• 178.412 movies
  • 12.229 shows
  • 34.010 seasons
  • 647.702 actors
  • 9.378.549 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

beavis

• 6628 messages
  • 14803 votes

mijn verslag is nu 'live' op Twitch

http://twitchfilm.net/site/view/iffr-2008-wrap-up/

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Tiger Online alweer geschiedenis.... Dit staat op de website van het IFFR:

Tiger Online was de eerste aanbieder van lange arthouse films op internet in Nederland. In samenwerking met Tiscali, Nederlandse distributeurs, buitenlandse producenten en regisseurs kon het International Film Festival Rotterdam u afgelopen jaren diverse grote titels aanbieden uit de recente geschiedenis van het filmfestival.

Het streven was er om de abonnementenservice gratis en de films tegen een kleine vergoeding aan te bieden. Helaas bleek afgelopen periode dat het vanwege financiele en organisatorische redenen niet meer haalbaar was om de service op deze wijze aan te bieden. Hierdoor werd het filmaanbod steeds beperkter en werd er nog maar nauwelijks gebruik gemaakt van de Tiscali videoclub.

Daarom heeft Tiscali samen met IFFR besloten om met ingang van 1 maart 2008 deze dienst niet meer aan te bieden. Ook de streaming video’s zijn na deze datum niet meer te bekijken.

starbright boy (moderator films)

• 22412 messages
  • 5077 votes

Een van de vele mislukte betaald downloaden initiateven. Ik sta er eerlijk gezegd niet van te kijken.

• 22412 messages
  • 5077 votes

Volgend jaar volgens de column van Gert-Jan Zuilhof een programma met Aziatische horror, met een nadruk op films met/over geesten. Is dat niet een beetje mosterd na de maaltijd vraag ik me af, maar goed we zullen zien.

kos

• 46697 messages
  • 8853 votes

Ja, dat is zelfs mosterd na de koffie met likeur.

Onderhond

• 87598 messages
  • 12853 votes

Lijkt me niet vreemd. Nu de hype weg is, het geklaag van xxx-clone hier en xxx-rip-off daar wat gezakt is en mensen de Aziatische geesten langzaam uit het oog verliezen is het moment rijp om de clichés om te vormen naar genre-elementen en de films daarvoor de prijzen.

Wat 5 jaar geleden een overduidelijke rip-off was wordt binnen 5 jaar een solide genrefilm. Het zal wel tijd zijn om die switch in gang te zetten zeker ?

beavis

• 6628 messages
  • 14803 votes

als de focus op Indonesie, Fillipijnen, Thailand en Maleisie komt te liggen en er wat vroege Shaw Brothers horror bij gehaald wordt, is er zeker een interessant programma te maken. snake en crocodile queens, vliegende hoofden met bungelende ingewanden en oily maniacs; daar zijn tientallen films over gemaakt vanaf eind jaren 50 die ien het westen nauwelijks bekend zijn!!

... zijn ook een soort geesten toch?

• 22412 messages
  • 5077 votes

Veel nieuws.

Allereerst weer eens een nieuwe programma-opzet. Met drie grote secties waar van alles in geintegreerd gaat worden, dus ook korte films en installatiekunst bijvoorbeeld: Bright Future (beginnende filmmakers, waaronder de Tiger-competitie), Spectrum (belangrijke meer gearriveerde filmmakers) en Signals (thematische filmprogramma's, retrospectieven en tentoonstellingen). Twee van dat soort programma's worden al genoemd: Hungry Ghosts (het al eerder genoemde programma over Aziatische films met geesten en andere bovennatuurlijke verschijnselen) en Size Matters (een programma dat toont hoe de afmeting van beeldschermen, van supergroot tot miniatuurformaat, het filmmaken en de kijkervaring van de toeschouwer beïnvloeden)

link

Nu al de eerste Tigernaam, erg vroeg dit keer maar de film Blind Pig Who Wants To Fly van de debuterende Indonesische regisseur Edwin, ook in competitie in Pusan doet mee in de Tigercompetitie.

link

En dan gaan ze ook nog meer doen voor de distributie en verkoop van met name de tigerfilms

link

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Dat klinkt nogal als een cosmetische ingreep uit wanhoop. Het bij elkaar proppen van films onder thema's verhoogt de duidelijkheid niet.

Het gros van de mensen leest een synopsis of kent wellicht een naam en gaat op basis daarvan naar een film of niet. Wellicht past een film op dat tijdstip in het programma (lijkt me wellicht de belangrijkste reden waarom de zalen soms bij onmogelijke films vol zitten).

Het zal de meerderheid aan de reet roesten in welk programma of panorama een dergelijke film thuishoort. De mensen komen voor sfeer (en die werd te massaal) en voor goede films en verrassende nieuwe dingen (en die laatste twee waren de afgelopen twee jaren veel te weinig).

Zoals gezegd klinkt het meer als een cosmetische noodgreep om een dalende populariteit te stoppen met de verkeerde middelen. Mijn vermoeden is dat het IFFR afslankt tot een vorm uit de Jaren 80, waarna het weer spannend (en leuk) wordt (of wellicht is dat slechts mijn hoop). De concurrentie van Berlijn en andere festivals neemt toe, de prijswinnaars winnen eerst ook al in Pusan en dat is dus ook een blamage voor het niveau van de competitie. De spannende dingen zitten tegenwoordig veel meer in themafestivals als het Latin American FF of het Camera Japan festival die op andere tijden in het jaar in NL te zien zijn, IFFR scoorde nog slechts met de premiere van goede films van grote namen, zoals de Coens afgelopen jaar en Tarr, Reygadas, Lee en Kawase om er maar wat te noemen.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Zoals gezegd klinkt het meer als een cosmetische noodgreep om een dalende populariteit te stoppen met de verkeerde middelen.

Dalende populariteit? Minder populair bij jou blijkbaar, maar niet bij het grote publiek waar je het in het begin van je mail over hebt; de afgelopen drie edities waren de drie best bezochte.

Ik ben het wel met je eens dat Rotterdam de laatste jaren weinig ontdekkingen deed. Hoewel ik het programma in de breedte afgelopen jaar juist wel erg sterk vond, maar dat waren veelal films die elders al bekroond waren. Zelfs in de Tigercompetitie, hetgeen nu wel weer het geval zou kunnen zijn, als ik zie dat die film van Edwin ook al voor Pusan geselecteerd is.

Maar voor het overige gaat jouw kritiek volgens mij vooral over (te weinig spannende) titels. Dan kun je ontwikkelingen toch ook pas beoordelen als er titels bekend zijn?

• 22412 messages
  • 5077 votes

Ik heb ook helemaal niet de indruk dat het aantal bezoekers terugloopt. Alleen dit jaar enigszins en dan eigenlijk alleen de laatste zaterdag, die onverklaarbaar veel rustiger leek dan andere laatste zaterdagen. Maar nog steeds was het gros van de films waar ik zat helemaal of bijna uitverkocht. Volgens mij zijn in die hoge kaartverkoopcijfers ook juist alleen de betalende bezoekers meegenomen, dus gratis kaarten enzo worden niet eens meegenomen.

In de vier jaar ervoor zat ik juist elk jaar in meer uitverkochte zalen. In mijn eerste jaar heb ik een keer met 15 mensen in een kleine pathezaal gekeken, daarna zelden meer in een zaal die niet op zijn minst bijna vol was.

De oorzaak zit volgens mij op een heel andere plek, namelijk bij de subsidieverstrekking. In de beoordeling voor de recentste subsidieaanvraag was de belangrijkste kritiek dat de korte filmprogramma's en de andere grensprogramma's er een beetje bijhingen en dat het festival mede daardoor te weinig focus had op nieuwe ontwikkelingen in die grensgebieden van de cinema. Om te voorkomen dat die kritiek te veel gaat doorwegen bij de volgende subsidieaanvraag is deze cosmetische ingreep gedaan lijkt me.

Het is onmiskenbaar waar dat de concurrentiestrijd tussen de festivals steeds heviger wordt. Pusan is in opkomst, je hebt tegelijk met het IFFR Sundance en vlak erna Berlijn, dat ook wat meer in Rotterdams vaarwater komt de laatste jaren, maar ik vind dat uiteindelijk ook niet zo'n groot probleem. Pas je dan maar aan en neem een goede film uit Pusan en laat 'm voor het eerst in Europa zien, liever dat dan geforceerd zoeken naar wereldpremieres die minder interessant zijn. En dat LAFF en Camera Japan nou zoveel spannender zijn zie ik ook niet echt. Kleinschaliger en intiemer wel natuurlijk.

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Dat blijkt wellicht niet uit de cijfers van verkochte kaarten (die kunstmatig hoog is met vrije kaarten en andere flauwekul)

Afgelopen editie voor het eerst dat ik als filmhuismedewerker geen vrijkaarten mocht ontvangen. Ik weet niet of dat overal een 'probleem' was, maar dat kan toch ook al weer heel wat kunstmatigheid schelen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

starbright boy wrote:

Volgens mij zijn in die hoge kaartverkoopcijfers ook juist alleen de betalende bezoekers meegenomen, dus gratis kaarten enzo worden niet eens meegenomen.

Als je het aantal stoelen in alle zalen bij elkaar vermenigvuldigt met het aantal voorstellingen in 10 dagen kom je uit op een aantal dat sowieso lager ligt dan het cijfer waarmee ze altijd op de proppen komen. In Luxor draaien soms maar twee films per dag. Vrienden van mij met pers accreditaties halen ook meer kaartjes dan waar ze uiteindelij kheen gaan.

Maar goed, het is niet zo belangrijk. Belangrijker is dat het aanbod echt verschraald de laatste jaren.

Het is onmiskenbaar waar dat de concurrentiestrijd tussen de festivals steeds heviger wordt. Pusan is in opkomst, je hebt tegelijk met het IFFR Sundance en vlak erna Berlijn, dat ook wat meer in Rotterdams vaarwater komt de laatste jaren, maar ik vind dat uiteindelijk ook niet zo'n groot probleem. Pas je dan maar aan en neem een goede film uit Pusan en laat 'm voor het eerst in Europa zien, liever dat dan geforceerd zoeken naar wereldpremieres die minder interessant zijn.

Maar haal dan het competitie-element weg. Het is suf om films te laten winnen in je belangrijke competie, maar diegenen die winnen zijn net diegenen die geen wereldpremiere zijn. Grote debuut titels (Zvyagintsev, Mungiu (niet echt een debuut, maar tweede films mogen in Rotetrdam ook) winnen nota bene op de grote festivals. Rotterdam heeft echt geen vijver meer om in te vissen binnen die categorie.

En dat LAFF en Camera Japan nou zoveel spannender zijn zie ik ook niet echt. Kleinschaliger en intiemer wel natuurlijk.
De bijzondere titels vind ik op het LAFF en Camera Japan vele malen groter dan wat je in Rotterdam voorgeschoteld krijgt de laatste jaren.

• 22412 messages
  • 5077 votes

Maar haal dan het competiteelement weg. Het is suf om films te laten winnen in je belangrijke competie, maar diegenen die winnen zijn net diegenen die geen wereldpremiere zijn. Grote debuut titels (Zvyagintsev, Mungiu (niet echt een debuut, maar tweede films mogen in Rotetrdam ook) winnen nota bene op de grote festivals. Rotterdam heeft echt geen vijver meer om in te vissen binnen die categorie.

Je zou dan het competitie-element kunnen weghalen, maar dan wordt de aantrekkingskracht van Rotterdam op beginnende filmmakers ook minder. Competitie is promotie en dat is lijkt me de belangrijkste reden, een prijs staat beter op je poster dan een selectie. Overigens zijn er volgens mij inmiddels zoveel festivals (die in die vijvers vissen) dat er uiteindelijk maar een paar zijn die de competitie alleen voor wereldpremieres openen. Zelfs Berlijn had vorig jaar nota bene There Will Be Blood in competitie. De film had toen al oscarnominaties. En er lijken wel elk jaar weer ambitieuze festivals bij te komen. In voormalige Russische repubiieken bijvoorbeeld. Misschien hadden ze in Rotterdam een paar jaar geleden het plekje op de kalender kunnen veranderen om zo de concurrentie te ontlopen, maar die kalender is zo vol dat dat ook niet meer werkt denk ik.

De bijzondere titels vind ik op het LAFF en Camera Japan vele malen groter dan wat je in Rotterdam voorgeschoteld krijgt de laatste jaren.

Nogmaals, ik zie dat niet zo. Maar ik ken ze nog steeds slechts van de programmaboekjes. Door omstandigheden nog steeds niet bij een van beiden geweest. Misschien vergis ik me wel.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Als jij in de catalogus van Rotterdam van 2007 of 2008 iets kan aanwijzen wat überhaupt in de buurt komt van wat er vorig en dit jaar op Camera Japan draait hou ik me aanbevolen. Misschien niet de spannendste cinema, maar in elk geval iets. De Japanse cinema is zo ongeveer afwezig in Rotterdam laatstelijk met uitzondering van de nieuwe Aoyama.

• 22412 messages
  • 5077 votes

Om bovenstaande vraag te beantwoorden: http://www.moviemeter.nl/film/46590 maar dat verder terzijde.

Nieuws druppelt langzaam verder binnen:

Meet the meastro regisseur van dit jaar is Claire Denis. 35 Rhums draait op het festival en Nenette & Boni wordt vertoond in een aantal Zuidhollandse filmtheaters voorafgaand aan het festival.

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Jamjam. Nieuwe films van Boyle, Kitano, Tsukamoto, Kurosawa en Kore-eda allemaal te zien tijdens het IFFR. En de nieuwe Van Damme natuurlijk. Heb Slumdog Millionaire en Still Walking toevallig al gezien, maar dit belooft veel. Zin in!

Onderhond

• 87598 messages
  • 12853 votes

Met de nieuwe van Boyle en Mechri zijn ze toch rijkelijk laat. JCVD is al lang uit de bios en reeds op DVD, Slumdog Millionaire komt in januari al in de bios.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Dat kun je het iffr toch moeilijk verwijten? Het festival begint nu eenmaal eind januari.

• 22412 messages
  • 5077 votes

Er zijn ook al drie Tigers bekend:

Blind Pig Who Wants to Fly (Edwin, Indonesie)

Be Calm and Count to Seven (Ramtin Lavafipour, Iran)

Breathless (Zuid Korea, Yang Ik-June).

Ook de nieuwe film van Kelly Reichardt is er en er is een programma met hedendaagse Turkse cinema. En her en der op de site is wel meer te vinden.

Onderhond

• 87598 messages
  • 12853 votes

Koekebakker wrote:

Dat kun je het iffr toch moeilijk verwijten? Het festival begint nu eenmaal eind januari.

Dan kies je bij voorkeur toch geen films die al in de bios gespeeld hebben (in BE en NL) ?

• 22412 messages
  • 5077 votes

JCVD heeft in Nederland nog niet gedraaid hoor, geen officiele release in elk geval.

Onderhond

• 87598 messages
  • 12853 votes

In België is het al weer een paar maand geleden, de film is ondertussen ook al op DVD uit. Vind het een beetje mosterd na de maaltijd voor een festival eerlijk gezegd.

• 22412 messages
  • 5077 votes

Zit me ineens af te vragen of JCVD in Nederland uberhaupt aangekocht is. Weet iemand dat?

Zo nee: Dan vind ik het te verdedigen als een soort eenmalige kans. Als de film erna gewoon gaat draaien vind ik de tijd tussen de premiere in Nederland en Belgie ridicuul groot en had ik m laten liggen.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Dan kies je bij voorkeur toch geen films die al in de bios gespeeld hebben (in BE en NL) ?

Ze zullen vertoning in Nederland als criterium hanteren. En hier is-ie nog niet vertoond.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

starbright boy wrote:

Zit me ineens af te vragen of JCVD in Nederland uberhaupt aangekocht is. Weet iemand dat?

Niet dat ik weet.

Zo nee: Dan vind ik het te verdedigen als een soort eenmalige kans. Als de film erna gewoon gaat draaien vind ik de tijd tussen de premiere in Nederland en Belgie ridicuul groot en had ik m laten liggen.

Waarom vind je de afstand tot de Belgische release zo belangrijk? Van een Belg kan ik me dat voorstellen, maar mij maakt eerlijk gezegd niets uit.

Overigens is het niet uitzonderlijk dat een NL-bioscooprelease na Rotterdam gepland wordt om 'm daar vertoond te krijgen, al worden NL- en BE-releases doorgaans wel afgestemd.

wolfmanrene

• 688 messages
  • 2912 votes

Het is heel simpel. Een aantal Belgische distributeurs stemt zijn releases af op het Filmfestival van Vlaanderen in Gent en een aantal Nederlandse op Rotterdam. Lijkt me niks mis mee, kunnen er evt. ook kopieën gedeeld worden. Bovendien betekent het dat soms Rotterdam eerder is met een titel dan België en in een aantal gevallen (vooral post-Cannestitels) eerst België. Het zij zo.

Slumdog gaat in NL op 12/2 uit. JCVD heeft ook volgens mij geen NL-uitbrengdatum

• 22412 messages
  • 5077 votes

Koekebakker wrote:

Waarom vind je de afstand tot de Belgische release zo belangrijk? Van een Belg kan ik me dat voorstellen, maar mij maakt eerlijk gezegd niets uit.

Overigens is het niet uitzonderlijk dat een NL-bioscooprelease na Rotterdam gepland wordt om 'm daar vertoond te krijgen, al worden NL- en BE-releases doorgaans wel afgestemd.

Belangrijk vind ik het niet, maar bij een Belgische productie heeft het toch iets raars dat de film 7 maanden geleden al een gewone release had, wel erg lang. Maar ik ben hypocriet genoeg om dat gevoel niet zo te hebben als het een Aziatische film was geweest ofzo.

Zit trouwens al weer aardig vol voorpret, heb alweer zin in het eerste ritueel. Het programma doorlopen en een schema in elkaar zetten.

Zit trouwens al weer aardig vol voorpret, heb alweer zin in het eerste ritueel. Het programma doorlopen en een schema in elkaar zetten.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

starbright boy wrote:

Zo zo, dubbele voorpret

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ik kan ook al niet meer wachten. Dit jaar ga ik een volle week van 22 tot en met 28ste...!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.