- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik heb 'm ook ingevuld. Aangegeven dat de kaartprijs nooit meer dan 75% van de reguliere kaartprijs mag zijn, omdat je bij het IFFR toch vaak een gok neemt en je anders ook geen nieuwe bezoekers over de streep trekt, die wachten dan wel op de normale release.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Je kan daarop een evaluatie invullen. Je kunt pas aan het einde je gal spuwen over de ticketprijs, eerder is er alleen optie: Ik wil wel graag een lagere ticketprijs met daar bovenop transactiekosten

Ongelofelijk.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Ja mooi was. Lekker objectief weer door zo je antwoorden te sturen. Hou dan lekker gewoon je eigen beleid aan en doe niet zo hypocriet door te doen alsof je wel echt naar je bezoekers luistert.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Heb ook de enquete maar even ingevuld. En ook maar eens geklaagd over de communicatie. Ik had eigenlijk moeten zeggen dat ik dat best van ze wil overnemen, want het niveau daarvan is soms echt een drama. Ook weer de toon in deze enquete.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Heb ook de enquete maar even ingevuld. En ook maar eens geklaagd over de communicatie. Ik had eigenlijk moeten zeggen dat ik dat best van ze wil overnemen, want het niveau daarvan is soms echt een drama. Ook weer de toon in deze enquete.
Je hebt toch enige ervaring in 'die wereld'? Stuur een open sollicitatie zou ik zeggen!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het IFFR is per direct op zoek naar een Coördinator/redacteur online communicatie; 0,8 tot 1 fte (maart t/m aug 4 dagen per week en sept t/m feb 5 dagen per week).
De Coördinator/redacteur online communicatie draagt zorg voor alle online communicatie van het festival. De nadruk ligt hierbij op het inhoudelijk informeren van en interactie met de achterban en het werven van nieuw en bestaand publiek.
Vacature: Coördinator/redacteur online communicatie - filmfestivalrotterdam.com
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Beavis posten op 5 februari de eindstand van het publiek. Maar ondertussen heeft het IFFR daar flink aangesleuteld. Zo kan ik nergens The Descendants vinden en is King Curling - die een mooie Top 10 notering had - uit de lijst verdwenen. Iemand enig idee?
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Nou ja, flink gesleuteld. Dat valt nogal mee. Er zijn alleen drie titels weg: The Descendants, King Curling en Rat Fever. Lijkt me een softwaredingetje of een webredacteur die een verkeerd knopje indrukt. Rest van de lijst is exact hetzelfde.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het IFFR heeft grootse ambities op digitaal vlak, en zoekt daarom een Coördinator Digitale Projecten:
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Venetië, Toronto en San Sebastian vertonen 13 films die die mede gerealiseerd worden door het Hubert Bals Fonds. Hebben we er weer een beetje zin in? 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Dit is meer dan nagenieten:
Khavn speelt met filmgenres als film noir, komedie, drama en musical om tot een onverbloemd portret te komen van een Filippijnse sloppenwijk. ‘Wat je gaat zien is gevaarlijk, gruwelijk, griezelig, misselijkmakend en angstaanjagend. Dit materiaal is niet eerder vertoond en probeer het thuis niet na te doen,’ waarschuwt de verteller.
4 september: De jueves a domingo (From Thursday till Sunday) (Dominga Sotomayor, Chili/Nederland, 2012)
Scènes uit een huwelijk, gezien vanaf de achterbank van de ruime Mazda 929 waarmee een Chileense familie een paar dagen op vakantie gaat. Sensitief, persoonlijk debuut van Sotomayor, fraai gedraaid door cameravrouw Bárbara Álvarez (25 Watts, La mujer sin cabeza).
16 oktober: Grandma Lo-fi: The Basement Tapes of Sigrídur Níelsdóttir (Orri Jónsson & Kristín Björk Kristjánsdóttir & Ingibjörg Birgisdóttir, IJsland/Denemarken, 2011)
Charmante documentaire, gedraaid op super8 en 16mm en met veel handgemaakte animaties, over cultfguur in de IJslandse muziekscene die vanaf haar 70ste in zeven jaar tijd in een creatieve explosie meer dan zeshonderd liedjes uitbracht in eigen beheer, boordevol uniek ambient geluid.
6 november: Clip (Klip) (Maja Miloš, Servië, 2012)
Miloš maakte een eerlijk portret van tieners in een seksuele en maatschappelijke achtbaan, zonder te oordelen. Seksueel openhartig, emotioneel verontrustend en meer dan grensoverschrijdend. Inmiddels verboden in Rusland.
18 december: Chapiteau-show (Shapito-shou) (Sergey Loban, Rusland, 2011)
Luchthartig epos over vier soorten communicatie: liefde, vriendschap, respect, samenwerking. Dit is niet de zoveelste Russische ‘art-flick’, maar een eigenzinnig manifest over de vrijheid en over de wanhoop van het jezelf zijn. Dit eigentijdse raadsel dompelt je onder in inspirerende vreemdheid. Bereid je voor om gek te worden.
22 januari 2013: Neighbouring Sounds (O som ao redor) (Kleber Mendonça Filho, Brazilië, 2012)
Meanderend langs bewoners van een gegoede middenklassestraat in Recife, waar privé-beveiligers hun diensten aanbieden toont dit zelfverzekerde debuut de voorkant en keerzijde van de Brazilian Dream. In fascinerende scènes krabt Mendonça Filho aan de vernislaag van een cultuur die draait op paranoia, angst en wraak. IFFR en EYE Amsterdam brengen Neighbouring Sounds vanaf 27 september 2012 uit in Rialto Amsterdam, Filmhuis Den Haag en LUX Nijmegen en vervolgens in andere filmtheaters.
19 februari 2013: Goodbye (Mohammad Rasoulof, Iran, 2011)
Zonder haar man en zonder haar ingetrokken advocaatlicentie zit Noora zwanger en alleen in haar appartement. Haar poging Iran te verlaten wordt een gevecht met mannelijk chauvinisme. Een persoonlijke, beklemmende en kwaadmakende film van Rasoulof, die zelf in Iran veroordeeld werd voor zijn films.
5 maart 2013: The Sound of Light (Hikari no oto) (Yamasaki Juichiro, Japan, 2011)
De filmmaker is filmmaker, maar de filmmaker is ook boer. De film gaat ook over boeren en hun problemen om in deze tijd een traditioneel bestaan voort te zetten. Gefilmd op een boerderij met echte boeren. Een zoon werd muzikant in de stad, maar komt terug als zijn vader zwakker wordt. Mooi echt.
2 april 2013: Nana (Valérie Massadian, Frankrijk, 2011)
Het bijzondere Nana is gefilmd vanuit het oogpunt van een kind. De vierjarige Nana loopt met een kinderlijke puurheid door een wereld die deels paradijselijk, deels hard en realistisch is. Een intiem en overweldigend debuut van kunstenaar en fotograaf Valérie Massadian.
7 mei 2013: Black & White & Sex (John Winter, Australië, 2011)
Acht uitstekende actrices spelen samen Angie, een vrouw die meer is dan alleen een prostituee en dat wil laten zien ook. In haar interview in deze film-in-een-film onthult ze steeds meer van zichzelf, terwijl ze tegelijkertijd de interviewer letterlijk en figuurlijk uitkleedt. Sexy en grappig.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Gefilmd op een boerderij met echte boeren.
Sjonge, je zou het voor minder doen!
Helaas ook hier geen Stateless Things...
Die Rasoulof is welkom (denk ik - op aanraden van een zekere user), maar verder niet de titels op basis van de buzz die ík zou willen zien (denk ik).
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Ik check zo ongeveer een keer in de drie, vier weken of er ergens een DVD aankomt van Stateless Things, maar tot nu toe niks. Ik heb nog wel enige hoop op een release met subs in Korea of op westers label dat in gayfilms doet. Ik denk dat daar de grootste kans zit.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Eerste drie themaprogramma's van 42ste festival bekend:
Het best bewaarde geheim van de Duitstalige film: Dominik Graf, waarschijnlijk omdat het grootste deel van zijn omvangrijke oeuvre voor televisie gemaakt is. Graf (1952, München) regisseerde meer dan 60 werken van diverse lengtes en genres – speelfilms, televisiefilms, afleveringen van series als Der Fahnder en Tatort, en omnibuswerk – waarvan slechts negen voor de bioscoop. Zijn televisiewerk herdefinieerde het genre en de positie van de series en was baanbrekend op esthetisch en inhoudelijk gebied. Met trots presenteert International Film Festival Rotterdam het eerste uitgebreide retrospectief van de maestro buiten zijn geboorteland.
Signals: Inside Iran
Al decennia lang volgt IFFR een aantal Iraanse filmmakers op de voet. Het festival ondersteunt ze met bijdragen van het Hubert Bals Fonds en vertoont veel van hun films. De huidige situatie voor filmmakers in Iran is uiterst delicaat. Omdat bijna iedere Iraanse filmmaker of kunstenaar voorzichtig moet zijn, is een levendige undergroundcultuur van filmvertoningen in informele galeries ontstaan. Onder de noemer Inside Iran presenteert IFFR nieuw werk van filmmakers uit Iran (zoals Parviz van Majid Barzegar en Modest Reception van Mani Haghighi) en van Iraanse filmmakers die buiten Iran werken. Tijdens het festival is er een speciale locatie voor ontmoetingen, gesprekken, bijeenkomsten en vertoningen van videokunst en korte films uit het informele circuit van Teheran.
Signals: Sound Stages
Met Sound Stages besteedt IFFR aandacht aan film als eenmalig event en met name aan de unieke klankervaring, de bijzondere akoestiek van een vertoningsplek. Muziek en geluid zijn meestal onmisbaar voor een filmische belevenis. Geluid prikkelt de verbeelding vaak nog sterker dan beelden. Sound Stages biedt aparte klankervaringen, historische resonanties en actuele expertise. We verruilen de filmzaal voor klank-specifieke locaties in het centrum van Rotterdam. Elke ervaring wordt uniek: van films met live muziek, via installatiewerken van onder meer Mika Taanila en Tony Cokes tot presentaties en optredens.
Zet mijn vraagtekens bij het oeuvre van Dominik Graf. Zijn Der Rote Kakadu was bijvoorbeeld niet al te best maar ik sta open voor tips. Inside Iran en Sound Stages klinken weer ouderwets vertrouwd. 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Ik weet niet voor welke afleveringen Graf verantwoordelijk was. Maar Tatort's Schimanski was vaak heel erg goed. Edit: Zie net dat hij van Schimanski er maar één heeft geregisseerd. Van Tatort twee.
Misschien dat ik hem meepik op het iffr, misschien ook niet.
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
The master wordt op 23 januari als publiekspremiere vertoond in 70mm
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Tof. Sterk begin en altijd heel verstandig niet met absolute hoogtepunt te beginnen.
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
ik ben er dan ook zeker bij, een dag later al in de bios maar ik wil hem in 70 mm zien
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
zo dat is wel een enorme reclamebom voor het festival!
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
De eerste titels van het Tiger Awards Competitie zijn bekendgemaakt. Ik weet niet wat jullie doen maar ik noteer alvast Halley (Sebastián Hofmann) en 36 (Nawapol Thamrongrattanarit)!
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Hoogstwaarschijnlijk lukt het om de week van het IFFR vrij te hebben. Dat betekent dat ik alleen de eerste donderdag en vrijdag overdag laat lopen.
-
- 22407 messages
- 5072 votes
De tijgerpas is terug:
Helemaal nieuw dit jaar is de Tiger Discount. Deze kost €18
en geeft dan €3 korting op elk filmticket: in plaats van €11
betaalt u €8.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Heel goed nieuws. Heb weer extreem veel zin dit jaar! Ga misschien ook eens gek doen met lekker veel films zoals de ware IFFR helden hier!
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ga misschien ook eens gek doen met lekker veel films zoals de ware IFFR helden hier!

Weer een rijtje titels bekendgemaakt:
- Io e Te / Me and You (Bernardo Bertolucci)*
- Lore (Cate Shortland)*
- 11.25 the Day He Chose His Own Fate (Kôji Wakamatsu)
- Simon Killer (Antonio Campos)
- Carne de Perro (Fernando Guzzoni)
- Nairobi Half Life (David 'Tosh' Gitonga)
- Blancanieves (Pablo Berger)
- No (Pablo Larraín)*
- Paradies: Glaube (Ulrich Seidl)*
- From Tehran to London (Mania Akbari)
- Prófugos (TV-Serie | Pablo Larraín)
- Shokuzai / Penance (Miniserie | Kiyoshi Kurosawa)
- It Felt Like Love (Eliza Hittman)
En een nieuwe (korte) film van Guido van de Werve, Rosto en Makino Takashi.
* = Aangekocht.
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
ik ga ook zoveel mogelijk titels bekijken, echter zullen dit er niet meer dan maximaal 10 worden denk ik.
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Ik ben er dit jaar bij als vrijwilliger! Aldus gratis entree, netwerk en ervaring! Misschien tot daar 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ik ook. Wel met restricties en alleen in het weekend omdat ik bij de kern hoor die Nederland economisch draaiend houdt.
Zal vooral de Iraanse selectie en de (if so) Spring Breakers voorstellingen bijwonen. Ook nog even mijn verwachtingen checklist nagaan welke er allemaal te zien zullen zijn.