• 177.913 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.054 votes
Profile

Film by the Sea

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Aanstaande september is het weer zover:

Film By The Sea 2006 te Vlissingen. Van 15 tot en met 24 september.

Met lood in de schoenen plaats ik de officiele festivalposter.

(afbeelding)

Kijk voor meer informatie op de website van het festival:

www.filmbythesea.nl

Programma wordt 31 augustus bekendgemaakt.

Wel is al bekend dat:

- Scoop van Woody Allen (en met Scarlett Johansson en Hugh Jackman) de openingsfilm wordt;

- Elementarteilchen aka Elementaire Deeltjes (naar het boek van Houellebecq) van Oskar Roehler (en met Franka Potente en Moritz Bleibtreu) de competitie voor de Film en Literatuurprijs opent;

-de jury voor de Film en Literatuurprijs bestaat uit: Marleen Gorris - Tommy Wieringa - Jan Brokken - Annejet van der Zijl - Willeke van Ammelrooy - Herman Koch en natuurlijk voorzitter Rinus Ferdinandusse.

Gezellig, kleinschalig maar toch professioneel festival vind ik zelf. Mocht je tijd en zin hebben, in de buurt wonen of er op vakantie zijn of gewoon iets verder weg wonen maar wel eens de sfeer wil proeven van een ander festival dan IFFR of dat van de Nederlandse Film...

Gimli gaat voor de tweede keer meewerken als publieksenqueteur en zodoende weer heel wat gratis filmpjes meepikken zo tussen het werken door.

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

kos wrote:

dagje....het zeetje...het centrumpje...

Klinkt alsof er niet veel bezoekers meer bij moeten komen .

LOL. En tóch is het een leuk festivalletje hoor.

En die boulevard is best handig als het zulk nazomerweer blijft.

De directeur van het festival verwacht weer een groei: 40.000 bezoekers.

Het programma van FBTS 2006 is bekend trouwens:

FBTS programma

Interessantste filmpjes:

A Cock and Bull Story

Borat

Elementaire Deeltjes

Fitzcarraldo

Neil Young: Heart of Gold

Paris Je T'Aime

Requiem

Snakes on a Plane

Stop Making Sense

Tony Takitani

Zwartboek

Jonathan Demme (Silence of the Lambs, Philadelphia) krijgt dit jaar de Life Time Achievement Award.

Voor de bezoekers: Have fun.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

FILM & LITERATUUR AWARD VOOR MOTHER OF MINE VAN KLAUS HÄRÖ

De film MOTHER OF MINE van Klaus Härö, gebaseerd op het boek Äideistä parhain van Heikki Hietamies,

werd zaterdag 23 september uitgeroepen tot beste literatuur verfilming.

Aan de prijs is een sculptuur en € 5.000,- verbonden. Distributeur: A-Film tel 020 3445144

Een film die zichtbaar met liefde is gemaakt, en die zelfs, bewust of onbewust, op het gevoel werkt en wil werken. Een film zonder zwakke acteurs, want zelfs het landschap speelt zijn sterke rol met verve.

Aldus het rapport van de jury die dit jaar, onder het vaste voorzitterschap van Rinus Ferdinandusse, bestond uit regisseur Marleen Gorris, actrice Willeke van Ammelrooy, schrijvers Tommy Wieringa, Jan Brokken en Annejet van der Zijl en acteur en schrijver Herman Koch.

In de film MOTHER OF MINE wordt de vader van de negenjarige Eero tijdens de Fins-Russische oorlog naar het front gestuurd. Al snel krijgt moeder Kirsti te horen dat haar man gesneuveld is. Kapot van verdriet en niet in staat om voor haar zoon te zorgen, stuurt ze hem naar het veilige Zweden, een neutraal land dat niet in oorlog is. Meer dan 70.000 kinderen ondergingen tijdens die oorlog hetzelfde lot.

KLAUS HÄRÖ

De Finse regisseur Klaus Härö, geboren op 31 maart 1971, debuteerde als speelfilmregisseur met AS IF I DIDN’T EXIST (2002), dat de Finse inzending was voor de Oscar voor beste niet Engelstalige film. Die eer viel ook MOTHER OF MINE ten deel, zijn tweede film. Härö maakte ook een aantal korte films: MARATON (1997), NATTFLYKT (1999) en STATISTI (2003).

Klaus Härö gaf de volgende reactie op zijn prijs:

Being honoured with this prize reminds me of a promise I made myself as a Young student, in the Film school of Helsinki, Finland: A promise that I would NEVER adapt a book into a film.

MOTHER OF MINE is my second feature film - and also my second adaptation.

I don’t regret breaking this promise.

But I do regret not being able to join You at the celebration today. Please forgive me! The feeling of letting You down is helped by the knowledge that our film did not.

A warm thank You all!

Klaus Härö

Finland

MOVIE SQUAD AWARD VOOR THE GREAT MATCH VAN GERARDO OLIVARES

De MOVIE SQUAD, dit jaar voor het eerst ook in Vlissingen actief, koos als winnaar THE GREAT MATCH van regisseur Gerardo Olivares. De Movie Squad is mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Instituut voor Film Educatie en ROC Zeeland.

PUBLIEKSJURY KIEST AFTER THE WEDDING VAN SUZANNE BIER

De vijfkoppige publieksjury, gekozen uit een werving via TVFilm, Mikro Gids en RTL Film, heeft AFTER THE WEDDING van Suzanne Bier gekozen als hun favoriet. Distributeur: A-Film tel 020 3445144

UITWISSELINGSPROJECT - EXPLORE AND EXCHANGE AWARD VOOR BOSTA VAN PHILIPPE ARACTINGI

Twintig studenten, de helft uit Nederland en de helft uit Zanzibar, kozen uit vijftien films de film BOSTA van Philippe Aractingi tot winnaar. In deze film kwam ‘de ontmoeting van verschillende culturen’ het beste tot uiting.

RECORD AANTAL BEZOEKERS

Het aantal bezoekers dat dit jaar het festival Film by the Sea, met een grote variëteit aan internationale films, gasten en muzikaal entertainment, heeft bezocht, is met ruim 2.400 gestegen ten opzichte van 2005. Een stijging van ruim 6%.

Vorig jaar verwelkomde Film by the Sea in Vlissingen, mede door het educatie jongerenprogramma, 10.000 bezoekers bezoekers meer dan het jaar daarvoor. Hoewel dit jaar minder educatieve jongerenprogramma’s in het festival waren opgenomen, steeg het aantal bezoekers, met name door een aanstroom van filmliefhebbers van buiten de provincie, dit jaar naar 39.400.

bron: persbericht FbtS

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Je vergeet de belangrijkste "prijs", die van de publiekswaardering. Naast de publieksjury (dit jaar voor het eerst, vijf geselecteerde cinefielen die een favoriet kiezen) is er sinds de eerste editie de waardering van het publiek die gemeten wordt. Een aantal geselecteerde films dingen mee naar de publieksprijs.

Het publiek kan na afloop van een film zijn waardering uitspreken door een cijfer aan de film toe te kennen (1=zeer slecht, 2=slecht, 3=redelijk, 4=goed en 5=zeer goed).

Dit jaar was het heel spannend. Zwartboek stond de hele week op de eerste plaats, maar werd op de laatste dag van de koppositie verstoten door de winnaar van de Film en Literatuurprijs.

De top-5 van de lijst zag er als volgt uit:

1 Mother of mine 4,60

2 Eight below 4,59

3 Zwartboek 4,59

4 After the Wedding 4,52

5 Lágrimas negras 4,52

9 Son of Man 4,38

Son of Man scoorde het hoogst van de geselecteerde films voor de publieksprijs, gevolgd door Adam's Apples (4,32), Mastermind (4,25) en Iberia (4,18).

Zelf heb ik tussen het werken door 24 films kunnen kijken, dus ik mag niet klagen denk ik zo.

Mijn favorieten van het festival:

Efter Brylluppet (After the... (DEN/ZWE - Susanne Bier, 2006)

Tony Takitani (JAP - Ichikawa, 2004)

Snow Cake (GBR/CAN - Evans, 2006)

Little Miss Sunshine (VST - Dayton en Faris, 2006)

Paha Maa (Frozen Land) (FIN - Louhimies, 2005)

Cashback (GBR - Ellis, 2006)

A Cock and Bull story (GBR - Winterbottom, 2005)

Adams Æbler (Adam's Apples) (DEN - Jensen, 2005)

Requiem (DUI - Schmid, 2006)

Six Figures - (CAN - Christensen, 2006)

Mother of Mine en Son of Man heb ik niet kunnen zien helaas.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Een publieksjuryprijs én een publiekswaarderingsprijs?... En dan worden voor die laatste prijs wel alle films gemeten, maar kunnen lang niet alle films winnen?

Begrijp ik goed dat de nummer 9 van de publiekswaardering de uiteindelijke winnaar is? Terwijl de nummers 1 en 4 wel 'nieuwe' titels zijn.... En de nummer 1 ook een boekverfilming is.

Kan iemand mij de logica uitleggen?

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Koekebakker wrote:

Een publieksjuryprijs én een publiekswaarderingsprijs?... En dan worden voor die laatste prijs wel alle films gemeten, maar kunnen lang niet alle films winnen?

Kan iemand mij de logica uitleggen?

Ach, die Zeeuwen zijn gewoon een beetje gek.

Nee, ik vind het zelf ook raar. Die publieksjury is er dit jaar voor het eerst. Vijf geselecteerde cinefielen die zich hebben kunnen aanmelden, en samen besluiten wie volgens hen de "publieksjuryprijs" wint.

De publieksprijs echter bestaat al 8 jaar. De winnaar van die prijs (Son of Man dus) zou een distributie in andere filmhuizen in het land krijgen (met steun van het festival), maar de winnaar van 2 jaar terug (Lad de Små Børn) verscheen volgens mij niet in de bioscopen, voor zover ik de Filmkrant heb gevolgd althans.

Verder weet ik niet precies hoe ze die selectie doen. De meeste films doen gewoon mee in het "Panorama", weer anderen dingen mee voor de Film- en Literatuurprijs of de Publieksprijs en dan heb je ook nog een aantal films die in het kader van een cursus worden vertoond.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

gimli f wrote:

De publieksprijs echter bestaat al 8 jaar. De winnaar van die prijs (Son of Man dus) zou een distributie in andere filmhuizen in het land krijgen

Ah, dat zal de verklaring zijn waarom de nummer 9 won, want de nummers 1 t/m 5 hebben al een distributeur, zij het dat Eight Below alleen op dvd is uitgebracht. Voor de nummers 6, 7 en 8 geldt wellicht hetzelfde?

Op zich niet gek een distributieprijs uit te reiken op basis van publiekswaardering, maar om nou de nummer 9 uit de enquete tot winnaar van de publieksprijs uit te roepen...

de winnaar van 2 jaar terug (Lad de Små Børn) verscheen volgens mij niet in de bioscopen, voor zover ik de Filmkrant heb gevolgd althans.

Kan me ook geen release herinneren. Zal best een goede reden voor zijn, maar geloofwaardiger wordt je prijs er natuurlijk niet van.

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Koekebakker wrote:

Ah, dat zal de verklaring zijn waarom de nummer 9 won, want de nummers 1 t/m 5 hebben al een distributeur, zij het dat Eight Below alleen op dvd is uitgebracht. Voor de nummers 6, 7 en 8 geldt wellicht hetzelfde?

Je brengt me op een idee. Want misschien is de selectie geschiedt aan de hand van het al dan niet hebben van een distributeur in Nederland? Dat alle films die nog geen distributie hebben in NL meedingen naar de publieksprijs?

En de winnaar met hulp van het festival een distributie krijgt in een aantal zalen in het land?

Ik zal het eens navragen als ik kan.

De films die meededen voor de PUBLIEKSPRIJS waren trouwens:

SON OF MAN (ZAf - Dornford-May, 2006)

ADAM'S APPLES (DEN - Jensen, 2005)

MASTERMIND (ZWE - Flinth, 2005)

IBERIA (SPA - Saura, 2005)

NO. 2 (NZl - Fraser, 2005)

THE GREAT MATCH (LA GRAN FINAL) (SPA/DUI - Olivares, 2006)

BOSTA (LIB - Aractingi, 2005)

EL AURA (ARG - Bielinsky, 2005)

NOT HERE TO BE LOVED (FRA - Brizé, 2005)

EL VIENTO (ARG/SPA - Mignogna, 2005)

WAH-WAH (GBr - Richard E. Grant, 2005)

CASHBACK (GBr - Ellis, 2006)

SHUT UP AND SHOOT ME (TSJ - Agro, 2005)

CONVERSATIONS WITH OTHER WOMEN (VS - Canosa, 2005)

THE DYING GAUL (VS - Lucas, 2006)

SOMETHING LIKE HAPPINESS (TSJ - Slám, 2006)

GRAVEHOPPING (KRO/SLO - Cvitkovic, 2005)

POMPOKO (JAP - Takahata, 1994)

MAROCK (MAR/FRA - Marrakchi, 2005)

OSS 117: CAIRO, NEST OF SPIES (FRA - Hazanavicius, 2006)

EVE AND THE FIREHORSE (CAN - Kwan, 2005)

NINE LIVES (VS - García, 2005)

CIDADE BAIXA (BRA - Machado, 2006)

MAN PUSH CART (GBr - Bahrani, 2005)

THE GREAT NEW WONDERFUL (VS - Leiner, 2005)

THE WILD BLUE YONDER (GBr/VS/DUI/FRA - Herzog, 2005)

Als je tijd en zin hebt, mag je wel opzoeken of deze films al een distributeur hebben in Nederland en of mijn thesis dus klopt.

Koekebakker wrote:

...want de nummers 1 t/m 5 hebben al een distributeur...Voor de nummers 6, 7 en 8 geldt wellicht hetzelfde?

De nummers 6,7 en 8 in de toplijst waren respectievelijk

6 Zwarte Inkt (Zeeuwse documentaire over Wim Hofman (Zeeuwse kinderboekenschrijver)

7 Snow Cake

8 Neil Young: Heart of Gold

Geen idee of die al een distributie hebben (de nummer 6 zal niet in de bioscopen komen neem ik aan).

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Ik weet in ieder geval van geen van die titels dat-ie wel een distributeur heeft. Je hypothese lijkt me juist.

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Aanstaande vrijdag is het weer zover:

De negende editie van het zeer leuke en altijd boeiende Film by the Sea festival!

(afbeelding)

Film by the Sea 2007, van 14 tot en met 23 september.

Voor informatie bekijk de website:

http://www.filmbythesea.nl/

GASTEN (o.a.):

-Volker Schlöndorff (die de jaarlijkse Lifetime Achievement Award dit jaar krijgt uitgereikt)

-Sir Ben Kingsley (die een speciale Special Award in ontvangts mag nemen)

-Sylvia Kristel (die in de Jury Film & Literatuur plaatsneemt)

-Alex van Warmerdam (Jury Film & Literatuur)

-Keira Kneightley (zal naar Vlissingen komen in verband met de Nederlandse première van haar nieuwste film Atonement)

-Jane Birkin (over haar nieuwste film Boxes)

En nog veel meer. Muziek van onder anderen:

-Blof

-Christina Branco

-Van Velzen

Het PROGRAMMA bestaat uit onder anderen:

-programma Film & Literatuur

-tweedaagse cursus Film & Literatuur

-cursus Passie (ontwikkeld door het NIF, gepresenteerd door André Waardenburg (NRC en hoofdredacteur Skrien) en Dana Linssen (NRC en De Filmkrant).

-de nu al beruchte jaarlijkse Preview Movie Quiz met René Mioch en Jac. Goderie

En last but not least natuurlijk de FILMS, met onder anderen:

2 Days in Paris (2007) van en met Julie Delpy, en verder met Adam Goldberg en Daniel Bruhl.

A Mighty Heart van Michael Winterbottom. Zijn nieuwste film is het bekende verhaal over de Amerikaanse jorunalist Daniel Pearl.

Atonement van Joe Wright en met Keira Knightley

Butterfly on a Wheel met Pierce Brosnan

Knocked Up

The Last Waltz uit 1978 van Martin Scorsese, over het afscheidsconcert van The Band. Verder trouwens veel meer muziekfilms dit jaar!

The 11th Hour met de stem van Leonardo DiCaprio, over diverse milieuproblemen die onze aarde bedreigen.

Naast nieuwe films en Nederlandse premières worden ook een aantal oude(re) films vertoond, in verband met de aanwezigheid van juryleden en gasten.

Onder andere:

-Die Blechtrommel (Schlondorff)

-Gandhi (Kingsley)

-Ober en Abel (Van Warmerdam)

Het hele programma (films en de rest) staat hier.

Wat ik vorig jaar al zei: Film by the Sea is een gezellig, kleinschalig (maar wel elk jaar wat groeiend) en toch professioneel festival dat gehouden wordt op een leuke plek, vlak achter de boulevard en de zee.

Ikzelf ga er weer werken en zodoende weer heel wat gratis filmpjes meepikken zo tussen het werken door.

Dus als je komt: wellicht tot ziens!

Oja, ze hebben ook weer een trailer die er al een stuk professioneler uitziet dan vorig jaar:

Trailer Film by the Sea 2007

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5735 votes

Ik ga er heen! Enkel om "Atonement" te kijken, maar toch... Komen er nog bekende gasten?

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

gimli f geeft in het bericht boven je een opsomming van de gasten.

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5735 votes

matthijs_013 wrote:

Ik ga er heen! Enkel om "Atonement" te kijken, maar toch... Komen er nog bekende gasten?

Ik heb de geweldige film inmiddels gezien bij de festival. Ben Kingsley heb ik voorbij zien lopen op de rode loper trouwens. Niet de langste man...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

PERSBERICHT

El Hombre de arena van José Manuel González

door publiek gekozen voor Distributieprijs Film by the Sea

Vier Minuten van Chris Kraus hoogst gewaardeerd

door Film by the Sea publiek

Distributieprijs El Hombre de arena

De Spaanse film El Hombre de arena, de debuutfilm van José Manuel Gonzáles (1965, Belgie) heeft tijdens de 9e editie van Film by the Sea, met een waardering van 4,33 op een schaal van één tot vijf de Distributieprijs gewonnen

De Distributieprijs gaat naar een film die door het publiek het hoogst gewaardeerd wordt en waarvoor nog geen distributeur is gevonden voor uitbreng in de Nederlandse filmtheaters. Film by the Sea bemiddelt om de winnaar van deze award in Nederland gedistribueerd te krijgen. Leo Hannewijk, artistiek directeur van het festival, vindt de waarderingen voor kleine Europese films opvallend hoog dit jaar. Films als Emma’s Glück (Duitsland), Children of Glory en Iská’s Journey (Hongarije), Armin (Kroatie) en La Caja (Spanje) werden goed gewaardeerd door het publiek. Ook de vakjury voor de film en literatuurprijs prees de kleine Europese films in haar juryverslag.

El Hombre de arena is een verhaal over vriendschap en liefde ten tijde van het bewind van Franco die met de wet van Vagos y Maleantes landloperij verbood. Hierdoor kon iedereen die ervan verdacht werd dakloos of crimineel te zijn zonder bewijsmateriaal opgepakt worden. Door toepassing van deze wet belandt de hoofdpersoon van het verhaal in een psychiatrische inrichting.

Regie: José Manuel Gonzáles;

Internationale distributie: Movie Avenue International

Publieksprijs Vier Minuten

Van de films die wel in de Nederlandse theaters worden uitgebracht, kreeg de Duitse film Vier Minuten van Chris Kraus van het publiek de hoogste waardering; 4,69 op een schaal van één tot en met vijf.

Regie: Chris Kraus

Vier Minuten gaat komende donderdag, 27 september 2007, in première in 14 Nederlandse filmtheaters. Zie voor meer informatie www.vierminutendefilm.nl[/url]

www.filmbythesea.nl[/url]

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

kappeuter wrote:

De Distributieprijs gaat naar een film die door het publiek het hoogst gewaardeerd wordt en waarvoor nog geen distributeur is gevonden voor uitbreng in de Nederlandse filmtheaters. Film by the Sea bemiddelt om de winnaar van deze award in Nederland gedistribueerd te krijgen.

Handig dat de organisatie nu eindelijk duidelijkheid schept over deze prijzen.

Ik heb vorig jaar nog met Koekebakker gefilosofeerd over het hoe en waarom van de verschillende prijzen; ik dacht al dat de prijs die ze nu de distributieprijs noemen bedoeld was voor films die nog geen distributeur hebben in Nederland, maar zeker weten wist ik het nog niet.

Maar goed...na een paar dagen flink bijkomen kan ik deze editie van FbtS voor mezelf afsluiten met een soort van eindoordeel (oftewel, een berichtje hier op MM).

Wederom is FbtS er in geslaagd om meer bezoekers te trekken. De teller stopte dit jaar op 39.800. Jammer dat de 40.000 niet gehaald zijn; de laatste zondag was daar denk ik debet aan (heerlijk nazomerweer).

Qua activiteiten is de organisatie ook weer gegroeid. Ik vind FbtS in de hele linie professioneler geworden, ook wat betreft bijvoorbeeld promotiemateriaal en lay-out van de website.

Wat betreft films vond ik het uiteindelijk toch ook weer een aardig jaar, alhoewel ik na een paar dagen nog mijn bedenkingen had. Een echte klapper à la After the Wedding (Susanne Bier) zat er dit jaar niet bij, maar over de hele linie genomen was de kwaliteit van de vertoonde films wel goed te noemen.

Nog even alle winnaars op een rijtje zetten dan:

FILM & LITERATUUR AWARD: Border Post (Karaula) (SER/KRO/SLO - Rajko Grlić, 2006)

MOVIESQUAD AWARD: Driving Lessons (GBR - Jeremy Brock, 2006)

DISTRIBUTIEPRIJS: El Hombre de Arena (SPA - José Manuel González, 2007)

PUBLIEKSPRIJS: Vier Minuten (DUI - Chris Kraus, 2006)

LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD: Volker Schlöndorff

SPECIAL AWARD: Sir Ben Kingsley

De belangrijkste prijs van het festival, de Film & Literatuur Award, is weer naar een voormalige Joegoslaaf gegaan. Border Post versloeg onder anderen de films I Served the King of England (Jiri Menzel),Atonement (Joe Wright), Emma's Glück (Sven Taddicken), Opium (János Szász) en Away From Her (Sarah Polley).

Persoonlijk vind ik het jammer dat Border Post gewonnen heeft. De vijf hierboven genoemde films vond ik allemaal mooier dan de uiteindelijke winnaar.

Wat ik ook nog steeds vreemd vind, is dat de jury (dit jaar bestaande uit o.a. Alex van Warmerdam en Sylvia Kristel) enkel kijkt naar de kwaliteit van de films, en niet naar bijvoorbeeld het verschil tussen boek en film (de juryleden hebben de boeken waar deze films een verfilming van zijn, niet gelezen).

Het blijft al met al een soort losse flodder; het had net zo goed een van de andere films kunnen zijn die de jury uitkoos.

De Moviesquad Award is uitgekozen door vijf (Zeeuwse) jongeren in het kader van de Moviezone. Deze jongerenmjury is bij elk filmfestival in het land aanwezig.

Naast Driving Lessons stonden Trade en Voleurs de Chevaux op de uiteindelijke shortlist die ze kozen uit 13 films.

Wat betreft de Distributieprijs kan ik zeggen dat het wel jamemr is dat Emma's Glück niet gewonnen heeft, al moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik El Hombre de Arena niet gezien heb. Het verschil tussen deze films in publiekswaardering was klein (4,33 tegen 4,30).

En wat betreft de Publieksprijs vind ik Vier Minuten wel een goede winnaar. Misschien niet mijn persoonlijke favoriet, wel een van de, maar de film is een echte publiekstrekker gebleken. Na een paar dagen bleek al dat deze film een grote kans maakte op de beste beoordeling en je merkt dan tijdens zo'n festival dat er een soort buzz ontstaat rond zo'n film (net als vorig jaar bij After the Wedding). Bezoekers spreken over de film, anderen willen er ook heen en de verwachtingen zijn hoog.

Vier Minuten won uiteindelijk met een groot verschil, waar vorig jaar de verschillen in de top echt minimaal waren. De top-10 in publiekswaardering zag er als volgt uit (met verder schuingestreept de best scorende kanshebbers op de distributieprijs):

1 Vier Minuten 4,69

2 Water 4,56

3 Een manier om thuis te komen - Umoja live 4,55

4 Berlin Alexanderplatz 4,54

5 Trade 4,41

6 Atonement 4,40

7 Stardust 4,35

8 Children of Glory 4,34

9 Away From Her 4,33

10 El Hombre de Arena 4,33

11 Emma's Glück 4,30

14 Holly 4,23

17 Ghosts 4,19

En dan last but not least mijn persoonlijke slotconclusie wat betreft films.

Tussen, voor en na het werken door/in heb ik nog 27 films kunnen zien, 3 meer als vorig jaar. Met drie films per dag voor, tijdens en na het werken in begrijp je dat het lange dagen zijn geweest voor mij. Ik heb dan ook dagen gemaakt van 12-15 uur gemiddeld op het festival, schat ik zo in. De feestjes nog niet meegerekend.

Wat betreft persoonlijke FAVORIETEN moet ik deze films zeker noemen:

2 DAYS IN PARIS - lekker fris filmpje van Julie Delpy, met Delpy zelf en Adam Goldberg die samen een lekker ruziend koppel spelen dat op doorreis in Paris beland. Net als in Before Sunrise/Sunset is deze film soms tragisch, soms humoristisch met lekkere vlotte dialogen. Het nivo van de Before-reeks wordt niet gehaald, maar toch een fijn filmpje.

A GUIDE TO RECOGNIZING YOUR SAINTS - mooi autobiografisch portret over een toekomstige schrijver, die opgroeide in de armere wijken van New York. De sfeer doet lekker ouderwets aan, en de portretten van Italianen, Ieren en Puertoricanen doen dat eveneens. Het komt allemaal lekker echt over, en zo is het bedoeld.

A MIGHTY HEART - nieuwste film van Winterbottom met Angelina Jolie was vantevoren al getipt als absolute klapper en publiekstrekker en heeft niet teleurgesteld. Misschien niet de beste van Winterbottom, wel weer een sterke film.

ATONEMENT - tweede film van Joe Wright is eveneens de moeite waard, wat vantevoren ook al verwacht was. Het verhaal en scenario is interessant, en het minutenlange one-takeshot op het strand is nu al legendarisch en verbluffend mooi gemaakt.

AWAY FROM HER - mooi portret over Alzheimer van een van mijn favoriete actrices, Sarah Polley, is ook de publiekstrekker gebleken zoals verwacht. Mooi acteerspel en niet al te tranentrekkerig.

EMMAS GLUCK - Duitse film doet sprookjesachtig aan en heeft mij positief verrast. Varkensboerin en op sterven zijnde man vinden elkaar, wat resulteert in leuke scène's. Zou leuk zijn als deze ook nog in de filmhuizen te zien is.

I SERVED THE KING OF ENGLAND - de nieuwste film van oude Tsjechische meester Jíri Menzel is een geweldig hilarisch portret over een kleine ober die niet zozeer goed of fout, maar vooral uitermate opportunistisch en ambitieus is. Zoals we gewend zijn van Menzel speelt op de achtergrond de Tsjechische geschiedenis weer een rol. Er zitten enkele fantastische (grappige) momenten in de film die nergens saai wordt. De scène's met de Ethiopische koning en het portret van Hitler moeten zeker genoemd worden.

MEDUZOT - klein Israelisch filmhuisfilmpje is zo ongeveer de meest artistieke film vertoond op dit festival dit jaar. Waardering was niet zo hoog, misschien te artistiek voor een breed publiek, maar uitermate subtiel en mooi portret van een verloren gewaande generatie jongeren in Israel. Favoriet van festivaldirecteur Leo Hannewijk. Geen verkeerde keuze vind ik.

THE YEAR MY PARENTS WENT ON VACATION - de jongste uit de rij sterke Braziliaanse filmhuisfilms. Deze film kan ook hoog scoren in de filmhuizen. Schitterend portret van een jongetje dat moet zien te overleven als zijn ouders "op vakantie gaan", oftewel vluchten voor het regime. De film is grappig, subtiel, ontroerend en mengt historie met verschillende culturen (Joods, Italiaans) en politiek. Een van de beste films van dit jaar, als je het mij vraagt.

VIER MINUTEN - de winnaar van de publieksprijs is ook een van mijn persoonlijke favorieten en zal het goed doen in de filmhuizen. Sterke, ontroerende maar niet al te subtiele film over een geniaal, maar verknipt meisje en een bittere oude pianolerares. Net als After the Wedding een echte rollercoaster van emoties.

VOLEURS DE CHEVAUX - zeer fraai, klein (en kort) filmpje van Belgische regisseur Mischa Wald is een puur, naturel portret over twee broederparen die elkaar tegenkomen in de negentiende eeuw. Fraaie, naturelle natuurbeelden en schitterende (Oosterse) muziek maken dit filmpje tot een aanrader voor liefhebbers van kleine, Europese filmpjes.

Ook alleraardigst waren de Hongaarse films White Palms en Children of Glory bijvoorbeeld. Grotere films als Trade en Gone Baby Gone zijn lekkere wegkijkers voor tussendoor (ondanks de zware thematiek).

Rest mij nog af te sluiten met mijn absolute favoriet van dit festival:

OPIUM van János Szász. Veruit de zwaarste film van het festival, wat te merken was aan publiek dat wegliep tijdens de film vanwege enkele gruwelijke momenten.

Schitterend verhaal, fantastisch acteerwerk en gruwelijk mooie beelden. Thematisch zeer interessant: een arts met moderne denkbeelden die begin twintigste eeuw op zoek is naar morfine, waarmee hij creativiteit wil oproepen om een boek te schrijven; een geestelijk verwarde/gestoorde vrouw die deze creativiteit van nature bezit en pijn lijdt.

Scoorde niet hoog op het festival. Te zwaar voor het grote publiek (niet zozeer qua thema, maar artistiek gezien) maar mijn favoriet van dit festivaljaar.

Zo, en nu op naar de jubileumuitvoering van 2008!

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Leuke post!

Ik gun het ze van harte daar in Zeeland, maar het is zo ver. Anders was ik wel even langsgekomen.

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

starbright boy wrote:

Leuke post!

Ik gun het ze van harte daar in Zeeland, maar het is zo ver. Anders was ik wel even langsgekomen.

Het is inderdaad in een uithoek van Nederland, wat wel jammer is. Aan de andere kant is het een leuke locatie, best uniek ook denk ik. Toevallig wonen mijn ouders in Zeeland en ben ik daar opgegroeid; anders zou ik daar ook niet zomaar terecht zijn gekomen.

Er komen toch mensen uit half Nederland naar toe hoor, ik sprak mensen (bezoekers) die speciaal uit Hoorn, Zutphen of zelfs Duitsland hierheen kwamen.

En natuurlijk hoogstaand bezoek uit Breda.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Ik was er dit jaar voor het eerst een dagje. Heb vooral in de zalen gezeten en wat gewandeld over de boulevard, dus niet echt iets van het festival kunnen opsnuiven. Maar zo van de buitenkant vond ik het wel stijl hebben. CineCity (?) is alvast een mooie bioscoop, die paviljoens ogen al gauw groots en de boulevard van Vlissingen op 100 meter afstand is natuurlijk geweldig. (is er ergens in Nederland een mooier uitzicht?)

Toch oogde het niet erg drukbezocht. En dan was ik er zelfs 's zaterdags overdag en aan het begin van de avond, bij redelijk grote films. De zaal zat nog (lang) niet halfvol - grote zalen, dat wel. Verder vond ik de gemiddelde leeftijd opvallend hoog.

Het programma leek mij weinig avontuurlijk. Veel behoorlijk grote titels. Het festival richt zich niet in de eerste plaats op kunstzinnigheid, maar meer op toegankelijkheid en vakmanschap. Dat zal dan ook de leeftijd van het publiek verklaren. Evengoed leverde een vluchtige blik op het programma ook voor mij een lange lijst titels op waar ik benieuwd naar was / ben.

Wel raar dat zowel zaal 1 als zaal 2 geen gordijnen of panelen hebben langs de zijkanten van het beeld. Ik zag in beide zalen een widescreen-film en dan krijg je dus rafels aan de zijkanten. Is dat altijd zo in die bios? En die afgeronde hoekjes van het doek vind ik trouwens ook maar niks (bij scope-films).

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Koekebakker wrote:

Ik was er dit jaar voor het eerst een dagje.

Leuk.

Er hadden meer bezoekers bijgekund inderdaad, lang niet alles was uitverkocht. Toch had ik het idee dat het weer drukker was dan vorig jaar (ondanks de duizenden minder scholieren dit jaar). En dat is gebleken achteraf.

Wat betreft programmering richt Film by the Sea zich op zowel commerciele als experimentele films, die een groter publiek kunnen bereiken.

Daarmee is de programmering waarschijnlijk minder experimenteel en kunstzinnig dan in Rotterdam. FbtS heeft daar ook bewust voor gekozen (uit concurrentieoverwegingen). En ook de keuze om zich te specialiseren in de boekverfilmingen is uit dat oogpunt gekozen.

Toch heb ik het idee dat er dit jaar nog behoorlijk wat kleine Europese filmpjes te zien waren. Gelukkig maar.

Qua bezoekersleeftijd heb je het ook goed gezien. Veel ouderen en oudere jongeren. Hoe dat in Rotterdam en Utrecht is weet ik niet.

Wat betreft die doeken, daar heb ik niet zo op gelet, maar het zal altijd wel zo zijn. Ik woon zelf in Breda en ben verder niet in CineCity te vinden buiten het festival. En inderdaad is het een mooie bioscoop, ik geloof van dezelfde architect als de Metropolis in Antwerpen als ik me niet vergis.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bottle Shock van Randall Miller, met in de hoofdrollen Alan Rickman en Bill Pullman, is de slotfilm van Film by the Sea.

De film beleeft op zaterdag 20 september om 21.00 uur tijdens het festival zijn Europese première. Na afloop vindt een slotfeest plaats met bijdragen van o.a. DJ Real EL Canario en Q-music the Party.

Ik vind het programma bijzonder zwak. Ik snap niet dat ze het publiek zoveel films laten uitkiezen. Nu staat het programma vol met films voor vrouwen van boven de zestig die graag een dagje 'cultuur' doen. Vermoeiend. Zeker omdat een film als As it is in Heaven 2 jaar geleden vollop gedraaid heeft. Gelukkig nog wel enkele interessante programmas, en ze vertonen redelijk wat klassiekers in de bioscoop, wat altijd leuk is.

Burn after reading 13-09

Fanny och Alexander 14-09

Rosetta dinsdag 16-09

Nazarin dinsdag 16-09

Just another love story 16-09

Het zevende zegel 17-09

Brief Encounter 17-09

Breaking the Waves 17-09

het offer 19-09

Bottle Shock 20-09

Dit is waar ik tot nu toe tickets voor heb. Misschien haal ik later nog wel wat meer. Uiteraard doen we zondag ook weer mee aan de film quiz.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Broers Dardenne krijgen oeuvreprijs in Nederland.

De Belgische cineasten Jean-Pierre en Luc Dardenne krijgen een Lifetime Achievement Award op het Nederlandse filmfestival 'Film by the Sea'. Luc Dardenne reist vandaag naar Vlissingen om vanavond de prijs in ontvangst te nemen.

Net als de gebroeders Coen - wiens nieuwste productie het filmfestival opende - schrijven, produceren en regisseren de Belgen hun films, die zich vaak afspelen in de sociaal zwakkere klassen uit de Belgische samenleving. Ze wonnen tweemaal een Gouden Palm in Cannes; voor 'Rosetta' (1999) en 'L'Enfant' (2005). Hun meest recente productie, 'Le Silence de Lorna', ging gisteren tijdens het festival in première.

De Lifetime Achievement Award van Film by the Sea werd eerder uitgereikt aan Ettore Scola (2003), Saul Zaentz en Milos Forman (2004), Istvan Sz'abo (2005), Jonathan Demme (2006) en Volker Schl¿ndorff (2007). (anp/tdb/hln.be)

(afbeelding)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Persbericht

Entre Les Murs van Laurent Cantet wint

Film & Literatuur Award Film by the Sea.

MovieSquad Award voor Boy A

Luc Dardenne neemt Lifetime Achievement Award in ontvangst

Michael Nyqvist ontvangt Anniversary Audience Award

Ruim 42.000 bezoekers

Film- & Literatuur Award

De Film- & Literatuur Award van Film by the Sea is dit jaar toegekend aan de film

Entre Les Murs van Laurent Cantet naar het gelijknamige boek van François Bégaudeau. De prijs werd in ontvangst genomen door de Nederlandse distributeur: Cinéart. De jury van Film by the Sea roemt in haar rapport (zie bijgaand) de snel gemonteerde camerabewegingen met op de juiste momenten toch weer rustpunten. Daarnaast benadrukt de jury dat het een film is met een zeer radicale stijl. Een film die het publiek niet wil behagen: een film die bewust schuurt.

De film vertelt het verhaal van François, leraar op een middelbare school in een moeilijke wijk. Het klaslokaal is een afspiegeling van de hedendaagse Franse maatschappij, waarin culturen en denkwijzen flink met elkaar botsen.

Met Entre les murs maakte Laurent Cantet zijn vijfde film (twee daarvan werden ook in Nederland uitgebracht: Vers le sud (2005) en L'Emploi du temps (2001)). Regisseur Cantet gaat even integer met zijn jonge acteurs om als de leraar uit de film met zijn leerlingen. Het maakt de film ontroerend en overtuigend. Entre les Murs won in 2008 de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes.

Aan de Film by the Sea Award is een geldbedrag van € 5.000,- verbonden.

Voor de Film- & Literatuurcompetitie waren dit jaar tien films geselecteerd:

All God's Children Can Dance – Robert Logevall; And When Did You Last See Your Father – Anand Tucker; Blindness - Fernando Meirelles; Eden - Declan Recks; Entre Les Murs - Laurent Cantet; Fugitive Pieces - Jeremy Podeswa; Love Comes Lately - Jan Schütte; Un Secret - Claude Miller; Starting Out In The Evening - Andrew Wagner; Ver Van Familie - Marion Bloem.

De jury van de Film- & Literatuur Award bestond ook dit jaar uit gerenommeerde namen uit de wereld van film en literatuur: Maria Goos, Christine Otten, Thekla Reuten, Gerbrand Bakker, Ben Verbong en vaste juryvoorzitter Rinus Ferdinandusse.

MovieSquad Award: Boy A

De jongerenjury MovieSquad bekeek 14 films waaruit zij een shortlist van drie films kozen: Brick Lane (Sarah Gavron), And when did you last see your father (Anand Tucker) en de uiteindelijke winnaar Boy A (John Crowley). De jongerenjury beschreef de film als: “Een indrukwekkende film met een pakkend verhaal, sterk gebruik van de camera, fantastisch acteerwerk van Andrew Garfield en Peter Mullan en bijzonder mooie muziek.”

Aan de MovieSquad Award is een geldbedrag verbonden van € 2.000,- . Dit bedrag is bestemd om de film onder de aandacht van jongeren te brengen. Tevens wordt de film opgenomen in MovieZone, het landelijke educatieve filmprogramma voor jongeren of in de Filmeducatie dvd collectie. MovieSquad is een initiatief van het Nederlands Instituut voor Filmeducatie in samenwerking met Film by the Sea en wordt mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Fonds voor de Film. De MovieSquadjury 2008 bestond uit: Esther Tuns (17), Wouter Massink (16), Monika van Dijke (18), Rosanna Nagtegaal (18) en Simone van Boven (16).

Boy A is een speelfilm gebaseerd op de met prijzen overladen, gelijknamige roman van Jonathan Trigell. Na jarenlang in de gevangenis te hebben gezeten, is het voor Jack noodzakelijk om een nieuwe identiteit aan te nemen. Zolang zijn vorige niet aan het licht komt, ziet de toekomst met een nieuwe naam, een nieuwe look en een nieuwe woon- en werkomgeving, er hoopvol uit. Tenminste, als het aan Jacks begeleider Terry ligt.

De film is al eerder genomineerd geweest op festivals en is twee keer eerder in de prijzen gevallen. De film wordt door Cinemien op 13 november in de bioscoop uitgebracht.

Lifetime Achievement Award voor Jean-Pierre en Luc Dardenne

Zaterdagavond 21 september is tevens de zesde Lifetime Achievement Award van Film by the Sea uitgereikt aan de regisseurs Jean-Pierre en Luc Dardenne. Deze Belgische filmmakers hebben een indrukwekkend oeuvre aan sociaal-realistische films op hun naam staan. Luc Dardenne was aanwezig om de award voor zowel hemzelf als zijn broer op te halen.

Anniversary Audience Award

Omdat Film by the Sea dit jaar tien jaar bestaat, kon het publiek van het festival haar favoriete film uit de complete geschiedenis van Film by the Sea kiezen. As It Is in Heaven (Kay Pollak, 2005) was de overtuigende publieksfavoriet. Acteur Michael Nyqvist, die de hoofdrol in deze film speelt, was in Vlissingen aanwezig om de award in ontvangst te nemen.

Ruim 42.000 bezoekers

Met ruim 42.000 bezoekers (ruim 2.000 meer dan in 2007) kan Film by the Sea terugkijken op een zeer succesvolle 10e editie.

Film by the Sea 2009:

De elfde editie van Film by the Sea vindt plaats van 11 t/m 20 september 2009.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Persbericht

Young at Heart van Stephen Walker

wint publieksprijs Film by the Sea.

De documentaire Young at Heart van Stephen Walker heeft de publieksprijs van Film by the Sea 2008 gewonnen. Met een gemiddelde waardering van 4,55 punten eindigde de film een tiende punt boven War Child van Christian Karim Chrobog.

Young at Heart

Sinds 1982, brengt het koor Young @ Heart uit Northampton een repertoire van rock, punk en r&b. Speciaal is dat de gemiddelde leeftijd van de leden 80 jaar is. De Britse documentairemaker Stephen Walker heeft de 24 gepensioneerden en hun koorleider gedurende zeven weken gevolgd tijdens de repetities van hun nieuwe show, samengesteld uit liedjes van The Clash, James Brown en Sonic Youth. Gaandeweg kreeg hij ook een kijk op hun dagelijkse leven en volgde hen zelfs tot in het ziekenhuis, waaruit sommigen niet terug kwamen.

Distributeur van de film is Cinemien. De film komt 30 oktober 2008 in Nederland uit.

gimli f

• 1454 messages
  • 0 votes

Ook dit jaar heb ik weer rondgelopen op Film by the Sea, zoals dat de afgelopen jaren ook het geval was. Helaas slechts vijf dagen (de twee weekenden plus de laatste vrijdag) i.v.m. werk. Tussen het werken door op het festival weer genoeg films kunnen zien zoals altijd.

Wat betreft het programma kan ik me wel inleven in wat Celluloid Dreams zegt. Die 25 mooiste films van de afgelopen 9 edities waren een soort cadeau voor de bezoekers, omdat het festival 10 jaar bestaat. Helaas leiden die bekende films toch wel de aandacht een beetje af van de nieuwere films en heb ik het idee dat het wel erg makkelijk scoren was met die oude bekende films die allemaal in de filmhuizen te zien zijn geweest.

Ook wat betreft de opmerking over de leeftijd en het programma vol vrouwenfilms kan ik me wel vinden in CD's woorden. Het festival wordt al zo veel bezocht door oudere personen (40+) en dan wordt er ook nog een thema als Young at Heart (jong van geest) van stal gehaald waardoor er nóg meer senioren komen. Misschien goede marketing, maar ze mogen zich wat mij betreft ook richten op het aanboren van nieuwe doelgroepen.

Kijkend naar het aanbod van de films van deze editie moet ik helaas zeggen dat het allemaal wat minder was dan de afgelopen jaren. Geen echte klappers van het niveau Gegen die Wand, After the Wedding of Atonement bijvoorbeeld.

De films die ik heb gezien waren aardig tot goed, niet echt supergoed of supermooi. Ik vond het aanbod minder dan de eerdere 3 edities die ik heb meegemaakt, maar ik heb slechts vijf dagen beleefd en daarin maar 13 nieuwe films gezien. Daarnaast nog vier films (twee uit de 25-reeks en twee klassiekers die ze geprogrammeerd hadden).

Helaas geen echte klapper gezien dit jaar, al was Entre les Murs de moeite meer dan waard. Ook Blindness en The Black Ballon vond ik meer dan voldoende genietbaar. De rest stak niet echt boven de middelmaat of het predikaat "redelijk goed" uit. Tot die films behoren o.a. Brideshead Revisited, Le Silence de Lorna, Bottle Shock, Burn After Reading dat wel grappig was trouwens, Il Dolce e L'Amaro en nog wat anderen.

Gelukkig wel Amélie op groot scherm eens kunnen zien. Heerlijk zeg. Daarnaast hadden ze een aantal mooie klassiekers geprogrammeerd waaronder drie films van Bergman, Offret van Tarkovsky en Nazarín.

Van die films heb ik Offret en Det Sjunde Inseglet nog kunnen inpassen in mijn schema dat ik hanteerde, zo tussen het werken door. Niet verkeerd dacht ik zo!

Al met al nog meer dan voldoende genoten van de films, de sfeer, het publiek en de medevrijwilligers en medewerkers van FbtS.

TOEKOMST

Wat betreft de toekomst staan er wel wat dreigingen op de deur te kloppen.

Een eerste onzekerheid c.q. dreiging voor Film by the Sea betreft het financiële plaatje. Om als festival verder te groeien en het festival overeind te houden vind artistiek directeur Leo Hannewijk een fors hogere bijdrage van de provincie noodzakelijk. Als die er niet komt, dan is het niet ondenkbaar dat het bestuur van het Vlissingse festival er de stekker uittrekt, aldus de nu nog huidige artistiek directeur.

Film by the Sea krijgt nu 45.000 euro per jaar van de provincie en heeft voor de komende periode een aanvraag van 200.000 euro per jaar ingediend. Hannewijk heeft vernomen dat de provincie niet verder wil gaan dan 60.000 euro. Onacceptabel, vindt hij.

BREDA

Een tweede dreiging vormt het aanstaande vertrek van Hannewijk, de drijvende kracht achter het festival vanaf het prilste begin.

Artistiek directeur Leo Hannewijk is uitgenodigd om in Breda een groot filmfestival op te zetten, dat zich specifiek richt op beeldcultuur. Hannewijk zal op zeker naar Breda vertrekken. Op dit moment is hij bezig met een conceptplan voor het festival, waarvan de eerste editie misschien al in 2009 en anders in 2010 plaatsvindt.

Of Hannewijk bij FbtS blijft hangt af van de plaats op de kalender die het nieuwe festival in Breda krijgt .Vindt dat festival in het voorjaar plaats (wat de voorkeur van de gemeente is), dan kan hij de twee festivals volgens hem zelf combineren en blijft hij ook in Vlissingen als artistiek directeur. Wordt het festival gepland in het najaar (zijn eigen voorkeur), dan is dat onmogelijk en vertrekt hij als festivaldirecteur uit Zeeland.

Hannewijk onderzoekt ook de mogelijkheden voor een samenwerking tussen de twee festivals overigens.

Voor 2009 heeft Breda 4,5 ton op de begroting staan voor het filmfestival. De provincie Noord-Brabant heeft eerder al 2,5 ton toegezegd. Ook voor de volgende drie edities is geld gereserveerd, waarmee de continuïteit gewaarborgd is.

Het filmfestival past in het nieuwe cultuurbeleid van Breda, waarin de beeldcultuur een belangrijke plaats inneemt. De andere evenementen zijn het Grafisch Festival en Breda Photo. Doel van dit beleid is om samen met Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en Helmond als BrabantStad in 2018 culturele hoofdstad van Europa te worden. Het festival maakt onderdeel uit van de cultuurvisie 2008-2020. Daarin staat dat het een evenement moet worden dat op nationaal niveau bekendheid krijgt en van heinde en verre publiek moet trekken.

Het festival wordt gehouden in Chassé Cinema en MustSee, het in november te openen bioscoopcomplex in het Turfschip op het Chasséveld.

Genoeg ontwikkelingen dus. Ik als inwoner van Breda zie het nieuwe festival graag komen maar dat spreekt voor zich. Wellicht weer wat werkverschaffing.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

14 september opent Precious de Film- & Literatuurcompetitie van Film by the Sea.

In deze competitie worden elf nieuwe literaire verfilmingen vertoond die allen in aanmerking komen voor de Film by the Sea Award waaraan een geldbedrag van € 5.000,- is gekoppeld en een sculptuur ontworpen door Aat Veldhoen.

Lee Daniel's nieuwe film Precious, gebaseerd op het boek Push van Saphhire, is een eerlijke film over mensen en hun sterke wilskracht om te groeien en te overleven.

De film vertelt het verhaal van Claireece "Precious" Jones (Gabourey Sidibe), een zestienjarig Afro-Amerikaans meisje geboren in Harlem, in een keiharde omgeving. Het leven lacht haar niet bepaald toe: ze is voor de tweede keer in verwachting van haar vader. Thuis loopt ze op eieren om te vermijden dat haar moeder (Mo'Nique), een intens boze vrouw, haar mishandelt. Haar leven verandert als ze de kans krijgt over te stappen naar een alternatieve school. Daar komt ze onder de hoede van Ms. Rain (Paula Patton). Een vrouw die haar begrijpt en haar laat voelen dat ze bijzonder is en talenten heeft. Hier begint Precious haar nieuwe toekomst weg van de duisternis, de pijn en liefdeloze omgeving en neemt ze haar jonge leven in eigen hand.

Lenny Kravitz en Mariah Carey spelen een bijzondere gastrol in deze film. Oprah Winfrey is co-producent.

Precious was officieel geselecteerd voor het Internationaal Film Festival in Cannes - Un Certain Regard.

De film won drie prijzen op het Sundance Film Festival waaronder de Grand Jury Prize en de Publieksprijs.

regie: Lee Daniels - cast: oa Gabourey Sidibe, Mo'Nique, Paula Patton

distributeur: A-film - releasedatum: 12 november 2009

Film- & Literatuurprogramma - Tien films in competitie

Un barrage contre le Pacifique - Rithy Panh (Frankrijk en Cambodja, 2008)

naar Een dam tegen de Grote Oceaan van Marguerite Duras

distributeur: Cinéart

Le herisson - Mona Achache (Frankrijk en Italië, 2009)

naar L'élégance du hérisson van Muriel Barbery

distributeur: Cinéart

releasedatum: 5 november 2009

Les herbes folles - Alain Resnais (Frankrijk en Italië, 2009)

naar L'incident van Christian Gailly

distributeur: Victory Productions

Je l'amais - Zabou Breitman (Frankrijk, Italië en België, 2009)

naar Ik hield van jou van Anna Gavalda

The other bank - George Ovashili (Georgië en Kazachstan, 2009)

naar Gagma napiri van Nugzar Shataidze

distributeur: Arizona Films

The Other Man - Richard Eyre (VS en Groot-Brittannië 2008)

naar een kort verhaal van Bernhard Schlink

distributeur: A-film

releasedatum: 17 september 2009

Precious - Lee Daniels (VS, 2009)

naar Push van Sapphire

Un soir au club - Jean Achache (Frankrijk, 2009)

naar De nacht van Christian Gailly

distributeur: Art Premiers

Terribly Happy - Henrik Ruben Genz (Denemarken, 2008)

naar Vreselijk gelukkig van Erling Jepsen

distributeur: European Film Partners

releasedatum: 5 november 2009

Villa Amalia - Benoit Jacquot (Frankrijk en Zwitserland, 2009)

naar Villa Amalia van Pascal Quignard

narva77 (crew films)

• 12722 messages
  • 6540 votes

Vanavond start FBTS 2009 met de premiere van "De Storm"!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Persbericht

Up wint BAM Publieksprijs Film by the Sea

Recordaantal 43.700 bezoeken tijdens elfde editie

BAM Publieksprijs

Disney/ Pixars animatiefilm Up van Pete Docter en Bob Peterson heeft met een gemiddelde waardering van 4,62 de BAM Publieksprijs gewonnen tijdens de elfde editie van Film by the Sea Festival dat van 11 t/m 20 september gehouden werd in Vlissingen. In de ranglijst eindigde de film Welcome van Philippe Lioret (onderdeel van het programma Harbour Lights) met 4,70 net iets hoger, maar omdat deze film al is uitgebracht in Nederland is Up winnaar van de BAM Publieksprijs.

De top 5

Welcome: 4,70

Up: 4,62

Looking for Eric: 4,47

Precious: 4,46

Le hérisson: 4,39

Filmbeschrijving

Carl Fredrickson heeft er zijn hele leven al van gedroomd om de wereld te ontdekken en grootse avonturen te beleven. Maar op 78-jarige leeftijd lijkt het alsof zijn leven aan hem voorbij is gegaan. Zijn grootse avonturen blijken alleen maar dromen te geweest. Maar dat gaat veranderen als Carl besluit om zijn dromen uit te laten komen. Samen met de achtjarige padvinder Russel gaat hij op avontuur.

Up was openingsfilm van het filmfestival van Cannes. De film werd tijdens Film by the Sea vertoond in de digitale 3D versie.

Up is vanaf 7 oktober in heel Nederland in de bioscoop te zien.

43.700 bezoeken

Film by the Sea heeft ook dit jaar weer meer bezoekers getrokken. Ondanks het zonnige weer in het laatste festivalweekend maar liefst 43.700 bezoeken. In 2008 trok Film by the Sea 42.500 bezoeken.

narva77 (crew films)

• 12722 messages
  • 6540 votes

PZC Award voor Oorlogswinter (Youtube)

Verder ook:

http://www.pzc.nl/filmbythe...

De winnaars op een rij:

- Shooting Star Award (voor korte film van jonge cineasten): Susanne Opstal met Immutability

- Delta Young Talent Award (voor beste korte film van jonge cineasten): Joji Na met Flirt

- MovieSquad By the Sea Award (prijs jongerenjury): Andrew Lancaster met Accidents Happen

- PZC Award (beste boekverfilming van afgelopen seizoen): Martin Koolhoven met Oorlogswinter

- Lifetime Achievement Award (oeuvreprijs): George Sluizer

- Film by the Sea Award (juryprijs beste boekverfilming): Mona Achache met Le Hérisson

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Ze hebben toch wel vette titels daar eigenlijk, helaas is het zo een sfeerloos festival.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.