- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- VPRO Cinema Afficheprijs
VPRO Cinema Afficheprijs
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Wat betreft de beste kanshebber denk ik dat het Zwartboek wordt trouwens.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Genomineerd zijn:
(afbeelding)
Diep
ontwerp Brat Ljatifi / distributie A-Film
Prima nominatie.
(afbeelding)
De Griezelbus
ontwerp Gijs Kuijper / distributie Warner Bros.
Vind ik toch wat veel lijken op een andere serie films (ik neem aan dat ik geen namen hoef te noemen.)
(afbeelding)
Langer licht
ontwerp Brat Ljatifi / distributie A-Film
Ook een begrijpelijke nominatie
(afbeelding)
Zwartboek
ontwerp Damon Wise / distributie A-Film
Niet mijn favoriet.
Van deze vier ga ik voor de bovenste. Is er een url met alle deelnemers van dit jaar?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Wat betreft de beste kanshebber denk ik dat het Zwartboek wordt trouwens.
Als ik naar de jury kijk, gok ik Diep.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Ik ga ook voor Diep. Die tweede vind ik ook veel weg hebben van de films van Harry. Verder niet echt heel sterke deelnemers dit jaar. Ben zeker benieuwd wat dan de afvallers zijn 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Langer Licht is leuk geprobeerd, maar idd niet helemaal geslaagd. Wat Zwartboek er tussen doet is mij een raadsel (Al hoewel ik voor de naam Verhoeven wel zou terugfietsen)
Vind Diep wel aardig, maar ook net niet.
De Griezelbus vind ik de eneige die wel geslaags in wat het wil uitstralen en hoop ik dat die wint.
Al met al een zwak jaar ten opzichte van vorig jaar.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Als ze nu gewoon die andere posters van Zwartboek hadden gebruikt, die hele donkere. Nu vind ik Langer Licht de beste.
020
-
- 39 messages
- 39 votes
Ik ken alleen deze en die verschrikkelijk lelijke witte ...
Er is er ook een met een Engelse titel (soort teaser). Die is eigenlijk een stuk beter dan de twee Nederlandse, vooral typografisch. Wel goed dat er dit jaar twee mainstream films meedingen, al was De Griezelbus ook niet direct mijn eerste keus (ik hoopte stiekem op een nominatie voor Zoop in India).
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Je bedoelt deze?
![]()
Redelijke sfeer maar ziet er slecht afgewerkt uit (vooral die rode tagline).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Lijkt meer op een boekcover eerlijk gezegd.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Vind die details onder de titel er zo slecht in gezet, die pet en die andere rommel.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Er is er ook een met een Engelse titel (soort teaser). Die is eigenlijk een stuk beter dan de twee Nederlandse, vooral typografisch. Wel goed dat er dit jaar twee mainstream films meedingen, al was De Griezelbus ook niet direct mijn eerste keus (ik hoopte stiekem op een nominatie voor Zoop in India).
Die is ook beter. Heeft een eigen smoel.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
FILMPOSTER DIEP WINT SKRIEN AFFICHEPRIJS 2006

Het affiche voor Diep, een ontwerp van Brat Ljatifi, is de winnaar van de Skrien Afficheprijs 2006. Het is volgens de jury het meest intrigerende en kwalitatief sterkste filmaffiche van het afgelopen jaar. Het prachtige portret van hoofdrolspeelster Melody Klaver zuigt als een eigentijdse Mona Lisa de aandacht van de kijker op. De onscherpte in het beeld creëert diepte en illustreert daarmee de titel van de film, die grafisch zeer stijlvol en herkenbaar is weergegeven. Alles bij elkaar een uitgewogen ontwerp, waarmee een sterke campagne gevoerd had kunnen worden.
Het is de tweede keer dat Ljatifi de Skrien Afficheprijs wint. In 2001 ontving hij de prijs voor zijn affiche van Îles flottantes.
Ljatifi kreeg de prijs maandagavond 2 oktober tijdens het Nederlands Film Festival, in de talkshow gepresenteerd door Mathijs van Nieuwkerk, uit handen van juryvoorzitter Paul Verstraeten.
De vakjury, die verder bestaat uit Lex Reitsma (afficheontwerper), Alex de Ronde (directeur van Het Ketelhuis), Marina Blok (eindredacteur NPS afdeling drama) en Paul van Yperen (manager communicatie van de Premsela Stichting voor Nederlandse vormgeving en co-auteur van de maandelijkse affiche-rubriek in Skrien), beoordeelde meer dan dertig affiches. Hoewel de jury unaniem een overtuigende winnaar heeft kunnen kiezen, zat het perfecte affiche er dit jaar niet bij. Op alle affiches, inclusief de winnaar en de overige genomineerde valt wel iets aan te merken.
De Griezelbus
ontwerp Gijs Kuijper / distributie Warner Bros.
Onmiskenbaar heeft de ontwerper goed gekeken naar Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Daar is ook geen ontkomen aan voor dit genre en deze doelgroep. De jury vindt dat helemaal niet erg, mits het maar goed wordt gedaan. En dat is het geval: De Griezelbus is een écht affiche voor een griezelfilm met alle noodzakelijke ingrediënten, waaronder de terechte, prominente profilering van het boek van Paul van Loon. De jury is wel van mening dat er teveel beeldelementen op het affiche staan; er hadden nog scherpere keuzes gemaakt kunnen worden.
Zwartboek
ontwerp Jeremy Ager, Sara Simpson, Ritchie Burridge / distributie A-Film
De Zwartboek-poster is een klassiek filmaffiche, doordat het volledig leunt op de glamourrijke en aantrekkelijke uitstraling van de steractrice, een hele mooie Carice van Houten. Het affiche ontleent zijn kracht aan de kwaliteit van de fotografie; de typografie is niet bijzonder fraai. Overigens is dit affiche bijna door de jury terzijde gelegd, omdat de distributeur een tweede druk had ingezonden die ernstig was mismaakt door extra tekstelementen.
Langer licht
ontwerp Brat Ljatifi / distributie 1 More film / A-Film
Ljatifi gebruikt weliswaar een clichébeeld, een close-up met een uitwisseling van blikken van twee mannen, maar de uitvoering maakt de poster dramatisch en spannend. De spanning wordt versterkt door het felle licht, een licht dat bijna voelbaar is en het affiche gek genoeg niet flets maakt. Het woordmerk voor de titel en het kleurgebruik zijn zorgvuldig gekozen en volledig in stijl. Jammer dat de tekst daardoor slecht leesbaar is.
De ingezonden affiches zijn beoordeeld op de volgende criteria:
• Het affiche is intrigerend. Het roept iets bij de kijker op. Filmaffiches moeten de blikvangers zijn in het overvolle straatbeeld. Ze moeten verleiden, ontregelen, vertederen, verrassen, shockeren, vragen of woede oproepen, of simpelweg informeren.
• Het affiche toont artistieke visie: het biedt de kijker meer dan de som der delen. Het is aansprekend voor de doelgroep en levert een meerwaarde aan de (inhoud van de) film.
• Het affiche moet communicatief en wervend zijn. Het moet de kijker tenminste duidelijk maken wie of wat hij gaat zien. Het affiche moet dus niet (alleen) als kunstobject worden beoordeeld.
• Het affiche moet als filmaffiche herkenbaar zijn.
De Skrien Afficheprijs wordt sinds 2001 jaarlijks door een vakjury toegekend aan het best vormgegeven filmaffiche van het voorbije seizoen. Skrien heeft deze prijs in het leven geroepen om een onderbelicht onderdeel van filmpromotie naar een hoger peil te brengen. Eerdere winnaars waren achtereenvolgens Brat Ljatifi voor zijn affiche van Îles flottantes, Michael van Randeraat voor Minoes, Gijs Kuijper voor Van God los, Alex van Warmerdam voor Grimm, en vorig jaar Frank Kampes voor 06/05.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
De poster van Langer Licht vond ik mooier, maar deze van Diep mag er zeker wezen. Goede winnaar. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ben wel blij met een prijs voor Diep.
Vind het een mooie poster en deze film verdient ook zeker meer aandacht. Een van de beste NL arthouse films.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Als je het mij vraagt ook: Pretpark Nederland.
Ben niet echt onder de indruk van de overige nominaties.
Ik vind de poster van Het Paard van Sinterklaas trouwens mooier dan die van het vervolg.
De poster van Kruistocht in Spijkerbroek vind ik verre van bijzonder.
De andere twee zijn wel experimenteel, maar ik vind ze ook niet mooi.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Ik vind het helemaal niet zo duidelijk en het niveau van de posters veel hoger liggen dan vorig jaar. Alleen Waar is het paard van Sinterklaas? vind niet echt sterk. Die van de eerste film was inderdaad mooier. Al is deze misschien wel commercieel slimmer.
Kruistocht in Spijkerbroek is heel effectief. Een poster die, zo is mijn ervaring, heel erg opvalt vanwege de kleuren. De compositie is niet erg origineel maar de uitvoering is net een tikkeltje anders. Slimme poster.
Dutch Touch is een beetje de Langer Licht van dit jaar, het heeft wel wat, maar het is het nèt niet. Vind de belettering heel mooi, dat wel. Daar ben ik erg gevoelig voor en dat maakt 'm toch wel een stuk mooier dan Langer Licht.
Blijven over de twee allerbesten wat mij betreft: Pretpark Nederland en Ellen ten Damme, waarbij die laatste me persoonlijk net wat meer aanspreekt.
Vorig jaar vond ik Diep er ver bovenuit steken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nah, ik vind dat net een boekcover.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Vind ik niet. Dat zat ik wel te denken bij Waar is het Paard van Sinterklaas? trouwens.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Persbericht Nederlands Film Festival
Utrecht, 4 oktober 2007
Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To winnaar Cinema.nl Afficheprijs 2007
De poster van Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To, ontworpen door Paul Postma, is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2007. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltroffee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Ton Leesers.
De Cinema.nl Afficheprijs werd uitgereikt in de Talkshow van Matthijs van Nieuwkerk op woensdagavond 3 oktober. Na het festival worden alle 32 affiches opgenomen in de museale collectie van het Filmmuseum.
De winnaar kreeg ruim 30 procent van de stemmen. Op cinema.nl werd meer dan 1.500 keer online gestemd; in het Festvalpaviljoen op de Neude werden ruim 300 stemformulieren ingevuld.
De Cinema.nl Afficheprijs, die voorheen de Skrien Afficheprijs heette, is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar werd in de voorgaande jaren bepaald door een vakjury; vanaf deze editie bepaalt de jury nog wel de nominaties, maar beslist het publiek.
De jury bestaat uit (scenario)schrijver Jan Eilander, Hanneke de Klerck (chef kunst de Volkskrant), Lex Reitsma (afficheontwerper), Alex de Ronde (directeur van Het Ketelhuis), Paul Verstraeten (marketingdeskundige van bureau Filmtest) en Paul van Yperen (manager communicatie van de Premsela Stichting voor Nederlandse vormgeving). Naast Ellen ten Damme nomineerden zij Dutch Touch – Brainpower (ontwerp HOTEL) Kruistocht in spijkerbroek (ontwerp Michael van Randeraat), Pretpark Nederland (ontwerp Sander Plug) en Waar is het paard van Sinterklaas? (ontwerp Gijs Kuijper).
De eerdere winnaars van de Afficheprijs zijn:
2006: Diep (ontwerp Brat Ljatifi)
2005: 06/05 (ontwerp Frank Kampes)
2004: Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003: Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)
2002: Minoes (ontwerp Michael van Randeraat)
2001: Îles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De winnende poster in het groot:

Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Meer dan terecht. Verreweg de interessantste en gedurfdste.
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Vond het ook de mooiste. Wederom kiest de jury dezelfde als ik had gedaan (uit de genomineerden dan in ieder geval).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Oh, daar heb ik overheen gelezen. Dan heeft het publiek een juiste keuze gemaakt.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Rare keuze.
Was ook qua posters geen sterk jaar.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Rare keuze.
Keuze van het publiek, zou ook de mijne zijn. De andere waren Kruistocht in S, Pretpark NL, Waar is het Paard van Sinterklaas en nog een docu over Brainpower... Ook allemaal niet geweldig. Vind deze wel fraai, maar niet top.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Vind dat een filmposter direct als filmposter herkenbaar moet zijn. Daarmee valt deze dus al af.