- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Film by the Sea
Film by the Sea
Brammeke
-
- 18 messages
- 164 votes
Dit jaar is Eternal Sunshine of the Spotless Mind, de openingsfilm van het Film by the Sea festival dat wordt gehouden in Vlissingen en Scheveningen. Tevens is dit de Nederlandse Première van deze film.
De opening zal dit jaar zijn in CineCity in Vlissingen op 10 september, mocht je kaarten willen voor de opening, deze kosten 45 of 55 euro (ligt er een beetje waar en wanneer je ze koopt)...
is voor de hele opening dus:
19:00 ontvangst met champagne
20:00 opening Film by the Sea 2004
20:30 openingsfilm Eternal Sunshine of the Spotless Mind
22:30 genieten onder het genot van een hapje en een drankje van een muzikaal optreden
24:00 silent disco
02:00 afterparty in een café in Vlissingen
04:00 slot
Ohw dat muzikaal optreden zal trouwens wel verzorgt worden door Boris van Idols, althans dat heb ik gehoord.
Forrest G
-
- 59 messages
- 106 votes
jammer, als Boris er niet bij was geweest zou het best interessant zijn om te gaan
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ja, nu moet je wel ruim voor de aftiteling de zaal uit anders ben je niet op tijd buiten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Weet je ook waar je geld aan besteed wordt. Als een filmfestival zo publiek moet trekken, dan is het niet best.
Art
-
- 13507 messages
- 3658 votes
Ongeveer anderhalf uur Boris op een programma van 9 uur, ik kan dat best verteren. Ik weet niet hoe duur zo'n kaartje is maar een filmpje kijken, eten, drinken en feesten dat klinkt als muziek in mijn oren. Toch maar eens goed er over nadenken of ik er heen ga 
Edit: Kaartje kost ongeveer 50 Euro.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Tja, dit zijn allemaal officiële randverschijnselen rond 1 film. Trekt mij totaal niet.
morpheus
-
- 1034 messages
- 675 votes
Vindt ik 60 Euro voor het North Sea Jazz festival toch coulanter met honderden artiesten op 1 avond over vele zalen verspreid. Maar dat heeft weer weinig met film te maken.
Maar allemaal poeha rondom 1 film voor 120NLG lijkt me persoonlijk niks.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
24:00 silent disco
Gezellige boel wordt dat!
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Gezellige boel wordt dat!
Heel erg leuk is dat. Melig, maar leuk.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Iedereen op de dansvloer heeft een koptelefoon op. Ze horen dus de muziek en staat te swingen, maar mensen die niet op de dansvloer staan en dus geen koptelefoon hebben horen niks.
Ziet er wel grappig uit, allemaal mensen die helemaal uit hun dak gaan, terwijl je geen muziek hoort.
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Wel geinig ja, en hoort iedereen het zelfde liedje?
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Wel geinig ja, en hoort iedereen het zelfde liedje?
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Ik heb het ook weleens gezien. Voor héél eventjes is het leuk, maar dat ben je écht snel beu. Deze duurt 2 uur! Bleh.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Het zou pas leuk zijn als ze iedereen een ander nummer gaven op hun koptelefoon
.
morpheus
-
- 1034 messages
- 675 votes
Het zou pas leuk zijn als ze iedereen een ander nummer gaven op hun koptelefoon
.
ROFL 
Brammeke
-
- 18 messages
- 164 votes
ff een nieuwsupdate aangaande Film by the Sea:
Op 13 september gaat Cool van Theo van Gogh in première op film by the sea in Den Haag/Scheveningen. Gevolgd door een concert van Relax
Op dinsdag 14 september om 19.00 uur is Cool tijdens Film by the Sea in Vlissingen te zien. Aansluitend nemen regisseur Theo van Gogh en hoofdrolspeelster Katja Schuurman plaats in de eerste talkshow van de 6e editie van het festival. Om 23.00 uur sluit de Nederlandse hiphopgroep Relax de avond af met een optreden in de hal van Cine City.
In aanwezigheid van de cast en crew gaat op zaterdag 11 september tijdens Film by the Sea in Vlissingen de Nederlandse speelfilm ‘Stille Nacht’ in wereldpremière (aanvang 21.15 uur). De film is een psychologische thriller met hoofdrollen voor Victoria Koblenko, Caro Lenssen, Liesbeth Kamerling, Josefien Hendriks en Christel Oomen.
Na afloop van de feestelijke première verzorgen Birgit Schuurman en haar band een concert, waarna de dag wordt afgesloten met een ‘silent disco’ met Birgit als gast-deejay.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
7e INTERNATIONAL FILMFESTIVAL FILM BY THE SEA
Vrijdag 9 t/m zondag 18 september 2005
CineCity, Vlissingen
DON’T COME KNOCKING WORDT NIEUWE OPENINGSFILM
De nieuwste film van Wim Wenders, Don’t Come Knocking wordt de openingsfilm van Film by the Sea, op vrijdag 9 september 2005.
Tijdens het onlangs gehouden Filmfestival van Cannes werd deze film in competitie vertoond. In Nederland wordt de film uitgebracht door A-film Distribution.
Acteur en scriptschrijver Sam Shepard werkte twee decennia geleden samen met Wim Wenders. In 1984 schreven de twee het met een Gouden Palm bekroonde en zeer goed ontvangen: Paris, Texas.
Evenals in Paris, Texas gaat: Don’t Come Knocking over de zoektocht van een man naar zijn verleden maar vooral naar zichzelf.
De filmacteur Howard Spence (Sam Shepard) speelde in betere tijden grote westernhelden, maar nu krijgt hij nog slechts onbeduidende filmrollen.
Terwijl hij aan zijn laatste film werkt, krijgt hij te horen dat het mogelijk is dat hij een zoon heeft. Hij besluit contact te zoeken en verlaat de filmset om een reis te maken op zoek naar zijn zoon in Utah.
Een speurtocht die hem confronteert met zijn verleden en met zichzelf.
Ook in Don’t Come Knocking is een hoofdrol weggelegd voor het camerawerk. Franz Lustig schildert een schitterend en verlaten Amerika met levendige kleuren en licht dat doet denken aan de schilderijen van Edward Hopper.
De film heeft een sterke cast: naast Sam Shepard zien we Jessica Lange, Sarah Polley, Tim Roth en Gabriel Mann.
Een prachtige rol wordt gespeeld door de hoogbejaarde actrice Eva Marie Saint; zij speelde in 1954 tegenover Marlon Brando in de legendarische film On the Waterfront.
De eerder aangekondigde openingsfilm van Film by the Sea Match Point, de nieuwste film van Woody Allen, komt hiermee te vervallen. Omdat de film in november in Amerika uitgaat mogen er geen vertoningen voor deze tijd plaatsvinden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes

France 12 May 2005 (Cannes Film Festival)
Italy 7 October 2005
France 26 October 2005
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Vorig jaar Milos Forman en nu hoopt Stichting Film Wim Wenders naar Vlissingen te halen. CineCity en Stichting Film 'Film By The Sea' schijnt ook nog pogingen te doen om Alleen naar Vlissingen te halen. Er zullen nog wel meer gasten op het lijstje staan maar daar is nog niet over gesproken.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Ze proberen mij dit jaar ook weer te krijgen, we zijn nog in onderhandeling.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Goed om te weten, ik heb een scoop dus. 
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Vanaf 9 tot en met 18 september staat Film By The Sea weer op het programma.
Ik heb de taak op mij genomen om de film Shooting Dogs te promoten. Op dinsdagavond 13 september gaat Shooting Dogs in premiere, een film over de genocide die nu ruim 11 jaar geleden plaatsvond in Rwanda. Centraal in de film staan een jonge priester en een jonge idealistische onderwijzer die voor het dillemma staan om Rwanda voor hun eigen veiligheid te ontvluchten of te blijven met de duizende Tutsi's die zeker worden uitgeroeid.
De premiereavond begint met de film zelf daarna volgt er een talkshow met afrikaanse filmmakers en nog vele andere gasten en daarna als afsluiting een optreden van Yinka.
Wat mij vooral aansprak aan deze speciale premiere was de aanwezigheid van acteur John Hurt naast hem zullen ook Hugh Dancy en regisseur Michael-Caton Jones aanwezig zijn op deze premiereavond. Mijn Elephant Man dvd even laten signen dus. 
Meer Film by the Sea special premieres komen binnenkort.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
ISTVÁN SZÁBÓ ONTVANGT FILM EN LITERATUUR PRIJS,
HOMMAGE AAN ORSON WELLES,
AFRICAANSE CINEMA
FILM EN LITERATUUR PRIJS
Zaterdagmiddag 17 september wordt vanaf 16.00 uur naast de ‘Film en Literartuur Award’ ook de ‘Life Time Achievement Award’ uitgereikt.
Dit jaar wordt de ‘Life Time Achievement Award’ uitgereikt aan de Hongaarse filmmaker István Szábó. Tevens houdt deze vooraanstaande filmmaker een Cinema Literair lezing waarbij hij ingaat op de relatie tussen Film en Literatuur.
Om 14.00 uur wordt zijn recente film Being Julia (2004) vertoond, met o.a. Michael Gambon, Jeremy Irons en Annette Bening. Gebaseerd op het boek ‘Theater’ van W. Somerset Maugham. (buiten competitie).
Tevens is een retrospectief van zijn films - in totaal tien – in het programma opgenomen. Zie voor titels en aanvangstijden de internetsite van het filmfestival www.filmbythesea.nl
De ‘Life Time Achievement Award’ werd eerder uitgereikt aan Ettore Scola, Milos Forman en Saul Zaentz.
HOMMAGE AAN ORSON WELLES
Als hommage aan Orson Welles (1915-1985) worden zijn gerestaureerde klassiekers en literatuurverfilmingen The Third Man en Touch of Evil vertoond.
The Third Man - Carol Reed (scenario en regie 1949)
Gebaseerd op het gelijknamige boek van Graham Greene.
Cast: Joseph Cotten, Alida Valli, Trevor Howard en Orson Welles.
Holly Martins (Joseph Cotten) arriveert in het na-oorlogse Wenen op uitnodiging van zijn ex-schoolvriend Harry Lime (Orson Welles), die hem een baan heeft aangeboden. Echter, Harry is tijdens een eigenaardig autoongeluk om het leven gekomen. De verhalen over dit ongeluk blijken vol tegenstrijdigheden en Holly Martins besluit zelf op onderzoek uit te gaan.
Touch of Evil – Orson Welles (scenario en regie, 1958)
Cast: Charlton Heston, Janet Leigh en Orson Welles.
De narcotica agent Mike Vargas (Charlton Heston) moet getuigen in een grote drugszaak tegen Joe Grandi (Akim Tamiroff). Hij raakt echter verwikkeld in een crimineel steekspel waarbij agent Hank Quinlan (Orson Welles) zich aansluit bij Joe Grandi om zodoende Mike Vargas te ontmaskeren.
Touch of Evil is onder andere beroemd geworden door een uitgebreide scène die in één ‘take’ is opgenomen.
AFRICAANSE CINEMA
Speciale aandacht gaat dit jaar uit naar het Afrika programma.
In samenwerking met Amnesty International Filmfestival beleeft de film Shooting Dogs (Michael Caton-Jones) dinsdagavond 13 september zijn (Europese) première.
Na afloop vindt er een talkshow plaats waaraan onder meer deelnemen David Bellton (producent en schrijver Shooting Dogs), Ruud Lubbers, Willy Claes en kardinaal Godfried Danneels.
Woensdagavond 14 september vindt de Nederlandse première plaats van de Gouden Beer winnaar U-Carmen E-Khayelitsha (Mark Dornford-May).
Andere films in het Afrika programma zijn onder meer Sometimes in April (Raoul Peck), O Héroi (Zézé Gamboa) en Forgiveness (Ian Gabriel).
In totaal bevat het Afrika programma negen films.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Het programma is bekend gemaakt, heel wat interessante titels en films die ik al gezien heb maar graag op het witte doek wil zien zoals Donnie Darko, Hable Con Ella en Lost in Translation.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Recordaantal bezoekers Film by The Sea
De zevende editie van het festival Film by The Sea in Vlissingen heeft een recordaantal bezoekers getrokken. Dat maakte de organisatie maandag bekend.
Het evenement, dat plaatsvond van 9 tot en met 18 september, trok 37.000 mensen; vergeleken met vorig jaar een stijging met ruim 10.000 bezoekers. De stijging wordt toegeschreven aan de grotere naamsbekendheid van het evenement.
"Het is uitgegroeid tot een van de belangrijkste culturele evenementen van Zeeland", aldus een woordvoerster."
Maar er komen ook steeds meer bezoekers uit Brabant en Zuid-Holland op af."
bron: NOS tt 404
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Ik vind het er ook altijd wel gezellig voor een dagje. Het festival moet het echter meestal niet hebben van de films, want dat aanbod is nog nooit écht aansprekend geweest. Het is echter wel lekker om tussen de films door aan het zeetje te zitten, even wat te eten in het centrumpje enzo.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Klinkt alsof er niet veel bezoekers meer bij moeten komen
.