• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.894 actors
  • 9.370.282 votes
Profile

VPRO Cinema Afficheprijs

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Mooie poster inderdaad, kijkende naar de tegenstand (genoemd door Mochizuki Rokuro) ook niet meer dan terecht.

Lekker modern met fontjes klojen.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Wouter wrote:

Vind dat een filmposter direct als filmposter herkenbaar moet zijn. Daarmee valt deze dus al af.

Is ook mijn reactie. Maar ik zou ze allemaal niet in mijn kamer willen hebben hangen, bij wijze van spreken.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Ik was gegaan voor Kruistoch in Spijkerbroek. De meest klassieke, maar wel de mooiste. Vooral die van Waar is het Paard... vond ik maar matig; zulk soort poster kennen we nu wel. Al dit soort dingen worden volgens mij door Gijs Kuijper gemaakt, die keer op keer uit hetzelfde vaatje tapt. Wordt een beetje vermoeiend onderhand...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Persbericht

De muze winnaar Cinema.nl Afficheprijs 2008

De poster van de film De muze, ontworpen door Silvia Vergeer (Studio Beige), is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2008. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser.

(afbeelding)

Het winnende affiche toont geen foto van de hoofdrolspeler van de film, maar een spannend beeld van zijn muze: een liggende Tara Elders, wier hoofd maar ten dele zichtbaar is. De still is gemaakt door Klaas Arie Westland. ‘Een briljant affiche; straalt veel emotie uit’, noteerde een van de stemmers. ‘Simpel, strak, helder, en toch prikkelend’, luidde een andere reactie. Weer een ander schreef: ‘Je begrijpt direct wat voor een film je krijgt’.

De muze (The Muse), geregisseerd door Ben van Lieshout, ging vorig jaar in première op het Nederlands Film Festival en werd eerder dit jaar bescheiden in de bioscoop uitgebracht door het Filmmuseum.

De muze kreeg ruim 35 procent van de stemmen. Op cinema.nl werd bijna 1.300 keer online gestemd; in het Festivalpaviljoen op de Neude werden ruim 600 stemformulieren ingevuld. De Cinema.nl Afficheprijs werd uitgereikt in het Nederlands Film Festival Journaal, gepresenteerd door Twan Huys, op woensdagmiddag 1 oktober. De uitreiking werd rechtstreeks uitgezonden op Nederland 2 en dezelfde avond herhaald.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. Dat had deze editie naast De muze de keuze uit Calimucho (ontwerp me studio / Martin Pyper), Moordwijven (ontwerp Dick Maas & Michael van Randeraat / Locust Entertainment), TBS (ontwerpen Marc Koppen / Scherpontwerp & Theo Maassen / Ontwerpconcurrent), en Vox Populi (ontwerp Jeroen Bruijn / Thonik).

De voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit Simone van Dusseldorp (filmregisseur), Marten Jongema (afficheontwerper en conservator Stedelijk Museum Amsterdam), Hanneke de Klerck (chef kunst de Volkskrant), Lex Reitsma (afficheontwerper), Alex de Ronde (directeur van Het Ketelhuis), Monique van Schendelen (publiciteitsdeskundige van bureau MvSP) en Paul Verstraeten (marketingdeskundige van bureau Filmtest).

Alle 45 affiches die naar de prijs meedongen, worden opgenomen in de museale collectie van het Filmmuseum, dat de wisseltrofee beschikbaar stelt.

De eerdere winnaars van de Cinema.nl Afficheprijs zijn:

2007: Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To (ontwerp Paul Postma)

2006: Diep (ontwerp Brat Ljatifi)

2005: 06/05 (ontwerp Frank Kampes)

2004: Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)

2003: Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)

2002: Minoes (ontwerp Michael van Randeraat)

2001: Îles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Persbericht

5 posters genomineerd voor de 9e Cinema.nl Aficheprijs

Publiek bepaalt de winnaar

Uitreiking wisseltrofee 30 september live in het Nederlands Film Festival Journaal op Nederland 2

Uit 53 posters van Nederlandse films heeft een vakjury vijf posters genomineerd. Het betreft de affiches van de films Angst (ontwerp Sander Plug), De laatste dagen van Emma Blank (Alex van Warmerdam), Nothing Personal (Susanne Keilhack & Joost Hiensch), Oorlogswinter (Sara Simpson & Richie Burridge) en De Storm (Michael van Randeraat).

Het publiek bepaalt welke van deze vijf posters de winnaar wordt van de 9e Cinema.nl Afficheprijs, bestaande uit een wisseltrofee (een ingelijst affiche van de klassieker Jonge Harten, ontworpen door Titus Leeser) en een geldprijs van € 2.500,-

Tot en met 28 september 24.00 uur kan er worden gestemd op www.cinema.nl/afficheprijs, op www.afficheprijs.nl (een fonkelnieuwe website in zijn geheel gewijd aan posters voor Nederlandse films) of door middel van stembiljetten in het Festivalpaviljoen op de Neude in Utrecht en in thetaer de Lieve Vrouw te Amersfoort. De stemmers maken kans op twee kaarten voor het Gala van de Nederlandse Film en tien door de Volkskrant uitgegeven dvdboxen.

De uitreiking vindt plaats op woensdag 30 september live in het Nederlands Film Festival Journaal dat tijdens het festival dagelijks wordt uitgezonden op Nederland 2. De genomineerde posters worden tijdens het festival tentoongesteld in het Festivalpaviljoen op de Neude in Utrecht en in theater de Lieve Vrouw in Amersfoort. Na het festival worden alle 53 affiches opgenomen in de museale collectie van het Filmmuseum.

De jury van de 9e editie van de Afficheprijs bestond uit John Durie (directeur Strategic Film Marketing), Marten Jongma (curator Stedelijk Museum Amsterdam), Lex Reitsma (grafisch ontwerper), Monique van Schendelen (directeur publiciteitsbureau MvSP) en Paul Verstraeten (communicatie-en marketingadviseur).

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik vind die van Nothing Personal het mooist!

De poster van Angst lijkt meer op een flyer dan op een poster.

Alex van Warmerdam heeft zelf weer een eigenzinnige en opvallende poster gemaakt.

De Oorlogswinter poster is net een schilderij. Ook mooi.

De poster van De Storm vind ik niet mooi. Te druk, te donker.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Laatste twee jaren waren er mooie winnaars, dit jaar armoe troef zo te zien.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Van de genomineerden is Nothing Personal de mooiste. Wat/wie houdt ze daar in godsnaam vast? (ik heb wel een idee ) Het maakt nieuwsgierig...

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Ik vind ze allemaal niks.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

De Storm is een erg inspiratieloze poster. De andere zijn allemaal prachtig.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Ik vind die van Nothing Personal duidelijk de mooiste, die van Angst de minste. De storm vind ik dan ook wel prima eigenlijk.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Zeker niet het beste jaar. Ik vind juist Angst het beste. Sterk beeld. Nothing Personal is ook best mooi, maar minder dan Angst vind ik. Oorlogswinter vind ik wel aardig. Emma Blank is eigenzinnig maar mijn smaak niet en De Storm is cliché. En gezichten in een wolkenlucht zijn per definitie lelijk.

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

De Storm doet me denken aan die Titanic poster.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

starbright boy wrote:

Zeker niet het beste jaar. Ik vind juist Angst het beste. Sterk beeld.

Vind jij die van Angst er uit zien als een poster, laat staan een filmposter?

Ik vind het dus meer een flyer en heb aan de hand van het plaatje geen idee waar het voor is. Het kan ook net zo goed een folder zijn die bij de huisarts ligt.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Wat een vreselijke poster van De Storm zeg. Lijkt mij sowieso al een zeikfilm en dat beeld wordt er niet beter op met die poster in mijn achterhoofd. Wat betreft Angst eens met Kappeuter, het lijkt wel een informatiefolder of zo.

Ik ga voor De Laatste Dagen van Emma Blank.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

kappeuter wrote:

(quote)

Vind jij die van Angst er uit zien als een poster, laat staan een filmposter?

Ik vind het dus meer een flyer en heb aan de hand van het plaatje geen idee waar het voor is. Het kan ook net zo goed een folder zijn die bij de huisarts ligt.

Ik vind dan ook niet dat een filmposter er als een filmposter moet uitzien. Ik weet ook niet precies na het zien van de poster waar Angst over gaat of waar het voor is, maar het beeld in combinatie met de titel prikkelen me veel meer dan de andere posters. Ik zou het, als ik het niet wist, uit gaan zoeken. En als het een folder was zou ik gaan lezen.

narva77 (crew films)

• 12723 messages
  • 6540 votes

Ik vind die van "Angst" ook zeer treffend.

Mooiste vind ik "Nothing Personal".

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Vind ze allemaal niets. Angst is in ieder geval nog apart te noemen, maar niet mooi. Ga dan maar met tegenzin voor Emma Blank. Da's de enige waarvan ik denk. Die film wil ik wel zien.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

kappeuter wrote:

De poster van Angst lijkt meer op een flyer dan op een poster.

Het gelinkte plaatje [de correctie is inmiddels ingediend] is dan ook een flyer ipv de poster. Alhier de poster in vollere glorie.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Aha!

Alsnog niet veel anders trouwens. Nog steeds wel flyer achtig.

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Die van Theo Maassen is wel okee.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Persbericht Nederlands Film Festival

Utrecht, 30 september 2009

Angst van Sander Plug winnaar Cinema.nl Afficheprijs 2009

(afbeelding)

De poster van de documentaire Angst, ontworpen door Sander Plug, is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2009. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.

Het winnende affiche toont een recht in de lens kijkende vrouw achter een zo goed als gesloten luxaflex; als toeschouwer word je zo een wereld ingetrokken die wordt bepaald door angststoornissen. 'Een intrigerend beeld', noteerde een van de stemmers. 'Het affiche laat zien wat angst doet: fragmenteren en afschermen van de realiteit', luidde een andere reactie.

Plug was in 2007 ook al genomineerd voor de Cinema.nl Afficheprijs met Pretpark Nederland, net als Angst geregisseerd door Michiel van Erp. In 2002, Plug werkte nog voor reclamebureau FHV/BBDO, werd zijn poster voor De Vagina Monologen genomineerd voor de TheaterAffichePrijs.

Angst - op 8 mei in de Nederlandse bioscopen uitgebracht door Cinema Delicatessen en nog steeds in een aantal theaters te zien - kreeg ruim 27 procent van de stemmen. Er werd ruim 1.800 keer gestemd; online, in het Festivalpaviljoen op de Neude in Utrecht en deze editie van het Nederlands Film Festival voor het eerst in theater De Lieve Vrouw in Amersfoort.

De Cinema.nl Afficheprijs werd uitgereikt in het Nederlands Film Festival Journaal, gepresenteerd door Sarah Meuleman, op woensdag 30 september. De uitreiking werd rechtstreeks uitgezonden op Nederland 2 (19.55 - 20.20 uur) en wordt dezelfde avond herhaald. De winnaar is vanavond te gast in de Talkshow met Matthijs van Nieuwkerk.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. Het publiek had deze editie naast Angst de keuze uit De laatste dagen van Emma Blank (Alex van Warmerdam), Nothing Personal (Susanne Keilhack & Joost Hiensch), Oorlogswinter (Sara Simpson & Richie Burridge) en De Storm (Michael van Randeraat).

De voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit John Durie (directeur Strategic Film Marketing), Marten Jongema (curator Stedelijk Museum Amsterdam), Lex Reitsma (grafisch ontwerper), Monique van Schendelen (publiciteitsbureau MvSP) en Paul Verstraeten (communicatie- en marketingadviseur).

Alle 53 affiches die naar de prijs meedongen worden opgenomen in de museale collectie van het Filmmuseum, dat de wisseltrofee beschikbaar stelt.

De overweging van de jury om Angst te nomineren:

'De kwaliteit van het affiche voor de documentaire Angst van Michiel van Erp wordt in hoge mate bepaald door de intrigerende foto. Als toeschouwer word je onmiddellijk betrokken bij een pijnlijk leven achter de luxaflex. Een wereld die wordt bepaald door angststoornissen. Het affiche roept herinneringen op aan de poster voor Body Double van Brian De Palma. De luxaflex werkt als een scherm dat opgetrokken lijkt te worden en tegelijkertijd iets verbergt. Je voelt je bijna een voyeur die deelgenoot van iets wordt gemaakt. Het personage achter de luxaflex kijkt je recht in de ogen, alsof ze zich ervan bewust is dat ze wordt bekeken.'

De Cinema.nl Afficheprijs Eregalerij

2009 Angst (ontwerp Sander Plug)

2008 De muze (ontwerp Silvia Vergeer)

2007 Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To (ontwerp Paul Postma)

2006 Diep (ontwerp Brat Ljatifi)

2005 06/05 (ontwerp Frank Kampes)

2004 Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)

2003 Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)

2002 Minoes (ontwerp Michael van Randeraat)

2001 Îles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Heeft 'Van God Los' in 2003 gewonnen? Dat vond ik een enorm matig postertje..

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De filmposters van De gelukkige huisvrouw, Great Kills Road, Meat, Zonder pardon en Win/Win maken kans op de tiende Cinema.nl Afficheprijs. Ze zijn genomineerd door een vakjury, die de keuze had uit 44 posters. Het publiek bepaalt wie de winnaar wordt van de Afficheprijs, bestaande uit een wisseltrofee (een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser) en een geldprijs van 2.500 euro.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

De 10e Cinema.nl Afficheprijs wordt uitgereikt op woensdag 29 september in de Festivaltalkshow van Claudia de Breij. Alle affiches worden opgenomen in de museale collectie van het EYE Film Instituut.

Stemformulier Cinema.nl Afficheprijs

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Zal dan toch die van Theo Maassen moeten worden. Vooral die eerst is opvallend lelijk.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik heb ook gestemd op Theo Maassen: Zonder Pardon.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Naja zeg, hoe durf je de Gelukkige Huisvrouw te nomineren

Zonder Pardon is duidelijk de meest opvallende.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

De nominatie voor De Gelukkige Huisvrouw is inderdaad onbegrijpelijk. De andere vier hebben een mooier concept dan uitwerking. Maassen is inderdaad de beste.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

De motivatie achter die keuze maakt hem echter wel begrijpelijk. Lees alle motivaties hier:

Kies de mooiste poster! - neerlandsfilmdoek.nl

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Maakt de keuze er niet bepaald begrijpelijker op, door een 'open-deuren-verhaaltje' erbij te zetten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.