- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Camera Japan Festival
Camera Japan Festival
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
de nieuwe Sono is er ook traditioneel weer. Verder voldoende om uit te selecteren als ik het zo zie.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
De nieuwe Sono is toch Land of Hope? Dacht dat ze enkel Himizu draaiden?
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Een nieuwe Sono is beter uitgedrukt. Ze lopen er eentje achter inderdaad.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Een dan...
Maar ze lopen eigenlijk altijd een jaartje 'achter'.
niethie
-
- 7319 messages
- 7239 votes
Yay, cool programma, we hebben er weer zin in! Stiekem toch wel een beetje mijn lievelingsfestival, geweldige sfeer vorig jaar en een hoop (onbekende) gebruikers tegengekomen!
Heb net even wat zitten puzzelen en mijn schema'tje zou er ongeveer zo uitzien denk ik...
Do: Typhoon's Club (22:00)
VR: Hamizu (Sono) (21:45)
Za: River (Hiroki) (17:30)
Za: Tampopo (19:00)
Za: Monster's Club (22:15)
Waaronder 2 classics dus... Over Tampopo al veel goede dingen gelezen maar het kwam er maar niet, en nu heb ik dus de kans hem op het grote scherm te aanschouwen en die laat ik niet schieten! Van Sômai had ik nog nooit gehoord maar TC (Moving ook wel trouwens) klinkt helemaal als ''mijn film'' dus dat is wel een gokje waard.
Alleen nog niet helemaal zeker over Monster's Club, (Blue Spring was geweldig maar kan niet voorspellen of ik over Toyoda's resterende oevre hetzelfde zal kunnen gaan zeggen) misschien dat ik het maar op safe speel en liever een Mitsuko Delivers in de plaats doe. Of de nieuwe Kawase/Ghibli (blijft kut, dat geld gebrek tijdens dit soort events, hehe) maar het is nog een kleine 2 weken weg, dus we zien wel hoe het loopt... Edit: Dead Sushi! 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Toch wel mooie dingen, maar inderdaad af en toe laat en precies in een week dat ik examen heb... Kaza-hana ga ik zeker meepikken. Alleen in R'dam relatief laat, dat wordt denk ik een auto tripje.

Het gaat hem niet worden. De Rotterdam editie ga ik zeker aan mij voorbij moeten laten gaan (studie- en gezinsverplichtingen). Misschien de week erop in Amsterdam al is die kans denk ik heel klein.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Heb hetzelfde probleem.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
'Helaas' ben ik de komende weken op vakantie.. Vooral de nieuwe Kawase had ik graag op groot scherm gezien.
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Jammer. Ben van plan naar ongeveer 7 films te gaan:
hanezu, tampopo, love hotel, misschien the warped forest , Postcard, Monster's Club of Moving en kaza-hana.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Oja, The Warped Forest lijkt me ook leuk om op groot scherm te zien, maar die zal daarna vast nog wel verkrijgbaar zijn (net als die van Kawase, die tot nu toe alleen een Franse dvd-release heeft)..
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Uiteindelijk toch andere keuzes gemaakt, maar wel 7 films gezien.
Monster Club 4*
Hanezu 4*
My Back Pages 4*
Postcard 3,5*
Kaza-hana 3,5*
Osaka Violence 3,5*
Throw Away Your Books, Rally in the Streets 2,5*
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Waren er nog films die de tsunami als onderwerp, achtergrond hadden of met het tsunami landschap als (stilzwijgend) decor?
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
ja, maar die heb ik niet gezien. In the Grey Zone, een documentaire, en of het in andere speelfilms nog een rol speelde weet ik niet zeker.
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Waren er nog films die de tsunami als onderwerp, achtergrond hadden of met het tsunami landschap als (stilzwijgend) decor?
Himizu is er in elk geval een.
Jammer overigens dat Monster's Club alleen in Rotterdam draait met slechts 1 screening. Wordt het festival gelijk minder interessant van.
niethie
-
- 7319 messages
- 7239 votes

Helaas, uiteindelijk, maar 2 films kunnen zien omdat ik op de vrijdag opeens heel beroert wakker werd. Gister nog wel even wat rondgehangen in de lounge om toch nog wat van de sfeer mee te krijgen, was erg gezellig: iemand dat Japanse toneel nog gezien? Aziatische vrouw die half over de grond kroop en een (Europese?) kerel. Impressive! Niemand van jullie trouwens gebaalt dat het programma compleet anders bleek te zijn dan op de site/in het boekje stond? Heb zo Tampopo moeten missen die opeens op de vrijdag ipv de zaterdag bleek te draaien. 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
River niet vergeten, maar niet afgekeken. Het greep me niet, en het ging voor dat ik de zaal verliet, nergens naartoe. En ik had echt onwijs veel zin in sterke koffie.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Ik sla vandaag even over, dus kan al een soort van impressie geven van de Amsterdam editie van dit jaar. Volgens mij valt er te spreken van een zeer sterke editie, een gevarieerde programmering van eigenzinnige films. Het hoofdthema rond lekker eten, dat volgens mij vooral vandaag naar voren komt, past eigenlijk meer bij de editie van vorig jaar wat mij betreft of heeft iig te maken met een meer commerciele stroming binnen de Japanse cinema die in de films die ik nu zag juist lijkt te worden doorbroken.
Wellicht dat de aardbeving & tsunami daar deel aan hebben, want de twee interessantste filmmakers, en beste films die ik zag, gebruiken deze grote ramp, uiteraard, om hun thema's kracht en een nieuwe vitaliteit te geven. Himizu en River gaan interessant genoeg beiden ook over incidenten waarbij iemand in het wilde weg op straat mensen begint neer te steken en de existentiele worstelingen van zowel daders als slachtoffers. Het is bijna een soort twee-luik waarbij Himizu de woedende (zie in dit verband ook Peep "tv" Show als reactie op 9/11 in 2001) tegenhanger is van de naar verlossing zoekende River; de mol (himizu) die in de modder kruipt versus de stromende tranen in de rivier. Interessant was ook dat om de emotioneel getroebleerde hoofdpersonen in deze twee films de rest van de wereld normaal door gaat, niets aan de hand, life goes on (zoals Kiarostami al eens liet zien)... gaf nog weer een extra perspectief en dimensie.
Als we het nog breder trekken blijkt het échte thema van deze CJ-editie een verstoorde ouder-kind relatie te zijn; dat element kwam in werkelijk álle films terug die ik zag en had, zelfs als het een element op de achtergrond was, toch een sterk motiverende rol voor de karakters. Het is altijd fijn om je onder te dompelen in een festival en dan met een een soort totaalbeeld terug te komen, een graadmeter van een maatschappij en een problematiek van verschillende kanten belicht en benaderd te zien; dat geeft zelfs de wat mindere films weer een meerwaarde. En echt mindere films heb ik deze editie dus niet gezien!
Himizu (2011) 9.0 (beste film van Sion Sono tot nu toe)
River (2011) 8.5 (Hiroki terug in vorm)
My Back Page (2011) 7.5 (traag maar toch sterk)
Ringing in Their Ears (2011) 7.0 (rock n roll spirit)
Sukiyaki (2011) 7.0 (bizarre combi van lekker eten en fart-jokes film, een smartlap)
Chips (2012) 7.0 (een autist en een sociopaat doen iets, al is het niet belangrijk)
Tada's Do-It-All House (2011) 7.0 (quirky zonder echte zoetigheid, als drama niet echt sterk)
eerder zag ik al:
Hanezu (2011) 8
Rabu hoteru (1985) 5,5
Taifû kurabu (1985) 7
Ohikkoshi (1993) 7
Kaza-hana (2000) 7
nog te gaan:
de nieuwe Ghibli morgen in de Melkweg
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Nog een ander interessant contrast tussen Himizu en River is die tussen de absurde en de realistische aanpak. Himizu begint met een droom en houd gedurende de hele speelduur iets onwerkelijks, River gaat uit van echte gebeurtenissen en de echte plekken waar het zich afspeelde (overigens Tokyo nog nooit zo mooi als grote stad in beeld gebracht gezien, zelfs in Cafe Lumiere niet... niet helemaal de beste vergelijking, maar door de treinen en het water komt die film toch als eerste in me op als referentie). Beide films staan opzichzelf al sterk genoeg, en liefhebbers van de een zijn misschien niet direct ook geinteresseerd in de ander, maar het voegt voor mij echt iets toe om deze zo goed als back-to-back gezien te hebben!
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Heb de Ghibli moeten missen omdat die film stijf uitverkocht bleek en ik te laat was met reserveren...
Vanavond maar eens een overzichtje gemaakt van alle edities tot nu toe. Ik was in het begin helemaal niet zo enthusiast over CJ omdat ze in het vaarwater gingen zitten van Dejima (en ook het CineMasia festival ging dat toen nog doen) en heb ook niet alle zeven edities even goed bezocht, maar het festival heeft zich ondertussen toch echt wel gevestigd; en vormt een goede graadmeter, op kleine schaal, van de huidige stand van zaken van de Japanse cinema. De programmering was dit jaar ook erg sterk, met daarbij nog de kanttekening dat, zoals eigenlijk altijd bij CJ, een aantal van de meest interessante films niet eens in Amsterdam te zien waren. Ook in Rotterdam worden deze vaak pas laat vertoond, waardoor ik nog nooit een reisje die kant op gemaakt heb om die titels alsnog te kunnen zien, maar goed, er zullen wel redenen voor die programmering zijn...
in 2006 zag ik alleen Drive
(in dat zelfde jaar zag ik op de tweede editie van Dejima wél dertien films, waaronder Mirrored Mind, Big Bang Love, Hanging Garden, Funky Forest, Love on Sunday, Girlfriend... dát was nog eens een programma!!! maar zo is wel gebleken, het lag ook een beetje aan de tijd)
2007 bracht (veel teleurstelling
):
tekkon kinkreet
meatball machine
wicked flowers (niet op MM)
crazy love (niet op MM)
yokohama mary (niet op MM)
love kill kill
faces of a fig tree
hula girls
female
2008:
the blue sky maiden
adrift in tokyo
afro samurai
tokyo gore police
your friends
warm current
2009:
Kyôsô Jôshi-kô (Running in Madness, Dying in Love)
Shinjuku Mad
Jitsuroku Rengô Sekigun: Asama Sansô e no Michi (United Red Army)
2010:
Kabe no Naka no Himegoto (1965) Secrets behind the Wall
Nonchan Noriben (2009)
Parêdo (2009)
Dear Doctor (2009)
Hana no Ato (2010)
Pâmamento Nobara (2010)
Viyon no Tsuma (2009) Villon’s Wife
Kawa no Soko kara Konnichi Wa (2010) Sawako Decides
2011
Usagi Drop (2011) Bunny Drop
Koi no Tsumi (2011) Guilty of Romance
Onna no Kappa (2011) Underwater Love
Torocco (2010) Rail Truck
Kaitanshi Jokei (2010) Sketches of Kaitan City
Azemichi no Dandi (2011) A Man with Style
Gegege no Nyôbô (2010) The Wife of Gegege
2012:
Himizu (2011)
Gekijouban Shinsei Kamatte-chan: Rokkun Rôru wa Nari Tomaranaii (2011) Ringing in Their Ears
River (2011)
Potechi (2012) Chips
Mai Bakku Pêji (2011) My Back Pages
Mahoro Ekimae Tada Benriken (2011) Tada's Do-It-All House
Gokudô Meshi (2011) Sukiyaki
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Wow, die titels in 2006!
Ben ditmaal door de voor mij ongunstige programmering niet geweest. Volgend jaar een nieuwe kans om eindelijk hier wat van mee te pakken.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Jippie. Niet rondom de verjaardag van mijn moeder in Rotterdam ditmaal. Kun je met Cineville naar Camera Japan? Dan wordt het waarschijnlijk 3 avondjes en een volle zaterdag.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
in Amsterdam altijd wel... dus Rotterdam heeft hopelijk geen ander beleid daarin
Emma Elisabeth
-
- 13 messages
- 1135 votes
Hai allen, Camera Japan is inderdaad in Rotterdam en Amsterdam vrij toegankelijk met de Cinevillepas! Groetjes, Emma ( van Cineville)
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Openingsfilm: Tokyo Family.
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Programma bekend. Snel maar even kijken wat er allemaal nog beschikbaar is.
Wel uiteraard weer een Sono en Outrage Beyond zag ik op het eerste oog.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Jammer dat die oude Sono op een tijd staat dat ik niet kan. Veder blij met de nieuwe Toyoda en die Wakamatsu.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Sterke programmering op het eerste gezicht! Ik mis nog wat het overzicht van tijden, locaties en speelduur. Zitten zo te zien aardig wat lange (2,5uur +) films tussen. Ga mijn best doen voor één of twee dagen, maar dat hangt nog een beetje van de werkplanning af. Vooral blij om eens wat van Sugii te kunnen gaan zien: The Life of Gusuko Budori | CAMERA JAPAN festival - camerajapan.nl, zijn Galactic Railroad staat al lang op de wensenlijst.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
van de week even een schema'tje maken...
Hoe ga jij dat doen? Is er nu volgens mij nog nergens een speelduur te vinden. "Schedules" is nog steeds under construction. Je moet je nu suf klikken op titels en op MoMe of imdb de lengte vandaan vissen - je bent wel even bezig. Echt een schema maken is er nog niet bij, maar als iemand zelf al wat heeft gemaakt hou ik me aanbevolen.