- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Mijn traditionele lijstje:
1. The Mourning Forest 4.5*
2. Stellet Licht 4.5*
3. Secret Sunshine 4.0*
4. This World of Ours 4.0*
5. En La Ciudad de Sylvia 4.0*
6. Sad Vacation 4.0*
7. Aleksandra 3.5*
8. A Casa di Alice 3.5*
9. The Man From London 3.5*
10. Charly 3.5*
11. Paranoid Park 3.5*
12. Flower in the Pocket 3.5*
13. Allein in Vier Wanden 3.5*
14. Pingpong Kingen 3.5*
15. Drumbeat 3.5*
16. My Memories from Old Beijing 3.5*
17. Help Me Eros 3.5*
18. Tejût 3.0*
19. Fujian Blue 3.0*
20. Sieben Tage Sontag 3.0*
21. Wonderful Town 3.0*
22. Sacrified Youth 3.0*
23. Amazing Story 3.0*
24. Le Tueur 3.0*
25. El Cielo, la Tierra, y la lluvia 2.5*
26. The Best of Times 2.5*
27. Wellness 1.5*
Ik heb het natuurlijk weer zeer naar mijn zin gehad. Volgend jaar weer.
Paar opvallende zaken:
-Voor het eerst verliep de internetverkoop zonder problemen! Dat was al de eerste verrassing.
-Waarom waren de ramen van Pathé niet zo lekker helemaal dichtgeplakt met posters?
-Opvallend minder (ernstige) technische problemen en betere projectie dan vorig jaar of zou dat komen omdat ik alleen in Pathe en Cinerama zat?
-Ben ook eens naar een van de expostites gegaan (New Dragons) en heb daar oa vanuit een echte Goodbye Dragon Inn stoel een kort filmpje van Tsai gezien.
-Kan een deel van het publiek aub de omschrijving beter lezen voordat ze een kaartje kopen. Als er in de omschrijving bij een film traag staat, betekent dat op het IFFR heel traag. Je weet dan dus wat je krijgt. (Gaat over Tarr).
-Grappigste opmerking van medepubliek: De oudere dame die bij The Man From London aan haar vriendin vertelde dat Tarr was opgegroeid in Rotterdam ("Dan zal hij wel gevlucht zijn na de Praagse Lente en daarna weer terug zijn gegaan"). Tarr had gezegd dat Rotterdam als thuiskomen vond voelen omdat hij er zo lang kwam en het gevoel had dat hij er was "opgegroeid als filmmaker".
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
01. 3,5* Du Levande
02. 3,5* Tejút
03. 3,0* Milyang
04. 3,0* Stellet Licht
05. 3,0* Small Gods
06. 3,0* Vogelfrei
07. 2,5* LUX
08. 2,5* Munyurangabo
09. 2,0* Mutum
10. 1,0* Yûheisha - Terorisuto
Zeven van de tien films gezien tijdens diensturen. Small Gods, Vogelfrei en Yûheisha - Terorisuto heb ik op de bonnefooi meegepakt. Vooral genoten van de festivalsfeer. 
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
-Voor het eerst verliep de internetverkoop zonder problemen! Dat was al de eerste verrassing.
Vond het inderdaad uitstekend gaan, lukte in een keer. Fijn ook dat internet bankieren, waardoor het binnen vijf minuten geklaard was.
Heb ook helemaal geen problemen meegekregen. Vorige jaren was dat wel iets anders (vooral met de kortfilm programma's).
Grr, had ik ook willen zien 
Sprak in de trein een gezelschap die zich stierlijk verveeld hadden bij El Cielo, la Tierra, y la lluvia, omdat die zo langdradig was en er nauwelijks iets in gebeurde, "ze liepen maar wat rond". Dan breekt toch zo waar wel mijn spreekwoordelijke klomp: had één keer je blik op de beschrijving gericht en je had geweten deze film over te kunnen slaan. Maar goed, vind het verder niet heel erg, denk dat het voor sommige mensen ook juist fijn is om die beschrijvingen niet te lezen en op de bonnefooi naar films te gaan. Ik zelf kies mijn programma toch wel enigszins zorgvuldig uit (wat weer resulteert in hoge cijfers).
Tribe
-
- 111 messages
- 1843 votes
01. Paranoid Park 4,5*
02. I'm Not There
03. Naissance des Pieuvres 4,0*
04. Juno
05. Import/Export 3,5*
06. Persepolis
07. (True Stories)
08. This World of Ours 3,0*
09. Crossroads 2,5*
10. Appleseed: Ex Machina 2,0*
Toch nog 7 keer echt mogen genieten, en voor de rest heb ik me ook erg vermaakt. In de Schouwburg vorige vrijdag ook nog een fantastisch optreden gezien van hiphopformatie Dälek, en meer films dan ooit tevoren gezien in één week 
(3-->5-->10)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Ook opvallend dat twee films van de publieksfavorieten (Persepolis en Mio Fratello e Figlio Unico) niet op de Volkskrantdag te zien zijn. Commericële overwegingen van de distributeurs die nog wat publiek voor hun films willen overhouden neem ik aan.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3865 votes
Behalve bij aanwezigheid van cast of crew, maar anders vind ik dat applaudiseren bij films zo stupide en onzinnig.
Helemaal mee eens echt onzin dat geklap als er niemand aanwezig is van de cast of crew
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
-Kan een deel van het publiek aub de omschrijving beter lezen voordat ze een kaartje kopen. Als er in de omschrijving bij een film traag staat, betekent dat op het IFFR heel traag. Je weet dan dus wat je krijgt. (Gaat over Tarr).
Als mensen weten wat ze een trage film kunnen verwachten, daar niet van houden, maar toch een kaartje kopen is dat vrij stom. Maar ik geloof niet dat iedereen op de hoogte is van wat ze gaan zien en dat is nu juist waar het festival toch voor is of niet? Ik zou daarom niet meteen de zuchtende mensen scharen onder mensen die niet goed een omschrijving hebben gelezen.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Ja ben ik met neo eens. Traag is nog tot daar aan toe, maar je mag als kijker toch wel een beetje verwachten dat er IETS gebeurt.
Helaas maar twee films kunnen zien zelf. Bleek toch een stuk minder tijd te hebben opeens. Gelukkig was de line-up zwaar onder de maat dit jaar dus heb eigenlijk geen enkele film gemist die ik extreem graag wou zien. Alleen [REC] misschien, maar zag dat de uitbrengdatum vervroegd is naar maart, dus zo erg is dat dus niet.
Dat is eigenlijk het enige, helaas toch wel zware nadeel van dit jaar. Ik miste een Miike of Tsukamoto toch wel erg hard dit jaar. En als je dan toch films als Juno of No Country for Old Men vertoont doe dan ook meteen There Will be Blood.
Paranoid Park 4 sterren MOOI
Shanghai Trance 1.5 sterren SAAI
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Zie neo nergens iets zeggen over de traagheid van een film, of het feit dat er iets moet gebeuren. Dat is toch altijd nog aan een filmmaker om te beoordelen en ook aan de kijker om te beslissen wat 'niets'dan wel is. Het gaat er om dat wanneer iemand leest dat een film traag is en achteraf gaat zeuren dat hij ook daadwerkelijk traag was, dat wellicht wat dom is.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Waarom zou er IETS moeten gebeuren? Er gebeurt altijd IETS. Zelfs (of juist) in Blue van Jarman gebeurt er iets. Al is het maar omdat de tijd verstrijkt. Als de beschrijving begint met "Aangenaam trage..." bij Béla Tarr dan weet je dat er een trage film komt, ook al ken je Béla Tarr niet. Maar goed, soms probeer je wat uit omdat het in het programma past. Het is zowel de charme van het festival voor de liefhebbers en nieuwsgierige kijkers alsook de ergernis van diezelfde liefhebbers die juist de films van hun "idolen" eindelijk weer kunnen zien en dan met hordes gezucht en gesteun worden opgescheept. Tja, het is nooit goed 
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Nee dat lees ik ook niet, maar ben het wel met hem eens, de tekst erna is mijn eigen mening. Maar je mag toch best zeggen dat een film traag is ook al staat dat in het blaadje. Denk dat de mensen het dan ook te traag vonden, en niet per definitie iets tegen traag hebben.
Verder mag een filmmaker dat best beslissen, maar wordt persoonlijk nogal moe van die films waar geen reet in gebeurt en nergens heen gaan. Van die films over het leven van mensen in de stad, en die mensen hebben altijd een dodelijk saai leven. 
-
- 22412 messages
- 5077 votes
There will be Blood draaide niet omdat hij in Berlijn in competitie gaat draaien (wat ik een beetje laat vind, maar goed) en ze daar dus de exclusieve Europese premiere krijgen.
Nu heb je misschien wel een nieuwe ontdekking in die lijn gemist. 
Zelf niet gezien, maar bijvoorbeeld dit klinkt als iets dat Miike gemaakt had kunnen hebben.
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Nee dat lees ik ook niet, maar ben het wel met hem eens, de tekst erna is mijn eigen mening. Maar je mag toch best zeggen dat een film traag is ook al staat dat in het blaadje. Denk dat de mensen het dan ook te traag vonden, en niet per definitie iets tegen traag hebben.
Verder mag een filmmaker dat best beslissen, maar wordt persoonlijk nogal moe van die films waar geen reet in gebeurt en nergens heen gaan. Van die films over het leven van mensen in de stad, en die mensen hebben altijd een dodelijk saai leven. 
Natuurlijk, maar het duidelijk aan de rest van de zaal tijdens de film laten merken, dat stoort me, daar gaat het om. Ga dan niet, of ga slapen of ga weg.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Precies. Bij Tejút heb ik mij muisstil gehouden, ondanks dat ik het doodsaai vond. Liever 30 mensen die zaal meteen verlaten als ze het niet meer zien zitten, dan 1 persoon die moet laten blijken dat het niks is.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Ja dat is erg vervelend indd.
Zal zo maar kunnen dat ik een pareltje heb gemist. (The Mourning Forest lijkt me wel wat) Maar vaak hoor je als je bepaalde titels op het internet opzoekt wel een soort buzz als het iets leuks is. Maar er leken dit jaar meer "oninteressante" titels tussen te zitten dan voorgaande jaren. Had overigens wel een langer lijstje dan 2 gemaakt, maar kon ook simpel weg gewoon niet.
Maar Miike heeft naar verluid toch wel twee boeiende films gemaakt, Crows Zero en Sukiyaki Western Django. Blijf het toch erg jammer vinden dat geen van beide te zien zijn geweest, aangezien die films ook zelden de bioscoop halen hier. Maar ja, je moet natuurlijk ook maar net geluk hebben dat de films af zijn, in Tsukamoto's geval was dit helaas niet zo.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Vond het een van de betere edities, dit jaar. Dat was ook wel te voorspellen gezien de lovende geluiden die opklonken uit Cannes afgelopen jaar; veel titels uit dat programma draaiden nu in Rotterdam. Ik heb veel mooie films gezien en relatief weinig vervelende. Al zag ik dit jaar vooral films die al voor distributie zijn aangekocht en dan is het risico op slechte films natuurlijk kleiner.
Mooiste van allemaal vond ik het subtiele en beeldschone Le Voyage du Ballon Rouge. Vlak daarachter Alexandra en Stellet Licht.
Verder erg genoten van Juno, The Mourning Forest, Secret Sunshine, Paranoid Park, Tricks, La Graine et le Mulet, Naissance des Pieuvres en I'm Not There. En nog veel meer zoals delen uit You, the Living en The Man from London. En ook het Nederlandse Links trouwens.
Vervelendste film was helaas ook een Nederlandse: Tiramisu.
Helaas niet gezien: (waar ik me nu al bewust van ben) Sad Vacation, Import/Export, 2KM2, Autumn Ball, En la Ciudad de Sylvia en Dagen zonder Lief.
-Opvallend minder (ernstige) technische problemen en betere projectie dan vorig jaar
Kan ook toeval zijn; ik heb me juist vaak aan de projectie gestoord. Weinig ernstige fouten, maar het kwam veel te vaak voor dat er een verkeerd masker werd gebruikt, erg laat (of zelfs niet) goed werd scherpgesteld of het beeld goed in het kader werd geplaatst. En vooral in Pathe werd er wel erg lomp met het zaallicht omgegaan. Maar goed, ergernissen in de kantlijn. Vooral heel veel moois gezien.
En op zich uitstekend natuurlijk dat de internetverkoop goed verliep, maar ik miste de lange wachtrijen toch ook wel een beetje. 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Fijne editie achter de rug. Veel gekoffie-leut en gebabbeld met vriendjes en vriendinnetjes, oude bekenden en een aantal MoMe's.
Gore koffie bij de Pathe, lekkere bij de Lantaren/Venster (overigens, was nooit geweest daar, wat een leuke tent). Interessante Q&A's (er waren voor mijn gevoel ook veel regisseurs aanwezig) en ook daar waar beschamende vragen werden gesteld door 'ons volk'. En de ontwerper van Pathe 2 dient in zee gegooid te worden (bijna m'n nek gebroken daar, nadruk op bijna).
Hoogtepunten waren toch wel de te verwachte La Graine et le Mulet (krijgt gelukkig een release), de Franse versie van Persepolis (blasphemy, blasphemy) en Olmi's naar eigen zeggen laatste speelfilm Centochiodi. Verder nog de animatie-omnibus Peur(s) du Noir, het bizarre monsterspektakel Dai-Nipponjin, het Estse antwoord op 'Happiness' Autumn Ball, de uiterst interessante docu Africa Unite, en de bizarre shock-docs L'Avocat de la Terreur en de chemische afval-maffia Biutiful Cauntri. Verder 8 titels gezien van de Chinese 4th Generation, met als hoogtepunten River without Buoys en The Alley en dieptepunt (ook al kwam ik + rest van de zaal niet meer bij van het lachen) Little Flower, communistisch uber-kitsch, helaas in het Engels nagesynchroniseerd. Een staande ovatie was het gevolg, wansmaak-galore.
Dieptepunten: Freaky Useless Spicy Story (geef wat pubers de kans een Indiase versie te maken van Pulp Fiction) en low-budget cinema Zimbabwe die veel mensen diep wist te raken. Tegenvallers, waarvan ik te veel verwachtte: het klassieke Come Back Africa en het Estse Magnus.
beavis
-
- 6628 messages
- 14803 votes
mijn IFFR verslagje is hopelijk vandaag of morgen te lezen op de Twitch website (in het Engels dus), Maar hier is alvast de ruwe tekst
(n.b. in Word formaat)
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
ik heb blijkbaar een andere smaak dan de meesten hier. Ik vond Voyage de ballon rouge nou niet echt interessant. Ik heb dit jaar meer van dit soort films gezien. Films die gaan over een dag/week/maand uithet leven van een persoon, alleen het leven van dat persoon is niet bijster interessant.
Maar de grootste deceptie was toch wel de Romero film. Prima dat je een maatschappij kritische film wil maken en dat je hiervoor het zombiefilm genre gebruikt, maar dan mag het wel een beetje interessanter zijn dan wat hij er nu van gebrouwen heeft. Een paar zombeaanvallen tussen een zeurderig verhaal over dat door internet iedereen zijn verhaal kwijt kan en je nu helemaal niet meer weet wat de waarheid is en dat journalisten e.d. zoch te makkelijk verschuilen achter "we registren alleen het verhaal'.
Dan was de Noorse vampierenfilm een stuk leuker/
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
En dat vehaaltje dat ze mensen weigeren als ze te laat binnenkomen, kunnen ze wel helemaal weglaten, want dat is bull.
Volgens mij verkopen ze trouwens nog gauw kaartjes voor de stoelen die leeg zijn als de film al 5 minuten haf moeten beginnen.
Korste vertraging was 3 minuten, maar 10 minuten te laat is tegenwoordig normaal.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Dan was de Noorse vampierenfilm een stuk leuker/
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
Ach ik wist dat het Scandinavisch was en welk land welke film nu ook alweer precoies vandaan was, dat ben ik even kwijt. Filmdip waarschijnlijk.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
En dat vehaaltje dat ze mensen weigeren als ze te laat binnenkomen, kunnen ze wel helemaal weglaten, want dat is bull.
Volgens mij verkopen ze trouwens nog gauw kaartjes voor de stoelen die leeg zijn als de film al 5 minuten haf moeten beginnen.
Korste vertraging was 3 minuten, maar 10 minuten te laat is tegenwoordig normaal.
Blijkbaar na 60 minuten ook nog. Dat zou ik alleen niet normaal willen noemen.
The Eye
-
- 580 messages
- 4392 votes
Geslaagde editie IFFR weer achter de rug:
-The man from London 4.5
-Tejút 4
-Magnus 4
-The best of times 3.5
-It's hard to be nice 3.5
-No country for old men 3.5
-Vogelfrei 3
-Nothing Personal 2
-Dolls 1.5
De verrassing van het jaar voor mij is Tejút, lekker gedurfde film die op een bijzonder originele manier het concept humor/komedie weet uit te beelden. Magnus was de waardige afsluiter in Groningen. Mooie verstilde film die heerlijk de te-weinig-slaap-door-te-veel-films melancholie naar een climax tilde en je tevreden het filmfestival liet afsluiten. Verder blij de nieuwe Tarr gezien te hebben, als-ie regulier gaat draaien ben ik weer van de partij.
Jammer dat ik naar Dolls en Nothing Personal ben gegaan, beide films waren bijzonder beroerd en met pijn en moeite er nog een beetje score uit weten te halen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
Persbericht TopTicketLine
5 februari 2008
Kaartverkoop Rotterdams Filmfestival 2008 zeer succesvol
Voor de tweede keer heeft TopTicketLine de kaartverkoop voor het International Film Festival Rotterdam verzorgd. De organisatie van de 37ste editie van het populaire filmevenement heeft 355.000 bezoeken geregistreerd. In de kaartverkoopcijfers is een lichte stijging in de verkopen via internet zichtbaar, met name in het openingsweekend.
Henk Schuit, directeur van TopTicketLine, is trots op deze toename. Een persvoorlichter van het filmfestival voegt hieraan toe: "de soepele en correcte onlinekaartverkoop heeft zeker bijgedragen aan het succes van deze festivaleditie".
TopTicketLine biedt naast de verkoop via haar website www.topticketline.nl ook een grote infrastructuur aan kassa's op locatie. Om aan de vraag te kunnen voldoen, zijn in het openingsweekend in De Doelen dertig kassa's geopend. Deze kassa's zijn tijdens het festival over de filmlocaties van het Filmfestival verdeeld, zodat de bezoeker de service is geboden om overal een bioscoopkaart te kunnen kopen. De Doelen is hierbij het afhaaladres van de via internet bestelde kaarten gebleven. Door de toename en het soepel verlopen van de internetverkopen was het minder druk aan de kassa's dan andere jaren.
Specifiek voor de kaartverkoop voor het International Film Festival Rotterdam is dat er in twee weken tijd voor 993 verschillende voorstellingen wordt verkocht. Ook worden er aanzienlijk meer kaarten in één transactie verkocht dan bij andere evenementen. Het hoogst aantal verkochte kaarten in één transactie dit jaar is 140 kaarten.
TopTicketLine toont hiermee aan dat het een gedegen organisatie is met de juiste middelen om zo'n grote kaartverkoop in zo'n korte tijd aan te kunnen. TopTicketLine onderscheidt zich hiermee steeds meer als een systeemleverancier voor grote festivals.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
En, wat vinden de festivalgangers van deze borstklopperij? 
Ze hebben wel lef (kaartverkoop jarenlang zorgenkindje).
Misplaatste arrogante of terechte veer in eigen reet?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Ik vond het perfect gaan dit jaar. Was er gelijk door, allemaal de goede bestellingen doorgekomen. Geen geklooi.
Vind wel vervelend dat je bij elk kaartje tijgerpas moest aanvinken en dat dat niet standaard was. De meeste internetbestellers hebben gewoon zo'n ding (dat is al vanaf vijf films rendabel). En nu moest je het niet vergeten. Het aantal handelingen is sowieso nogal omslachtig. Als je gewoon een lange lijst met alle voorstellingen krijgt waar je vinkjes kan zetten gaat t veel sneller. Kun je dat doorgeven aan TopTicketLine? 
En dan nog: je mocht maximaal een half uur online, dus dat levert stress op. Want als je alles hebt aagemaakt en gecheckt, gaat het radertje lopen om te verwerken. En als dat iets te lang duurt, zou je zo maar over die 30 minuten heen kunnen gaan en moet je opnieuw beginnen. Geen klachten gehoord van anderen ook dit jaar.
Dus prima, maar als je gewoon je werk doet wat je moet doen, hoef je niet zo trots te zijn als nu denk ik.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
Inderdaad. Het is overigens een persbericht van het ticketbedrijf.
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
de verkoop is dan wel goed gegaan, maar het systeem is hopeloos. Ik heb meestaan kijken toen ik kaartjes kocht en man wat moesten ze een boel overbodige handelingen verrichten.
Schermen zagen er ook zeer ouderwets uit en snel was het ook niet.
Allemaal niet echt gebruikersvriendelijk.
En zoals uit hun bericht blijkt, de kassa werkten op hun systeem. Het liep dit jaar tenminste niet vast en de site werkte (wel na verdubbeling van de server erachter), dus ik ben tevreden.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3865 votes
Kaartverkoop was super dit jaar. Maar een half uurtje bezig geweest om er door te komen.