- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Iemand de korte film Joy van Joe Lawlor & Christine Molloy gezien? Won gister de Prix UIP 2008 award. Werkelijk een subliem filmpje dat fantastisch is opgebouwd en erg dromerig is.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Liep vanmiddag wat rond te slenteren door het Pathé gebouw, liep ik zowaar Tsai Ming-liang zowat letterlijk tegen het lijf. Blijf het toch altijd een vreemde gewaarwording vinden, wanneer je ineens oog in oog staat met mensen die je diep bewonderd, die cinema maken waar je écht van versteld staat.
soom
-
- 24920 messages
- 2752 votes
En? Foto's? Handtekening, praatje gemaakt?
starbright boy (moderator films)
-
- 22413 messages
- 5077 votes
Iemand de korte film Joy van Joe Lawlor & Christine Molloy gezien? Won gister de Prix UIP 2008 award. Werkelijk een subliem filmpje dat fantastisch is opgebouwd en erg dromerig is.
Subliem vind ik een groot woord, maar goed was de film zeker.
-
- 22413 messages
- 5077 votes
Ideetje voor volgend jaar: De omgekeerde volkskrantdag, waarbij je een rij films krijgt uit de onderste regionen van de publieksstand. Ik zou gaan.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Mooie herhalingsoefening van hun 'Who Killed Brown Owl?'. Joy wordt wel bijgestaan door een expliciete uitleg-'voice-over', wat het filmpje toegankelijker maakt.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
En? Foto's? Handtekening, praatje gemaakt?
Nee, ik laat zo'n man lekker zijn gang gaan, lach hem vriendelijk toe, met in mijn ogen een blik van "hallo daar, held der cinema". 
Knisper
-
- 13038 messages
- 1279 votes
Tsai zijn Engels is ook niet je van het; al leek hij er meer van te begrijpen dan Kang-sheng Lee.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
37th International Film Festival Rotterdam
23 januari – 3 februari 2008
PERSBERICHT 29 januari 2008
* IFFR 2008 sluit af met The Band’s Visit
* Matik speelt op slotfeest in de Doelen
Het 37e International Film Festival wordt zaterdag 2 februari in de Grote Zaal van de Doelen afgesloten met The Band’s Visit van de Israëlische regisseur Eran Kolirin. De melancholiek-komische film wordt door Paradiso Films op 21 februari uitgebracht in de Nederlandse filmtheaters. Voorafgaand aan de vertoning maakt Rutger Hauer de winnaar bekend van de KPN Publieksprijs 2008. Na de film begint om 23.00 uur in de Doelen het slotfeest met optredens van onder meer Matik (winnaar Grote Prijs van Nederland) en Hotlipzz & Jane.
In The Band’s Visit komt een kleine Egyptische politiefanfare voor een optreden naar Israël. Door omstandigheden komt niemand hen ophalen op de luchthaven. Ze proberen op eigen kracht hun bestemming te bereiken maar komen terecht in een onooglijk, vergeten dorpje in het zuiden van Israël. Tijdens hun noodgedwongen overnachting maken ze kennis met drie lokale bewoners. Deze onwezenlijke, magische nacht wordt een allegorie voor de hoop die in het Midden-Oosten ondanks alles wordt gekoesterd.
Eilon Ratzkovsky, de producent van The Band’s Visit, zal namens de filmmaker aanwezig om de film zaterdagavond te introduceren. Meer informatie en een trailer zijn te vinden op www.paradisofilms.nl en de officiële website van de film www.thebandsvisit.com.
Eran Korilin (1973) debuteerde in de filmwereld met zijn script voor de film Zur – Hadassim, bekroond met de Lipper-prijs voor beste scenario op het Jeruzalem Film Festival in 1999. In 2004 schreef en regisseerde Korilin de televiefilm The Long Journey. The Band’s Visit is het speelfilmdebuut van Korilin. Hij werkt momenteel aan zijn tweede film Pathways in the Desert.
Kaarten voor de slotfilm en het slotfeest zijn verkrijgbaar via www.filmfestivalrotterdam.com[/url]. De Volkskrantdag op zondag 3 februari is uitverkocht.
Quintus
-
- 95 messages
- 1887 votes
Iemand nog interesse in 1 kaartje voor de volkskrantdag??
Het zal komende zondag plaatsvinden,
39 euro voor 5 films geselecteerd door het festivalpubliek.
Route 12:
10:00 Cinerama 1
12:30 Luxor
15:00 Pathé 2
17:30 Lantaren 1
20:30 Doelen Grote Zaal
Iemand nog interesse? Ik geef m nu weg voor 30 euro..
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Iemand nog interesse? Ik geef m nu weg voor 30 euro..
Zou je graag 'helpen', maar tijd en geld weerhouden mij.
bootboy77
-
- 1 messages
- 0 votes
Ik heb 2x 2 kaarten tijgerpas korting over voor zaterdag 2 februari.
12.15 Momma's man(5 euro elk) 21.00 Slotfilm(8 euro).
Ben op filmfestival dond/vrijdag/zaterdag je kunt bellen als je ze daar wilt ophalen 0645466085.
soom
-
- 24920 messages
- 2752 votes
Dagen zonder Liefde was een geweldig mooie film, was erg onder de indruk van het sfeerplaatje.
Het was mijn 2e festival ervaring, en ook dit jaar weer een leuke ontmoeting gehad. Alleen ga ik volgend jaar, mocht ik gaan, toch écht een paar dagen films boeken, denk ik, dat is leuker dan één film op één dag. Ik lig dus rond deze tijd volgend jaar al klaar om online te boeken, en hoop dat het net zo gesmeerd gaat als werd gezegd..
.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Ideetje voor volgend jaar: De omgekeerde volkskrantdag, waarbij je een rij films krijgt uit de onderste regionen van de publieksstand. Ik zou gaan.
Weet je dat zeker? Eindelijk eens een film van Cui Zi'en kijken zeker? Gegarandeerd bij de onderste te vinden!
moviefan87
-
- 72 messages
- 64 votes
Ik heb een kaartje over voor the man from London morgen om 4 uur in Pathe Schouwburgplein. Ik verkoop het voor 5 euro. Voor de mensen die interesse hebben, morgen ben ik van kwart over drie tot half vier te vinden voor de ingang van Pathe 6.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Ik ga mee! Torres en Khavn helemaal onderaan, veel schandaliger moet het niet worden. Gelukkig zijn dergelijke paria's in ieder geval wel ruim beschikbaar voor persoonlijk contact, dat heeft iets handigs.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Voor mij zit het festival er dit jaar weer op. Moet zeggen dat ik telkens weer een goede selectie weet te maken en haast nooit tegen echt grote tegenvallers aanloop. Dit komt denk ik doordat ik vrijwel niks op de bonnefooi zie.
Even een lijstje:
Fujian Blue - 2.5*
Sad Vacation - 3/3.5*
Ai no Yokan - 3.5/4*
Voyage du Ballon Rouge, Le - 4*
Cielo, la Tierra, y la lluvia, El - 4/4.5*
Stellet Licht - 4/4.5/5* 
Vooral Stellet Licht en El Ciel, la Tierra, y la Iluvia waren grandioos. Heb vollop genoten van de prachtige omgevingen, religieuze sferen, schitterende beelden, erg fijne personages. Twee films om verliefd op te worden.
Ai no Yokan was de meest radicale, en daarmee misschien wel de bijzonderste. Sad Vacation was gewoon best vreemd, Fujian Blue viel wat tegen, Le Voyage du Ballon Rouge was zoals verwacht erg verfijnt..
Een mooi jaar weer met wederom echt hoge scores!
timbo_
-
- 13116 messages
- 3865 votes
Mijn festival zit er ook op. Veel films voor mij die net geen top waren maar wel ruim boven de middelmaat zaten. Weinig echte tegenvallers alleen The Man From Londen, End of Line en Able Danger eigenlijk. Ook Paranoid Park vond ik minder sterk dan gehoopt.
Hoogtepunten waren voor mij.
Stellet Licht, Cargo 200, Persepolis en ook TBS die ik bijzonder sterk vond.
Verder waren Men's Group, The Darjeeling Limited, I'm Not There, Glory to the Filmmaker en Margot at the Wedding ook films die ik zeer kon waarderen.
-
- 22413 messages
- 5077 votes
Even de prijzenregen:
De Tiger-Awards gaan naar:
Flower in the Pocket van Liew Seng Tat (Maleisië, 2007)
Wonderful Town van Aditya Assarat (Thailand, 2007)
Go with Peace Jamil van Omar Shargawi (Denemarken, 2008)
Vooral Wonderful Town leek al tijden topfavoriet. Liew Seng Tat zal zeer blij huiswaarts keren, want zijn project In Wat City Does It Live? Kreeg ook al de Prins Claus Film Grant voor beste project in ontwikkeling. Ook Sophie Fiennes kreeg een prijs (de Arte France Cinema Award) voor haar project The Pereverts Guide to ideology.
Dioraphte Award voor Best Hubert Bals Fund Supported Film 2008
Mutum van Sandra Kogut (Brazilië/Frankrijk, 2007)
NETPAC Award (Network for the Promotion of Asian Cinema)
What on Earth Have I Done Wrong?! by Niu Chen-zer (Taiwan, 2007)
(+ eervolle vermelding voor eervolle vermelding uit aan Crude Oil by Wang Bing (China, 2008))
FIPRESCI Award (Internationale critici)
El cielo, la terra y la lluvia van José Luis Torres Leiva,
KNF Award (Nederlandse filmjournalisten, kiezen een onaangekochte film uit het hoofdprogramma en de prijs bestaat uit de Nederlandse ondertiteling om aankoop te stimuleren):
Cargo 200 van Alexei Balabanov.
Moviesquad award (Jongerenjury)
Persepolis (Marjane Satrapi, Vincent Paronnaud)
Morgen nog de publieksprijs en die gaat ook vrijwel zeker naar Persepolis.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3865 votes
Goede zaak dat Cargo door de Nederlandse filmjournalisten is gekozen. Zeer sterke film.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Het zit er op. Uiteindelijk toch nog 23 films gezien, zonder er vrij voor hoeven te nemen. Geen toppers dit jaar. Eerst aangenaam verrast door Accidental Waltz van Svetlana Proskurina, maar haar andere films bleken minder goed. Sommige oudgedienden stelden teleur (Tarr) en sommigen leverden puik werk (Kawase). Uiteindelijk het meest genoten van de bijprogramma's (4e Generatie Chinezen, Piece Unique), omdat dat de meest bijzondere films waren in de zin van uniek.
De toppers waren drie 4* films (helaas niet hoger gezien):
Accidental Waltz van Svetlana Proskurina
The Mourning Forest van Kawase Naomi
Secret Sunshine van Lee Chang-dong
(en dit alles is in alfabetische volgorde
)
Knisper
-
- 13038 messages
- 1279 votes
Vijf films gezien. Geen echte topper, maar in principe toch aardig wat leuke films gezien.
1. Help me Eros 3,5*
2. Small Gods 3,5*
3. The Man from London 3,5*
4. Glory to the Filmmaker 3*
5. Sad Vacation 2,5*
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Nu gister bij Rec kwam er na ongeveer een uur (!) nog een man precies op de lege plek naast mij zitten, die precies voor mijn beeld stond bij een schrikeffect! Hierbij wil ook nog watzaalwachters bedanken voor het nog doorlaten van iemand na een uur.... En die persoon natuurlijk.
Misschien meer iets voor de ergenissen topic. Maar ik hoorde van sommige mensen dat ze na 5 minuten na het begin van de film al geweigerd werden. Misschien dat ze bij een volgende editie eens een duidelijk en helder beleid moeten gaan voeren omtrend het nog toelaten van mensen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Nu gister bij Rec kwam er na ongeveer een uur (!) nog een man precies op de lege plek naast mij zitten, die precies voor mijn beeld stond bij een schrikeffect! Hierbij wil ook nog watzaalwachters bedanken voor het nog doorlaten van iemand na een uur.... En die persoon natuurlijk.
Misschien meer iets voor de ergenissen topic. Maar ik hoorde van sommige mensen dat ze na 5 minuten na het begin van de film al geweigerd werden. Misschien dat ze bij een volgende editie eens een duidelijk en helder beleid moeten gaan voeren omtrend het nog toelaten van mensen.
Het staat al 15 jaar minstens achter op het pasje: "no admittance after start of screening", maar wat zou dat dan eigenlijk betekenen?
Moeten ze ook op tijd beginnen trouwens (en dat kan vaak weer niet), want soms kom je gewoon te laat (niet een uur geef ik toe), omdat ze ervoor uitlopen door allerlei onduidelijk gedoe en een regisseur die moet komen zeggen dat "the film will speak for itself".
ies33
-
- 15 messages
- 5 votes
Eigenlijk vind ik het volkome normaal om gewoon op tijd te moeten zijn. Maar door de wat krappe planning en het niet snel kunnen vinden van het Motel waar ik twee tickets moest ophalen was ik 1 keer net op tijd terwijl ik eigenlijk heel erg naar toilet moest. Toen vond ik het wel heel erg prettig (en bij de situatie passen )dat de zaalwacht tegen mij zei ""ga maar even hoor".
Dit soort dingen gebeuren meer mensen dus ik denk dat het slim is om blijven herhalen dat iedereen echt op tijd moet komen! maar daarnaast in practijk toch soepel zijn.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Het allemaal wat ruimer nemen is prima. Maar dit is gewoon niet normaal.
ies33
-
- 15 messages
- 5 votes
klopt. Het later binnenkomen leek er bijna bij te horen. Dat moet er niet insluipen.
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Wat me ook opviel was dat er bijna niet geapplaudiseerd werd bij films. Vorig jaar werd dat veel vaker gedaan. Ik vind dat je op het iffr bij elke film moet klappen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
Behalve bij aanwezigheid van cast of crew, maar anders vind ik dat applaudiseren bij films zo stupide en onzinnig.
-
- 22413 messages
- 5077 votes
Wat me ook opviel was dat er bijna niet geapplaudiseerd werd bij films. Vorig jaar werd dat veel vaker gedaan. Ik vind dat je op het iffr bij elke film moet klappen.
Bij mij bij bijna elke film nog steeds. Er waren trouwens meer regisseurs dan ooit voor mijn gevoel. Van mijn 27 films tellende programma was 16x de regisseur aanwezig en bij nog eens twee films weet ik dat hij wel bij andere voorstellingen was.