felici (Daniele Luchetti)

- Ida (Pawel Pawlikowski)

- Moi-bi-woo-seu / Moebius (Kim Ki-duk)

- Jiao You / Stray Dogs (Tsai Ming-liang)

- Suzanne (Katell Quillévéré)

- Dast-Neveshtehaa Nemisoosand / Manuscripts Don't Burn (Mohammad Rasoulof)

- Hundraåringen Som Klev Ut Genom Fönstret och Försvann / De 100-jarige Man Die uit het Raam Klom en Verdween (Felix Herngren)

- Shirley: Visions of Reality (Gustav Deutsch)

Niet aangekocht maar grote kans:

- I'm the Same, I'm an Other (Caroline Strubbe)

- Stop the Pounding Heart (Roberto Minervini)

- Salvo (Fabio Grassadonia en Antonio Piazza)

- Club Sándwich (Fernando Eimbcke)

- Sacro GRA (Gianfranco Rosi)

Heel misschien:

- Devil's Knot (Atom Egoyan)

- 12 Years a Slave (Steve McQueen)

- Miele (Valeria Golino)

- Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch)

Als ze klaar zijn:

- After the Tone (Digna Sinke)

- Ondersteboven (Eugenie Jansen)

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1198 votes

Het waren dan ook niet meer dan suggesties. Ik combineer graag inkoppers/aangekochte films met verrassingen voor een paar leuke festivalweken. Ben dan ook blij met een dergelijke aanvulling, dat verhoogt de voorpret en de orientatie op de 2c-list!

Nb. Dacht het wel eerder gezien te hebben dat films in Berlijn en vervolgens @iffr draaiden..

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

12 years a Slave zou me verbazen nu die al op Amsterdam Film Week draait.

Mr Thee

• 1588 messages
  • 1198 votes

Nog een aanvulling/ suggestie:

- Srecen Za Umret

Lijkt me ook een aardige film voor het IFFR.

Lijkt me geen inkopperdT.

Terugkomend op mijn wishlist/ lijst van suggesties incl door Verhoeven genoemde inkoppers:

- Miss Violence

- Herida, La

Beschouw ik niet als inkoppers.

Films als:

- When I Walk,

- Dallas Buyers Club en

- Chce Sie Zyc.

zou je - als MM fanaat zijnde- heel goed als inkoppers kunnen beschouwen, maar lijken me wel films die duidelijk voor de Publieksprijs zouden kunnen gaan.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.