- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- VPRO Cinema Afficheprijs
VPRO Cinema Afficheprijs
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Vier filmaffiches genomineerd voor de 5e Skrien Afficheprijs
Bekendmaking winnaar op het 25e Nederlands Film Festival
maandagavond 3 oktober 22.30 uur Festivalpaviljoen Neude, Utrecht
Maandagavond 3 oktober reikt voor de vijfde keer een onafhankelijke jury de Skrien Afficheprijs uit aan de vormgever van het beste filmaffiche van het afgelopen bioscoopseizoen. De uitreiking vindt plaats op het 25e Nederlands Film Festival tijdens de talkshow om ± 22.30 uur in het Festivalpaviljoen, Neude in Utrecht.
Alle 52 affiches zijn tijdens het festival te zien in het Festivalpaviljoen.
Genomineerd zijn:
06/05
ontwerp Frank Kampes / distributie Inspire Pictures

Guernsey
ontwerp Bart Oppenheimer en Nanouk Leopold / distributie 1 more film

Paradise Girls
ontwerp Seiko Kohjima / distributie 1 more film

Viktor & Rolf: Because We’re Worth It!
ontwerp Christiaan de Rooij / distributie Submarine

De vakjury bestaat uit
Paul Verstraeten - voorzitter (marketingdeskundige)
Lex Reitsma (ontwerper en TheaterAffichePublieksPrijs2004-winnaar) Alex de Ronde (directeur van Het Ketelhuis)
Mark de Cloe (oud-Rietveldstudent en filmmaker)
Bastiaan Anink (voormalig beheerder van de affichecollectie van het Filmmuseum en co-auteur van de maandelijkse afficherubriek in Skrien).
De beoordeling
De 52 ingezonden affiches zijn beoordeeld op de volgende criteria:
• Het affiche is intrigerend. Het roept iets bij de kijker op, ‘je fietst ervoor terug’.
• Het affiche toont artistieke visie: het biedt de kijker meer dan de som der delen. Het is aansprekend voor de doelgroep en levert een meerwaarde aan de (inhoud van de) film.
• Het affiche moet communicatief en wervend zijn. Het moet de kijker tenminste duidelijk maken wie of wat hij gaat zien. Het affiche moet dus niet (alleen) als kunstobject worden beoordeeld.
• Het affiche moet als filmaffiche herkenbaar zijn. Filmaffiches moeten de blikvangers zijn in het overvolle straatbeeld. Ze moeten verleiden, ontregelen, vertederen, verrassen, shockeren, vragen of woede oproepen, of simpelweg informeren.
De Skrien Afficheprijs wordt sinds 2001 jaarlijks door een vakjury toegekend aan het best vormgegeven filmaffiche van het voorbije seizoen. Skrien heeft deze prijs in het leven geroepen om een onderbelicht onderdeel van filmpromotie naar een hoger peil te brengen. Eerdere winnaars waren achtereenvolgens Brat Ljatifi voor zijn affiche van Îles flottantes. Michael van Randeraat voor Minoes, Gijs Kuijper voor Van God los en vorig jaar Alex van Warmerdam voor Grimm.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Klik op plaatje voor een grotere versie van de betreffende poster.
Ze mogen wel een criterium bijvoegen:
* De poster toont zich goed in alle media en het ontwerp is op kleiner formaat nog even krachtig.
Dan zou de Viktor en Rolf poster zeker niet genomineerd worden. Mijn favoriet is de Guernsey poster.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
01. Paradise Girls
02. 06/05
ontwerp Frank Kampes / distributie Inspire Pictures
03. Guernsey
04. Viktor & Rolf: Because We’re Worth It!
Die laatste lijkt echt nergens op.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Mijn favoriet is ook het filmaffiche van Guernsey.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ik vind die tweede ook de mooiste kont.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Weer erg gemakkelijk ja. Een naakte vrouw erop en hop, de aandacht is getrokken. Dat het voor de rest dan maar een grauwe, grijze bedoening is, doet er in het geheel dan blijkbaar niet meer toe.
Ik heb de film niet gezien, maar het maakt mij als potentiële kijker niet ,,tenminste duidelijk wie of wat hij gaat zien."
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes

Dit is nou juist NIET het voorbeeld van het affiche voor een erotische film. Jij plaatst meteen een stempel.
De poster vormt een mooi esthetisch geheel en daarin vormt het lichaam een prachtig contrast met de strakke vormen van de badkamer. De warme tinten van de huid tegenover de koude kleuren van de ruimte.
Een hele mooie pure poster. Ik vind dit kunst.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Waar heb ik het over die dingen dan?
Tsja, smaken verschillen. Die kleur bovenin vind ik bijvoorbeeld al uitermate inspiratieloos. En als je de cast er zo klein opzet, kun je het er net zo goed niet opzetten. Wat houd je dan nog over? Een op zich mooie foto. Een poster moet toch meer zijn dan een mooie foto?
Ik zou de film graag willen zien, maar dat is omdat ik weet waar hij over gaat. Over een vrouw die haar balans kwijtraakt nadat ze getuige is van een zelfmoord van een collega. Ik mag me zelf wel een liefhebber noemen van dergelijke drama's.
Dat zie ik nou niet echt in de poster terug. Als ik alleen de poster zou zien, zou de film me al helemaal niet interesseren, terwijl ik wél tot de doelgroep behoor.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Ik ben het absoluut met Kappeuter eens. Ik heb de film nog niet gezien maar ik denk, na het lezen van een korte samenvatting van de film, dat de poster heel treffend gekozen is. Een naakt persoon staat vaak symbool voor kwetsbaarheid en zwakheid en heeft dus in dit geval niks met erotiek of iets in die strekking te maken. Ik denk dat die kwetsbaarheid en zwakheid ook terug te vinden is in de film. Of ik moet er flink naast zitten maar dan heb ik nog altijd als excuses dat ik de film niet heb gezien
Het geheel is voor mij intrigerend genoeg om voor deze poster terug te fietsen mocht ik hem onderweg tegenkomen
Dit affiche is echt een verademing met al die drukke filmposters van tegenwoordig. Hulde!
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Ik vind de persoon op de foto helemaal niet kwetsbaar en zwak overkomen. Ze heeft een typische modelstand, rechtop en met haar armen over elkaar. Die kan wel tegen een stootje, is de indruk die het bij mij achterlaat.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Waar heb ik het over die dingen dan?
Oh ik dacht dat je daarop doelde. Maar in ieder geval is de poster niet gekozen vanwege 'naakt om het naakt'.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Ik heb de film niet gezien, maar het maakt mij als potentiële kijker niet ,,tenminste duidelijk wie of wat hij gaat zien."
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Ben het toch wel eens met Zelva wat die Guernsey poster betreft. Iets te makkelijk beeld/symboliek en ontbreekt de poster aan finesse om veel indruk te maken.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Dat paradise girl ding heeft toch ook niks, behalve als je een frisse voelspriet voor Aziaten hebt 
pjotr
-
- 2672 messages
- 2781 votes
Dat paradise girl ding heeft toch ook niks, behalve als je een frisse voelspriet voor Aziaten hebt 
Die van Paradise Girls vind ik wel de beste ondanks mijn voelsprieten. 
Ik vind het de enige poster waar de typografie op een frisse manier is geplaats met name door de goede vlakverdeling.
Die van 06/05 spreekt me totaal niet aan en vindt ik bovendien erg lelijk.
Guernsey wel aardig maar wat braaf - en dan bedoel ik niet de blote dame maar het kleurgebruik, de typo en vlakverdeling.
De poster van Viktor & Rolf is inderdaad wat rommelig en zou zich beter lenen voor een boekcover ipv een poster. Maar verder wel oké.
pjotr
-
- 2672 messages
- 2781 votes
De poster vormt een mooi esthetisch geheel en daarin vormt het lichaam een prachtig contrast met de strakke vormen van de badkamer. De warme tinten van de huid tegenover de koude kleuren van de ruimte.
Een hele mooie pure poster.
Maar je hebt het nu wel alleen over de still/foto, een poster is natuurlijk meer dan dat. 
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Ik vind de poster van 06/05 en paradise girls de mooiste twee. Viktor en Rolf is te chaotisch en guernsey spreekt me totaal niet aan. Leuk hoor, een blote vrouw.
06/05 vind ik grappig gedaan qua kleurgebruik (zwart op rood), waardoor het een knallend geheel wordt. Terwijl Paradise Girls juist een verzachtend (en mysterieus) effect geeft.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Filmposter '06/05' Wint Skrien Afficheprijs 2005

Frank Kampes heeft de SKRIEN AFFICHEPRIJS 2005 ontvangen voor zijn posterontwerp voor de film 06/05 van Theo van Gogh.
De jury noemt het één van de meest onontkoombare affiches van de afgelopen jaren: je pikt het nog op als je er met de TGV langs suist.
Kampes kreeg de prijs maandagavond 3 oktober tijdens het Nederlands Film Festival, in de talkshow gepresenteerd door René Mioch, uit handen van juryvoorzitter Alex de Ronde.
Volgens het juryrapport heeft Kampes goed gezien hoe herkenbaar het onderwerp is van 06/05, waardoor hij zich kon beperken tot een grafische impressie van het silhouet van Pim Fortuyn in sobere, maar scherpe contrasten: zwart en bloederig rood. Het affiche is bovendien geslaagd als referentie aan de iconografie van misdaad en thrillers in de jaren vijftig en zestig.
De jury van de Skrien Afficheprijs – die verder bestaat uit Paul Verstraeten, Lex Reitsma, Mark de Cloe en Bastiaan Anink – beoordeelde meer dan vijftig affiches en acht teaseraffiches. Dat zijn er meer dan ooit. Over de kwaliteit was de jury over het algemeen minder te spreken. De ontwerpen maken een gemakzuchtige indruk; verbeelding, creativiteit en durf zijn meestal afwezig. Het lijkt volgens de jury vaak of geprobeerd is de héle film op de poster weer te geven, in plaats van de essentie.
Vier affiches geven wél ruimte aan de verbeelding; naast het winnende affiche werden voor de Skrien Afficheprijs 2005 genomineerd:
Guernsey
Vrouwelijk naakt is opvallend en verkoopt. Maar het beeld van een naakte vrouw dat het affiche van Guernsey siert, kan niet worden gediskwalificeerd als een goedkope marketingtruc. Het is een mooie foto met veel tegenlicht, die vooral kwetsbaarheid uitdrukt, als een blad met nerven dat je tegen het licht houdt, en de atmosfeer van de film uitdrukt. De foto is in harmonie met de warme grijze kleur van de grafische toevoegingen op het affiche.
Paradise Girls
De jury waardeert de elegantie en sfeer van het beeld en de belettering die goed aansluiten bij de titel van de film. De combinatie is uitdagend: je wilt weten wat deze meiden meemaken; hoe ziet hun paradijs eruit?
Viktor & Rolf: Because Were Worth It!
Viktor en Rolf zoals ze zich zelf wensen te presenteren: zelfverzekerde mannen van de wereld die zich niet schamen voor hun succes. De essentie van het filmportret, het spel met hun imago, wordt in het affiche op niet mis te verstane wijze aangekondigd. De belettering is bescheiden omdat het affiche niet was bedoeld voor de straat, maar enkel voor de foyers van de filmhuizen waar de documentaire werd vertoond.
De Skrien Afficheprijs wordt sinds 2001 jaarlijks door een vakjury toegekend aan het best vormgegeven filmaffiche van het voorbije seizoen. Skrien heeft deze prijs in het leven geroepen om een onderbelicht onderdeel van filmpromotie naar een hoger peil te brengen.
De prijs bestaat uit een wisseltrofee (een ingelijst origineel van Ton Leesers afficheklassieker Jonge harten uit 1936) en een selectie afficheboeken en dvd's
Eerdere winnaars waren achtereenvolgens Brat Ljatifi voor zijn affiche van Îles flottantes. Michael van Randeraat voor Minoes, Gijs Kuijper voor Van God los en vorig jaar Alex van Warmerdam voor Grimm.
Bron: MVSP / Oene Kummer
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Mee eens, ook mijn favoriet met V&R op 2 Guernsey op 3 en paradise op 4.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Deze is niet onaardig, maar had toch liever Guernsey gezien.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Vier filmaffiches genomineerd voor de 6e Skrien Afficheprijs
Bekendmaking winnaar op het 26e Nederlands Film Festival
maandagavond 2 oktober 22.30 uur Festivalpaviljoen Neude, Utrecht
Maandagavond 2 oktober reikt voor de zesde keer een onafhankelijke jury de Skrien Afficheprijs uit aan de vormgever van het beste filmaffiche van het afgelopen bioscoopseizoen. De uitreiking vindt plaats op het 26e Nederlands Film Festival tijdens de talkshow om ± 22.30 uur in het Festivalpaviljoen, Neude in Utrecht.
Alle affiches zijn tijdens het festival te zien in het Festivalpaviljoen.
Genomineerd zijn:

Diep
ontwerp Brat Ljatifi / distributie A-Film

De Griezelbus
ontwerp Gijs Kuijper / distributie Warner Bros.

Langer licht
ontwerp Brat Ljatifi / distributie A-Film

Zwartboek
ontwerp Damon Wise / distributie A-Film
De vakjury bestaat uit
Paul Verstraeten - voorzitter (marketingdeskundige)
Lex Reitsma (afficheontwerper)
Alex de Ronde (directeur van Het Ketelhuis)
Marina Blok (eindredacteur NPS afdeling drama)
Paul van Yperen (manager communicatie van de Premsela Stichting voor Nederlandse vormgeving en co-auteur van de maandelijkse affiche-rubriek in Skrien).
De beoordeling
De ingezonden affiches zijn beoordeeld op de volgende criteria:
• Het affiche is intrigerend. Het roept iets bij de kijker op, ‘je fietst ervoor terug’.
• Het affiche toont artistieke visie: het biedt de kijker meer dan de som der delen. Het is aansprekend voor de doelgroep en levert een meerwaarde aan de (inhoud van de) film.
• Het affiche moet communicatief en wervend zijn. Het moet de kijker tenminste duidelijk maken wie of wat hij gaat zien. Het affiche moet dus niet (alleen) als kunstobject worden beoordeeld.
• Het affiche moet als filmaffiche herkenbaar zijn. Filmaffiches moeten de blikvangers zijn in het overvolle straatbeeld. Ze moeten verleiden, ontregelen, vertederen, verrassen, shockeren, vragen of woede oproepen, of simpelweg informeren.
De Skrien Afficheprijs wordt sinds 2001 jaarlijks door een vakjury toegekend aan het best vormgegeven filmaffiche van het voorbije seizoen. Skrien heeft deze prijs in het leven geroepen om een onderbelicht onderdeel van filmpromotie naar een hoger peil te brengen. Eerdere winnaars waren achtereenvolgens Brat Ljatifi voor zijn affiche van Îles flottantes, Michael van Randeraat voor Minoes, Gijs Kuijper voor Van God los, Alex van Warmerdam voor Grimm, en vorig jaar Frank Kampes voor 06/05.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Langer Licht steekt er met kop en schouders bovenuit. Een makkie dit jaar [als je het mij vraagt].
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Langer Licht is juist de lelijkste, voor mij is Diep de mooiste daarna komt Zwartboek.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Laten we hopen dat het Diep wordt. Die van Langer Licht is goed geprobeerd maar totaal mislukt.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Ik vind Diep ook veruit de sterkste. Zwartboek is aardig, Langer Licht is mooi, maar een beetje net niet en De Griezelbus is commercieel goed, maar nogal gewoontjes.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Weinig bijzonders vind ik, Zwartboek is mooi als compositie maar niet geweldig origineel, Griezelbus en Langer Licht zijn banaal, Diep dan maar dus.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Zwartboek vind ik de mooiste compositie alleen ziet Carice er niet uit op die foto.
Eigenlijk allemaal niet zo bijzonder.